25. VILJO
Kiinnitin aikanani huomiota siihen, miten paljon Viljo tekee kauppaa ja vielä ihan “hyvän kokoisilla” summilla. Välillä tuli olo, että sijoittaako se Viljo lähinnä mutulla, kun on niin monessa osakkeessa mukana ja joskus kirjoitteli vähän sillä tavalla “fiilismäisesti”. Tulipa sitten ajan mittaan kirjoiteltua hänen kanssaan yksityisviesteillä, niin huomasin hänen omaavan erinomaisen muistin ja sen, että hänellä oli hyvin monesta yhtiöstä jonkinlainen tuntuma.
Olen kokenut, että Timontilla on tietynlainen hyvä “tatsi” erilaisiin sijoituskohteisiin ja yleisesti sijoitusmaailmaan, mikä varmaan osittain perustuu hyvään muistiin, maalaisjärkeen ja myös siihen, että osaa itsenäisesti ajatella unohtaen hälinän keskittyen näkemään metsän puilta. Mielestäni ainakin näissä edellä mainituissa asioissa Timontilla ja Viljolla on paljon samaa. Monilla on usein paljon tietoa, mutta sitten saattaa olla vaikeuksia löytää kaiken tietomäärän keskeltä ne olennaisimmat asiat ja mahdollisesti on myös siten keskitytty liiaksi lillukanvarsiin.
Mielestäni Viljo on hyvin mielenkiintoinen ja myös erilainen sijoittaja, jolta moni konkarikin voisi ottaa mallia siitä, miten laajasti seuraamalla ja yksinkertaisiin asioihin keskittymällä voi menestyä.
Viljo on selvästi myös lahjakas “rakennusmieskin”:
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen varsin vakaassa elämäntilanteessa oleva itseensä suhteellisen tyytyväinen perheenisä. Olen myös yrittäjä ja golffin rakastaja. Olen myös sijoittaja ja koitan tulla vapaaherraksi. Seuraava tarkastelujakso on 2025 lopussa. Ikäni n. 40 vuotta.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Golffaan itse oppineesti 3 tasoituksella, tykkään kokkailla intialaista ruokaa, olen mahdollisesti foorumin liputetuin käyttäjä ( @Verneri_Pulkkinen vieläkö ykkös pallilla?).
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
Golf, Kanotointi, jousiammunta, piirtäminen ja maalailu,sekä kokkailu (jos vaan jaksaa)
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Teen liikkuvaa myyntityötä, mutta jos en tee, niin vien lapsen hoitoon 8:30 ja joko teen töitä tai käyn pari kertaa viikossa aamulla salilla. Illalla tällä hetkellä enimmäkseen hoitelen lapsia ja kodin hommia (vauva ja kohta 7v).
Muu perhe menee aikaisin nukkumaan, joten sijoittamiseen (jos oikeasti sijoitan, eli tutkin yhtiöitä) paras aika on illalla n. 21-23:30 aika. (herään n. klo 7, pakosta, kun pitää lapsia hoitaa :D, muuten nukkuisin makeasti pitkään).
Kursseja vilkuilen kyllä vähän väliä… ja päivällä on kyllä osarit katsottava jos suinkin voi.
5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?
Jaa a. Teen vähän kaikkea, mutta yleisesti olen ehkä kasvuyhtiöihin sijoittaja, minulle kelpaavat myös toistaiseksi tappiolla olevat yhtiöt.
Kriiseissä minulle kelpaavat edullisesti suuren ja vakaat yhtiöt (voi olla syklisiäkin teoriassa ja mielellään saisivat vähän kasvaa). Nyt olen kuitenkin myös hankkinut osinkokassavirtaa (enimmäkseen isoista vakaista yhtiöistä joita sai halvalla).
On siellä salkussa kuitenkin esim. Leaddesk, Fodelia, Fondia, Noho jne. tyyppisiä pienempiä yhtiöitä.
Tykkään seurata myös epäonnistuneita sijoituksiani vähintään sivusilmällä, joskus tulee ihan hyviä käänteitä.
6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Aloitin sijoittamisen OP-henkivakuutus rahastoilla (on kalliit kulut!!) kun työuran alussa alkoi jäämään rahaa säästöön, mutta suoriin osakkeisiin sekaannuin jo aika pian ja alussa menikin aika hyvin, mutta sitten laitoin kaikki rahat Nokiaan ja menetin varmaan 70% pääomasta, mitä oli päässyt kertymään.
