Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Kyllä Toyotakin ehtii ensi kesänä mukaan leikkiin. Tulevat sitten melko ripeällä tahdilla useammalla mallilla, mutta aloittava tällä bz4x mallilla. Samalle pohjalle voi sitten rakennella erilaisia malleja…

Toyota bZ4X - Wikipedia

Toki voi ihmetellä miksi odottivat näin pitkään, mutta toisaalta tuppaavat tekemään melko perusteellista työtä.

Itse uskon että varsinainen kisa tuosta BEV markkinasta on vasta alkamassa. Toki Tesla ottanut hyvän lähdön ja omalta osaltaan avannut tätä markkinaa (hyvä huomioida tosin että lainsäätäjilläkin oma roolinsa).

Mutta uskon että menee vielä vuosia ennenkuin aletaan nähdä kuka tämän leikin vie.

11 tykkäystä

Akkujen tuotantokapasiteetti? Komponenttipula? Tuotannon skaalaaminen kannattavasti? Joku muu syy, varovaisuus tms?

Ja kyllä. Kun polttomoottori korvataan sähköllä, jää pois todella monimutkaista tekniikkaa joka korvataan yksinkertaisella sähkömoottorin ohjauksella. Pienessä skaalassa sähköautoja voi bulkkikomponenteista rakentaa vaikka itse (pojan kanssa rakennettu sähkömikroauto), mutta kokeilepa tehdä polttomoottoriautoa.

Omasta mielestäni plugin-autot tuntuu tästä syystä aivan järjettömiltä, koska sinne on sitten työnnetty kahdet tekniikat samoihin kuoriin. Käyttäjät ovat kuitenkin ostokäyttäytymisellään myös useimmiten valinneet tämän linjan, joten niiden valmistus on monen merkin puolesta varmasti perusteltua. Mutta tosiaan, plugin/PHEV sisältä löytyy myös teknisesti kaikki mitä “oikeissa” sähköautoissakin on.

6 tykkäystä

Nyt termit kuntoon. Sähköautoja ovat BEV, PHEV ja FCEV. Toyota on myynyt Miraita vuodesta 2015 ja ensimmäinen plugarihybridikin tuli jo vuonna 2010 myyntiin. Toyota on sähköistänyt laaja-alaisesti voimalinjansa tekemättä yhtään BEViä ja se on osoittautunut voittavaksi ratkaisuksi. Kysyntä on valtavaa, maaliskuussa Toyota myi melkein miljoona autoa kuukaudessa, mutta sirupula rajoittaa autojen valmistusta tällä hetkellä todella paljon. Ilman sitä Toyota olisi saattanut myydä tänä vuonna 10-11 miljoonaa autoa.

Edellämainittu strategia konkretisoituu kun verrataan Toyotaa Volkswageniin. VW on panostanut pelkästään beveihin, kamppailee kannattavuusongelmien kanssa ja maksaa isoja päästökrediittejä. Toyota myy autonsa kovalla marginaalilla, automallisto on erittäin vähäpäästöinen eikä valmistaja maksa ympäristökrediittejä. Kun päästörajat kiristyvät niin Toyota pystyy siihen vastaamaan, volkkari ei.

Toyota ei valmista BEVejä koska sen ei kannata, ei taloudellisesti eikä ympäristön kannalta. Niitä tulee kyllä mallistoon, mutta ne ei ole corebisnestä. Polttokennoautot ovat valtavan iso osa Toyotan tulevaisuutta mutta tällä hetkellä on hyvä nojata laajaan hybridi-mallistoon. Esimerkiksi Plug-in Rav4:n range on niin pitkä, että sillä hoituu isoimman osan asiakkaiden jokapäiväisestä ajosta. Se laskee päästöjä/kustannuksia mutta samaan aikaan tarjoaa beveihin verrattuna ylivoimaiset matka-ajo-ominaisuudet. Eli bz4:lle löytyy todella kova kilpailija omasta tallista… Ja alleviivaan vielä että vetyautot tulevat olemaan isossa osassa Toyotan tulevaisuutta. Niin polttokenno kuin polttomoottoriset.

Akkumateriaalien hinta nousee koko ajan ja saatavuus huononee. Se lisää hybridien, h2-ICE ja FCEV-autojen kilpailukykyä verrattuna beveihin. Toyota on sähköisen autoilun suuria voittajia ja se jonka Teslan pitäisi pystyä lyömään jotta voidaan haaveilla 10 miljoonan myynneistä. Ei se rehellisesti sanottuna näytä kovinkaan todennäköiseltä.

