Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

No en liian kovasti kuitenkaan… Mutta huonoin pikavoitto I ikinä. Hyvinhän muuten mennyt.

2 tykkäystä

Kiitos vinkistä @Johannes_Sippola . Olen nyt rauhallisesti holdannut Admicomia, kun kerran menin tekemään sen virheen, että myin pois pelkästään siitä syystä että se oli noussut niin paljon. Ostin kyllä sitten myöhemmin osan positiosta takaisin hieman halvemmalla, mutta päätin etten enää samasta syystä myy tätä pois.

4 tykkäystä

Kiitos Johannes kommenteista! Ajatukset on tosiaan ollut seurata mitä tuolle edelliselle huipule käy ja sen mukaan sitten mahdollisesti myydä tai ottaa lisää, jos korjailee jonnekkin 250 paikkeille.

1 tykkäys

Sanonpa vaan taas kerran että tämä ketju on kyllä huikeaa tykitystä. Kiitokset @Johannes_Sippola @DayTraderXL ja muut jotka jaksavat kommentoida ja laittaa kuvaajia.

6 tykkäystä

Kiitos @Johannes_Sippola että otit Admicomin esille TAn näkökulmasta.

En osaa teknistä analyysia juurikaan tulkita, mutta mun silmissä Admicomin osakekursssi näyttää, tai on jo tovin näyttänyt, kutakuinkin tältä.


Osakkeen p/e 2020 ennusteilla on tosiaan yli 46. Sijoittajat ovat todella löytäneet Admicomin ja vaikka voidaan hyvinkin olettaa tuloksen kasvavan voimakkaasti myös ensi vuonna jo sillä perusteella että tämän vuoden kauppojen tuotot valuvat täysimääräsesti vasta vähän viiveellä viivan alle, täytyy Admicomin takoo aika kovaa kasvua pitkälle tulevaisuuteen että nämä kertoimet olisivat perusteltuja. Yhtiö kasvaa voimakkaasti ja omistaja-arvoa luoden poikkeuksellisen matalalla riskiprofiililla joten korkeat kertoimet on siinä mielessä ihan sallittuja. Mutta sitä en osaa sanoa missä se raja menee. Itse olen kuitenkin enemmän huolissani yhtiön arvosta (280meur) suhteessa suhteessa arvioituun markkinan kokoon (~100meur) joten omien käsitysteni mukaan yhtiön pitäisi kehitellä uusia keinoja kasvaa edelleen pitäen kiinni arvonluonnista - - tai no pitäisi pitäisi, voiko tämän paremmin mennäkään enää firmalla mutta että nämä kertoimet olisivat siis perusteltuja tietenkin. Olen itse myynyt puolet potista joten tämän kyydissä on sikäli vähän helpompi roikkua. Yhtiö on silti suurin omistukseni salkussani. Olen höpötelllyt näistä enemmän Admicom ketjussa :slight_smile:

8 tykkäystä

@Johannes_Sippola jo kommentoikin, mutta ehkä niiden lisäksi tämä viikkonäkymä vielä tarkentaa vähän tuota tämän hetken tilannetta


Vaikka lyhyellä tähtäimellä osake onkin nousussa, niin takana on pidempi laskeva trendi, joka näkyy wedgen muodossa. Tästä ollaan nyt yrittämässä breikata ylöspäin, mutta daily ja 4H on yliostettu ja 1H:kin oli vielä ke-to. Joten ennakoisin kyllä, että uusi Higher Low syntyisi seuraavaksi. Sen jälkeen jos volyymi riittää, niin 279 ja ennenkaikkea 290.8 pitäisi saada rikottua, mikä antaisi sijoittajille vahvistusta, että nousu lähtee kunnolla vauhtiin.

Aika hyvin on perintäyhtiö saanut toimintansa käyntiin ja se näkyy melkoisena nousuputkena vuoden 2013 tienoilta. Hyvä pongaus TA mielessä!

2 tykkäystä

Stockmann alkaa pikkuhiljaa palautua. Tämäkin painettiin alas isojen omistajien myynneillä. Yhtiö on ollut hyvin esillä mm. haastattelu Kauppalehdessä ja Ylen Mikä maksaa ohjelmassa. Tällä hetkellä salkun suurin, vaikka hieman äsken kotiutin voittoja.

2 tykkäystä

Rohkeita treidejä sulla, sanoisin. Eikös tämän firman näkymät ole kuitenkin vielä ns. sumeat? Mitä juttuja ne on viime aikoina keksineet saadakseen laivan pinnalle?
Daily-tasolla vaadittaisiin suunnan muutos, nyt on vasta tehty nousua pohjilta. Mutta selkeä stopparin paikka kylläkin. Viikkotasollahan tämä pomppu ei vielä oikeastaan näy. Tämän aamun avauksessa näkyy iso bull-volyymipiikki (n 70400 ostettu), joten joku osti vähän enemmän vaikka eihän tuo rahallisesti vielä paljon ole.

3 tykkäystä

Kiitos :upside_down_face:

No joo, tämäkin idea tuli vastaa Twitteristä ja lähdin asiaa hieman enemmän penkomaan. Q3:n oli tilanteeseen nähden OK ja Lindex on mielestäni osaavissa käsissä. Stockmann ei kylläkään ole pitkässä salkussa, juurikin koska todellisia merkkejä käänteenstä ei ole näkyvissä. Ajatuksena on myydä kaikki viimeistään ennen 2019 raporttia.

Näin sentimentti sijoittajana kuitenkin miettii, mitkä voisivat olla niitä ajureita mahdollisen kurssinousun takana.

