Adobe on yhdysvaltalainen ohjelmistoyhtiö, joka tunnetaan erityisesti luovan sisällön tuotantoon ja julkaisuun liittyvistä sovelluksistaan. Sen tunnetuimpiin tuotteisiin kuuluvat Photoshop-kuvankäsittelyohjelma, Illustrator-vektorigrafiikkatyökalu sekä Acrobat Reader ja PDF-formaatti. Adobe tarjoaa myös Creative Cloud -tilauspalvelua, joka kattaa laajan valikoiman työkaluja esimerkiksi valokuvaukseen, videoeditointiin jne.
Yhtiö perustettiin vuonna 1982 ja sen PostScript-tekniikka oli keskeisessä roolissa desktop publishing -vallankumouksessa. Adobe on laajentunut animaation, multimediaohjelmistojen ja digitaalisen markkinoinnin alueille. Huolimatta Creative Cloud -hinnoitteluun liittyvästä kritiikistä niin siltiAdobe on pysynyt luovien alojen johtavana toimijana.
Yhtiöllä on yli 26 000 työntekijää globaalisti, mukaan lukien kehityskeskuksia Yhdysvalloissa ja Intiassa.
Sijoituskohteena Adobe hyötyy vakaista kassavirroista ja kilpailukykyisestä marginaalista, vaikka liikevaihdon kasvu on hidastunut viime vuosina. Generatiivisen tekoälyn (GenAI) integrointi Adoben tuotteisiin on lisännyt kysyntää, mutta alan kilpailu voi rajoittaa pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksia.
Adoben P/E-luku on nykyään alle viiden vuoden keskiarvon, mikä tarjoaa joistakin houkuttelevan ostomahdollisuuden, vaikka yhtiö kohtaa valuuttakurssien ja markkinasaturaation kaltaisia haasteita. Kokonaisuutena Adobe tarjoaa vakaata, mutta maltillista kasvua korkeakatteisilla ohjelmistomarkkinoilla.
Ei tule kuitenkaan unohtaa, että liikevaihdon kasvu on hidastunut ja sitä, miten kilpailijat myös tarjoavat tekoälyhommia eikä itselläni ole tietoa ainakaan siitä, että Adobe olisi tässä suhteessa ylivertainen. Marginaaleissa ei ole nähtävissä selvää “ylösnousemusta” tulevaisuudessakaan.
Adoben viime kvartaali (julkaistu 11.12.)
Adobe saavutti ennätyksellisen liikevaihdon tilikaudella 2024, mikä korosti vahvaa kysyntää sekä Creative Cloud-, Document Cloud- ja Experience Cloud -ratkaisujen merkitystä tekoälyekosysteemissä. Toimitusjohtaja Shantanu Narayenin mukaan yhtiön “teknologiapohja”, nopea innovointi ja pilvipalveluiden integraatio luovat vahvan pohjan tulevalle vuodelle. Talousjohtaja Dan Durn korosti strategian, tekoälyinnovaation ja pilvipalveluiden mahdollisuuksien tukevan kasvua myös pitkällä aikavälillä. Nämä em. asioiden ajureina toimisivat mm. monipuolinen markkinointistrategia ja teknologinen erottuvuus.
Sitten vähän muita juttuja: