Alisa Pankki ex-Fellow Pankki ex-Fellow Finance

Tänään oli tosiaan ostajan markkinat lainoissa. Siellä on vieläkin satoja maksuviiveettömiä lainoja myynnissä 98-99%, joista paljon 4n ja 5n tähden lainoja.

Nyt olisi jonkun hyvä aloittaa sijoittaminen vertaislainoihin :slight_smile: Lähtisi heti tuotto plussalle ja ihan hyviä lainoja saisi(useita eriä jo maksettu).

1 tykkäys

Voihan se myös olla että 7-9% tuotto pörssin vakaista osingonmaksajista myös kiinnostaa.

Näillä valuaatioilla saisi kyllä ihan kivan ”eläkesalkun” rakennettua

2 tykkäystä

Onhan se tietysti vaikea valinta omistaako pörssiyhtiötä 4-9 %'n osinkotuotolla ja pitkällä tähtäimella suhteellisen varmalla arvon säilyttämisellä tai nousulla vai lainaako rahaa sellaiselle, joka sitä ei pankista saa lainaksi. Korkoprosentti voi jälkimmäisessä olla nimellisesti parempi ja rahojen menetyksen riski suurempi.

2 tykkäystä

“lainaako rahaa sellaiselle, joka sitä ei pankista saa lainaksi”.

Olen suunnitellut ketjua aiheesta “firmat tai toimialat, joihin et eettisistä syistä voi sijoittaa”. Pikavippien kaltaisia palveluita tulisi rajoittaa valtioiden toimesta ja kovaa.

On varmasti tilanteita, joissa ihmiselle on tarpeen lainata rahaa, eikä pankki sitä anna. Silloin tilanteeseen on monesti syy, jota pikavippi ei kokonaan poista. Monesti korkeakuluinen laina vain syventää jo kaivettua kuoppaa.

FF:lla on hyvä liiketoimintamalli. En voi kuitenkaan firmaan ropojani sijoittaa. En kuitenkaan niitä tuomitse, jotka näin tekevät.

4 tykkäystä

Onkos muuten lainavolyymit yhtään piristyneet nyt korona-lockdownien alla?

Helmikuun lainatiedot sijoittajille. Hakemusten kokonaismäärä laskenut huomattavasti, mutta myös hyväksyttyjen hakemusten määrä laskee. Lainojen laadusta siis ilmeisesti pidetään kiinni vaikka hakemusten määrä pienenee.

image

4 tykkäystä

Vertaislainoista yleisesti; Mintoksessa lainakorot ovat nyt reippaassa nousussa ja secondary marketissa myydään vanhoja lainoja syväkyykky hintoihin.

Ihmiset siis ilmeisimmin vetävät paniikissa rahojaan pois p2p sijoituksista ja rahan kysyntä/tarjonta painaa korkokantaa ylöspäin.

Laitoin Mintoksessa autoinvest asetuksiin vaan kovemmat prosentit, sekä tiputin pari heikompaa lainantarjoajaa pois asetuksista. Hyväksyn enää A ja B+ reittatut lainantarjoajat.

Uskon, että defaulttien määrä lähtee nousuun FF ja kaikissa muissakin P2P alustoissa, jos ja kun Euroopassa mennään lamaan ja alkaa duunit lähtemään alta. Veikkaan, että näkyy näissä kuitenkin viiveellä.

FF ongelma on, että nyt lakimuutosten jälkeen laina % ei jousa ylöspäin vaikka riskitasot selvästi ovat kasvussa.

Jatkan siis Mintoksessa ja FF lainat saavat juosta loppuun, mutta ei lisäsijoituksia.

1 tykkäys

Samma här. Oma reaktio muutamia viikkoja sitten oli vetää Mintosissa auto invest pois päältä, antaa nykyisten lainojen juosta loppuun, ja sitä mukaa kun rahaa vapautuu, niin vedän ne pois Mintosista. Mielestäni nykyisessä epätietoisuuden tilassa riskit ovat liian suuret, joten mieluummin seuraan tämän vuoden hommaa sivusta. Pitänee kuitenkin pitää silmällä tarjolla olevien lainojen korkoja. Jos muutaman kuukauden kuluttua aletaan liikkumaan 15-20 pinnan välissä laadukkaimpien buybackien kohdalla, niin saatan pistää lisäsijoituksia. Toisaalta osakehintojen halventuessa (ja tuotto-odotusten kasvaessa?) houkuttelevuus osakkeisiin sijoittamiseen kasvaa, mikä saattaa vähentää omaa P2P-sijoittamista jatkossa entisestään.

Tekisi mieli beesata Inderesin mallisalkkua täysin sokkona, mutta tunne on vahva, että en ole ainoa, joka haluaa pysyä P2P-hommista tällä hetkellä kaukana.

