Tuo markkinaosuuksien objektiivinen arviointi on todella vaikeeta, kun yhtiöt kommentoi niitä eri tasoilla. Esim. Currys kertoo Pohjoismaisittain ja Verkkis sitten Suomen osalta. Lisäksi niillä saattaa olla eri datalähteet, joissa sitten saattaa olla vaihtelua. Tän takia yleensä kommentoin asiaa, että osuuksia voitettu yhtiön omien sanojen mukaan.
Nyt Q3:n aikana on ollut selkeesti havaittavissa, että Verkkis on ollut se kuka on painanut hintaa alas. Se näkyy kohtalaisen hyvänä liikevaihtotasona ja tosi matalana katteena. Siten voin ostaa tuon, että he ovat oikeasti voittaneet markkinaosuutta, mutta pitkällä tähtäimellä sen ei tule tapahtua näin suurena katteen kustannuksella.
Tämä on nyt oma veikkaus, mutta veikkaampa että tänä vuonna kaikki kolme toimijaa on tehnyt tai tulee tekemään huonoa tulosta Suomessa. Gigantilla taisi olla joku konsernitason kannattavuusparannusohjelmaa käynnissä ja Pohjoismaiden tasolla kannattavuus on varmaankin positiivista. Yleensä Gigantin tulos on tehty Ruotsissa ja Norjassa, kun taas Suomi on ollut paikka missä purkaa ylivarastoa.
Markkinana Pohjoismaat eivät eroa niinkään toisistaan. Siellä on Gigantti ja Power suurilla markkinaosuuksillaan kullakin markkinalla. Sitten on Komplett (vähän verkkiksen tapanen toimija), jolla on eri konsepteja Ruotsissa ja Norjassa. Tanskaa en tunne niin hyvin, jotta voisin ottaa kantaa.
Joskus mietittiin täällä foorumilla, että kannattaisiko Verkkiksen ja Kompletin yhdistää esim. ostotoimintaansa tai jopa yhdistyä.
Verkkis pyrkii nyt uuden strategiansa mukaisesti suurentamaan sen entistä Vienti-liiketoimintaa. Tästä oli tulospuhelussa juttua (kuva alla). Tarkoituksena sillä on myydä omia tuotemerkkejä ns. tukkumyyjänä EU:n sisäisille pienemmille toimijoille. Tätä on pilotoitu esim. Ruotsin CDON:in markkinapaikalla ja nyt Tallinnassa omalla varastolla (Woltin toimittamana).
Verkkis on selvästi Suomen toimijoista edistynein toimituskyvyltään ja pyrkii olemaan sitä myös jatkossa. Tällä se pyrkii vauhdittamaan verkkosiirtymää, niin kuluttajaelektroniikassa kuin muissakin kategorioissa. Nyt Q3:lla pikatoimitukset oli jo 16 % koko verkkomyynnistä. Aikoinaan vertailin noita toimitushintoja niin ainakin Helsingin sisällä oli kuluttajan kannalta kannattavampaa ottaa pikatoimitus Woltin kautta kuin odottaa seuraavan päivän toimitusta. Tästä taisi foorumillakin olla puhetta. Gigantti vaikuttaa keskittyvän ylimääräisten palvelupalasten myyntiin (näissä on hyvät katteet), kun Verkkis pyrkii helpottamaan asiakkaan verkossa tapahtuvaa ostoprosessia.