Vastaan vanhaan viestiin, mutta ammattimaisena näppiksenkuluttajana on hyvä pysähtyä miettimään minne ollaan menossa.
Jos hype tietotyössä avustavista AI-agenteista johtaa tuottavuuden nousuun muuallakin kuin Gartnerin papereissa, muuttuu koodi ja lopputuotteet niukkuushyödykkeestä runsaudenpulaksi. (Pliis, tiedän ettei SAPin tapaista softaa saada parissa illassa aikaiseksi. Pahat kielet väittävät, ettei tekoäly pysty taipumaan niin kieroihin asentoihin kuin saksalaisinssien aivot.)
Samalla tavalla kuin Spotifyt ja kirjakustantajat tukehtuvat AI-materiaalin paljouteen, on IT-konsulttitalon asiakas helisemässä perinteisen A/B-valinnan sijaan kymmenien vaihtoehtoisten toteutustapojen äärellä.
IT-ammattilaisen tehtäväksi jää entistä enemmän kuratoida julkaisuloopista ne kehityslinjat, jotka vaikuttavat asiakkaalle arvokkaimmilta. Kunnes tilaajakin on tekoäly, on jonkun edelleen ohjattava mitä tehdään ja mikä valmiin määritelmä on.
Jotta AI:n tuomasta tuottavuusloikasta saadaan kaikki irti, pitää asiakkaan siirtyä lähemmäs kehitystiimiä antamaan jatkuvaa palautetta. Muutos ei siten kosketa vain IT-väkeä, vaikka me (ainoastaan mediaväelle häviten) rakastamme asettaa itsemme keskiöön.