Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Mulla oli kyllä aika sama perus strategia ja myynnit 11,5 ja 10,2 tasolta ja jäi pieni siivu putoamaan… Ostot alkoi 6,7 tasolta ja vähän lisäystä matkalla. Virhe oli innoissaan ostaa vähän lisää sieltä 12 eurosta, kun arvostelut näytti hyvältä. Olis vaan pitäny pysyä suunnitelmassa.

1 tykkäys


Nokialla EMA8 (valkoinen käyrä) vahvana resistanssina viimeisen kahden kynttilän perusteella, nytkin sulkeutui EMA8:n alapuolelle, vaikka kävi koskettamassa EMA26:sta aikaisemmin päivällä :cold_face:
RSI neutraali 1H,4H ja 1D, ja 1H MACD bear cross :confused:

2 tykkäystä

Minä tosiaan joskus kans kysyin tätä sinulta xD

2 tykkäystä

Mitä olet mieltä nyt, kun Kamuxin kurssi on 5,76, että uskaltaako tuon kanssa vielä odottaa nousua, vai pitäskö jo kerätä voitot kotiin? No varmasti aika mahdoton vastata, mutta ehkä TA:n perusteella sulla joku näkemys? TradingView:n TA-arvot kyllä näyttää “osta”, sekä 5, 15, 1h, että day -arvoilla.

1 tykkäys

@rahpak
Vaikket kysynyt minulta vastausta, niin voisin ottaa kantaa tässä nopeasti :slight_smile: TA:n perusteella tällä hetkellä lyhyellä aikavälillä kiinnittäisin huomiota siihen, että 1H,4H ja 1D tasolla Kamux on selvästi yliostettu, mikä minulla soittaa kelloja siihen suuntaan, että kurssin on pakko alkaa konsolidoitumaan jossain vaiheessa, osake ei voi mennä kuuhun asti :slight_smile: Päivätasolla volyymi on myös laskussa, mikä viittaa siihen, että ostovoimaa ei riitä enää niin paljon kun aikaisemmin, tosin näin epälikvidillä kohteella pitää olla hiukan varovainen volyymipohjaisessa tarkastelussa. Sikäli mitään sen hälyttävämpää kuten RSI divergenssiä tai MACD divergenssiä en nopealla tarkastelulla löytänyt, joten divergensseistä ei ole apua tässä tarkastelussa.
Vinkki: TradingView:ssä ei kannata katsoa esim. pelkästään “Oscilators” kohdasta, että onko “buy” tai “strong sell” tai muuta vastaavaa, koska se ei anna hyvää kuvaa tilanteesta, se ottaa huomioon todella paljon indikaattoreita, joista jotkin saattavat tarkasteltavalla timeframella olla hyvin irrelevantteja, ja antavat “tärkeämpiin” indikaattoreihin (esim. tuossa “Oscilators” kohdassa on mukana todella monet MA- ja EMA-käyrät, joilla on Kamuxin tapauksessa päivätasolla sama signaaliarvo, joka vahvistaa “buy” signaalia vain kvantitatiivisesti, kun indikaattoreita, jotka osoittaa “buy” suuntaan on enemmän) nähden vääriä signaaleja.

2 tykkäystä

Kiitos paljon näistä ajatuksista ja vinkeistä. Jos ei kannata katsoa sitä onko buy vai sell kokonaistasolla, niin mitkä noista mittareista on sinun mielestä ne mitä pitäisi seurata esim. Kamuxin tapauksessa? Technical Analysis of KAMUX CORPORATION (OMXHEX:KAMUX) — TradingView

