Alokas haastattelee

Perjantaina on vuorossa pörssiyhtiön toimitusjohtajan haastattelu, joka on todella mukava ja myös kekseliäs kaveri. Hän taitaa hieman kulkea omia polkujaan - hyvällä tavalla nimenomaan. :slight_smile:

Ensi viikon perjantaina on haastattelussa kekseliäs foorumilainen. :bulb:

Hyvää alkanutta sijoitusviikkoa!

31 tykkäystä

23. HARRI SIEPPI

Näen paljon samaa Harrissa kuin Mikael Rautasessa; pirun mukavia, avoimia ja monipuolisia kavereita, jotka ovat menestyksensä todella ansainneet. Olemme Harrin kanssa samaa ikäluokkaa, mutta elämämme ovat olleet hyvin erilaiset, jos isossa kuvassa katsoo, niin olen monessa mielessä päässyt varmasti hyvin paljon helpommalla kuin Harri ja siksikin ihailen sitä, mihin hän on päässyt ja mitä hän on ihmisenä.

Mielestäni Harrin elämäntarina on huikea ja kaikesta menestyksestä huolimatta; Harri on kuin kuka tahansa kaveri kaikella hyvällä tavalla. Tosin olen ennenkin viitannut siihen, että moni elämässään omilla ansioillaan menestynyt on usein sellainen ettei tarvitse tärkeillä tai ylpeillä, jos Alokas tässä nyt äkkirikastuisi sijoittamisella tai “taideteoksillaan”, niin kyllä se äkkiä kuuluisi ja näkyisi. :wink: Olen ollut aina vähän sellainen sählä ja omanlaiseni, mutta usein tällaiset monipuolisesti fiksut harrit ovat niitä, jotka ovat kohdelleet mua hyvin ja olleet kivoja aitoa Alokasta kohtaan. Jos on oikeasti kova tyyppi, niin ei ole tarvetta ylpeillä tai todistella, vaan voi olla ihan lunkisti kiltti ja oma ittensä.

Harrista ja hänen asenteesta voi ottaa varmasti jokainen mallia ja ehkä tämän haastattelun myötä monet oppivat näkevämään enemmän ympärillään mahdollisuuksia kuin uhkia. Yleisesti ottaen voi varmaa sanoa, että optimismi ja positiivisuus kantaa hedelmää niin elämässä kuin sijoittamisessakin.


Noniin, kiitos Alokkaalle. Pyydettiin, että vastaisin Harrina, enkä Wittedin toimarina, sedimentoituneena organisaatioläskinä Harri Sieppinä, joten ei filtteriä ei meikkiä.

Kuvien selitykset: Alokkaalle - 3 kuvaa selitettynä - YouTube

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Mä oon isi, veli, ystävä, puoliso, hiihtävä harmonikansoittaja, toimitusjohtaja, yrittäjä, työkaveri, juoksija, Rollolainen ja junantuoma Hesalainen. Laman lapsi ja taustalla raffi nuoruus, kova yritys olla aina kunnollinen. Pilke silmäkulmassa ja hymy ei hyydy.

2. Kerro sadalla sanalla uratarinasi.

Tää on ollut ehkä sellainen perse edellä puuhun tyyppinen matka. Karkasin kotikaupungista kesken lukion ja tulin Helsinkiin. Eka duuni oli ilman koulutusta ja osaamista vartijan homma asematunnelissa ja opiskeluiden loppuun saattamista. Arvuuttelin lähdenkö opettajan uralle vai bisnesmaailmaan, mutta bisnes vei mukanaan. Ekan firman perustin alle 20v ikäisenä ja se oli verkkokauppa. Ratkaisumyyntiä pääsin aikoinaan opettelemaaan JCDecauxilla (huippufirma) ja Citruksen (upeafirma) kautta päädyin sitten ATK-piirimyyjäksi. Välissä käytiin tekemässä mobiilipalveluita Conmiolla (mielettömän mielenkiintosia asiakascaseja) ja sieltä sitten takaisin Citrukselle johtamaaan liiketoimintaa ja sieltä sitten yrittäjäksi perustamaan nykyistä. Välissä käynyt jeesaamassa missä on tarvittu, mutta pääpiirtein näin :). Ei mitään superfancyä Management Consulting uraa, ei huippukouluja, ei suomenruotsalaisia juuria - pelkkää hikeä, kyyneliä ja verta. Lopulta jopa tähän lahoon päähän on tarttunut jotain, kun on tarpeeksi monta kertaa koittanut takoa ja oppia.

3. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Oon ollut kerran linnanjuhlissa (2007) - tapasin Nallenkin! Tämä liittyi aikaan intin jälkeen kun olin Varusmieliiton puheenjohtajana ja tuli muutenki pörrättyä erilaisissa piireissä kuin nykyään. Hienot bileet, booli maistui pontikalta.

Minusta piti tulla kilpaurheilija ja minulla on nuorten SM-kisoista mitali. Kävin aikoinaan Ounasvaaran Urheilulukiota Rovaniemellä ja ihan tosissaan ja hampaat irvessä treenattiin, että oltaisiin maailman parhaita. Onneksi tajusin jossain kohtaa, että jos en olekaan maailman paras niin sitten edessä voi olla Eppu Normaalin tarjoama tulevaisuus: työttömyys, viina ja viimeinen erhe.

En pysty pelaamaan lautapelejä, koska usein niissä heitetään noppaa ja on osittain sattumaa kuka voittaa. En halua koskaan hävitä. Itselleni olen super ankara ja vaativa, kuin kilpaurheilija edelleen. Saatan harmistua ikävistä kommenteista, mutta onneksi vuodet ovat auttaneet tässä ja osaan nykyään erottaa minän eri ulottuvuudet yritysjohtajasta aina isiin saakka.

4. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Kaikkien aikojen ykkösharrastus on maastohiihto. Sitä oon tehnyt itse kovalla tasolla ja kiertänyt ympäri Suomea kisaamassa tässä upeassa lajissa. Edelleen se on se fallback laji, johon palaan useimmin. Katson myös kaikki hiihtokisat, jopa hieman tylsät SM-hiihdot. Kestävyyslajeista lempparikategoriaan menee myös juoksu ja pyöräily. Fiilistelen kovasti myös monia muita lajeja ja olen mm. kerinnyt tänä talvena Alpeille laskettelemaan. Lapsena hypättiin myös mäkeä ja kisattiin yhdistetyssä. Enää en uskaltaisi hyppyrimäkeen. Vertailuryhmä oli todella kova, Rovaniemellä oli tosi kovia yhdistetyn tyyppejä.

Aina mukana on myös seurannut opiskelu. Olen tehnyt opintoja Helian lisäksi kolmessa yliopistossa ja opiskelen jatkuvasti jotain. Lukeminen on todella lähellä sydäntä ja ahmin myös äänikirjoja. BookBeatissa kuulun siihen 2%:n joka saa viestejä että kuuntelet liikaa joten maksa lisää tai vähennä kuuntelua.

Tyttären kanssa harrastetaan ihan kaikkea. Saatan tanssia kotona hänen kanssa jonkun musiikin tahtiin, tehdään nukketalohommia, käydään uimassa ja all time favorite - My Little Pony:t jotka “puhuvat”, eli pidän nukkea kädessä ja se “puhuu”… Kun se on puhunut yli tunnin niin tuntuu, että nukke todella puhuu jo itsellenikin ja pää sanoo poks.

5. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

07-08: Herätys, aamupesut, aamupalat ja valmistautuminen päiväkotirundiin.
08-08:30 lapsen vienti hoitoon
08:30-16:30 Duunihommia
16:35 Lapsen haku: ei saa mennä liian aikaisin, ei liian myöhään
16:35-18:00 Super Rush Hour - äkkiä kotia, tee ruokaa, lapsi kylläiseksi
18-19:30 Action: leikkitreffit tai vastaava - jos ei ole mitään ohjelmaa niin tulee vaikea ilta
19:45-21 Siivous, Iltapala, iltatoimet, lapsen nukutus
21:30- Vapaa aika, töiden viimeistely, mahdollisesti urheilu jos ei päivällä muuten kerkiä

^Tämä joka päivä uudelleen.

6. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Olen varovainen sijoittaja. Etsin kohteita, jotka tasapainottavat omistuksiani. Minulla on kiinteistösijoituksia (asuntoja), energiayhtiöitä, paperiteollisuutta, mutta jos Wittediä ei lasketa niin eniten laitan kiinni superrahastoihin joka kuukausi. Ihanaa, kun ne ovat menneet plussalle viimeisen 6kk aikana. Kaikkiaan sijoituksia on joku 10M€.

7. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ensiksi olin rohkea sijoittaja ja täynnä itsevarmuutta. Pistin yksittäisiin osakkeisiin kiinni rahaa ja kyttäsin niitä päivittäin - ja otin turpaan.

Toisella kierroksella olin oppinut ettei kannata räimiä minne sattuu vaan pitää sijoittaa yhtiöihin joita tuntee hyvin tai rahastoihin, jotka tuntuvat fiksuilta. Martin Paasin opeilla liikkeelle. Sen lisäksi sijoitin rahaa henkilöstörahastoihin, firmoissa joissa työskentelin - mutta varsinaisesti niistä ei suuria voittoja koskaan tullut. Tämä strategia toimi vähän paremmin.

Kolmannella kierroksella (nykyinen) olin jo pessimisti, että mitään ei periaatteessa kannata myydä vaan Paasin HoldEm on toimiva tie. Parempi että laittaa säännöllisesti palkasta sivuun ja unohtaa Nordnetin tunnarit ettei tule pienintäkään hinkua käydä sotkemassa asioita. Tyttärelle tein kans oman salkun kun hän syntyi - idealla ettei koskaan myy, senkun vaan säästää. Iso muutos jo melko vapautuneeseen sijoitusmeininkiin tuli, kun Witted listattiin ja yhtiö sai oman rivinsä salkkuuni. Se pisti ajattelemaan nimenomaan hajautusta. Minulla on valtava ylipaino yhdellä tekno-osakkeella, joten koin että muiden kuuluisi olla erilaisia sijoituksia: asunnot / energiayhtiöt / paperiteollisuus / pankit ja ennen kaikkea rahastot. Kun en ole Wittediä koskaan vähentänyt on hajautusta tullut tehtyä myös vivulla. Olen melko tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen :slight_smile:

8. Miten se on vaikuttanut sinuun sijoittajana, kun sinusta on tullut perustamasi isohkon pörssiyhtiön toimitusjohtaja? Onko tavallaan enää kiinnostusta hoitaa/seurata muuta omaisuutta ja muita sijoituksia, kun sinulla on oman firman osakkeita 2 328 513 kappaletta? Stressaako Wittedin osakekurssin heilunta, kun onhan sinulla siinä paljon “kiinni”?

No ei kyllä stressaa. Joskus tuntuu koomiselta katsoa omaa salkkua, kun se voi päivän aikana olla +500K€ tai - 500K€, vaikka mitään uutta ei olisi tiedotettu tai tapahtunut. Siihen tosin turtuu tosi nopeasti ja kyllästyy myös kyttäilemään päivittäisiä kursseja. Se missä pitää pitää katse kiinni on, että bisnes luistaa. Kurssit ovat aina lägääviä mittareita liiketoiminnalle, eivätkä varsinaisesti kerro siitä arjesta paljoakaan.

Witted on myös sellainen osake jolla on ole koskaan harrastanut treidaamista, joten melkein kaikki ”omaisuuden hoitaminen” tai seuranta on liittynyt muihin omistuksiin.

9. Miten paljon vaurastuminen/raha motivoi sinua? Onko vaurastuminen/rikastuminen ollut sinulle suuri motivaation lähde esimerkiksi silloin kun perustit Wittedin (silloin yhtiö kulki nimellä Talented)? Mitä hyvää vauraus on tuonut elämääsi?

En ole todellakaan syntynyt kultalusikka suussa - ehkä enempi mono hampaiden välissä. Olen laman kasvatti ankeasta pikkukaupungista, joten varmasti melkein jokainen mun luokalla ja ikäryhmässä halusi murtautui irti siitä ankeasta maailmasta missä me kasvettiin. 90-luvulla meidän perhe kituutteli jollain näkkärillä ja haaveili mäkkäristä. Oli aina kylmä, pimeä ja kouluun hiihdettiin vanhoilla Järvisen suksilla - aina ylämäkeen ja ilman pitoa. Koulussa ei paljoa naurattanut myöskään, meidän koulu ylpeili sillä, että siellä oli Rovaniemen halvin kouluruoka, Rovaniemi puolestaan sillä että kaupungeista se onnistui halvimmalla ruokkimaan lapset. Toisin sanoen, meidän ruoka oli Suomen paskinta. Rehtorikin harrasti sitä, että kiersi luokassa kertomassa säästämisestä, vanhoista kirjoista kumitettiin merkinnät ja käsipaperit leikattiin kahtia. Koko kaupungissa ei ollut montaa skidiä, jotka olisivat saaneet viikkorahaa, muutoin kuin keräämällä tyhjiä viinapulloja joko himasta tai kadulta. Kaikissa meissä, myös minussa, on ollut sellainen valtava tahto, että joskus asiat on paremmin ja sitä kohti on menty opiskeluiden ja työnteon kautta. Oletuksena, että kukaan ei ikinä tule sun puolesta muuttamaan elämääsi, ei ole perintöä eikä reittiä reittä pitkin edetä rikkauksiin. Se on kaikki itsestä kiinni.

Samaan aikaan rikastuminen ei kuitenkaan ole ollut syy yhtiön perustamiseen. Se on lähtenyt tahdosta tehdä parempi tulevaisuus nörteille, joihin lasken itsenikin kuuluvan eli semicool-seminörtti, joka diggaa änäristä, counterista ja osaa aiheuttaa valtavaa tuhoa koodaustaidoilla, jos saa luvan osallistua. Taidot riittää just ja just siihen scriptaus-tasolle ja sitä kautta on aina ollut parempi, että keskityn bisnekseen enkä techiin. Mä olisin mennyt töihin jonnekin sijoituspankkiin Jörren ja muiden frendiksi, jos olisin vaan päässyt sellaiseen. Mutta kun ei ole mitään fäncyä koulua taustalla ja todistuksetkin on kultaista keskitasoa, niin nämä ovet ovat olleet yleensä kiinni. Toisaalta en ehkä kokisi edes kuuluvani finanssiyhtiöihin vaan mun sydän on aina sykkinyt tekkiskenelle. Olisin kai voinut mennä jonnekin isoon korppuunkin töihin vaikka myymään ATK-projekteja, mutta kun ei vaan onnistu. En oikein millään pysty sietämään hierarkioita, byrokratiaa ja sisäistä politiikkaa - olisin kuollut sisäisesti. Piirrän aina reunojen yli, enkä mahdu annettuihin muotteihin. Lopulta olen päätynyt toki isoon yhtiön, mutta sillä erotuksella että olen saanut kavereiden kanssa rakentaa sellaisen alusta saakka itse ja siten kuten itsestä tuntuu parhaalta. Jos joku asia on vituttanut niin seuraavana päivänä ollaan muutettu sitä. Ei tunnu yhtään niin pahalta näinpäin.

Se mitä vauraus on tuonut mulle on se, ettei pelkää enää koko ajan, että joku tulee ja vie tikkarin. Ei tarvi spennata lainanlyhennystä tai metsästää Alepasta punaisia lappuja. Ja voin kertoa, että sitä on tehty! Varsinkin silloin kun muutin Helsinkiin ja olin ilman mitään kunnon tukiverkkoja. Se on omalta kohdaltani se, isoin muutos. Muuten elämä on ihan tosi samanlaista kuin ennenkin. Mutta pelkästään tuo seikka ettei pelota että selviytyykö seuraavasta kuukaudesta on sellainen yksittäinen asia, joka nostaa elämänlaatua merkittävästi.

On kuitenkin yksi asia mistä olen tavattoman onnellinen, todennäköisesti lapseni ei tarvitse elää samaa lapsuutta ja nuoruutta, jonka olen itse kokenut.

10. Mietti asiaa, miten hyvänsä, niin sinun on täytynyt olla ahkera ja omaat jotain upeita ominaisuuksia, kun olet perustanut Wittedin sekä vienyt sitä hienosti eteenpäin ja johdat sitä hienosti edelleen. Miten olet onnistunut tässä ja mitkä ominaisuutesi ovat eniten auttaneet tässä Witted -nimisessä “projektissa”?

Verkostot ja kaverit ovat auttaneet eniten, joten kiitos ystäville. Jos sitä laskee taaksepäin, että mistäpä noi tuollaiset ystävät ovat tulleet niin olen pienestä pitäen joutunut rakentamaan kaverisuhteita joka suuntaan. On pitänyt olla empaattinen, välittävä ja omata hyvät kaveritaidot että on pärjännyt. Suhteiden kautta syntyivät Lapissa kaikki työpaikatkin (joita en muuten sit ikinä saanut siellä…hmm).

