Vaisalan sää- ja ympäristöliiketoiminta-alueen strateginen kasvualue jatkuva tilausmyynti jatkoi kasvuaan Q2:lla. Viime vuoden kasvu oli alkuvuonna vielä nopeampaa. Jatkuva tilausmyynti tuli mukaan raportteihin vasta viime vuonna, kun Vaisala tiedotti viime vuoden huhtikuussa raportoivansa jatkossa jatkuvan tilausmyynnin omana eränään ja julkaisi samalla vuoden 2022 vertailuluvut.
Taulukossa sää- ja ympäristöliiketoiminnan jatkuva tilausmyynti.
milj. € | 2024 | 2023 | Muutos | 2022 | Muutos | |
---|---|---|---|---|---|---|
Q1 | 9,4 | 8,2 | 15 % | 6,4 | 27 % | |
Q2 | 8,6 | 7,4 | 16 % | 6,2 | 19 % | |
H1 | 18,0 | 15,6 | 15 % | 12,6 | 23 % | |
Q3 | 7,8 | 7,3 | 7 % | |||
Q4 | 9,1 | 8,5 | 7 % | |||
F.Y | 32,5 | 28,4 | 14 % |
Tuoreessa laajassa raportissa (s. 17) Pauli Lohi kirjoittaa tämän osalta, että on haastavaa arvioida kuinka paljon liikevaihdon kasvu liittyy AerisWeatherin ostoon ja paljonko muihin toimenpiteisiin, kuten Xweatherin lanseeraamiseen ja myynnin skaalautuvuuden vahvistamiseen organisaatiota kehittämällä.
Alkuvuosi 2023 oli jatkuvassa tilausmyynnissä vahvaa kaksinumeroista kasvua, mutta loppuvuonna kasvu jostain syystä hidastui. Saa nähdä tuleeko tänäkin vuonna loppuvuosi olemaan hiljaisempaa kasvun aikaa. AerisWeatherin osalta on ostotiedotteessa kerrottu yhtiön saavuttaneen aiempina vuosina vahvan kaksinumeroisen kasvun.
Xweatherin kannattavuus
Q2:sen audiocastissa saatiin lisää tietoa Xweather-tilausliiketoiminnan kannattavuudesta, kun Dansken analyytikko Waltteri Rossi kysyi kannattavuudesta (tallenne 46:30 eteenpäin). Kai Öistämön mukaan vielä ollaan tappiolla, mutta kannattavuuden käännettä odotellaan."
“It still in the negative numbers, and we still have a line of sight on when it will become profitable.”
Xweather-liiketoimintaan on arvatenkin investoitu paljon viime vuosien aikana ja sekin on rasittanut kannattavuutta. Uutta sisältöä on lisätty melko nopeaan tahtiin. Xweatherin lanseerauksen yhteydessä loppuvuonna 2022 esiteltiin Wx Horizon -tiesääennusteet, säädataa visualisoiva MapsGL -kartta-alusta ja hyperlokaali ilmanlaatuennuste.
Viime vuoden aikana Xweatherin valikoimaan lisättiin itsepalveluna tilattavat, kuukausiveloitteiset datasetit ja kartta-APIt salamoinnin, merenkulun, uusiutuvan energian, tiesään ja ilmanlaadun seurantaan. Alkuvuodesta tuli käyttöön uuden Xweather Insight -alusta säästä riippuvaisille asiakkaille.
Xweatherin markkinointi
DaaS ja SaaS -palvelujen markkinointi on jäänyt luultavasti vähemmälle huomiolle. Tähän viittasi marraskuussa 2022 Inderesin haastattelussa Xweatherin liiketoiminta-alueen johtaja Samuli Hänninen. Hän sanoi haastelun lopussa, että vuoden 2023 aikana voidaan aloittaa panostamaan enemmän Xweatherin myyntiin ja markkinointiin.
Vaisala otti avukseen myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyneen konsultointiyritys Columbia Roadin. Yhteistyöstä kerrottu laajasti nettisivuilla.
Columbia Roadin mukaan yhteistyö kesti 2 vuotta ja muodostui kolmesta osa-alueesta.
Toisessa vaiheessa valittiin USA:n markkinoille myyntiin kolme ratkaisua, jotka olivat Wx Horizon, Wx Beacon ja RoadAI.
