Olen yrittänyt kehittää yksinkertaista työkalua, jolla voisi arvioida yritysten tulosohjeistusten realistisuutta.
Sijoitan laskelmaan H1-luvut ja koko vuoden ohjeistuksen. Lasken näiden erotuksen eli mitä pitäisi saada aikaan loppuvuonna ohjeistukseen pääsemiseksi. Vertailuna on myös edellisen vuoden H1 ja H2.
Miten tätä tarkastelua voisi kehittää ja yksinkertaistaa?
Linkissä olevassa tiedostossa on muutaman yrityksen arvioinnit esimerkkinä.
Jos on vaan pari luku käytössä niin ei ole paljon vaihtoehtoja. Itse laskisin varmaan esim. X = liikevaihto-ohjeistus - juokseva liikevaihto - H1 liikevaihtokasvu. Sitten X:n ollessa alle 0 olisi ohjeistuksen alitus todennäköinen. Voi tietysti lisätä useamman eri komponentin, jotka kuvaavat kasvua ja antaa niille sopivat kertoimet. Jos käytössä on ennusteita vaikka analyytikoilta niin hyödyntäisin niitä. Niillä on helposti paras hintalaatusuhde.
Jos tietoa on enemmän ja kvantitatiiviset menetelmät kiinnostaa niin olisi mahdollista tehdä regressiomalli, kuten vaikka yksinkertainen lineaarinen regressio. Itse olen käyttänyt monimutkaisempia aikasarjamalleja ennustamiseen, jotka ei kylläkään taida olla ihan helposti sovellettavissa Excelissä.