Töitä on tehty paljon. Opiskelu ja työnteko on olleet se keinovalikoima, jolla on tuntunut pääsevän aina hieman eteenpäin. Wittedin menestyksen takana on myös varsin onnistunut tiimin rakennus, meillä on aivan valtavan hyvä porukka jolla hommaa pyöritetään ja todella älykkäitä ihmisiä töissä. Se missä itse olen onnistunut on sen ensimmäisen tiimin rakentamisessa ja bisneksen löytämisessä. Se tiimi on puolestaan rakentanut sen tokan tiimin ja niin edelleen. Taso on ollut kova ja on sitä tänäkin päivänä. Me ei olla pyritty kilpailijoita kyttäilemällä ja sivupeiliin katsomalla löytämään parhaita markkinakäytäntöjä, päinvastoin ollaan tehty se meidän menestys haistelemalla markkinalta hiljaisia singnaaleita ja isketty niihin.

Luulen, että olen pystynyt antamaan Wittedille sellaista hullunrohkeaa ajattelua, että kaikki on mahdollista ja pitää vaan luottaa itseensä, kuunnella asiakkaita ja talentteja ja tehdä kuten itse parhaaksi näkee. Ei ole olemassa sellaisia oraakkeleita, jotka pystyvät kertomaan mitä kannattaa tehdä vaan pitää tehdä minkä kokee itse oikeaksi ja olemaan valmis myös muuttamaan mieltä jos tapa onkin huono. Kaikki käytännöt, prosessit yms. On joku tavis luonut aikanaan eikä ne välttämättä ole oikeasti parhaita käytäntöjä.

11. Inderes oli apunanne listautumisessa, missä asioissa Inderesistä oli eniten apua, kun listauduitte? Säästittekö kokonaisuudessaan rahaa ja aikaa, kun hyödynsitte Inderesiä listautumisessa?

Inderes on markkinan paras IR-kumppani. Ne tuntee sijoittajan mielenlaadun paremmin kuin kukaan muu ja ovat myös syöneet omaa koiranruokaansa tekemällä oman IPOn. On ollut mahtavaa kun on päässyt tutustumaan Inderesin porukkaan. Suurimman vaikutuksen on tehnyt Mikael, Iina ja Minna joiden kanssa me ollaan eniten tehty duunia yhdessä. Toki meidän analyytikot on yhtälailla tulleet nyt tutummaksi ja ovat älyttömän fiksua porukkaa. Mikaelin kanssa on jopa käyty kalastamassa Larussa, mikä on yksi kohokohta myös yhteistyön kannalta :slight_smile:

Inderes oli koonnut ennen Wittedin IPOa ryhmän rohkeita, jotka päättivät haastaa perinteisen IPO markkinan ja vanhat toimijat. Ajatuksena siellä oli, että IPO kustannukset ovat kasvaneet aika poskettomiksi ja toimintatavat on jostain Jeesuksen ajalta. Asiat voisi tehdä toisin ja tulisi pistää uusiksi. Oli tosi helppoa todeta, että tämä on se jengi jonka kanssa me halutaan tehdä duunia.

Meillä iso apu oli Inderesin rakentamasta verkostosta, valmiista mallista miten IPO vedetään (yhdessä rakennettu Sisun ja Dottirin kanssa) ja henkisestä tuesta. Väitän että säästimme rahaa ja vaivaa, erityisesti hikeä kun hypättiin kimppaan tän jengin kanssa.

12. Olen jutuistasi päätellyt, että et ole varsinkaan aiemmin ollut hirveästi harrastellut sijoittamista,lisäksi olet omien sanojesi mukaan “tavis” ja olen myös käsittänyt, että pörssimaailma on ollut sinulle jokseenkin vieras ennen listautumista, niin onko tämä tuonut lisähaasteita pörssiyhtiön johtamiseen ja miten olet mielestäsi selvinnyt?

No ei varsinaisesti. On ollut kyllä ihan tosi kiinnostavaa seurata nyt uudesta vinkkelistä pörssiyhtiöiden toimintaa. Oon koittanut vältellä noita dinosauruksia ennen ja pörssiyhtiöiden jargoni mitä ne vetää esiintymisessään on ollut tosi luotaan työntävää. Nyt kun vähän kurkkii tätä hommaa sieltä verhon sisäpuolta alkaakin huomata, että: ”ahaa, se sanoi noin, mitä se oikeasti tarkoittaa on…”. Oon kauhean utelias luonne ja opin asioita yleensä nopeasti. Kyselen kans paljon tyhmiä: ”Mikä on investor call, miten vedetään tulosinfo ja onko sen pakko olla puiseva” Koitan vältellä astumista samaan ansaan, jossa oma ulosanti muistuttaa Dinosaurusten örinää tai teksti vilisee ATK-jargonia, jota 80% ei tajua.

13. Minkä muiden yhtiöiden osakkeita omistat kuin Wittedin?

UPM, Neste, Nordea… joskus jotain muitakin ollut, nyt aika vähän kun ei kerkiä seuraamaan näitä firmoja riittävästi.

14. Kerro kolmellakymmenellä sanalla ajatuksiasi näistä yhtiöistä:

-Futurice: Ihan huippu ATK-firma, yksi parhaista. Oon ollut joskus futun bileissä Larussa, jossa tj ajoi hissiä ja kuskasi jengiä juhlimaan. Oli mahtava meininki. Nykyään törmään samaan kaveriin päivittäin päiväkodilla, kun lapset on samassa hoitopaikassa. YKSI parhaita vetoja Futulta viime vuosilta on ollut Columbia Roadin perustaminen, jossa mun puoliso on duunissa.

-Inderes: Alansa ykkönen, rebel, erilaisella tavalla ajattelevaa porukkaa. Hyvä meininki ja yhtiön kulttuuri muistuttaa tosi paljon sitä mihin ATK-skenessä on totuttu. Mahtavaa nähdä et firma on myös laajentunut samoihin maihin, joissa itsekin ollaan starttailtu.

-Reaktor: Ihan huippu ATK-firma, yksi parhaista. Tehdään paljon duunia yhdessä ja Reaktorin tj Sampo on nykyään meikälle yksi läheisimpiä sparrauskavereita. Me joskus aikoinaan Vesan, Mäksyn ja Juhan kanssa starttailtiin hommia 2016 ja Reaktor uskoi Wittediin (silloin Talented) niin paljon että päättivät myös investoida yhtiöön. Kiitos.

-Vincit: Ihan huippu ATK-firma, yksi parhaista. Mä olen diggaillut heissä mm. Siitä että he ovat pyrkineet viestinnässä erottautumaan muista. Myös Vincit on koittanut välttää jargonia ja vetänyt joskus vähän rajummin viestintäänsä. Joskus se on osunut, joskus ei. Mutta jos ei kukaan suutu, niin mikään ei muutu. Juliukseen oon päässyt tutustumaan viimeisen vuoden aikana, mahtava tyyppi. Tehtiin kerran baarissa källit ja juotettiin jengille alkoholittomia mainitsematta viinan puutetta juomissa. Taidetaan olla kumpikin enempi SKI kuin After-SKI porukkaa.

15. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä kriteereitä poimiessasi osakkeita salkkuusi?

  • Haluan tuntea firmat
  • Haluan tuntea liiketoiminnan
  • Haluan ymmärtää markkinan missä yhtiö toimii ja sen trendit
  • Haluan ymmärtää yhtiön kilpailuedun

16. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä varoitusignaaleja joiden takia et ottaisi jotain osaketta salkkuusi?

Jokin yllä mainituista kohdista puuttuu.

17. Sijoittajana kiinnostaa, miten Wittedin väki viihtyy töissä, onko teillä hyvä henki ja onko teillä motivoitunutta porukkaa? Onko jotain todistusaineistoa porukkanne tyytyväisyydestä?

Witted ja Witted-yhtiöt ovat aina silloin tällöin julkaisseet henkilöstötyytyväisyystuloksia. Parhaimmillaan esim. Mavericksin eNPS on ollut 100%, joten epäuskottavan suuri. Tyypillisesti kuitenkin tulokset ovat pienempiä kuin sata, joten kehitettävääkin löytyy.

Meillä on mielestäni hyvä henki ja motivoitunutta porukkaa. Moni tulee yhtiöön töihin, koska meillä tapahtuu paljon ja kasvetaan kovaa. Kasvu luo paljon mahdollisuuksia oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen - urakehitykseen. Firmat jotka eivät juurikaan kasva ovat stagnaattisia paikkoja myös urakehityksen kannalta.

Ei meillä kuitenkaan kaikki pärjää ja joskus myös joku saattaa lähteä. Nopea kasvu tarkoittaa nopeaa muutosta. Muutos puolestaan voi jännittää ihmisiä ja lisätä stressiä. Meillä pitää olla henkisesti varautunut siihen, että muutos on jatkuvaa.

IT-sektori ja asiantuntijatyö on muuttunut vuosien aikana suuntaan, jossa organisaatiot ovat flättejä ja itseohjautuvia. Se ei tahdo sopia kaikille. Meillä on myös rakenteita, mutta yksilön vastuu voi silti olla merkittävä. Nyt kun olemme ”iso yhtiö” niin meille on muodostunut ja muodostumassa yhä enempi prosesseja, mikä on hyvä asia, kunhan se ei hidasta menoa. IPO oli sellainen harjoitus, jossa saimme loikata prosessikehityksessä ja prosessien dokumentoinnissa. Mun silmissä se oli oikein, nyt ollaan yhtiönä paljon vahvempi.

18. Mitä Inderesin Foorumi on antanut sinulle ja Wittedille? Jos Wittedin omaa yhtiöketjua ei lasketa, niin mitä ketjuja seuraat eniten ja miksi?

Meidän matka IPOsta tähän hetkeen on osunut aikaan, jossa markkina on myllerryksessä. Melkein 10v jatkunut tasainen meno ja kysynnän jatkuva kasvu on muuttunut ja liiketoiminnan ennustettavuus on sitä kautta vaikeampaa. Me ollaan saatu kannustusta ja runtua koko matkan ajan. Ehkä myös se, että olen itse päättänyt omalla pärställäni lähteä vastailemaan jengille aiheuttaa osassa porukassa positiivisia viboja mutta kerää myös vihaajia. Keskustelu on helposti sitä kautta polarisoitunutta foorumilla.

Joskus tuntuu siltä, että kun on oikein hyvä fiilis ja tuntuu että kaikki sujuu niin sitä voi kivasti tasapainottaa käymällä lukemassa kommentteja foorumilta x). Veikkaan, että tämä menee sit toiseen suuntaan samalla tavalla. Meidän markkinalla on isoja megatrendejä, jotka luovat jatkuvaa ja kasvavaa kysyntää eivätkä ole kadonneet minnekään vaikka välissä aaltoilisi. Kun tulee hetkiä, jossa me positiivisesti yllätetään sijoittajat niin sitten on varmaan selkään taputtelua ja kannustusta, jota voi käydä lukemassa vaikeina hetkinä. We will see.

Mulle parasta antia on olleet älylliset kommentit, jossa joku on oikeasti nähnyt vaivaa ja perehtynyt aiheeseen ennen kuin on tullut huutelemaan mielipiteitään teemasta. Ne postaukset luen erityisen tarkasti. Kiitos näistä :slight_smile:

Käyn välillä kurkkimassa Inderesin kahvihuonetta ja paikkoja joissa meidän threadin aktiivisimmat kirjoittajat ovat äänessä. Hauskaa katsoa miten samalla tai eri tavalla he toimivat eri paikoissa ;-).

Yritän myös löytää threadeja joissa toimarit ovat itse aktiivisesti mukana keskustelussa mutta liian usein niiden löytäminen on hankalaa.

19. Alokas on sivutoiminen yrittäjä, joka osaa käyttää hieman MS Painttia sekä Muistio -ohjelmaa ja lisäksi hän on vielä parempi häiritsemään muiden keskittymistä avokonttorilla kuin Verneri Pulkkinen, niin olisko sinulla/Wittedillä tarvetta tällaisella sivutoimiselle yrittäjälle? Alokas ei välttämät opi kovin helpolla eikä tiedä ja muista mitään, mutta on ainakin sosiaalinen.

Yllättävän pitkälle pääsee alkeellisilla tai keskinkertaisilla MS Paint taidoilla, tässä taidonnäyte Wittedin CFO:lta Temeltä vuodeltaa… 2018 ehkä

Kannattaa siis pistää hakemusta jos sopivannäköisiä työpaikkoja tulee hakuun :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

  • Fiksuista ja älykkäistä kommenteista
  • Aktiivisuudesta
  • Insighteista
  • Kannustuksesta.

Kiitän Harria valtavasti näistä joka tavalla upeista vastauksista!

Hän ei varmasti itse vaatimattomana ajattele näin, mutta itse näen Harrin tarinan olevan eräänlainen sankaritarina. Tästäkin haastattelusta monet varmasti saavat erityisen paljon motivaatiota ja rohkeutta omaan elämään.

Ja olihan tuo mahtavaa, kun Harri pyytämättä teki tuon ajatuksia+tunteita herättävän ja kivan videon. Sain hänen vastauksistaan ja puheistaan ajatuksia, jotka jätän muhimaan, joita voin hyödyntää jossain vaiheessa tulevissa haastatteluissa.

Tästä on hienoa jatkaa viikonlopun viettoon, kiitos kaikille ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

EDIT:
Huomasittehan haastattelun alussa olleen linkin Harrin tekemään videoon:

149 tykkäystä

Mulla on loppupäivä aika kiireinen, joten en ehdi täällä tänään enää pahemmin hengailemaan, mutta kiitän vielä kerran Harria suuresta panostuksesta tähän haastikseen. :slight_smile:

Näistä haastateltavien vastauksista oppii paljon sijoittamisesta sekä myös kaikenlaisista muistakin asioista, lisäksi olen ainakin itse saanut ihan hirveän paljon näistä motivaatiota sijoitustoimintaan ja kaikenlaiseen muuhunkin yrittämiseen.

Haastateltavat ovat hirveän paljon käyttäneet aikaa vastaamiseen ja moni onkin privaviesteissä kehunut haastateltaviani sekä heidän vastauksiaan. Suosittelen laittamaan vielä viestiä heille itselleenkin (vaikka kehuja joskus välitän), uskon, että palautteet lämmittävät heidänkin mieltään ja ehkä he ovat jatkossa entistä aktiivisempia täällä Foorumilla, koska tietävät siten, että heidän panostaan arvostetaan. :slight_smile:

Mukavaa perjantaipäivän jatkoa kaikille! :slight_smile:

30 tykkäystä

Perjantaina 10.3. on kekseliään foorumilaisemme haastattelu, jolla taitaa olla omassa sijoitustoiminnassaan hieman “lynchmäisyyttä” mukana.

Perjantaina 17.3. on vuorossa sellainen kaveri, joka sijoittaa mutullakin. :open_mouth:

Näistä sitten vielä lisää myöhemmin.

Rauhallista ja rentoa lauantaita kaikille! :slight_smile:

11 tykkäystä

Seuraava haastateltava on mun mielestäni Foorumin ainakin toisiksi kovin lyncheilijä ja myös Foorumin yksi kekseliäimmistä kavereista, joka on saanut joskus harvinaislaatuisen erikoisen osingon. :open_mouth:

Olisi perjantaina siis tiedossa haastattelu, joka taas antaa erilaista hyvää ajateltavaa. :slight_smile:

Mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa!

28 tykkäystä

24. TEEMU HINKULA

Teemu erottuu varmasti harmaasta massasta ja nimenomaan hyvällä tavalla; hauska, idearikas ja älykäs kaveri, joka osaa vielä kirjoittaa erinomaisesti. Mielestäni hän osaa ottaa hyvin irti erilaisista sijoituskohteista esimerkiksi lyncheilemällä tai vaikkapa kyselemällä rohkeasti eri tahoilta. Sinänsä monet hänen tavoistaan tutkia ja selvittää asioita ovat yksinkertaisia, mutta ne vaativat rohkeutta ja vaivaa.

Itse ajattelen ja uskon, että Teemu pitkässäkin juoksussa menestyy sijoittajana em. asioiden takia sekä monista muistakin syistä. Varmaan suurin osa sijoittajista loppujen lopuksi tutustuu sijoituiskohteisiin aika samalla tavalla katsoen samanlaisia asioita, lukien samoja juttuja ja ehkä vain toiset perehtyy ajallisesti enemmän kuin toiset, mutta Teemu tekee kyllä varmasti about samat asiat kuin muutkin, mutta siihen päälle hän oikeasti tutustuu firmoihin tavoilla, mitä suurin osa ei keksisi tai jaksaisi tehdä.

Teemu näkee enemmän vaivaa kuin suurin osa, mutta myös katsoo ja tutkii asioita eri tavalla kuin muu sijoitusmassa… ehkä näillä tavoilla juuri voi päihittää sen indeksinkin? Hinkulan vahvuus on kaikkien näiden juttujen lisäksi myös se, miten eri näkökulmista hän osaa katsoa asioita ja se, että hän selvästi tunnistaa kehittämisen kohteensa ja osaa varmasti huomioida sen sijoitustoiminnassaan.

