Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Helppo keino saada lisätuloja.

8 tykkäystä

Linkataan nyt ne kirjoittajan korjauksetkin perään. :joy:

Just to close the loop on this:
+ I love my Model 3
+ I got an email confirmation from Tesla that upgrades were purchased
+ It's possible my father-in-law triggered it another way
+ I went into "manage upgrades" in the app and got a full refund ($14K) for both upgrades

— Dominic Preuss 💉💉 (@deesix) July 28, 2021

Kaikissa uusissa Tesloissa tulee tuo perus autopilot mukana, ja se kytkeytyy päälle juurikin tuplapainalluksella vaihteenvalitsijasta. Upgradet täytyy hankkia Tesla-appin tai Tesla-tilin kautta, ja tässä tapauksessa ilmeisesti appiukko oli käynyt ruksimassa AP + FSD:n vanhaan 2018 Model3:een.

2 tykkäystä

Kirjoitin jo viestiä jossa oisin kysynyt mitä se perustason autopilot tekee, kun löysin sivuilta vaan nuo kaksi maksullista versiota. Löytyi kuitenkin tämä perustaso joka siis on:

“Jokaiseen Teslaan kuuluva Autopilot mahdollistaa auton automaattisen ohjauksen, kiihdytyksen ja jarrutuksen, kun samalla kaistalla on muita ajoneuvoja tai jalankulkijoita.”

Eli kuten muut automerkit sanovat “Adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti.”

Joo sai rahat takaisin tuosta, mutta onhan tuo nyt vähän hassua, että tililtä veloitetaan $14000 kun käytät autossa olevaa vipua. Voishan sen tehdä vaikka vähän hankalammaksi.

Edit: kovasti tuolla kommenteissa sanotaan, että tämä ei ole mahdollista ja ei voinut noin käydä. En tiedä sitten.

1 tykkäys

Vivulla aktivoidaan autopilot ajossa. Sillä ei osteta mitään.

4 tykkäystä

On kyllä mielenkiintoista luettavaa :joy:

3 tykkäystä

No olipahan kyllä hirveetä skeidaa, ainakin tuo arvostelu. Toki jos fiktiona ottaisi niin miksei. Eiköhän Higgins saa jonkun verran noita satukirjoja kaupaksi.

On tää hieman huvittavaa että tällä foorumilla on ihmisiä jotka ovat vuosia levittänyt lähinnä “flat earth” tasosta salaliittoteorioita Teslasta, ja jatkuvasti joko suoraan tai epäsuorasti vihjailee että Teslan kirjat on keitetty.

Ja sitten kun tämän asian nostaa esiin postauksessa niin postaus bännätään. Missä on inderes vastuu siihen että tämmöset salaliittoteoria Tesla postaukset ja patologiset “Tesla vihaajat” saavat vapaasti sylkeä tätä misinformaatiota. Misinformaatio joka on luultavasti vuosien varella aiheuttanut käsittämättömiä tappioita monelle kokemattomalle sijoittajalle?

9 tykkäystä

Teknistä boostia ja AI Day.
Jukka Lepikkö eilen Twitterissä ennusti Teslan kurssin lähtevän nousemaan ja niihän se lähti.
Alla oma wedge, Lepiköllä myös 200 SMA tukee nousua.

19.8 on Teslan AI-day. On muistettava, että Musk oli perustamassa Open AI ryhmää, joka kehittää erilaisia AI innovaatioita. Eli Tesla AI day ei välttämättä koske pelkiä Teslan tuotteita ?
Mutta AI day voi myös nostaa kursseja, riippuen mitä siellä esitellään

4 tykkäystä

Mielenkiinnolla odotan. Nyt siis kyseessä ei autoihin liittyvät AI ratkaisut. Jotain uutta siis luvassa.

2 tykkäystä

Yksi spekulaatio on RoboDogs. Toki FSD ja Dojo ja muut perusjutut, mutta Muskin monista AI-hankkeista tulee varmasti jotain

Donkkuun tulee saksan markkinoilla. Mutta hiljentymistä on kuulunut muuallakin. Mikä meno nyt on?