  • Hartwallit möivät ison osan omistustaan ja jokuhan ne myös osti. Olisiko taustalle saatu taho jolta löytyy näkemystä miten laiva kääntyy. Viimeisin tiputushan johtui käytännössä noista myynneistä. Todenäkoisempänä pidän kyllä, että osakkeet menivät jollekkin säätiölle.

  • En nää mitään veromyyntejä tms. tässä kohteessa. On pitänyt ajoitus osua aika huonosti jos on tänä vuonna saanut tässä isot tappiot. Sitä vastoin Black Friday ja joulunajan myynti tukevat ainakin odotuksia.

  • Johtohan on myös taas kerran vaihtunut. En usko että keksivät pyörää uudestaan, mutta pienetkin valon pilkahdukset usein katsotaan että käänne on tapahtumassa.

  • Kohde on nykyään vähän seurattu ja jo pelkkä kurssinousu voi muuttaa sentimenttiä nopeastikin, vaikkei olisi fundaa taustalla.

1 tykkäys

Oletkos @DayTraderXL vielä Fortumia treidaillut? Muistaakseni jossain kohtaa oli juttua, että suhteellisen volatiili ja näin hyvä kohde.

1 tykkäys

Ei ole ollut vähän aikaan setuppia, joka olisi kiinnostanut. Tällä hetkellä sen sijaan on syntymässä tiukkeneva EQ, joka kiinnostaa


Funda-mielessä kaasuputki on negatiivinen pilvi toistaiseksi ja inderesin TP 21. Sen vuoksi voi breikata kumpaan suuntaan tahansa.

3 tykkäystä

Nokia. Oon itse merkannut tälle päivälle 3.297 € merkitseväksi tasoksi. Tämä tulee laskevasta trendistä. Tätä trendiviiva testattu jo muutama päivä sitten, joten edellytykset ylitykselle luultavasti kohtuullisen hyvät.

2 tykkäystä

Opiskeluissa edennyt nyt kynttiläkaavioiden puolelle välillä ja niiden perusteella Nesteellä olisi päivätasolla ostopainetta. (Tosin se näkyy nyt jo tämän päivän kurssissakin suoraan…) Kynttilöiden perusteella vielä ehtisi mukaan.

Edit: tunnin trendillä vähän triplapohjan näköstä, vaikka tuo tunnin taso nyt ei ehkä paras vaihtoehto (siniset viivat). Puhelimella piirretty joten viivat ei ihan kohdistettu. (Punaiset viivat ei kannata huomioida)

2 tykkäystä

“5G” chipmaker-yhtiöt (miten niitä itse olen luokitellut) olivat yllättävän vaisuja eilen (NYSE). Ehkä ne on nousseet niin paljon, että lähdettiin kotiuttamaan voittoja. Mielenkiintoista nähdä, miten Nokian vahva aamun avaus jaksaa pidemmälle. Eilen tehtiin avauksessa piikki ylös ja lasketeltiin sen jälkeen. Eurooppaa taitaa painaa taas kerran Boris/Brexit. Itselleni 3.35 taso on se, mitä seuraan ylöspäin mentäessä.

  • edit: 3.5->3.35 on seuraava seurattava taso
5 tykkäystä

Hyvä momentum on Nesteellä ja vaihtoakin on hyvin, viikkotason tuki on suhteelisen vahva eikä se ole toistaiseksi murtunut :slight_smile:
Tuossa n.29,40e on todenäköisesti vastusta jonkin verran, siihen sattuu myös fibonacci tukitaso 19.11.-19 huipusta laskettuna viime torstain 27,81e pohjaan.

3 tykkäystä

Selvästi joku instikka lähti tänään ostolinjalle. 1H:lla lähestytään OB:ta, joten varmaan jonkinlainen jäähtyminen on edessä vielä tänään. Nesteellä on ollut pitkään noin 28e sellainen bottom-taso, josta nyt taas yritetään nousua ylöspäin. Gap odottaa 29,11-29,36 - se tosin on hyvin pieni, joten ei suurta merkitystä. Pitkän laskuputken vuoksi mitään selkeää vastustasoa ei ole edessä, mennään psykologisin tasaeuroin ylöspäin. Ema12 on nyt päivätasolla vastassa ja seuraavaksi ema26 löytyy 29,70 tasolta.

5 tykkäystä

Nokia on mielenkiintoisessa pisteessä uskoisin että jenkki avaus määrittää suuntaa aika pitkälti mutta noin yleisesti hyvä pöhinä nokialla menossa niin uskoisin senkin puolesta trendin käänteeseen jo positiiviseksi.

Ei ole toistaiseksi oikein ollut tarpeeksi vaihtoa nousun alkamiseksi mutta kyllä sekin sieltä tulee kun uutisia tulisi ja saisi luottamusta noksuun, siinä se varmaankin on suurin syy pohjalla kyntämiseen juurikin luottamuspula vaikka yrityksessä on kyllä arvoa enemmän kuin osakkeen hinta antaa ymmärtää.

( Meinaa kädet loppua kun montaa asiaa yrittää tehdä yhtäaikaa tähän aikaan päivästä :smiley: )

1 tykkäys


Hyvin pomppasi supportista.

2 tykkäystä

Nokialla menossa aika lailla se skenaario, johon aikaisemmin viittasin. Aamulla noustaan, josta sitten lasketellaan, koska NYSE:ssä moni 5G yhtiö ei saa nostetta, koska ehtivät jo nousta niin korkealle.
Luottamus ei ole vielä palautunut.

7 tykkäystä


Pienin hintaliike pitkiin aikoihin - koko päivä 75 sentin sisällä.

3 tykkäystä