Vapaaherrat/-rouvat - Kokemuksia?

Latasin omalle koneelle.

Siis pääomaverolla 30% ja 20% hankintameno-olettamalla maksimivero nostoista on 24%. Osingoista toki menee 25,5% veroa. Nostatusta pääomasta ei voi mennä veroa tätä enempää. Paitsi jos vuotuinen summa ylittää 30k tai jostain ulkomaisista osingoista. Lähes aina nostoista veroa menee vähemmän kun käytännössä usein myydään tappiollisiakin omistuksia tai alle 400% tuottaneita jolloin hankintameno-olettamaa ei käytetä.

2 tykkäystä

Kyseessä oli siis tuotto sille pääomalle (ilman pääomaveroja), ottamatta kantaa mistä se tuotto tulee. Tuli sitten osingoista, myyntivoitoista tms. Ts. hankitameno-olettamilla ei ole väliä…

Ei nyt sentään. Vastasyntyneen elinajanodote oli miehillä 78.6 ja naisilla 83,8 vuotta jokin aika sitten. Laskenut toki, mutta ei ihan noin paljoa. Ja tuo on vastasyntyneen odote, 65:lla se on korkeampi koska osa on jäänyt matkan varrelle laskien keskiarvoa. Lisäksi arvaisin, että se porukka joka tekee töitä 65-vuotiaaksi on vielä hieman valikoidumpaa ja elää pidempään kuin koko väestö keskimäärin.

Olisiko noin? Omia sukulaisia miettiessä ne huonot vuodet ovat tulleet vasta 80 jälkeen. Sittenkin on vielä saattanut matkustaa ja harrastaa.

2 tykkäystä

Viimeiset 10 vuotta ovat laadullisesti useimmiten huonoja. Suurimmalla osalla on 70-vuotiaana jokin krooninen sairaus.

5 tykkäystä

Oma elinajan odotteeni oli vastasyntyneenä 1979 68,95 vuotta, Alin eläkeikäni eläkeyhtiöiden laskurin mukaan 66 vuotta ja yhdeksän kuukautta :face_with_raised_eyebrow: . Näinköhän ehtii kauan nauttimaan.

16 tykkäystä

Lopetin työelämässä viime toukokuussa, joten takana nyt vuosi vapaaherrana. Tein pitkään yrityssektorin konsultointi- ja myyntiduunia. Pitkä kokemus ja hyvä osaaminen aikaansaivat sen, että menestyin työssä hyvin. Tämä näkyi asiakkaiden ja työantajan arvostuksena ja hyvänä ansiotasona. Kuitenkin jo muutaman vuoden ajan oli takaraivossa kytenyt ajatus siitä, että kyllä tämä homma alkaa olla nähty. Olin aina työelämässä hyvinkin urakeskeinen ja tavoitteellinen, joten useimmat henkilöt verkostossani olivat yllättyneitä päätöksestäni. Toisaalta uskon, että paluu vastaaviin hommiin samalla palkkatasolla ei ole enää mahdollista.

Sijoituksia oli lopetusvaiheessa noin 15 kertaa vuosikulutuksen verran. Toisaalta mittarissa on nyt 60 vuotta, joten varsinaiseen eläkeikään on aikaa enää reilut neljä vuotta. Työeläkkeen taso tulee olemaan minulle riittävä, joten taloudellisesti homma on paketissa, kun velkaa ei ole.

Vapaaherrana olo on kyllä hienoa, en ole päätöstä katunut. Puoliso haluaa jatkaa työelämässä mahdollisimman pitkään, joka sopii minulle oikein hyvin, Päivät täyttyvät mm. liikunnasta, lukemisesta ja kulttuuritapahtumista. Olen aloittanut myös uusia liikuntaharrastuksia, kuten jooga ja patikointi. Teen sitä vapaaehtoistyötä, johon aiemmin ei ollut aikaa. Kesämökillä tekemistä löytyy aina ja matkustelen jonkun verran. Ainahan ei myöskää tarvitse olla jotain tekemistä, voi myös vaan olla ja laiskotella.

87 tykkäystä