Xpeng (XPEV) - Kiinalainen sähköautovalmistaja

Lyhyt ote:
Rounding out the first half of the list are three of the bigger names in EVs in China. Li
Auto
, NIO, and XPeng are close competitors in their segment, and 2021 deliveries showcase how evenly matched these automakers are. Of the three, XPeng takes the crown on EV deliveries in China in 2021. In fact, its 263% YOY growth is the best of the entire bunch.

1 tykkäys

Kiitos artikkelista. Jos katsotaan pelkkää kasvua/myyntiä eikä oikeita nroita (gross margin/ eps / price per share), niin Zeekr olisi minun ostolistalla. Ei taida vaan saada kuin Kiinan pörssistä, ja sinne ei oikein rohkeus riitä :grinning:

With about 6,000 deliveries of its 001 sedan in 2021 (deliveries began in late October), Zeekr is aiming for 70,000 in 2022 and 650,000 by 2025. They’ll be one to watch.

Mutta kuten olen monta kertaa maininnut, valmistusmäärät eivät kiinnosta minua, vaan yrityksen kannattavuus, voittoprosentti, tuotevalikoima,näkyvyys ja asiakastyytyväisyys. Kasvu tulee sitten about melkein automaattisesti perässä. :sunglasses:

3 tykkäystä

Omistaakseen Zeekriä piää hankkia Geelyn osakkeita
Vuosia sitten kyselin Nordnetissä jos voi hankkia Kiinalaisia osakkeita (kaivosala) niitten kauttaa. (Entinen EQ, silloin kun vielä daytrading kannati yksityisenä) Nix nax silloin ainakin.
Olisin muuten ostanut.
Kun robottikauppa astui sisään niin minä ulos :grinning: (siis daytradingistä - vaikka kiina ev-osakkeet kylläkin sopisi siihen näinä päivinä)

1 tykkäys

Joo, mäkin huomasin sen nyt, mutta kiitos kuitenkin :+1:. Nyt löytyy Nordnetilta tickerillä GELYF. Taitaa pitää ottaa pikku pelipossakka :thinking: :grin:.

1 tykkäys

Muutama yksityiskohta:

  • Prices for the vast majority of XPeng Motors’ models have been raised as expected to reflect the drop of state subsidies in China.

  • According to current policies, models that do not support battery swap will not be eligible for subsidies if their price is above RMB 300,000.

  • However, in order to encourage the development of battery swap as a new business model, vehicles supporting battery swap are not subject to this requirement. Although XPeng’s local counterpart NIO’s models all start at more than RMB 300,000, consumers are still eligible for state subsidies.

Tämä vastaa aikalailla hyvin myös asiaan, mikä on ollut täällä keskustelun aiheena, eli mitä hyötyä on Battery Swapista.

1 tykkäys

Tuo ei toisaalta millään muuttanut mitä aiemmin oli esitelty tässä asiassa. Myöskin tässä langassa :blush:
Ja, myöskin tullee huomioda että sekä Bswap että muut gratifications häipyvät kohta puolin. Eli käytännössä nämä valtion lahjat ovat lopussa.
Tällaiset tuet yleensä nostavat tavaran hinnan ja ilman etua nettohinta on kuitenkin piakkoin sama.

1 tykkäys

OK, pahoittelen, minulle tuli toi hinnannosto uutisena, ja luulin, että on uutta tietoa. Mutta toki, pakkohan hinnan nosto on tehdä, jotta marginaalia pysyy.

Itse en todellakaan usko, että Battery Swap katoaa nopeasti, jos kerran Kiinan valtio sitä tukee.

Kerro toki, jos sinulla on tarkempaa tietoa kuin oletus asiasta. Ja mikä on kohta puolin?

Ja kun täällä on näitä valmistuslukuja (ihan turhaan vertailtu), niin pistetään tähän sitten “kolmikon” autojen average sell pricet viime vuodelta:

  • NIO: RMB 443,500 (tarina ei kerro, onko BaaS otettu vai ei)
  • LI: RMB 333,600
  • XPeng Motors’ RMB 236,900.

