Aker Carbon Capture tietääkö kukaan tästä tilanteesta?

Aker Carbon Capture tietääkö kukaan tästä tilanteesta ?
kannattaakos vielä lähtee ostaa tätä

en ole ihan kartalla firman tilanteesta

Tänään %
+14,29%

Osingot
Maksut Irtoamispäivä Osinko/osake
7. toukok.
28. huhtik.
0,98 NOK
19. maalisk.
10. maalisk.

Mikko mäkinen on jotain kirjoittanut aiheesta en oo siihenkään kerinnyt perehtyy

mitäs mieltä olette ?
tässä mikon stooria

Olen joitakin kertoja lipsahtanut tekemään kauppoja. Tyhmäähän se on, jos on päättänyt ettei tee. Varsinkin yks tapaus, missä lipsahdus vähän suurempi. Olen omistanut Aker Carbon Capturea(ACC) on/off ihan hyvällä menestyksellä. Nyt sitä oli taas salkussa, kun osake oli laskenut reilusti, mutta uskon, että hiilidioksidin kaappaus tehtaiden piipuista kasvaa valtavasti. Sehän ei ole ehkä niin toimiva ratkaisu kuin usein esitetään, mutta olen ajatellut että jos tukirahaa sataa, projekteja varmaan alkaa nousta kuin sieniä sateella.

Osaketta oli ehkä pari prosenttia salkusta kun kuukausi sitten amerikkalainen jätti SLB päätti haluavansa ACC:n oman firmansa alle. ACC omistaisi 20% uudesta firmasta, saisi 7,5 NOK/osake käteistä kaupan sulun yhteydessä Q2 aikana. Lisäksi yhtiölle jäisi 20% omistus yhteisyrityksestä, mitä SLB sitoutuu rahoittamaan velkarahalla. Sitten 3-3,5v päästä ACC saa myydä osuutensa. Aivan minimissään se saa 1,7 NOK omistuksestaan. Lisäksi se voi saada 2,3 NOK suoritusperusteisia palkkioita, jos yhteisyrityksellä menee hyvin. Lisäksi SLB:llä on oikeus ostaa osuus 4,2 NOK:lla vaikka ACC:llä ei olisi myyntihaluja (+ACC:llä oikeus myydä 3,4 NOK:lla tietyillä edellytyksillä, mistä ei ole saatu tarkkoja tietoja). Rakenne on tarpeettoman monimutkainen, mutta kuitenkin lopulta omistajat saavat 9,19-14 NOK rahaa.

Tunnen sekä ACC:n omistajan Aker Horizonin tilanteen, että ACC:n itsensä aika hyvin. Sen takia en malttanut jättää laittamatta ostotoimeksiantoja ACC:n, koska näen että yrityskaupan läpimenolle ei ole realistista estettä, ja pääomistaja Aker Horizonin intresseissä olisi, että ACC maksaa heti mahdollisimman paljon osinkoa ulos eli vähintään 7 NOK. Joten jos 7,5 NOK:lla ostamalla saa hyvin todennäköisesti parin kuukauden päästä 7 NOK osingon ja option 1,7-6,5 NOK lisämaksuun vaikkakin vuosien päästä, se on pirun hyvä diili.

Mutta mun loman kannalta oli vähän huono, että kaikki mun osto-orderit on toteutunut kun osake on laskenut alle 7. Luultavasti juridisista syistä yritys ei vielä halunnut sanoa, mitä rahalle tehdäään. Mutta pääomistaja Aker Horizon on jo holding yhtiö green techille. Toisen holding-yhtiön luominen olisi mielipuolista ja asettaisi Aker Horizonin velanmaksun heikkoon happeen, kun 25-26 erääntyy paljon lainoja, eikä kassavirtaa vielä tule ja osake pohjamudissa. ACC:lle pitäisi jäädä ihan minimaalinen henkilökunta pitämään taloa pystyssä, joten kulutkin pienet. Ainoa looginen ratkaisu on iso osinko. (Norjalaisista osingoista pidätetään 25%, ellei rekisteröidy etukäteen, NN vakuutustuotteessa pidätyksen voi välttää kokonaan, muttei toisaalta saa osingon verohyötyäkään, kun 15% verovapaata)

Nyt on sitten toista miljoonaa osaketta salkuissa ja vähän ketkuttaa, kun just mitään tämmöistä ei pitänyt tehdä. Veto sinänsä on mun mielestä odotusarvoisesti hyvin positiivinen, mutta en vain oikein ole tyytyväinen, että lomilta piti lusikkansa tähän soppaan sotkea. Varsinkin 1,2m osaketta on jo yli 40 teur turskan puolella.i

Jos käy niin kuin luulen, että kesäkuussa fuusio on taputeltu, ja yhtiö jakaa 7 NOK osingon, olisi luonnollista, että osake nousisi yli 9 NOK ennen osinkoa. Vaikka jälkimmäiseen pay-offiin on pitkä aika, niin ei tarvitse kovin isoja todennäköisyys prosentteja saada lisäkauppahinnalle ja earn-outeille, jotta osakkeesta kannattaisi maksaa yli 2 NOK osingon jälkeenkin. Toki viime viikkoina yksi CC-diili meni ACC:n ohi, mutta eiköhän niitä vielä paljon tule.

Ehkä ongelmani on kuitenkin, että otaksun aina, että ihmiset toimisivat rationaalisemmin kuin todellisuudessa tapahtuu.

No tämä painoi mieltäni, niin ajattelin kirjoittaa ajatuksiani auki. Lomamoodissa kun olen, niin ei ehkä selkeintä ajatuksen juoksua.

2 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Aker Carbon Capture - ACC-ME