Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Technology group Wärtsilä has signed two Lifecycle Agreements covering two ferries owned by Japanese operator Shin Nihonkai Ferry Co., Ltd (SNF). The vessels are each powered by four Wärtsilä 31 engines. The agreements are designed to provide optimal operational support in ensuring reliable and efficient performance for the ferries, which serve the busy Yokosuka and Shinmoji route. The order was booked by Wärtsilä in April 2024.

As ferries have an important role to play in meeting the growing demand for environmentally sustainable transport options, ferry operators are under pressure to reduce costs, fuel consumption and emissions, all while keeping to vessel schedule without delay for the passengers. That’s why ferry operators are increasingly looking towards services and solutions which enable operations to run smoothly and efficiently.

The two five-year agreements cover the ‘Hamayu’ and ‘Soleil’ ferries and provide remote 24/7 support in case of need. The experts in Wärtsilä Expertise Centres are available to support the crew remotely whenever needed, giving guidance, advice, and recommendations. A cyber secure connectivity makes it possible to collaborate remotely in real-time. Getting the issues resolved quickly maximises the vessel uptime ensuring smooth operations.

The scope of the agreements also includes asset diagnostics and anomaly detection via Wärtsilä’s Expert Insight predictive maintenance service. Expert Insight proactively identifies and highlights potential failures and early indications of equipment deterioration that cause vessels to run less efficiently.

11 tykkäystä

Tutkijat alkavat hiljalleen kääntyä sille kannalle että laivaliikenteen rikkidioksidipäästöjen vähentämisen direktiivi oli virhe ilmaston kannalta. Miten mahtaa vaikuttaa Wärtsilään jos tulee suunnanmuutos?

https://tekniikanmaailma.fi/kiistelty-tutkimus-laivojen-pienentyneet-rikkipaastot-voivat-osaltaan-selittaa-viimevuotiset-lampoennatykset/

4 tykkäystä

Rikkipitoisuuden rajoitushan tehtiin alunperin sen takia, että rikkipitoinen polttoaine tuottaa palaessaan sekä ihmiselle että luonnolle haitallisia yhdisteitä, eikä maalla ole saanut vuosikymmeniin polttaa samanlaisia polttoaineita käyttämättä savukaasupesureita. Tältä pohjalta en usko, että suunta ihan vähällä muuttuisi, vaikka rikkiyhdisteiden vähenemisellä ilmakehässä mahdollisesti onkin joku vaikutus lämpenemiseen. Tai siis niiden väheneminen on vähentänyt lämmittäviä tekijöitä kompensoivia aerosoleja ilmakehässä :nerd_face: Sama juttu mahdollisesti pienhiukkaspäästöjen kanssa, tappavia alailmakehässä mutta hyödyllisiä ylempänä.

15 tykkäystä

Joo, aikoinaan puhuttiin happosateista ja noitahan löytyy tietyn aikakauden (tieteis)elokuvista. Happosateet olivat nimenomaan rikki- ja typpioksidin teollisuuspäästöjä. Happosadetulevaisuus ei toteutunut, kun tehtaissa alettiin suitsia päästöjä ja tuohon saatiin globaalikonsensus - samaan tapaan kuten freoneihin.

7 tykkäystä

Technology group Wärtsilä will supply the engines, fuel gas supply system and thrusters for two new Ropax ferries being built for French operator La Méridionale, a subsidiary of CMA CGM. The vessels, which have been specifically designed to minimise emissions, are to be built at the China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) Co., Ltd., and will operate between Marseille and Corsica. The order with Wärtsilä was booked in April 2024.

Ferries are on the front line of the energy transition and are among the first sectors to target net zero-carbon operations. However, ferry operators face increasing pressure from customers who continue to expect a fast and cost-efficient service, which runs to a timetable, and is increasingly sustainable. Ferry operators, such as La Méridionale, are looking to leverage technologies which offer minimal service disruption and to maximise return on investment, all while reducing carbon footprint.

The 180-metre-long ships will be able to accommodate 1,000 passengers as well as cargo freight. The Wärtsilä equipment for these ferries is scheduled to be delivered in mid- 2025, with the ferries expected to enter service during the first half of 2027, operating between Marseille and Corsica.

13 tykkäystä

Torstaina 6.6. olisi mahdollisuus päästä keskustelemaan Wärtsilän toimitusjohtaja Håkan Agnevallin kanssa yhtiön strategiasta kaikille avoimessa sijoittajapuhelussa. Ilmoittautumiset täällä: CEO Strategy call (lyyti.fi) Tervetuloa!

