Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Jos Fortumin liikkeistä haluaa pysyä kartalla, kannattaa ottaa seurantaan päästöoikeudet ja sähkö…

1 tykkäys

Nekin on hyviä. Itse en ole nähnyt tarpeelliseksi, vaan olen ajatellut että parhaan informaation saa Fortumin osakkeen hinnasta.

Treidausperiaatteista

Tämä on varmaan väärä ketju, mutta siirtäkää oikeaan ketjuun tarvittaessa. En ole kahlannut palstaa läpi enkä tiedä onko näitä asioita käsitelty jossakin aikaisemmin.

Mutta tässä olisi kaksi treidausperiaatettani, jotka toimivat itselläni. Ne koskevat suhteellista vahvuutta vs heikkoutta sekä toimimista korkean volan aikana.

Suhteellinen vahvuus /heikkous:

Tuessa osta suhteellista vahvuutta, vastuksessa myy suhteellista heikkoutta. Luotetuimmat osakemarkkinat ja osakkeet nousevat todennäköisimmin. Toisen ääripään osakkeilla ja osakemarkkinoilla voi kyllä saada isompia swingejä, mutta epäonnistumisen riski on paljon suurempi. Suhteellisen voittajan myyminen on niin ikään erittäin harvoin kannattavaa, ellei kyse ole ns. kuplasta. Niitä voi ja kannattaa omistaa pitkiä aikoja.

Seuraa eroa suhteellisessa vahvuudessa. Amerikan osakeindeksit ovat lähtökohtaisesti luotettavimmat aina. Tyypillisesti ne alkavat nousta ennemmin kuin muut ja laskea myöhemmin kuin muut. Yleisesti ottaen S&P500 on luotettavampi kuin Nasdaq100, ja Eurostoxx50 on luotettavampi kuin DAX30. Jos osakkeiden laskiessa suhteellisesti heikompi alkaa näyttää suhteellisesti vahvemmalta, käänne ylös on todennäköisempää kuin muulloin. Esimerkiksi maaliskuun pohjissa Daxin lasku alkoi tasaantua jo päiviä ennen kuin Spx:n. Kun Spx teki alimman pohjansa 23.3, Dax teki korkeamman pohjan. Kun suhteellisesti heikompi tekee korkeamman pohjan suht vahvan tehdessä alemman (vaikka vähän lyhyemmässä aikamittakaavassa), ostopaikka on todennäköisesti hyvä.

Suhteellisella häviäjällä voi ottaa spekulatiivisia long-positioita, jos ne ovat tarpeeksi pieniä tai lyhytkestoisia. Jos on kyse ison kuvan kääntymisestä negatiivisesta positiiviseksi, maan rakoon lyödyt tuottavat ihan riittävästi vaikka niihin sijoittaa pieniäkin panoksia.

Kun volatiliteettia on paljon, pienennä panoksia, rakenna positiot useassa klipsissä ja tee useampia kauppoja useammalla instrumentilla:

Volan ollessa suuri liikkeet ovat suurempia mutta myös suunnanmuutoksia tulee enemmän kuin alemmalla volalla. Silloin treidausposition ei tarvitse olla niin suuri kuin yleensä, jotta euromääräisesti tulokset voivat olla kohtalaisen isojakin – molempiin suuntiin. Tärkeintä spekulatiivisessa treidauksessa on, että pystyy välttämään tunnepohjaiset kaupat. Jos treidaaminen tuottaa paljon stressiä ja tunneperäisiä kauppoja, tulokset ovat todennäköisesti huonoja. Erityisen stressaavaa on yrittää osua täsmällisesti oikeaan osto- tai myyntipaikkaan aina yhdellä kaupalla. Skaalautuminen on henkisesti paljon helpompaa ja tuottaa siksi parempia tuloksia ainakin omalla kohdallani. Mutta tappiollisen position kasvattamista harkitse kahdesti. Toistan: tappiollisen position kasvattamista harkitse kahdesti.

