Uudet sähköautofirmat - NIO, Fisker, Canoo, Rivian jne

Canoollahan on se pääjuju modulaarisuudessa. Eli periaatteeessa yhden ja saman alustan päälle voit vaihtaa eri korin ja renkaat, nopeasti. Eli voit vaihtaa maanantaina pakettiauton korin siihen alustan päälle ja sitten viikonlopuksi käyt vaihtamassa vaikka “Lamborghini”-korin saman alustan päälle. Eli auton ulkonäköä voi muuttaa “halvalla” ja “lennosta”.

Tää oli selkein kuva minkä löysin:

7 tykkäystä

Jaaha. 22% afterissa kivunnut Canoo. En oikein tykkää kun jengi laittaa näitä x% nousua/laskua ilman sisältöä mutta jotain saattaa kiinnostaa tutkia onko tossa nyt joku jytky menossa. Äkkiseltään viimeseen tuntiin löytyy muutama uutinen missä todetaan että Apple myöntänyt neuvotelleensa Canoon kanssa 2020. Ehkä siellä jotain diiliä odotellaan.

En jaksa käydä läpi kun noita on kasa ja kaikissa varmaan samat jutut mutta tossa yks noista tunnin sisällä julkaistuista:
https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2021/1/12/22225026/apple-canoo-acquisition-investment-electric-car-goev

Edit. Laitoin vähän paremman linkin.

Edit2. En ole niin tarkkaan Canoota seurannut kun ei aikanaan saanut hcaccia välittäjältäni, mutta näistä mahdollisista yhteistöistä on tässäkin ketjussa puhuttu että en nyt tiedä pomppaako noilla huhuilla afterissa vai tietääkö siellä nyt kuitenkin joku jotain mitä muut ei.

3 tykkäystä

Heh, ei taida ihan noin sujuvasti käydä, että lennosta vaihdetaan koppa päälle :wink: Toki mielenkiintoinen konsepti olisi :thinking:
Modulaarisuus on enemmän autonvalmistajien toteutuksia varten, joilla on mahdollisuus luoda alustan päälle haluamansa kori.

Litteämpi ja matalampi alusta ja ohjauksen (steer by wire) muokattavuus helpottaa myös suunnittelua ja tuo erilaisia vaihtoehtoja toteutukseen. Tämä on myös osio, joka tuon edellä mainitun Vergen artikkelin mukaan olisi ollut Applea kiinnostavin osuus.

“The platform is different from ones developed by other startups and larger automakers because it integrates more of the car’s electronics, allowing for greater flexibility in cabin design. It also features steer-by-wire technology, which also increases design flexibility and is not yet widely adopted in the industry.”

Tämä johtuu tuosta artikkelista. Hyundain ja Applen yhteistyöstä on ollut puhetta viikon ajan. Hyundai on isona taustatekijänä Canoossa ja ostaa siltä insinööri- ja suunnittelupalveluja. Tämän viikon nousut on pohjautuneet tuohon yhdistelmään. Mutta Applen ja Canoon välisestä yhteydestä ei ole ollut vielä mitään virallisempaa tietoa ennen tuota artikkelia.

Mukana taas Canoon matkassa viime viikolta lähtien :wink:

7 tykkäystä

22% ylös xpev eilen. Tänään mielenkiintoinen premarket odotettavissa.
Xpengiä myydän Ruotsissa tänä vuonna.
Molemmissa maissa (Norja ja Ruotsi) hyvät subventiot valtiolta.

Li autosta…mikä sai sen pomppaamaan 12% ylös eilen?
En löydä mitään uutista joka olisi aiheuttanut tällaista nousua…oliko Xpengin vetoapu ainut syy?
Xxxxxxxxx
Ja tässä toteutui tavoite samana päivänä…ihan luettava artikkeli muuten.

1 tykkäys

Hei,

Ensimmäinen viesti foorumille.

Onko muut tutkineet tarkemmin Lucidia?

https://www.lucidmotors.com/

Nyt pitäisi uuden Air mallin valmistus alkaa tämän vuoden alussa. Air ominaisuuksiltaa parempi kuin Tesla, toimintamatka, teho. Näin ainakin mainosten mukaan.

Mielenkiintoistahan casessa on kun Teslalta hypännyt porukkaa tuonne firmaan.