18 tykkäystä

Rehti ja reilu ei horju ei heilu eikä siten Wärtsilä keinu… tässä on Ekin kommentit toimarin strategiakatsauspuhelusta. :slight_smile:

24 tykkäystä

@Heikki_Keskivali eli yksi sijoitusmaailman profeetoistamme on tehnyt mainion tviittiketjun Wärtsilästä. :slight_smile:

EDIT:

Tämä on tulossa blogitekstiksi myöhemmin hänen sivuilleen.

https://x.com/hkeskiva/status/1799329624633270738

Loppuosa tviittiketjusta, kannattaa kuitenkin lukea Äxässä, jos mahdollista







32 tykkäystä

Kiitos Heikille hyvästä aukaisusta. :muscle::sunglasses: Nyt nautitaan kyydissä.

5 tykkäystä

Helsingin Sanomissa on laajahko juttu Wärtsilästä: https://www.hs.fi/talous/art-2000010422867.html

20 tykkäystä

Teknologiayhtiö Wärtsilä on tänään julkaissut ensimmäisenä maailmassa suuren mittakaavan vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen, joka toimii 100 % vedyllä. Vetyvalmis voimalaitos mahdollistaa tulevaisuuden nollapäästöiset voimajärjestelmät.

Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) World Energy Outlook 2023 -raportti1 osoittaa, että vety on olennainen osa tulevaisuuden sähköjärjestelmiämme. Raportin mukaan polku kohti päästötöntä maailmaa vuoteen 2050 mennessä edellyttää, että sähköntuotannossa käytetään 17 miljoonaa tonnia vetyä vuonna 2030, ja määrän on tarkoitus nousta 51 miljoonaan tonniin vuoteen 2050 mennessä.

Uusiutuvien energialähteiden käyttöönotto maailmanlaajuisesti kaksinkertaistuu tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.2 Tämä luo oikeat olosuhteet käyttää ylimääräistä puhdasta sähköä vetypohjaisten, hiilineutraalien polttoaineiden tuotannossa ja siten mahdollistaa 100 % uusiutuvaan energiaan perustuvat voimajärjestelmät.

Uusiutuvien energialähteiden lisääminen ei kuitenkaan yksinään riitä maailmanlaajuisten nettonollatavoitteiden saavuttamiseen. Joustavia voimantuotantoratkaisuja, kuten moottorivoimalaitoksia, tarvitaan tasapainottamaan saatavuudeltaan vaihtelevia uusiutuvia energialähteitä. On keskeistä, että nämä voimantuotantoratkaisut täyttävät myös tulevaisuuden vaatimukset ja voivat käyttää kestäviä polttoaineita, jotta energia-ala voi saavuttaa hiilineutraaliuden.

Wärtsilä vastaa tähän tarpeeseen uudella vetyvalmiilla moottorivoimalaitoksellaan, joka voidaan muuntaa toimimaan 100 % vedyllä. Uusi moottorivoimalaitos on huomattava kehitysaskel verrattuna olemassa olevaan teknologiaan, joka voi toimia maakaasulla ja 25 tilavuusprosentin vetyseoksilla.

Vetyvalmis voimalaitos perustuu Wärtsilä 31 -moottorialustaan, joka on maailman tehokkain. Se yhdistyy sähköverkkoon 30 sekunnissa käynnistyskäskystä, varmistaa energian saatavuuden polttoainejoustavuuden ansiosta ja tarjoaa vertaansa vailla olevan kuormanseurantakyvyn sekä korkean osakuormatehokkuuden. Wärtsilä 31 -moottorialustalla on yli miljoona käyttötuntia ja yli 1 000 MW asennettua tuotantokapasiteettia maailmanlaajuisesti.

Wärtsilän 100 % vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen konsepti, joka perustuu Wärtsilä 31 -moottorialustaan, on saanut TÜV SÜD:n sertifikaatin, mikä kertoo laadusta ja turvallisuudesta. TÜV SÜD:n H2-valmiuden sertifiointi koostuu kolmesta vaiheesta ja kolmesta vastaavasta sertifikaatista. Konseptisertifikaatillaan Wärtsilä on nyt saavuttanut ensimmäisen vaiheen moottorivoimalaitoksensa konseptisuunnittelusta. 100 % vetyvalmiin moottorin odotetaan olevan tilattavissa vuonna 2025 ja toimitettavissa vuodesta 2026 alkaen.

45 tykkäystä

Eki on antanut kommenttinsa tästä tuoreesta uutisesta. :slight_smile:

Wärtsilä julkisti aamulla ensimmäisen 100 %:sti vedyllä toimivan moottorivoimalakonseptin. Tämä tapahtuu etuajassa aiemmin arvioituun vuoden 2025 lanseeraukseen verrattuna, mikä kertoo teknologian kypsymisestä. Moottorin kaupallinen menestys on kuitenkin vielä monen mutkan takana.

33 tykkäystä

Wärtsilä tänään Danske Bankin aamukatsauksessa. (12 kk tavoitehinta 20 → 22, suositus “Osta”)

21 tykkäystä

SEB Bank nostaa Wärtsilän tavoitehinnan 19,00 euroon (aik. 17,00 euroa), toistaa pidä-suosituksen
.
.
.

