Uudet sähköautofirmat - NIO, Fisker, Canoo, Rivian jne

En ole Riviania seurannut mutta ainakin 20 sekunnin kohdalla kuulostaa hyvältä

2 tykkäystä

Rivianin suhteen tilanteet alkaa vaikuttaa varsin vahvalta, joskin on Rivianin on vielä todistettava että 25 000 auton tavoitemäärä täyttyy tänä vuonna. Sen tuotantomäärät on kehittyny paljonkin verrattuna moneen muuhun startup-ev-yritykseen (joista muutama jo konkkasi tänä vuonna), mutta 25K tavoitteesta silti 18K pitää tulla toisella vuosipuoliskolla.

Oikeastaan tuohon nivoutuu koko Rivianin loppuvuosi pääosin. Tavoite täyttyy = kurssi lähtee lentoon. Tavoite ei täyty = lähdetään mörnimään ja kovaa, olipa selitys mikä vaan.

Luottoa on Rivianiin kyllä firmana, mutta en ole itekkään ihan 100% optimistinen että 25K tavoite on mahdollinen. Muutoin autot on ollu pidettyjä, Amazonin työntekijät on kehunu aitoja, suunnitelmat vaikuttaa hyviltä ja maailma voisi olla avoin.

Mutta 25K autoja tänä vuonna. Se on nyt TEH juttu. Perhana ku avaisivat sivuilleen jonkun “näin monta autoa on tehty tähän mennessä juuri nyt”. Sitä sijoittajat seurais nyt enemmän mitä itse kurssia. :melting_face:

Ps. sanoinko että… 25 000 autoa. :sweat_smile:

Kehtaatko laittaa mistä olet lukenut Amazonin työntekijöiden kokemuksia autoista?

Olin lukevinani Rivianin foorumilta parikin juttua kuukausien myötä, mutta tämän löysin vain tähän hätään, ei ole pelkkää hypeä myöskään mikä hyvä:

Edit: Tämä enemmän suolan kanssa, mutta Rivianin TJ avaa paremmin noista pakettiautoista ja softasta mitä ovat suunnitelleet Amazonille meneviin autoihin:

1 tykkäys

Fisker miettii tuotannon laajentamista yli 50k vuosikapasiteetin. Käytännön tasolla tarkoittanee sekä Magna Kanadan “käyttöä” (siitähän oli puhetta jo 2021, mutta lopulta Magna Itävalta tuli käyttöön) että uusia kumppaneita USA:n puolella.

2 tykkäystä

Rivian nostaa autojen hintoja. Vaikuttaa myös ennakkotilaus autoihin. Yhtiö aika huonosti hoiti tämän tilanteen.

1 tykkäys

"Nio ET7 on peräti 5,1 metriä pitkä neliovinen sedan. Siinä on eteen ja taakse sijoitetut sähkömoottorit, jotka tuottavat tehokkaimmassa 150 kWh:n akkuversiossa 480 kW:n tehot.

Tehoversio kiihtyy 3,9 sekunnissa nollasta sataan ja Nio lupaa nelioviselle ET7-coupelleen peräti tuhannen kilometrin toimintamatkan isoa 150 kW:n akkua käytettäessä."

Odottelen tälläistä jo Suomeen. Saa toki nähdä meneekö sähköautot kaupaksi kuinka hyvin seuraavan vuoden aikana riippuen sähkön hinnasta. Tuskin se suuresti tipahtaa koska sähköautot on osa tulevaisuutta. Kuitenkin pitää muistaa, että muitakin vaihtoehtoja on paljon esillä. NIO:n ET7 itse henkilökohtaisesti mietin ensiautoksi esim 2025-2026 mikäli valmistus jatkuu laadukkaana. Paketti itsessään vaikuttaa erittäin hyvältä nyt jo.

2 tykkäystä

Arrivalille arrived laskut muttei tulot. ehehehe.

Okei, i get my coat. Mutta WSJ:n artikkelissa oli että rahat alkaa olla loppu ennenkuin tuotanto on alkamassa.

Autoala on hankalaa.

1 tykkäys

Auts… Alkuperäinen “lupaus” oli että tänä vuonna 10 000 pakua saataisiin tehtyä (jos ymmärsin oikein). Ja nyt toivotaan että 20 saadaan koko vuonna tehtyä ja rahasta jo pulaa…

Ihan ymmärrettävää että osake tippunut 31,54 → 1,20. Rippistä.

1 tykkäys

Fiskerin H-hetki, 17.11.2022. Kierrätettyä materiaalia ja auringostakin voisi ottaa energiaa lisää. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, mutta jos toi onnistuu niin sitten on urku auki.

Täytyy kyllä sanoa että noi autot näyttää aika hienolta hintaansa nähden.

3 tykkäystä

Ehkä tutustumisen arvoinen juttu.

2 tykkäystä

Hyh, millainen tiputus Li Auton toimituksissa elokuulta vertailukuukauteen nähden. Saattaa olla tässä talven aikana aika moni EV-firma aikamoisen paineen alla.

3 tykkäystä
1 tykkäys

3 tykkäystä

Fisker Oceanin sisätilasta kuva. Tää on käsittääkseni jo tuotantolinjalta tulleesta testikappaleesta:

Aika vähän vielä näkynyt kuvia näytöistä, joten ehkä ne ovat vielä viimeistelyissä devaajilla.

1 tykkäys

Omaan silmään näyttää kyllä aika karun näköiseltä. Sisustassa vivahteita 80-luvun autojen sisätilan designista :wink:

11 tykkäystä

Täytyy yhtyä, että sisusta kojelautoineen tuo karuudessaan mieleen nuoruusvuosien Ford Orionin.

Ajan, jolloin “kuppipenkki” oli rahvaalle tuntematon ja löytyi vain M-sarjan bemareista.

Omaan makuun liian retro ja pelkistetty. Osaketta omistavana toki toivon että enemmistöön se silti vetoaa.

4 tykkäystä

On kyllä todella karun näköinen. Tästäkö pitäisi tulla muiden sähköautojen tappaja :joy::joy:

1 tykkäys

Yksi “pointti” alusta alkaen on käsittääkseni ollut juuri hinta, joka on tyyliin puolet samanlaisista autoista muilta perinteisimmiltä valmistajilta :slight_smile:

Jos kärjistää, niin Tesla = Mersu, Fisker = Honda (ei Toyota, koska Fisker kuitenkin pyrkii jonkinlaiseen designiin eikä ihan puhdasta “laatikkoa” :slight_smile: )

Jos ottaisi nuo näytöt ja fiskerin logon pois ja joku kysyisi miltä vuodelta kuva on, niin ekana tulisi kyllä mieleen joku 90-luku :grimacing: Toivottavasti se kierrätysmateriaalien käyttö on nyt se juttu tässä, koska sisustus design ei kyllä ihan huikea ole :sweat_smile:

3 tykkäystä