Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

@Lexus jo kommentoikin.


Teknisesti FORTUM putosi downtrendiin, kun 16.89 meni rikki, jopa toistuvasti kahden peräkkäisen päivän osalta. Breikki oli kuitenkin sikäli mielenkiintoinen, että ne oli tuollaisia lower wick:kejä, joten tämä päivä näyttää, muodostuuko ema12 vastukseksi vai kyetäänkö se rikkomaan ja aloittamaan uutta nousuyritystä. LH 17.45 pitäisi pikaiseen saada rikottua, muuten downtrend voimistuu ja lopputuloksena on parhaimmillaan konsolidoituminen ja daily-tason EQ (jos 16.55 pitää).

8 tykkäystä

Nokian kanssa saa joka viikko rimaa laskea. Jotain näihin kynttilöihin on leivottu sisään mikä ei ole julkisessa tiedossa.

2 tykkäystä

Daily-pomppu tulee kyllä jossain vaiheessa, mutta suuruudesta ei ole tietoa. Itse vielä odottelen puolittaisen positioni kanssa daily-pomppua, mutta varmaan tässä on pakko tuupata toinen erä sisään jossain vaiheessa - suunnanmuutos edes joillain timeframeilla pitäisi tosin saada sitä ennen.

3 tykkäystä

En vielä luovuttaisi tuon 3,52sen suhteen. Se oli niin selkeä pomppupaikka (tukitaso + liukuva ka), että en yhtään ihmettelisi, että tämä olisi false break ja vielä saataisiin tästä nousupomppu aikaiseksi. RSI on tosi pitkällä ylimyytynä niin vaikea on kauheasti enää alemmas samaa juoksua upota.

3 tykkäystä

Nokian kohdalla 200MA näyttäisi olleen aika hyvä indikaattori hieman pidemmällä aikavälillä. Mikäli tuo tuon 200MA alle nyt selvästi mennään, niin kyllä itse taidan sulkea oman positionini pienellä tappiolla. Kyllä tässä tosin nyt pomppua odotan itse ylöspäin.

7 tykkäystä


SPY kertoo tilannekuvaksi double bottomin, vielä ollaan ema50 (sininen) yläpuolella. Vastus löytyi ema12 (punainen). Aika iso päivärange, päivän päätös oli vahvasti bearish.
Volume oli eilisen suuruinen. SaaS nähdä, soiko Trumpetti illan päätteeksi?

17 tykkäystä

Breakoutin makua Finnairissa.


@Lexus En viitsi spämmätä Nokia-ketjua enempää, mutta jos itse haen apuja trendiviivoista, niin yritän löytää siihen tukipisteet mahdollisimman läheltä. Silloin siinä on mukana paremmin myös lähihistorian tapahtumat. Monthly on kuitenkin jo niin pitkän aikavälin näkymä.

Sen vuoksi itse voisin seurailla oheisen tyyppistä channeliä, vaikka sitä ei ole channelina piirretty, vaan noiden oheisten pivottien avulla. Siitä muodostui riittävän hyvä channel näinkin.
Tuon aloitusajankohdan lähellä minusta tapahtui myös liiketoiminnan isoimmat muutokset tähän mennessä, joka sai uuden vaihteen Nokialle aikaiseksi. Yritän itse hakea aina tukea myös fundasta, etten pohjaa pitkän aikavälin näkemyksiä pelkästään TA:han.

Itsellä ei ole yhtiökohtainen “bull market” -käsite merkityksellinen, en edes tiedä, mitä se tarkoittaa.
Mutta TA:ssa monthly-tason käänne nousevaksi on jo vahva signaali. Jos se tässä loppuvuoden aikana tapahtuisi, niin katsoin, että huhtikuussa tuon channelin ylälaidan breakout tapahtuisi noin 4.75 kohdalla, mikä voisi ihan hyvin pitää paikkaansakin.

8 tykkäystä

Itse olisin myös taipuvainen käyttämään tuota ajanjaksoa mitä yllä esitettin. Jos katsoo ADR:ää niin tuo kuva on ehkä jonkin verran ruusuisempi kun rapakon tällä puolella. Kesän low:t kestäneet ja 200 movariinkin vielä hiukan matkaa. Siitä voi sitten kiistellä missä Nokiaa nykyään hinnoitellaan, aika 50/60 näyttäisi volyymi menneen viimeisen kuukauden aikana. Mutta kyllä kai se euromääräinen kotipörssi edelleen vie voiton.

