Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


TA:n näkökulmasta, kohde on päässyt päivätasolla nousevaan trendiin tuosta 5e tasosta. HL oli 5.34 ja tänään puhkaisi aikaisemman LH:n 5.60.

Mutta vaihtomäärä pysyy edelleen alhaisena. TA:ssa pitää seurata myös volyymia. Tämän vuoden isot ostopiikit on olleet 21.1. (suurinpiirtein nykyhinnan tasolla) ja 15.3. (ollaan selvästi tämän hintatason alapuolella). Nämä ostajat eivät siis ole vielä varsinaisesti plussalla, jos ovat edelleen omistajina.
Päivätasolla noustiin MA200 yläpuolelle (bullish).

Viikkotasolla odotellaan HL:n syntymistä, koska tuosta 5e tasosta on noustu ilman konsolidoitumista. Päivätasolla ollaan edelleen yliostettuna, joten sen puolesta hinta jäähtyy ennen pitkää. Sitä odotellessa…

6 tykkäystä


Esimerkki ns. “Parabolic move” trendistä. Piirsin käyrän vain havannoimaan liikettä ja sen suuntaa.
Hintataso hakeutuu nyt lähemmäksi normaalia arvostusta, odotusarvot putoaa myyntilukujen yms. fundatietojen perusteella. Daily RSI 32.39, joten lähestytään ylimyyntiä sen puolesta.

4 tykkäystä

Kyllä ja tässäkin on hyvä hieman seurata, että ostolaidalla härää useampi toimija juurikin koska vaihto on pientä.

Itse seurailen jos/kun lähestytään Inderesin ostohintaa miten volyymi ja hinta käyttäytyy. Lisäksi tässä on tietävästi muutama NONero hieman isommalla siivulla. ( Kyllönen, Mäkinen, Pyysing)
Tosin herrat on senverta kokeneita ja uskon, että mahdolliset kevennykset tehdään fiksusti, eikä tässä sentimentissä tule kurssiin juuri painetta.

Meinasitko daytrader jaksaa q3 yli? Ei tarvii vastata toki.
Itse ajattelin toistaiseksi roikkua kyydissä ja olettaisi ihan hyvän menon jatkuvan.
Mulla ihan merkittävä kohde ja ns. Pitkässä salkussa.

Jos viittasit mainitsemaani Mäkiseen taitaa tämä ”meidän” daytrader olla eri henkilö :sunglasses:

En tiedä sitten onko @DayTraderXL tässä positiota.

3 tykkäystä

Onko näin?

Itsellä ei ole positiota vielä, vasta seurannassa. Olen tässä sentimentissä varovainen longien suhteen, varsinkin näiden vähemmän vaihdettavien, joista on vaikeampi nopeasti päästä eroon, jos tarvetta. Jos siis vähän isompi positio hallussa.

2 tykkäystä

Jep, en ole tosiaankaan Mäkinen, olen tästä joskus aikaisemmin jo maininnut :crazy_face:

1 tykkäys

Ok my bad.

1 tykkäys

Tämä oli itselleni hyvää oppia mihin mittasuhteisiin hype voi nousta. Itse aliarvoin sen reilusti ja möin omat Remedyt jo 9-10€ tasoille. Oma skenaario oli, että julkaisu päivä on markkinoilla tiedossa niin miksi hinta nousisi juuri ennen sitä. Olisi pitänyt vain holdata aina siihen saakka. buy the rumor sell the fact

En siis halua ottaa kantaa siihen mikä olisi Remedyn oikea hinta.
Oma stragia on vain, että muodostan jonkun skenaarion, määrittelen riskin/tuoton sekä ajan missä tuottoon pitäisi päästä ja tässäkin tapauksessa olin liian hätäinen

1 tykkäys

Ei kuulu ehkä tähän ketjuun, mutta mitä tapahtui Tikkurilalle ja Scanfilille kaupankäyntiajan ulkopuolella 18.32? Täällä ehkä kuitenkin seurataan poikkeamia tavallista tarkemmin :slight_smile:

Mulla oli kyllä aika sama perus strategia ja myynnit 11,5 ja 10,2 tasolta ja jäi pieni siivu putoamaan… Ostot alkoi 6,7 tasolta ja vähän lisäystä matkalla. Virhe oli innoissaan ostaa vähän lisää sieltä 12 eurosta, kun arvostelut näytti hyvältä. Olis vaan pitäny pysyä suunnitelmassa.

1 tykkäys


Nokialla EMA8 (valkoinen käyrä) vahvana resistanssina viimeisen kahden kynttilän perusteella, nytkin sulkeutui EMA8:n alapuolelle, vaikka kävi koskettamassa EMA26:sta aikaisemmin päivällä :cold_face:
RSI neutraali 1H,4H ja 1D, ja 1H MACD bear cross :confused:

2 tykkäystä

Minä tosiaan joskus kans kysyin tätä sinulta xD

2 tykkäystä

Mitä olet mieltä nyt, kun Kamuxin kurssi on 5,76, että uskaltaako tuon kanssa vielä odottaa nousua, vai pitäskö jo kerätä voitot kotiin? No varmasti aika mahdoton vastata, mutta ehkä TA:n perusteella sulla joku näkemys? TradingView:n TA-arvot kyllä näyttää “osta”, sekä 5, 15, 1h, että day -arvoilla.