3 tykkäystä

Tapasin kaksi toimitusjohtajatason henkilöä (toinen päätoiminen golffari nykyään), jotka olivat kiinnostuneita Teslasta. Molemmille olisi yksinkertaista (taloudellisesti) siirtyä täyssähköiseen. Molemmat kertoivat lähes samat syyt, miksi ei vielä ole vaihtoa tullut vaikka oikeasti kiinnostaa.
Tesla vaatii aivan liikaa kaikenlaista vertaistukea omituisuuksineen, ei ole mikään valmis auto. Molemmat tuntevat Teslan omistajia, toisella on lapsella. Toinen ongelma on lataaminen, pitivät nykytilannetta pöyristyttävänä kaikkina (p-leen) appeineen ja “kilkkeineen” (eli tagit). Lähimaksu luottokortilla ja “kiitos ja thats it”. Toiselle tuottaa aavistuksen ongelmia myös auton vieraskielinen käyttöliittymä. Toinen tulee näillä näkymin hankkimaan VW:n id4 nelivedon ja toinen nykyisenä mersumiehenä mersun “tulevan täyssähköpelin” eli tarkoitti EQS:ää. Mutta ennen sitä pitäisi “hommiin tulla joku tolkku”. Tesla ei lämmittänyt mieltä, on liikaa “nuorison kinneri”.

7 tykkäystä

Ensin ne oli kiinnostuneita Teslasta, sitten kun julkinen lataaminen on hankalaa niin ne ei ollutkaan, koska liikaa “nuorison kinneri”. Onneks ongelma kuitenkin ratkesi sillä kun ostetaan toisen merkkinen sähköauto!

Jooh… Mulla on itellä täyssähkö (ei Tesla, pakko mainita) ja onhan toi julkinen lataaminen vielä ihan lapsen kengissä kun on jokaisella tarjoajalla omat sovellukset, tägit tai kortit. Volkkarilta saat tilattua ilmaiseksi kortin joka käy aika monessa paikassa, mutta sen käyttäminen on todella kallista verrattuna tarjoajien omiin hintoihin. Tai ne tägit jotka käy moneen paikkaan, niin maksat aivan ylihintaa lataamisesta.

Jollekin tuo julkinen lataaminen voi oikeasti aiheuttaa vähän päänvaivaa (ainakin sillä ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen se on superhelppoa, kun vaan lataa sovelluksen kenen latureita käytät ja maksut menee sieltä automaattisesti). Mutta esimerkiksi mä oon käyttänyt julkista laturia tasan yhden kerran, kun mielummin lataan halvemmalla sen kotona täyteen. Reissuun jos lähden niin katson valmiiksi missä tulen lataamaan ja mulla on niiden sovellus valmiina puhelimessa. Jos tulisi hätä niin sitten maksaisin joko luottokortilla tai tuolla volkkarin kortilla minkä tilasin, kun ilmaiseksi sai.

1 tykkäys

Ilmeisesti kirjoitin huolimattomasti. Olivat tosiaan kiinnostuneita (perhejuhlan ohessa) Teslan käyttökokemuksista ja sähköautoilusta yleensä, kun tiesivät saavansa rehellisen mielipiteen. Kertoivat myös omat kokemuksensa. Molemmat ovat tottuneet suoraviivaiseen toimintaan ja muut (sihteeri?) hoitavat yksityiskohdat. Voin kuvitella, että ei paljon nappaa suunnitella joka reissua erikseen tietokoneen ruudulla, kun ei ole edes varmuutta, onko laturit kunnossa. Matkan suunnitelmakin voi muuttua, kun kaveri soittaa ja kutsuu pelaamaan muualle, asiakkaalla on pulmia tms. Teslasta täytyy vaihtaa roiskeläpätkin?! Ja sisämelua niin ettei puhelinta meinaa kuulla…

Edelleen. Onneksi nämä ratkeaa sillä, että ostavat ID.4 & EQS.

Ehkä sun kannattaa kertoa näille isoille ja kiireisille herroille, että ei kannata ostaa sähkäriä vaan ostaa suosiolla diisselin.

