Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Olen alkanut myös täällä vierailemaan. Minä möin 25% nokioistani siellä 4,5 paikkeilla, mutta niiaus ei silloin tavoittanut minun ostotasoja, jotka oli muistaakseni 5,06 ja 5,12. Sitten kurri nousi tasoon, jolle olin säätänyt puolet takaisin ostettavaksi.

Pitää ehkä toinen puolisko koittaa napata tuossa vitosen kohdalla, vai oletetaanko Q1 olevan sysi musta ja mennänkö alle 5?

@T3r00

  • USOIL oranssin värillä

Ei mitenkään säännönmukaista. Itselläni ei ole fundamentista käsitystä, milloin näin tapahtuu.

  • korrelaatio on ollut voimassa vuoden 2017 kesästä alkaen

@viljo
En pysty ennustamaan, mutta sitä varten TA on olemassa, jotta pystyy aika hyvin näkemään, milloin pohja löytyy viikkotasolla. Tänään oli myyntivolyymi hieman suurempi kuin eilen.

  • Nokian hintakehitys on riippuvainen myös yleisestä talouskehityksestä ja entistä enemmän USA/Kiina tullineuvotteluista
  • päivätason RSI on vasta 47.7, joten se antaa vielä paljon varaa laskuun
  • tuntitasolla RSI käväisi arvossa 22 (ylimyyty), josta sitten lähdettiin pieneen nousuun. Arvo nyt 33.
1 tykkäys


Päivätason nousutrendin tukitaso 4061 lähestyy, vain 0.5% päässä.

  • jos tukitaso rikkoontuu, edessä viikkotason konsolidoituminen, jossa tukitasona 3963.74
    OMXH25 tuntuu olevan etunojassa korjausliikkeen osalta.


Naapurissa ollaan paljon vahvempia.


Euroopan veturi ei vielä yski pahasti, vaikka huonoja uutisia onkin riittänyt.

1 tykkäys


Ranskassakin vahvaa nousua. Prosentin verran saisi laskea, ennenkuin päivätason nousutrendi katkeaisi.

1 tykkäys


Nokian päivätason nouseva RSI-trendi testauksessa, kääntyykö ylöspäin?

1 tykkäys


Yksi tapa hyödyntää TA:ta, jos sattuu kaupankäynnissä olemaan eri valuuttoja.

  • kurssien kehityksiä seuraamalla voi vaihtotransaktion hintaerot olla suuriakin, ohessa itse hyödyntämäni CADEUR

Indekseihin alkaa muodostua diverigenssiä, suurin nousun voima on laantumassa. Saatetaan nähdä dippiäkin vaihteeksi lähipäivien aikana.
Ohessa esimerkinomaisesti Nasdaq:n 45 minuutin kartta, jossa diverigenssi näyttäytyy hyvin selkeästi.

Käytännössä siis tarkoittaa, että vaikka kurssi on ollut huipuiltaan nouseva, RSI:n huiput ovat laskeneet samaan aikaan. Indikoi nosteen voiman hiipumista ja jopa mahdollista trendikäännettä.

1 tykkäys

Täydellisen TA-noviisin kysymys:

Olet tuossa (nähdäkseni) käyttänyt 14 päivän RSI:tä ja näyttäisi että indeksi noudattaa sitä ja on laskenut tuon jakson jälkeen, mutta 25 päivän RSI:llä tässä ei käsittääkseni ole vastaavaa trendiviivaa piirrettävissä. Eli mistä tietää minkä aikavälin RSI:llä näitä tutkii missäkin tilanteessa?

Edit:jaa indeksikuvaaja olikin vaan 45 minuutin ajalta, eli olen vielä enemmän ulalla…miten tuossa kuuluu verrata 14 päivän RSI:tä 45minuuutin indeksikehitykseen, kun ajanjaksot ovat niin erimittaiset…?

RSI:n yhteydessä sen sisälle voidaan määritellä haluttu laskentajakson pituus. Tuossa on yleisin 14.

  • eli mittaa 14 kappaletta 45min aikavyöhykettä kerrallaan (chartin timeframe määrittää aikajakson pituuden)

Investopediasta löydät yleensäkin kaikki TA:n määritelmät.

1 tykkäys

Kyllä, korjausliikettä on odoteltu jo useampi viikko itse asiassa. Erikoinen tilanne kaiken kaikkiaan.
Ostovoimaa tuntuu aina vain riittävän dippien ostamiseen, vaikka päivän sisällä on ollut minkälaisia liikkeitä. Tänään oli jo vähän sen suuntaista menoa SPX:ssä, että ehkä se pikku hiljaa alkaa sieltä tulla esiin. Päivän lopuksi tosin todella isolla volyymilla (päivän sitä edeltävään aikaan verrattuna) ostettiin taas dipistä lähes kaikki takaisin. Tuohon USA/Kiina tullineuvotteluun liittyen tuntuu aina tulevan jotain pientä uutista, joka pitää bullit hengissä. Sen varaan on ladattu todella paljon.

  • päivätreidaajalle todella vaikeita ajanjaksoja tällaiset, kun trendiin ei voi luottaa

Kaikilla on käteistä millä ostella dipit? :wink:

Jes kiitos selvennyksestä, pitääpä opiskella tuolta lisää👍

1 tykkäys


Nokia pomppasi nousukanavan alalaidasta ylös. Tämä päivä on aika ratkaiseva - jos nousu jatkuu, saattaa 5.3 jäädä pohjalukemiksi toistaiseksi. “Bulls still in full control”.

2 tykkäystä


Stoplossit aktivoituina? Pohjien 1.66 pettäminen voi saada syöksyn aikaiseksi.


SPY ja S&P500 futuurit kohti koillista premarketissa. OMX Euroopan heikoimpia, ellei heikoin.


Taisi Buffet lopettaa ketsupin syönnin :laughing:

  • 15Mrd usd
2 tykkäystä

Ostin ihan pienen siivun… Kun muut panikoi… Näen tuon osingon leikkaamisen erittäin hyvänä toimenpiteenä velan tasoittamiseksi ja mikäli kulurakenne saadaan kuntoon… Luulen tällaisen katastrofin ja tutkinnan saavan muutosta yhtiökulttuuriin. Sitten vaan odotellaan, että mihin päin mennään.

EDIT: Linkki yhtiön sivuille: KHC 8K-raportti
Kuten näkyy, niin myynnit edelleen kasvussa (tähän viittasin kulurakenteella).