Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Kiitos kattavasta vastauksesta!

Tuohon kuvaan siis viittasin, jossa viikkovolyymi alkoi väliltä 10-12 sarjaa ja eteni 18-20 sarjaa per lihasryhmä / viikko. Tämä tekee siis 2-jakoisella ohjelmalla 5-10 sarjaa per lihasryhmä joka treenissä, jos treenaa kahdesti viikossa.

Itsellä kiinnostaa lisätä kuormitusta lisäämällä sarjojen määrää viikossa, mutta jo tällä hetkellä yläkroppatreeni tuntuu venyvän lähes 90 minuuttiseksi ja teen ”vain” 12 sarjaa vko per iso lihasryhmä (6 sarjaa per treeni x2), joten treenien venyminen lisää hieman arveluttaa…

1 tykkäys

Ymmärsin kyllä, että viittasit siihen, mutta tosiaan siinä oli vain esimerkki siitä, miten progressio voisi toimia.

90 minuuttia on kyllä pitkä treeni. Itse teen tällä hetkellä 15–18 kovaa sarjaa per treeni, ja alkuun noin 10 minuuttia olkapäiden kuntoutusta ja lantion avauksia. Treenin kokonaiskesto on yleensä 40–50 minuuttia. Jos tätä tekee neljä kertaa viikossa, päästään 60–72 sarjaan viikossa, mikä on oikein hyvä volyymi koko kropan kehittämiseen.

Pienille lihasryhmille ei yleensä tarvitse tai kannata vetää isoa volyymia, elleivät ne ole selkeästi heikko lenkki tai ongelma-alue. On usein fiksumpaa hakea massaa ja kehitystä isommista lihasryhmistä kuten selästä ja jaloista, jolloin myös progressiosta saadaan enemmän hyötyä.

Veikkaan, että sulla kokonaisvolyymi saattaa olla vähän liian korkea, tai sitten sarjojen väliset tauot venyvät turhan pitkiksi. Hyvä nyrkkisääntö on pitää tauot isoissa liikkeissä vähän pidempinä (2–4 min), mutta pienemmissä liikkeissä 1–2 minuuttia tai tehdä vaikka supersettejä. Esimerkiksi 10 minuutissa saa helposti tehtyä 6 sarjaa vaikkapa hauikselle ja vipunostoille.

Ammattilaisten tapa hallita progressiota ilman, että kokonaisrasitus kasvaa liikaa, on valita 1–2 lihasryhmää kerrallaan kehitysfokukseen ja pitää muut ylläpitovolyymissä. Esimerkiksi tehdään pari kuukautta kehitystä selälle, ja jaloille pidetään vain 6 sarjaa viikossa. Sitten vaihdetaan fokusta. Tämä on jo vähän edistyneempi lähestymistapa, mutta esim. Utti “Hulkki” Hietalan jutuista löytyy hyviä näkökulmia tähän tyyliin ja jaksottamiseen.

3 tykkäystä

Joskus treenini voi venyä 60 minuuttiin, mutta siinä on voinut olla mukana esimerkiksi joku “testi” tai sitten on vain vähän venynyt, jos olen auttanut jotain tai muuta sellaista. Kierron alkuvaiheen yläkroppatreeni voi mennä joskus 35 minuuttiin. Normaalisti treeneissäni menee sinne noin 40 minuutista vajaaseen tuntiin.

Sarjoja on noin 18 - 20. Alimmillaan 16-17 ja joskus hieman yli 20.

Priorisoidessa keskityn usein yhteen, jos kohderyhmä on iso ja jos pieniä, niin kaksi. Tosin kovin selkeitä priorisointeja harvemmin teen, ehkä enemmän sellaisia painotuksia, jolloin kolmea lihasryhmää ihan aavistuksen painotan enemmän tai jotain sellaista.

Nuo asiat tuossa yläpuolella on ehkä vähän kärjistettyjä, jotta pointit tulisi selväksi ja sitten heitin lonkalta vähän, mutta sillä tavalla, että pääpiirteittäin saa kuvan, miten toimin.