Deutsche Bank laskee Wärtsilän suosituksen pidä-tasolle (aik. osta), toistaa 19,00 euron tavoitehinnan

20 tykkäystä

Technology group Wärtsilä has signed a five-year Maintenance Agreement covering 169,5 MW of power generation for two Moroccan power plants. The plants are owned and operated by the Office National de l’Electricité et de l’Eau potable (ONEE), Morocco‘s public utility in charge of the production, transport and distribution of electricity. This agreement is a renewal of a previous five-year contract for the power plants in Tan Tan and Dakhla, in southern Morocco. Each of these two emergency plants operates with Wärtsilä 46 engines.

The scope of the agreement includes supply of spare parts, major overhauls, and full technical support. It takes effect in Q1, 2024, and will minimise the total cost of ownership of the plants’ Wärtsilä assets.

17 tykkäystä

Wärtsilä Gas Solutions (WGS), part of technology group Wärtsilä, will deliver the fuel supply and cargo handling systems for two new gas carriers that will operate with ammonia fuel. The ships are being built at the Hyundai Mipo Dockyards (HMD) in Korea for ship owner EXMAR LPG, a joint venture between EXMAR, a multi-disciplinary maritime and offshore solutions provider and Seapeak, one of the largest independent owner-operators of liquefied natural gas vessels. The order with Wärtsilä was booked in Q2, 2024.

These are the last two vessels in a series of six newbuilds for EXMAR. With this latest contract, Wärtsilä will have supplied the cargo handling and fuel supply systems for all six vessels. These medium size gas carriers, MGCs, will be the first ever ocean-going vessels capable of operating with ammonia as fuel. Operating with ammonia has the potential to significantly reduce greenhouse gas emissions when compared to conventional marine diesel fuel, as ammonia doesn’t produce CO2, sulphur or particulate emissions when combusted.

The full scope of Wärtsilä’s supply includes the Cargo Handling Package and the Liquid Ammonia Fuel Supply System (AFSS) along with process engineering and dynamic simulation. The ASS is skid mounted with low- and high-pressure fuel pumps, controls for fuel pressure and temperature, and heat exchangers. Delivery to the yard is scheduled for 2025.

17 tykkäystä

Technology group Wärtsilä has signed a six-year Lifecycle Agreement with Malaysia-based Nautica Ship Management. The agreement covers two vessels, the MTT Saisunee & MTT Senari, and is designed to ensure that the ships’ exhaust gas treatment systems operate at maximum efficiency. The vessels are feeder container vessels and are fitted with Wärtsilä hybrid scrubber systems. The order was booked by Wärtsilä in Q2 2024.

The scope of the agreement includes remote access capabilities. This feature enables seamless monitoring and troubleshooting of the Exhaust Gas Cleaning (EGC) systems installed on the two vessels, ensuring prompt response and minimal downtime.

Wärtsilä’s range of Lifecycle Agreements provide long-term cost predictability and availability by using data-driven technical support and maintenance at every step, from planning to execution. Ship operators benefit from proactive support and recommendations by experts at Wärtsilä Expertise Centres, who help to optimise maintenance intervals according to actual needs while preventing unexpected downtime.

Nautica Ship Management had previously signed Lifecycle Agreements for two other vessels, the MTT Samalaju and MTT Semporna.

15 tykkäystä

Technology group Wärtsilä will supply a fully integrated, mechanical drive, propulsion package for new 6000 dwt LNG-fuelled tankers being built for British fleet operator, James Fisher Everard Ltd., part of the James Fisher group of companies. The ships are under construction by China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) Dingheng Co. in cooperation with design consultant FKAB Marine Design. The integrated package includes the high-performance Wärtsilä 25DF dual-fuel main engine. The order was booked by Wärtsilä in Q2 2024.

Delivery of the Wärtsilä equipment is scheduled to take place during 2025.

23 tykkäystä

[https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010556614.html]

”SUOMI, Yhdysvallat ja Kanada tiivistävät jäänmurtajayhteistyötään.

Tasavallan presidentti [Alexander Stubb], Yhdysvaltain presidentti [Joe Biden] ja Kanadan pääministeri [Justin Trudeau] antoivat jäänmurtajayhteistyötä koskevan julkilausuman Yhdysvaltain pääkaupungissa Washingtonissa torstaina.

Julkilausumassa maat sitoutuvat syventämään yhteistyötään huippuluokan jäänmurtajien rakentamisessa.”

IS uutisoi samasta: ” Presidentin mukaan arviot osoittavat liittolaisten tarvitsevan jäänmurtajia noin 70–90 kappaletta seuraavan 10 vuoden aikana. ”

Ei välttämättä kovin huono juttu Wärtsilän kannalta.

27 tykkäystä

10.7.2024

11:15


Citi nostaa Wärtsilän tavoitehinnan 17,50 euroon (aik. 16,50 eur.), toistaa pidä-suosituksen.

15 tykkäystä