4 tykkäystä


Premarketin vaihtovolyymit on alhaisemmat kuin mitä koko viikolla, joten odotusarvoisesti liikutaan noiden sisempien viivojen välissä (daily inside bar). Mikäli myös päivän vaihto on alhaista eikä mitään isompaa uutista perjantaille generoidu. Itselle se tarkoittaa käytännön vapaa päivää, vola putoaa usein niin alhaiseksi, ellei satu osumaan johonkin erityislappuun oikealla hetkellä. Muutama on kyllä mielessä :star_struck:

7 tykkäystä

Itse pyrin treidaamaan tai ostamaan pitkäksi yhtiön kotipörssistä. Siinä on se pointti, että usein pääkonttori sijaitsee myös siinä maassa. Ja silloin johtoporras tekee töitä sen kellon mukaan, joten uutisointikin tapahtuu pääsääntöisesti myös silloin.

1 tykkäys

Juu en itsekään lähtisi merta edemmäs kalaan, hiukan kuitenkin yllätti, että liku ADR:ssä jo yhtä iso kun Suomessa.

1 tykkäys

Olen keväästä saakka seurannut tätä palstaa aktiivisesti. Kiitos ja hatun nosto sinulle, kun postailet laadukkaita ajatuksiasi teknisestä analyysistä. Jatka samaan malliin, opin joka päivä jotakin uutta. Kiitokset kuuluvat tietysti myös muille aktiivisille ja analyysiä tekeville keskustelijoille tällä foorumilla.

35 tykkäystä

Kiitokset, rohkeasti vain omia havaintoja kommentoitavaksi!

9 tykkäystä

Nasdaq näyttäis muodostavan tuplapohjaa. Jokohan lasku olisi päättymässä vai vedetäänkö vaan taas vähän henkeä…

Spinning top ja volumen rauhoittuminen antaa myös vähän toivetta käänteelle. Päivä ei oo tosin vielä pulkassa et päiväkynttilän lopullinen muoto ei ole selvillä

3 tykkäystä

En löydä oikein bull casea SPX tai NDX. Jos futujen kautta katsoo, bear volume daily-tasolla eilistä suurempi. 4H downtrend. Molemmat jäi vwapin alle, ema12 vastuksena. Päivän loppu tuntitasolla nouseva kylläkin, mutta kolme vikaa 15min candlea laskevia.
XLF/XLV/SPY/QQQ, vahvuudet tuossa järjestyksessä.

3 tykkäystä

Nousu jatkuu…

2 tykkäystä


Nousu jatkuu, mutta vain viikkotasolla. Daily on downtrendissä ja bear flagiin päättyi.
Olennaistahan on, miten asiaa tarkastelee ja mikä taso on omille positioille tai treideille olennaista.
Pitkässä jänteessä ei vielä hätää tietenkään ole. Mutta kyllä tässä signaaleja on pidemmästä konsolidoitumisesta vähintään. Mitä alemmaksi lasketaan, sitä pidempään sieltä kivutaan takaisin uuteen ATH:hon.

8 tykkäystä

Mä odotan tuota 3200 tasoa, mutta en ole asiantuntija. Enkä ole shortannut indeksiä.

3 tykkäystä

Jatkoa case-Revenioon: melko selvää divergenssiä päivätasolla. Laskentatavasta riippuen on tehty jo 4-5 uutta kurssihuippua, joissa kaikissa edellistä pienempi RSI (merkitty pisteillä kuvaan). Tämä indikoisi kurssilaskua, mutta se miljoonan taalan kysymys lienee, kuinka alas voidaan laskea kun funda on näinkin erinomainen? Itse haarukoisin pohjapilkkejä joko hieman alle 34 euroon (jotta pysytään nousutrendissä), tai indeksi-dipin jatkuessa on mahdollisuus laskea “jopa” 30-33 euroon. Kuulisin mielelläni myös muita näkemyksiä :thinking:

8 tykkäystä