19 tykkäystä

Nyt on kyllä harvinaisen huonoa päättelykykyä tai matematiikkaa sulla tarjolla. Olisiko syynä se että sähköautot ovat VAIN 20%:a myydyistä autoista, 80%:a on muuta. Siinä ei tarvitse kovinkaa paljoa hieroa aivonystyröitä, kun miettii kummassa bisneksestä tulee suurempi raha kassaan.

Kukaan järkevä johtaja ei ala tuhoamaan tuottavaa liiketoimintaa huvikseen. Tuohon lisäksi kuluttajien hidas muutoshalukkuus, komponenttipula, latausinfran puutteellisuus yms. ongelmat, niin hieman verkkaisemmalla tahdilla kerkeää vielä mukaan muutokseen.

8 tykkäystä

Niin, hölmöähän se olisi panostaa nopeiten kasvavaan segmenttiin markkinalla? Katsotaan mielummin sinne peruutuspeiliin ja annetaan kilpailijoiden mennä ohi.

11 tykkäystä

Jos ei kuitenkaan tässä ketjussa. Tuolle väännölle on tehty oma ketju niille, jotka haluavat väkisin asiasta kokoajan vääntää. Ei kiinnosta joka ketjussa lukea samaa juupas eipäs puhetta, tietenkin varmojen faktojen siivittämänä. Varsinkin kun kukaan ei tiedä mikä se yleisin käyttövoima tulee olemaan, jos semmoista edes tulee.

:arrow_right: Liikenteen voimalinjaratkaisut

6 tykkäystä

Minun mielestäni viimeiset parikymmentä viestiä olivat varsin erinomaista pohdintaa BEV/PHEV/FCEV markkinoista ja valmistajista. Missä ne trollit on, en nähnyt? Liippaa niin läheltä Teslaa että sopii tähänkin ketjuun IMO.

Itsekin on vaikea perustella Teslan arvoa fundalla. Kuitenkin mietityttää, voisivatko markkinat olla näin väärässä näin pitkään? Haluan ajatella että pakko tässä on olla vahva Bull case vaikken siihen itse uskoisikaan.

1 tykkäys

Ei ole mitään kiirettä. Isojen poikien näkökulmasta BEV markkinat tulee olemaan (ehkä) merkittäviä vasta v 2024-2025. Siihen asti tehdään rahaa ICE:llä. Toyotalla (ja muilla) on varaa odottaa, noin 200 k Teslaa/kvartaali on isossa kuvassa ihan yhdentekevää.

7 tykkäystä

Tuo keskeneräinen teknologia mitä Tesla on tuonut ja nyt takaisinkutsunut on siis betaversio FSD ohjelmistosta. Tämän Betan saadakseen sinun on pitänyt saada vähintään 99/100 safety score (vaatii tarkoituksellista rauhallista ajamista x määrän) ja erikseen pyytää päivitystä. Jokainen tämän päivityksen saanut on siis sitä ihan erikseen itse halunnut, suurin osa betaan haluavista ei siihen mukaan pääse. Tuo 12k autoa on todella pieni osuus Tesloista. Jos asiakas haluaa olla Betatestaajana mukana niin mitä pahaa siinä on? Itse ainakin ilmottautuisin välittömästi testiin mukaan jos euroopassa FSD beta jaossa olisi. Ja tuokin beta vaatii jatkuvaa rattiin koskemista tai auto alkaa piipittämään, eli ei Tesla tässä ole oikeasti itsestään ajavia autoja testailemassa ilman kuskin jatkuvaa valvontaa. Takaisinkutsukin oli vain virallinen ilmoitus betatestaajille että ladatkaas seuraava versio välittömästi.

1 tykkäys

Ei Tesla niin kauhean nopea asioita ole aina korjaamaan. Omassani on Park assist Unavailable ongelma. Kysyin äsken huollosta ja edelleenkään ei ole softakorjauksesta tietoa ainakaan täällä Taiwanissa.

Infoa ongelmasta (joka siis on vaan ärstyttävä)
Many Tesla users complain of Park Assist feature unavailable issue.
New S - Park Assist Unavailable | Tesla Motors Club

3 tykkäystä

Tässä uutisessa paljastui miksi Teslan väki teki viikonloppuna 12 tunnissa uuden softa version. Se ei ollut sitä sinun maitnitsemaasi ketterää kehitystä vaan kriittinen softa bugi mutta onnittelen sinua erinomaisesta sijoituksesta.

