Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Lukelle :+1: meni mestaruus oikeaan osoitteeseen

69 tykkäystä

Oli huikea ottelu :smiling_face_with_three_hearts: Nyt jännittämään montaako kannua saavat tällä kaudella nostaa :beers:

4 tykkäystä

Eipä näissä varmaan foorumilaisille sen suurempia yllätyksiä. :slight_smile:

https://twitter.com/zijoittaja/status/1779554503294890428

9 tykkäystä

Noi kolme highlightattua on tämän vuoden alusta mitattuna pilipalifirmoja Nokian Renkaisiin verrattuna kun niiden kehityksiä vertaillaan 3 vuoden kuluttua.
Tyres nousee pitkälle toistasataa prosenttia vuoden 2027 tammikuuhun.

Tyreksen kurssi 1.1 2024 oli 8.2 euroa.

1 tykkäys

Hyzonin kurssi 12.4.2024:

image

7 tykkäystä

Mietin, että olisi kiva käydä kesällä Tampereella useamman yön verran ja katselin erilaisia hotelleja sekä erityisesti niiden hintoja.

Mitkä Tampereen keskustan puistoista ovat mukavimpia paikkoja yöpyä? Tai vinkkejä sopivista rappukäytävistä?

45 tykkäystä

Hatanpäälle Hotelli Villeen. Ainakin joskus oli edullinen. Ja hyvä bistro alakerrassa.

3 tykkäystä

Useissa yhtiöketjuissa nostetaan ahkerasti eri analyysitalojen (ml. Inderesin) näkemyksiä yhtiöistä.

Usein vain nosto jää pelkäksi kuvakaappaukseksi uudesta tavoitehinnasta ja suosituksesta.

Voisiko näihin nostoihin saada lyhyen referaatin analyysistä, tai jokin keskeinen oivallus sieltä parilla lauseella?

Esimerkki ihan hatusta: “tuoreessa päivityksessä analyytikko argumentoi, että markkina aliarvioi yhtiön tulevat käyttäjähankintakustannukset, minkä vuoksi analyysi argumentoi kannattavuuden olevan heikompi” tai jotain sinne päin. :smiley:

Eri analyysitalot antavat yleensä 12kk suosituksia. Väitän, että ainakin mentaalisella tasolla useampi sijoittaja täällä itseasiassa omistaa osakkeita pidemmällä, kuin 12kk aikavälin sihdillä.

Toisekseen, jos tavoitehintaan on päädytty jollan “verrokkiryhmän EV/EBITDA-multippelin keskiarvolla” ja “hyväksyttävällä P/E-multippelilla vuonna XXXX” voi koko tavoitehinnan jättää omaan arvoonsa. :smiley: Sillä ei ole mitään tekemistä arvonmäärityksen kanssa, vaan se on pelkästään tälle alalle valitettavan yleistä hinnoittelua.

44 tykkäystä

Ilmiselvänä haasteena tässä on että tavoitehinta ja suositus julkaistaan usein ennen kuin analyysi on saatavilla :smiley:

5 tykkäystä

Ei kait siinä mitään menetä, jos odottaa hetken sitä analyysiä? :smiley:

Noh, en ole turhan optimistinen tämän palautteen käytännön vaikutuksiin. Tavoitehinnat ja suositukset ovat liian helppoa huumetta kansalle. :smiley:

2 tykkäystä

Mä oon monesti ehdottanut että Inderes edelläkävijänä luopuisi kokonaan Tavoitehinnan ja Suosituksen antamisesta. Vastaukset on vaihdellut historiallisesti välillä “Tämä nyt vaan on alan pakollinen käytäntö” ja "Sitten ei voiteta enää Starmine-pokaaleja :frowning: " Te ootte kuitenkin sell-side analyytikkotalo, joten ei noilla kurssia seuraavilla suosituksilla hirveästi aitoa lisäarvoa ole :man_shrugging:

Oikeasti siellä analyysissä pitäis olla hienoa interaktiivista grafiikkaa ja muita hyödyllisiä keinoja visualisoida dataa, koska kyse on tiedon tehokkaasta VIESTIMISESTÄ lukijoille. Nyt ollaan jämähdytty johonkin pdf-dokkareihin ja tavoitehinnan ja suosituksen perustelemiseen.

Mun mielestä sinänsä turha huudella foorumia muuttumaan, kun vika on pikemminkin siinä että Inderesin analyysi ei muutu tai kehity. Jos ette halua että tavoitehintaan ja suositukseen keskitytään, niin laittakaa ne pois etusivulta ja piiloon sinne analyysin loppupäähän DCF-mallin kaveriksi. Ei se nyt voi niin mennä että ensin painotetaan mahdollisimman näkyvästi suositusta ja tavoitehintaa ja sitten harmitellaan miten ihmiset keskittyvät näihin Inderesin painottamiin asioihin.