Eli jos gross margin on sama kaikilla (en ole tutkinut XPengia/LI:ta), niin tuosta nopeasti voi laskea nopeasti että esim. XPengin pitää myydä melkein kaksi kertaa enemmän autoja päästäkseen NIO:n revenuehen. Ja tavallisesti halvemmista tuotteista saa vielä huonomman marginin.

Puhumme siis niin eri luokan autoista, että siksi noita valmistusnroita ei kannata lukea kuin piru raamattua :sweat_smile:

Ja vielä pieni “kevennys” loppuun: siinä vaiheessa kun NIO oli menossa “kuppi” nurin, niin Xpeng halusi yhteistyötä/ostaa NIOn. Tämä selviää CEO:n 1.1.2022 haastattelussa. Li oli todennut, että ei kiitos, meillä on selkeä visio, millä meistä tulee ISO peluri markkinoilla :+1:

2 tykkäystä

Kiitos tästä, nämä nrot ovat paljon kiinnostavampia kuin valmistusmäärät jne :blush:

Tein tuollainen hyvin yksinkertaisen taulukon, josta näkee suht tarkasti paljonko margin on per valmistettu auto. Tätä kannattaa sitten peilata niihin valmistusmääriin (jos haluaa), mutta ei siihen, että kuinka nopeasti on päästy tietylle rajapyykille :sweat_smile:

Xpengilla pelottavan pieni Gross Margin, mutta näin veikkasinkin kun average myyntihinta on niin pieni. Volyymit pitää olla kohdallaan, ja näin on onneksi ainakin vielä ollut.

Tästä vielä lisää bensaa @StockLover2 liekkeihin :wink:

3 tykkäystä

Heh, ei tässä nyt ole tarkoitus muita polttaa pois :grin:, positiivisella hengellä ja yhdessähän tässä sijoituskohdeita mietitään. Aloin itse vaan näkemään vähän punaista, kun sijoituskohteisiin löydettiin mitä tahansa ihmeellisiä vertailukohtia, jotka voivat ohjata joitain tekemään vääriä päätöksiä/osakepoimintoja. Kiinnitettiin huomiota (ja vertailtiin) asioita, jotka loppupelissä merkitsevät vähän osakkeen käyttäytymiseen/arvoon.

Mutta tämä data varmaan lopettaa moiset “kikkailut” :grin:

Eli kiitos näistä ja kaikille Xpeng-sijoittajille hyvää / tuottoisaa kevättä ja tilivuotta!

1 tykkäys

Sen verran tämä jäi vielä kiinnostamaan, niin tässä sheetissä on “kolmikon” revenue autoista viime vuodelta.

1 tykkäys

Olen oppinut tämän: Jos selaa läpi financial numerot niin silloin ei tulisi ostaa yhtäkään näistä ev- osakkeista (ja usein ri muitakaan). Muuten olisi osakekauppa hyvin helppoa ja olisimme kaikki billionäärejä.
Mutta…mutta …sitten on se Markkina joka määrää ja sen kai kaikki tietävät.