Tässä olen syönyt sellaisella ruokavaliolla, jossa on paljon samoja juttuja, mitä Markku Tikan mulle tekemissä oli. Ruokavalioni makroiltaan on varmaan aika tavallinen salityypille, ei mitään erikoista sinällään, joku vois kattoa että siinä o utit, tikat, ellménit ja muut vastavaat luettu :smiley: . Olen vuosien myötä sitten muutellut juttuja rauhassa ja hiljalleen, mutta mitään radikaalia sillä tavalla ei ole tapahtunut isossa kuvassa. Vaa´an kautta käytän monet syömiset ja koetan olla tarkka, mutta mikään huippuasiantuntija en ole, enkä sillä tavalla hifistele.

Tällä hetkellä paino pysyy paikoillaan just ja just 74-kilossa noin 3500 kalorilla, mikä on aika paljon, mutta ei tavatonta. Nostelen tässä hiilareilla noin 200 kalorilla ylöspäin, niin ei oo nälkä ja painokin nousee hieman. :slight_smile:

4 tykkäystä

Minulla ei ole hajuakaan paljon syön mutta hiilareita reippaasti vähemmän kuin nuorempana. Ideana tiputtaa muutaman kilon vielä. Nälän kanssa ei ongelmia paitsi illalla kun pitää nukkua.
Voimatasot ovat osittain palautuneet mutta ei kevyempänä voi odottaa että sarjapainot olisivat samat. Lähinnä seuraan peilikuvaa enkä ota stressiä. 3-jakoisella mennään, toistomääriä vaihdellen. En jää odottamaan jos jokin laite on varattu, sitten tehdään jtn muuta.

Lihasmuisti toimii siinä mielessä että en ole menettänyt niin paljon lihasta kun olin odottanut. Selkärankani on tehty kumista joten tiedän että ruokaohjelmista ei tulisi mitään ja olisi älytöntä kokata itse kun vaimo tekee koko perheelle ruokaa. Yleensä lisään vain proteiinia jos sitä on liian vähän

3 tykkäystä

Laskinpa tuossa itsekin sarjani ja en pääse teidän lukemiin.

1. Päivä 8 sarjaa
  2. Päivä 10 sarjaa
  3. Päivä 12 sarjaa
  4. Päivä 12 sarjaa

Salilla vietän usein: lämmittely ja olkapäiden valmistaminen 15min, varsinainen treeni 60 min.
En tiedä miten laskette sarjat, mutta ilmeisesti lämmittelysarjat eivät kuulu mukaan kuten ei minullakaan.

Tämän päivän treenin ( Nro. 3) voisi kuvailla:

1. Dippi
    omalla painolla 20 toistoa
    20kg 10 toistoa
    40 kg 5 toistoa
    50 kg 5 toistoa
    65 kg 2x6-8

2. Jalkaprässi yhdellä jalalla ( salilla on sellainen naurettava kone millä nämä tehdään, alkaa pohjilta ja tuki on huono, kahdella jalalla tehtäessä pakka loppuu tavallisella kaverilla auttamatta kesken)

40kg 20x
    50kg 10x
    70kg 10x
    90kg 2x 12-15 progressio alussa

3. Nopeuspenkki
    20kg 20 toistoa
    40kg 5 toistoa
    60kg 5 toistoa
    80kg 5 toistoa
    100kg 5 toistoa

4. Reiden ojennus yhdellä jalalla ( en muista painoa mutta se on se reikä punaisella )
    Lämmittely 10 toistoa
    Lämmitely 2 10 toistoa
    2x työsarja

5. Jalat suorina maastaveto yhdellä jalalla
    Lämmittely 1
    Lämmittely 2
    2x työsarja

6. Ranskalainen punnerrus
    Lämmittely 1
    Lämmittely 2
    40 kg 2x8

Osissa viimeinen lämmittelysarja saattaisi kuulua jollain treenaajalla jo varsinaiseksi sarjaksi jos ajatellaan että varastossa ei enää olisi kuin 5 toistoa. Ikää sen verran että nousu varsinaisiin sarjapainoihin on otettava varovasti ja harkiten.

2 tykkäystä

Perttu hyvin vastasikin, mutta kommentoin nyt itsekin. En kovin usein kävisi noin matalalla toistoalueella ja korkeilla tehoilla (kakkonen ~90-95% 1rm), ellei ole tarkoitus piikata vaikka kisoihin. 5 toiston sarja on jo itsessään aika lyhyt ja voimapainotteinen harjoitus. Riskit loukkaantumisesta ja palautumisesta suhteessa saavutettuihin hyötyihin eivät ole kovin kummoisia. PAITSI jos olet aloittava kuntoilija/voimailija, niin siinä tapauksessa totuttelu raskaampiin nostoihin voi olla ihan paikallaan. Aloitteleva (~0 - 3 vuotta treeniä, riippuen toki kuinka pieteetillä on jumpannut ja kuinka hyvin on kehittynyt) voimailija ei yleensä saa niin isoja tehoja irti, että se sotkisi palautumisen tai nostaisi merkittävästi loukkaantumisriskiä.