Sittemmin pienen tauon jälkeen jatkoin, kun olinhan aika nuori.
n. 6-7 vuotta sitten aloin melko vakavasti sijoittamaan myös itselleni siirtyneen yhtiön kassaa, joka kasvatti potin suuremmaksi (onneksi valikoin hyvät yhtiöt).
7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää ja kuinka paljon sinulla on käteistä?
Tällä hetkellä Salkussa on vajaa miljoonan verran osakkeita (suoria) ja kassa n. 150k eur (kassaan tulee yritystoiminnasta yleensä jonkin verran lisä panoksia), vaikkakin 2023 näyttää aika haastavalta.
Osinkoa pitäisi tulla n. 25-26 k eur / vuosi ja ajattelin tätä kasvattaa 30k/v tasolle.
Verottajalle on verovelat kuitattu ja ollaan saajapuolella 250k eur edestä firmassa seuraavat 10 vuotta aikaa käyttää… henk koht myös vähän samaa.
salkkuja on 7 kpl, joista 3 merkittäviä.
TOP 10
Kaspi kz n. 115k eur n. 5% osinko 2022 ja 25% tuloskasvu ohjeistus 2023, p/e 11…
UWMC n. 90 k eur keskihinta n. 4 dollaria, n. 10% osinko, usan 1. lainoissa ja kasvattaa osuutta vaikeassa markkinassa. p/e ei kannata laskea ehkä tällä hetkellä.
Perion network n. 84k eur. 2022 kova tulos kasvattaja, ohjeistaa n. 15% tuloskasvua 2023, ei vieläkään kauhean kallis, iso netto kassa. Bing optio.
Innofactor n. 70k, noh, osinkoa ja matala p/e ja hyvä tilauskanta…
Talenom n. 68 k eur, alla todella kova Suomen kannattavuus.
Voxtur n. 60 k eur (tästä miinus 100k eur… kannattas olla topit ja rahastaa pystysuorat nousut). Jos johtoon voi luottaa, niin 2023 pitäs olla plussalle tulos, super vaikea markkina.
Ses Imagotag n. 50k eur -wau! mahtava tilauskanta ja ei varmasti helposti vaihdeta, walmart USA auttaa. valitettavasti olen tätä myynyt moneen kertaan olen 75k eur plussalla… dominantti peluri tulossa.
Inmode n. 45 k eur ohjeistaa ihan hyvää tuloskasvua ja iso kassa, kurssi jo korjaantunut vähän paremmalle tasolle.
Tietoevry 36k osinkoa, ostettu 22 euroon alimmat
Valmet 32k sama kuin yllä, tekis jo mieli myydä mutta pidän.
8. Jos sinun pitää veikata, niin mitkä kolme osaketta tulevat olemaan pisimpään salkussasi ja miksi?
Nykyinen vaihe painottaa myös osinkoa maksavia yhtiöitä, joten voisin kuvitella, että Kaspi kz, uwmc olisivat pitkään salkussa ja Talenom on ollut 1,8 eurosta ainakin jonkinlaisella painolla ja sitä mielellään pitäisin vuosia.
Harvoin myyn koko positiota, parempi olisi kysyä, mikä luultavammin tulee myydyksi
Ennen olisin tosin dumpannut osinkojyrät pois kunhan ovat ensin täyteen hinnoiteltuja, mutta nyt saatan tyytyä pitämään…
9. Tämä kiinnostaa varmasti todella monia; millainen on herra Viljon sijoitussuunnitelma ja millainen on osakepoimintaprosessisi step by step?
Tällä hetkellä suunnitelma on kasvattaa osinkokassavirtaa loppu kassa sijoittamalla n. 30k eur ja loput on kasvuyhtiöissä.
Lueskelen foorumia ja juttelen privaatisti joidenkin toisten sijoittajien kanssa, sieltä voi saada ideoita.
Yhtiöiltä luen yleensä ennen tuloksia edelliset osarit ja tutkailen mitä odotetaan markkinan puolesta, eniten tykkään kvartaali webcasteista ja puheluista henkilökohtaisesti. Inden haastattelut myös jees.
Hyviin ideoihin lähden usein maltillisesti liikkeelle, mutta teesien vahvistuessa olen valmis lisäämään panoksia.