Kannattaa lukea tämä haastattelu läpi, koska tästä saa hyviä käytännönkin vinkkejä. :slight_smile:


Aluksi iso kiitos Alokkaalle tästä ketjusta. On kerta kaikkiaan mielenkiintoinen ja opettavainen innovaatio. Vetää nöyräksi saada olla mukana, kun katsoo tuota nimilistaa.

@Harri_Sieppi ehdotti, että sarjaan voisi liittä ns. kolme kuvaa osion. En lähtenyt siihen, mutta yksi kuva, podcast ja video löytyy.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Oulun läheltä lähtöisin oleva Saksassa asuva, mutta Luxemburgissa operoiva opettaja. Kuulun tässä sarjassa tutuksi tulleeseen kohta nelikymppisten miesten kerhoon. Tosin sillä erotuksella edellisiin, että minä en ole perustanut perhettä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Tähän osioon on tullut aikaisemmilta vastaajilta paljon hauskoja sekä monipuolisia vastauksia. Päätin itse valita muutaman sellaisen merkkipaalun elämäni varrelta, joista olen erityisen ylpeä.

i) Olen ainakin omasta mielestäni Inderesin tulosliveidean isä. Se perinnehän alkoi Nokian vuoden Q1 2018 Facebookin Osakesijoittaminen ryhmästä ja mielestäni tästä päivityksestä.

Sain viime vuoden yhtiökokouksen jälkeisissä kekkereissä pummattua Mikaelilta Inderesin paidan palkkioksi tästä hyvästä. Olenkin kantanut sitä ylpeänä päällä eri tilaisuuksissa. Varsinkin lyncheillessäni.

ii) Olen toiminut Luxemburgin jääkiekkomaajoukkueen joukkueenjohtajana III-divisioonan MM-kisoissa sekä olympiakarsinnoissa.

iii) Siitä huolimatta, että olen asunut aikuisiästäni ulkomailla yli 10 vuotta, olemme käyneet 23 vuoden ajan lapsuusajan kavereiden kanssa kesäisin kalareissulla samoissa maisemissa. Ainoastaan koronavuosi ja yksi toinen kesä on jäänyt välistä, mutta niitä on paikkailtu pilkkireissuilla.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen on ollut aina intohimo. Kiinnostuksen kohteet ovat hieman vaihdelleet aikakausittain, mutta siihen on liittynyt liikuntaa, filosofiaa, maailmankaikkeuden tutkimista ja viime aikoina enemmän ja enemmän sellaiset asiat mihin tässä kysymyksessä ei saanut viitata.

Tiedän muuten elämän tarkoituksen. Se on havainnoida. Pidän kyllä enemmän englannin kielisestä termistä ”to observe”, koska se kuulostaa aktiivisemmalta. Ei ole löytynyt vielä argumenttia, joka saisi näkemykseni muuttumaan.

Harrastuksiin kuuluu etenkin jääkiekko, mutta myös muunlainen urheilu. Lisäksi pidän matkustelusta ja luonnossa samoilusta. Asun täällä makeiden metsäpolkujen läheisyydessä ja pyrin kesäisin tekemään sooloreissun jonnekin Lapin erämaihin. Tykkään nauttia myös hyvästä ruuasta ja juomasta. Ensimmäisiä asioita saisi harrastaa enemmän, viimeistä vähemmän.

Täkäläisestä lätkästä tekisi mieli puhua enemmänkin, koska se on tarjonnut ainutlaatuisia kokemuksia. Säästetään kuitenkin merkkejä eikä poiketa liikaa aiheesta. Jos jotain asia sattuu kiinnostamaan, niin tämän podcastin lopussa (n. ajasta 50 min) kertoilen aiheesta enemmän.

Sen verran haluan kuitenkin elvistellä, että olen päässyt toteuttamaan jokaisen suomalaisen pienen pojan unelman tekemällä maalin leijonapaidassa. Se tosin oli Luxemburgin punainen leijona ja vastassa oli Belgia, mutta ei takerruta yksityiskohtiin. Toivottavasti osakepoimintamahdollisuudetkin tipahtaisi samallalailla tarjottimelle kuin tuo ripari.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen klo 6-7 riippuen monelta on ensimmäinen oppitunti. Siinä sitten aamutoimet yleensä jonkun podcastin tai esimerkiksi Vernerin Vartin pyöriessä taustalla.

Töihin ajellessa kuunteleen taas jotain sijoitusaiheista podcastia tai äänikirjaa. Töissä sitten viisastelen oppilaille ja kollegoille aikani tai mökötän toimistossa. Kotiin ajelen jälleen podcastien tahdissa yleensä klo 16-17, jos ei ole mitään muuta ihmeellistä. Siinä sitten ruokailu, power nap ja illalla töitä, sijoitusjuttuja tai lätkää/muuta urheilua. Nukkumaan sitten toivottavasti ennen puolta yötä.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana ja millainen sijoitushistoria sinulla on?

Pyynnöstä huolimatta ajattelin kuvailla pitkästi. Kapinoin myös sen verran, että yhdistin tähän kolme kysymystä alkuperäisestä kysymyspatteristosta.

Olen aina ollut kiinnostunut taloudesta ja sijoittamisesta. Muistan pienenä lueskelleeni sanomalehdistä ja teksti-tv:ltä änäritulosten lisäksi pörssikursseja. Tein joitain senttiosakkeisiin perustuvia leikkisalkkujakin. Lukion jälkeen hain jopa taloustieteitä opiskelemaankin, mutta motivaatio pääsykokeisiin lukemiseen sai kolauksen, kun huomasin yllättäen pääseväni suoraan lukion papereilla matikkaa lukemaan. Päätin silloin allokoida ajankäytön lyhytjänteisen taloudellisen edun tavoitteluun ja menin raksoille nakuttelemaan rakennustelineitä pääsykokeisiin lukemisen sijasta.

Taustani on sellainen, ettei lapsuudessa tai nuoruudessa koskaan ollut suurempia pääomia käytössä, eikä täten sijoittamisesta puhuttu muutoin kuin omistusasumisen muodossa. Itseäni sijoittaminen aina kiinnosti jollain tasolla, mutta välityspalkkiot tuntuivat aina kovin suurilta verrattuna sijoitettavissa olevaan pääomaan. Silloin en vielä tiennyt ETF:stä, mutta opiskeluaikoina laittelin jonkun verran kesätyörahoja pankin rahastoihin. Nostelin niitä aika herkästi ulos, kun tuli tarve nautiskella elämästä. Sama kaava jatkui myös työuran alussa, jolloin lisätulot ohjautuivat elintason nostoon, eli siis hauskan pitoon.

Sen verran sain kuitenkin aikaiseksi, että ostin heti valmistuttuani ja vuoden mittaisen työkeikan Brysselissä tehtyäni kämpän pääkaupunkiseudulta. Siihen aikaan eli 2010 sen pystyi saamaan ilman käsirahaa ja omaa takaajaa vaan apuna oli jokin pankin/vakuutusyhtiön varmaankin kallis vehikkeli. Ihmetytti kyllä, kun minulla oli silloin vuoden työsoppari ja olin ollut siinä työssä vasta kolme kuukautta. Pankissa ei koskaan pyydetty näyttämään mitään työsopimusta tai vastaavaa. Sanoivat vain, että olen ollut luotettava asiakas ja palkka on tullut säännöllisesti tilille. Kolme kuukautta ilmeisesti riitti säännöllisyyteen, sitä ennen palkka oli tullut Belgian tilille…

Pari vuotta siitä ja muutin tänne Luxiin töiden perässä. Kämpän laitoin vuokralle, joten tässä kohtaa minusta tuli varmaan oikea asuntosijoittaja. Myöhemmin olen myynyt tuon kämpän ja ostanut kaksi muuta sijoituskämppää. Täällä Luxissa sitten alkoi rahaa kertymään tilille. Aikani rallateltuani, losomersun ostettuani sekä tietyn käteispuskurin rakennettuani aloin miettimään, että rahan voisi laittaa myös tuottamaan. Siinä sitten aikani googleteltuani löysin Laiska Sijoittaja-blogin, jonka perusidea resonoi kovasti. Samoihin aikoihin alkoi pyörimään myös Rahapodi, jossa Martin Paasi paasasi passiivisesta indeksisijoittamisesta. Siitä sitten Nordnetin tiliä auki, kk-säästäminen tulille sekä pieniä osakepoimintoja kokeilemaan. Ekat taisivat olla Orava ja öljy bull 2x vivulla. Ei niistä sen enempää.

Tästä pari vuotta ja ostin myös kämpän Luxista. Olin ollut siinä pari vuotta vuokralla, kunnes vuokranantajani ilmoitti, että minun olisi aika lähteä hänen hlökohtaisiin syihin vedoten. Kysyin, että voisiko syy olla se, että hän on myymässä kämppää ja olihan se. Kysyin sitten hintaa ja vaikka Luxi ei kaikista halvin paikka ole ja asuntojen hinnat olivat nousseet parikymmentä vuotta hurjaa tahtia, tuntui hinta aivan no-brainerilta. Sanoin siltä istumalta, että ostan kämpän kysymättä pankilta mitään. Onneksi pankki lämpesi, tosin ei millään huokeilla ehdoilla. Olin silti laskenut, että ei siinä pahimmassakaan tapauksessa kovin paljoa voi tappiolle jäädä vuokra-asumiseen verrattuna.

Tässä vaiheessa minun työsopparini oli määräaikainen, tosin siitä oli vielä 4 vuotta jäljellä, mutta sen jälkeisestä lokaatiosta saatikka tulotasosta ei ollut mitään tietoa. Sen vuoksi siis suuri osa osakesijoituksista meni ETF:iin, koska halusin pelata varman päälle, ettei tältä reissulta tarvitsisi palata kotiin tyhjin käsin. Jossain vaiheessa ETF:t muuttuivat sellaisiksi, joissa on ESG-filtteri. Samaan aikaan harrastelin pientä osakepoimintaa vaihtelevilla strategioilla ja yritin opetella alaa. Nordnetin myötä olin tutustunut Inderesin aamukatsauksiin, lueskelin blogeja ja someen alkoi ilmestyä sijoitusaiheisia ryhmiä. Ala tempaisi mukaan ja halu oppia oli kova. Inderesin mantra pienistä suomalaisista yhtiöistä iskostui myös minuun ja siitä alkoi kehkeytymään jonkinlainen oman sijoitusfilosofiani peruspilari. Olkoot isot firmat niissä ETF:ssä.

Kiinnostuksen kasvua ei myöskään haitannut se, että Luxemburgissa on helpompi törmätä sijoittamiseen perehtyneisiin ihmisiin esim lätkäjoukkueessa kuin vaikkapa Vantaan lähiöissä tai Oulun ympäryskunnissa. On heitä toki sielläkin, muttei ehkä yhtä paljon. Lisäksi Suomessa näistä asioista ei hirveästi juteltu ainakaan minun kuplassani, vaikka joku sitä ehkä harrastikin. Täältä taas löytyy helpommin useita eri kaliiberin sijoittajia.

Suuri muutos minun sijoittajataipaleella koitti sitten 2020 koronan myötä. Klassisena bumtsibum-sijoittajana sain kokea voittamattomuuden tunteita. Näihin aikoihin löysin myös Inderesin foorumin. Myös muilla elämän osa-alueilla tuli muutoksia. EU:n määräaikainen työpaikka vaihtui Luxin valtion vakituiseen virkaan, joka aiheutti sen, että oli aika päivittää asumisolosuhteita. Luxin asuntomarkkina oli jatkanut kuumenemistaan ja onnistuin myymään kämppäni ihan hyvään hintaan. Koska uusi työpaikkani ei enää ollut Luxin keskustassa, päätin ostaa seuraavan asunnon Saksan puolelta, jossa hinnat ovat ehkä noin kolmasosan Luxin vastaavista. Tässä kohtaa tuli siis mahdollisuus allokoida suurempi osa varallisuudesta myös osakemarkkinoille. Tämä myös pakotti suhtautumaan osakesijoittamiseen entistä vakavammin. Sivuhuomautuksena se, että Luxissa asuminen olisi ollut siinä mielessä järkevämpää, että osakkeesta ei tarvitse maksaa myyntivoittoveroa, jos sitä on omisanut yli 6kk:n ajan ja omistusosuus yhtiöstä on alle 10%. (Nämä ulkomuistista)

Joka tapauksessa salkun koon muuttuminen aiheutti sen, että kun ennen oli ollut mahdollista korjata virheitä ansiotulojen rahoittamilla lisäostoilla, enää se ei ollutkaan niin helppoa. Tämä lisäsi entisestään motivaatiota kehittää sijoittajan taitoja. Jatkoin indeksipainotteista sijoittamista, mutta jossain vaiheessa alkoi heräämään ajatus, että kun näin perheettömänä en ole hirveästi vastuussa tekemisistäni kellekään ja kun lisäksi omaan vakituisen sekä ihan hyvän työpaikan, niin miksen alkaisi ottamaan enemmän riskiä.

Olin törmännyt Luxissa Arimatti Alhankoon ja hänen kanssa tehdyn lyncheilyreissun aikana sekä muutenkin hänen kanssaan keskustellessani huomasin kuinka raakile olenkaan osakesijoittajana. Oikea yrityksiin perehtyminen vaatii paljon syvempää perehtymistä, mitä olin siihen asti tehnyt. Lisäksi huomasin, että sivutoimisena sijoittajana minulla ei ole resursseja oikeasti seurata suurta joukkoa yrityksiä.

Olen siis viime aikoina yrittänyt paneutua enemmän yhtiöihin ja suhtautua niihin kriittisemmin. Tästä johtuen rivien määrä salkussa on pienentynyt ehkä 15:stä noin 5:een, mutta niihin laitettu panos on vastaavasti kasvanut. Indeksien paino on silti vielä huomattava, jopa 2/3 salkusta. Pyrin pääasiassa omistamaan yrityksiä, joissa näen selvästi indeksiä parempaa tuottopotentiaalia. Kukapa ei näin toimisi. Salkkuni löytyy Sharevillestä, jos joku haluaa sitä stalkkailla.

Tulipa pitkä vastaus ja ollaan vasta kysymyksessä nro. 5.

6. Mihin kolmeen osakkeeseen luotat eniten salkussasi ja miksi?

Mietin tätä pitkään ja jotain kirjoitinkin, mutta lopulta totesin, etten luota yhteenkään osakkeeseen salkussani! Ideanahan on ollutkin ottaa poiminnoilla riskiä. Olen valmis istumaan kyydissä pitkäänkin, mutta myös hyppäämään pois, jos tarina ei kestä tai huomaan tehneeni virheen.

Mutta sanotaan nyt, että Efecte on ihan hyvin tehnyt sitä mitä on luvannut.

7. Mitkä ovat kolme viimeisintä osakemyyntiäsi ja miksi myit ne?

Viime vuonna tätä taitoa tuli harjoiteltua aika paljon. Tässä kolme viimeisintä.

  • Nasdaq etf. Olin ostanut sitä salkunhajautusmielessä superluotto silmissä kiiluen ja ehkä vähän treidausta harjotellen, mutta sain mielestäni paremman sijoitusidean, johon halusin allokoida varoja. (On muuten typerää, että Nordnetilla satoja firmoja sisältävä ETF lasketaan yhdeksi osakkeeksi hajautusmielessä)
  • Kamux: Kamuxia on tullut seurailtua välillä kyydissä istuen ja välillä sivusta seuraten. Yleensä jälkimmäinen on osoittautunut järkeväksi paitsi nyt. Myin viimeisimmän pienen positioni niihin aikoihin, kun Tesla ilmoitti hintojen laskusta eli aika lailla pohjilla. Yleisesti olen ollut vähän huolissani Kamuxin kyvystä pitää huolta markkinaosuudestaan vaikka se on iso toimija. Lisäksi olen ollut hieman ihmeissäni Kamuxin ongelmista myyntimikseissä, kun luulin juurin datan käytön olevan yhtiön vahvuus. Nyt kirjoitus hetkellä tämä näyttää kovinkin iditootilta liikkeeltä. Täytyy toivoa, että kohde johon uudelleenallokoin ko. rahat toisi tuottoja.
  • Stockmann: Olin tässä tietoisesti ottanut hieman vahvempaa näkemystä, mutta päädyin pienentämään sen painoa salkussa loppu vuodesta, kun alkoi näyttämään, ettei osien summa alakaan oikein purkautumaan kuten olin aluksi ajatellut. Oma moka. Nämäkin rahat meni lopulta johonkin mielenkiintoisempaan.

Ei kuulosta kovin mairittelevalta tuo lista, mutta miksipä sitä niitä osakkeita myisi, joihin on tyytyväinen. Ei sillä, että salkkussa olisi pelkkiä menestyjiä jäljellä.