Volan ollessa äärimmäisen korkealla korrelaatiot kasvavat ja hajautushyöty vähenee. Sekin on yksi syy lisää rakentaa positiot hiljalleen ja ylipäätään ottaa pienempiä positioita. Äärimmäisen volan aikoina myös voitot kannattaa kotiuttaa tavanomaista nopeammin. Uusia tilaisuuksia tulee.

Kommentteja kiitos: onko tarpeellista postata tällaisia tänne?

48 tykkäystä

Juuri oikea ketju näille :+1: Hyviä periaatteita. Näitä lisää, kiitos.

Tappiollisen position kasvattaminen. Olen kokeillut monesti. En muista, että olisi koskaan ollut oikea päätös. 90-luvulla hyvä ystäväni totesi: “Ei hyvää rahaa huonon rahan perään.”

10 tykkäystä

Täällä myös yksi nostaa käden pystyyn joka on tehnyt tätä monesti, eikä koskaan tunnu oppivan tästä pois :smile:

8 tykkäystä

Wärtsilä päivitys1h kuvaan tässä TradingView Chart — TradingView
Sentimentti Euroopan osakemarkkinoilla on vähän parantunut, joten on mahdollista että avoimen gapin ylälaitakin riitti toistaiseksi. Laskevan hintatunnelin lattia on pitänyt. Tänään pörssiavauksen jälkeen julkaistaan euroalueen PMI-lukuja, jotka tyypillisesti liikuttavat markkinoita. https://www.forexfactory.com/calendar#closed
Wärtsilä lyhyellä kuvassa suhteellinen häviäjä.

WRT1V päiväkuva tässä TradingView Chart — TradingView
6.008…6.20 avoimen gapin lisäksi on toinenkin avoin gap, 5.642…5.826.
WRT on jo laskenut prosenteissa saman verran kuin 2007 huipusta 2008 pohjaan ja enemmän kuin 2001 huipusta 2003 pohjaan. Isossa kuvassa WRT on suhteellinen voittaja näistä isoista romahduksista huolimatta. Suhteellista voittajaa kannattaa silloin, kun se lyhyemmällä tähtäimellä on suhteellinen häviäjä. Siksi uskon, että WRT long-positiota kannattaa rakentaa näillä tasoilla.

9 tykkäystä

Targeteveryone/spectrumone om ollut kovassa nousussa parin viikon aikana. (0,52kr → 1,20kr)
On tämän vuoden aikana tehnyt kaksi kertaa nousun 1,40 -->2kr kolmessa päivässä, eli jos nousee tuohon 1,40kr taas niin pitäisi helposti käydä lähellä 2kr taas? Mitä TA expertit tästä sanoo?

Itse ostanut ensimmäisen kerran joulukuussa ennen ensimmäistä nousua, keskihinta nyt 1,11. Jos tällä kertaa ymmärtäis myydä kun käydään huipulla

Lisää treidausperiaatteita. Nämä ovat hyvin omakohtaisia, joten sovella itsellesi soveltuvin osin!

Teknisten indikaattorien käyttö:

Vaikka esim. 10, 20, 50, 100 ja 200 pisteen liukuvat keskiarvot ovat yleisessä käytössä, itse en seuraa niitä. En käytä myöskään bollingerin nauhoja enkä stokastisia. Mitä enemmän indikaattoreita, sitä enemmän hälyä. Tietokoneen laskemista teknisistä indikaattoreista käytän ainoastaan RSI ja kahden päivän ATR, joka kertoo toteutuneen volatiliteetin. RSI:stä etsin divergenssejä: jos kohde-etuus tekee korkeamman huipun ja RSI alemman, nousu saattaa olla hyytymässä. Vastaavasti kohde-etuuden tehdessä alemman pohjan ja RSI korkeamman nousu on todennäköisempää kuin ilman divergenssiä. Eri kohde-etuuksilla voi käyttää RSI:llä eri asetuksia, mutta 14, 21 ja 35 päivää toimii melko hyvin yleisesti ottaen.