Kaikenlaiseen epävarmaan roskaankin välillä sotkeudun, mutta useimminten stoppien kanssa, minimoiden tappioita.
Tuttuja firmoja seuraan. Nyt 2022 aikana määritin perus parametrit, että voin ostaa sellaista p/e alle 10, osinko yli 5% ja ei liikaa velkaa (esim Siltronic, Valmet, Tieto, huhtamäki täytti melkein 26 eurossa, joten ostin) + halvalla kovia tulosparantajia (esim. Kaspi kz, Inmode, Perion network
Mielellään omistan sellaisia tulostaan kiihtyvästi parantavia yhtiöitä, jolloin voi saada tuloskasvun ja multiippelit…
10. Mainitse kaksi isointa vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös kaksi isointa kehityskohdettasi sijoittajana.
vahvuudet:
-joustavuus vaihtaa taktiikkaa ja tehdä muutakin, kuin yhtä asiaa (ostaa mahtavia kasvuyhtiöitä ).
-kokemus ja kyky käyttää aikaa keskittyneesti mielenkiinnon kohteisiin.
Heikkoudet (laitan ainakin kolme)
-2021 pääoma kasvoi sen verran suureksi, että tuntui, kuin peli olisi ollut voitettu ja vaikka möin hyvän osan salkusta jäi stopit laittamatta ja salkku kokonaan tyhjentämättä (vaikka intuitio huusi ja lujaa), eli laiskuushan siinä vähän iski ja ylimielisyys.
-vähän liian suuri riskinottokyky epäilemättä.
-ihan perhanan heikko ymmärrys tästä korkojen vaikutuksesta ennen tätä viimeisintä inflaatio hommaa, miten monta kautta tämä vaikuttaa osakkeisiin ja yhtiöihin Jospa tästä taas oppisi jotain.
11. Olen ymmärtänyt ja olet maininnutkin, että menet osittain mutulla sijoittamisessa. Jos mututuntumaa käytät, niin oletan, että erityiseseti sinun pitää hallita tunteesi erilaisissa tilanteissa, miten pystyt kontrolloimaan tunteitasi ja miten sinä opiskelet/harjoitat sijoituspsykologiaa?
Pahalta kuule välillä tuntuu ja 2022 oikein inhotti, kun verot , rempat ja kurssilasku verotti pääomia rankasti (kiva että oli iso kassa kuitenkin).
2006 jälkeen on jokunen kriisi ollut sijoitusmarkkinoilla, niin ehkä siinä on tullut jonkin verran kokemusta ostaa väkisin vaikka pikkuerissä osakkeita.
Välillähän on hyvä reflektoida, että miltä minusta nyt tuntuu ja miltä muista oletettavasti tuntuu tai miltä minusta tuntuisi 6 kk päästä, kun katson siitä 6-12 kk eteenpäin (tai muuta katsoo ) jos esim. korot sitä tai tätä.
Pääasiassa koitan kyllä katsoa osakkeen hintaa, sen liiketoimintaa ja yhtiön markkinan kehitystä ja millainen asema yhtiöllä on tuossa markkinassa.
12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä sijoituslähteitäsi ja onko sinulla jotain omia sijoitusporukoita, joiden kanssa debatoit sijoitusjutuista?
Inderes ja foorumi ovat pääasiallisia lähteitä yhtiöiden raporttien lisäksi. Jokunen ystävä on joiden kanssa viestitellään ideoista ja täällä foorumilla puolen tusinaa henkilöä ehkä.
Vaimolle tietysti selitän sijoittamisesta ja golffista ja lupaan sitten kuunnella neulomisesta ja tanssista yms. (eli itsellehän siinä selittää kun vaimolle kertoo. Kannattaa kuunnella jos vaimo sanoo, että nyt ei viljo jaksa noita juttuja )
13. Sinulla on varallisuutta kertynyt hyvinkin, mutta olet aika rohkeasti tehnyt sijoituskauppoja ja usein. Miten “suojaat” omaisuuttasi ja varmistat ettei tule poikkeuksellisen suuria tappioita?
Minulla on taustalla työ ja yritys, joka antaa turvan jos sijoutukset menisivät surkeasti.
Mielestäni suurin osa salkusta on kuranteissa yhtiöissä, joskin arvostukset välillä venyivät liikaa. Voxturilta (ja Oroco, jossa olen myös mukana) toki toivon että saadaan homma toimimaan, tiedän kyllä että ovat riskisempiä!
