Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Itsekin aloittelin tuolla Nordnetin palvelulla ja suoraan sanottuna siitä ja tradinviewistä ei voi puhua edes saman päivänä :joy:

On minulla edelleen tuo Nordnetin palvelu käytössä, mutta käytän sitä kun sieltä saa näppärästi välittäjä dataa…
Taitaa muuten tämän web traderin saada veloituksetta osakesäästäjien jäsenenä, jos oikein muista.

3 tykkäystä

Aktivointitaso = jos joku käy kaupan tuohon kurssiin, menee toimeksianto aktiiviseksi, ja hintaan joka on se kurssi jolla haluat myydä.

Jos molemmat ovat samat, voi käydä niin, että kurssi humahtaa alas ja toimeksiantosi jää sinne vyöryn alle - joku myy 5.24, mutta samalla sekunnilla myydään myös 5.22 ja 5.20 ja sitten putkahtaa sun 5.22 sinne mutta paras myyntihinta onkin jo 5.20 tai jopa alempi. Ei takeita että tällöin koskaan toteutuu, tai toteutuu vasta kun kurssi jo on kääntynyt takaisin ylös.

Muista että riippumatta mitä laitat myyntihinnaksi, menee sen hetken parhaaseen hintaan. Eli jos on ostaja hintaan 5.20 ja pistät että myy 5.10 niin edelleen se kyllä myy 5.20 hintaan. En sitten tiedä kuinka paljon alemmaksi kuin aktivointi kannattaa pistää; Itse olen pistänyt ihan useamman tickin alemmaksi ettei jää riskiä että isossa liikkeessä jää musta pekka käteen. Joku paremmin asioista tietävä voi kertoa fiksun systeemin tuohon :slight_smile:

1 tykkäys

Aktivointitaso on se kurssi, joka laukaisee sell orderin markkinoille. Sell orderiin tulee hinnaksi 5.22, mutta käytännössä se aika usein tapahtuu market orderina (mitä olen havainnut) eli se saattaa mennä myydyksi jo tuolla 5.24:lla. Jos hinnan 5.24 kohdalla tapahtuu iso määrä myyntiä (useita ordereita 5.24-5.22), saattaa käydä niin, että hinta ehtii pudota tuon 5.22 alle, jolloin sinun sell order ei käytännössä mene ulos. Eli stoppari ei laukea. Tämän vuoksi mitä isompi tuo hintaväli on, sitä varmemmin se toimii.
Tästä aiheesta on kyllä kuvauksia paljon, lueskele itse tarkemmin. Välittäjä ei maksa korvauksia, mikäli stoppari ei lauennut. Mutta OMXH:lla ei yleensä ole näiden kanssa ongelmia, ellei spread ole suuri.

3 tykkäystä

Tuossa trading view:n ilmaisessakin palvelussa näyttää olevan kaikenlaista mielenkiintoista. Vaikkakni datraderxl kommentoi, ettei ainakaan ilmaisten palvelujen ostosuosituksiin kannata luottaa, niin ainakin on paljon kaikenlaisia mielenkiintoisia mittareita tuolla. Tässä esimerkkinä aiemmin mainitsemani Kamux

En suosittele hirveästi seuraamaan noita osto/myy suosituksia. Niissä on hieman saman kuin fundasijoittajalla analyysi suositukset. Täytyy ymmärtää mistä kyseinen suositus muodostuu.

1 tykkäys

Siirrellämpä tämä tänne oikean otsikon alle. Osaako OsakeKeisari kertoa miksi Investing Com RSI 14 näyttää 68% ja esimerkkinä trading view 56%? Entä miksi Williams R on yliostettu, kun trading view ei ole?

Vaikken paljon teknisestä analyysistä vielä tiedä, niin analysoin tässä kuitenkin sillä mitä luulen ymmärtäväni. Viisaammat voi korjata ja kommentoida. Hoivatiloilla näkyy Bollingerin nauhoissa viulunkieli, joka katkesi ja kääntyi jonkunasteiseen nousuun. Käyköhän samoin Kamuxilla, kun silläkin näkyy parhaillaan vastaava viulunkieli, eli kääntyykö sekin jyrkempään nousuun. Se riippuu toki esim. ostovolyymeistä. (Sehän katkesi myös 24.9 Kamuxilla)

2 tykkäystä

Eipä näillä kahdella osakkeella ole mitään muuta yhteistä kuin vähäinen kaupankäyntivolyymi. Joten en vertailisi millään lailla.
BB peruskäyttäytymiseenhän kuuluu (kuten tiukaksi viritetylle kuminauhalle - en vertaisi BB:tä viulunkieleen), että kun sitä riittävästi kiristää, se pyrkii palautumaan. Toisaalta sinulla on 1H timeframe tarkastelussa, joka ei kerro kuin lyhyen aikavälin tapahtumasta. Jos katsot esim. 4H:lla, tilanne on jo toisenlainen.
Kamux on päivätasolla yliostettu, joten ennemminkin Kamuxin 1H/BB kertoo siitä, että uhkana on korjausliike alaspäin. Mutta nämä vähän vaihdetut on aika hankalia arvioitavia ylipäätään - ne liikahtaa niin pienillä kaupoilla, joten jos haluaa, näitä pystyy lyhyt aikaisesti “manipuloimaankin”.

