Osakesijoittaminen

Uudet sähköautofirmat NIO, Fisker, Canoo

Hei.

Täällä ei näyttäisi olevan ketjua NIO:sta. NIO valmistaa premium-luokan katumaastureita Kiinan
markkinoille. Firmalla ei ole omaa valmistusta, vaan homma hoidetaan alihankintana.
Tuotantomäärät ovat noin 5000 ajoneuvoa kuukaudessa. Osake on ollut vahvassa myötätuulessa hyvien tuotantolukujen sekä tavoitehintojen nostojen siivittämänä. JP Morganin tavoitehinta on 40$ ja Morgan Stanleyn 33$. Osake treidaa tällä hetkellä 34$. Seuraava osari on kuun puolivälissä, joten luultavasti kurssi pinkaisee koilliseen hyvien toimitusmäärien ansiosta…

Jos joku on paremmin perehtynyt kyseiseen firmaan, niin olisi mielenkiintoista kuulla kommenttejanne. Ainakin haun perusteella firmaan sijoittaneita löytyy foorumilaisten joukosta :slight_smile:

14 tykkäystä

NIO ei ole kovin tuttu, mutta tuli mieleen voisiko olla yhdistetty ketju näille uusille sähköautofirmoille? Eli NIO, Fisker, Canoo, jne. Niin ei olisi niin hajallaan keskustelu :slight_smile: Näissä firmoissa tuskin tapahtuu mitään huikeita päivittäisiä muutoksia SPAC-vaiheen jälkeen.

6 tykkäystä

Olen seurannut muutaman kuukauden näitä ja sijoittanutkin aika moneen. Seuraavaa juttua en ymmärrä, niin tietääkö joku paremmin: Lordstown Motors on juuri tätä kirjoittaessa +30 % nousussa, enkä löydä mitään uutista. Onhan se Trump/Pence näitä avolavoja ihaillut, mutta riittääkö se nyt mihinkään…?

1 tykkäys

RIDE tuli melkein 50% alas parin viime viikon aikana, eli oliskohan myynnit nyt myyty ja uudet halukkaan innolla lappujen perässä. Tämän päivän perusteella näyttää, että markkinat fronttaa Bideniä, kun vedyt, uusiutuvat sun muut ovat kunnon raketin kyydissä.

Edit: mut joo, onpa RIDEllä ollut kyllä jäätävä nousu tänään. Tuossa aiemmin käyty jossain +40 pinnassa😮

Edit2: nyt tullut huipusta jo 1,5 taalaa alas, eli veikkaan, että kunnon short squeez ollut tämän osalta tänään.

2 tykkäystä

Muita nopeasti kasvavia sähkautovalmistajia jotka kannattaa tsekata ovat ainakin: Aiways, Bordrin, Byton ja Enovate

1 tykkäys

Mukana ollut NIO:ssa keväästä. Itselle kiinnostusta herätti tämä akkujen vaihto ajatus, ja että ei ollut omaa tuotantolinjaa (“halpaa lähteä liikkeelle”) Laatuongelmia on aikanaan ollut. Energia - alan jne viestiryhmässä on tätä käsitelty. Huimaa on vieläkin vauhti. Eka ja varmaan vika 10 bagger tänä vuonna :grimacing:

1 tykkäys

Ehtii mukaan vielä?

Tämä viesti on liputettu ja on siksi piilotettu väliaikaisesti.

Tämä viesti on liputettu ja on siksi piilotettu väliaikaisesti.

Niossa mukana ja kiva on kyyti. Veikkaan että tulee olemaan Kiinassa eli kotikentällään kova ja hallitseva tekijä. Myös valtion tuki oletettavasti mukana joka puoltaa menestystä.

1 tykkäys

Tuossa vähän perustietoa yhtiöstä, lukuja, kuvaajia ja uutisia.
https://seekingalpha.com/symbol/NIO

Hurjaa on ollut meno ylös tänä syksynä uutisten ja suositusten siivittämänä.
Ei kurssissa tahdo pysyä mukana. Joku analyytikko ennusti muutama viikko sitten $40 kurssia kesään 2021 mennessä. Se taitaakin olla tuossa jo tänään.

Herkulliseksi NIO:n tilanteen tekee, että yhtiö on nyt vaiheessa, joka jäi monelta esim. Teslan menestyksen ja kurssirallin osalta kokematta arvostuksen karattua täysin ennennäkemättömille tasoille.

Jos ajattelen osakkeen mahdollista heiluntaa, mielestäni NIO:n puolella on ettei sekavat USA:n asiat vaikuta siihen yhtä suorasti, kuin Nasdaqin muihin yhtiöihin. NIO:n tuleva EV-markkina on toistaiseksi pääosin Kiinassa.
Instituutiot lisäilleet omistusta voimakkaasti viimeaikoina. He tuskin ryntäävät myymään, vaikka tulisi joku kerta päivänousun (10%) verran alaskin.

