Webcastin Q&A-osio oli kestoltaan 15 minuuttia. Tässä vielä kysytyt kysymykset ketjuun talteen.
[25 min]: Nordea: Vuoden alussa koronan vaikutti kaupoissa käymiseen. Tilanne tällä hetkellä ja Venäjän hyökkäyksen vaikutukset kaupoissa käymiseen?
- “Emme näe pandemian aiheuttamia vähennyksiä asiakasmäärissä.” “Tilanne on aikalailla normaali.”
“Pahin shokki on varmasti takanapäin, uskotaan että tilanteet normalisoituu.”
“Kaikkein eniten vaikuttaa inflaatio. Se on oma tulkintani, että pandemian ja sodan vaikutus vähenee. Inflaation vaikutus ostovoiman heikentymiseen, se on koko ajan läsnä.”
[27:30 min] Nordea: Markkinahinnoittelun kehittyminen. Onko tilaa nostoille? Onko huolta varastosta, onko siellä oikeaa tavaraa?
- “Myyntikatteessa ollaan nähty merkittäviä liikkeitä”
“Seurataan aktiivisesti, että halvin hintataso säilyy.”
“Varaston korkea taso on meille huolenaihe.”
“Jouduttiin tilaamaan tuotteet varastoon 2-4 kuukautta etumaastoon.”
“Ensimmäiset merkit kevätsesongista käynnistymisestä ovat positiivisia, vaikkakin se käynnistyminen tapahtumassa selvästi myöhemmin kuin viime vuonna.”
[29:40 min] Nordea: Kuinka paljon logistiikkakustannukset tulevat tänä vuonna nousemaan?
- "Ulkomaanrahdin osalta on sopimus olemassa ja se hinnoittelu pitää.“Kotimaan rahtien osalta on selkeää nousua tapahtunut.”
“Julkista numeroa ei ole annettu, mutta puhutaan merkittävästä kustannusnoususta.” “Varmaan 10-20 % suuruusluokkana.”
[31 min] Nordea: Sanoitte, että käyttötavaran osalta tullaan tekemään voimakkaita toimia markkinaosuuden parantamiseksi. Onko markkinointipainotteista vai ajetaanko hinta edellä?
- “Markkinointipainotteisena.” “Hintataso näyttää olevan hyvin kohdallaan. Nyt tehdään vahvoja panostuksia markkinointiin.”
[32 min] SEB: Hinnoittelu. Onko tulevilla kvartereilla valintana halpa hinta jolloin kannattavuus voi kärsiä.
- “Tavoitteena on parantaa myyntikatetta. Markkinoilla ollaan pystytty omaa hintatasoa tarkastelemaan”
“Ykköskvartaalin osalta kulutus on kohdistunut, päivittäistavaran osuus on kasvanut, joten tullaan panostamaan käyttötavarapuolelle.”
[34 min]: SEB: Liikevaihto-ohjeistuksen mukaan liikevaihto viime vuoden tasolla. Onko se siis hinnat ylös ja volyymit alas?
- “Tavoitellaan myynnin kasvua. Joudutaan hakemaan sitä markkinaosuuden kasvattamisen kautta. Meillä on olemassa erittäin hyvä hintataso tällä hetkellä. Lähes mahdotonta luottaa siihen, että kasvutavoite toteutuu. Inflaatio tuottaa sellaista epävarmuutta, joka ohjaa meidän tulkintaa ohjeistuksen osalta.”
[36 min]: SEB: Palkoista. Onko palkkainflaatiota.
- “Palkkojen osalta sopimus tuo toukokuun alusta 2 %:n korotuksen.” "Jos puhutaan yleisestä palkkainflaatiosta, niin 2 %:a on mikä menee läpi.
“Sairauspoissaoloprosentti on ollut tosi korkealla tasolla verrattuna normaaliin. Toivotaan ja uskotaan, että ne olisi vähentymässä”
[38 min]: Myymälöiden määrä.
- "Myymälöiden lukumäärä tällä hetkellä on 197. Me arvioidaan, että se vielä kasvaa. Siellä on muutamia viimeisiä virityksiä, jotka on vähän epävarmoja. Arvioidaan, että 199 on vuoden lopussa.
Jos yhteenvetoa tehdään, niin Q&A-osiosta saatiin siis vähän lisää tietoa kevätsesongista.
Toimitusjohtajan mukaan ensimmäiset merkit kevätsesongin käynnistymisestä ovat positiivisia. Tähän liittyen Olli Vilppo arvioi tämän päivän kommentissaan myöhäisen kevään voivan painaa tärkeän sesonkimyynnin sujumista osaltaan.
Tuo panostaminen markkinointiin hieman mietityttää, kun inflaatio vaikuttaa ostovoimaan.
Onko markkinointiin panostamisen taustalla se, että Tokmannilla on melko tuore markkinointi- ja viestintäjohtaja. Aiemmin SOK:ssa työskennellyt Veli-Pekka Ääri aloitti lokakuussa 2021 tehtävässään.
Nimitystiedotteen mukaan “Veli-Pekka tuo vahvaa ja laaja-alaista kokemusta asiakaslähtöisestä ja monikanavaisesta markkinoinnista”. Nimityksensä jälkeen Ääri hahmotteli uusia muutoksia Talouselämän haastattelussa lokakuun 2021 lopulla. Tokmannin tykistöä johtaa nyt Veli-Pekka Ääri – Tällaisia muutoksia hän suunnittelee | Talouselämä (Maksumuuri)
Haastattelussa Ääri kertoi, että Tokmannissa häntä kiehtoi haastajan asema ja tavoite kasvattaa liikevaihtoa miljardista 1,5 miljardiin neljässä vuodessa. Saa nähdä miten markkinointia tullaan tekemään. Ainakin Tokmannin yhteistyökumppanina markkinoinnissa on ollut jo pidempään mainostoimisto Bob the Robot. Onko ehkä sieltä puolelta tulossa uusia tuulia markkinointiin.
Ääri oli aiemmin uudistamassa S-ryhmän markkinointia. Se teki 2014 uuden strategian ja uudisti markkinointiaan. Tässä muistuksena yhden Äärin esitelmän kalvot S-ryhmän brändiuudistuksesta vuodelta 2016. Docplayer.fi - S-ryhmän markkinointi Veli-Pekka Ääri