3 tykkäystä

Kestävyyspainotteinen kaveri löytyy täältäkin eikä ole “kehdannut” avautua omista asioista täällä raskaan voiman ketjussa :slight_smile: Löytyisiköhän meitä riittävästi omalle ketjulle? Olisi mukava vaihtaa ajatuksia samaan tapaan kuin tässäkin ketjussa on tehty.

ps. hyviä vinkkejä on täältäkin jo saanut kuntosalin puolelle omaa kestävyysharjoittelua tukemaan, joten kiitos niistä.

3 tykkäystä

Täältä yksi kädestä pitäjä kehoittaa avautumaan. Kaikille on tilaa, mutta keskustelua ei synny ellette uskalla avautua. Rohkeasti vain, ei tämän ole tarkoitus olla punttipaavojen temmellyskenttä.

7 tykkäystä

Sarjat lasketaan työsarjoina= sarja joka viedään 0-2 toistoa failuresta. En väitä että muilla sarjoilla ei olisi mitään merkitystä mutta en näe että niiden fuktio kasvattaa lihasmassaa olisi merkittävä. Nostan hattua jos joku tekee yli 5 sarjaa, 1 toisto failuresta 2 min levolla. Jos toistomäärä 5-8. Muuten olen failureen vetämistä vastaan, paitsi pienissä liikkeissä.

1 tykkäys

Kirjoittele vain tänne. :slight_smile: Monet täällä tekevät monipuolisesti molempia.

Joo ja monet meistä harrastaa molempia enemmän tai vähemmän, niin sopii mielestäni kaikenlaiset kuntoilujutut, kun monilla ne limittyvät ja lomittuvat. :slight_smile:

2 tykkäystä

Perttu_Hamalainen ja Sijoittaja-alokas saivat sen verran rohkaistua, että jaan omia treenitottumuksiani.

Taustaa:
Ikää on tosiaan 31 vuotta tätä nykyä. Tuosta määrästä 22 vuotta olen pelannut jalkapalloa, mutta viime kesän päätteeksi päätin ripustaa Copa Mundialit naulaan (kolmatta kertaa, mutta ehkä nyt lopullisesti). Pitemmän aikaa olen ollut jo kiinnostunut enemmän ja enemmän kestävyysliikunnasta ja nimenomaan juoksemisesta. Ehkäpä suurin sysäys kestävyysliikunnan suuntaan tapahtui vuonna 2017, kun pääsin Lapin yliopistoon opiskelemaan ja Rovaniemen polut alkoivat viemään mittavan osan vapaa-ajasta sekä hiihdon että juoksun merkeissä. Punttisalia olen harrastanut enemmän tai vähemmän parikymppisestä asti, mutta en koskaan erityisen tavoitteellisesti. Joskus olen penkannut 100 kg ja kyykännyt 120 kg, mutta those days are long gone.

Treenaamisen taustalla:
Opiskeluaikana innostuin siis tosiaan enemmän kestävyyden rakentamisesta ja aloin juoksemaan vähän tavoitteellisemmin. Ensin yritin tehdä 10 kilometrillä uusia ennätysaikoja ja sitten määrät ja matkat kasvoivat pikkuhiljaa ja päädyin “vahingossa” juoksemaan puolikkaan n. 1h 45 min. Sen lenkin jälkeen päätin, että haluan juosta joskus maratonin. Ensimmäinen maraton tuli maaliin asti Oulussa 2019, ja aika oli 3:37 ja risat. Siitä lähtien olen tavoitellut 3:30:00 aikaa, mutta se on aina jäänyt tavoittamatta (syytän jalkapalloa tästä :smiley:). Lähimmäksi pääsin 2023 elokuussa Kokkolassa, kun kello pysähtyi aikaan 3:30:07. Puolikas taittui viime vuonna niin ikään Kokkolassa aikaan 1:30:44. Lähelle päästiin, mutta ei riittänyt. Ja silloin tuli myös päätös, että nyt futis jääköön ja aletaan juoksemaan.