Tämä konsulttifirman käyttö näin isossa mittakaavassa on varmaankin lisännyt merkittävästi kuluja Tuorein lisäys Xweatherin markkinointiin on eilen julkaistu markkinointivideo. B2B-videomarkkinointiin erikoistunut Acumen Media julkaisi Vaisalan kanssa toteutetun 6 minuutin markkinointivideon. https://acumenstories.com/ai-weather-vaisala-xweather-decision-making/
Tässä Acumenin sivuilta esittely:
“Acumen Media is an international content production agency with offices in London, New York, Frankfurt, Berlin, Dubai, and San Diego. We travel the world interviewing key decision makers across industries in areas such as Sustainability, Social Impact, Digital Transformation and Technological Innovation. Originally established in 2014, Acumen have utilised the power of visual storytelling to craft meaningful short films and documentaries with a focus on themes of innovation, world change and sustainability. Harnessing their talented workforce, Acumen have created award-winning B2B films that resonate with audiences worldwide.”
Videolla oli muutama tiedonjyvä:
-
Xweather-palveluita esittelemäässä innovaatiojohtaja Scott Mackaro ja teknologiajohtaja Lee Huffman.
-
Huffman mainitsee sää- ja valtamerentutkimuslaitoksen raportin, jonka mukaan USA:ssa koettiin vuonna 2022 18 äärimmäistä sääilmiötä, joista jokainen aiheutti vähintään miljardin dollarin vahingot. Yhteensä äärisääilmiöt aiheuttivat 165 miljardin vahingot.
-
Mackaro kertoo videolla Xweather-asiakkaita olevan tällä hetkellä yli 1 500. “Vaisala Xweather has over fifteen-hundred businesses that trust us globally” Sama lukema löytyy myös Xweatherin nettisivuilta.
-
Mackaro mainitsee asiakkaista BMW:n, Hyundain, USA:n asevoimat ja ilmailuhallinnon.
-
Asiakkaista on saatu kommentoimaan tuoteomistaja Christian Jeschke Boschin Connected Mobility Solutions -toimialalta. Hän mainitsee Vaisalan olevan yksi heidän datapalvelujen tarjoajista.
“We are using different data sources, one is Vaisala road weather.”
Tyylikäs video, mutta asiakkaiden kokemuksia olisi voinut esitellä enemmän. USA:n markkinoita ajatellen, olisi ollut hyvä saada kommentit joltain tunnetulta amerikkalaiselta yhtiöasiakkaalta, vaikka U.S. Armed Forces mainittiinkin.
Tiesääpalvelut
Vaisalan edustajat näyttävät kiertävän aktiivisesti autoalan messuja. Xweatherin tiesääpalvelujen päällikkö Lasse Lumiahon linkedinistä huomasin, että hän on aktiivisesti mukana messuilla. Kesäkuussa oli vuorossa AutoTech 2024 messut Detroitissa. Nyt osallistuu San Diegossa käynnissä olevaan Automated Road Transportation symposiumiin (ARTS24).
Kolme päivää keskusteluja, mutta ohjelman mukaan tiesääpalvelut eivät ole keskusteluissa esillä isommin. Plenary Agenda.pdf
Pari vuotta sitten Lumiaho esitteli tiesääpalveluja ja kommentoi esityksensä lopussa (18 min), että autoteollisuudessa ei kovin hyvin tunneta, millaisia datapalveluita Xweatherin avulla voitaisiin tarjota. Aikaa kuluu markkinointiin ja asiakkaiden perehdytykseen. https://youtu.be/H7oG4zxMzX8 Tuo osaltaan selittää aktiivista osallistumista autoteollisuuden erilaisille messuille.
Tekniikan maailma julkaisi heinäkuussa jutun tiesääpalveluista, jossa haastateltiin tuotepäällikkö Lasse Lumiahoa. Juttu on maksumuurin takana. Tekniikan Maailma - Tiesää kertoo pääseekö laturille
¨
Jutussa on hän kertoo sähköautojen lisänneen tiesäädatan käyttöä, koska toimintamatkaennustetta voi tarkentaa huomattavasti reaaliaikaisella säätiedolla. Palvelun rajapinnasta on tehty jo kymmeniä miljardeja kyselyjä.
Sähköautoiluun liittyen Vaisalan lehdistötiedotteessa arvioitiin sähköauton menettävän 20–40 prosenttia valmistajan ennustamasta kantamasta, kun ilman lämpötila on erittäin kylmä tai kuuma. Kylmä sää yhdistettynä lumiseen tiehen ja koviin tuuliin, voi pudottaa kantamaa jopa 75 prosenttia.