2 tykkäystä

Tämä riippuu aika paljon kaupankäyntistrategiasta, itse seuraan yleisellä tasolla osakkeissa indikaattoreista tiettyjä EMA-käyriä, RSI:tä (minulla varmaan tärkeimmpiä indikaattoreita EMA-käyrien jälkeen) ja MACD:tä (ja joskus divergenssit kahdesta viimeisestä). Myös volyymia seuraan timeframesta riippumatta aina, enemmän tai vähemmän.
Riippuen siitä millä aikajänteellä käyt kauppaa, niin minun mielestäni muutamia tärkeimpiä indikaattoreita opetella käyttämään ovat EMA-käyrät ja RSI. Jos hanskaa näiden perusperiaatteen, niin silloin saa jo jonkunlaisen yleiskuvan siitä, missä tilanteessa osake on. Mutta näiden suhteen jokaisen pitäisi opetella löytämään indikaattorit, mitkä sopivat omaan kaupankäyntistrategiaan, ja ennen kaikkea ne indikaattorit joiden merkityksen kokee ymmärtävän!
Jos sivuutan indikaattorit hetkeksi, niin pakko mainita viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä trendin tärkeys. Ensimmäisiä asioita mitä kannattaa oppia hahmottamaan kun käy kauppaa TA-perusteisesti on osakkeen trendi. Tätä myös @DayTraderXL on painottanut useaan kertaan, trend is your friend. TA:ssa osakkeiden patternit ja price action riippuvat ennen kaikkea trendistä, ollaanko lasku- vai nousutrendissä.

1 tykkäys

Kiitos näistä. Pyrin itsekin löytämään nousutrendejä ja olenkin pyrkinyt ostamaan vain nousevista trendeistä ja tähän asti aika hyvin onnistunut lyhyellä kokemuksella (Esim. Nordea, Kamux, Hoivatilat). Olen ostanut, kun analyytikot ja trendikäyrät ovat olleet sillä kannalla, että on lähtemässä nousuun ja esim. sen hetkinen hinta alhainen. En ole heti nousun alussa sijoittanut, vaan kun olen mielestäni varmistunut, että jonkinlainen nousu on alkanut. TA -arvoja, kun en niin perusteellisesti ymmärrä, niin olen käyttänyt niitä vain tukemassa jo tekemääni päätöstä. Vaikeinta mulle on ehkä myymisen ajoittaminen, eli milloin myydä ja milloin vaan jäädä odottamaan. Olen toki stop lossit asettanut.

2 tykkäystä

Kannattaa lukea Mestarin mietteet tarkasti. Osta ja myy trendin käännöksissä. Treidin aikajänne määrää sen, mitä käännettä seuraat. Pidemmissä sijoituksissa suosittelen seuraamaan Viikkotasoa. Jokainen tekee oman suunnitelman,mitä noudattaa.

4 tykkäystä

Tarkennatko mitä tarkoitat tässä kohtaa “pidemmällä” sijoituksella, 1v, 3v, 5v…?

Pyrin siihen, etten kerää salkkuun yhtiöitä, joiden hinta ei ole pysyvästi nouseva, joten mikäli viikkotason nouseva trendi menee rikki, se on aina mietinnän paikka, pitääkö kohde myydä pois. Pidempään mukana olleet on kuukausitason seurannassa. En aseta mitään kiinteitä aikatavoitteita, mutta kyllä pitkän salkun kohteissa tarkoitus on olla mukana useampi vuosi.

3 tykkäystä

Oliko siitä TradingViewistä joku ilmaisversio tai jostain muusta? Siis pidemmäksi kuin kuukausi. Uudesta Nordnetistä löytyy myös jotain, mut en tiedä miten tarkka tuo on tai hyvä tuo on? Jotain puutteita ainakin huomasin.

Onko joku esimerkki pidemmän aikavälin sijoituksestasi, joka ei kuukausitasolla olisi rikkonut nousevaa trendiä pitkässä juoksussa?

Trading Viewstä löytyy ilmaisversio kyllä, ei aikarajoitusta.

Elisa

Kamux on nyt kohdaltani clousattu ajattelin kokeilla seuraava treidiä.

Kohteena Marimekko. Olen seuraillut että Marimekko on kondolisoitunut
tasolle 27,5->29€. Nyt kun pääsi ostamaan alalaidasta päätin lähteä mukaan.
Aluksi lähden hakemaan tasoa 29€, jossa mahdollisesti kotiutan osan voitoista.

Pidän kuitenkin mahdollisena fundan puolelta, että loppuvuodesta saadaan tukea ja noustaan yli tuon 29€, josta haen uutta tukitasoa.
Osakehan on tosin todella vähän vaihdettu. Tämähän on sekä uhka, että mahdollisuus.