Tai sitten ne vois kysyä sihteeriltä, että mistä löytyy latureita. Eiköhän sihteeri kerkeä katsoa niin herrat pääsee suoraviivaisesti paikasta paikkaan. :sunglasses:

edit: luin sun viestihistoriaa, eiköhän tämän voi jättää tähän ainaki mun puolesta. Tuntui vaan hassulta tuo Teslan haukkuminen, koska julkinen lataaminen on vaikeaa, mutta silti mietitään toisia täyssähköjä. Ehkä ymmärsin vaan väärin. :slight_smile:

6 tykkäystä

Kyllä, ymmärsit väärin. Herrat kertoivat siirtyvänsä mielihyvin (ja lähipiirin painostuksesta) täyssähköön, kunhan “hommiin tulee joku tolkku” eli täyssähköautolla pystyy kulkemaan missä nyt polttiksella ilman erityistä suunnittelua. Nykytarjonnasta omat suosikit on katsottu. ID4 on voittanut maavaran takia ja MB aiempien kokemusten perusteella. Nimenomaan heille ei Teslaa nykyisellään voi suositella ja luulen, että eivät ole ainoat samantyyppisessä tilanteessa.

Minusta keskustelu tässä threadissa menee nyt ihan väärään suuntaan viimeisien viestien aikana.

Mieluimmin luen/mietin CT:n myöhästymistä, FSD:sta tulevaa mahdollista revenueta ja yhteistä pohdintaa siitä, että miten Bidenin uudet säännökset vaikuttavat Teslan osakkeeseen.

Tessukka on kuitenkin jenkeissä SE sähköauto. Parempia autoja varmaan tulee markkinoille, mutta aina paras ei voita. Tästä on hyviä esimerkkejä esim. videonauhurit aikanaan. Betamax ja V2000 olivat loistavia, mutta markkina oli jo “pedattu”.

Ja tähän vielä… olen LONG HODL Tessukassa ja EN omista mitään autoa. Yango/Über ovat mun “autoja” nykyään.

Mutta yhä uskon Teslan nousuun. Markkinajohtajaa on vaikea kammeta pois varsinkin Jenkkimarkkinoilta. Ja mitä tahansa kirjoitetaankaan FSD:sta, niin kyllä silläkin Elon tulee rahaa tekemään.

5 tykkäystä

Minusta keskustelu on ihan hyvä, koska se käsittelee Teslan kilpailukykyä suhteessa muihin vaihtoehtoihin. Osakejursseistahan on tarkoitus keskustella, ei auton yksityiskohdista niinkään. Vein terveiset ja kysyin ”isommalta johtajalta” tarkemmin mielipidettä Teslasta. Hän on yrittäjänä järjestänyt sivuvaikutukset huomioiden tuhansia miestyövuosia työtä, josta siivu on kertynyt itsellekin. Sanoi, että arvostaa ja kuuntelee aina kaikkia mielipiteitä, mutta tekee itse omat johtopäätöksensä. Sanoi, myös ettei suomalaisten mielipiteet vaikuta Teslan (auton tai osakkeen) menestymiseen tai menestymättömyyteen, kyllä sen ratkaisee Tesla ihan itse ja muualla kuin Suomessa. “Mutta ei näytä erityisen hyvältä”.

1 tykkäys

Mulla taitaa olla enemmän Teslaa salkussa kuin Isolla Johtajalla, ja näyttää toistaiseksi erityisen hyvältä, kaksi viikkoa olen vasta omistanut, ja kurssinousua on jo yli 10%. Jos tätä vauhtia jatkuu, vuoden päästä kurssi on jo kaksitoistakertaistunut.

En minäkään vielä itselleni Teslaa autona ostaisi, mutta mahdoton on olla huomaamatta Tesla-kannan ripeää kasvua liikenteessä. Firma tekee autotuotannollaan voittoa, ja edessä on pitkä, eksponentiaalinen kasvu, alkupään teknisistä haasteista on ehditty ottaa opiksi, tuotanto ja myynti on toteutettu vailla historian painolastia, nykymaailman konsteja hyödyntäen. Fokus autojen kehittämisessä on aivan oikeissa asioissa. Kun mulla ei ole yhtä isoa rahasäiliötä kuin isommilla johtajilla, tässä tulee vielä ongelmia, mihin kaiken rahan saa mahtumaan, jos joskus päätän Teslan osakkeista luopua.

1 tykkäys

Olemme tässä vaiheessa sykliä.

32 tykkäystä