Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

@Jukka_Lepikko Sulla ollut hyvää analyysiä Teslasta. Saako kuitenkin kysyä mistä toi 24 dollarin eps ennuste on peräisin? En siis epäile ennusteen toteutumista tms. vaan haluaisin ymmärtää sen taustalla olevia kasvun drivereita tarkemmin.

1 tykkäys

Olen kommentoinut tätä aikaisemminkin, mutta nämä kiinteät nettiyhteydet ei ole mikään uusi innovaatio. Enemmänkin “premium” autojen vakio-ominaisuus. Omassa bemarissa tuo kiinteä netti ja mm. Spotify on ihan ilmaiseksi mukana ilman kuukausimaksua ja tuon kulkuvälineen lähtöhinta on halvimmillaan alle 40k€. Tietääkseni tuo ominaisuus on löytynyt pidempään kuin Tesla on ollut olemassa.
(EDIT: itse asiassa en tiedä/muista milloin Musk osti teslan, mutta BMW idriveen tuon spotifyn: on googlen perusteella saanut jostain 2012 vuodesta eteenpäin.)

Ihan vaan toistona että nämä ominaisuudet ei välttämättä ole mitään uutta. Kun ostaa hieman kalliimman auton saa hienoja ominaisuuksia mitä peruskinnereissä ei ole ollut tarjolla.

12 tykkäystä

Olen tähän asti lähinnä sivusta seurannut tätä ketjua kuvitteellista popkornia napostellen. Nyt kuitenkin on pakko ottaa osaa keskusteltuun. On tämä niin äärimmäisen mielenkiintoinen ja tunteita herättävä keissi.

Muistan kun ensimmäisen kerran ulkomaanreissulla kohtasin ihka oikean Teslan joskus 2010-luvun alussa. Nuo oli silloin vielä harvinaisuuksia ja itse en juuri firmaa tuntenut. Herätti kuitenkin valveutuneissa matkakumpanneissa tuolloin niin paljon ihastusta, että tuosta olisi jo voinut vetää johtopäätöksen että jotain todella erityistä tässä autossa on. Tätä hetkeä onkin hauska peilata nykyhetkeen, kun jokainen Pihtiputaan mummokin tietää mikä on Tesla :slight_smile:

Minut on tavallaan opetettu koko 2010 luku pitämään Teslaan sijoittaineita “hölmöinä”. Aivan joka puolelta ja myös niiltä jotka ei erityisemmin itse edes sijoita on saanut vuosi vuodelta kuulla siitä miten Tesla on kuplahintainen ja tekee vain tappiota.

Viime vuosina oma kiinnostus Teslaa kohtaan on kokoajan kasvanut mutta siitä huolimatta sijoituskeissinä olin pitkään ankkuroitunut tuohon minulle opetettuun ajatustapaan. No nyt kuitenkin voidaan todeta, että kyllähän jokainen sijoitus Teslaan ennen koronaelvytystä olisi ollut nykyisellä fundalla todella hyvä sijoitus.

Tilanne on nykyään edennyt kohdallani siihen, että minua voi kait pitää jonkin asteisena Muskovaisena. MY on tilattu ja jatkuvasti kärsimättömänä tarkastelen appista onko toimituspäivä vielä tarkentunut. Lisäksi Teslaa löytyy myös salkusta OST puolelta ja kävi hetkellisesti myös AOT:lla, todennäköisesti treidailen positiolla mutta tarkoitus olisi tämän volatiilin markkinan end gamessa saada myös pitkään pitoon.

Olen tavallaan samaa mieltä, että ~30k€ mallilla valloitettava markkina laajenisi huomattavasti. Mutta toisaalta, jos tällä hetkellä S3XY:illä ei pystytä edes vastaamaan kysyntään niin en ehkä ihan vielä näkisi ongelmaksi sitä ettei valikoimasta löydy jokamiehen Teslaa.

