Perttu_Hamalainen ja Sijoittaja-alokas saivat sen verran rohkaistua, että jaan omia treenitottumuksiani.
Taustaa:
Ikää on tosiaan 31 vuotta tätä nykyä. Tuosta määrästä 22 vuotta olen pelannut jalkapalloa, mutta viime kesän päätteeksi päätin ripustaa Copa Mundialit naulaan (kolmatta kertaa, mutta ehkä nyt lopullisesti). Pitemmän aikaa olen ollut jo kiinnostunut enemmän ja enemmän kestävyysliikunnasta ja nimenomaan juoksemisesta. Ehkäpä suurin sysäys kestävyysliikunnan suuntaan tapahtui vuonna 2017, kun pääsin Lapin yliopistoon opiskelemaan ja Rovaniemen polut alkoivat viemään mittavan osan vapaa-ajasta sekä hiihdon että juoksun merkeissä. Punttisalia olen harrastanut enemmän tai vähemmän parikymppisestä asti, mutta en koskaan erityisen tavoitteellisesti. Joskus olen penkannut 100 kg ja kyykännyt 120 kg, mutta those days are long gone.
Treenaamisen taustalla:
Opiskeluaikana innostuin siis tosiaan enemmän kestävyyden rakentamisesta ja aloin juoksemaan vähän tavoitteellisemmin. Ensin yritin tehdä 10 kilometrillä uusia ennätysaikoja ja sitten määrät ja matkat kasvoivat pikkuhiljaa ja päädyin “vahingossa” juoksemaan puolikkaan n. 1h 45 min. Sen lenkin jälkeen päätin, että haluan juosta joskus maratonin. Ensimmäinen maraton tuli maaliin asti Oulussa 2019, ja aika oli 3:37 ja risat. Siitä lähtien olen tavoitellut 3:30:00 aikaa, mutta se on aina jäänyt tavoittamatta (syytän jalkapalloa tästä
). Lähimmäksi pääsin 2023 elokuussa Kokkolassa, kun kello pysähtyi aikaan 3:30:07. Puolikas taittui viime vuonna niin ikään Kokkolassa aikaan 1:30:44. Lähelle päästiin, mutta ei riittänyt. Ja silloin tuli myös päätös, että nyt futis jääköön ja aletaan juoksemaan.
Treenaaminen:
Tätä nykyä tulee juostua 4-5 kertaa viikossa. Pyrin tekemään viikossa aina yhden tai kaksi kovempaa treeniä, joko nk. kisavauhtisia pitempiä vetoja, esimerkiksi 10 kilometriä tiettyyn tavoiteaikaan, tai sitten perinteisiä intervallityyppisiä lyhyempiä vetoja, 400-800 metriä rauhallisin palautteluin. Sunnuntait on pyhitetty pitkille juoksulenkeille, jotka on muusta kuormituksesta riippuen 18-37 kilometrin mittaisia, ajaltaan 1h40min-3h50min. Juoksujen lisäksi pelailen työporukan vuorolla sählyä kerran viikossa ja käyn kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa. Kuntosalitreenin pyrin jakamaan yhden pääliikkeen treeneihin. Kyykky yhtenä päivänä, toisena maastaveto ym. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan, ihan miten vain) treenitunteja tulee viikkoon 12. Peruskevyet viikot ovat 7-9 tunnin välillä ja nollausviikot 6 tuntia. Pyrin joka viikko tekemään myös kaksi aamulenkkiä tyhjään mahaan, ovat pituudeltaan 10-18 km ja tarkoituksena on se, että saadaan ne rasvavarastot käyttöön sitten pitempiä lenkkejä/kisoja varten.
Treenimääriin on tullut vankka lisäys ihan viimeisen puolen vuoden aikana. Syitä on monia, mutta mainittakoon ne, että kuormituksen sieto on mukavasti lisääntynyt, futis ei tuhoa enää jalkoja ja sitten toki se, että puoliso erehtyi ostamaan David Gogginsin Läpi harmaan kiven -kirjan, joka on kummasti pistänyt kokeilemaan ukon rajoja. Samaan aikaan olen ehkä hyväksynyt sen tosiasian, että aikatavoitteet ehkä kärsivät tällä kuormituksella, mutta onpahan ollut mukava ylittää itsensä. Loppuajasta viis.
Lenkeillä tykkään kuunnella hyvinvointiin liittyviä podeja lähinnä rapakon takaa. Just Goggins on tullut podien kautta tutuksi. Vahvoja suosituksia myös Jocko Willinkille ja Andrew Hubermanille. Hyvää ja mielenkiintoista keskustelua monipuolisesti eri alojen ammattilaisten välillä. Toisinaan ja erityisesti viikon kovina treeneinä on mukava kuunnella myös 80-90 -luvun rokkia ja heviä, höystettynä kotimaisilla helmillä. Rockyn soundtrack toimii aika hyvin silloin kun pitää yrittää paahtaa kovaa, mutta ei millään jaksaisi. Pitkillä lenkeillä parasta on, kun silloin tällöin sattuu saamaan jonkun kaverin, jonka kanssa sitten keskustella kaikesta taivaan ja maan välillä.
Luulisin, että tällä sitoutumisella voisi saavuttaa vielä paljon kovempiakin tuloksia, mutta toisaalta on myös mukava nousta aamuisin kukonpierun aikaan ihan vain sen takia, että voi ja pystyy lähteä lenkille.
Tulevaisuudessa haaveena on juosta maratoneja ja käydä eri polkutapahtumissa. Myös triathlon on käynyt mielessä, mutta pysytellään toistaiseksi vielä kuivalla maalla. Paljon varmasti jäi kertomatta, mutta näillä nyt vauhtiin. Olisi mukava kuulla muidenkin kilometrejä keräävien sankarien kokemuksia.
ps. Oulussa on kauden ensimmäinen maraton 24.5. Jos olet ilmoittaunut sinne, niin nähdään viivalla.