Edit. Näköjään Mintoskin mainostaa isolla, että yli kolmannes lainoista >14 % korolla. Lienee melko kova tahti, millä jengi tällä hetkellä vetää rahojansa ulos.

1 tykkäys

Samoin, FF allokaattorit laitettu tauolle ja antaa saldon kasvaa. Katsellaan, mihin suuntaan niitä sitten laittaa.

Itellä “sijoitustutkimus tonni” jatkaa suunnitellusti allokaattorissa pyörimistä markkinahintaan. Raakadatan keruu jatkuu siis normaalisti.

Pohdin tässä, että voiko FF kyykätä lopullisesti siihen, että sijoittajat vetävät rahansa pois paremmin tuottaviin kohteisiin nyt, kun pörssit ovat tulleet alas? Ainakin itse olen pohtinut tällaista peliliikettä. Vertaislainat tuolla palvelussa ovat käytännössä ainut likvidi omaisuuserä käteisen lisäksi, joka ei ole vielä sulanut tässä syöksyssä. Houkutus ottaa ne ulos ja valjastaa pörssiin on suuri.

4 tykkäystä

Itse olen ainakin keskeyttänyt kaikki allokaattorit, ja nostin kaiken avoimen saldon pois. Vanhat lainat saavat vielä rullata.

2 tykkäystä

Samaa olen miettinyt. Tein itse juuri näin 2018 lopussa. Myin kaikki suomilainat ja ostin Talenomia sillä rahalla. En ole katunut :slight_smile:

5 tykkäystä

Itsellä nettotuotot ovat huvenneet niin kovaa, että huimaa ihan oikeasti. Luottotappiot tulevat pääosin 5 tähden lainoista,joissa luotonottajalla on velkaa 35-55 % nettotuloista. Ei ihmiset selviä tuollaisista maksuista hyvinäkään aikoina. Eli kyseenalaistan hakijoiden sijoittamisen parhaisiin luottoluokkiin. Arvio tästä on mennyt FF:ssa näköjään pahasti pieleen.Toki luottotappioita on aina, mutta nyt ne ovat menneet sellaisiksi, että tuotot kumoutuvat käytännössä kokonaan.

1 tykkäys

Samoin, luottotappiot ovat lisääntyneet merkittävästi joulukuusta alkaen. Nettotuotto ei ole kasvanut juurikaan, vaan mennyt siksakkia vaakasuoraan aina uusien luottotappioiden myötä.

Silti “toteutunut tuotto” näyttää edelleen ihan kohtuullista lukemaa. Tämä viimeaikainen heikennys ei ole kai vielä ehtinyt kunnolla iskemään siihen?

Omia pohdintoja FF seikkailusta. Yli tuhat lainaa on kiertänyt oman salkun kautta.

Tärkeintä mitä FF:lla on, on luottamus. Sijoittajien ja lainanottajien. Olen muutamasta yksittäistapauksesta ottanut heikon signaalin, että tätä luottamusta joutuu kyseenalaistamaan.

Uusien markkinoiden avauksissa luokitukset ovat olleet ihan kuraa, itse kokeilin Puolaa jäätävin tappioin (prosentuaalisesti). Jos luokitus menee noin vihkoon Puolassa, niin miksi sama ei voi toistua muualla?

Välittömästi IPOn jälkeen omassa salkussa tuli iso piikki alaskirjauksia. Olipas erikoinen sattuma…

Platformissa on myös erikoisuuksia joita ilmesti jälkimarkkinoilla yritetään hyödyntää. Maksuviiveet nollaantuvat joissain tilanteissa myynnissä olevissa lainoissa, ja saatat ostaa terveen näköisen lainan, jossa on lyhennykset juuri loppuneet.

Jos toimiala on vähän harmaalla alueella myöntäessään lainoja, niin miksi se ei venyttäisi harmaata aluetta sijoittajien suuntaan. Olipa ikävä vihjaus, mutta tällaisten riskien kanssa sijoittaja elää, ja joutuu kyseenalaistamaan.

Siirsin kaiken palautuvan “vähäriskiseen ellei peräti riskittömään” laskurahoitukseen melkeinpä heti näiden jälkeen, koska näistä pääsee kuukaudessa eroon. No kappas, laskurahoituksen allokaattori “hajautti” minulle useamman erän samana päivänä samasta yhdestä lainasta, joka oli täysin mätä. Selvitin firman ja se oli valmiiksi käytännössä ded. Kiitos! Kaksi perintäprosessiin menevää erää syö laskurahoituksen tuotosta ehkä vuoden tuotot. No, nämä ovat enää pieniä rahoja.