1 tykkäys

Itseäni vähän kaivelee Kiina-riski tässä. Kauppasotaa ja se kiinalainen moraali.

JP Morganin 40$ tavoitehinta näemmä saavutettiin juuri. Vuoden loppuun mennessä varmaan 50$ menee helposti. Taisi olla uusimassa rahapodissa NIO mainittu eniten ostettujen firmojen listalla Nordnetin asiakkailla tässä viimeaikoina. :slight_smile: NIO:n markkina-arvo ylitti juuri General Motorsin markkina-arvon…

1 tykkäys

NIO ylitti juuri $40 dollarin hinnan ja ollut dollarimääräisesti vaihdetuimpien osakkeiden joukossa viime päivät. Eilen Applen jälkeen toisena, tänään kolmantena Applen ja Alibaban jälkeen. +47% viikossa…siis viikossa, ei puolessa vuodessa tai kuukaudessa vaan viikossa :sweat_smile:

Citigroupin Jeff Chung muuten nosti tavoitehintaa eilen 46,60 dollariin!

3 tykkäystä

Nyt kyllä näyttää, että Fisker ei ollut se oikea hevonen jonka kyytiin lähteä ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Kun tulee näitä päivä, jolloin uusiutuvat keulivat yli 10 pinnaa ja tankkeri / risteilyfirmatkin lähes samassa mittakaavassa, mutta tämä jää juuri ja juuri plussalle, iskee se todellisuus vasten kasvoja. Kh tällä hetkellä 11.5 taalaa eili täytyy katsoa josko tuosta pääsisi eroon omillaan lähiaikoina. Sitten kun taas markkinat tajuaa, että nyt lähti homma lapasesta, niin tämäkin tippuu iloisesti alle 10 taalan, eli ennen sitä olisi hyvä päästä eroon.

4 tykkäystä

Itsellä 12.5$ kh, joku 400€ taisi olla pakkasella. Toivoin tälle viikolle nousua yli 12$ niin olisin heivannut laput, mutta kai se on huomenna tehtävä. Ei nimittäin tappiot ole haitaksi, saa verokarhu vähemmän rahaa ja minä rahaa taas ostellla jotain järkevämpää. Hyppäsin hypen mukana, ei olisi saanut…

3 tykkäystä

Omat kokemukset Fiskeristä eivät ole kovin hyvät. Sijoitin aikanaan Quantum Technologiesiin, joka silloin valmisti Fisker Karmaan powertrainin nimellä Q-drive. Se taannoinen Karma-mallihan ei koskaan menestynyt. Onnistuneeko tämä uusi yritys sen paremmin, epäilen. Sama Henrik Fisker taitaa olla puikoissa.

2 tykkäystä

Nio ja xpev ottaneet kovaa nousua, kiina nousee ev markkinoilla. Näistä xpev löytyy salkusta

1 tykkäys

NIO:n akkuteknologia seuraa Teslan jälkiä… Ainoa vaan, että tämä julkaistiin ilman suurta hehkutusta :grimacing: :upside_down_face: Ja mielenkiintoista on, että NIO antaa vaihtaa vanhat akut tähän uuteen malliin. Uskoisin, että lisää vielä asiakastyytyväisyyttä/lojaalisuutta ja antaa kilpailuetua markkinoilla. OK, olen NIO Bull, myönnettäköön :point_up:

3 tykkäystä

On tullut semmoinen käsitys, että Nio hoitaa kaiken paremmin kuin Tesla. Myös yllättävän samankaltainen on Fiskerin business model kuin Niolla. Merkin anti on design, laatutae, digitaalinen sovellushömppä ja sensemmoista – sitten taas “alihankkija” tekee auton laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toivottavasti Fiskeriinkin tarttuisi Niomainen hype jossain vaiheessa. Itse pistin vähän Nioja pihalle tässä viimeiset pari päivää, vaikka tarkoitus on lisätä omistusta reippaasti pitkällä aikavälillä. Toivoin osakekurssin nousevan jonnekin pariinkymppiin tämän vuoden aikana, ja nyt meni mun mielestä vähän överiksi. Toi akunkesto (heh!) on kyllä mahtava, ja seuraava taso on jo semmoinen, että vaikea olisi enää mitenkään perustella bensa-auton paremmuutta, jos latausta tai swappia on saatavilla.

Lordstownia yritän kyttäillä, mutta ei ole kyllä oikein mitään käsitystä, miltä tasolta siihen olisi järkevää tehdä entry. Näistä ihan uusista taitaa olla ensimmäisten joukossa tuomassa autoa myytäväksi asti.

1 tykkäys