Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Ilman muuta. No doubt! ::slight_smile:


Pörssin suuntaa TA:n näkökulmasta

  • Tom DeMark 6, vieläkö tänään tehdään uusi Higher Low? (High 2814)
  • kurssi on fibonaccin 0.5-0.618 välissä
  • päivätason konsolidoituminen on joka tapauksessa edessä, jos ei tänään, niin ma-ti. Kyse onkin enemmän siitä, että pysytäänkö sen jälkeen vielä terveellä tasolla, kurssi ei saisi pudota kovin lähelle 2438.50 tasoa
3 tykkäystä

@Johannes_Sippola


Tässä minun työpöytäni tämän päivän osalta, kohteena Outokumpu, timeframe 5min

  • taustalla TradingView, suosittelen hankkimaan, jos ryhdyt tekemään vakavasti osakekauppaa. Siihen saa helposti liitettyä satoja erilaisia indikaattoreita, mutta tuossa muutamia itse pääasiassa käyttämiäni, kun haen osto/myyntipaikkaa
1 tykkäys

@Johannes_Sippola


Bottom fish (“pohjaonginta”) arvoa hain Daily-tasolta, jossa selkeät supportit löytyi 3.125 ja 3.224

  • arvioin, että todennäköisesti 3.224 on todennäköisempi ja suunnittelin skaalaukseni sen mukaan. Eli aloin ostamaan jo sitä ennen, ensimmäisen erän kohdasta 3.3, joka oli Inderesin päivitetty kohdehinta
  • myynnin hain edellisestä 5min Higher Low kohdasta 3.272 ja laitoin myyntitilauksen hintaan 3.275 (joka osui tällä kertaa hyvin)
  • tämä oli tuollainen noin tunnin treidi, johon käytin aikaa koko päivän, suunnittelut yms.
2 tykkäystä

@Johannes_Sippola


Viikkotasolta katson yhtiötä hahmottaakseni kokonaisuutta. Outokumpua en missään tapauksessa suosittele aloittelevalle sijoittajalle, koska se on niin pitkässä alamäessä.

  • trend is your friend - ei kannata tehdä sijoituksia kurssin suunnan vastaisesti. Tämä on itselleni pääsääntö tekemiselle
  • rahastoyhtiöt yms. asiantuntijat osaavat laskea viikottain erilaisten fundamenttitekijöiden perusteella kurssihintaa, mutta se on ihan oma tieteenalansa, johon harva yksittäinen sijoittaja pystyy
  • market makerit määrää hintatasot ja pienet kalat kulkee niiden vanavedessä
  • niin kauan, kun viikkotason trendi ei muutu, en suosittele tämän tyyppisten kohteiden poimintaa, kun on olemassa paljon muita kohteita, joiden suunta on joko aloittanut nousun tai olleet siinä jo pidemmän aikaa, eivätkä ole sitä menettäneet
  • Outokummulla oli yritystä tämän vuoden alussa, mutta se loppui tähän tilinpäätösjulkistukseen
  • tämän vuoksi esim. itse harvoin pidän osakkeita osavuosikatsauksen yli, koska en halua lyödä vetoa, vaan teen päätökset faktatietojen pohjalta osarin jälkeen
  • tässä sinulle muutama tiedon jyvänen pohdittavaksi
7 tykkäystä

Kiitos paljon :heart: Tuo TradingView näyttää kyllä hyvältä softalta, katson asiaa syvemmin tänään :slight_smile:

@Vanha

Ei valitettavasti. Rajoitettu sisäänpääsy, jäsenmäärää ei haluta kasvattaa liikaa. Mutta näitä kannattaa ehdottomasti etsiskellä, niitä on erilaisia eivätkä yleensä mitenkään erityisen kalliita. Sitten on erikseen sellaisia, joita tarjoavat erilaiset treidauksen ympärille kehitetyt palveluyritykset, joilla blog/chat-ryhmä kuuluu palveluihin mukaan. En viitsi lähteä tässä mitään erityistä mainostamaan. En tiedä, onko tällaisia Suomessa, en ole kuullut. Kukaan ei ole täällä älynnyt, että silläkin voisi elää. Suomi on tosin aika pieni kehys tällaiseen. Yhteisössäni on noin 1000 jäsentä eripuolelta maailmaa. Muita suomalaisia ei ole ilmoittautunut.

Itse seuraan hyvin paljon erilaisia tietolähteitä ja forumeita, joten päivästä kuluu paljon aikaa lukemiseen. Sitten seuraan erilaisia indeksejä, palvelusektorikohtaisia ETF:iä (SPY,QQQ,IWM,VIX,XLK,XLF,XBI,XLI,jne), hyödykkeitä (öljy, kulta, maakaasu, dollari) yms. Näistä yritän hakea erilaisia korrelaatioita eri sektoreihin ja niiden yhtiöihin. Itse treidaaminen on vain pieni osa tätä työtä, valmistelu on kaiken a&o. Suunnitelma pitää olla kullekin päivälle, ihan kuin pidempäänkin sijoittamiseen.