1 tykkäys

Minäpäs aloitin etteplania 8,6 ajatuksena luopua päälle 9 eur ja ottaa 5% tuottoa, jos ei sitten enempää. Ihan ok hinta pitää yli Osari kin. Päätän myöhemmin. Jos ei kauppa sodat ja muut oo vaikuttanut päästään osariin jälkeen yli 9 kepeesti

Ihan mielenkiintoinen kohde ja vaikka päivätasolla onkin valuttu laskevaan trendiin, ei ole ihme. Niin pitkä nousuputki takana, että on vieläkin kuukausitasolla OB. Se ei välttämättä ole näin vähän vaihdetussa kohteessa ongelma - voi vain kertoa siitä, ettei mitään isompaa voittojen kotiutusta/myyntiä ole omistajilla ollut tarvetta tehdä.Laskuputki alkoi edellisestä osarista kuitenkin.

Tuo 27.5 taso on ihan hyväksyttävä ja selkeä TA:n näkökulmasta, koska näille tulee helposti tuollaisia wickejä (lankoja), jos orderbook on ohkainen. MACD on bearish päivätasolla ja jos ostit tuosta 27 paikkeilta, kannattaa kuitenkin miettiä jatkoa, jos lasku jatkuisi. Myytkö vai lisäätkö.

1 tykkäys

Inderesin päivitys tehty 8.8. TP 9.4 ja sen jälkeen kuitenkin hinta laskenut. Heinäkuun alussa osaketta ostettu sen normaalivolyymiin nähden paljon. Sen jälkeen laskuputki käytännössä jatkunut, vaikka nousua yrittikin ja kävi 9.28 Lokakuun ajalta näyttää myynnit jatkuneen. Seurattavat tukitasot 8.34 ja 8.50 minusta.
Liekö konepajateollisuuden näkymät syynä myyntiin, P/E näytti Inderesin rapsassa kelvolliselta, mutta tietysti se muuttuu, jos tilauksia onkin peruuntunut. Parhaassa tapauksessa saat hyvät nousut, osarin julkistus vissiin vasta marraskuun puolivälissä.

1 tykkäys

Näin itsekin asiaa tulkitsen, että mitään isompaa voitojen kotiutusta ei ole ollut näkyvissä ja tämä puolsi myös ostamista.

Sanoisin että osarin jälkeinen laskutrendi johtuu siitä, että markkina on hieman unessa tämän kanssa. Liikevaihtohan nousi Q2 vain 3% edellisvuodesta. Tuo “vain” johtui tukkutoimitusten aikaistumisella Q3->Q2 vuonna 2018. (Vertailukausi oli epätyypillisen vahva)

Marimekkoa hinnoitellaan kuitenkin lähes kasvuyhtiön kertomilla, jos liikevaihdossa näkyy hyytymisen merkkejä voi epävarmuus kasvaa.

Tässä on itselläni oikeastaan seuraavat skenaariot.

  • Bear
    Lasku trendi jahtkuu kohti Q3 ja tässä tapauksessa alan keventämään omistusta ja arvion tilanteen uudelleen ennen raporttia.

  • Neutraali
    Käydään vielä ennen Q3 raporttia tuossa 29€ ja kevennän hieman.

  • Bull
    Johtuen toimitusten ajoituksesta Q3 tulee liikevaihdon osalta parempi kuin mitä
    ehkä markkina nyt odottaa.
    Lisäksi alkuvuodesta kannattavuus on noussut hyvin ja tämän pitäisi näkyä
    vivulla myös tuloksessa. Sitten pitää alkaa seuraamaan miten aletaan hinnoitella Q4:sta joka on yleensä kaupan yhtiöillä vuoden paras.

Mainittakoon vielä, että Q3 aikana tehtiin jokunen isompi blokkikauppa ja halusin nähdä ennen ostopäätöstä ettei mikään merkittävä taho ollut keventänyt omistusta.

1 tykkäys

Mikä on muuten ns. oikea tapa kun tarkastelee kynttilöitä. Pitäisikö wickit ottaa mukaan vai ei? Tässä tapauksessa en ottanut juurikin mainitsemistasi syistä.
Lisäksi ajattelin, kun tässä treidissä on time frame viikkoja, en pitänyt niitä itselleni merkittävinä.

1 tykkäys