Myynnissä kaupankäyntitunnuksella CCIV, markkina arvo googlen mukaan 3.66mrd. Vertaulun vuoksi NIO 97,5mrd… Onko tämä tosiaan noin lähtötelineissä vielä?

Mitä ajatuksia herättää?

1 tykkäys

Lucid ei ole vielä pörssissä ja huhun mukaan yhdistymässä cciv kanssa, mutta tätäkään ei ole siis vielä vahvistettu. Tuo markkina arvo on siis pelkän cciv spacin, ipon jälkeen lähempänä 20 miljardia. Kannattaa siirtyä siis tämän osalta spac -ketjuun, jossa tästä on juttua.

https://keskustelut.inderes.fi/t/spac-merger-companies-vaihtoehto-ipolle

8 tykkäystä
4 tykkäystä
1 tykkäys

Ehangilta uutta esittelyvideota. Kurssi ollut nousukiidossa viime ajat

GM julkaisi eilen oman versionsa

9 tykkäystä

Tästä oli myös Yahoon artikkeli. https://finance.yahoo.com/m/49b17a65-6ff5-31ac-8e69-9c5fa55f6d9c/the-apple-car-chatter-is.html

varsinaisia Applen autoja tuskin ilmestyisi kuin vasta 2020-luvun puolessavälissä, jos silloinkaan.

1 tykkäys

Uutta tehdasta pukkaa JAC-NIO:lle. Sen verran huonosti osaan/ymmärrän kiinan kieltä :grin: että enempää en osaa sanoa aikataulusta tms tuon perusteella.

5 tykkäystä

Jaahas, Google kääntäjällä: “At present, Jianghuai Weilai has started the construction of the second factory, and it is expected that the second factory of Jianghuai Weilai will be put into production soon.”

4 tykkäystä

https://inf.news/auto/6df6488ea5bccdbe33e300ce254414e4.html

2 tykkäystä

Ehangista hyvä analyysi. ARKX mainittu myös

6 tykkäystä

Onko jollakin jonkinlaista selitystä siihen että (tänään esimerkiksi) on volatiliteetti/lasku kolmen koplan EV hinnoissa.
Olen koittanut löytää vastausta nettiuutisista muttta tuloksetta.
Jonkinlainen scheema olen näkeväni että Nio on aina ollut “johtotähtenä” tässä rumbassa.
Kun seuraa näitä kolmea niin saa vaikutelman että on sama emoyhtiö tytäryhtiöineen .

1 tykkäys

Katsoppas indeksejä ja muutakin pörssiä. Kaikki ne melkein on laskussa, jotka on viimeaikoina kovasti noussutkin.

4 tykkäystä

Katselen toki ja vertaan kaikenlaiseen mutta kun en saa sopimaan näihin 3 päivän laskuun.
Jotain muuta on pakko olla.
Pahinta on jos markkinat ovat nyt älynneet että nämä ovat liikaa hypetettyjä…ilmat pois kuplasta?

Tällä hetkellä ev laput saattaa pinkaista päivässä sellaiset +10-20% helposti ja ovat sitä tehneetkin, eli lasku (vaikka useamman päivänkin) on vain tervettä menoa. Jossain vaiheessa ikuinen nousukin loppuu ja aletaan kotiuttamaan voittoja. Jos pörssi ei nyt lähde kunnolla korjaamaan, niin ev-ralli taas jatkuu jossain kohtaa.

Olen tullut siihen IMO-tulokseen että kannattaa heti myydä EV-osakkeet kun hyvä uutinen/monthly report/kvarttaalireport julkaistaan kun kurssit pinkaisevat ylös …ja ostaa takasin noin 4-7 päivän jälkeen.
Nyt ei kuitenkaan varaa ostaa minkään EV osaketta…liikaa jo potissa.
Vaikka dipissä “pitäisi” ostaa lisää.

1 tykkäys

Hienoa jos olet saanut kehitettyä strategian, joka takaa riittävät tuotot salkullesi. Pidetään kuitenkin keskustelu tässä threadissa edes löyhästi EV-firmoihin itseensä liittyvänä.

Omassa listassa 50/56 riviä punoittaa tanakasti, joten en edes yritä etsiä syitä yksittäisestä yrityksestä, tai edes toimialasta. Tälläinen loppuviikko tällä kertaa :smiling_imp:

7 tykkäystä