Omasta näkökulmasta Kamuxin pitäisikin tehdä Daily Higher Low, jotta nähdään, että nousu jää pysyväksi ilmiöksi siitä huolimatta.

2 tykkäystä

Hyvältähän nää Kamuxit ja Hoivatilat näyttävät, varsinkin kun setä niissä molemmissa mukana kyydissä! Sedän MT-analyysi sanoo juuri nyt, että markkinoilta puuttuu hyvää ostettavaa ja siksi suuret pelurit laittaa nyt rahnaa kunnon tulosta tekeviin perusbisneksiin kuten autot ja hoivakiinteistöt.

Sinne vaan nyt ostotarjousta peliin kummastakin!

Masse-setä, FA, maailmassa on Yin ja Yan, markkinoilla TA ja MT :slight_smile:

1 tykkäys

Kiitos vinkeistä!

Tuon viulunkieli -vertauksen perustin tuohon Nordnetin treidauskoulun diaan

Tuosta timeframesta vielä. Käyttämässäni Infront Webtraderissa 10 pv ja 30pv aikaväliä tarkastellessa maksimi on 60min. Seuraava mahdollinen tarkastelujakso on 6kk, jossa taas minimi kynttilä on 1pvtimeframe

Infrontin työkalut on … heikohkoja omaan makuun. Suosittelen TradingView:n hankintaa, jos vakavammin on tarkoitus kursseja seurailla.

1 tykkäys

Tarkistin vielä ja siinä treidauskurssilla sanottiin, että Bollingerin nauhat toimivat parhaiten päiväkynttilöillä (no silloin ei varmaan tuo 60 min tosiaan ole oikein hyvä :).

ok, jätän kommentoimatta, olen noista kielikuvista/käännöksistä itse eri mieltä - muistakin tuossa käytetyistä :slight_smile:

1 tykkäys

Kyllä ne toimii kaikilla aikajänteillä, mutta pitää silloin ymmärtää, mitä kukin aikajänne treidissä tarkoittaa. Jos tutkit 1H:lla asioita, näkisin, että haetaan enemmän päivän sisäistä kuin pidempää treidiä/sijoitusta. 1H trendin muutos on hyvä indikaattori alkavasta muutoksesta, mutta se pitää vahvistua vielä 4H ja 1D, jotta siihen voisi pidemmällä aikavälillä luottaa (kuten oletin, että haet pidempää sijoitusta?)

1 tykkäys

Joo, kiitos tuostakin infosta. Ei ole näiden kahden osalta (hoiva ja kamux) muuta suunnitelmaa, kuin pitää niitä niin kauan, kuin jatkavat edes jonkinlaista nousua tai alkavat selkeästi laskea. Se voi olla päiviä tai kuukausia. Lähinnä pyrin pitämään salkussani kasvavia yrityksiä tai ainakin niin, että heidän osakkeen arvo kasvaa sen aikaa, kun mun salkussa ovat. Sitähän toki kaikki haluavat tehdä, eli voittoa. Helpommin sanottu, kuin tehty, mutta ainakin näiden kahden firman kanssa alle kuukauden sijoituksella ihan hyvä prosentuaalinen tuotto. Nyt on myös stop lossit asettu, niin kuin kehoitit aiemmin.

ok. Tuohon edelliseen vielä jatkoa SL:ään liittyen, että tokihan voi ostaa vaikka lisää 1H trendimuutoksesta, kunhan huolehtii, että SL on asetettu sen mukaisesti (että nousu pysähtyykin ja tekee korjausliikkeen. Terve korjausliike ei ole syy myydä, mutta epäterve on).

1 tykkäys

Toistaiseksi olen katsonut noita indikaattoreita tradingview:n ilmaisversiolla. Ainakin ne löytyy useimmat siitä suoraan lukuina. Sen olen todennut, että tulevat n. 30 min myöhässä, eli niiden avulla ei mitään nopeaa treidausta, mutta hyvin niistä suuntaa näkee mun mielestä, esimerkkinä Kamux: Technical Analysis of KAMUX CORPORATION (OMXHEX:KAMUX) — TradingView

ja niistä löytyy myös 4h indikaattorit, joita ei siis Infrontissa

1 tykkäys

@DayTraderXL tai/ja @Johannes_Sippola

Haluatteko kommentoida Sampoa TA:n näkökulmasta. Huomasin että olitte molemmat olleet ostolaidalla. Kiinnostaisi tietää onko chartissa jotain mitä en ymmärrä lukea, koska omaan silmään Sammon osto näyttää tässä vaiheessa epävarmalta. Toisaalta kokeneempien pessaaminen houkuttaa :grin:

1 tykkäys