Treenaaminen:
Tätä nykyä tulee juostua 4-5 kertaa viikossa. Pyrin tekemään viikossa aina yhden tai kaksi kovempaa treeniä, joko nk. kisavauhtisia pitempiä vetoja, esimerkiksi 10 kilometriä tiettyyn tavoiteaikaan, tai sitten perinteisiä intervallityyppisiä lyhyempiä vetoja, 400-800 metriä rauhallisin palautteluin. Sunnuntait on pyhitetty pitkille juoksulenkeille, jotka on muusta kuormituksesta riippuen 18-37 kilometrin mittaisia, ajaltaan 1h40min-3h50min. Juoksujen lisäksi pelailen työporukan vuorolla sählyä kerran viikossa ja käyn kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa. Kuntosalitreenin pyrin jakamaan yhden pääliikkeen treeneihin. Kyykky yhtenä päivänä, toisena maastaveto ym. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan, ihan miten vain) treenitunteja tulee viikkoon 12. Peruskevyet viikot ovat 7-9 tunnin välillä ja nollausviikot 6 tuntia. Pyrin joka viikko tekemään myös kaksi aamulenkkiä tyhjään mahaan, ovat pituudeltaan 10-18 km ja tarkoituksena on se, että saadaan ne rasvavarastot käyttöön sitten pitempiä lenkkejä/kisoja varten.

Treenimääriin on tullut vankka lisäys ihan viimeisen puolen vuoden aikana. Syitä on monia, mutta mainittakoon ne, että kuormituksen sieto on mukavasti lisääntynyt, futis ei tuhoa enää jalkoja ja sitten toki se, että puoliso erehtyi ostamaan David Gogginsin Läpi harmaan kiven -kirjan, joka on kummasti pistänyt kokeilemaan ukon rajoja. Samaan aikaan olen ehkä hyväksynyt sen tosiasian, että aikatavoitteet ehkä kärsivät tällä kuormituksella, mutta onpahan ollut mukava ylittää itsensä. Loppuajasta viis.

Lenkeillä tykkään kuunnella hyvinvointiin liittyviä podeja lähinnä rapakon takaa. Just Goggins on tullut podien kautta tutuksi. Vahvoja suosituksia myös Jocko Willinkille ja Andrew Hubermanille. Hyvää ja mielenkiintoista keskustelua monipuolisesti eri alojen ammattilaisten välillä. Toisinaan ja erityisesti viikon kovina treeneinä on mukava kuunnella myös 80-90 -luvun rokkia ja heviä, höystettynä kotimaisilla helmillä. Rockyn soundtrack toimii aika hyvin silloin kun pitää yrittää paahtaa kovaa, mutta ei millään jaksaisi. Pitkillä lenkeillä parasta on, kun silloin tällöin sattuu saamaan jonkun kaverin, jonka kanssa sitten keskustella kaikesta taivaan ja maan välillä.

Luulisin, että tällä sitoutumisella voisi saavuttaa vielä paljon kovempiakin tuloksia, mutta toisaalta on myös mukava nousta aamuisin kukonpierun aikaan ihan vain sen takia, että voi ja pystyy lähteä lenkille.

Tulevaisuudessa haaveena on juosta maratoneja ja käydä eri polkutapahtumissa. Myös triathlon on käynyt mielessä, mutta pysytellään toistaiseksi vielä kuivalla maalla. Paljon varmasti jäi kertomatta, mutta näillä nyt vauhtiin. Olisi mukava kuulla muidenkin kilometrejä keräävien sankarien kokemuksia.

ps. Oulussa on kauden ensimmäinen maraton 24.5. Jos olet ilmoittaunut sinne, niin nähdään viivalla. :slight_smile:

24 tykkäystä

Vaatii vähän totuttelua, jos ei ole aiemmin tehnyt, mutta pitäisi onnistua aika helposti pienissä liikkeissä, kuten vipunostoissa tai hauiskäännöissä. Supersetit on muutenkin loistava tapa pitää treeni tehokkaana, varsinkin jos meinaa venyä. Yksinkertaisin yläkroppa treeni voisi olla 5x6-10 leuat ja dipit lisäpainoilla (tai ilman) ja supersettinä. Periaatteessa tuo riittäisi ihan kelpo treeniksi ja lämmittelyn jälkeen tuohon kulunee ehkä 15min. Toki painot aina kärsii superseteistä.

