Laitetaan nyt tänne USA-ketjuun kun täällä keskusteltu tuosta lento-onnettomuudesta, vaikka meneekin hieman ohi ketjun tarkoituksen:
Kahdelta eri taajuudelta nauhoitukset onnettomuuden ajalta:
Torni: https://youtu.be/CiOybe-NJHk?si=5Dx0mduuX-9Ze5Og
Helikopterin taajuus: https://youtu.be/r90Xw3tQC0I?si=kiWhgIHPk9DFsrMF
Sisältövaroitus: Eivät sisällä mitään erityisen pahaa, mutta aihe huomioon ottaen karuja nauhoja.
Näistä pystyy seuraamaan melko hyvin miten tapahtumat menivät. Virallinen tutkinta toki erikseen. Mutta alustavasti näyttää siltä että kopterin lentäjä oli se joka teki isoimman virheen tässä. ATC kysyi 2 kertaa onhan laskeutuva kone näkyvillä kopterille, johon tuli kuittaus että on.
Mutta tähän tutkimusten jälkeen tuskin jäädään. Muutamia nostoja:
Todennäköisesti helikopterista huomattiin jälkimmäinen kone mikä lähestyi - missään vaiheessa nauhoitusta ei tullut esille että jonossa oli useampi kone ja että etäisyys ensimmäiseen ei ole kauhean pitkä. Radiokäytänteisiin lisätarkennusta että tilanteessa missä jonotilanne. Pitäisi kertoa missä kohtaa jonossa olevaa konetta pitäisi väistää. Toki oletus että sitä lähinnä olevaa, mutta tuo ei aina niin selkeää, varsinkaan pimeällä. Ruuhkassa auttaa merkittävästi kun eri osapuolet kertoo että missä kohtaa jonossa olettavat olevansa. Muut pystyvät reagoimaan proaktiivisesti siihen jos/kun jollakin on selkeästi väärä oletus muiden sijainnista.
Lentokoneiden lähestymisvalot eivät ole ihan kauhean himmeitä. Enemminkin päin vastoin. Se että lähestymässä olevaa konetta tai valoja ei näe, kertoo että kopterissa katse ei ole ollut ollenkaan siellä suunnalla mistä muu liikenne tulee.
Lennonjohtajalla selvästi kiire. Huomaa että jotain erikoista on tapahtumassa, ja tuplavarmistaa kopterilta sekunteja ennen osumaa että onko liikenne oikeasti näkyvillä, mutta tuo tapahtui liian myöhään. Väistöliikkeet olisi pitänyt aloittaa jo hetkeä aikaisemmin ihan pelkästään inertian vuoksi.
Sijaintitietojen perusteella näyttäisi siltä että helikopteri lähti lähtiessään leikkaamaan laskeutuvien linjaa samalla kun aktiivista liikennettä. Useamman kerran itse vastaavassa tilanteessa olleena (kopterit tulee kentälle tai lähtee) lähtökohtana aina ollut että ovat kopterien liikkeet ovat riittävän ennustettavia, eli joko liikenteen suuntaisia (samaan suuntaan kun kiinteäsiipiset) tai sitten poikittain, eli ylitetään kiitotiet ja lähestymislinjat mahdollisimman nopeasti. Tuolla ei kuitenkaan niin paljoa ollut liikennettä että ei olisi voinut ottaa hieman turvallisempia suuntia. Väsymys?
Sorry hieman offtopic lentonörtteilystä kun tuli nuo nauhoitukset vastaan.
P.S. Lennonjohdon spontaani reaktio (kuuluu kummallakin nauhalla) on ehkä jotain mitä ei haluaisi itse kuulla taajuuksilla jos on ilmassa.