63 tykkäystä

Vaikuttaisi siltä, että Petterin lausahduksiksi on laskettu myös muiden gurujen sanomisia. esimerkiksi numero kuusi: “in the short run, the market is voting machine, but in the long run, it’s a weighing machine” taitaa olla alunperin Ben Grahamilta? Ja muitakin tuossa on, mitkä kuulostavat enemmänkin Buffettilta.

4 tykkäystä

Lisään itse jatkossa osinkoennusteen :slight_smile:

37 tykkäystä

Oikeasti siellä analyysissä pitäis olla hienoa interaktiivista grafiikkaa ja muita hyödyllisiä keinoja visualisoida dataa, koska kyse on tiedon tehokkaasta VIESTIMISESTÄ lukijoille. Nyt ollaan jämähdytty johonkin pdf-dokkareihin ja tavoitehinnan ja suosituksen perustelemiseen.

Tästä saisi hienon aprillipilan. Ensi vuodelle joku Nokian uusi laaja analyysi, joka on täynnä kaikenlaista animoitua kuvaa ja tajunnan räjäyttävää graafia. Uutisena, että Inderes uudistaa laajan raportoinnin alustansa ja alkaa tuottamaan jatkossa tällaista.

7 tykkäystä

Näistä osin samaa mieltä, että viestinnässä olisi aina tehostettavaa. Joskin omaan makuuni visuaalisuus on parantunut jatkuvasti ja on jo kiitettävällä tasolla. Ja siis aina voi parantaa entisestään. :slight_smile:

Tämä keskustelu leimahtaa aina välillä ja analyytikot vastailevat näihin mielellään. :smiley:

Mutta muutama taustoittava näkökulma.

Perinteisestihän analyysi ei ole koko kansalle, vaan pankin valitulle ammattilaisten (ei välttämättä taidoiltaan, mutta he käyttävät pukua ja osaavat fänsejä termejä) kohderyhmälle suunnattua matskua kaupankäynnin generoimiseen.

Jos lukijoita on ammattilaiset, voi olettaa että arvonmääritys ja siten tavoitehinnat/suositukset he tekevät itse. Täten ne voi vetää vähän hihasta esimerkiksi käyttämällä sinne päin koostetun verrokkiryhmän EV/EBITDA-multippeleita vuonna XXXX tai jotain muuta joka ei päivän valoa kestä jos asiaa miettii vähänkään pidempään. Sen sijaan kommunikaatio käydään paljon puhelimitse, keskustellen yms.

Analyytikon alan tuntemus, nippelitiedon, oivallusten ja sekä viestinnän taito korostuvat. Mika Heikkilä mainitsi taannoisessa H&V Showsa (en muista jaksoa), miten eräskin analyytikko otti ennusteensa suoraan konsensuksesta. Kukaan salkunhoitaja ei katsonut tietenkään hänen hieman laiskasti kopioiuja ennusteita, mutta hänen toimialatietämys oli ylivertaista joten niinpä tämän analyytikon kanssa kaikki halusivat olla juttusilla kaiken aikaa.

Tässä kohtaa Inderes eroaa. Pääkohderyhmä on tavalliset sijoittajat tavallisin taidoin. Analyytikko ei voi soitella jokaisen kanssa erikseen, jotta yksityissijoittaja voisi hyödyntää analyytikon syvää toimiala- ja yhtiöosaamista. Sen sijaan itse raportit, ja viimeiset ~10 vuotta, videot hoitavat 80 % viestinnästä, foorumi varmaan 19 % ja 1 % ehkä puhelimitse jos joku uskaltaa soittaa (meillä on myös instikoille palveluita että saa soitella ja kysellä :smiley: ).

Toimialatietämys pitää siis suoltaa sellaisenaan raportteihin, joista varsinkin laajat ovat massiivisia. Joskin myös tämän takia käsittääkseni alalla, sijoittajien ja yhtiöiden yms., parissa vallan arvostettuja “sinisiä kirjoja”. :smiley:

Tavoitehinta ja suositus ei voi Inderesillä olla ihan läppä. Toisaalta niiden signaaliarvo korostuu. Jos tulet uutena palveluun, ehkäpä Hesulin osakkeiden tutkiminen on helpompi aloittaa Inderesin osta-suosituksista. Tai oman salkun perkaaminen myy-suosituksista.

Eli, tavoitehinnoilla ja suosituksilla on kyllä paikkansa mutta ne on kuin keittiön teräaseet. Oikein käytettynä mielettömien ruokien tekemisen suuri apu. Sinne päin käytettynä tulee viiltoja sormiin. Väärin käytettyinä hengen vaarallisia.

Ja ne on nimenomaan välineitä. Harvempi tekee keittoa päästääkseen leikkimään keittiön teräaseilla vihannesten parissa (itse kyllä nautin itse ruoan laitosta, pilkkomisesta yms. isolla leikkuualustalla :smiley: ), vaan veitsi on väline pilkkoa raaka-aineet keittoon sopiviksi.

32 tykkäystä

Nyt jos lähtisitte tyhjältä pöydältä rakentamaan analyysiäpalvelua, niin puskisitteko oikeesti jotain staattisia pdf-rapsoja nettiin? Eikö tosiaan modernilla teknologialla ole mahdollista käyttää mitään tehokkampaa mediakeinoa viestiä lukijalle?