Raskaammat liikkeet kuten mave ja kyykky on sit asia erikseen, niissä palautukset kannattaa pitää pidempinä. Mutta mun mielestä yli 4 min palautus on jo liikaa. Jos siihen tarvitsee niin paljon aikaa, niin silloin tekisin kyllä erikseen jakson, jossa nostetaan hapenottokykyä

2 tykkäystä

Uusi mittapyykki U/L-ohjelman aloittamisen myötä saavutettu, 50kg hanttelit otettu käyttöön :muscle: Tosin vain 3 toistoa mutta eipähän tuu yletön systemic fatigue… Samoin banded hack-kyykky parantaa kuin sika juoksua, 4 levyn sarjat on nykyään 8 levyn sarjoja.

2 tykkäystä

Nuo on jo miehekkäät käsipainot, monella salilla loppuukin painot tuossa kohtaa.

Saanko udella mitä teit, oliko viparit vai hauiskääntö ? :astonished: vai ilmeneekö se tuosta U/L ohjelmasta jo ja kyselen tyhmiä.

Itse en nyt ole päässyt vielä kuin 42,5 hantteleihin vinopenkissä. 2x8

Joo tuo on paha jos ei spottaajaa ole lähellä. Tuskailen oman vinopenkin kanssa samassa ongelmassa. Meillä on vielä salilla muutama täysin järjettömästi suunniteltu laite jossa kuorma alkaa alkuasennosta ja on heti täydet. Miettikää nyt vaikka jalkaprässiä, jossa liike lähtee syväkyykyn omaisesta alkutilanteesta. Kun saat yhden niin saat todennäköisesti 20 toistoa.

2 tykkäystä

:smile: Ai niin olis pitänyt varmaan tarkentaa, yhden käden lattiapenkkiä (en saanut ketään varmistamaan niin tein lattialla…jumalauta että oli vaikea päästä aloitusasentoon). U/L on tosiaan 2-jakoinen, yksi sarja per liike, niin monta kertaa viikossa kuin keho kestää ja progressioon pyritään melkein joka liikkeessä.

2 tykkäystä

Jos olen oikein ymmärtänyt, miten treenaat, niin yksi iso ero on siinä, että mun voimailut ovat aika rentoja läpsyttelyjä, että varsinkin pääliikkeiden sarjat ovat sellaista kevyttä heilumista pääosin, kun sulla taas tiukempia.

Treenini menevät sinne 40-55 minuutin tietämille, mutta salireissussa sitten noin muuten kuluu paljon aikaa kaikkinensa. :smiley:

1 tykkäys

Tasapenkki on tässä helpompi kun voi kellahtaa niiden murkuloiden kanssa, vinopenkistä tulee välillä sellainen 42,5 kilon hauiskääntö joka paskoo olkapäät.
Meillä on kanssa tuollainen aivan järjetön Cybexin jalkaprässi joka lähtee aivan nollasta, ainoa mihin se käy on pohkeet.

2 tykkäystä

Kikkailemalla onnistuu kun laittaa painot polvelle ja käyttää sitten lonkan koukistajia ja vartaloa mukana niin saa painot mukaan. Spottaajan kanssa helpompi kun saa painot käsiin valmiiseen asentoon. Olkapäät menee itse liikkeessä helposti jos ei ole asento hyvä. Eli rinta ulos, lavat yhteen ja olkapäät alas. Nostaessa pitää painot kuvitteellisen A -kirjaimen muodossa. Jätän joskus yläasennon kokonaan käyttämättä kun en varsinaisesti sinä päivänä halua ojentajia treenata. Asentokin pysyy alusta loppuun paremmin kuosissa.

2 tykkäystä

Onko täällä kovia leuanvetäjiä? Koetan saada omaa painoani lisäpainoleuoissa kohtalaisella tekniikalla, itse en ole koskaan ollut noissa erityisen hyvä, eli kunnon kisaajille niin ei mitään jakoa.

Tällä videolla löytyy niin kovia tekijöitä, että huh… :slight_smile:

2 tykkäystä

Uinti on monipuolinen laji ja vammautumisriski pieni.

2 tykkäystä