OP:lta ilmestyi alkuviikosta hyvä katsaus liittyen Tokmannin ja Puuilon kilpailukentän kehityksen näkymiin. Suosittelen ehdottomasti lukemaan raportin, mikäli se on mahdollista. Ellei niin tässä muutama vapaalla kädellä rustattu poiminta OP:n tekemistä havainnoista.
-OP:n laskelmien yhteenlaskettu myymälämäärä kasvaa Suomen markkinoilla noin 10 %:lla vuoteen 2026, mikäli yhtiöiden nykyiset suunnitelmat toteutuisivat täysimääräisesti eikä myymälöiden sulkemisia nähtäisi. Työlukuna 10 % antaa varmasti realistisen näkymän myymälämäärän kasvusta.
-Kasvava myymäläkapasiteetti lisää todennäköisesti kilpailua, minkä pitäisi heijastua alan yhtiöiden vertailukelpoiseen kasvuun. OP:n pitää todennäköisenä, että kilpailijoiden laajentumiset ovat jo näkyneet Tokmannin kehityksessä vaisuna vertailukelpoisen asiakasmäärän kasvuna. Puuilon kehityksestä tällaista vaikutusta ei ole ainakaan toistaiseksi voi päätellä. Tämä ei tarkoita, etteikö Puuilo ole immuuni kilpailulle, mihin ROASTissakin toimitusjohtaja viittasi toteamalla, että kyllä kilpailijoiden lähistölle avaamat myymälät lieventävät myymälöiden kasvun kulmakerrointa.
-Kilpailun kiristyminen ja kasvutilan kaventuminen voivat johtaa markkinassa konsolidaatioon. OP:n näkemyksen mukaan sekä Tokmanni että Puuilo ovat todennäköisemmin potentiaalisen konsolidaattorin kuin ostokohteen roolissa. Toisaalta raportissa tuodaan vanha spekulaatio esiin Tokmannin ja Europrisin mahdollisesta yhdistymisestä.
-Kattavaa tietoa kaikkien eri toimijoiden tulevien vuosien laajentumissuunnitelmista ei ole OP:llakaan käytössä, mutta muutamia tässä yhteydessä mainitakseni tällä hetkellä Rustalla on suunnitteilla Suomen markkinaan yhteensä 6 uutta myymälää, Jula tavoittelee Suomessa noin 5 uuden myymälän avausta vuosittain ja Bilteman pöydällä on 8 uutta myymälään. Motonet valloittaa nyt ennen kaikkea Ruotsia.