Katsokaa kuinka osakekurrsit ja market capit menee xpengin hyväksi niin selkeästi niin on siellä muitakin jotka tekevät päätökset niin kuin esim minä.
Minulla oli onni myydä Niota ja lisätä xpengiksi kun osakekurssit oli jotain 12 usd Nion hyväksi. Nythän xpeng on mennyt ryminällä ohi ja on jotain 16 usd Xpengin hyväksi.
Samoin on mennyt market capin kanssa…xpengillä kohta suurempi MC jos tahti jatkuu näin!
Mutta taas, …voi hyvinkin että Nio tekee vahvan comebackin kun samalla xpengillä peruuttaa.
Minä en koskaan 100% uskonut Bswapin ja tänään olen siihen erittäin skeptinen - innovaatio oli silloin ehkä hyvä mutta kun nämä superpower latausasemat lataa 80%,iin 5 minuutisssa niin katson että bswapin aika on ohi. Nion Bswapissa ei ole patenttia ja silloin yllättävää jos olisi niin hyvä miksei muut tee samoin.
Kiinalainen Nio on varmasti oikein hyvä hieno auto muttei tule “koskaan” saavuttamaan premiumluokan maineen länsimaissa…Ne premium merkit on ja tulee olemaan europpalaisia ta jenkkiläisiä kansan silmissä…
Ja, ehkä olen väärässä tässä, Xpeng selfdriving system on tänään maailman paras.
Itse olin aikonaan otettu Nion markkinointihypetyksistä ja media oli haltioissasaan kun taas Xpeng oli täysin varjossa.(Motley Fool hyvä esimerkki)
Esim. Niodays oli hyvin tehty juttu mutta minne se viime joulukuun Nioday hävisi? Olishan se mutta ei ollut niinkuin ennen mediassa.
Lopuksi, tietysti toivon että minun tekemä päätös oli oikea mutta suon Nio omistajille samaa mutta tulen vertaamaan näitä kahta tulevsisuudesskin.
Katson myös että Nio on pakotettu satsaamaan enemmän halvempaan malleihin ihan siitä syystä että nämä halvemmat autot ei eroa merkittävästi kalliimpiin ja kun se kalliimpi ei ole Tesla niin se imago voitto on hävitty.
Tesla, Apple, Bmw, Audi, …en usko että Nio saa vastaavaa high brand statusta länsimaissa (tai edes kiinassa) ja sen takia valitsevat “samanlaisen kiinalaisen” halvemmalla -etenkin länsimsissa.

Lisäsys. Rahalaitoksien neuvoihin en laita ollenkaan painoarvoa.enkä tavoitehintoihin…aina oma lehmä ojassa. :wink:

1 tykkäys

Kilpailija ei ole vielä myynnyt ainuttakaan sedania.Silti marginaalit puolella.Ymmärtääkseni Xpengin myynti tulee pääasiallisesti sedanista.
Akun lataaminen/vaihtaminen erittäin hyvä asia.
Paljonkohan on autojen vaihtoarvoa 8-vuoden jälkeen Xpengillä ja Niolla?
No jännäksi menee kuluttajien käyttäytyminen,mutta ainakin tänä päivänä volyymi valmistajat juhlii integroimalla kiinteän akun jos uskoo pörssikursseihin?

3 tykkäystä

Markkinat saavat päättää pärjääkö / millaisen maineen NIO:n autot maailmalla saavat, sitä meidän on tässä turha pohtia. Haluan nyt kuitenkin kommentoida muutamaan asiaan:

Tämän olet kirjoittanut jo ennenkin, ja ei sinun siihen tarvitse uskoakaan. Kiinan valtio SWAP:eja vie eteenpäin ja Euroopan maihinkin niitä on tulossa (Norjassa nyt ensimmäinen). Ehkä ovat sitten niin tyhmiä, että tekevät niitä kuitenkin vaikka ne eivät hyödyllisä olekaan?

Ja tämä superpower 80% 5 minuutissa oli minulle uusia asia. Mielestäni Xpeng ilmoitti silloin, että 5 minuutissa 200 km ajoja? Toki, voihan se olla, että nyt on kyseessä pienemmät akut?

NIO Day oli Joulukuun 18. 2021, jossa esiteltiin mm. uusi E75 ja vahvistettiin sekä ET5:n ja ET7:n tilaus/toimitusajat. Kerrottiin myös laajentumisesta: Vuonna 2025 NIO:a myydään 25:ssa maassa :sunglasses:

Minun mielestäni kasvuyrityksen on luonnollista hakea lisämahdollisuuksia muistakin kategorioista, kuin niistä joissa pelaa nyt. Ja jos gross margin on ollut 19% autoista tällä hetkellä, ja CFO lupaa 25% gross marginia vuodelle 2022, niin eikös toi nyt suht hyvää bisnestä ole ollut? :+1:

Ja toki, viime vuosi oli pettymys osakkeen kanssa (oston paikka).