Kait tässä postauksessa pointtina on lähinnä tarve myöntää virhe ja todeta faktana se, että karhuilta(kuten itseltäni) meni pahasti vihkoon viime vuosikymmen. Tästä eteenpäin sitten ei taas kukaan varmasti tiedä miten Teslan tulevaisuus menee mutta koskaan ei ole liian myöhäistä muttaa näkemystä esim. Neutraaliksi. Mielestäni tämä ei ole millään tavalla riskitön keissi mutta onhan tässä nyt aivan uskomaton brändi, käsittämättömät marginaalit/hinnoitteluvoima ainakin nykytilanteessa.

27 tykkäystä

No mitä innovatiivista on maksaa 9,99€/kk siitä et autossa on nettiyhteys kun senhän voi jakaa kännykästä hotspottina!

Noi nyt oli esimerkkejä, minä en voi olla innovatiivisempi kuin kehittäjät jotka alkavat miettiä mitä kaikkea tarpeellista voisi Teslan softa-alustalle kehittää.

Tuskin tekään olisitte keksineet kaikki App Storen killer appsien use caset kun sijoititte Appleen tai Alphabet-Googleen… Ai niin mutta ettepä varmaan sijoittaneetkaan kovin ajoissa, jos tällaisella ajattelulla menette eteenpäin… :slight_smile:

No mutta mielipiteitä ja haastoa on hyvä olla! Itse näen paljon mahdollisuuksia ja solidin fundan Teslan tapauksessa, kai me ollaan fiksumpia muutaman vuoden päästä.

Ja vielä sanottava että onhan toi TSLA market cap hervoton, mutta kuten monesti tässä nyt on todettu mm. @Jukka_Lepikko toimesta, funda vaikuttaa pirun houkuttelevalta.

En myöskään ole huolissani tuosta halvempien mallien “markkinan menettämisestä”. Valtaosa maailman ihmisistä haluaisivat Teslan kiljuen verrattuna mihinkään muuhun sähköautoon (kuten myös iPhonen verrattuna mihinkään muuhun luuriin). Kyllä ne halvemmat Teslan mallit löytävät ostajansa, aivan kuten ne halvemmat iPhonet kun oli sopiva hetki markkinaan ne tuoda.

2 tykkäystä

Ah ok, en tiennytkään! Teslan softan käytettävyys on vaan hands down paras mitä olen räplännyt mitään autoja, ja jotenkin näyttäisi että sitä rakennetaan nimenomaan platform-ajattelulla eteenpäin. Tokihan Nokian Symbianissakin oli se ‘app store’ “Nokia Download” tjsp, muttei kukaan sitä käyttänyt.

Jos Premium autoissa on tuo vakiona, ehkä sekin selittää miksi legacy automerkkien katteet on niin aneemiset versus Tesla…

No, oli miten oli, katsotaan miten tulevaisuus menee. Minusta näyttää että “there will be blood” legacy-automerkeille (kuten Audin dirikka ennusti jo vuosia sitten), mutta kyllä osa minusta toivoo että Euroopan autovalmistajat nousisivat kanveesista voittajina. Koska jos Euroopan autosektori menee viemäristä alas, on Eurooppa kusessa.

3 tykkäystä

No ei yhtään mitään, saksalaiset ovat tarjonneet nettiyhteyksiä ties kuinka kauan. Edelleen, missä innovaatio?

Onhan näitä varmaan mietitty jo vuosikausia, miksi tätä pitäisi alkaa miettimään nyt?

Tämä kuvastaa aika hyvin monen Tesla-bullin ajattelumallia.

10 tykkäystä

Minulle on aivan sama onko se idea uusi vai ei. Vertaa niitä katteita!

Ei tarvitse jos ei halua mutta mitä sinä teet tässä ketjussa sitten?

Amen ja halleluja! Tesla 4evö!

4 tykkäystä

Huh, riskillä lähdin taas kirjoittamaan tähän ketjuun, ja taas lähti vähän laukalle. :sweat_smile: Mutta samalla linjalla tämän kanssa.