Muutoin vähän alkuvaiheemman sijoitukset ovat pienemmillä panoksilla.
stoppeja minulla ei tällä hetkellä ole montaa, mutta ehkäpä kannattaisi olla.
Kaspi kz on tietysti sitten Kazakstanissa, mutta toivotaan, että Kiina ja Venäjä pitää näppinsä erossa…
14. Sinun on pakko antaa salkkusi neljälle foorumilaiselle kahdeksi vuodeksi hoitoon, kenelle antaisit ja miksi?
@LakeBoodom , @jaska7 vois katsella hyviä kasvu kohteita ja valvoa nykyisiä. @DayTraderXL sais laitella stoppeja ja treidata. @Hades voisi pitää näitä silmällä sitten ja löytää jotain oikein laadukasta.
15. Mitä Inderesin Foorumi on antanut Sinulle, mitä et muualta saa?
Todella paljon ideoita, mistä koittaa karsia jokunen hyvä. Kanavan missä keskustella sijoittamisesta ja kohteista. Täällä on yhtä innokkaita tyyppejä kuin minä, mutta monet paljon taitavampia kuin itse olen.
16. Jos saisit opetettua yhden asian sijoittamisesta foorumilaisille napin painalluksella, niin minkä opettaisit?
Miten tehdään varmasti paljon rahaa (laitelkaa niitä stopeja, tosin mulla ei ole nyt montaa).
Olisiko osto-, ja myyntiohjelmat hyvä monelle, että ostetaan erittäin esim. laskevaa kurssia mahdollisesti summaa ylös skaalaten jos saa oikein hyvän hintaan?
17. Mitä pidemmän aikavälin tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Tavoitteletko tiettyä elämäntasoa varallisuuden kartuttamisen avulla?
Tavoittelen keskiluokkaista mukavaa elämää ilman työstressiä ja kiireitä (vähän jotain voisin tehdä ehkä harrastuksen vuoksi). Periaatteessa olen jo siinä tilanteessa, vaan salkku on edelleen säätämättä osinko moodiin. työntekoa olen vähentänyt jonkin verran.
18. Miten sijoittamistyylisi on muuttunut, kun sinusta on tullut isä? Miten meinaat opettaa lapsillesi taloudenhallintaa ja/tai sijoittamista? Onnea vielä kerran isyydestä!
Kiitos onnittelusta, toki tässä on tuli jo toinen lapsi. Molemmilla on arvo-osuustilit ja vanhempi hyvin tietää mitä siellä on (Talenom, Revenio ja Qt), nuoremmalla on vähän Talenomia, ei muuta.
Kyllä kai tuo varallisuuden karttuminen ja lasten määrän lisääntyminen johtaa sellaiseen vakauden kaipuuseen ja osinkovirran hankkimiseen… ei kyllä ensimmäisen kohdalla vielä ollut sellaisia aikeita.
19. Voisiko Viljo antaa Alokkaalle pari yksinkertaista vinkkiä, että Alokkaasta tulisi hivenen parempi sijoittaja?
Sulla on alokas vakaat tulot, josta jää sijoitettavaksi ylimääräistä. Mieti millainen sijoittaja haluat olla. Kannattaa olla valmis myös vaihtamaan taktiikkaa.
Panosta isommin varmempiin ja pienemmin epävarmempiin kohteisiin mahdollisesti stoppeja hyödyntäen. Arvioi caset uudestaan uuden informaation tullessa. Aina voi ostaa lisää jos todisteet alkavat kasautua (siellä riskisemmällä puolella?).
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Haluan kiittää foorumilaisia laadukkaasta sisällöstä, mukava olla saman harrastuksen parissa.
Kiitos paljon vastauksista Viljo!
Olen huomannut, että moni on ollut kiinnostunut, miten Viljo ajattelee ja sijoittaa, joten siksikin oli tosi kiva saada hänet haastateltavaksi.
Luulen, että yleisesti ottaen on hyvä, jos edes silmäilee asioita hyvin laajasti, jotta olisi jonkinlainen tuntuma useisiin eri osakkeisiin ja muutenkin sijoittamiseen liittyviin asioihin. Tällä tavoin on enemmän mahdollisuuksia ja tilaisuuksia pärjätä osakemarkkinoilla.
Rauhallista viikonloppua kaikille!