Uudet sähköautofirmat - NIO, Fisker, Canoo, Rivian jne

Aina sitä vaan oppii uutta. Myönnän, että kuulen ensimmäistä kertaa autovalmistaja BYDistä (ISIN CNE100000296). Kuvissa sähkölimu Han - Elektro-Limousine Han. Hieno on kyllä auto.

3 tykkäystä

Kyllä ollut kiikarissa mutta jäännyt ostamatta. Varsinainen monitoimiyritys.
Lupaava on kurssikäyrä. Nythän Kiinan valtio nimenomaan vaatii/haluaa ja kannustaa ev- keskenäistä kilpailua. Ei ajele mikään näistä EV-firmoista ainakaan minun tietoni mukaan missään valtion/puolueen kermakaistassa.

3 tykkäystä

Apple lähtee peliin Kian kanssa. Ja tulee mullistamaan tämän markkinan, uskon näin. OK, myönnän: a) olen apple-fani/käyttäjä b) omistan osakkeita :grinning:

5 tykkäystä

Uskon kyllä osittain siihen että tulee mullistamaan markkinat, koska jos jokin yhdistää Teslaa ja Applea, on se uskomattoman fanaattinen kannattajayhteisö, jossa puutteet ja heikkoudetkin on vain ominaisuuksia. Millekään muulle merkille näitä ei sallita.

Taloudellisesti ajateltuna olisin kyllä heti IN Apple-auto-osakkeissa, jos niitä saisi erikseen. Muuten täysin OUT, niinkuin ei-ole-mun-juttu. :smiley:

3 tykkäystä

Olet kyllä NIIN oikeassa. Jos Androidissa on jotain parempaa kuin iOS:ssa, niin meidän kommentti on: “ei sitä tarvitse” :grinning:. Ja jos Macissa pyörii “rantapallo” kun se on jumissa, niin se on vaan hienonnäköinen :smile: Vähän offtopiciksi menee, mutta noksu toi videopuhelut jo varmaankin N95:een tms, mutta vasta Apple alkoi hehkuttamaan niitä Facetimena (kaukana perheestä saat videoyhteyden rakkaihin jne).

Tässä muutama syy, miksi uskon siihen, että Apple tulee olemaan kova sana markkinoilla. Ihan vaan sen takia, että se on Apple, se riittää monelle, kuten kirjoititkin. Ja jenkkimarkkinoilla varsinkin, jossa iOS:n osuus on niin suuri, ja osaavat kyllä hoitaa “customer lockdownin” kunnolla. Tulee olemaan mielenkiintoinen projekti.

4 tykkäystä

NIO hakee ehkäpä? ensimmäistä työntekijää Jenkkeihin. Blue Sky Coming. Always Forward.

7 tykkäystä

Voiko pitää paikkansa ettei vielä työntekijöitä USAssa?
Nuoremmalla Xpengillä ollut jo jonkun aikaa
The company (Xpeng) is headquartered in Guangzhou, with offices in Mountain View, California in the US and is publicly traded on the New York Stock Exchange.
Muuten, Nio ja Apple olisivat yhdessä olleet kova sana jenkeissä.
Molemmilla kovat kannattajajoukot.
Xxxxxxxxxx
Lisäys: NIO’s North American headquarters and advanced research and development center is located in the heart of the Silicon Valley

3 tykkäystä

Siis varmaan ainakin jotain admin - porukkaa on ollut, koska NYSE:ssa olo varmaan vaatii ainakin jonkinlaisen byroon Jenkeissä. En tiedä paremmin, mutta tuossa haetaan nyt myyntiin.

Ja oikeassa olet NIO:sta/Applesta. Mutta Apple lähtee nyt “kisaan” KIA:n kanssa. 2024 pitäisi eka “Apple Car” olla markkinoilla. Mielenkiintoisia aikoja on tulossa :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Zekkasin tuota KIA juttua ja on kylläkin vielä huhupohjalla…kaikki huhut jos koskee EV,tä ja Applea nostaa valtavasti kurssia. Pitäisiköhän pyytää WSB-kerhon panemaan alulle huhun Xpengistä ja Applesta että saisi vähän vauhtia tuohon Xpengiin.

1 tykkäys

Canoo pomppasi aftermarketissa +12,5 % kun tuli uutisia Applen ja Hyundain yhteistyön varmistumisesta. Hyundai käyttää siinä E-GMP -alustaa, joka on tehty yhteistyössä Canoon kanssa.

6 tykkäystä

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-04/nio-partners-with-local-hefei-government-for-ev-industrial-park

4 tykkäystä

NIO mainittu… tosin aika monta muutakin firmaa :grinning:

https://finance.yahoo.com/news/stocks-could-soar-u-china-003000940.html

Off topic: Jutun editor on oilprice-niminen nettisaitti, jolta tulee joka päivä jokin turha pumppausjuttu liittyen trendikkääseen toimialaan. Olen varma että olen lukenut tuon jutun jo kuukausia sitten.

1 tykkäys

Olen huomannut saman (xpeng jutuissa) että ovat usein robotti tekemiä juttuja. Syötetään vaan eilinen pörssikurssi ja pari muuta parametria ja …voila !..uunituore uutinen (eli vanha uudessa asussa). Xpeng langassa laitoin kuvan Kiinan poliisilaitoksen hankkimista G3 autoista mihin lisäsin toki etten usko juttuun. Paljon hypetystä johon itsekin sorrun välillä :slight_smile:

3 tykkäystä
4 tykkäystä

GreenPower Motor työn alle tutkintaan. Heitti minulle osta popupit, niin en nyt referoi. On taas laatua Bloombergin hyperdrive osiossa, “karkkikauppa.” Tuolta otellu monet picksit. :wink: Mitä kerkesin hetken lukee GreenPowerista huoltovapaa 600k mailia ja pyörii viikkoja ilman huolto lainkaan. :lying_face:

4 tykkäystä

En tiennyt mihin tämän olisi laittanut, Wikipedian mukaan Vinfastilla ei edes ole sähköautoja. Tämän uutisen mukaan kuitenkin itseäänajava auto olisi kuitenkin tulossa. Saako Kaliforniassa kaikki automaattisesti luvan testata self-drivingia vai mitä tästä pitäisi ajatella?

Sijoittaja.fi valinta:

“Arvosijoittajan näkökulmasta pidämme erityisesti Volkswagenista, joka on ehtinyt ottaa etumatkaa moneen perinteiseen autovalmistajaan tehtaiden konvertoinnissa sähköautoille ja MEB-pohjalevyn kehityksellä. Konserni on kasvamassa nopeasti Teslan ohi maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi, generoi vahvaa kassavirtaa ja on silti arvostusluvuiltaan koko joukon edullisin osake.”

5 tykkäystä

NIO Inc. to Report Fourth Quarter and Full Year 2020 Financial Results on Monday, March 1, 2021

4 tykkäystä