Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Evli: https://pankki.evli.com/hubfs/ERP/Raportit/tokmanni/Tokmanni%20Company%20Update%20301020.pdf

We have made only small adjustments into our estimates and keep our rating ”BUY” with TP of EUR 18.4.

14 tykkäystä

Ja mehän kaikki Masse-sedän em. laajaan rapsaan uskoneet eilen ostimme, vai mitä Tokkalaiset? :sweat_smile:

Masse-setä, FA, ahnehti eilen sen verran, että khh nousi jo pelottavasti 11.8 eetuun, hui :scream_cat: :scream_cat: :scream_cat:

12 tykkäystä
1 tykkäys

Vaatekauppa on kärsinyt, kun ihmiset ovat huhkineet etätöitä vanhoissa verkkareissa.

Hinnalla kilpaileminen on kovaa hommaa. Yhtiön omistajien pitää varautua siihen, ettei kolmas vuosineljännes jää viimeiseksi kerraksi, kun Tokmanni joutuu myymään tavaraa pilkkahinnalla saadakseen hyllyt tyhjäksi.

Oli ihan hirveä neljännes; ihmiset remontoi kotejaan ja teki etätöitä kalsareissa ja marimekon kuteissa sekä Tokmannin liikevoitto kasvoi; varautukaamme me omistajat tähän kurimukseen!! :grin:

1 tykkäys

Jotenkin on semmonen kutina, että Inderes alkaa kohta seuraamaan Tokmannia :grinning:

15 tykkäystä

Joo verkkokauppa kasvoi, mutta huomiodaan seuraavakin seikka.

• Verkkokaupan osuus kokonaisliikevaihdosta oli 1,1 %
(0,5 %) kolmannella neljänneksellä 2020, kasvua
154,8 %

-Osavuosikatsaus

Heitetään vertailuksi lainaus Keskon Q3 tilanteesta, niin nähdään hieman jotain vertailutasoa:
Ruoan verkkokauppa kasvoi 270 % ja sen osuus K-ryhmän päivittäistavaramyynnistä (sis. alv) oli noin 2,2 %

Hieman on vaikea nähdä että verkkokaupasta tulisi Tokmannille iso osa corea, vaan lähinnä on, koska on pakko. Mielellään olen omistajana väärässä.

1 tykkäys

Itse ainakin toivoisin Tokmannia seurantaan. Tämän ja ostin/myin juuri -ketjun perusteella foorumilla alkaa olla paljon omistajia. Voisiko seurannan aloittamista harkita? @Mikael_Rautanen

8 tykkäystä

Eiköhän inderes mielellään seuraisi, jos yhtiö itse näin toivoo (eli siis maksaa).

8 tykkäystä

Mietiskelin tuota, että miksi Tokmannin verkkokauppa kasvaa hitaasti tai kääntäen ehkä paremminkin, miksi sen kivijalkamyymälämyynti on niin tärkeä osa toimintaa.
En tiedä olemmeko tyypillisiä T. asiakkaita, mutta itse tulee käytettyä T. nimenomaan akuuttiin tarpeeseen, öljyä, multaa, työhanskoja, ruuveja, shampoota tyyppisiin ostoksiin, joita tarvitaan samana päivänä. Mukaan toki tarttuu usein muutakin kuin aiottua ostosta. Tätä saattaa lisätä se, että lähiTokmannimme on auki vuoden jokaisena päivänä. Tällöin jopa nopeasti toimiva verkkokauppa on liian hidas tai ostos niin pieni, ettei sitä kannata tilata verkkokaupasta, vaan ajella itse hakemaan se. Pelkkää spekulointia koko juttu, mutta tällaista sunnuntain ratoksi. PS: Houkutus myydä osakkeita tulee ja menee monien kohdalla , mutta T. on ollut äärimmäisen helppo pitkän salkun tuote ja viime dipistäkin lisäsin.