8. Millainen on osakepoimintaprosessisi alusta ostotoimeksiantoon asti kerrottuna?

Tätä osa-aluetta olen pyrkinyt jatkuvasti kehittämään. Kukapa ei. Selvä kehityskohde on uusien ostokohteiden haarukointi. Siihen minulla ei ole oikein selkeää menetelmää. Yleensä kuulen idea jostain yhtiöstä tutulta tai luen foorumilta ja alan perehtymään siihen. Yleensä liian myöhässä.

Viime aikoina prosessi on mennyt suurin piirtein siten, että tutkailen yrityksen perusluvut läpi ja sen jälkeen tutustun liiketoimintamalliin esim. lukemalla foorumilta yrityketjun, jonkun analyysin tai yhtiön omia raportteja sekä katsomalla esim. toimitusjohtajan haastatteluja. Jos tuntuu että ymmärrän mitä yritys tekee ja sen liiketoimintamalli vaikuttaa mielenkiintoiselta, tutustun hieman enemmän toimialaan sekä mikä on yrityksen asema siinä. Jos vieläkin vaikuttaa hyvältä, alan näpyttelemään lukuja Exceliin. Se yleensä vahistaa omaa käsitystä yhtiöstä sekä mahdollistaa lukujen pyörittelyn. Yleensä kirjaan tuloslaskelman luvut kvartaaleittain vähintään parilta kolmelta vuodelta. Samalla lueskelen tilinpäätöksiä sekä osavuosikatsauksia. Jos tässä vaiheessa vielä vaikuttaa hyvältä, saatan avata ns. seurantaposition.

Tämän jälkeen pyrin tutustumaan lisää toimialaan. Tämä aina riippuu yrityksestä, mutta se voi tapahtua lukemalla joitain muita julkaisuja ja tutkimalla kilpailijoita. Saatan etsiä joitain datapisteitä, joilla uskon olevan vaikutusta yhtiön toimintaan. Lisäilen ne myös Exceliin. Tärkeimmistä huomioista teen myös sellaisen tekstimuotoisen uutisvirtaseurannan, jota päivittelen aina sitä mukaan, kun tietoa kertyy.

Jos tuntuu, etten löydä jotain tietoa, en ymmärrä jotain tai kaipaan muuten vain sparrausta, saatan laittaa viestiä analyytikolle, jollekin yritykseen tai toimialaan perehtyneelle foorumilaiselle tai tutulle. Jos kyseessä on tarpeeksi pieni firma, niin saatan kysyä myös suoraan yrityksen johdolta. Jos keissi tuntuu tässä vaiheessa vieläkin hyvältä, ostelen yleensä tavoitepositioni aika nopsaan täyteen. Hyvä keissi voisi sisältää kasvavan toimialan, sen sisällä markkinaosuutta kasvattavan firman sekä luonnollisesti järkevän arvostuksen. En väitä, että jokainen omistukseni täyttää nuo ehdot täydellisesti.

Yleisesti haluaisin olla näissä prosesseissa järjestelmällisempi ja kurinalaisempi. Toisinaan kirjoittelen hajanaisia ajatuksia ylös eri yhtiöistä. Niiden jälkikäteen lukeminen havainnollistaa hyvin kuinka tuuliviiri sitä onkaan mieleltään. Tätä saisi harrastaa enemmänkin. Haluaisin tehdä etenkin ostoprosessista järjestelmällissemmän, johon voisi liittyä vaikka jokin checklist, jonka käyn kurinalaisesti läpi ennen jokaista toimeksiantoa. Lisäksi haluan kehittyä lisää tilinpäätösanalyysissä etenkin taseen ja kassavirtalaskelmien osalta.

9. Olet opettaja ja opetat ainakin matematiikka sekä ICT-juttuja, niin antaako alasi/työsi jotain apua tähän sijoittamistoimintaan?

Matikan ja ICT:n (eli ATK:n) opettaminen on tällä hetkellä n. puolet työnkuvastani. Lisäksi teen opinto-ohjausta ja hallinnollisella puolella yritän luoda koululla rakenteita, joilla meidän muodostumisvaihessa oleva lukio saattaisiin joskus pyörimään sulavasti. Tavallaan yritän tehdä itseni niiltä osin tarpeettomaksi.

Tosi vaikea sanoa, että mistä on hyötyä ja mistä haittaa. Osaan varmaan pyöritellä lukuja sekä toimia teknologian kanssa. Ymmärrän jotain ihmisistä, ehkä osaan suhtautua asioihin tarvittaessa empaattisesti (moni saattaa olla tästä asiasta vahvasti eri mieltä) mutta myös objektiivisesti. Töissä tapaan monenlaisia ihmisiä; nuoria ja vanhoja, humanisteja ja luonnontieteilijöitä. Kansalaisuuksiakin löytyy meidän yhteisöstä kymmeniä. Pelkästään yhdessä luokassa saattaa olla toistakymmentä eri kansalaisuutta. Työ tuntuu varsin merkityksellistä. Mutta välillä huoli oppilaista on aika kova.

En varmaankaan ole missään tosi hyvä, mutta osaan ehkä pohtia asioita monelta kantilta. Yleisesti ajattelen, että työ vie aikaa sijoittamiselta eikä sikäli tarjoa siihen mitään kovin konkreettista lisäarvoa. Onneksi meillä on kuitenkin paljon lomia, jolloin on aikaa paneutua syvemmin.

10. Olet sijoittajana Harviaa ajatellen käynyt Batibouw-messuilla ja kiertänyt Arimatti Alhangon kanssa Euroopassa lyncheilemässä Kamux-hengessä, mitä nämä reissut ovat antaneet sinulle muuta kuin hyvää viihdettä? Tuletko/tuletteko jatkossakin tekemään lisää tällaisia reissuja?

Ainakaan se ei ole näkynyt positiivisesti tuotoissa! Mutta kyllä minä uskon, että noi reissut on vahvistanut käsitystä yhtiöistä sekä toimialoista. Esim vieraillessa vaihtoautoliikkeessä Kanadassa oli mielenkiintoista vertailla toimialan yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia eri mantereilla. Ehkä Batibouwn kokemuksilla oli vaikutusta Harvia-exittiini, kun olin huomaavinani myyjillä olevan jo varastot täynnä Q1:n jäljiltä, joka viittaisi hiljaisempaan kauppaan Harvian osalta q2:lla ja q3:lla. Tämän exitin olisi joutanut toki tekemään paljon aikaisemmin.

Onhan lyncheily yleisesti ihan hauska lisä matkusteluun! Ensi viikolle olisi suunnitelmissa yksi tosi mielenkiintoinen lyncheily, mutta ehkä siitä sitten myöhemmin. Lisäksi Kamuxin uusi myymälä avataan Düreniin, joka ei ole aivan älyttömän kaukana asunpaikastani. Ehkä sielläkin voisi joku viikonloppu pyörähtää, kunhan liike avautuu.

11. Mitkä ovat sinun tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä ja sen Foorumia ei saa mainita? Perustelujakin kaipailisin.

Luonnollisesti perinteiset Twitter, Redeye, podcastit, yritysten materiaalit, toisinaan blogit ja tuttavat sekä heidän olkansa yli luetut analyysit. Jotkut tuttavat seuraavat samantyylisiä firmoja kuin itse, joten niistä tulee sparrailtua. Muiden kanssa sitten ehkä enemmän sijoittamisen psykologiaa, makroa jne. Tällaisia sijoittavia ystäviä ei kyllä koskaan ole liikaa.

Sitten on aika yhtiökohtaisia juttuja. Joskus tutkin jotain ko. alaan liittyviä keskustelufoorumeita tai liityn vaikkapa johonkin sosiaalisen median ryhmään tai muuten vain seurailen yhtiötä ja kilpailijoita somessa. Joskus laittelen puolitutuille viestiä, jos tiedän, että he työskentelevät alalla. Näiden tällaisten tietojen kalastelu on mielestäni ihan hauskaa puuhaa.

12. Miten seuraat talouden makrokuvioita ja yritätkö ajoittaa markkinoita?

Seuraan perus uutisvirtaa, juttelen tuttujen kanssa sekä mitä eri podcasteista sattuu kuulemaan. Ja tietenkin luen Pörssien suunta-ketjua. Makro yleisesti tuntuu niin kompleksiselta, että sieltä on vaikea kuvitella saavansa etua yksityissijoittajana. Käsittääkseni makroa ei ole pystynyt ennustamaan edes keskuspankkien johtajat. Tosin useat foorumilaiset tuntuvat olevan aika hyvin kartalla. Kadehdin ja ihailen heitä suuresti.

Toki makro vaikuttaa kun yhtiöitä ja toimialoja tutkii. Haluaisin sanoa, etten ajoita markkinaa, mutta kyllä sitä varmaan väkisellä ainakin alitajuisesti tekee jokaisen oston ja myynnin kohdalla. Sen ainakin tiedän, että olen ajoittamisessa tosi huono. Jotenkin tässäkin asiassa pitäisi yrittää kehittyä.

13. Analysoi nämä kolme indeläistä 30 sanalla per tyyppi.

Ihailen Mikaelin tapaa suhtautua asioihin ilman ennakkoasenteita ikään kuin puhtaalta pöydältä ja on siten kykenevä innovatiivisiin ratkaisuihin. Heikkoutena ymmärtämättömyys ananaksen käytöstä pizzassa. Diavola avec ananas + täyteläinen punkku = omnom!

Objektiivisesti ja laaja-alaisesti asioihin pureutuva selkeäsanainen ammattilainen. Suomalainen sijoittajayhteisö olisi hyvin paljon köykäisempi ja tehottomampi ilman tätä herraa. Verneriä lienee suurilta osin kiittäminen siitä millaista Inderesin yhteisön palvelu nykyään on.

Jos jokainen ihminen maailmassa olisi yhtä positiivinen kuin Yu ja jos jokaisessa yrityksessä olisi muutama yhtä aktiivinen ja reipas työntekijä kuin Yu, ei meillä olisi sotia, nälänhätää eikä lamaa.

14. Minkä takia sinä käyt Inderesin Foorumill ja mitä Foorumi tarjoaa, mitä muualta ei saa?

Kyllähän foorumista on tullut tosi tehokas tapa seurata yhtiöiden uutisvirtaa. Uutiset ilmestyvät nopeasti (Kiitos @KuHa ) ja niihin saa yleensä asiantuntevia kommentteja hyvin nopsaan. Keskustelun laatu on korkeaa ja kiitos analyytikoiden sekä aktiivisten yhtiöiden edustajien, foorumin kautta pääsee lähemmäs yhtiötä. Lisäksi foorumilta löytyy ketjuja myös muista sijoittamiseen liittyvistä aihealueista. Politiikka yms keskustelu ei minua kiinnosta, mutta ei se minulta ole pois, jos joku haluaa sellaisessa ketjussa aikaansa viettää.

Olen kyllä alkanut miettimään, että onko foorumi tehnyt Suomen pienyhtiömarkkinasta liian tehokkaan!?

15. Sinun tulee antaa salkkusi hoidettavaksi kolmelle foorumilaiselle 5 vuoden ajaksi. Ketkä valitsisit?

50% allokoin käyttäjälle @Wallet_Nahlroos. Tämä sillä perusteella, että hän näyttää olevan indeksi ja ETF-ketjun aktiivisin kirjoittaja.

45% allokoin käyttäjälle @Arimatti_Alhanko, koska hän tutkiskelee samantyylisiä yhtiöitä kuin minä. Toki syvällisemmällä analyysillä ja viisaudella toteutettuna.

5% menee käyttäjälle @Sijoittaja-alokas. Hänen tehtävänään on löytää jokin million bagger bumtsibum. Raportointi hoidetaan meemeillä. Tämä on myös lähellä omaa strategiaani.

16. Mietitkö omassa sijoittamisessasi sijoituspsylogisia juttuja ja oletko jotenkin “opiskellut” sijoittamisen psykologiaa, jos olet niin miten?

En varsinaisesti ole opiskellut sijoittamisen psykologiaa, mutta olen toki lukenut esim päätöksenteon filosofiasta, ihmisen ajattelusta, oppimisesta jne. Kyllähän sitä jatkuvasti pyrkii reflektoimaan omaa toimintaansa ja sitä kautta kehittymään. Esimerkiksi yksi tietoinen ratkaisu on esiintyä omalla nimellä täällä foorumilla. Sen tavoitteena on ollut vakavoittaa omaa ajattelua esim ottamalla enemmän vastuuta siitä mitä tänne kirjoittaa. Kuten @Mauri on sanonut, julkisesti kirjoittaminen jäsentää paljon omiakin ajatuksia. En sitten tiedä olenko siinä onnistunut.

17. Jos unohdetaan sijoittamisharrastuksen mielenkiintoisuus ja viihde, niin miksi ja mitä varten sinä sijoitat?

Vaurastuminen ja sen tuoma vapaus luonnollisesti viehättää. Haluaisin joskus kokeilla elämää siten, että saisi keskittyä vain ja ainoastaan sijoittamiseen.

Jatkuvasta oppimisesta ja maailman ymmärtämisestäkin voisi jotain kertoa, mutta ne vissiin piti unohtaa tässä kysymyksessä.

18. Sinulla on viisi minuuttia aikaa miettiä, minkä sijoittamiseen liittyvän asian haluaisit iskostaa foorumilaisten päähän?

Kritiikissä kasvaa kehityksen siemen. Toisen eriävä näkemys voi tarjota oppimismahdollisuuden sekä osto- tai myyntipaikan.

19. Osaisitko opettajana antaa pari vinkkiä, joiden avulla Alokkaasta tulisi parempi sijoittaja?

Varsinaiseen sijoittamiseen ei varmaankaan minun kompetenssillani kannata antaa hirveästi vinkkejä, mutta voisin sanoa saman, mistä puhun usein oppilaiden kanssa, kun he miettivät elämän suuria päätöksiä.

Minusta ihmisen kannattaa tutkia maailmaa ja itseään omien intohimojensa ja mielenkiintojensa kautta. Se pitää motivaation yllä, jolloin myös oppii parhaiten. Maailma kyllä tuo eteen mahdollisuuksia, joihin kannattaa tarttua, kun ne osuvat kohdilleen. Eli palataan siis siihen elämän tarkoitukseen.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Siitä, että joka päivä saan kokea itseni tyhmäksi lukiessani foorumia. Se motivoi oppimaan lisää ja loputtomasti.

Kävin tässä aivan taannoin keskustelun paikallisten sijoitusalan ammattilaisten kanssa eräästä foorumilla kovasti keskustelua herättäneestä aiheesta. He kovasti naureskelivat foorumille, mutta kyllä mielestäni foorumilta lukemani argumentit (ei tietenkään kaikki, mutta laadukkaimmat) päihittää näiden ammattilaisten vastaavat.
Aika näyttää, kuka oli oikeassa.

Suuri kiitos vielä Alokkaalle kutsusta päästä mukaan tähän sarjaan. Olen tosi otettu. Jännä ajatella, että tällainen kansakoulun opettaja pääsee kirjoittamaan sijoittajamisestaan. Tästä tuli ehkä enemmän sijoittajan tarina kuin sijoittajatarina. Tämä oli kuitenkin henkilökohtaisestikin tosi mielenkiintoinen tutkimusmatka oman pääni sisälle.

Nähdään foorumilla, lyncheilyreissuilla tai reaaliosingoilla!


Kiitos Teemu haastattelusta!

Teemusta voi ottaa mallia vähän kokemattomampikin sijoittaja, koska monet hänen tavoistaan ajatella ja tutkia eivät loppujen lopuksi ole ehkä niin vaikeita, mutta aikaa vieviä ja rohkeutta vaativia kyllä.

Olen ehkä jäävi sanomaan, mutta näistä haastateltavien vastauksista saa paljon erinomaisia apuja omaan sijoitustoimintaan, mitä ei ehkä juuri muualta saa.

Mukavaa viikonloppua ihan kaikille! :slight_smile:

116 tykkäystä

Lyncheilyä olen tehnyt liian vähän, mutta hiukan kuitenkin ja sitä ehkä enemmän tekemällä saisin pientä lisätukea sijoitustoiminnalleni, lisäksi voisin Teemun tapaan olla rohkeammin yhteydessä eri tahoihin esimerkiksi suoraan yrityksen johtoon tarvittaessa. :thinking: Ehkä yleisesti ottaen tuollaisia asioita teemme liian vähän, vaikka tuo vaatii vain sen, että näkee vähän vaivaa.

Tuli Teemun haastattelussa muitakin mielenkiintoisia ja erilaisia asioita, mitä voi tehdä sijoitustensa eteen, jotka eivät vaadi sitä, että olisi jokin megatietäväinen konkari. Jos meinaa menestyä, niin pitää tehdä asioita usein myös vähän eri tavoilla kuin muut, kuitenkaan unohtamatta perusasioita. :slight_smile:

Leppoisaa viikonloppua!

20 tykkäystä

Kaikki, jotka ovat kieltäytyneet haastattelusta ovat tehneet sen kohteliaasti hyvistä syin ja muutamat ovat olleet rajoilla, että pitäisikö vai ei. Muutamat, jotka jäivät pohtimaan asiaa, niin otan heihin myöhemmin yhteyttä varovasti. :slight_smile:

Ensi viikon perjantaina saatte kiinnostavan haastattelun kaverista, joka sijoittaa hieman mutulla ja omaa erinomaisen muistin.

