Itse olen tilannut Temusta varmaan joku 10 kertaa 25-40 euron kokoluokan ostoksia ja ei kyllä 2e käsittelymaksu tule vaikuttamaan käyttäytymiseeni ollenkaan, enkä jaksa uskoa että muihinkaan Temuttajiin. Tavarat on kuitenkin tuo 2e lisämaksu huomioiden varmaan luokkaa 50-70% halvempaa kuin missään Suomessa. Toimitusnopeus on myös erinomainen kun paketti saapuu noin 1-2 viikossa Postnordin automaattiin. Toista oli esim. Aliexpressin ja muiden kiinakauppojen kanssa aikoinaan kun tavaraa sai odottaa 1-2 kk.
On kyllä asioita, joita en Temusta ostaisi, kuten vaatteet, ruoka, keittiövälineet (tyyliin paistinpannu) ja isommat tavarat - mutta semmoista pienempää krääsää katson aina ensin Temusta. Viimeisen vuoden aikana olen ostellut Temusta mm. kengännauhoja, ompelutarvikkeita, pyöräilylaukkuja, pyöränhuolto-tarvikkeita, näppäimistötarroja, digitaalisia ajastimia, mittanauhoja, teippiä ja johtoja. Kaikki on ollut ihan ok laatua hintaisekseen - sopivia omaan käyttötarkoitukseeni. Osa on sellaisia, joita ei Suomesta edes löydy helposti ja osa samaa krääsää mitä Tokmannistakin löytyy, mutta Tokmanni vain lätkäisee omat ja muiden katteet päälle. Mahtaako tällaisen “pienemmän krääsän” myynti olla edes Tokmannille kovin tärkeää - veikkaisin että katteet tulee kyllä ihan muualta kuin tästä, eli onko Temu nyt sitten oikeasti niin suuri haastaja Tokmannille, vai vuotaako asiakasvirta esim. Puuiloon, Motonettiin, Julaan tai vastaaviin. Vaikka Temutan ja käyn Puuilossakin niin kyllä itse edelleen Tokmannista saatan käydä ostamassa vaikka paistinpannun, vuodevaatteita, pyyhkeitä, ruokaa jne. - en näitä itse Temusta tilaisi.
Kassajonon pituus ei muuten aina kerro siitä, että kauppa olisi jotenkin kovin suosittu varsinkaan Tokmannin tapauksessa kun kassoja on yleensä vain yksi auki ja yksi asiakas voi pysäyttää koko kassajonon liikkumisen 5 minuutiksi kun myyjä selvittelee jotain väärää hintaa tms. joka ei mitenkään poikkeukselliselta kuulosta Tokmannille.
Vähän pohdin, josko ostaisin Tokmannia tästä dipistä, mutta huonot omakohtaiset kokemukset Tokmannissa asioinnista painavat vielä sen verran enemmän, että jätän väliin tälläkin kertaa vaikka alennuksessa olisikin.