Outokummasta vielä hieman lisää. Päivätason RSI (Relative Strength Index - katso Investopediasta merkitys) arvo on nyt 33.86. Kun osake on ylimyyty, sen arvo putoaa < 30. Viimeksi Outokumpu on sen perusteella ollut ylimyyty 30.10.2018, RSI noin 16.5

  • kurssi voi siis vielä pudota
  • seuraava lähin support taso on niin lähellä 3.125, että sen merkitys ei ole enää niin suuri
  • seuraavaa vahvaa supporttia ei oikein löydy, koska vuonna 2016 kurssi teki vuoden yhtämittaisen nousun ilman selkeää Higher Low:ta. Sieltä voi hakea lähintä järkevää arvosta 2.790

Nyt kun ollaan pudottu jo näin paljon, ei ole paljon enää hyviä vaihtoehtoja eikä kohteen realisointiakaan voi suoraan suositella, kun myyntiä pitäisi tehdä TA:n avulla. Sinun taidot ei vielä riitä arvioimaan, missä kohtaa sen voisi tehdä ja ostaa sitten uudelleen alempaa takaisin.

Kun olet puheiden perusteella nuori ja elämän alkutaipaleella, ota tämä oppirahana. Kaikki sijoittajat ovat tehneet virheitä matkan varrella ja monelta on mennyt koko omaisuus. Siinä mielessä olet vielä hyvässä asemassa. Opettele aina tekemään suunnitelma ja kun sen mukainen ostopäätös on tehty, tee samantien Stop Limit Order ja Sales Limit Order. Silloin molemmat on valmiina järjestelmässä eikä mitään pääse tapahtumaan ohi sinun valvonnan. Niitä arvoja voi sitten siirtää siihen suuntaan, että Stoplossia voi siirrellä ylöspäin (pienentää tappiorajaa), kun kohteen arvo nousee. Jossain vaiheessa ne on minullakin jo siellä, missä niiden laukeaminen tuottaa jo voittoa. Myös selliä voi tietysti kiikuttaa ylös tai alas, jos näkemys muuttuu. Toiset järjestelmät mahdollistavat sekä stoploss että sell orderin olemassaolon, toiset eivät. Ota tästä selvää etukäteen. Jos vain toinen on mahdollista, niin silloin teet vain Stoplossin.

2 tykkäystä

TradingView:lle voi sitten ostaa reaaliaikaista kurssidataa. OMX maksaa 3usd/kk, joten ei ole kallista.

  • jokainen markkinadata pitää ostaa erikseen, esim. Nasdaq on 3$/kk, NYSE 2$
  • osa on ilmaista ja osa voi sen vuoksi olla 15min viiveellä
  • TV:stä on myös ilmais/koeversio, joten sitä voi tutkia ilman kustannuksia
  • vastaavia on muitakin (esim. StockCharts), itse olen tykästynyt TV:hen
  • ilmaisversioissa esim. Yahoo on niin paljon vähemmän ominaisuuksia, että itse en niillä pärjäisi

OMX:ään ei ole vielä suoraa kaupankäyntialustaa, joten se pitää tehdä muualla edelleen. Ovat kokoajan kehittämässä softaa siihen suuntaan, että sieltä voisi tehdä myös kaupankäynnin.

2 tykkäystä

Kiitos paljon tästä informaatiosta @DayTraderXL! Itse laitoin TradingView:n tuohon koti/työPC:lle juuri. Noista huomioista olen kaikista samaa mieltä, suunitelma on aina oltava. Kohta kun pääsen kokonaan itse firman puikkoihin niin otan tuon Stop-Lossin käyttöön heti. Täytyy vähän opiskella pikkuisen, että minkälainen ainakin yleisesti kannattaisi olla tuo Risk-Reward ratio. Tuo Outokummun TA on tällä hetkellä aika hankala pala purtavaksi, varmaan itse teen niin, että teen ostoja ja myyntejä ensin muilla osakkeilla ennen Outokummun sen kummempaa käsittelemistä. Tuo RSI on kyllä hyvä indikaattori ainakin support- ja resistance -tasoihin oikein yhdistettynä.

Teknisesti näyttäisi hyvältä ostettavalta mutta onko?

Vaikuttaa putoavalta puukolta, jonka poimiminen vapaasta pudotuksesta tekee kämmeneen rumia viiltoja.

3 tykkäystä

Eikös norwegian järjestänyt osakeannin… En tietenkään tiedä onko sillä mitään vaikutusta moisiin analyyseihin, mutta en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan norweigianiin tällä hetkellä.

4 tykkäystä

Nämähän ne saa monen tekemään ostopäätöksiä, kun kurssi näyttää halvalta. Itselleni nämä on tässä muodossa kohteita, joihin en koske. Kun on muutaman kerran Sissin kommentin mukaisesti saanut haavoja kämmeneen, näihin oppii suhtautumaan suurella varauksella.