Perjantaina 24.3. on vuorossa erään yhtiön edustaja, jonka suurin osa varmasti tuntee täällä.

Mukavaa lauantaita!

18 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas Kiitos tuosta erittäin mielenkiintoisesta Teemun haastattelusta! On supermielenkiintoista lukea erilaisissa ympyröissä pyörivien ihmisten tulokulmista sijoittamiseen.

Voisiko häneltä kysyä vielä pari lisäkysymystä liittyen hänen sijaintiinsa ulkomailla ja siihen liittyviin asioihin?

Kiinnostaisi kovasti tietää enemmänkin esim seuraavia asioita:

  • Missä kohtaa suunnitelma ulkomaille muutosta alkoi hahmottumaan ja miksi?
  • Miksi juuri Lux?
  • Näen opettajan työn Suomessa sellaisena keskiluokkaisena, ihan ok toimeentulon tuovana korkeakoulutetun perustyönä - mutta miten se eroaa luxissa vs suomi esim työkulttuurin, verotuksen, arvostuksen tai talouden ylijäämän kertymisen osalta? Onko tuossa työssä Luxissa ns parempiosainen kuin mitä Suomessa olisi vai onko enemmänkin vähempiosainen kun ympärillä on niin paljon hyvinpalkattuja pankkimaailman ym ihmisiä?
  • Kuinka hän arvioi omaa ura- tai vaurastumiskehitystään jos olisi jäänyt vastaaviin hommiin Suomeen? Hiemanhan hän tätä sivusi sen kannalta, että Luxissa sijoittamiselle on enemmän sosiaalisia virikkeitä ja se on normaalimpaa.
  • Miltä näyttää 10 vuotta ulkomailla asuneen tulevaisuuden suunnitelmat, onko tuosta maailmankolkasta tullut se Koti vai tekeekö mieli nähdä vielä uutta ihan paikallisena asukkaana vai halajaako mieli ehkä jopa takaisin Suomeen?

Kiitos jo etukäteen jos näihin on mahdollisuutta saada ns. Vol 2 :hugs:

12 tykkäystä

@Kapylan_Munger1, kiitos kun luet haastatteluja ja kiitos palautteesta! :slight_smile:

Esitit paljon erinomaisia kysymyksiä ja tägään tähän @_TeemuHinkula:n, niin hän voi itse vastata sinun kysymyksiisi, jos hän ehtii. Teemu on on tosiaan aktiivinen täällä Foorumilla.

En itse olisi osannut kysyä noin hienoja kysymyksiä. Saat varmaan haastattelusta Vol2:n, jos herra Hinkula kerkeää tänne vastailemaan kysymyksiisi. :slight_smile:

8 tykkäystä

Ei kun tuo sinun kysymyspatteristo on erittäin hyvä näihin haastatteluihin! Sopivan kompakti, mutta kuitenkin erittäin mielenkiintoisia asioita esille tuova. Nyt oli vain niin mielenkiintoinen haastateltava ja tuo ulkomaille elämän siirtäminen ja siellä sijoittamisen aloittaminen inspiroi jatkohaastattelun ideoita :star_struck:

Ja itseasiassa, sehän kertoo juuri sinun kysymysten hyvyydestä, että se inspiroi ihmisiä ajattelemaan asiaa pidemmälle ja laajemmin :thinking:

8 tykkäystä

Kiitoksia vain mielenkiinnosta, tässähän ihan punastuu. Vähän menee ohi sijoitusaiheen ja henkilökohtaiseksi, mutta ei minulla ole ongelmaa näihin vastailla kun sain vielä Alokkaalta luvan vastata tähän ketjuun.

Kirjoitinkin haastattelussa tietoisesti taustoista tarkemmin kertoakseni, että suurin osa varallisuudesta tähän asti on kertynyt juurikin palkkatuloista sekä asunnoista. Eli se on tavallaan se varsinainen syy, mikä on tehnyt minusta myös osakesijoittajan. Halusin nimenomaan jakaa tarinan siltä kantilta.

  • Missä kohtaa suunnitelma ulkomaille muutosta alkoi hahmottumaan ja miksi?
  • Miksi juuri Lux?

Olen kotoisin aika pieneltä paikkakunnalta ja sieltä katsottuna maailman meno on tuntunut aina kiehtovalta ja mystiseltä, joten ulkomailla oleskelu ainakin hetkellisesti on kiinnostanut. Muistan nuorempana miettineeni rauhanturvaajan tehtäviä ja luonnollisesti NHL-tähteyttä.

Päädyin kuitenkin opiskelemaan matikan opettajaksi ja siinä kohtaa hautasin ajatuksen ulkomailla asumisesta. Valmistuin kesällä ja olin hakenut kevään aikana kaikkiin Suomessa auki oleviin opettajan tehtäviin, mutta koska minulla ei ollut papereita ja täten virallista pätevyyttä, en päässyt edes haastatteluihin. Tain ainakin oletan sen olleen syynä.

Ensimmäinen vapaa työpaikka, johon olin pätevä hakemaan, oli tuntiopettajan paikka Brysselin Eurooppa-koulussa. No niinhän siinä sitten kävi, että ei se opettajan työ haudannutkaan niitä ulkomailla asumisen haaveita vaan heti valmistumisen jäkeen syyskuussa aloitin opettamisen Brysselissä. Se oli siis ensimmäinen työpaikkani opettajana. Sitä ennen kokemusta oli ollut takana ehkä 1-2 kk sijaistamista ja luonnollisesti opetusharjoittelu.

Eurooppa-kouluista voisi tässä vaiheessa ehkä kertoa sen verran, että ne ovat siis EU:n rahoittamia ja tarkoitettu EU:n työntekijöiden lapsille. Ideana se, että kun työntekijä muuttaa vaikkapa Brysseliin, niin hänen lapsillaan on mahdollista opiskella tiettyjä (Äikkä, matikka ja luonnontieteet) aineita vielä äidinkielellään. Näin siis suomalaisilla on omat tällaiset osastonsa Brysselissä ja Luxissa. Suomalaiset opettajat siellä ovat ns. lähetettyjä opettajia opetushallituksen toimesta. Heillä on määraikainen sopimus mallia 2+3+4 vuotta. Näillä lähetetyillä opettajilla on hyvät liksat. (Ja oma verotus) Nettona reilu tuplat Suomeen verrattuna. Tuohon aikaan se oli vielä kovempi, mutta niistä leikattiin 30% eurokriisissä.

Helsingissäkin on muuten Eurooppalainen koulu Bulevardilla, mutta se on niin sanoitusti akkreditoitu eli Suomen valtion rahoittama. Heillä on sama EB ops, mutta Suomen TES:n mukaiset palkat. Käsittääkseni.

Minun duunini Brysselissä oli kuitenkin olla ns. paikalta palkattu opettaja eli tuntiopettaja. Heillä palkka on matalampi kuin lähetetyillä, mutta ihan ok silti. Nettona hieman parempi kuin Suomessa. Hauskaa Brysselissä oli se, että luulin opettavani pelkästään suomalaisia oppilaita, mutta päivää ennen kuin opetus alkoi, sain oppilaslistat käteen ja huomasin puolet kurrseistani olevan englanninkielisiä. Hyvä mun CV:lle, ei ehkä niin hyvä oppilaille. Noh, kyllä siitä selvittiin ja ihan hauskaa oli.

Oltuani sen lukuvuoden töissä, tehtävästäni tehtiin virka (eli siis tällainen lähetetyn opettajan vakanssi), johon luonnollisesti hain into pinkeänä ja euron kuvat silmissä. Noihin virkoihin oltiin kuitenkin yleensä otettu vain kokenutta porukkaa, joten minun kohtaloksi koitui palata takaisin kotiin kasvamaan.

Määräaikaisuuksista johtuen tiesin, että Brysselissä olisi aukeamassa virka Suomen osastolla, johon olisin pätevä. Game plan oli siis alkaa rakentaa uraa ja miestä sitä varten, että siihen haen ja sitten takaisin tarunhohtoiseen.

Palasin Suomeen ja pääkaupunkiseudulle kannuksiani hankkimaan. Yllättäen kuitenkin jo kolmen vuoden päästä aukesi vastaava virka Luxissa. Ajattelin, että haen siihen ja sitten sisäisellä siirrolla Brysseliin.

Mutta täällä Luxissa onkin ollut niin kivaa, että päätin jäädä tänne. Onhan täällä kalliimpaa, mutta muuten maa toimii paremmin. Brysselissä en pelannut lätkää ja täällä aloitin sen heti muutettuani. Sitä kautta on saanut rakennettua mukavan ja monipuolisen sosiaalisen verkostonkin tänne.

Luxiin jääminen osoittautui hyväksi ratkaisuksi, sillä samaan aikaan Luxi jatkui kansainvälistymistään. Yli puolet asukkaista on ulkkareita ja asukasmäärä kasvaa koko ajan. Valtiolla kasvoi tarve tarjota myös muita kansainvälisiä kouluja kuin nuo EU-koulut ja pari IB:tä. He valitsivat alkaa rakentamaan vastaavanlaisia akkreditoituja kouluja kuin tuo Helsingin eurooppalainen koulu. Niitä on täällä jo nyt 5 tai 6. Sitä kautta opettajille tuli mahdollisuus jatkaa uraansa täällä. Siihen mahdollisuuteen tartuin myös minä ja 8 vuotta EU:n Eurooppa-koulussa oltuani sain mahdollisuuden siirtyä tällaiseen paikalliseen valtion rahoittamaan. Tässä vaiheessa opetuskieli muuttui enkuksi.

  • Näen opettajan työn Suomessa sellaisena keskiluokkaisena, ihan ok toimeentulon tuovana korkeakoulutetun perustyönä - mutta miten se eroaa luxissa vs suomi esim työkulttuurin, verotuksen, arvostuksen tai talouden ylijäämän kertymisen osalta? Onko tuossa työssä Luxissa ns parempiosainen kuin mitä Suomessa olisi vai onko enemmänkin vähempiosainen kun ympärillä on niin paljon hyvinpalkattuja pankkimaailman ym ihmisiä?

Luxissa on kova pula opettajista ja valtio pitää yleisesti hyvää palkkatasoa, jotta saa pidettyä kansalaisensa tupakeissaan. Opettajan nettopalkka on valtion kouluissa yli kaksi kertaa se mitä se olisi Suomessa. Sen voi googletella netistä jos haluaa. Me ulkkarit ei kuitenkaan saada sitä ylintä virkaa. Siihen tarvitaan saksan ja ranskan kielien vahva taito. En muista tarkkaan tarvitaanko myös paikallinen letzen kieli, mutta nuo ovat siis kolme virallista kieltä. Englantia kyllä näkyy aika paljon ihan virallisissakin dokumenteissa. Minä puhun enkkua ja auttavasti ranskaa. Virallisesti minunkin ranskan taito pitäisi olla parempi tähän duuniin, mitä se oikeasti on.

Verotuksesta ehkä sen verran, että se on matalampi rekisteröidyssä parisuhteessa olevilla. Minä en ole sellainen ja kaikkiin veroihin, eläke- ym maksuihin menee sellainen 45% palkasta. Veikkaan, että naimisissa olevilla se on jotain 35% ja jos on lapsia, niin se on vielä matalampi.

Suomessahan sanotaan, että opettajalla on pitkä mutta kapea leipä. Kyllä se leipä täällä kieltämättä leveämpi on ja siihen saa päällekin ostettua monenlaisia lisukkeita. Tämä elintason nosto, varsinkin lähtökohtiini näden, on ehdottomasti ollut hyvin tietoinen valinta omille päätöksilleni ja sen vuoksi on joskus joutunut tekemään aika rajujakin arvovalintoja elämässään. Se ei aina ole olut helppoa, mutta näillä mennään…

Kun muutin tänne reilu 10 vuotta sitten, niin koin olevani täällä hyvätuloinen omiin ikätovereihini verrattuna. Ajan myötä jotku uraohjukset ovat ajaneet ohi, mutta kyllä minun bruttopalkkani ihan reilusti yli maan keskiarvon taitaa olla.

Opettajien arvostuksesta sen verran, että täällä ainoastaan ala-asteen opettajat valmistautuvat suoraan opettajiksi. Muut vaikka esim matemaatikoksi ja sitten he tulevat suoraan kouluun työharjoitteluun jota kautta saavat sitten pätevyyden. Paikalliset opettajat ovat aika konservatiivisia. Paljon kuulee ihmisten puhuvan opettajista k**ipäinä ja laiskoina. Minä en tietenkään ole sellainen. :slight_smile: Ja kyllä täällä kehitystäkin näkyy sukupolvien vaihtumisen ja tieten meidän ulkkarien esimerkin myötä. :wink:

  • Kuinka hän arvioi omaa ura- tai vaurastumiskehitystään jos olisi jäänyt vastaaviin hommiin Suomeen? Hiemanhan hän tätä sivusi sen kannalta, että Luxissa sijoittamiselle on enemmän sosiaalisia virikkeitä ja se on normaalimpaa.

Kyllähän se varmasti täysin erilainen olisi ollut. Toki vaikea sanoa, mitä olisi tapahtunut. Ammatillisesti olisin varmaan pyrkinyt kehittymään, mutta se ei opettajilla hirveästi palkassa näy. Se on ehdottomasti ammatin varjopuoli Suomessa ja osasyy siihen, että osasta tulee k**ipäitä ja laiskoja. Pitkät lomat sopii kyllä varmasti kaikille. Varallisuuden rakentamista olisin varmaan lähestynyt omistusasumisen ja ehkä sijoisuskämpän kautta. Luulen, että olisin lähtenyt mukaan myös osakesijoittamishurmokseen, mutta varmaan myöhemmin, mitä nyt.

  • Miltä näyttää 10 vuotta ulkomailla asuneen tulevaisuuden suunnitelmat, onko tuosta maailmankolkasta tullut se Koti vai tekeekö mieli nähdä vielä uutta ihan paikallisena asukkaana vai halajaako mieli ehkä jopa takaisin Suomeen?

Tätä asiaa tuli pohdittua kovasti etenkin korona-aikana. Silloin meinasi koti-ikävä painaa todella. Se kuitenkin on helpottanut, kun on päässyt enemmän käymään Suomessa. Ekat pari vuotta tässä uudessa työssä ei ole ollut kovin hääviä ja monenlainen ajatus on pyörinyt mielessä, mutta nyt alkaa näkymään valoa tunnelin päässä. Nyt ei ole mitään kummempia suunnitelma, ihan kivaa täällä on oleskella. Joskus tekis mieli pitää ainakin sapattivuosi ja leikkiä sijoittajaa sekä pohtia millaista elämä vois olla ilman opettamista.

Luulen, että aika äkkiä Suomessa tulisi ikävä takaisin. Ehkä minulle ominaisin malli olisi jonkinlainen mobiili malli, missä Eurooppa olisi se koti. Täällä on mukava suhata edestakaisin. Ehkä kuitenkin sellainen ajatus on, että ainakin hautapaikka olisi Suomessa.

Lopuksi vielä voisin sanoa, että jos foorumilla on joku opettaja tai sellaiseksi aikova, jolla elämä ulkomailla kiehtoo, englannin kieli sujuu sekä plussana ranska tai saksa jollain tasolla, niin ehdottomasti suosittelen harkitsemaan. Minulle voi halutessaan laittaa viestiä.

63 tykkäystä

Iso kiitos @_TeemuHinkula !! Huh huh, olipas siinä taas aimoannos uutta tietoa, mielenkiintoisia näkökulmia ja ajattelemisen aihetta :muscle: Lisääkin tekisi mieli kysyä, mutta tässä kohtaa on parasta vain kiittää ja kumartaa ja jättää Sijoittaja-alokkaan oma ketju elämään omaa hyvää elämäänsä ja jatkaa seuraamista :hugs:

12 tykkäystä

Kiitoksia paljon taas mukavasta palautteesta!

Ja hyvin vastasit kysymyksiin ja mukavaa, kun kysyit yksityisviestillä kauniisti luvan. :pray:

Nuo kysymyksesi sopivat hyvin haastattelun jatkoksi, ei kahta sanaa. :slight_smile:

Haastatteluketjussa mielellään muuten viestit voivat pysyä enemmän haastatteluun liittyvissä asioissa, jotta pysytään paremmin aiheessa. Tämä siis vain yleisesti. :slight_smile:

Jos haluaa jatkaa keskustelua tai kysellä lisää, niin voi laittaa kysymystä tai viestiä Kahvihuoneelle tai haastateltavalle privaviestiä. Keskustelun ei tarvitse siis päättyä.

Kiitoksia vielä kaikille tykkääjille, palautteenantajille, haastateltaville ja niille, jotka ovat esimerkiksi Twitterissä haastattelujani jakaneet!