Vuosi 2002, joka on speed up vuosi, sisältää mm:

  • ES7 toimitukset alkavat (eka Sedan)
  • ES5 toimitukset alkavat (pienempi Sedan)
  • vielä nimeämätön uuden platan SUV
  • massamarkkinamalli(e)n julkistus
  • Laajentuminen Saksaan, Tanskaan, Hollantiin ja Ruotsiin

Että sellainen vuosi tulossa :grin:

Ja pari kommenttia vielä: Itse tein kyllä oman ostopäätökseni ensimmäisiin lappuihin kesällä 2020 ihan oman “tutkimukseni” perusteella. Ja toinen kommentti, kyllä niitä nroita katsoo moni, ja menestyviä firmoja on kiva ostaa, esimerkkinä vaikka FAANG.

Ja pidin lähinnä vitsinä tuota sinun kuvitelmaasi (anteeksi vaan), että XPeng menisi NIO:n market capin ohi. Minua Xpengissa pelottaa liian suuri arvostus niin pienen marginin massamarkkina-autolle, markkinalla, joka on todella kilpailtu.

Tälläinen tuli eteen, kun aloin tutkimaan viestisi sisältöä tarkemmin:

CNEVPostin sivuilta:

"* Most patents in “battery swap station”

The difference between new energy vehicles and traditional vehicles is that the power system is converted from mechanical energy to electrical energy, of which the most core technologies are motor, battery and electric control.

In the patent layout of NIO, there are 518 patents for the electric motor, battery, and electric control, among which the battery-related patents are the most.**

NIO has 466 patents on battery swap, covering precise positioning, rapid disassembly, compact integration, and flexible deployment.

Kaikki xpeng vertailut finansseisa on harhaanjohtavaa - Nio on ollut miltei kaksi kertaa alalla ja pörssisä.

Hehe, luulin jo meidän kaikkien tietävän että tällaiset luvut ovat markkinointia eikä tarvitse olla ollenkaan totuudenmukaisia. Muskin specialiteetti.

Ei ole battery swap patentoitu menetelmä…olin tämän jo tsrkistanut aikaisemmin.

Kyllä vähän herää ajatus että miksi ollaan negatiivisia vertailuhin ! Snowflakes in the room ? :grin: (vitsi)

Ja tänäänkin (kl 19.06) näyttää vetävän plussalla, ei kuitenkaan nielasta ennenkuin tipahtaa. Mutta alkaa tulla lähes omani tavoitemyyntihintaa Xpengille👍

Hyviä voittoja kaikille…:trophy::heavy_dollar_sign::heavy_dollar_sign:
Muuten, sääli ettei enemmän xpengiläisiä Indereksellä.

Voitko suomentaa tämän?

Siis uskot, että laajentumisia ei tule? :grin:

CNVEPost väittää kyllä muuta, että patentteja olisi ja paljon. Jaa toki meillekin tietosi, jos / kun tiedät, että ei ole patentoitu.

Minäkin myisin pois. Kuten sanoin, gross margin ei näytä hyvältä ja kilpailu vaan kasvaa. Onko Xpengillä jotain laajentumisajatuksia (en ainakaan ole nähnyt) vai millä aikoo todella kovassa kilpailussa pärjätä?

2 tykkäystä

Hyvä pointti.
Juuri tuo on tärkeä myyntivaltti Niolle ja Bswap, mutta onko se Nio-osakeomistajan hyöty tai haitta tai vain autonomistajan hyöty.

Nio ollut miltei kaksi kertaa kauemmin alalla ja pörssissä.
…pienellä qwertyllä tulee koko ajan lipsauksia…sorry