Tässä on alle 10 minuutin video, jossa Nordnetin @Tuomas_Tuominen antaa sijoittajalle vinkkiä verotusasioihin.
Miten sijoittajan verotus toimii? Tuottaja Tuomas Tuominen käy läpi perusasiat ja jakaa kuusi verovinkkiä, joilla voit säästää pitkän sentin. Katso video ja hyödynnä rahanarvoiset vinkit ennen vuodenvaihdetta!
Jos myin osakkeita tappiolla(yht.950e) voinko tappiot vähentää vuokratuloista, jos voin, hoitaako verottaja itse vähennykset, veroilmoitushan tehdään vasta keväällä🤔 tuli sekava teksti, mutta olisi kiva jos joku osaisi vastata.
Jos sinulla on vuokratuloja sijoitusasunnoista, kannattaa myyntitappiot realisoida ja hyödyntää tappiot verotuksessa . Jos myyntitappioita on enemmän kuin pääomatuloja, myyntitappiosta syntyvä vähennys siirtyy seuraaville viidelle vuodelle. Voit siis vähentää vuosina 2025-2029 pääomatuloista vuoden 2024 myyntitappiot
Tappiot ovat vähennyskelpoisia, jos myytyjen osakkeiden ostohinnat (ei myyntihinta) on ollut vähintään 1000 euroa. (siis kaikkien vuoden aikana tapahtuneiden myyntien yhteensä)
Myyntitappioita ei kuitenkaan vähennetä lainkaan, jos kalenterivuoden aikana myymiesi osakkeiden ostohinta oli yhteensä enintään 1 000 euroa… Osakkeiden myynti - vero.fi
Eli jos esimerkiksi kymppitonnilla hankittun Vixtur Datalytics-nimisen firman osakkeet myy kurssiromahduksen jälkeen 500 eurolla, eikä muita myyntejä ole, niin tappiot eivät ole vähennyskelpoisia? Aika karu juttu. Tällaisessa tapauksessa pitää tehdä turha osto ja myyntitapahtuma, jotta saa tonnin täyteen ja vähennyskelpoisuuden?
Verottajan ohjeen mukaan näin ei olisi ja tappio olisi vähennyskelpoinen? Nordnet antaa väärää tietoa?
Viittasin kuvassa olevaan Nordnetin viestiin, jossa lukee “Ratkaisevaa on vain myyntien yhteenlaskettu summa. Ei siis se, millä hinnoilla olet aikanaan osakkeet ostanut.”. Ja perässä linkki Verottajan ohjeeseen.
Onko mitään merkitystä verotuksen kannalta, että onko suorat osakeomistukset Suomesta vai ulkomailta. Suomi on niin surkea ja kuitenkin minulla on vähennettäviä tappiota, joten olen sen(kin) takia pitänyt ainakin yhden isomman Suomi-firman salkussani.
Myyntivoittojen ja -tappioiden osalta ei ole merkitystä.
Osinkojen osalta on. Esimerkiksi Ruotsista, USAsta ja Hollannista saadut osingot verotetaan periaatteessa kuten suomalaisetkin. Sen sijaan monista muista maista saatujen osinkojen verotus ei vastaa Suomesta saatujen osinkojen verotusta.
Neljä esimerkkiä miten ulkomailta saatu pörssiosinko eroaa suomalaisesta:
Sijoittajalla luovutustappiota 2000 euroa ja osinkoa Ruotsista 1000 euroa. Ei muita tuloja tai menoja. Sijoittajalta pidätetään lähdeveroa Ruotsiin verosopimuksen mukaisesti 15 prosenttia eli 150 euroa. Verovuodelta tappio on 1150 euroa (1000*0,85-2000), mutta sijoittaja on joutunut maksamaan veroa 150 euroa. Tämä ulkomainen vero voidaan hyvittää verotuksessa tulevina voitollisina vuosina, kunhan sijoittajalla on ulkomaista verotettavaa tuloa. Jos osinko olisi tullut Suomesta, siitä olisi tehty 25,5 prosentin ennakonpidätys, jonka esimerkissä olisi saanut takaisin veronpalautuksena.
Sijoittaja saa 1000 euroa osinkoa Isosta-Britanniasta. Lähdeveroa ei pidätetä ja sijoittaja maksaa koko veron aikanaan Suomeen joko jäännösverona tai hakemalla ennakkoveroa. Verot maksetaan siis myöhemmin kuin suomalaisista osingoista.
Sijoittaja saa 1000 euroa osinkoa Bermudalta. Suomella ja Bermudalla ei ole verosopimusta. Osinko on ansiotuloa. Jos sijoittajalla ei ole muita tuloja, osingosta ei makseta veroa. Jos sijoittaja saa esimerkiksi palkkatuloa, voi osingon veroprosentti karata varsin suureksi korkeammilla tulotasoilla progression myötä.
Sijoittaja saa 1000 euroa osinkoa Sveitsistä. Verosopimuksen mukaan Sveitsi saa pidättää 10 prosenttia lähdeveroa. Osakevälittäjä pidättää veroa 35 prosenttia eli 350 euroa. Pörssiosingon veroprosentti on 25,5-28,9. Suomi verottaa verosopimuksen mukaisesti 10 prosentin ylittävän osan itselleen (15,5-18,9 prosenttia). Sijoittajan pitää hakea liikaa pidätetty vero itselleen Sveitsin viranomaisilta. Jos näin ei tehdä, maksaa hän liikaa veroa 250 euroa. Passiivisen sijoittajan veroprosentiksi muodostuisi 50,5-53,9.
Minulla on kaksi voitollista ETFää jotka olen aikeissa myydä. Kumpaakin olen ostanut Nordnetin kuukausisäästön kautta vuodesta 2020 alkaen.
Laskeskelin kannattaako tapauksessani käyttää hankintameno-olettamaa ja tulin siihen lopputulokseen että ei. Varmistan: onko hankintameno-olettaman laskenta niinkin helppoa kuin myyntihinta * 0,2
Saako verottaja automaattisesti järjestelmistään tiedon paljonko ETFien hankintaan on kk-säästön kulun muodossa mennyt? Veroahan tulee alentamaan vielä kummankin myyntikulu, eikös?
Verottaja onneksi automaattisesti käyttää hankintameno-olettamaa jos siitä on sinulle hyöytyä. Ja Nordnetin kalliiden kulujen vastapainoksi heidän verottajalle automaattisesti toimittama tavara on keskimäärin oikein. Katsot vain itse paljonko pitäisi olla voittoa mistä menee veroa ja sitten tarkistat että se täsmää siihen mitä verottaja on saanut Nordnetilta tietoa. Sitten jos ei täsmää niin nuuskimaan tarkemmin raportteja missä vika ja tarvittaessa korjaamaan.
Olet omistanut osaketta 10 vuotta?
Tällöin hankintameno-olettamana että myyntihinnasta on 40% ostohintaa, ts ollet myynyt reilulla 10.000 eurolla josta myyntivoittoa on kertynyt 6355,98eur.
Veroahan menee tuosta voitosta sitten 30%, eli 6355,98 x 30% eli n 1907 eur.
Toki veroja voi maksaa myös todellisen myyntivoiton mukaan jos se olisi sinulle edullisempaa