image
Kuvassa on dollari-indeksi ja sen RSI-divergenssit havainnollistamaan tapaani käyttää RSI:tä. Sinisellä bullish divergence, punaisella bearish, vihreällä käänne jossa ei divergenssiä. (Tuossa nyt on ne BB siksi, että käytin käänteen määritelmänä vähintään kahden keskihajonnan kokoista paluuliikettä)

Korostan, että tämä tapa toimii minulla, koska en käytä mitään tietokoneen laskemaa signaalisysteemiä vaan avaan kaikki positiot harkinnanvaraisesti yhdistelemällä tekniseen kuvaan saatavilla olevaa tietoa fundamenteista, sentimentistä, markkinateemoista, seasonalitystä ja likviditeetistä. Tästä päästäänkin seuraavaan periaatteeseen, sopivaan sijoitusstrategiaan.

Valitse itsellesi sopiva strategia:

Kerroin jo aikaisemmassa postauksessa, että tärkeintä spekulatiivisessa kaupankäynnissä on pitää pää kasassa ja välttää tunneperäinen kauppa. Tunteita lienee mahdotonta hallita, mutta omia tunnereaktioita voi oppia tunnistamaan ja tunnereaktiokauppoja välttämään. Parasta on jo alkuvaiheessa totutella riskinottoon. Ilman riskiä ei voi saada mitään.

Strategian valinnassa ei voi pelkästään nojautua sellaisiin asioihin, jotka toimivat jollakulla toisella. Strategian on sovittava omaan riskinottokykyyn . Tätä asiaa ei voi liikaa korostaa.

Joillakin on strategiana tehdä paljon pieniä voittoja suhteessa riskiin. Kaupan voitollisuus perustuu korkeaan hit rateen eli onnistumistodennäköisyyteen. Useimmiten ongelmana on voittoihin nähden isot yksittäiset tappiot. Itselläni hit rate on matala, selvästi alle 50%. Kaupan voitollisuus perustuu korkeaan R/R eli reward-to-riskiin, joka lasketaan jakamalla keskimääräinen voitto keskimääräisellä tappiolla.

Viputuotteilla, joiden kanssa ollaan markkinatakaajan armoilla, lasken riskiksi koko summan, jolla viputuotetta ostan. Laidat häviävät usein eikä stoploss-käskystä ole muutenkaan mitään iloa. Eli jotta R/R olisi tavoittelemani 3, minun pitäisi saada tuotteesta kolme kertaa se millä olen sitä ostanut. Jos target on lähempänä kuin stop, onnistumistodennäköisyyden on oltava yli 50%. (Knock out -tuotteet ovat muuten siitä erinomaisia, että gap-riski eliminoituu lähes täysin. Siksi niitä on turvallista pitää yli yön tai viikonlopun.) Omassa strategiassani minulla on jatkuvasti useita positioita auki. Hajautus on treidaamisessakin henkisesti helpompaa kuin yhden hevosen taktiikka, ainakin itselleni.

Joskus teen tarkoituksellakin kauppoja, jotka eivät ole järkevästi perusteltavissa markkinatilanteella, mutta antavat minulle mielenrauhaa. Saatan esim. pienentää riskiä jossakin sijoituksessani tai ostaa pienen määrän jotakin sellaista mitä kovasti tekisi mieli omistaa mutta tilanne ei ole optimaalinen. Siten pääsen eroon sijoitustoimintaa haittaavasta tunteesta ja pysyn analyyttisena.

Minun lisäkseni on varmaan muitakin, joilla tuppaa jäämään päällimmäiseksi mitä on viimeksi tehnyt. Edellä kuvasin, miten pienen riskinlisäyksen tai -vähennyksen avulla saa huijattua mieltään. Viimeisen kaupan harhaa en ole onnistunut itsestäni kitkemään. Sekin kannattaa opetella tunnistamaan itsessään; useimmilta treidaajilta sellainen löytyy. Mielenhallinnasta voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen kirjan, en mene siihen tämän enempää.

