Jep, vain kehuttavaa ainakin omalta osaltani.
Mä pääsin about noilla kaloreilla ja Tikan ruokavaliolla ihan maltillisella budjetilla. Tikka osaa keskittyä olennaiseen eikä sen tarjoamassa ruokavaliossa ollut erikoisuuksia. Eli voin suositella. Joillakin on ihan järkyttävät budjetit ja perusasioita on silti voinut unohtua.
Dieetillä pääsin vähän testailemaan sitä, missä olen geneettisesti aika hyvä, eli aerobisessa liikunassa, mitä en kauheasti ole tehnyt pl. jotkut kävelyt ja tätä. Sekin oli mukavaa.
Liika on aina liikaa, oli se sitten hifistelyä tai yksinkertaistamisessa. Pitkäjänteisyys on just se juttu, että käy säännöllisesti, tekee perusasiat oikein ja on suunnitelmallisuutta.
Toki ihmiset ajattelevat aika eri tavoin, mutta koen, että monet hifistelevät liian aikaisessa vaiheessa ainakin ja väärissä asioissa. Tikan kanssa tekeminen on selkeää ja helppoa - loistavaa sanoisin. Jonkun mielestä hifistelyä ehkä, mutta mun mielestä kaukana siitä. Kun tosissaan tehdään ja haluaa panostaa, niin siinä on usein mukana erilaisia juttuja.
Joskus esim. geneettisesti ääripäätä olevilla ihmisillä menee aika erilaiset ratkaisut, toki tietyissä rajoissa nekin silti. Toinen vaatii jossain asiassa enemmän hifistelyä tuloksen saamisessa ja toisessa asiassa ei niinkään. Mieli on kanssa tärkeä ja joillain hifistely sekä kovempi tekeminen ei vain sovi, sitten lannistuvat.
Pitkäjänteinen suunnitelmallinen tekeminen voi muistuttaa jonkin sortin hifistelyä, kun tietyn rajan jälkeen joutuu oikeasti miettimään, mitä tekee. Toisaalta ne ohjelmat ovat useammilla aika yksinkertaisia, vaikka toki aika mietittyjä, kun suunnitelma voi olla hyvinkin siellä pohjalla hyvinkin pitkälle.
Liika hifistely on liikaa, toisaalta jotkut puhuvat siten perustekemisestä, että se voi olla sitten taas ehkä liiallista yksinkertaistamista erityisesti kokeneelle treenaajalle.
Mä luulen, että näissä eri tapauksissa hyvät valmentajat ovatkin tärkeitä, et mihin keskitytään ja kuka vaatii mitäkin etc. Heillä on voinut olla jopa tuhansia asiakkaita, joista ovat saaneet oppia ja kokemusta.
Perusasioista liikkeelle ja siihen päälle sitten järkeä käyttäen voi ruveta hiomaan tekemistä toki ymmärtäen, mitä tekee. Ettei käy niin, että vedetään todella kalliita superfoodeja ja tehdään jumppapallon päällä levypainoheittoa parantaakseen maastavetoa samalla unohtaen perustekemisen ja riittävän kalorimäärän.
Tietyt peruselementit pitää tai kannattaa olla kunnossa kaikilla.