1 tykkäys

@rahpak
Vaikket kysynyt minulta vastausta, niin voisin ottaa kantaa tässä nopeasti :slight_smile: TA:n perusteella tällä hetkellä lyhyellä aikavälillä kiinnittäisin huomiota siihen, että 1H,4H ja 1D tasolla Kamux on selvästi yliostettu, mikä minulla soittaa kelloja siihen suuntaan, että kurssin on pakko alkaa konsolidoitumaan jossain vaiheessa, osake ei voi mennä kuuhun asti :slight_smile: Päivätasolla volyymi on myös laskussa, mikä viittaa siihen, että ostovoimaa ei riitä enää niin paljon kun aikaisemmin, tosin näin epälikvidillä kohteella pitää olla hiukan varovainen volyymipohjaisessa tarkastelussa. Sikäli mitään sen hälyttävämpää kuten RSI divergenssiä tai MACD divergenssiä en nopealla tarkastelulla löytänyt, joten divergensseistä ei ole apua tässä tarkastelussa.
Vinkki: TradingView:ssä ei kannata katsoa esim. pelkästään “Oscilators” kohdasta, että onko “buy” tai “strong sell” tai muuta vastaavaa, koska se ei anna hyvää kuvaa tilanteesta, se ottaa huomioon todella paljon indikaattoreita, joista jotkin saattavat tarkasteltavalla timeframella olla hyvin irrelevantteja, ja antavat “tärkeämpiin” indikaattoreihin (esim. tuossa “Oscilators” kohdassa on mukana todella monet MA- ja EMA-käyrät, joilla on Kamuxin tapauksessa päivätasolla sama signaaliarvo, joka vahvistaa “buy” signaalia vain kvantitatiivisesti, kun indikaattoreita, jotka osoittaa “buy” suuntaan on enemmän) nähden vääriä signaaleja.

2 tykkäystä

Kiitos paljon näistä ajatuksista ja vinkeistä. Jos ei kannata katsoa sitä onko buy vai sell kokonaistasolla, niin mitkä noista mittareista on sinun mielestä ne mitä pitäisi seurata esim. Kamuxin tapauksessa? Technical Analysis of KAMUX CORPORATION (OMXHEX:KAMUX) — TradingView

2 tykkäystä

Tämä riippuu aika paljon kaupankäyntistrategiasta, itse seuraan yleisellä tasolla osakkeissa indikaattoreista tiettyjä EMA-käyriä, RSI:tä (minulla varmaan tärkeimmpiä indikaattoreita EMA-käyrien jälkeen) ja MACD:tä (ja joskus divergenssit kahdesta viimeisestä). Myös volyymia seuraan timeframesta riippumatta aina, enemmän tai vähemmän.
Riippuen siitä millä aikajänteellä käyt kauppaa, niin minun mielestäni muutamia tärkeimpiä indikaattoreita opetella käyttämään ovat EMA-käyrät ja RSI. Jos hanskaa näiden perusperiaatteen, niin silloin saa jo jonkunlaisen yleiskuvan siitä, missä tilanteessa osake on. Mutta näiden suhteen jokaisen pitäisi opetella löytämään indikaattorit, mitkä sopivat omaan kaupankäyntistrategiaan, ja ennen kaikkea ne indikaattorit joiden merkityksen kokee ymmärtävän!
Jos sivuutan indikaattorit hetkeksi, niin pakko mainita viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä trendin tärkeys. Ensimmäisiä asioita mitä kannattaa oppia hahmottamaan kun käy kauppaa TA-perusteisesti on osakkeen trendi. Tätä myös @DayTraderXL on painottanut useaan kertaan, trend is your friend. TA:ssa osakkeiden patternit ja price action riippuvat ennen kaikkea trendistä, ollaanko lasku- vai nousutrendissä.

1 tykkäys

Kiitos näistä. Pyrin itsekin löytämään nousutrendejä ja olenkin pyrkinyt ostamaan vain nousevista trendeistä ja tähän asti aika hyvin onnistunut lyhyellä kokemuksella (Esim. Nordea, Kamux, Hoivatilat). Olen ostanut, kun analyytikot ja trendikäyrät ovat olleet sillä kannalla, että on lähtemässä nousuun ja esim. sen hetkinen hinta alhainen. En ole heti nousun alussa sijoittanut, vaan kun olen mielestäni varmistunut, että jonkinlainen nousu on alkanut. TA -arvoja, kun en niin perusteellisesti ymmärrä, niin olen käyttänyt niitä vain tukemassa jo tekemääni päätöstä. Vaikeinta mulle on ehkä myymisen ajoittaminen, eli milloin myydä ja milloin vaan jäädä odottamaan. Olen toki stop lossit asettanut.

2 tykkäystä

Kannattaa lukea Mestarin mietteet tarkasti. Osta ja myy trendin käännöksissä. Treidin aikajänne määrää sen, mitä käännettä seuraat. Pidemmissä sijoituksissa suosittelen seuraamaan Viikkotasoa. Jokainen tekee oman suunnitelman,mitä noudattaa.

4 tykkäystä