Taas korostan, että en yritä antaa valmista mallia, vaan haluan jakaa tiedoksi sellaista, mikä itseäni on auttanut.

Totuttele riskinottoon:

Itseään voi siedättää riskinottoon. Tee paljon toistoja (kauppoja), kasvata riskiä pikkuhiljaa. Pahinta on kohdata heti aluksi sellaiset pelot ja pettymykset, että hommasta menee maku. Ei haittaa, vaikka tuotto olisi aluksi vähäistä. Warren Buffett on ansainnut 99% nykyisestä varallisuudestaan täytettyään 50 vuotta!

Itse totuttelin riskinottoon näin: Kun tiesin strategiani tuottopotentiaalin ja riskin, otin tavoitteeksi saada 8 % tuottoa joka puolivuotisjaksolla tai 15 % 12 kk jaksolla. Vähimmäistavoite oli 0%. Aluksi satsasin strategiaani muutaman tonnin. Annoin itselleni luvan lisätä strategiaani rahaa 50% aina puolen vuoden kuluttua, jos 6kk tuotto oli vähintään 8%, tai puolen vuoden tuotto oli vähintään 5% ja viimeisten 12 kk tuotto vähintään 15%. Jos 6kk tuotto menisi miinukselle, minun pitäisi pienentää strategiassa olevaa varallisuutta edelliselle portaalle. Mitä järkeä on pitää rahaa strategiassa joka ei toimi – saati lisätä? Tämä opetti minulle paitsi riskinsietoa, myös tavoitteellisuutta ja kärsivällisyyttä. Jos olisin kerralla laittanut likoon kaikki säästöni, olisin hermoillut, panikoinut, menettänyt itseluottamustani jne. Tai jos homma olisi mennyt nappiin, todennäköisesti olisin alkanut pitää itseäni nerona ja menettänyt myöhemmin voitoistani suurimman osan tai jopa enemmän.

Tulipa pitkä postaus, huhhuh.

51 tykkäystä

Morjesta munkin puolesta. :slight_smile:

1kk sitten kiinnostuin teknisestä analyysista eli ameeba tasolla ollaan. Yritän oppii ja kehittyä, ja uskon et se onnistuu parhaiten jakamalla omia ajatuksia sekä saada palautetta. Tässä on mun ihan ensimmäinen julkaisu foorumilla ja kuva.

Tarkasteluna on kulta (1H), joka näyttää olevan yliarvostettu. Kullan kurssihinta on korkeampi kuin ennen markkinoiden laskemista ja hyvin ollaan MA 200 yläpuolella. On tärkeää huomioida 1736 resistanssi, jos kurssihinta ei pääse tästä yli voi mahdollinen double top syntyä. Muodostuuko tässä myös rising wedge?


Mielelläni otan kehitysideoita vastaan ja vapaasti voi kommentoida.

4 tykkäystä

Ekat kaks huomiota tosta chartista nopeesti, sun rising wedgen ylemmällä trendiviivalla ei ole tarpeeksi kosketuksia ainakaan omien sääntöjeni mukaan. Yleisohjeena validiin trendilinjaan vaaditaan vähintään kolme kosketusta. Alempaa trendiviivaa voisi pikkuisen siirtää alaspäin, tällöin kynttilöitä ei menisi trendiviivan “läpi”, vaan wickit voisivat käydä trendiviivan alapuolella. Tässä mun vastaava rising wedge, mutta huomautuksena se, että en tykkää tosta ylemmästä trendiviivasta, siitä ei saa kunnollista oikein millään:


Muuten hahmottelemasi tilanne oli oikein hyvä, ja nimenomaan tuota double topin mahdollisuutta kannattaa seurata! :smile_cat:

5 tykkäystä

Kiitti mestari!