9 tykkäystä

Tunnistan hyvin samanlaista käyttäytymistä itsestäni. Tokmanniin tulee yleensä mentyä kerran kuussa ja sieltä heitetään auto tursuavan täyteen käyttötavaraa, alennuksessa olevaa kuivaruokaa, jättipakkaukset papereita, lastentarvikkeita, pesuaineet jne. :smile:

Verkkokauppa voisi toimia, mutta toimitusajat pitäisi saada riittävän pieniksi ja sopivan hintaisiksi isoille paketeille kotiin asti. Jos sellaista takakontin kokoista laatikkoa pitäisi lähteä roudaamaan postista, niin melkein samalla vaivalla käyt sen hakemassa kivijalasta.

5 tykkäystä

Eikö siellä kerrottu, että vierailut netissä yli nelinkertaistuivat, mutta myynnit vain tuplaantuivat tai jotain, koska asiakkaat hakivat netissä tutkimansa tuotteet kivijalkakaupasta.

Tokmannin netissähän voi katsoa kartalta, mistä liikkeistä ko. tuote, esim. tietyn farkkumerkin tietty tuumaleveys ja tietty lahkeenpituus löytyy. Juurikki tietää, kun haki alennusmyynnistä omansa 4 km, 100km ja 400 km päästä, kun sattui muutenkin olemaan asiaa sinnepäin. Tämä siis ennen korona-aikaa.

2 tykkäystä

Jep, suurin osa varmaankin käyttää verkkokauppaa juuri tähän - itse myös. Tokmannilta tuskin ostan mitään sellaista tavaraa mitä rupeaisin odottelemaan postilla.

Vertaaminen myös Keskon verkkokaupan kasvuun on aika turhaa. Korona viimein antoi kunnolla vauhtia Keskolle noutotilauksiin ja kotiinkuljetuksiin ruokakaupoista, kun ihmiset halusivat välttää turhaa kanssakäymistä muiden kanssa. Ehkä porukka viimein rupeaa tajuamaan, että pikkurahalla kannattaa antaa jonkun muun hoitaa ostosten keräily.

1 tykkäys

Olen ollut tästä yhteydessä Tokmannin sijoittajaviestintään, arvioivat ja kehittävät kyllä jatkuvasri sijoittajaviestinnän tehokkuutta, mutta halpakaupalle tyypilliseen tapaan myös kustannusten hallinnalla on tärkeä rooli. Pitävät myös tärkeänä, että yhtiöanalyysilla tavoitetaan ulkomaisia sijoittajia.

Eli mitään lupauksia Inderesin palveluiden käyttämisen aloittamisesta ei annettu. Mutta siitä vaan muutkin foorumilaiset antamaan palautetta Tokmannin sijoittajaviestintään.

Lisäys: Ymmärsin myös, että käyttävät tällä hetkellä vain yhtä maksullista palvelua.

7 tykkäystä

Tästä ketjustakin löytyy asiasta aika paljon keskustelua, mutta onhan tuo Tokmannin verkkokauppa aika säälittävä räpellys toimivuudensa kannalta. Olen ensimmäisen lainauksen kanssa samalla linjalla, verkkokauppa on mukana “lähinnä, koska on pakko”.

Ketjussa jo pari kertaa todettu, mutta itsekin pidän Tokmannin verkkokauppaa lähinnä online katalogina ja saldon tarkistamiseen soveltuvana.

5 tykkäystä

Itse käytän Tokmannin verkkokauppaa ainoastaan myymäläsaatavuuksien tarkistamiseen. Asun melko läheellä isohkoa Tokmannia ja sieltä tulee (näin asiakasomistajana :slightly_smiling_face: ) käytyä hakemassa kaikki kodin ylläpitorompe. Ei siellä koskaan ole käsisaippua tai wc paperi loppu, mutta viimeksi eilen hain vähän erikoisemman tuotteen ja sen kurkkasin etukäteen, että onhan tavaraa varastossa.