Mä lähen tästä kohta HopLoppiin kamun muksun kanssa tuhomaan polveni. Moro! :slight_smile:

17 tykkäystä

Perjantaina julkaistaan sellaisen foorumilaisen haastattelu, joka sijoittaa osin fiilispohjalta, mutta pärjää ilmeisesti erityisesti hyvän muistinsa ja maalaisjärjen pohjalta.

Tämä kaveri ei ole varsinaisesti treidaaja, mutta paljon hänkin on kauppaa tehnyt. Pakko sanoa, että hän sijoittaa välillä mun mielestäni aika eksoottisiin yhtiöihin, mutta hyvin hän on vaurastunut. :sunglasses:

Oli kiva saada kerrankin tämä kaveri kunnolla “ääneen”.

Mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa! :slight_smile:

20 tykkäystä

25. VILJO

Kiinnitin aikanani huomiota siihen, miten paljon Viljo tekee kauppaa ja vielä ihan “hyvän kokoisilla” summilla. Välillä tuli olo, että sijoittaako se Viljo lähinnä mutulla, kun on niin monessa osakkeessa mukana ja joskus kirjoitteli vähän sillä tavalla “fiilismäisesti”. Tulipa sitten ajan mittaan kirjoiteltua hänen kanssaan yksityisviesteillä, niin huomasin hänen omaavan erinomaisen muistin ja sen, että hänellä oli hyvin monesta yhtiöstä jonkinlainen tuntuma.

Olen kokenut, että Timontilla on tietynlainen hyvä “tatsi” erilaisiin sijoituskohteisiin ja yleisesti sijoitusmaailmaan, mikä varmaan osittain perustuu hyvään muistiin, maalaisjärkeen ja myös siihen, että osaa itsenäisesti ajatella unohtaen hälinän keskittyen näkemään metsän puilta. Mielestäni ainakin näissä edellä mainituissa asioissa Timontilla ja Viljolla on paljon samaa. Monilla on usein paljon tietoa, mutta sitten saattaa olla vaikeuksia löytää kaiken tietomäärän keskeltä ne olennaisimmat asiat ja mahdollisesti on myös siten keskitytty liiaksi lillukanvarsiin.

Mielestäni Viljo on hyvin mielenkiintoinen ja myös erilainen sijoittaja, jolta moni konkarikin voisi ottaa mallia siitä, miten laajasti seuraamalla ja yksinkertaisiin asioihin keskittymällä voi menestyä. :slight_smile:

Viljo on selvästi myös lahjakas “rakennusmieskin”:

IMG_20210719_171136~2


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen varsin vakaassa elämäntilanteessa oleva itseensä suhteellisen tyytyväinen perheenisä. Olen myös yrittäjä ja golffin rakastaja. Olen myös sijoittaja ja koitan tulla vapaaherraksi. Seuraava tarkastelujakso on 2025 lopussa. Ikäni n. 40 vuotta.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Golffaan itse oppineesti 3 tasoituksella, tykkään kokkailla intialaista ruokaa, olen mahdollisesti foorumin liputetuin käyttäjä ( @Verneri_Pulkkinen vieläkö ykkös pallilla?).

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:
Golf, Kanotointi, jousiammunta, piirtäminen ja maalailu,sekä kokkailu (jos vaan jaksaa)

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Teen liikkuvaa myyntityötä, mutta jos en tee, niin vien lapsen hoitoon 8:30 ja joko teen töitä tai käyn pari kertaa viikossa aamulla salilla. Illalla tällä hetkellä enimmäkseen hoitelen lapsia ja kodin hommia (vauva ja kohta 7v).
Muu perhe menee aikaisin nukkumaan, joten sijoittamiseen (jos oikeasti sijoitan, eli tutkin yhtiöitä) paras aika on illalla n. 21-23:30 aika. (herään n. klo 7, pakosta, kun pitää lapsia hoitaa :D, muuten nukkuisin makeasti pitkään).

Kursseja vilkuilen kyllä vähän väliä… ja päivällä on kyllä osarit katsottava jos suinkin voi.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?
Jaa a. Teen vähän kaikkea, mutta yleisesti olen ehkä kasvuyhtiöihin sijoittaja, minulle kelpaavat myös toistaiseksi tappiolla olevat yhtiöt.

Kriiseissä minulle kelpaavat edullisesti suuren ja vakaat yhtiöt (voi olla syklisiäkin teoriassa ja mielellään saisivat vähän kasvaa). Nyt olen kuitenkin myös hankkinut osinkokassavirtaa (enimmäkseen isoista vakaista yhtiöistä joita sai halvalla).

On siellä salkussa kuitenkin esim. Leaddesk, Fodelia, Fondia, Noho jne. tyyppisiä pienempiä yhtiöitä.

Tykkään seurata myös epäonnistuneita sijoituksiani vähintään sivusilmällä, joskus tulee ihan hyviä käänteitä.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Aloitin sijoittamisen OP-henkivakuutus rahastoilla (on kalliit kulut!!) kun työuran alussa alkoi jäämään rahaa säästöön, mutta suoriin osakkeisiin sekaannuin jo aika pian ja alussa menikin aika hyvin, mutta sitten laitoin kaikki rahat Nokiaan ja menetin varmaan 70% pääomasta, mitä oli päässyt kertymään.

Sittemmin pienen tauon jälkeen jatkoin, kun olinhan aika nuori.

n. 6-7 vuotta sitten aloin melko vakavasti sijoittamaan myös itselleni siirtyneen yhtiön kassaa, joka kasvatti potin suuremmaksi (onneksi valikoin hyvät yhtiöt).

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää ja kuinka paljon sinulla on käteistä?

Tällä hetkellä Salkussa on vajaa miljoonan verran osakkeita (suoria) ja kassa n. 150k eur (kassaan tulee yritystoiminnasta yleensä jonkin verran lisä panoksia), vaikkakin 2023 näyttää aika haastavalta.
Osinkoa pitäisi tulla n. 25-26 k eur / vuosi ja ajattelin tätä kasvattaa 30k/v tasolle.
Verottajalle on verovelat kuitattu ja ollaan saajapuolella 250k eur edestä firmassa seuraavat 10 vuotta aikaa käyttää… henk koht myös vähän samaa.

salkkuja on 7 kpl, joista 3 merkittäviä.

TOP 10
Kaspi kz n. 115k eur n. 5% osinko 2022 ja 25% tuloskasvu ohjeistus 2023, p/e 11…

UWMC n. 90 k eur keskihinta n. 4 dollaria, n. 10% osinko, usan 1. lainoissa ja kasvattaa osuutta vaikeassa markkinassa. p/e ei kannata laskea ehkä tällä hetkellä.

Perion network n. 84k eur. 2022 kova tulos kasvattaja, ohjeistaa n. 15% tuloskasvua 2023, ei vieläkään kauhean kallis, iso netto kassa. Bing optio.

Innofactor n. 70k, noh, osinkoa ja matala p/e ja hyvä tilauskanta…

Talenom n. 68 k eur, alla todella kova Suomen kannattavuus.

Voxtur n. 60 k eur (tästä miinus 100k eur… kannattas olla topit ja rahastaa pystysuorat nousut). Jos johtoon voi luottaa, niin 2023 pitäs olla plussalle tulos, super vaikea markkina.

Ses Imagotag n. 50k eur -wau! mahtava tilauskanta ja ei varmasti helposti vaihdeta, walmart USA auttaa. valitettavasti olen tätä myynyt moneen kertaan olen 75k eur plussalla… dominantti peluri tulossa.

Inmode n. 45 k eur ohjeistaa ihan hyvää tuloskasvua ja iso kassa, kurssi jo korjaantunut vähän paremmalle tasolle.

Tietoevry 36k osinkoa, ostettu 22 euroon alimmat
Valmet 32k sama kuin yllä, tekis jo mieli myydä :smiley: mutta pidän.

8. Jos sinun pitää veikata, niin mitkä kolme osaketta tulevat olemaan pisimpään salkussasi ja miksi?

Nykyinen vaihe painottaa myös osinkoa maksavia yhtiöitä, joten voisin kuvitella, että Kaspi kz, uwmc olisivat pitkään salkussa ja Talenom on ollut 1,8 eurosta ainakin jonkinlaisella painolla ja sitä mielellään pitäisin vuosia.
Harvoin myyn koko positiota, parempi olisi kysyä, mikä luultavammin tulee myydyksi :slight_smile:

Ennen olisin tosin dumpannut osinkojyrät pois kunhan ovat ensin täyteen hinnoiteltuja, mutta nyt saatan tyytyä pitämään…

9. Tämä kiinnostaa varmasti todella monia; millainen on herra Viljon sijoitussuunnitelma ja millainen on osakepoimintaprosessisi step by step?

Tällä hetkellä suunnitelma on kasvattaa osinkokassavirtaa loppu kassa sijoittamalla n. 30k eur ja loput on kasvuyhtiöissä.

Lueskelen foorumia ja juttelen privaatisti joidenkin toisten sijoittajien kanssa, sieltä voi saada ideoita.
Yhtiöiltä luen yleensä ennen tuloksia edelliset osarit ja tutkailen mitä odotetaan markkinan puolesta, eniten tykkään kvartaali webcasteista ja puheluista henkilökohtaisesti. Inden haastattelut myös jees.

Hyviin ideoihin lähden usein maltillisesti liikkeelle, mutta teesien vahvistuessa olen valmis lisäämään panoksia.
Kaikenlaiseen epävarmaan roskaankin välillä sotkeudun, mutta useimminten stoppien kanssa, minimoiden tappioita.

Tuttuja firmoja seuraan. Nyt 2022 aikana määritin perus parametrit, että voin ostaa sellaista p/e alle 10, osinko yli 5% ja ei liikaa velkaa (esim Siltronic, Valmet, Tieto, huhtamäki täytti melkein 26 eurossa, joten ostin) + halvalla kovia tulosparantajia (esim. Kaspi kz, Inmode, Perion network

Mielellään omistan sellaisia tulostaan kiihtyvästi parantavia yhtiöitä, jolloin voi saada tuloskasvun ja multiippelit…

10. Mainitse kaksi isointa vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös kaksi isointa kehityskohdettasi sijoittajana.

vahvuudet:
-joustavuus vaihtaa taktiikkaa ja tehdä muutakin, kuin yhtä asiaa (ostaa mahtavia kasvuyhtiöitä :slight_smile: ).
-kokemus ja kyky käyttää aikaa keskittyneesti mielenkiinnon kohteisiin.

Heikkoudet (laitan ainakin kolme)
-2021 pääoma kasvoi sen verran suureksi, että tuntui, kuin peli olisi ollut voitettu ja vaikka möin hyvän osan salkusta jäi stopit laittamatta ja salkku kokonaan tyhjentämättä (vaikka intuitio huusi ja lujaa), eli laiskuushan siinä vähän iski ja ylimielisyys.
-vähän liian suuri riskinottokyky epäilemättä.
-ihan perhanan heikko ymmärrys tästä korkojen vaikutuksesta ennen tätä viimeisintä inflaatio hommaa, miten monta kautta tämä vaikuttaa osakkeisiin ja yhtiöihin :slight_smile: Jospa tästä taas oppisi jotain.

11. Olen ymmärtänyt ja olet maininnutkin, että menet osittain mutulla sijoittamisessa. Jos mututuntumaa käytät, niin oletan, että erityiseseti sinun pitää hallita tunteesi erilaisissa tilanteissa, miten pystyt kontrolloimaan tunteitasi ja miten sinä opiskelet/harjoitat sijoituspsykologiaa?

Pahalta kuule välillä tuntuu ja 2022 oikein inhotti, kun verot , rempat ja kurssilasku verotti pääomia rankasti (kiva että oli iso kassa kuitenkin).

2006 jälkeen on jokunen kriisi ollut sijoitusmarkkinoilla, niin ehkä siinä on tullut jonkin verran kokemusta ostaa väkisin vaikka pikkuerissä osakkeita.

Välillähän on hyvä reflektoida, että miltä minusta nyt tuntuu ja miltä muista oletettavasti tuntuu tai miltä minusta tuntuisi 6 kk päästä, kun katson siitä 6-12 kk eteenpäin (tai muuta katsoo :slight_smile: ) jos esim. korot sitä tai tätä.

Pääasiassa koitan kyllä katsoa osakkeen hintaa, sen liiketoimintaa ja yhtiön markkinan kehitystä ja millainen asema yhtiöllä on tuossa markkinassa.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä sijoituslähteitäsi ja onko sinulla jotain omia sijoitusporukoita, joiden kanssa debatoit sijoitusjutuista?

Inderes ja foorumi ovat pääasiallisia lähteitä yhtiöiden raporttien lisäksi. Jokunen ystävä on joiden kanssa viestitellään ideoista ja täällä foorumilla puolen tusinaa henkilöä ehkä.
Vaimolle tietysti selitän sijoittamisesta ja golffista ja lupaan sitten kuunnella neulomisesta ja tanssista yms. (eli itsellehän siinä selittää kun vaimolle kertoo. Kannattaa kuunnella jos vaimo sanoo, että nyt ei viljo jaksa noita juttuja )

13. Sinulla on varallisuutta kertynyt hyvinkin, mutta olet aika rohkeasti tehnyt sijoituskauppoja ja usein. Miten “suojaat” omaisuuttasi ja varmistat ettei tule poikkeuksellisen suuria tappioita?

Minulla on taustalla työ ja yritys, joka antaa turvan jos sijoutukset menisivät surkeasti.

Mielestäni suurin osa salkusta on kuranteissa yhtiöissä, joskin arvostukset välillä venyivät liikaa. Voxturilta (ja Oroco, jossa olen myös mukana) toki toivon että saadaan homma toimimaan, tiedän kyllä että ovat riskisempiä!

Muutoin vähän alkuvaiheemman sijoitukset ovat pienemmillä panoksilla.
stoppeja minulla ei tällä hetkellä ole montaa, mutta ehkäpä kannattaisi olla.

Kaspi kz on tietysti sitten Kazakstanissa, mutta toivotaan, että Kiina ja Venäjä pitää näppinsä erossa…

14. Sinun on pakko antaa salkkusi neljälle foorumilaiselle kahdeksi vuodeksi hoitoon, kenelle antaisit ja miksi?

@LakeBoodom , @jaska7 vois katsella hyviä kasvu kohteita ja valvoa nykyisiä. @DayTraderXL sais laitella stoppeja ja treidata. @Hades voisi pitää näitä silmällä sitten ja löytää jotain oikein laadukasta.

15. Mitä Inderesin Foorumi on antanut Sinulle, mitä et muualta saa?

Todella paljon ideoita, mistä koittaa karsia jokunen hyvä. Kanavan missä keskustella sijoittamisesta ja kohteista. Täällä on yhtä innokkaita tyyppejä kuin minä, mutta monet paljon taitavampia kuin itse olen.

16. Jos saisit opetettua yhden asian sijoittamisesta foorumilaisille napin painalluksella, niin minkä opettaisit?

Miten tehdään varmasti paljon rahaa :smiley: (laitelkaa niitä stopeja, tosin mulla ei ole nyt montaa).
Olisiko osto-, ja myyntiohjelmat hyvä monelle, että ostetaan erittäin esim. laskevaa kurssia mahdollisesti summaa ylös skaalaten jos saa oikein hyvän hintaan?

17. Mitä pidemmän aikavälin tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Tavoitteletko tiettyä elämäntasoa varallisuuden kartuttamisen avulla?

Tavoittelen keskiluokkaista mukavaa elämää ilman työstressiä ja kiireitä (vähän jotain voisin tehdä ehkä harrastuksen vuoksi). Periaatteessa olen jo siinä tilanteessa, vaan salkku on edelleen säätämättä osinko moodiin. työntekoa olen vähentänyt jonkin verran.

18. Miten sijoittamistyylisi on muuttunut, kun sinusta on tullut isä? Miten meinaat opettaa lapsillesi taloudenhallintaa ja/tai sijoittamista? Onnea vielä kerran isyydestä!

Kiitos onnittelusta, toki tässä on tuli jo toinen lapsi. Molemmilla on arvo-osuustilit ja vanhempi hyvin tietää mitä siellä on (Talenom, Revenio ja Qt), nuoremmalla on vähän Talenomia, ei muuta.

Kyllä kai tuo varallisuuden karttuminen ja lasten määrän lisääntyminen johtaa sellaiseen vakauden kaipuuseen ja osinkovirran hankkimiseen… ei kyllä ensimmäisen kohdalla vielä ollut sellaisia aikeita.

19. Voisiko Viljo antaa Alokkaalle pari yksinkertaista vinkkiä, että Alokkaasta tulisi hivenen parempi sijoittaja?

Sulla on alokas vakaat tulot, josta jää sijoitettavaksi ylimääräistä. Mieti millainen sijoittaja haluat olla. Kannattaa olla valmis myös vaihtamaan taktiikkaa.

Panosta isommin varmempiin ja pienemmin epävarmempiin kohteisiin mahdollisesti stoppeja hyödyntäen. Arvioi caset uudestaan uuden informaation tullessa. Aina voi ostaa lisää jos todisteet alkavat kasautua (siellä riskisemmällä puolella?).