Ainoa ostoa puoltava seikka omasta näkökulmasta on, että RSI on sekä viikko- että kuukausitasolla ennätysalhaalla. Mutta silloin kun yhtiö on pulassa, nämä arvot voivat mennä todella äärimmäisyyksiin ja pysyvät kauan siellä. Eli itse katson oikeastaan päinvastoin, että teknisesti ei missään tapauksessa ole hyvä ostettava kohde. Shorttaamisen aikakin on mennyt jo ohi, koska varmasti kurssi kääntyy hetkellisesti ennen pitkää ja shorttikin on jo vedonlyöntiä, jossa oddsit on huonot.

Sellaista lyhyt aikaista pomppua voisi kyllä lähteä kyttäämään (oletin, että olisit ollut ostamassa longiksi), mutta siinäkin pitää olla kyllä tarkkana ja tietää, mitä tekee. Itse melkeinpä odottaisin, että kurssi tekee 1h tasolla lower high ja sitten kyttäisin higher lowta ja jos volyymi näyttäisi, että seuraava pomppu tulee, niin siitä sitten lyhyttä hakemaan, tiukalla stoplossilla tuon HL:n alapuolelta. Minkälainen liqviditeetti kohteella on päivän aikana?

Pitempi aikaiseen ostoon pitäisi kyllä selvittää tosi tarkkaan yhtiön tila, onko konkurssiuhka edessä vai mikä. Vähän sen näköiseltä näyttää, että kassavarat uhkaa käydä vähiin. Itsellä ei ole mitään käsitystä yhtiön fundasta, en ole seurannut, mutta uutisista muistan, että joku kauppa peruuntui ja ilmeisesti noin muuten Norwegianin vuosikausia jatkunut tappio ei ole pysähtynyt. Voisin kuvitella, että tuo nousupiikki aiheutui tuosta ostohuhusta/tarjouksesta ja sitten peruuntuminen sai aikaan syöksyn alas. Eikös Norwegian ole kuitenkin tehnyt jatkuvaa tappiota vai kuinka?

Edellinen support löytyi jostain 2012 toukokuulta, 88.45, joten sekin on ajallisesti niin kaukana, että itse en enää laske noille tukitasoille paljoakaan arvoa. Tämän kohteen osalta pitäisi nähdä selkeä viikkotason muutos (LH/HL ja “follow through”), joka vie tästä hetkestä varmasti muutamia kuukausia.

Mikä sinun suunnitelmasi tämän ostamiseksi olisi vai haitko vain lyhyt aikaista tulevaa pomppua päivänsisäisenä flippinä?

1 tykkäys

Katselin että Norwegian lentoja on paljon myynnissä todella halvalla ja päätin vilkaista osakekurssia ja pahasti näyttää siltä, että kassavirtaa kaivataan.

Taidan skipata tämän firman lentotarjoukset ja lyhyen longin.

1 tykkäys

Tuollainen osui silmään - enpä ole itsekään seurannut näitä viime hetken tapahtumia, paljon tulee käytettyä yhtiötä kyllä lentoihin. Luottokorttiosto kyllä taitaa turvata aika pitkälle, vaikka jotain toiminnan pysäytysuhkaa tulisi lähiaikoina eteen. Eiköhän tuo annista kerätty 300Me nyt vähäksi aikaa kuitenkin riitä, toivotaan.

1 tykkäys

Olen seuraillut - toistaiseksi sivusta - QT Grouppia, koska itselläkin pitkä softakehitystausta. Jotenkin en ole täysin vakuuttunut toistaiseksi johdon kyvyistä viedä tämä oikeasti maailmalle. Kun toimijat ovat isoja, monikansallisia jättiyrityksiä, valitettavasti pienen yrityksen innovaatioita ei osteta ihan helposti. Siihen on monia syitä ja itse näkisin, että QT:n omistuksen toivo lepää siinä, että joku ostaa firman pois.

Teknisesti on nähtävissä ascending wedge, isommat volyymipiikit pienenemässä, RSI-tukitasolla ollaan, MACD odottelee jäähtymistä ja huonot näkymät osarissa on huono yhdistelmä. Hintataso 8e näyttäisi olevan vahva toistaiseksi.
Vaikea nähdä, mikä tämän lapun laittaisi nousuun ensimmäisen H1:sen aikana.

5 tykkäystä

@Nyyb.K

Katselin Finnairia osarin myötä ja hyvin näytti EQ pitäneen, josta aikaisemmin sinulle kommentoin.

  • pieni alatason rikkoontuminen vuoden vaiheen tienoilla tosin, mutta ei merkittävästi
  • nythän EQ meni rikki ylöspäin selvästi hyvän osarin myötä ja sitä kannattelee exponential moving average 12 ja 26 sekä Middle Bollinger Band (MA 20). Myös BB:n yläraja meni rikki
  • Nordean suositushinta näytti olevan lähempänä oikeaa tällä kertaa vrt Inderes

Lentoyhtiöiden joukossa hyvä suoritus Finskiltä.

3 tykkäystä


Markkinoilla on hyvin usein tapana tehdä ns. gap fill, mitenköhän käy Ovaron kanssa (4.3-4.79)

2 tykkäystä

2 tykkäystä