Osakesijoittaminen

Wuhan Coronavirus


= Hawailla myös piilossa olevia tartuntoja?

3 tykkäystä

Aamun luvut (tartunnat/kuolleet): 67105 / 1526

Virus jatkaa leviämistään tasaisen tappavaan tahtiin. Epäiltyjen tartuntojen selvä väheneminen on positiivinen signaali samoin kuin jo yli 8000 kivunnut taudista selviytyneiden määrä. Kiinassa on uutisten mukaan aloitettu kokeellisia hoitoja, missä taudista selviytyneiden veriplasmaa on siirretty sairaille ilmeisen hyvin tuloksin.

Tilanne Kiinassa:

image

Kiinan ulkopuolella tilanne on vakaa, vaikka pistemäisiä tartuntoja on havaittu uusissa maissa. Egyptissä sairastunut ulkomaalainen on tiettävästi kiinalainen. Kiina toimii aktiivisesti monissa Afrikan maissa, missä suurvaltaa kiinnostaa lähinnä raaka-aineet. Tarkkailuluokalle siirretyssä Singaporessa tartuntojen määrä kasvaa edelleen reippaasti. Eilisestä lisäystä 9 tapausta.

Visualisointeja, käppyröitä ja uutisia:
Johns Hopkins University , Worldometers , Wuhan Coronavirus News , Reuters1, Reuters2

4 tykkäystä

Kuinkahan paljon eri komponenttien saatavuus on heikentynyt viruksen vuoksi? Käsittääkseni toimitusajat laitteissa pidentyneet. Kovin vähän missään mielestäni keskustelua. Vai korjaantuuko tilanne nopeasti kun ongelma rauhoittuu?

2 tykkäystä

Vs. Yle 31.1.

Suorien valeuutisten ja salaliittoteorioiden lisäksi netissä leviää myös videoita, joissa sinänsä tosiin uutisiin perustuen tai aitoa kuvamateriaalia käyttäen luodaan virusepidemiasta liioiteltua kuvaa.

Kuvissa sekoittuvat aito materiaali, harhaanjohtavasti rajatut videopätkät ja täysin eri tapauksia kuvaavat videot.

Dramaattisista tai pelottavista kuvista ei ole puutetta. Videoita kertyy perinteisistä uutisista, mutta myös esimerkiksi kiinalaisista sosiaalisen median palveluista. Harva sosiaalisessa mediassa levitettävä video kuitenkaan erittelee, mistä sen sisältö on tarkalleen peräisin.

Monissa videoissa väitetään virusepidemian olevan pahempi kuin julkisuudessa on kerrottu ja viranomaisia ja mediaa syytetään salailusta.

3 tykkäystä

Tuskinpa vielä vaikuttaa komponenttien saatavuuteen paljonkaan. Kiinalainen uusi vuosi oli tiedossa, joten sen aiheuttamaan tuotantokatkokseen oli varauduttu etukäteen. Toiseksi rahtilaivat kulkevat suhteellisen hitaasti, joten vaikutukset tulevat viiveellä.

Pahaa pelkään, että tilanne paljastuu vasta lähiviikkojen aikana. SIgnaaleja on sieltä täältä tilanteen vakavuudesta, mutta asiaan ei ole toistaiseksi kiinnitetty paljoakaan huomiota.

Tilanteen jatkuessa uutisissa näkee varmasti useammin kommentteja siitä, että 99% valmis auto ei ole auto tai 99% valmis laiva ilman potkureita ei ole laiva. Toimitusketjut ovat melkoisessa testissä jo nyt.

3 tykkäystä

Viiveellä varmaan alkavat nämä ongelmat ilmenemään ja voi toki olla, että suurta vaikutusta ei ole. Itse olen kyllä asiaan ja pienesti törmännyt ja se sai pohtimaan, mikä on asian todellinen laita.

1 tykkäys

Terve, jonkin aikaa tätä ketjua tullut seurailtua. Kiitos kaikille aktiiveille, päätin nyt itsekkin osallistua ja toivottavasti tuoda jotain lisäarvoa tähän keskusteluun.
@OldFeki Reutersilla myös erinomainen grafiikka aiheesta: https://graphics.reuters.com/. Moni noista on kohtuu kauan aikaa sitten päivitetty mutta varsinkin tätä näytettäisiin päivitettävän aktiivisesti: https://graphics.reuters.com/CHINA-HEALTH-MAP/0100B59S39E/index.html
Tämä “live events” myös kannattaa tsekata: https://www.reuters.com/live-events/coronavirus-6-id2921484

