Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Tuo on tavallaan totta. Verkkiksellä on ollut ainakin alhaisempi kulurakenne kuin kilpailijoilla. Toki voisi argumentoida, että oheismyynti kärsii, koska harvoin ostetaan ylimääräistä/heräteostosta verkkokaupasta jolloin yksittäisestä asiakkaasta saavutettava voitto on alhaisempi ja myyntimix huono. Päätuotteet sisältää usein todella alhaisen katteen ja toimii usein sisäänheittona jolloin toivotaan asiakkaan ostavan myös muuta kylkeen.
Myös tunnettavuus kärsii, kun myymälöitä ei näy katukuvassa. Nopeat “tarvitsen nyt tuon tuotteen” ei toimi verkkiksen kanssa, vaikka nopea on toimitus, mutta nopeammin saa lähi myymälästä.
Uskoisin, että tässäkin liiketoiminnassa omnikanavaisuus on valttia, vaikka kulurakenne kärsiikin.
Ei tässä toimialassa kukaan edes 3% EBIT:tiä väännäkään Suomessa.

4 tykkäystä