Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Olen kerran katsonut tällaisen läpi, henkilö käyttää tätä ainakin Forex:illa (mitä olen ymmärtänyt). Tästä löytyy TV:stäkin versioita.

Se on vähän pidemmälle viety muoto cloudista ja sen käyttöperiaatteetkin on poikkeavia ja mahdollisuudet moniulotteisempia.

Joskus olen kommentoinut, että erilaisia työkaluja on yllättävän paljon ja kannattaa itse hakea sellaisia, jotka tuntuu hyvältä ja toimii itse käyttämissään aikajänteissä ja kohteissa. Esim. valuuttatreidaus poikkeaa paljon osaketreidauksesta. Työkalujen ymmärrys pitää olla hyvin hallinnassa, muuten ei hyvä seuraa.

Jos alat löytämään tästä Ichimokusta hyviä kokemuksia, kerro ihmeessä täällä. Nämä on aina mielenkiintoisia juttuja, jos löytyy oikein käytettynä uusia apuvälineitä.

5 tykkäystä

Olen nyt lyhyen aikaa pitänyt Ichimoku pilvikuvaajaa auki yhdessä EMA50&200 käyrien kanssa ja näin alustavana mielipiteenä sanoisin, että molemmat yhdessä täydentävät toisiaan ja kumpikaan ei voi täysin korvata toista. Etuna Ichimoku pilvessä se, että se piirtyy jonkun matkaa tulevaisuuteen, jota ei EMA käyrät tee.

Isompia johtopäätöksiä en vielä pysty vetämään mutta toistaiseksi näen sen hyvinkin potentiaalisena työkaluna. Luotettavuutta syö hieman se ettei Ichimoku ole yleisesti käytössä esim. Suomi osakkeissa, jolloin se ei ole yhtä itseään toteuttava kuin EMA käyrät. Kaikesta huolimatta kun kurssidataa selailee, niin aika hyvin tuo pilvi kyllä pääpiirteittäin toimii.

2 tykkäystä

Mielestäni tällä ei kyllä ole mitään merkitystä

Kyllähän se kuitenkin seurailee hintakehitysten raja-arvoja/pivotteja yms. omalla tavallaan. TA:n itsensätoteuttavat asiat on aika simppeleissä asioissa pääosin, jos nyt ei lue Fibonaccin ja Elliot Wave:a tähän mukaan (esim. EW on jo monimutkainen pattern ja perustuu aika paljon jo tulkintaan ja eri tutkintalinjojen hakemiseen. Toisilla on mielipide, että myös osa boteista on koodattu sen varaan).

Ichimokun pitäisi vaan helpommin havainnollistaa ne parhaat treidipaikat/alueet (jos sen uskoo toimivan). Sehän sen idea ainakin on.

2 tykkäystä

Jos opettelee Ichimokun muutkin käyrät, niin samalla tavalla sieltä löytyy käyrien leikkauspisteitä tms. jotka kertoo treidimahdollisuuksista. Toistaiseksi en ole ottanut niitä käyttöön, kun kumminkin haluan pitää ns. perinteisemmät indikaattorit näkyvillä (liikaa tavaraa näytöllä muuten). Ehkä myöhemmin niitäkin voi kokeilla…

1 tykkäys

Vinkki kaikille, jos käytätte CM_Ult_Macd_MTF:n MACD:tä, minulla ei crossien pallot ja käyrien värien vaihdot toimineet aluksi millään oikein, sain vasta nyt korjattua asian ja taisin löytää virheen:
Tuota indikaattoria löytyy kaksi täysin samalla nimellä, mutta eri käyttäjältä, toinen käyttäjä on selvästi mokannut scriptissä jotain sillä tavalla, ettei se toimi oikein, joten jos valitsette tuota indikaattoria, niin valitkaa tuo ylempi noista samalla nimellä olevista MACD:istä (käyttäjän Azazel666 luoma), se toimii oikein


Nyt toimii MACD crossit ja käyrien värien vaihtumiset oikein :heart_eyes_cat:

5 tykkäystä

Onko täällä treidaajat backtestanneet strategioita Trading viewin avulla (strategy tester)? Mistä opiskelitte Pine Scriptin kirjoittamisen? Onko vaivan arvoista harjoitella tuo työkalu, vai suosittelisitteko jotain muuta menetelmää?