Mitä tulee viivästymisiin niin vaikutuksia toimitusketjuihin tulee olemaan täällä meillä Suomessa ja muualla. Kiinalaisten uuttavuotta vietettiin 24.1.-2.2.2020 (odotettu) ja tähän päälle varotoimena tuli vapaiden jatkaminen yhdellä viikolla 9.päivään asti (odottamaton). Maanantaina 10.päivä osa tehtaista on avattu ja osa pysyy kiinni. (https://www.bbc.com/news/business-51439400) Tuollaisen merirahdin päätyminen sieltä tänne ottaa aikaa sen 5-6 viikkoa ottaen huomioon, että valtamerialukset puretaan ensin Keski-Euroopan satamissa konsolidointia varten pyöreästi viikkoa ennen kuin Suomeen päätyvät tavarat lähtevät jatkamaan sieltä matkaa pienemmillä aluksilla Itämeren yli. Eli ts. muualla Euroopassa vaikutukset nähdään noin viikkoa aikaisemmin kuin meillä. Eräs globaali Keski-Eurooppalainen elektroniikkakomponenttivalmistaja toteaa sivuillaan, että vaikutukset heidän toimitusketjussa nähdään helmikuun loppupuolella. Tämä tarkoittaisi noin karkeasti ajatellen että Suomessa nähdään siis maaliskuun alkupuolella. Kuitenkin vaikutusten ja tappioiden minimoimiseksi oletettavasti yritykset pyrkivät käyttämään tämän aikaikkunan hyödykseen (sillä välin kun rahti on matkalla valtamerillä) valmistamalla puolivalmisteita isomman määrän puskuriin varastoihin niillä raaka-aineilla, mitä sattuu olemaan vielä jäljellä. Lisäksi öljyn hinnan laskun seuraksena rahtialuksilla on varaa seilata hieman taloudellista vauhtia nopeammin merillä ottaen kiinni tuota viikon mittaista seisakkia toimitusketjussa. Hieman hankala sanoa varmaksi mitään jos 500 miljoonaa ihmistä on ollut viikon tai pidempään lock downissa, tehtaiden tuotantojen ramp upeissa 100% asteelle menee oma aikansa, onko tehtailla raaka-ainevarastoja (koska myöskään muualta maailmasta Kiinaan ei liiku tavara normaalisti), kuinka moni tehdas pysyy vielä toistaiseksi kiinni. Voittajia tässä tilanteessa on ne joilla puskureita löytyy. Laivayhtiöt hyötyvnevät myös tekemällä sopimuksia polttoaineentoimittajien kanssa edullisen öljyn aikaan. Nykytrendin mukaan kaikki varastot pitäisi olla minimissään Lean -hengen mukaan, joten tiedä häntä. JOS tuotannon pysähdys toimitusketjussa jää viikon mittaiseksi ei tästä mitään katastrofia ole odotettavissa näin maalaisjärjellä ajateltuna.

EDIT: niin saas nähdä miten tuo tauti lähtee jylläämään kun kiinalaiset kaivautuvat ulos poteroistaan ihmisten ilmoille kun Xi ilmoittaa ettei meillä ole enää varaa jatkaa lock downeja

EDI2: reilu 76 miljoonaa complete lock down ja loput tuosta 500 miljoonasta matkustusrajoituksia:

9 tykkäystä

Tuskin tästä mitään katastrofia saadaan sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta tarkoitus oli puntaroida, että miten paljon vaikuttaa ja kehen. Lisäksi kaikki tehtaat eivät taida vielä olla käynnissä ja kaikki tavara ei välttämättä liiku eteenpäin. Luulen, että tuollaista aikaikkunaa ei ole olemassa vaan laivaa lähtee sitä mukaan kun laiva täynnä tavaraa. Tuskin kukaan puolillaan viitsii lähteä ellei joku maksa lystistä enemmän.

Kysyntääkin saattaa tänä päivänä olla niin paljon, ettei kovin suuria varastoja ole. Kun tuotanto joskus saadaan täyteen vauhtiin, niin tuo suma täytyy normaalin tuotannon ohella saada purettua ja se tuskin käy samassa ajassa kuin mitä suma on pitkä.

Edit: ja tietysti lentokoneilla tavara kulkee myös.

SIngaporesta löytyy juttuja ja erinomaista dataa CNA:n sivuilta. Ensimmäisen kerran myös taudin tarttumisen dataa mm. tässä jutussa.

