Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Uutena foorumilaisena vaati hetken rohkeuden keräilyä, että uskaltaa haastaa Mestari-tasolle arvostettua @JuhaR:ää - erityisesti tässä Tokmanni-ketjussa. Mutta tällä kertaa päätin sen tehdä, sillä mielestäni olet tällä kertaa valitettavasti (ja poikkeuksellisesti) väärillä jäljillä. Pyrin tekemään haastamisen kunnioittavasti ja perustellusti argumentoiden.

Heti alkuun totean, että varmaa tietoa (=päätöstä) Costcon laajentumisesta Suomeen ei vielä ole. Se ei siis välttämättä tapahdu. Monista lähteistä on silti pääteltävissä, että kysymys on todennäköisemmin “milloin” kuin “tulevatko ollenkaan”. Tokmannin pienomistajan näkökulmasta omassa riskianalyysissäni on 3 selkeästi erottuvaa pitkän tähtäimen arvonluonnin riskiä:

  • Kiina-riski (syystä tai toisesta tavara ei kulje Kiinasta nykyisillä voluumeilla ja hinnoilla)
  • Käytetyn tavaran kauppa (kotimaisen kaupan kasvavin sektori, jossa Tokmanni on pihalla. Ja tähän kategoriaan halutessaankiin Tokmannilla ei ole selviä strategisia kilpailuetuja)
  • Costco

Ja omassa PI-matriisissa Costo on sai viimeksi sen korkeimman pistemäärän. Siksi oheiset kommentit ovat mielestäni varsin vähätteleviä. Tuli jopa mieleen vanhat hyvät vibat 22 vuoden takaa “eihän sen Iphonen akku kestä edes yhtä päivää, ei tässä ole mitään hätää…”

No näin ei tietenkään kävisi, vaan myymälöitä tulisi varmaan se sama 1 kpl, joita niitä on esim. Islannissa ja Ruotsissa.

Nyt on kentällä valitettavasti vähän kiire, mutta alla lyhyet perustelut miksi tämä @Wildchild:in esiin nostama kilpailija on syytä tiedostaa tällä foorumilla.

Myymäläverkosto
Costo on tulossa Eurooppaan. Juhan nostama nykyinen verkosto kertoo ainoastaan, että tässä maanosassa on päätetty aloittaa strateginen laajentuminen - se ei kerro mitään strategian laajuudesta. Sillä toistaiseksi voimme päätellä, että euroopan ensimmäisten testien jälkeen konsepti on todettu kilpailukykyiseksi ja laajentumista on itse asiassa kiihdytetty. Muutama esimerkki:

  • UK: putkessa +15 uutta myymälää ja tavoitteena 45 myymälää (1,5M kuluttajaa/myymälä)
  • Ruotsi: yhtiön mukaan 5 myymälän potentiaali (2M kuluttajaa/myymälä)

Costco ser nöjda kunder som bästa marknadsföringen - Dagligvarunytt

Costco to Open a New Location in Sweden | Nordic Property News

Näkökulmani: Coston potentiaalin arviointi nykyisen myymäläverkoston perusteella on riskialtista.

Lokalisaatio
Mikä erottaa Walmartin, Costcosta, Ikeasta ja Lidlistä? 3 viimeistä ovat menestyksekkäästi laajentuneet onnistuneesti lokalisoimalla valikoimaa ja konseptia. Costcon päätöksistä on pääteltävissä, että strateginen päätös Pohjois-Euroopan lokalisoinnista on tehty. Siis se, että Ruotsiin on jo päätetty avata 2 myymälää, tekee Suomen laajentumisesta merkittävästi todennäköisempää. Niinkuin tiedätte, kaupassa se ensimmäinen ostos on se “arvokkain” ja kallein. Ei ne banaanit ole sattumalta ensimmäisinä Supermarketissa tai proteiinipatukat XXL:n ovella tarjouksessa. Kaupan termeillä voisi todeta, että Suomi saattaa olla se “Tupla-patukka” kassalinjan päällä silmien korkeudella. Valikoima on jo modattu Pohjois-Eurooppaan, EU-compliancy tehty, pohjoismainen kuluttaja on profiloitu (BTW, Nordic levelillä segmentit on käytännössä identtisiä) ja logistiikka rakennettu Tukholman kehälle asti jne… siitä valtion subventoinnin ansiosta viikkarin autokannen kautta logistiikan ulottaminen Suomeen on erittäin yksinkertainen BC - ja samalla voluumietu skaalautuu alueellisesti koko hankinnassa ja logistiikassa parantaen koko pohjoismaiden kannattavuutta… (edit: valtion subventointi on noin 200K€ päivässä Sto-Hki/Sto-Tku välillä varustamoille. Ja menemättä yksityiskohtiin, voin kertoa että sillä summalla ei rahoiteta buffettia tai iltapäivän bingoa, vaan käytännössä puoli-ilmaista trailerin siirtoa yön aikana Ruotsista Suomeen. Huoltovarmuuden kannalta perusteltua, mutta samalla tekee kaupan keskusvarastojen ylläpidon Ruotsista todellisuutta halvemmaksi ja BC:it CFO:n pöydällä kumileimapäätöksiksi.

Näkökulmani: Lokalisointi pohjoismaihin on jo aloitettu. Ja tämän “tukkukortin skaalautuminen” on eri tasolla noutotukun kahvien kanssa.