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää foorumilaisia laadukkaasta sisällöstä, mukava olla saman harrastuksen parissa.


Kiitos paljon vastauksista Viljo!

Olen huomannut, että moni on ollut kiinnostunut, miten Viljo ajattelee ja sijoittaa, joten siksikin oli tosi kiva saada hänet haastateltavaksi.

Luulen, että yleisesti ottaen on hyvä, jos edes silmäilee asioita hyvin laajasti, jotta olisi jonkinlainen tuntuma useisiin eri osakkeisiin ja muutenkin sijoittamiseen liittyviin asioihin. Tällä tavoin on enemmän mahdollisuuksia ja tilaisuuksia pärjätä osakemarkkinoilla.

Rauhallista viikonloppua kaikille! :slight_smile:

136 tykkäystä

Viljonkin haastattelu sen kertoo, miten eri tavoilla voi pärjätä sijoittamisessa. Kuitenkin hyvin pärjänneitä sijoittajia yhdistää se, että perusasiat ovat hanskassa ja ovat myös olleet ahkeria.

Luulen aika monien luulevan hallitsevansa sijoittamisessa perusasiat, mutta uskoisin suurimmalla osalla sijoittajista olevan hyötyä siitä, että keskittyisi opiskelemaan ja lukemaan ihan perusasioista. Saattaa olla vähän epäolennaista hifistellä tai keskittyä yksityiskohtiin, jos perusasiat tai/ja isommat kokonaisuudet eivät ole hallinnassa.

Oma matkani perusasioiden opettelussa jatkuu. :slight_smile:

Hauskaa perjantaita! :slight_smile:

P.S. Taidan suunnitella viikonlopun aikana salkkuni rivien vähentämistä.

22 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina olisi vuorossa erään yhtiön edustaja, jonka sijoitustyyliä kohti Verneri on ehkä aavistuksen mennyt viime aikoina.

31.3. on perjantaina foorumilainen, joka on mielestäni yksi parhaista asioiden tiivistäjistä varsinkin Twitterissä. :slight_smile:

Näistä tulevista vieraista vihjailen myöhemmin sitten lisää. Se pitää sanoa, että heikon kielitaitoni vuoksi haastattelen vain suomenkielisiä ihmisiä, vaikka esimerkiksi yhtiöiden edustajissa on mielenkiintoisia englanninkielisiä tyyppejä. :confused:

Rentoa sunnuntaita!

12 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina, eli 24.3. on haastattelussa on kaveri, joka tykkää punttien nostelusta, Tähtien sodista ja osingoista. Ette ikinä arvaa, kenestä on kyse. :scream:

Tänäänkin on hyvä päivä aloittaa pitkäjänteinen säästäminen ja sijoittaminen! :cowboy_hat_face:

27 tykkäystä

26. MIRKO HURMERINTA

Somessa ja muualla on esillä paljon erilaisia sijoittajia ja useimmat ovat ehkä loppujen lopuksi suuremmille massoille sellaisia, joiden juttuihin on joskus loppujen lopuksi vaikea samaistua, mutta Mirko on mielestäni toista maata. Hän puhuu sijoittamisesta hyvin yksinkertaisesti eikä tee siitä vaikeampaa kuin se onkaan ja lisäksi hän osaa myös hyvin perustellen kannustaa ihmisiä sijoittamaan.

Olen huomannut, että sijoittamisessa(kin) on tärkeää ettei liiaksi anna hälinälle ja kaikenlaisille höpinöille liikaa huomioita eikä myöskään ole hyvä liiaksi tarttua pieniin nyansseihin, mutta niin vain me jotkut innokkaat sijoittajat helposti mennään sopuleina huutavien otsikoiden mukana ja unohdetaan metsä puilta. Mielestäni Mirko ei syyllisty tällaiseen, vaan hän osaa keskittyä mielestäni hyvin kokonaisuuksiin sekä oivalla maalaisjärjellään poimia asioista ne olennaisimmat seikat.

Mirko on sellainen sijoittaja, josta ehkä tavallinen sijoittaja voisi ottaa monessa suhteessa mallia helpostikin, koska hänen ajatuksia ja oppeja pystyy taviskin melko hyvin ymmärtämään sekä soveltamaan. Muutenkin Mirkon juttuja on mielenkiintoista seurata esimerkiksi Twitterissä, koska siellä on sopivasti sijoittamis- ja Sampojuttuja, mutta sitten on myös nautiskelufiilistelyä esimerkiksi hyvien syömisten ja juomisten äärellä, että myös punttitreeniä ja kaikenlaista muutakin.

Uskon Mirkon löytäneen hyvän pitkäjänteisen tavan sijoittaa ja elää. Hänen elämässään on varmaan sopivasti fiksua ja ahkeraa tekemistä, mutta myös rentoa olemista ja elämästä nauttimista. Pitäisiköhän vähän ottaa mallia?

image


Kiitokset jo tähän alkuun Alokkaalle haastattelukutsusta ja mainioista kysymyksistä. Olen imarreltu päästessäni osaksi erittäin hienojen haastateltavien joukkoa, joskaan en koe olevani kovinkaan mielenkiintoinen henkilö. Työnantajani politiikka valitettavasti estää kommentoimasta omia sijoituksiani yhtiötasolla, mutta toivottavasti lukijat saavat tästä edes jotain irti, eivätkä vain koe tuhlanneensa varttia elämästään. :slight_smile:

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen jo lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä oleva, muutama vuosi sitten vantaalaistunut keravalainen. Työaikana palvelen Sammon osakkeenomistajia IR:n roolissa ja vapaa-ajalla odotan osakkeenomistajan roolissa, että muiden yhtiöiden IR:t palvelevat minua. Täytesana.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. En ole koskaan ajanut automaattivaihteista autoa.
  2. Lapsuudessani suuria herkkuja olivat Kallen mätitahna ja maksamakkara (eivät samaan aikaan). Näitä tulee edelleen ostettua muutaman kerran vuodessa heräteostoksina ja aina niistä tulee lapsuus mieleen.
  3. Olen suuri Star Warsin ystävä. Oli siis vallan luontevaa, että häissämme vihkisanat alkoivat sitaatilla jedimestari Yodalta. Keräilen aiheeseen liittyen myös Funko Pop -troopereita. Joudun tosin joka kerta perustelemaan itselleni, miksi en ostaisi näilläkin rahoilla osakkeita. Mutta katsokaa nyt, kuinka mageita ne ovat!

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Erilaisten raskaiden esineiden liikuttelu kuntosalilla, sulkapallo, padel, matkustelu, elokuvat ja sarjat (erityisesti yllä mainittu Star Wars) ja Nintendo Switch.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Haluan, että aamuni on rauhallinen ilman turhaa kiirettä ja häslinkiä. Herään siis aina tuntia ennen lähtöä, tavallisesti klo 7.00, ellei ole sellainen tilanne, että toimistolla tulee olla aikaisin. Heräämisen jälkeen normaalit aamutoimet. Vaimo herää tavallisesti ennen minua ja hoitaa kahvinkeittohommat ja on usein tehnyt edellisenä iltana jääkaappiin valmiiksi smoothieta tai tuorepuuroa (on siten onnistunut patistamaan minua syömään enemmän marjoja ja hedelmiä). Aamupalan ja -kahvin lomassa selailen uutisia ja vilkaisen, onko sähköpostiin kolahtanut mitään erikoista.

Klo 8.00 reilun kymmenen minuutin kävely Hiekkaharjun asemalle ja junalla töihin. Toimistolla olen siis tavallisesti ysin aikoihin.

Se mitä töissä tapahtuu, riippuu hyvin paljon siitä, mitä aikaa vuodesta eletään. Tuloskauden kiireisimmässä vaiheessa se on yhtä naputtelua aamusta iltaan. Muina aikoina sitten vähän rauhallisempaa, mutta koko ajan on kyllä jonkinlaisia kehitysprojekteja käynnissä, tulevan suunnittelua ja normaalia säännöllistä osakkeenomistajien palvelua. Muun muassa Inderesin foorumilaisten kysymyksiin vastailua.

Töistä lähden normaalisti viiden aikoihin. Toisinaan, jos ei ole palavereita, saatan lähteä selvästi aikaisemminkin ja jatkaa hommia illalla kotona. Työaika kun on meillä varsin joustava. Kotona tavallisesti siinä 17.30-18.00 aikaan. Ruokaa naamariin ja jonkin aikaa epämääräistä rentoutumista. Jos on salipäivä, niin salille vähän ennen kasia ja kotiin vähän ennen kymppiä. Kevyt iltapala ja epämääräistä rentoutumista. Nukkumaan viimeistään klo 23.30.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

En koe olevani kovin älykäs enkä todellakaan pidä itseäni minkään sortin mestarisijoittajana, joten pyrin pitämään sijoittamisen mahdollisimman yksinkertaisena. En kuitenkaan niin yksinkertaisena, että sijoittaisin pelkästään passiivisiin indeksirahastoihin. Olen osakepoimija, koska yhtiöiden ja niiden liiketoiminnan tutkiminen on huisin mielenkiintoista.

Luonnehtisin itseäni varsin konservatiiviseksi sijoittajaksi ja tässä vaiheessa sijoitusuraa pidän jo kertyneen sijoitusvarallisuuden turvaamista tärkeämpänä kuin maagisten tuottojen tavoittelua riskitasoa merkittävästi kasvattamalla. Sijoitan yhtiöihin, joiden liiketoimintaa ymmärrän ja sillä mentaliteetilla, että voisin pitää osakkeet salkussa tästä ikuisuuteen. Toki yhtiöistä on osattava tarpeen tullen myös irtautua, jos liiketoiminta alkaa mennä väärään suuntaan tai huomaa tehneensä virheen, eikä sijoituskeissi ollutkaan sellainen kuin alun perin ajatteli.

Kuten moni varmasti jo tietää, olen sijoitustyyliltäni osinkosijoittaja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että valitsisin osakkeita salkkuuni osinkotuoton suuruuden perusteella. Osinkotuotto kun on vain yksi tunnusluku ja yksinään vieläpä aika kehno sellainen. Pidän siis siitä, että omistamani yhtiöt jakavat minulle osan tuloksestaan osinkona ja siitä, että osinkoja virtaa tilille tasaisesti läpi vuoden. Tällä hetkellä keskimäärin joka toinen viikko.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut rahasta ja numeroista. Minulle oli aina luonnollista laittaa ainakin osa viikkorahoista tai synttäri- ja joululahjoina saaduista rahoista säästöön sen sijaan, että olisi saman tien tuhlannut ne johonkin krääsään.

Tulen pienituloisesta yksinhuoltajaperheestä, eikä rahasta juurikaan puhuttu paitsi, että siitä oli niukkuutta. Luulen, että käänteisesti tämä ainakin osittain selittää kiinnostustani rahaan jo nuoresta pitäen.

Aloitin sijoittamisen syksyllä 2007 ollessani 19-vuotias. Tuohon aikaan alettiin jo tanssia viimeisiä hitaita ennen finanssikriisiä. Nokia oli loistossaan, paperiteollisuudella meni mukavasti, valtiolla tuntui olevan jakovaraa yllin kyllin ja Kokoomus voitti vaalit Sari Sairaanhoitaja -vaalilupauksillaan. Jonneja lukuun ottamatta muistamme hyvin, miten tämä tarina jatkui.

Ensimmäiset sijoitukseni tein pariin Seligsonin rahastoon, mutta pian avasin arvo-osuustilin Nordnetin edeltäjään Suomessa eli eQ:n palveluun (on muuten edelleen eQ-aikainen käyttäjätunnus käytössä Nordnetissa). Ensimmäiset osakeostoni olivat TeliaSonera, Orion ja Outokumpu. Ostin muistaakseni parillasadalla kutakin. Oli näet uuden asiakkaan tarjouksena kolme ensimmäistä kauppaa ilman toimeksiantokuluja, eli silkkaa säästöä! Muistan, että Outokummusta luovuin melko pian ja ihan mukavalla voitolla. Myyntihinnakin muistan, sillä se oli tasan 20 euroa per osake silloisella osakemäärällä, mikä taisi olla likimain ATH-hintoja.

Olivathan ne sijoitusuran alkuvuodet aikamoista bullerointia ja kantapään kautta opettelua, eli en ole ollut mikään poikkeus sääntöön.

Iän ja kokemuksen karttuessa sijoittamiseen alkoi tulla jotain järkeäkin. Nykyistä, osinkoihin keskittyvää sijoitustyyliä on tullut ylläpidettyä muistaakseni jostain vuodesta 2015 lähtien tai jotain sinnepäin.

7. Millainen salkku sinulla on, onko siellä vain osinkoboomeriyhtiöiden osakkeita? Millaista toimiala ja maantieteellistä jakaumaa sieltä löytyy?

Pidän laajasti hajautetusta salkusta. Tällä hetkellä salkussani onkin yhteensä 32 riviä, mikä voi kuulostaa monesta suurelta määrältä. Itse pidän tätä vielä hallittavana määränä, mutta 40 alkaisi olla jo maksimimäärä. Pyrin tekemään taustatyön huolella jo sijoituspäätöstä tehdessä, joten en koe, että minun tarvitsisi olla joka päivä kyttäämässä omistuksiani. Lisäksi sijoitan enimmäkseen stabiileihin suuryhtiöihin, mikä vähentää aktiivisen seurannan tarvetta lyhyellä aikavälillä. Salkun maantieteellisen jakauman ja toimialajakauman näette alla olevista graafeista.

Suurin paino on suomalaisissa yhtiöissä, joita tulee luonnollisesti seurattua enemmän ja jotka tunnen parhaiten. Tämä ei tosin tarkoita sitä, että liiketoiminnan näkökulmasta Suomen paino olisi yhtä suuri. Itse asiassa salkkuni yhteensä 15 Helsingin pörssissä listatusta yhtiöstä vain neljä toimii ainoastaan Suomessa.

Toimialoittain suurin paino on finanssisektorin yhtiöillä. Koen tuntevani tämän sektorin parhaiten, joten sen paino on vuosien saatossa paisunut jo ehkä vähän turhankin suureksi omaan makuun. Tällä hetkellä tavoitteenani onkin yrittää tasapainottaa toimialajakaumaa keskittämällä tulevia ostoja enemmän muille sektoreille. Erityisesti haluaisin nostaa välttämättömyyshyödykkeiden (Consumer Staples) painoa suuremmaksi.

Monella saattaa pistää silmään teknologiasektorin pieni paino. Syynä tähän on erityisesti se, että en koe ymmärtäväni useimpia teknologiayhtiöitä tarpeeksi hyvin, minkä lisäksi monet niistä eivät varsinaisesti ole kovin kummoisia osinkokoneita. Lisäksi omistan myös jonkin verran passiivisia indeksirahastoja, joista sitten löytyy näitä kaikkien tuntemia teknojättejä niiden suuren indeksipainon vuoksi ihan riittävästi.

Pidän myös enemmän defensiivisistä yhtiöistä, joten aika harvoin salkkuun eksyy kovin syklisiä, esimerkiksi raaka-aineiden hinnanmuutoksille hyvin alttiita yhtiöitä.

Jos salkkua tarkastelee yhtiötyypeittäin osinkonäkökulmasta, voi yhtiöt jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan:

  1. Osingonkasvattajat
  2. Stabiilit osingonjauhajat (ne osinkoboomeriyhtiöt)
  3. Korkean osinkotuoton kassakoneet

Salkun perusta muodostuu kakkoskategorian yhtiöistä. Ne ovat stabiileja, kypsässä vaiheessa olevia yhtiöitä. Karkeasti näillä osingonjakosuhteet ovat, yhtiöstä toki riippuen, luokkaa 50-80 prosenttia. Osinkotuotto liikkuu tavallisesti siinä 3-5 prosentin tasolla ja osingonkasvu voi odottaa olevan keskimäärin 4-8 prosentin luokkaa vuosittain.

Sitten on ykköskategorian yhtiöitä, joiden joukosta löytyy myös enemmän pienempiä ja voimakkaammin kasvavia yhtiöitä. Koska ne panostavat enemmän kasvuun, ovat osingonjakosuhteet ja osinkotuotot yleensä verrattain matalia, mutta osingonkasvun voi odottaa olevan kovempaa.

Kolmoskategoriaan uppoavat sitten erityisesti reit-yhtiöt, joiden jo sääntelysyistä täytyy jakaa suurin osa tuloksesta osinkona. Näiltä ei välttämättä kannata odottaa kovin maagista osingonkasvua, mutta osinkotuotot ovat yleensä korkeampia (toki turvamarginaali oltava riittävä) ja tarjoavat sitä kautta säännöllistä ja korkeaa kassavirtaa uudelleensijoitettavaksi.

Salkustani löytyy siis monenlaisia yhtiöitä, joilla yhdistävä tekijä on, että ne jakavat osinkoa. Osingonjako ei kuitenkaan ole mikään ehdoton, kaiken muun poissulkeva kriteeri, jos yhtiö muuten on kiinnostava.