2 tykkäystä

Pahoittelut, en ehkä niin selkeästi ilmaissut itseäni. Aikaikkunalla tarkoitin tuota viikon ylimääräistä seisakkia tuotannossa ja sitä miten yritykset täällä vanhalla mantereella pystyisivät kompensoimaan / minimoimaan tämän viivästyksen vaikutukset A) omilla toimillaan työvuorosuunnitteluilla, tuotannonsuunnittelulla jne. B) Huolintafirmat / varustamot MAERSK:it, China shipping companyt yms. DSV:t jne. voivat kompensoida nostamalla valtamerialusten keskinopeutta halventuneen öljyn johdosta ottaen kiinni tuota viikon cappiä. Rahdin hinta tulee alaspäin pienentyneiden polttoainekulujen sekä lisääntyneen tarjonnan takia siihen asti kunnes rahdatut tonnimäärät jälleen kasvaa, joten tuohon en osaa sanoa mitenkä nuo varustamot laskevat kannattavuuksia rahtialusten täyttöasteille. ts. kuinka täysiä kuormia lähetetään. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee myös tässä. Luultavasti linjavuoroja karsitaan, joten siinä mielessä ne harvemmat linjavuorot toki saadaan täydemmiksi. Reutersilla oli myös hyvä juttu siitä miten paljon tämä tilanne on vaikuttanut sähkön kysyntään Kiinassa. Hiili sattuu olemaan yksi mailman viidestä rahdatuimmasta pääbulkista merillä. Tuolta löytyy tietoa ja tilastoja tonnimääristä maailman kaupassa meriteitse. https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=32363 & https://stats.unctad.org/handbook/MaritimeTransport/WorldSeaborneTrade.html löytyy. Tämä myös ihan hyvä https://unctad.org/en/PublicationChapters/rmt2014ch1_en.pdf vaikkakin vähän vanhahko tilastojen osalta. Konttiliikenteen halpenemisen lisäksi pääraaka-aineet halpenee ainakin hetkellisesti (hiili, bauxiitti, öljy ja jalosteet, kaasu, rautamalmi, jne. ehkei kuitenkaan vilja) kunnes tuotanto Kiinassa normalisoituu.

EDIT: niin kyllähän tuo OPEC taisi jo sopia tuotannon leikkaamisesta vaikka Venäläiset laittoivatkin aluksi kapuloita rattaisiin mikä nosti eilen hintoja

3 tykkäystä

:man_shrugging:

2 tykkäystä
1 tykkäys

Kiinalais viranomaisilla näyttää olevan vakava asenne ongelma. Ihmisiä kohdellaan siellä tyrannialla ja julmuudella. Käsittämätöntä menoa vielä 2020. Kiinalla on vielä pitkä matka sivistykseen.
En välttämättä lähtisi näiltä kavereilta mitään 5g:tä tilaamaan, vaikka Suomen globalistien mielestä nää on kovinkin luotettavia ihmisiä. Neuvoisin Suomalaisiakin poliitikkoja ottamaan asioista selvää!

Toisaalta olen törmännyt viime aikoina myöskin tämän kaltaisiin videoihin, mistä käy hyvin ilmi Kiinalais naisten himo levittää Coronaa törkeästi ympäriinsä… Whats wrong with these peoples?

3 tykkäystä

Eka kuolonuhri tullut tänään Euroopassa…

Aamun luvut (tartunnat/kuolleet): 69270 / 1669

Vakavien tapausten määrä on nyt pysähtynyt lähes paikalleen. Samaan aikaan epäiltyjen tartuntojen määrä laskee edelleen ja taudista selviytyneiden määrä kasvaa nopeasti. Luvuista päätellen tilanne on rauhoittunut, mutta selvää merkkiä siitä, että virus olisi laantumaan päin ei ole. Kiinan tilanne:

image

Kiinan ulkopuolella tartuntojen määrä kasvaa ripeästi. Tartuntoja on nyt 684. Suurin syy määrän nopeaan kasvuun on Diamond Princess. Risteilijällä on päiviä jatkuneesta karanteenista huolimatta todettu jo 355 tartuntaa. Laivaekosysteemissä lähes 10% matkustajista (3700) on saanut tartunnan. Se kertoo karua kieltä viruksen kyvystä levitä. Singaporessa rauhallisempi päivä - vain 5 uutta tartuntaa

Visualisointeja, käppyröitä ja uutisia:
Johns Hopkins University , Worldometers , Wuhan Coronavirus News , Reuters1 , Reuters2

6 tykkäystä

Vaikea päästä yli ajatuksesta, että paatin tartuntatilanne on miniatyyri mun maailman tilanteesta, jolloin noin viikon-kahden sisään todellinen leviäminen kriittisten tapausten kautta alkaa kunnolla näkyä. Laivan sairastuneiden kuolleisuusluvut alkavat myös samalla kehittyä ja antaa selvemmännäkymän taudin vakavuudesta.

Alan olla koko ajan skeptisempi nykyisen bullrunin kestävyydestä helmikuun loppuun asti…

4 tykkäystä

Loppuunkäsiteltyjen tapausten kuolleet/toipuneet suhde on tuntuvasti parantunut, Pari päivää sitten kuolleita oli 17 %, nyt 15 %. Aika näyttää onko pysyvä muutos parempaan.

Tulipa vaan mieleen, että tämäkin on yksi black swan -tapaus noin pienoiskoossa. Ajateltu, että kapeat varastosaldot parantavat roet, roat ja mahdollistavat kasvun pienellä pääomalla, mutta riski siitä saattaakin realisoitua kerran vuosikymmeneen.

1 tykkäys

Isot panokset pöydällä.