Tämän jälkeen olen siirtänyt rahaa vain pois. Hyvällä tuurilla jään voitolle vaikka salkussa on vielä yrityslainoja. Toistaiseksi on vielä 7% p.a. tuotto neljältä vuodelta. Alun perin aloin siirtää rahaa pois huonontuvan tuotto-odotuksen ja hitaasti kiertävän pääoman (ei kunnollista sijoitettavaa) vuoksi, mutta piilevät riskit veivät lopunkin houkutuksen. Onneksi jäljellä olevat lainat ovat keskimäärin viimeisellä vuodellaan ja pääoma jo kohtuu merkityksetön.

1 tykkäys

Hieman ohi FF:n, mutta ei herätä P2P tällä hetkellä itsessäni liikaa luottamusta.

Osan rahoista olen itse jo vetänyt pois Mintosista. Mietin, että josko sittenkin tekisi muutaman 16 % buyback -sijoituksen ja jättäisi loput lepäämään sinne. Päätin kuitenkin lueskella nykyisestä koronmaksupolitiikasta pending-tapausten osalta. Vastaan tuli tämä.

Sattumoisin ensin Mintos isolla mainosti yli 14 % korkoja etusivullaan, ja kolme päivää sitten totesi yllä olevassa linkissä alkavansa maksaa korkoa pending-tapauksille. Kommenteissa kyseisen ratkaisun hämäryyttä ihmetellään ja kommentit ovat mallia:

Mintos, I don’t want interest on pending payments. I just want my money back after the loan has matured. As I mentioned in my email, I am withdrawing all my money (50K) from the platform as long as these “pending” payments are in place.

What actually are pending payments? First, you have created pending payments to “solve” problems with payments behind schedule. Now it seems you are just adding another layer to hide problems of problems. It seems it is not fixing root cause. — pitkä sepustus tasoista — And now with another layer of 7 days it seems to me that we just ended up with “payments behind schedule of LO payments behind schedule of delayed loans.”

Totesin itsekseni, että ehkäpä sittenkin sijoitan vaikkapa Fortumiin tai Sampoon kuin Mintosin lainoihin.

3 tykkäystä

Itsellä myös kokemusta p2p markkinapaikoista, olin jossain kohtaa vuotta 2019 jopa 75% vertaislainoissa, mutta nyt salkusta näissä kiinni enää noin 20-30% ja kokoajan pääomaa vapautumassa, jotka sijoitan juurikin aiemmassa kommentissa mainittuihin Sampoon jne. Tuotto / Riski suhde tällä hetkellä on vain paljon parempi osakkeissa. Mitä Fellow Financeen tulee, niin uskon että tämä on laskevan auringon ala, vaikka itse jaan Friedmanilaisen talouskatsomuksen ja mieleeni ei tule mitään kauniimpaa kuin markkinaehtoinen rahoitus, niin näen kulutusluotto skenen edelleen kaventuvan, ja on selvää että yhä laskevien korkojen ja nousevan likviditeetin maailmassa, Fellow Finance tuskin on voittajia.
Vertaislainoihin en itse aio sekaantua hetkeen kunhan saan loputkin pääomat kerättyä ja laitettua osakkeisiin.

Tämä on juurikin näin, kaikkien osapuolien luottamus alustaan ja FF:ään ylipäätänsä on äärimmäisen tärkeä asia yhtiölle.

Eikös tuo kuulosta ihan puhtaalta bugilta järjestelmässä, joita valitettavasti ilmenee kaikissa järjestelmissä alalla kuin alalla. Itse olisin kyllä tuosta asiasta yhteydessä Fellowin sijoittajapalveluun ja kysyisin miten näin on päässyt käymään ja kuinka korjataan tämä virhe.

Siinähän sitä hyvin näkisi onko sitä luottamuksen aihetta vai ei. Jos ilmenee että ei ole, niin sitten on helppo kovistelle allokaattorisopimuksen ehdoilla, jossa hyvin yksiselitteisesti määritetään suurin summa mitä allokaattori saa yksittäiseen lainaan sijoittaa. Jos/kun allokaattori on tässä tapauksessa toiminut vastoin sopimusehtoja, niin eiköhän se ole selvää että FF on tästä aiheutuneesta haitasta korvausvelvollinen.

1 tykkäys

Tämä johtuu siitä, että palvelu näyttää tilastot luottotappioista koko siltä ajalta, jonka sijoittaja on palvelussa ollut mukana. Se siis vertaa 10 viimeisimmän lainan tuottoa esim. useiden vuosien keskimääräiseen tappiokertymään ja tekee näistä hienot pylväsdiagrammit. Tämä esittämistapa on niin lähellä huij anteeksi vastoin parempaa tietoa kuin olla saattaa. Vääristely tulee jossain vaiheessa Fellow Financelle pahasti kynsille.