Strateginen kilpailuetu katteessa!
Inderes on ansiokkaasti analysoinut halpakaupan kilpailijoiden katteita Suomessa…

Suomen tullessaan Coston pakottaisi myös @Arttu_Heikura:n ylitöihin päivittämään seurantataulukoiden Y-akselit uuteen uskoon. Costcon suurin strateginen kilpailuetu on nähtävissä tässä taulukossa.

Kun kuluttaja saa 48-packin energiajuomaa 25%-halvemmalla kuin K-kauppias omasta keskusliikkeen varastosta, niin monessa kodissa ihmetellään, että “mitäs sieltä Coston reissulta tulikaan ostettua…?”

Nykyään eri tuotteiden suurpakkauksia löytyy ruokakaupoistakin laajemmin ja perustuotteissa tukkuhinnat eivät kyllä ole yhtään sen edullisempia kuin hypermarkettien hinnat.

Koko valtakunnallisen Metro-tukun liikevaihto muuten on 650 MEUR vuodessa, eli noin 7,5 kertaa sen mitä se on Suomen suurimmalla yksittäisellä Citymarketilla. Eli ei siis ihme, että sen hintakilpailukyky on vaisu.

Kuten edellisessä viestissä totesin, yhä useampi asiakas kokee, että kuluttajatukkukaupassa on markkina olemassa. En näe mitään perustetta, miksi näin ei olisi myös Suomessa. Siis maassa, jossa jopa Lidl tekee parasta tulosta pienillä voluumeilla. Yleisesti voisi sanoa, että Suomalaisessa kaupassa mennään vielä pääosin “pohjoismaisella hintakilpailutasolla” - globaalin tason kisassa nykyinen taso ei riitä.
”Jäsenmaksuista saadut tulot kasvoivat 8 % ja olivat 4,6 miljardia dollaria, ja jäsenmäärämme kasvoi lähes 128 miljoonaan kortinhaltijaan, uusimisasteen ollessa 90 %.”

Näkökulmani: Costcon hintakilpailykyky on kaikkea muuta kuin vaisu.

Potentiaali Suomessa?
Vaikea sanoa optimaalia lukua. Mutta se on hyvin suurella todennäköisyydellä korkeampi kun 1. Jo 3:lla myymälällä Kehä 3:lla, Raisiossa Myllyn kulmilla ja Tampereen/Pirkkalan ohitustiellä saisi haltuunsa 55% Suomen BKTsta. Haaparanta/Oulu lokaatiolla myös potentiaalia. Ja voisin hyvinkin uskoa, että Costo olisi juurikin se kauppa Suomessa johon ajettaisiin pidempään kuin mihinkään muuhun kauppaan. Jos tutustutte tarkemmin Coston strategiaan opitte, että he eivät edes halua sinun käyvän kuukausitain ostoksilla. Customer Journey on suunniteltu niin, että käyt optimaalisessa tilanteessa vain muutaman Costcossa kerran vuodessa, sillä useampi vierailu vain pienentää keskiostosta ja nostaa suhteellisia kuluja. Mutta jos käyt (erityisesti) viikonloppuisin Coston hodarilla ja samalla seuraat ohi kulkevan 30 kärryn keskiostosta, loksahtaa suusi auki. Tiskitabletit, pesuaineet, kuivaruoka, työkalut ostetaan kerralla koko vuodeksi - ja halvalla. Siihen kun vielä lisätään Suomen halvimmat silmälasit, brandätyt halvimmat autonrenkaat ja pihalla suomen halvin diesel voi muutamallakin kaupalla olla vaikutusta Suomen kauppaan…? [Malmöön on muuten Costcon viereen rakenteilla n. 40 pumpun asema, taisi olla Ruotsin suurin…]

Suomalaisen halpakaupan comp. growth luvut ovat olleet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta verrattain vaisuja. Joskus aikaisemmin kirjoittelin tänne johonkin ketjuun mitä eroa on skaalautuvalla myynnillä tuleeko se vanhoista myymälöistä vai uusista myymälöistä - kannattavuuden osalta ero on ISO! Costo on yksi kaupan tunnetuimmista myymäläkohtaisen skaalautumisen osaajista. Vaikka lähtö Ruotsissa oli vaatimaton ja brand perception pohjoismaissa vielä vaatimaton, ei tämän taulukon voimaa kannata aliarvioida - kuluttajan tai osakkeen omistajan näkökulmasta.

Näkökulmani: Coston potentiaalia ei kannata arvioida “niillä on parhaimmillaankin vain 3-4 myymälää Suomessa”.

Kuten huomasitte, boarding olikin myöhässä ja pääsin avaaman useamman näkökulman. Costcoa ei kannata aliarvioida. Ja JOS niin kävisi, Suomeen tullessaan Tokmanni on niiden 3 kaupan tekijän joukossa, joihon tämä uutinen osuisi näkemykseni mukaan eniten. Siksi tämän ketjun seuraajille suosittelen ”#costo filter enabled” euroopan kaupan medioissa ja keskustelufoorumeissa.

Edit2: Ja loppukommenttina pienen liitelyn jälkeen. @Arhi_Kivilahti analysoi hetki sitten sitä, miten ulkomaiset ketjut ovat olleet strategisia kaupan tasapainon muuttajia Suomessa. Kotimaisen erikoiskaupan murskaava 2000-luku kansainvälistymisen ristiaallokossa

Pistittekö merkille, että vain muutamassa kategoriassa ei vielä ole tapahtunut muutosta. Yksi niistä oli halpakauppa.

61 tykkäystä