Iso kiitos @Antti_Jarvenpaa tästä transkriptin yhteenvedosta, helpottaa kummasti omaa urakkaa, on hieman raskasta kuunnella jälkikäteen koko Pääomamarkkinapäivä. Täytyykin ehdotella Tokmannin IR:lle, että jakaisivat tai tuottaisivat nuo transkriptit omille sijoittajasivuilleen, semminkin kun sijoittajatilaisuuksien ja tulosjulkistusten anti on nykyään vain englanniksi. Bloombergin terminaalin syvyyksistä tiedon löytäminen on vaivalloista ja kallista, harvalla yksityissijoittajalla on siihen aikaa ja varaa. Luopuminen suomenkielisistä tulosinfoista on muutenkin melko noloa, kun voidaan jo puhua kansanosakkeesta, “ruotsalaisia emme enää ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia”(A.I.Arwidsson) Kotitaloudet omistavat jo osakekannasta yli 27%, joka tekee osakkeina yli 16 miljoonaa kappaletta(joku voisi vielä kertoa kotitalousomistajien henkilömäärän, en nyt tähän hätään tietoa mistään löytänyt).
Vielä täsmennyksenä @Arttu_Heikura , mielestäni tässä viimeisimmässä suosituksessa törmättiin jälleen kerran siihen tosiseikkaan, että Inderesillä ei ole pidä-suositusta eli analyytikot pakotetaan ottamaan kantaa. Onko muuten sijoittajaviestinnässä otettu riittävästi huomioon, että edellä mainittu tosiseikka on riittävän laajasti tiedossa ja totuus siitä, onko kyseessä oikeasti vähennä(pidä)- vai lisää(pidä)-suositus, löytyy yleensä raporttia huolellisesti lukemalla, ping pääanalyytikot @Petri_Gostowski ja @Antti_Viljakainen !? Voisiko viestintää vielä entisestään terävöittää!? Itse asiasta on varmasti jo väännetty ihan tarpeeksi.
Vielä Tokmannin vähennä-suosituksesta, itse pidän jokseenkin riskialttiina kääntyä nyt vähennä-puolelle, kun näyttää siltä, että parin vuoden mörnimisen jälkeen Tokmanni-rekka on viimein kääntymässä. DCF-arvoksi saadaan hieman hämmästyttävästi edelleen noin 16 e, vaikka tässä lukemassa pyörittiin jo ennen Dollarstore-kauppaa, no, toki myös velkaantuneisuus on kasvanut ja se kai syö kassavirtoja!? Inderesillä on tunnetusti tärkeää pysyä suosituksissa “oikealla” puolella ja tavoitehinnat ovat sivuseikka, mutta edelleen korostan sitä, että nuo annetaan 12 kuukauden tähtäimellä eli helmikuuhun 2025, uskotaanko siis, että Tokmanni mokailee raskaasti ja ollaan edelleen 15 euron lukemissa vuoden päästä!? Tätähän tämä viimeisin suositus-tavoitehinta-asetanta tarkoittaisi, jos sitä luetaan kuin piru raamattua !? Käytännössä toki suositukset annetaan lähinnä parin-kolmen kuukauden tähtäimellä, koska markkinoilta saadaan aina lisää täsmentävää tietoa vuoden mittaan. Onko vuodelle 2025 ennustettu EPS 1,56 e ihan tuulesta temmattu!? Oma näkemykseni on, että tällä kasvuprofiililla hyväksyttävän, eteenpäin katsovan p/e-kertoimen alaraja Tokmannille on tällä hetkellä 12(Inderesin EPS-ennusteella 1,19 e tälle vuodelle, tarkoittaisi 14,28 e kurssitasoa), ylärajaa saa toki kaikki maalailla mielensä mukaan, enkä siihen suoraa kantaa itse halua ottaa. Ymmärrän kyllä, että analyysin laatiminen on myös taidetta numeroiden murskaamisen ohella ja tarkoitus tässä on hieman haastaa Inderesin näkemystä, vaikka @Pohjolan_Eka :n terävyyteen ja suorasanaisuuteen en tietenkään yllä Jään mielenkiinnolla odottamaan @Arttu_Heikura :n lupaamaa videomateriaalia ja toivottavasti haastattelijaksi saadaan @Verneri_Pulkkinen , jotta keskitytään itse asiaan eli kasvaviin osinkoihin
Ja edelleen disclaimerina, en itsekään rehellisesti sanoen usko, että mitään ihan ihmeellistä kurssinousua tapahtuu ainakaan ennen tilinpäätöstiedotetta 22.3 ja samalla täytyy seurata edelleen tuon Lähi-Idän ja Punaisenmeren tilanteen kehittymistä. Siihen, että saadaan jonkinlaista tuntumaa tärkeän kevätsesongin sujumiseen, on vielä myös pitkä aika. Voi hyvin olla, että punainen rekka käy vielä poimimassa hitaammat hämäläiset 14,40-14,60 e kurssitasoilta, @Jorma_Peras varmaan tähän pystyisi paremmin vastaamaan teknisen analyysin näkökulmasta. Saattaa myös käydä niin, että paras tankkauspaikka on vasta kausiluonteisesti heikon Q1-katsauksen jälkeen 17.5, kristallipalloa näihin ei tosiaan ole kenelläkään.
Tässä muuten vielä pikauutinen Kauppalehdestä: Danske Bank nostaa Tokmannin tavoitehinnan 15.50 euroon (aik. 13,70), suositus ennallaan pidä-tasolle
Onko kellään tietoa Nordean uusimmasta näkemyksestä? Niin, se lienee tiedossa @Buccaneer, mutta lähinnä kiiinnostaa heidän suositus ja tavoitehinta, ne voi kyllä foorumilla jakaa, itse analyysista ei kuvakaappauksia saa julkaista. Ok, kiitos selvennyksestä @Buccaneer , hidas sytytys näköjään minulla