Aamun pörssit (Aasia)

Aasian pörssit sulkee aikaiseen ja jäävät täällä aika vähälle huomiolle verrattuna Jenkkeihin:

Itse tulee joka aamu tsekattua tästä Nordnetin markkinakatsauksesta yleisindeksen muutokset ja oma seurantalista. Tokio sulkee ainakin näin talviajassa jo klo 8. Hong Kong on auki vähän pidempään. Muita mahdollisuuksia tarjoaa esim. Australian ja Singaporen pörssit.

Sijoittamaan pääsee kätevästi ainakin Mandatumin kautta, jossa kaupankäyntikulut mielestäni kohtuulliset. Osinkoverotuksen pitäisi mennä ainakin Japanin kanssa kerralla oikein heidän kauttaan. Hong Kongin / Kiinan osingoista en vielä osaa sanoa miten menee. Singapore ei peri ennakonpidätystä lainkaan. Australia taas ymmärtääkseni huono osinkosijoittajalle, koska lähdeveroja menee liikaa, mutta voi korjata, jos olen väärässä. Muuta huomioitavaa on minimieräkoot. Esim. Tokiossa 100 kpl nostaa joissakin osakkeissa kuten Sonyssa minimierän aika suureksi.

Jokainen tekee omat valintansa, että onko syytä lähteä seikkailemaan Aasian pörsseihin. Omaan silmään tuolta löytyy vielä arvostustasoiltaan kohtuullisia osakkeita ja esim. Buffett sijoitti jokin aikaa sitten reilummin Japanilaisiin osakkeisiin. Omasta salkusta löytyy tällä hetkellä Japanista Yamaha Motor & Itochu corporation ja Singaporesta Olam international & Wilmar. Syvällisesti en markkinaa kuitenkaan seuraa, vaan ne on minulle käytännössä pitkäaikaisia passiivisia osinkoa maksavia sijoituksia.
Löytyykö täältä muita suoraan Aasiaan sijoittavia ja mitä salkuistanne, tai seurantalistoilta löytyy?

20 tykkäystä

Löytyy China Telecomia ja Alibabaa HK:n listalta ja Hongkong Landia Singaporen listalta. Nämä on kyllä aika osta ja unohda kamaa, eikä tule hirveän aktiivisesti seurattua pörssiä.

1 tykkäys

Kerääpäs vähän viesti-mielenkiintoa, mikä ei ole yllätys. Itse jos olisin treidaaja niin todellakin tutkisin Aasian pörssejä vähäisemmän kilpailun toivossa. Ehkä jopa mahdollisuus Suomalaisille sijoittajille olettaen, että kiinnostus yhtä vähäistä muuallakin?

Rehellisesti sanottuna Japanin pörssi kiinnostaa. Moni sijoittaja on heittänyt kirveen kaivoon nollatuottojen maana ja aikaisempien tuottojen perusteella, mutta pinnan alta löytyy monia kiinnostavia tapauksia hyvillä arvostuskertoimilla ja vahvoilla globaaleilla kasvuajureilla. Nintendo on yksi tapaus, jonka jätin väliin vain koska osakkeen ostaminen vaati soittamisen Nordnetin meklarille, ei helvetti meitä milleniaaleja :man_facepalming:

Itselläni on kyllä koira haudattuna pelissä, koska kieltä taidan kohtalaisella tasolla (ei todellakaan virallisia dokumentteja tai sijoitusmateriaalia, koska N1+++ vaatimus), ja mahdollisti tulen asumaan kyseisessä maassa jossain kohtaa elämässäni.

6 tykkäystä

Minulla on Aasian rahastoja, joten aamuisin tsekkaan mihin suuntaan indeksit ovat menossa - näyttää melko hyvin myös rahastojen suunnan. Nyt kuitenkin Shanghai Compositen viimeisin arvo ei ole päivittynyt sitten 10.2.

Kiinalaiset juhlii uuttavuotta 11.-17.2.

1 tykkäys

No niinpä tietenkin🤣. Kyllähän tästä lehdestä luinkin…

Vasta listautunutta Kiinan Tiktokia, Kuaishouta seurannut. Teki mieli ostaa alle kolmensadan (HKD) mutta en uskaltanut. Nyt lähinnä seurailen arvon kehitystä josko joskus tulisi uutta ostopaikkaa. Ei ole oikein käsitystä onko tämä nyt kallis vai halpa, joten jonkinlainen luotettava arvonmääritys pitäisi etsiä ja opiskella (itse en ole kovin hyvä numeroita pyörittelemään)

Tikkeri on “1024”

Tässä uutinen josta pääsee vähän kärryille firmasta

Terveyssektori ollut vaisu vuoden alusta lähtien (vain 3% ylös - heh :D) ja myös Japanissa nämä osakkeet korjanneet alas ihan viimeaikoina. Itsellä tarkoitus muodostaa näihin forever hold positiot ja seuraillut jonkin aikaa - kohteena Seligsonin top 25 pharma rahastossa olevat yhtiöt: Astellas Pharma, Otsuka Holdings, Takeda Pharma, Eisai, Chugai pharma.

Aika näyttää, mutta omasta mielestä nyt hyvä sauma tankata pitkien megatrendien puolella olevaa alaa, kun markkinaa ei näytä kiinnostavan. Jenikin näyttäisi olevan suhteessa euroon sopivalla tasolla, vaikkakaan en anna sen asian vaikuttaa näissä yhtiöissä päätöksentekoon.

4 tykkäystä

Nostellaas tätä, kun etenkin Kiinassa on tiputeltu reilusti. Näkeekö muut viimeaikaisen pelkotilan mahdollisuutena, vai oletteko luopuneet etenkin Kiinasta?

Itse lähdin vasta mukaan Tencentiin ja Alibabaan (uudestaan, koska jollain tuurilla olen onnistunut treidaamaan sitä oikeaan aikaan). Sijoitukset tein Tencentiin Etelä-Afrikkalaisen Naspersin kautta, jolla saa suoraan alennusta NAV:iin. Vaihdan ko. osakkeet Amsterdamissa treidattaviin Prosusin osakkeisiin ensi viikolla osakevaihdossa. Alibabaan sijoitan Softbankin kautta.

Inderesin Verneri näyttäisi lähteneen ainakin kelkkaan:

2 tykkäystä