Voisin täysin perstuntumalla väittää, että moni asioi Tokmanneissa sillä kaavalla, että haetaan ensin se 19,90€ retkikeitin kun on tarkoitus, mutta kattellaan sitten samalla ympäriinsä jos osuisi silmään jotain mitä kotoa puuttuu. “Tuolla on hammasharjan vaihtoteriä. Meillähän on muuten ne jo melkein loppu”.

Jos muutkin asioivat samalla kaavalla, niin ei tuota verkkokauppaa tarvitse. Samaan aiemmin mainittuun perstuntumaan viitaten minulla on tokmannin kassalle mennessäni varmaan poikkeuksetta 50% tavarasta ostoskorissani sellaista, jota en vielä myymälään kävellessäni tiennyt tulevani ostamaan. Jos samoja asioita ostaisi verkkokaupasta, niin ei tulisi hakusanoja helposti mieleen. Vasta kun näkee tavaraa hyllyssä tulee mieleen että ainiin, leivinpaperi loppui viime kerralla.

Halpahallit on heräteostospaikkoja? :thinking: Sinne kun menee niin on se mentaliteetti, että kaikki siellä on edullisempaa kuin muualla, jolloin kyse on vain siitä että mitä kaikkea siellä on. “Ai täällä on näitäkin, otetaan nämä myös”

18 tykkäystä

Vähän rupeaa ulkkareiden myynti rauhoittumaan. BRC on viela kevennellyt mutta viikon suuri myyjä MLEX on tänään jo hieman ostopuolella. MSE vähennellyt nettona tänään vielä hiukan mutta suhteessa välittäjän kokonaiskaupankäyntivolyymiin aika pientä. XTX puuttuu myyntilaidalta kokonaan.


Valtaosa MSE:n ja XTX:n tavanomaisesta volyymista on käsittääkseni lyhyen aikavälin robokauppaa.

4 tykkäystä

Näyttää tällä hetkellä sille, että heti kun myynti hieman rauhoittuu (robot kaffella), niin mennään 14€ yli ja kun robot vauhdissa niin tullaan alas.

Nyt kun monet muut defensiivisetkin hieman keulivat, porukalla on varmaan perustelut myydä aina tuossa 14€ ja ostaa tilalle muuta. Mutta, mikäs sen parempaa kun ostaa tätä lisää aina 13,50€ tasolta. Vaatii sitä kuuluisaa kärsivällisyyttä :blush:

4 tykkäystä

Osuuspankki: OSTA Tavoitehinta 18,00 €

Ostin vähän :blush:

8 tykkäystä

Jotenkin vasta nyt havahduin miettimään, että kuinkahan paljon tätä Tokmannin viimeaikaista myyntiaaltoa on ajanut tuloksen pienen odotuksista jäämisen sijaan Euroopan lock-downit? Ulkkarin silmissä varmaan tosiaan aikamoinen riski, että kauppojen myynti sakkaa isosti lock-downien takia. Mikäli siis ei tunne Tokmannin liiketoimintaa kovin tarkkaan eikä Suomen markkinaa niin varmaan koko sektoria on myyty viime aikoina.

En ainakaan itse ole osannut mieltää tätä kovinkaan kummoiseksi riskiksi, koska
a) Suomen koronatilanne on edelleen todella hyvällä tasolla, Euroopan harvoja valopilkkuja, mahdolliset lock-downit on kyllä aika kaukaisia ajatuksia vielä.
b) Tokmannin myynti ei ottanut osumaa ensimmäisestä aallosta niin miksi toisestakaan, edessä vielä vahva Q4, ja luulen että joulumyynti tulee olemaan tosi hyvä kun rahaa ei voida käyttää matkoihin eikä palveluiden ostamiseen.

No, mikäs tässä on tankkaillessa halpaa halpakauppaa salkun täytteeksi.

17 tykkäystä