Verotus osakekaupoissa

ADR/ADS-kulut ilmoitetaan kohdassa arvopaperien hoitomenot. Niissä on 50 euron omavastuu.

Saamasi BABA:n osinko ei tule Kiinasta vaan Caymansaarilta, joten se verotetaan poikkeuksellisesti ulkomaan ansiotulona. Caymansaaret ei pidätä lähdeveroa osingoista. Tämä tulo kuitenkin ilmoitetaan ulkomailta saatujen pääomatulojen kohdassa kuten muutkin ulkomaiset osingot. OmaVerossa osinkoja ilmoitettaessa Caymansaaria ei ole maavalikossa, joten on valittava ”muu maa”.

https://www.barrons.com/articles/beware-the-pitfalls-of-the-offshore-chinese-shells-1514600415

3 tykkäystä

Kiitos.
Olen omistanut vuoden aikana toista ADR:ää myös josta olen saanut osinkoa niin onko omana duunina kaivaa missä maassa nämä ADR:t oikeasti sijaitsevat ja valita sen mukainen maa josta osinko on saatu?

(Meinaan kun ADR:iä voi olla myös ihan Eurooppalaisia tai Japanilaisia esim.)

Vaikuttaisi Arvopaperien hoito- ja säilytysmenojen alta katsottuna, että tulonhankkimismeno on oikea paikka merkata ADR-feet, eli olin siinä oikealla jyvällä.

2 tykkäystä

Yleensä ADR:t ovat siitä maasta kuin ensimmäiseksi olettaa. Erityisesti kiinalaisten yhtiöiden kanssa saa kuitenkin olla tarkkana. Muuten kotipaikkojen suhteen yllätyksiä saattaa tulla mm. laivuriyhtiöiden kanssa.

Huomiosi verottajan ohjeistuksesta tulonhankkimiskulujen suhteen on mielenkiintoinen. Kun näin kerran ohjeistetaan, niin tietenkin sitä on noudatettava. Olisi kiinnostavaa tietää verottajan perustelu tälle linjaukselle, joka nähdäkseni poikkeaa TVL 54.2 §:n tarkoituksesta. Käyttämistäni välittäjistä Nordnet on ilmoittanut kulut edellisessä viestissä kuvaamallani tavalla, mutta voisin vähentää ulkomaisilta välittäjiltä ADR-kulut omalla veroilmoituksellani tuon ohjeen mukaan.

1 tykkäys

Veroilmoitus muuten tehty, mutta varallisuustiedot täyttämättä.
Miten saan täytettyä ne helpoiten? Joku 15 riviä osakkeita ainakin.

IUtse

Itse olen ainakin jättänyt ne täyttämättä, sillä ne taitavat joka tapauksessa hävitä sieltä ja ne joutuu täyttämään ensi vuonna uudestaan (olettaen että osakkeet eivät ole suomalaisella välittäjällä, joka ilmoittaisi ne Verohallinnolle). Omassa tapauksessa Nordnet näyttää lähettävän tiedot verottajalle, Mandatum ei.

Virallisesti nuohan varmaan pitäisi täyttää, mutta en kyllä rupea siihen ennen kuin saan asiasta jonkun nootin.

3 tykkäystä

Osakkeen nimi ja kappalemäärä 31.12.2024 riittää tuohon.

Taidan tehdä niin. En laita mitään euro määriä. --------------------

Sisältääkö tämä tapaus ulkomaisia osakkeita?

Omalla kohdalla Nordnet ei ilmoita ulkomaisia osakkeita.

1 tykkäys

En omista Nordnetissa ulkomaalaisia osakkeita heidän riistohinnoittelunsa vuoksi.

Saksaan listatut (Nordnetissa olevat) ETF:t raportilta löytyivät.

EDIT: Mitä Nordnet raportoi veroviranomaisille? | Nordnet

Nordnet ilmoittaa verottajalle vuoden aikana syntyneet luovutusvoitot sekä -tappiot, maksetut osingot ja ennakkopidätykset, vuoden lopussa olleet kotimaiset omistukset sekä mahdolliset sijoituslainan korot ja lisäpalveluveloitukset. Sinun tulee siis vain tarkistaa, että ilmoitetut tiedot ovat oikein veroilmoituksessa ja täydentää mahdolliset ulkomaalaiset omistukset sekä tietyt rahasto-omistukset vuoden lopussa.

1 tykkäys

Onko ketjussa tietoa, aiheuttaako yhtiön sisäinen osakevaihto (saman yhtiön osakkeet, mutta toiseen sarjaan: etuosakkeesta ns. normaaliin osakkeeseen) verotustapahtumaa?

Toisen yhtiön osakkeiden lunastus omilla tällaisen ainakin muodostaa.

Ei aiheuta veroseuraamuksia

2 tykkäystä