Olet oikeassa, ylemmän trendiviivan suhteen. Se ei nyt toteudu. :slight_smile:

Treidaus liveseuranta / Treidaus viputuotteilla palstoilla usein puhutaan entry strategiasta. Vähemmän kirjoittajat nostaa esille exit strategian, ainakin omasta mielestä. Ite oon lukenut ATR käytöstä exit strategiana. Onks sulla tai kellään muulla hyvä tapa määrittää exit strategia.

2 tykkäystä

Kannattaa hakea varmistusta short term näkemykselleen myös tarkistamalla miltä näyttää päivä/viikkotasolla. Jos katsoo päiväkarttaa niin tuo kyllä näyttää siltä, että tullaan tekemään uusi high. Uutta closing high:ta nyt ainakin tänään. Ihan noin nopeasti katsottuna :slight_smile:

2 tykkäystä

Ite tunnen todella huonosti ATR:ää indikaattorina, niin siksi en voi sitä strategiaa kommentoida :confused: Itse käytän treidiin aina joko kiinteää profit targettia, tai sitten “hinaan” stop lossia ylöspäin nousevassa trendissä esim. nykyisen HL:n (= korkeamman pohjan) mukana (tämä siis longipuolen treidissä, shortteihin sitten stoppi menisi nykyisen LH:n tai HH:n yläpuolelle). Tällöin jos tuo HL breikataan alaspäin, niin nousutrendi menetetään, jolloin treidissä ei enää kannata olla.

2 tykkäystä

Kyllä, olet oikeassa. Pitää seurata kullan kehitystä vielä. Kiitti vinkistä. :slight_smile:

Päivägraafeilla voidaan nähdä myös H&S muodostuneen. Siitä hyvät tuotot tullutkin. Täytyy seurata tuota huipun ylitystä. Tuo investing.comin kultafutuurihinta näyttää ihan eri lukuja kuin teidän kuvat. Mistä johtuu?

to 23. huhtik. 2020 klo 17.53 Johannes Sippola sivustolta Osakesijoittaminen (inderes@discoursemail.com) kirjoitti:

Ite otin sen CFD:n esiin mikä @Lucifer:lla oli kuvassa, jotta saan analysoitua hänen wedgeä. Itse seuraan kultaa tickerillä XAUUSD. Noi kultafutuurien arvot investing.com:ssa riippuu luultavasti niiden käyttämästä tickeristä

1 tykkäys

Tuo olikin kullan spottihinta, Bloombergilta nappasin… En katsonut tarpeeksi tarkkaan kyssäriä :slight_smile:

Eurostoxxin futska kävi tekemässä triplabottomin ja koskettamassa nousukanavan alalaitaa… Sellainen kutina, että kunhan cashmarkkina aukeaa käydään kokeilemassa tasoa uudestaan, jos tuo taso breikkaa niin 2600 seuraava iso taso.

6 tykkäystä

Onko näkemyksiä kumpaan suuntaan Rinkuloiden triangeli purkautuu?

4 tykkäystä

Triangle vaatii vaakasuoran alalinjan. Tuo on omassa kategoriassa wedge, ei nouseva eikä laskeva. Tällöin kyse on lähes aina EQ:sta. Täällä tunnetaan vähän huonosti tämä termi ja sen ajatus. Olen sitä aika ajoin yrittänyt kuvailla. Tiukkeneva EQ voi purkautua kumpaan suuntaan tahansa, jolloin se tarjoaa treidin kumpaankin suuntaan. Oikein hyvä EQ, näitä juurikin haen. Oletko tullut EQ:n osalta tutuksi, pitäisi löytyä tulkintoja täältäkin.

  • edit: kävi pomppaamassa tukitasosta 17.860, yrittää sinnitellä laskua vastaan. OP:n uusi TP 17€
17 tykkäystä