Liittyen palvelujen maksullisuuteen tai maksuttomuuteen, en yhtään epäile että nuo autonvalmistajat ei rahastaisi noita eri ominaisuuksia tavalla tai toisella. Joten oli kuukausimaksua tai ei niin kyllä noista ominaisuuksista maksaa. :slight_smile: Imho Teslalla (toistaiseksi) hyvää että paljon tätä tauhkaa saa ns. lähtöhintaan. Perinteisillä saa aina maksaa ihan naurettavasti lisää monista featureista, tuo Spotify nyt ei vain sattunut olemaan sellainen. Tykkään että on saatu kirittäjä markkinalle.

Ja asiasta kukkaruukkuun: Yleisesti en oikein usko tuohon uskovaisten (sorry) yleisesti viljeltyyn nokia vs apple vertaukseen koska vaikka softapuolella nyt keskimäärin saksalainen osaaminen on ihan kuraa, niin rahalla sitäkin saa tuotua ja tuotettua ihan riittävästi. Malliesimerkki Volkswagen nyt vaan lähti sähköautoissaan ihan naurettavan myöhään ja kaukaa tuohon käyttöliittymäkuvioon mukaan. Voimalinjan sähköisyys on vain sivujuonne siinä. Ja imho hintaluokkapariteettin osalta kilpailijoilla on ihan riittävä taso. Joku perusvolkkari tai sitikka ei nyt ole vertailukelpoinen edes oikeaan preemiumiin saati sitten Teslaan.

3 tykkäystä

Kuten olen ehkä täällä ennenkin kirjoittanut, niin jokaisella työssä käyvällä on mahdollisuus hommata iPhone uusi tai käytetty. Kodittomallakin saattaa olla iPhone. Kovin monella ei ole edes halua ostaa Teslaa saati mahdollisuutta. Puhelimia ostellaan tuon tuosta, mutta autoja varmaan harvemmin. Hintaluokka vehkeillä on pikkusen erilaisia ja käyttöaste on jotain ihan eri universumeista. Itsellä on oma iPhone muutaman metrin päässä lähes kokoajan. Auto taas saattaa seisoa pari päivää parkkisella ja sitten sitä käytetään 30min, jonka jälkeen se seisoo taas päivän tai pari.

Minkä takia hommaisin jotain kuukausimaksullisia palveluita autoon joka seisoo parkkisella suurimman osan ajasta ja jos ne on mahdollista saada Carplaylla/AndroidAutolla?. Jonkun näköinen “connectivity fee” kaikkiin autoihin tulee varmaan jonkin ajan sisään, kun 10v+ 4G yhteyksien hintaa on varmaan vähän vaikea hinnoitella auton hintaan.

En jaksa edes kirjoittaa tähän robotakseista ja miten ne pilais nää Teslan 20miljoonaa autoa vuodessa huuhaat. Kumpikaan ei tule tapahtumaan ihan hetkeen! :joy:

11 tykkäystä

Apple myi 239 miljoonaa iPhonea viime vuonna. Teslan ei tarvitse myydä autojaan yhtä monelle ihmiselle kuin Apple myy puhelimiaan.

Autot alana on kuitenkin suurempi kuin älypuhelimet. Jos pääsin ajatuksenjuoksuusi kiinni, yritit sanoa, että Teslan TAM on huomattavasti pienempi kuin Applella. Tämä ei pidä paikkaansa. Se on paljon isompi.

Edit: Tämä viesti on siis vastaus ylläolevaan soppakattilan viestiin. Lainausviite ei jostain syystä näy ainakaan mulla viestissä, vaikka on klikattuna.

1 tykkäys

Tesla ei enää ota Euroopasta tai muualtakaan vastaan tilauksia Cybertruck:ista paitsi Amerikoissa. Yhtiö ei kerro, että mikä on päätöksen takana mutta voisiko olla tuotannon kanssa ongelmia :thinking:

1 tykkäys

“We have more orders of the first Cybertrucks than we could possibly fulfil for three years after the start of production,” Musk said last week at the FT Future of the Car 2022 conference.

Tilauskirja täynnä jo kolme vuotta eteenpäin valmistuksen aloitamisesta.