Nuo firmwareongelmat (eli matalimman tason ohjelmisto joka kontrolloi ja keskustelee esimerkiksi sensoreiden ja muiden sirujen/piirien/logiikkojen kanssa) ei ainakaan helpota kun autoissa on sirupulan vuoksi erilaista komponenttia kun sieniä sateella.

[off topic, kevennys]

eiks toi jäbä näytä ihan @Jukka_Lepikko ltä?

[/off topic, /kevennys]

15 tykkäystä

Kuinkas se Teslan parjattu ratti? Toyotan sähköauto:
kuva

4 tykkäystä

Kuva taitaa olla konseptiautosta ja tuotantoversiossa on ihan oikea ratti. (Ja syystä.)

6 tykkäystä

Hih. Ohjaamo muistuttaa Ritariässän K.I.T.T ohjaamoa suoraan 80-luvulta.

Hienoa mutuilua jälleen. Kannattaisi edes lukea artikkeli, ennen kuin kommentoi sitä.

"Toyota bZ4Z:ssa esitellään ensimmäistä kertaa Steer-by-wire -ohjaus, jossa pyörien ja ratin välissä ei ole mitään mekaanista yhteyttä. Toyotan mukaan kuljettajalle pystytään kuitenkin välittämään hyvä ajotuntuma ja eri ajotiloilla ohjauksen tuntoa voidaan säädellä.

Steer-by-wire -ohjauksessa pyöreä ratti on vaihtunut kulmikkaaksi ohjaimeksi.

Alkuvaiheessa Toyota bZ4X nähdään kuitenkin perinteisellä ohjauksella ja ratilla varustettuna Euroopan markkinoilla, koska Euroopan nykyinen lainsäädäntö ei hyväksy vielä täysin sähköistä ohjausta.

Uuden Toyota bZ4X:n tilauskirjat avataan ennakkotilauksille joulukuussa. Ensimmäisiä autoja voi tosin joutua odottelemaan vähintään vuoden 2022 puoliväliin asti. Toimitusaikoja ei ole virallisesti kerrottu."

Toyota on selvästi hakenut inspiraatiota Teslan Model S Plaidin ratista.

Seuraavassa kuvassa taas Audin uusi konseptiauto. Siitäkin tulee aika Teslamainen fiilis.

11 tykkäystä

Toyota on siis edellä tässä ratin kehittelyssä?

Yoke ollut niin menestys, että ruenneet vaihtamaan sitä model-3 normirattiin.

1 tykkäys

Pahoittelen, mutta alunperin viestissä ei ollut linkkiä artikkeliin vaan se on lisätty jälkikäteen. Artikkelia on täten ollut suhteellisen vaikea lukea, mutta pahoittelen toki jos asia on näin. Valmistajan sivuilla myydään autoa pyöreällä ratilla. Jos Toyota on ratkaissut steer-by-wirellä yoken suurimmat ongelmat niin hyvä heille ja miksei muillekin. Todennäköisesti tarkoittaa todellakin muuntuvavälyksistä ohjausta ihan uudessa mielessä. Mielenkiintoista nähdä miten toimii ääritilanteissa.

Teslan yoken suurin ongelmahan on se, että se on normaalia rattia leveämpi, mutta ohjaus on yhtä hidas joka tilanteessa kuin ennenkin. Käytännössä siis hitaampi koska “kehä” on suurempi ja monille voi olla vaikeaa pyöritellä rattia joka ei ole pyöreä. Tähän tosin kuulemma tottuu ja motoriikka mukautuu.

Esim. Plaidissa on pari muutakin ongelmaa tässä, kuten se että ohjaustehostin ei pysy mukana nopeissa tilanteissa (Kanadalaisten testivideo) https://www.youtube.com/watch?v=Hn9QWjxFPKM
Auton jarrut ovat testin perusteella suorastaan vaaralliset, joten jää mietityttämään että millä ne ovat Nurburgringin Nordschleifen ajaneet ympäri :thinking:
“A thousand horsepower and brakes of a Camry”

5 tykkäystä

Dodge oli jo 60-luvulla edellä:

Mutta kaikessa tässä on tärkeintä saada homma spinnattua niin, että Tesla on aina se innovaattori. Noita yokeja on ollut konseptiautot täynnä yli puoli vuosisataa. Nyt vasta ollaan vajottu sille tasolle, että ollaan niin hölmöjä, että laitetaan tuotantoonkin.

Form over function on päivän teema, niin rateissa kuin muutenkin sisustassa. Itse pidän ilmastoinnin yms nappulat nappuloina.

33 tykkäystä