Koko tämä analyysipalvelun ajattelumaailma tulee jostain 2000-luvun alun sisäsiittoisesta maailmasta, missä kaikki asiasta keskustelevat ovat stereotyyppisiä kestävyysliikuntaa harrastavia kauppatieteiden maistereita ja sieltä puuttuu kokonaan viestintäalan ammattilaiset ja modernin teknologian mahdollisuuksia ymmärtävät koodarit.

Ketä kiinnostaa mitä joku pankkiukko tai salkunhoitaja on mistään mieltä? Teidän asiakkaana on käytännössä koko Suomen sijoittajakansa ja näille pitäisi viestiä tärkeimmät ajatukset mahdollisimman tehokkaasti (=visuaalisesti). Se että 3 kk välein kirjoitetaan sama teksti hieman toisin sanoin ja heitellään numeroita Excel-formaatissa ja peruskuvaajilla ei suuria massoja auta, vaikka ne olisivatkin analyytikoille kaikkein tutuimpia työkaluja.

Normaalille ihmiselle tällaiset näkymät ovat ihan hirveätä luettavaa. Ottakaa vaikka joskus @Sijoittaja-alokas messiin ja kysykää että saako hän näistä ensisilmäyksellä mitään selvää, vaikka hän käyttää joku 40 tuntia viikossa teidän analyysejä tutkaillen :smiley:


Pää pois sieltä Excelistä ja kysykää joltain markkinointimimmiltä, että mikä oikeasti toimii ja pivotoikaa analyysi 20-luvulle :pray:

68 tykkäystä

Niillä on yllättävän laaja suosio ja jokseenkin suosin itsekin PDF:n lukemista. Voin ehkä olla vanhanaikainen. :smiley:

Huomaan myös lataavani firmojen raportit ja vuoskarit PDF:inä, vaikka niistä löytyy useasti myös mitä vaikeakäyttöisempiä nettiversioita.

PDF:t on itsessään toki tyhmiä, siis siinä mielessä ettei niistä saa kauheasti dataa, mitä ihmiset niiden sisällä oikeasti katsoo ja lukee yms. (tällaisia datapalveluita on kyllä olemassa ja niitä fundeerataan).

Valtaisia osa Inderesin viestintää on kuitenkin myös videoita (ehkä lopulta se näkyvin ja kansanomaisin osa) sekä tietysti vanha kunnon Aamari, joka on edelleen Inderesin yksittäinen näkyvin sisältö. Ja sehän on digitaalinen.

Numeroiden visuaalisoinneista yms. samaa mieltä että kehitettävää on paljon.

11 tykkäystä

Mäkin lataan kaikki PDF ja vihaan yleensä käyttää interaktiivista visualisointia, koska tiedän mitä teen ja se on vaan huomattavasti nopeampaa ohittaa kaikki “höttö” ja hypätä suoraan kiinni lukuihin mahdollisimman tiivissä formaatissa. Mä en ole kuitenkaan normaali käyttäjä, vaan (ainakin omasta mielestä) kehittyneempi sijoittaja, jolle vuosikertomusten lukeminen alusta loppuun on jo vahvasti rutiinia.

Useimmille ihmisille tilanne on päinvastainen ja he hyötyisivät eniten numerodatan selkeästä esittämisestä helposti lähestyttävässä ja ymmärrettävässä muodossa, koska niiden aivot menee lukkoon mikäli sivulla on 50 eri numeroa eivätkä he tiedä mitä niillä pitäisi tehdä. Analyytikoille on hirveän helppo mennä rinkirunkkumoodiin, missä sitä rapsakamaa tuotetaan lähinnä verrokeille ja finanssialan kavereille, eikä sille kadunmiehelle, jolla on osakesäästötilillä 10 000 € ja kova hinku sijoittaa kotimaisiin osakkeisiin. Tän takia tätä on niin pirun vaikea uudistaa, koska kaikkeen analyysiin lähdetään Excel-edellä ja pyritään kirjoittamaan miniromaaniin aivan kaikki nippelitieto, josta ei normaalille sijoittajalle ole mitään hyötyä.

25 tykkäystä

Korjasin muutamat virheet, nyt näyttää paljon realistisemmalta.

19 tykkäystä

.pdf on ärsyttävä formaatti ja kun taitto on jostain sanomalehtien ajalta niin ei sitä haluta lukea oikeen millään laitteella. Webbipohjainen ja skaalautuva systeemi olisi kyllä lukukokemuksen kannalta parempi. En tiedä toisiko se vähän tehokkuuttakin, kun voit päivitellä vain osia, jotka ovat muuttuneet jne.

Ja tämä ongelma koskee kaikkia diginäköislehtiä yms. eikä vain Inderesiä.

Kyllähän näistäkin asia tulee selväksi, mutta tapa voisi olla modernimpikin. Kai sen .pdf:n voi boomereilla yhä automaattisesti generoida, jos haluaa asioita siten säilöä :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä