Alfi - ulkomainonnan globaali mullistaja

Lyhyesti: Alfi (Ticker: ALF (Nasdaq)) on tuore tulokas ulkomainonnan saralla. IPO oli aika hiljattain. Heillä on patentti AI-pohjaiseen sovellukseen, joka pystyy kohdistamaan mainontaa kameran avulla kulloisellekin asiakkaalle/katsojalle ilman, että asiakkaan yksityisyys vaarantuu. Konenäkö tunnistaa sukupuolen, iän, ruumiinrakenteen ja tunnetilan. Tätä hyödynnetään tilanteessa, jossa potentiaalinen asiakas kohtaa UI:n.

En ole numeronmurskaaja, vaan ennemminkin sijoitan sentimenttien perusteella. Siksi selitän ilman numeroita.

Potentiaali on valtava. Ulkomainonnan saralla ei ole tapahtunut varsinaisia innovaatioita pitkään aikaan. Tietenkin digitalisaatio on tuonut liikkuvan kuvan moneen paikkaan, mutta se ei ole varsinaisesti mainonnan innovaatio. Tämä sen sijaan on. Tekoäly tunnistaa sukupuolen, iän ja muita olennaisia tageja mainonnan kohdistamisen tueksi reaaliaikaisesti. Alfi on lähtenyt liikkeelle kahdella jalalla.
Ensiksi Uber ja Lyft. Takseissa on Alfin päätteet, jotka tarjoavat viihdettä ja kohdennettua mainontaa matkan ajaksi. Kuskit saavat kuukausittaisen korvauksen, joka riippuu ajomäärästä, ja joka voi olla merkittävä. Toiseksi muut yleiset tilat (lentokentät, ravintolat kauppakeskukset ym, vain mielikuvitus on rajana). Alfin videolla vaatekaupan ikkunalla potentiaalinen asiakas pysähtyi katsomaan kokoistaan näyttöä, ja näytölle ilmestyi hänen kokoisensa malli siinä asennossa, jossa hän oli, esittäen sopivaa vaatetta. Hyvin vaikuttavaa.
Kysymyksessä on pieni ja uusi yritys, joka on vasta solminut ensimmäiset sopimuksensa, joten muita lukuja kuin markkina-arvo ei ole juurikaan saatavilla, mutta markkina on valtava, ja heillä on jotain, mitä muilla ei ole.

ps. Tämän osakkeen kohdalla jouduin ensimmäistä kertaa pyytämään Nordeaa avaamaan kaupankäyntimahdollisuuden. :smiley:

18 tykkäystä

Kiitos avauksesta, en ollut kuullut tästä aiemmin. Ainakin idean tasolla tästä innostuu helposti, mutta… Olivat saaneet uutisen mukaan uberin autoihin niskanojanäytöt, jossa tämä alusta pyörii. Luulisin, että kyseiset autot ottavat pienimmänkin idean vastaan millä saavat lisätienestiä ja päällimmäisenä tulee mieleen mainostarrat, ruuan kotijakelu ja nyt mainosnäytöt, joilla näköjään voi pelata kuvan mukaan flappy birdia. Eli ainakaan tuon perusteella ei mitään mullistavaa, jota ei joku toinen voisi tehdä. Onhan näitä mainosnäyttöjä tunkeutunut mm. kuntosaleille, jossa myydään mainostilaa.

Sitten jos mennään ulkomainoksiin ja tekoälyyn. Itse en haluaisi, että taksimatka olisi joku valoshow ja lisäksi naamaani kuvattaisiin samalla. En myöskään sitä kadulle haluaisi. Tämä tietysti on oma mielipiteeni. Onlinessa kohdennettua mainontaa on tehty jo pitkään ja tämä toisi saman kadulle, eli “ratkaisisi siis tietyn ongelman”. En äkkiseltään löytänyt demonstraatiota mitä tämä todella merkitsisi. Pelottava ajatus, että esim. tekoäly luulisi pyöreää naista raskaana olevaksi ja alkaisi mainostaa tälle imetysliivejä. Tai erehtyisi henkilön sukupuolesta ja joutuisi oikeudenkäyntiin tästä johtuen (tiedämme että räjähdysherkkä aihe).

Kaipaisin yritykseltä edes jonkinlaisen pätkän missä näytettäisiin millaisia sovellutuksia tämä tarjoaa. Voi tietysti olla, että niitä vasta kehitellään ja eivät halua niitä julkaista kilpailijoiden takia, joten jäädään odottelemaan. Myös tuo näyttöjen hankinta maksaa ja menee varmasti aikaa, ennenkuin hinta on kuoletettu pois… pilottina tuo uber-asiakkaana hyvää pr:ää… muuten noita firman lukuja aika turha vielä katsella kun kaikki näyttää miinusta.

3 tykkäystä

@TervanKypsyttelija Eipä kestä. :slightly_smiling_face:

Yritän kasvattaa salkkuani nopeasti, minkä takia täytyy ottaa aika paljon näkemystä. Nasdaqissa on mistä kalastaa, täytyy vain olla silmät ja korvat auki ja valmis tekemään nopeita ratkaisuja. Tiedän, että Stocktwits on monelle täällä kirosana, mutta jotenkinhan ne uudet kohteet pitää löytää.

Alfi on minulle pitkä sijoitus. Aloitin @ 2,92 USD, ja PT on minulla X×100 USD. Luulen, että tämä muuttaa pysyvästi koko alaa.

1 tykkäys
2 tykkäystä

CEO:n tuore haastattelu:

1 tykkäys

Alfi:lla on tarkoitus laajentua vuoden 2021 aikana yhdeksään muuhunkin suurkaupunkiin. Ilmeisesti tähän Alfi:n järjestelmään on registeröitynyt jo lähes 30 000 ja tällä viikolla näyttivät ostavan 10 000 tablettia lisää. Raportissa kerrotaan että Miami:n käyttöönotto oli menestys. Orlandon ja Tampan käyttöönotto alkoi molemmissa 18.7
https://irdirect.net/prviewer/release_only/id/4766194

Kovasti tuntuu CEO uskovan tähän yritykseen mutta 9 suurkaupunkia viiteen kuukauteen tuntuu aika hurjalta.
Raportissa myös CEO sanoo että heillä ei ole suoraan yhteyttä uuberiin eikä lyftiin mutta olisivat tyytyväisiä että semmoisen saisivat. Tästä saa sellaisen kuvan että alfilla on nimenomaan tarkoitus saada Uber tai Lyfti isommaksi kumppaniksi. Saapa nähdä miten käy :sweat_smile:

3 tykkäystä

Linkedinistä löytyy pari vuotta vanha juttu (paljon ennen IPOa), jossa CEO esittää näkemyksiään liikevaihdon ja tuoton kehityksestä:

Hurjia tuotto-odotuksia. Tietenkään mitään toteutuneita lukuja ei ole vielä olemassa. Q2 tulee tiettävästi ensimmäiset luvut, ja vasta Q4 nähdään, mitä kaikki jo solmitut sopimukset tuottavat, koska osa niistä alkoi pilotteina.

Vanha uutinen mutta CEO:lla näyttää olevan ainakin kokemusta eri firmoista.

2 tykkäystä