No, kertoo lähinnä kuinka huonot graafit saa keskimäärin ulos osakevälittäjien systeemeistä… :smiley:

2 tykkäystä

Mulla käytössä mac enkä saa nyt edes 14 pvä:n nordnetin ilmaista active trader- sovellusta auki (koitin ladata siihen muutamaa wanna be windows. settiäkin siinä onnistumatta). Kysymys kuuluukin, mikä olisi sopiva sovellus, joka
-toimii omppuvehkeillä
-sisältää VWAP -indikaattorin
-reaaliaikaiset kurssit (investor olisi muuten ehkä ok mutta 15 min viivästetyt kurssit ei oikein toimi päiväkaupassa)

Reaaliaikaiset kurssit ja mm. VWAP on täällä: https://www.investing.com/ . Tuolla pärjää pitkälle . Vuoden käytin itse, kunnes siiryin tänne https://www.tradingview.com/. Tradingview:ssa joutuu maksamaan reaaliaikakursseista. Kaupankäyntiä voi tehdä sitten eri alustalla.

2 tykkäystä

Tuota investing.comia olen käyttänyt mutta en kyllä saa sieltä reaaliaikaisia kursseja mistään suomiosakkeille vai enkö vain osaa etsiä oikeasta oaikasta?

Samalla sivulla mistä ostetaan ne paketit niin skrollaa alas tarpeeksi. Näin ainakin oli bf diilin aikoihin

Oletko asettanut kellon Suomen aikaan? Oletuksena on eri aika kun Suomessa, joten sekin usein hämää.

Itse ensin karsastin ideasta maksaa kurssidatasta ja muusta Tradingviewillä mutta pistin elämän risaiseksi kun oli black friday tarjouksessa mehevä ale ja tajusin että tämän tietty voi vähentää verotuksessa.

Pari kuukautta myöhemmin voin todeta että en enää taitaisi lähteä käymään mitään lyhyempää treidiä ilman Tradingviewiä ja myös pitempien sijoitusten kanssa (kunhan sitä oppi käyttämään) irti saa paljon enemmän…

4 tykkäystä

ok, vähän tätä uumoilin. TUo nordnetin webtrader kun on mulle ilmainen (1-tasolla) mutta se on niin vajavainen noissa teknisen työkaluissa, siellä ei saa edes fibonaccia. Luulen, että maksan tuon webtraderin ilomielin, jos vain jonkunkin päiväkaupan sais sillä tarkemmaksi. Kait se ‘maksaa ittensä takaisin’ siinä tapauksessa

1 tykkäys

Mikä niistä ohjelmista kannattaa ostaa, jos haluu noi mun tarvitsemat VWAPin ja fibonaccin?, PRO, PRO+ vai PREMIUM?

TW:n ilmaisella versiolla hoituu.

Se yrittää aina välillä tyrkyttää maksullista versiota jotta saat monta paneelia kerralla käyttöön, mutta kyse on vain siitä että voisi katsoa montaa osaketta samaan aikaan. Myös ilmaisella versiolla voi vaihtaa katsomaasi osaketta ja kaikki indikaattorit säilyy kullekin oaskkeelle omanaan. Helsingin pörssi ei myöskään ole tuolla reaaliaikainen vaan siitä pitää maksaa. Jenkkidata on, mutta se tulee ilmaisella versiolla jostain pienemmästä pörssistä, mutta ellei ihan senttilappua treidaa se on ihan jees.

1 tykkäys

ok, otin nyt 30 pv ilmaisen trialin (kuhan muistan sen sitten peruuttaa). Maksoin myös US3 EURO NEXT STOCKS mutta silti näyttää vielä delayed. Pitäsköhän kirjautua kokonaan ulos kerran vai mahdoinko maksaa jostain ihan värärästä?

Muuten toi on hirveesti samanlainen kuin tuo investing.com, jonka kanssa tullut leikittyä vuoden verran

1 tykkäys

Maksullisella saa lisää indikaattoreita ja hälytyksiä vs. ilmainen. Aika hyvin pystyy itse päättelemään riittääkö ilmainen. Itse maksan Prosta ja sen rajoitteet ovat järjestään riittäneet - välillä joutuu jonkun indikaattorin ottamaan pois että saa väliaikaisesti toisen esiin mutta ei ole siihen maailma kaatunut.

Hesan datasta joutuu maksamaan. Samoin jos treidaa esim. saksassa niin data maksaa. Jenkkidatan saa toissijaisesta marketista ilmaiseksi. Jos haluaa Virallista Dataa niin sekin maksaa, mutta erot lienevät sekunneissa ja senteissä eli jos et ole botti niin tuskin merkitsee yhtään mitään.

4 tykkäystä

KIITOS!!! vielä 1 kysymys: millä ihmeellä saan jaettua näytön niin, ettei kaikissa 3 käppyrässä ole yksi ja sama yhtiö?

1 tykkäys

Tästä pois Symbol, niin saat joka ruutuun oman firman.

5 tykkäystä