Hyvä myös tässä vaiheessa muistuttaa, että osinko on vain yhtiön liiketoiminnan lopputuotteesta eli tuloksesta, itse asiassa spesifimmin ilmaistuna kassavirrasta maksettava osuus osakkeenomistajalle. Jotta osinkoa voi pitkällä aikavälillä jakaa kestävästi, pitää kaiken muun olla yhtiössä kunnossa. Pelkkää osinkoa tuijottamalla ei saa aikaiseksi kovin kummoista yhtiöanalyysia.

8. Itselläni on “jostain syystä” mielikuva, että olet kova osinkomies… oletko sinä ja miksi, jos olet? Laaja ja haastava kysymys, millainen on hyvä osinkoja maksava yhtiö?

Kyllä. Ja koska osingot ovat kivoja. Pidän siitä, että salkkuni tuottaa passiivista tulovirtaa vuoden jokaisena kuukautena ilman, että minun tarvitsee tehdä mitään. ”Mutta siinähän joutuu maksamaan aina veroja, kun saa osinkoja”. Niin joutuu, voi voi. Deal with it. :sunglasses:

Hyvä osinkoja maksava yhtiö on hankala kysymys, sillä vastaus riippuu paitsi yhtiöstä ja sen liiketoiminnasta, myös sijoittajan henkilökohtaisista preferensseistä.

Jos aloitetaan jälkimmäisestä, niin osinkosijoittajia on luonnollisesti monenlaisia ja heillä on erilaiset tavoitteet. Joillain on sijoitushorisonttia edessä vielä kymmeniä vuosia ja keskittyvät siksi mielellään osingonkasvuun osinkotuoton sijaan. Heille optimaalinen valinta voi hyvin olla vahvasti kasvava yhtiö (ei nyt ehkä mikään ihan startup-kioski kuitenkaan), jolla on runsaasti investointimahdollisuuksia ja siksi osingonjakosuhde on varsin matala, esim. luokkaa 20-30 prosenttia. Osinkotuotto voi olla siten olla sillä hetkellä esim. vain yhden prosentin luokkaa, mutta toisaalta osingon voi odottaa kasvavan voimakkaasti, esim. 20 prosentin vuositahtia. Edellyttäen toki, että myös tulos kasvaa. Kypsemmässä vaiheessa yhtiö voi myös alkaa nostaa osingonjakosuhdettaan, kun investointimahdollisuudet suhteessa yhtiön kokoon ovat pienemmät.

Sitten on taas jo lähellä eläkeikää olevia osinkosijoittajia, joita kiinnostaa enemmän tasainen ja korkea osinkotuotto kuin pitkän aikavälin osingonkasvu. Osingot kun menevät jo ehkä enemmän elämiseen kuin uudelleensijoitettavaksi. Heidän salkkunsa voi koostua pitkälti kypsistä, hyvän hinnoitteluvoiman ja kassavirrantuoton omaavista yhtiöistä tai vaikkapa reit-yhtiöistä. Osingonjakosuhteet voivat olla verrattain korkeita, koska suuria investointimahdollisuuksia tai -tarpeita ei ole ja osingonkasvuvauhti on luokkaa inflaatio ja ehkä vähän päälle.

Yhtiönäkökulmasta asia tietenkin riippuu muun muassa seuraavista asioista: Minkälainen toimiala? Missä vaiheessa elinkaartaan yhtiö on? Minkälaisia investointimahdollisuuksia ja -tarpeita yhtiöllä on? Onko liiketoiminta luonteeltaan defensiivistä vai syklistä? Minkälainen kassavirrantuottokyky yhtiöllä on? Minkä verran liiketoiminta sitoo pääomaa? Kuinka paljon velkaa yhtiöllä on?

Hyvällä osinkoa maksavalla yhtiöllä on tietenkin hyvä johto ja hallitus, jotka osaavat ottaa kaikki nämä asiat huomioon ja siten tehdä päätöksen siitä, mikä olisi juuri sille kyseiselle yhtiölle optimaalinen voitonjakopolitiikka – osakkeenomistajien toiveet huomioiden. Lisäksi pitää myös olla kykyä tehdä siihen muutoksia, mikäli tilanteet muuttuvat.

9. Onko työstäsi apua sijoitustoiminnassasi, onhan tittelisi sentään sijoittajasuhdepäällikkö?

Kyllä siitä jonkin verran on apua. Kun tulee työkseen askarreltua tulosraportteja ja tiedotteita, oppii myös muiden yhtiöiden materiaaleja lukemaan eri tavalla ja kiinnittämään huomiota asioihin, joihin ei ennen tullut kiinnitettyä huomiota. Myös siitä on apua, että tapaa säännöllisesti erilaisia sijoittajia ja kuulee, minkälaisia kysymyksiä he esittävät ja mihin asioihin he kiinnittävät huomiota.

Jos muuten saisin itse päättää, lukisi käyntikortissani IR Guy tai jotain vastaavaa. En juurikaan välitä titteleistä.

10. Olet omistanut Sampoa jo ennen, kun olit siellä hommissa ja taidat omistaa sitä edelleenkin. Saat vähän mainostaa, työnantajaasi, miksi omistat Sammon osakkeita?

Pidän yleisesti sellaisista yhtiöistä,

A) joiden liiketoimintaa ymmärrän
B) joilla on korkea kannattavuus
C) joiden tuloskehitys on tasaista ja ennustettavaa
D) joiden johdolla on vahva track record
E) jotka tarjoavat houkuttelevaa voitonjakoa

Saatan olla jäävi kommentoimaan, mutta mielestäni Sampo täyttää nuo kaikki kohdat.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti, voisitko kertoa siitä step by step?

Monet uudet sijoitusideat saavat alkunsa siitä, että selailen erilaisia sijoitusblogeja ja foorumeja (Inderes, Seeking Alpha yms.) ja törmään kirjoitukseen jostain mielenkiintoisesta yhtiöstä. Mikäli lämpenen idealle, tutustun ensin pintapuolisesti yhtiön tunnuslukuihin (viime vuosien kehitys, arvostuskertoimet, tulevien vuosien ennusteet) ja liiketoimintaan. Jos edelleen vaikuttaa mielenkiintoiselta, lisään yhtiön tarkkailulistalleni ja jatkan tutustumista ajan kanssa. Kun teen ostopäätöksen, niin lähden yleensä liikkeelle suhteellisen pienen panoksen ”seurantapositiolla”, jota sitten kasvatan ajan myötä.

12. Olet ehkä ainakin joltain osin perinteinen sijoittaja tai et nyt ainakaan mikään bumtsibumisijoittaja, etkö voisi laittaa yhtä hyvin rahojasi matalakuluisiin etf- ja indeksirahastoihin rahojasi? Nyt ei käy vastauksesi, koska osingot.

Voisin, ja omistankin jonkin verran myös matalakuluisia indeksirahastoja. Yhtiöihin tutustuminen ja niiden analysointi on kuitenkin myös harrastus, joten koen osakepoiminnan mielekkäämpänä. Siten saa totta kai itse valita juuri ne kohteet, joihin haluaa sijoittaa - ja voi syyttää vain itseään, jos valitsee väärin.

Ja eihän siitä nyt saa yhtä kivaa fiilistä, kun kaupassa käydessä poimii hyllystä omistamansa firman tuotteita, jos sitä omistaakin vain jonkun hirviömäisen suuren etf:n kautta, jossa on 300 muutakin firmaa.

13. Olet Twitterissäkin aktiivinen, mitä sieltä saat apua sijoittamiseen, mitä et muualta saa? Mitä Twitter-tilejä erityisesti suosittelit foorumilaisille?

Twitter on oiva työkalu erityisesti päivittäiseen uutisseurantaan, minkä lisäksi mielenkiintoisia tilejä seuraavalla voi löytää uusia sijoitusideoita, joihin voi sitten tutustua tarkemmin.

Twitter on myös aivan loistava paikka, jos välttämättä haluaa pilata päivänsä seuraamalla huonosti käyttäytyvien aikuisten hiekkalaatikkokinasteluja. Itse olen päättänyt pysytellä tiukasti omassa, sijoittamiseen ja muutamiin muihin aiheisiin keskittyvässä kuplassani ja sulkenut itseni erityisesti monien politiikan aiheiden ulkopuolelle. Niistä saa yleensä vain pahan mielen ja miksi ihmeessä haluaisin itselleni pahan mielen?

Seuraamisen arvoisia tilejä hyvin satunnaisessa järjestyksessä eri teemoista sen enempää perustelematta: (lisää @ eteen) hkeskiva, arvo_heikkila, JanVonGerich, KaroHamalainen, JuhaVaris, NorthmanTrader, DeItaone, BrianFeroldi, European_DGI, DividendGrowth, AcumenFutures, zijoittaja, SaPakarinen

14. Olet aktiivinen Foorumillammekin, kiitos siitä! Millaista tietoa ja apua saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa? Mitä ketjuja seuraat eniten, jos Sammon ketjua ei lasketa mukaan?

image

Ehkä tämä saavutus kertoo jotain siitä, että Inderesin foorumia tulee selattua aika paljon, ehkä välillä vähän liian paljon. Seuraan erityisesti ketjuja yhtiöistä, joita löytyy omasta salkustani, mutta myös ketjuja, joissa käsitellään laajemmin tavoitteita sijoittamiseen, säästämiseen ja taloudelliseen riippumattomuuteen liittyen.

Eri ketjuja selailemalla voi löytää uusia sijoitusideoita ja näkökulmia. Sampo-ketju on totta kai työn puolesta mainio palautekanava ja auttaa ymmärtämään, mitä on kulloinkin yksityissijoittajien mielen päällä ja mitä asioita olisi syytä kehittää ja painottaa IR-viestinnässä erityisesti heitä silmällä pitäen.

15. Millä tavoin seuraat talouden makrokuvioita? Olenko ymmärtänyt oikein, että et varsinaisesti yritä ajoittaa markkinoita, vaan heität jatkuvasti tasaisesti rahaa sijoituksiin?

Osaan ennustaa markkinan kehitystä sillä tarkkuudella, että tiedän suunnan olevan pitkällä aikavälillä suurella todennäköisyydellä ylös. Jos väittäisin osaavani ennustaa, mihin suuntaan markkina menee lyhyellä tai edes keskipitkällä aikavälillä, valehtelisin niin, että äitinikin häpeäisi. Sijoitan siis tasaisesti kuukausittain palkkatuloistani, minkä lisäksi uudelleensijoitan osingot. Kuten alussa totesin, haluan pitää sijoittamisen niin yksinkertaisena, että kaltaiseni vähän yksinkertaisempikin kaveri pärjää pitkällä aikavälillä ihan kivasti.

Sen verran kuitenkin katson markkinan yleistä tunnelmaa, että jos meneillään on raskaampi laskujakso, saatan ostaa hieman enemmän esim. velkavipua hyödyntämällä. Vastaavasti, jos pörssissä tuntuu olevan mieletön hurlumhei ja tämäkin foorumi täyttyy rakettiemojeista ja salkkujen YTD-tuottokäyristä, olen ehkä vähän varovaisempi ostoissa.

Yhtiötasolla seurailen sitten tarkemmin, miltä arvostukset milloinkin näyttävät. Ihan heti ei kyllä tule mieleen sellaista kuukautta, etten olisi keksinyt mitään ostettavaa.

Makrotaloutta seuraan enemmän omasta mielenkiinnosta sekä toki myös työn puolesta joutuu olemaan perillä esimerkiksi inflaatiokehityksestä ja korkojen liikkeistä.

16. Sijoituspsykologia on aivan liian aliarvostettu sijoittamisen osa-alue. Harjoitatko jotenkin sijoituspsykologiaa, jos harjoitat, niin miten?

Keskityn lähinnä pitämään oman sijoituspsykologian aisoissa.

17. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisella? Haluatko päihittää indeksit ja/tai haluatko monimiljonääriksi?

Jaan sijoittamiseen ja henkilökohtaiseen taloudenhallintaan liittyvät tavoitteeni kolmeen tasoon.

  1. Taloudellinen mielenrauha
  2. Taloudellinen vapaus
  3. Taloudellinen riippumattomuus

Taloudellisella mielenrauhalla tarkoitan sitä, että selviää yllättävistä, vähän suuremmista menoista (esim. auto hajoaa tai joutuu joksikin aikaa lomautetuksi) ilman, että henkilökohtainen talous ajautuu kriisiin. Puhutaan siis muutaman kuukauden pakollisia kuluja vastaavasta puskurista, hätäkassasta tai miksi sitä haluaakin kutsua. Tarkemmat summat luonnollisesti riippuvat paljon yksilöllisistä tekijöistä (onko lapsia, onko työsuhde epävarma jne.). Itse pidän noin kolmen kuukauden pakollisia kuluja vastaavaa summaa erillisellä tilillä.

Taloudellisella vapaudella puolestaan tarkoitan sitä, että varallisuutta on jo kertynyt sen verran tai saa sen verran osinkoja, että se mahdollistaa suurempien valintojen tekemisen. Tällaisia voi olla esimerkiksi ikävästä työpaikasta lähteminen ilman takuuta uudesta (fuck you money), yrittäjäksi ryhtyminen, työnteon vähentäminen (esim. tekemällä 4-päiväistä viikkoa) tai vaikkapa puolen vuoden palkaton vapaa matkustelun merkeissä. Koen olevani hyvässä vauhdissa tämän tason saavuttamisessa, mutta vielä on jonkin verran matkaa, jotta tuntisin oloni mukavaksi riittävällä marginaalilla.

Taloudellista riippumattomuutta ei varmaan tarvitse sen kummemmin määritellä. Kyseessä on tilanne, jossa varallisuutta on sen verran tai saa sen verran osinkoja, ettei niin halutessaan tarvitsisi enää tehdä palkkatöitä. Näitäkin on erilaisia alatasoja (Lean FIRE, Barista FIRE, Fat FIRE jne). Itse tavoittelen tilannetta, jossa osinkotulot mahdollistaisivat nykyisenkaltaisen tai vähän huolettomamman elämäntyylin. Ei mitään ylenpalttista tuhlailua, mutta ei myöskään jatkuvaa penninvenyttämistä.

Tavoitteenani on saavuttaa tämä taso viimeistään 55-vuotiaana, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu tavoite, jotka kohti täytyy ponnistella hampaat irvessä ja säästöruuvia kiristämällä. Pidän tärkeänä, että elämässä on tasapaino säästämisen ja kuluttamisen välillä, mikä mahdollistaa elämästä nauttimisen myös nyt eikä vasta joskus tulevaisuudessa. Säästän asioista, jotka eivät juurikaan tuo lisäarvoa elämääni (esim. ne kliseiset takeaway-kahvit) ja kulutan sellaiseen, josta koen saavani eniten lisäarvoa (esim. matkustelu).

18. Olen itse innokas treenaaja ja tiedän sinunkin olevan, kuinka paljon kyykkäät, penkkaat ja vedät maasta?

Kyykky 180, penkki 142,5 ja mave 210. Nämä kaikki saliennätyksiä, joista jo jonkin verran aikaa vierähtänyt.

Joku päivä olisi kyllä kiva ottaa kyykystä 200 ja mavesta 250, mutta saa nähdä löydänkö riittävästi motivaatiota tarpeeksi tavoitteelliseen reeniin. Rautojenkolistelu on minulle enemmänkin terapeuttista arjen kiireestä irtautumista. Kun niskassa on 150 kiloa, ei varsinaisesti tule mietittyä seuraavan viikon deadlinea tai jotain noloa kokemusta lapsuudesta.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja erityisesti pidemmällä aikavälillä, mihin asioihin hänen tulisi sinusta keskittyä?

Jokainen tekee virheitä. Tärkeintä on oppia niistä ja olla toistamatta niitä. Jos haluat olla pitkän aikavälin sijoittaja, niin keskity pitkän aikavälin juttuihin ja jätä päivittäinen markkinahälinä vähemmälle.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää foorumilaisia aktiivisesta ja mielenkiintoisesta, mutta ennen kaikkea asiallisesta keskustelusta. Viimeisessä luonnollisesti foorumin moderaattoreilla on iso rooli, mikä varmasti vaatii välillä aikamoista tasapainoilua. Tie hyväntahtoisesta kuittailusta turhaan provoiluun ja sivistymättömään käytökseen voi toisinaan olla yllättävän lyhyt.


Kiitos Mirko kiinnostavista vastauksista! :smiling_face:

Pidän Mirkoa monipuolisesti fiksuna kaverina, jolla on hyvä asenne elämään. Tuntuu välillä, että suuri osa meistä (ainakin minä) tekee asiat turhan monimutkaiseksi, vaikka ei tarvitsisi. Minä eli fomottava sopuli voisi ottaa hänestä hieman mallia eli katsoa kokonaisuuksia, katsoa tulevaisuuteen ja olla välittämättä siitä, mitä muut tekee.

Rauhaisan leppoisaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

139 tykkäystä