6 tykkäystä

Teslan kakkoskvartaalista on tulossa todella heikko, koska Shanghain tehdas oli niin pitkään suljettuna ja se pyörii edelleen puoliteholla. Toimitusmäärät ja tulos tippunevat selvästi ykköskvartaalista.

Mutta kolmoskvartaalilla räjähtää: toimitusmäärä noussee jopa 400k asti kakkoskvartaalin 260k:sta.

13 tykkäystä

Tässä varmaankin oletuksena, että Shanghain tilanne paranee? Itse myin omat Teslat pois nimenomaan Kiina exposuren takia. Shanghain tehdas on täysin kommunistipuolueen inkompetenssin armoilla ja yhtiöllä on rajalliset mahdollisuudet tilannetta hallita.

3 tykkäystä

400k toki vaatii, että Shanghai palaa vähintään siihen tuotantomäärään, kuin ennen lockdownia. Ennätyskvartaalin pitäisi olla joka tapauksessa Q3:lla tosiasia, kun Berliinin ja Austinin ramp-up etenee.

Täyttä lockdownia tuskin enää missään tapauksessa sovelletaan, tällä hetkellä Shanghain tehdas käy noin 50 % teholla, kun työntekijät “asuvat” tehtaalla. Tehtaalla on tarkoitus palata täyteen tuotantoon jo ensi viikon maanantaista lähtien.

Teslan kannattaa ehdottomasti pysyä Kiinassa, koska se on maailman suurin automarkkina ja maailman suurin sähköautomarkkina.

10 tykkäystä

Toki näin, jos ekstrapoloidaan historiaa. Toisaalta Shanghaissa myytiin viime kuussa 0 kappaletta mitään autoa. Due to China Covid Lockdown, Not a Single Car Was Sold in Shanghai in April - Bloomberg

Autoritaarisissa maissa on binäärisiä riskejä, kuten venäjän esimerkistä voidaan huomata. Isokin markkina voi kadota alta, jos suuri johtaja jotain päättää.

7 tykkäystä

Tässä on hyvä twiittiketju:

Onhan tämä todella ison luokan riski. Viestissä numero kuusi on asia mitä itsekkin epäilen:
Musk is blaming a lack of raw materials (lithium) and insufficient cathode production, and those things indeed are true.

But it may be that the demand side matters as well. Musk has just assumed demand will be there, and for $TSLA it just may not be.

En usko että +60te:n autoille löytyy niin paljon kysyntää.

3 tykkäystä

Tässä on hyvä twiittiketju, jos haluaa ymmärtää miksi Tesla on niin ylivoimainen ja miksi ylivoima tulee jatkumaan myös tästä eteenpäin. Ketju sisältää myös paljon dataa, ei pelkkiä arvauksia.

11 tykkäystä

Oli ihan mielenkiintoinen, mutta ei sisältänyt sanaakaan Kiinan riskistä.

Tosta kuvasta voi vaikka miettiä sensitiivisyysanalyysiä, jos Shanghai onkin suljettu vaikka seuraavat 2 vuotta.

2 tykkäystä

Tämä on väite, joka on esiintynyt toistuvasti keskusteluissa. Toistaiseksi perinteiset valmistajat ovat kuitenkin valmistaneet sähköautoja vielä huonokatteisia ICE autojakin heikommilla katteilla.

Otetaan esimerkkinä Volkswagen, joka:

  • On kehittänyt sähköautoja jo 70-luvulta lähtien
  • Myynyt sähköautoja kymmenissä tuhansissa vuodesta 2015 lähtien
  • Myynyt vuonna 2021 enemmän sähköautoja Euroopassa kuin Tesla, globaalisti toiseksi eniten (452,900)

Ja tästäkin pitkästä kokemuksesta ja skaalaeduista huolimatta sähköautojen katteet on todella heikot.

Volkswagen on sanonut, että tavoittelevat sähköautoissa ICE tyyppistä kannattavuutta seuraavan parin vuoden aikana. Tämä tietysti on vain tavoite, tulevaisuus näyttää miten siinä onnistutaan.

Ensi vuoden $24 EPS voisi näyttää numeroina suurinpiirtein tältä:

18 tykkäystä