Alokas haastattelee

5. JHEISKANEN

Luulin pitkään, että JHeiskanen on ainakin parikymmentä vuotta sijoittanut intohimoinen sijoittaja, kunnes selvisi Heiskasen sijoittaneen vain muutamia vuosia. Tästä(kin) olen päätellyt hänellä olevan erinomainen omaksumiskyky sekä kova halu oppia uutta.

Mielestäni Heiskanen on hyvin käytännönläheinen ja maalaisjärkeinen sijoittaja; hän ei tee asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan eikä siten tartu lillukanvarsinkaan. Hän kulkee mielestäni vähän omia polkujaan nimenomaan hyvällä tavalla, eli hän ajattelee itsenäisesti eikä lähde esimerkiksi fomottamisen tielle, kuten keskivertosijoittaja.

Heiskanen on hyvin taitava kirjoittaja ja jotenkaan en yhtään yllättynyt, kun kuulin hänen olevan ammatiltaan toimittaja. Tämä nimimerkki saa arvostusta Foorumin laatukirjoittajilta, mutta myös analyytikoilta… se kertoo hänestä jo aika paljon.

Jos haluatte ehkä vähän erilaista ja maanläheistä näkökulmaa sijoittamiseen niin kannattaa ottaa hänet seurantaan niin Twitterissä kuin täällä Foorumillakin.

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen JaakkoHeiskanen tai JHeiskanen ja vietin kesällä kolmekymppisiä. Katselen työkseni jääkiekkoa, eikä minulla täten ole minkäänlaista roolia tämän hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämisessä. Asustelen Helsingissä kahdestaan vaimon kanssa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

1. Kannatan Pelicansia ja Dallas Starsia. Kumpikaan seura ei ole viime vuosikymmeninä menestynyt, mutta roikkuu aina mestaruudessa tasaisin väliajoin sen verran kiinni, että toivoa on, mutta ikuisesti saa pettyä.
  2. Tykkään pelailla video- tai lautapelejä. Sain viimein metsästettyä yksisarvistakin harvinaisemman PS5-konsolin, joten sitä tulee varmaan vapaa-ajalla nyt räklättyä. Lautapelivalikoimakin kaipaisi päivitystä.
  3. Olen elämässä aivan kädetön. En osaa huoltaa, korjata tai valmistaa mitään. Jos eläisin kivikaudella, minusta olisi hyötyä vain työkaluina (olen aika pitkä ja minulla on isot luut).

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Leffat, TV-sarjat ja kirjat. Olen kaikkien kolmen suhteen hirveä snobi.

Epätavanomainen kiinnostuksen kohteeni on magia ja entisajan loitsut. Esimerkiksi eräässä loitsussa neuvotaan, että kermasta saa oikein kuohkeaa, kun sitä vatkataan venäläissotilaan ruumiista irti leikatulla peniksellä.

Olenkin miettinyt, kuinka suuressa arvossa kuohkeaa kermaa onkaan ennen pidetty? :thinking:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Todella tylsä ja tavanomainen.

Herään ennen kuutta töihin, kävelen kotitoimistolle ja viihdyn siinä iltapäivään asti. Sitten teen ruokaa, ennen kuin vaimo tulee töistä kotiin ja vietän illan harrastusten parissa. Joko sosiaalista elämää, uimista, pelailua tai sijoittamiseen liittyvää toimintaa.

5. Miten päädyit urheilutoimittajaksi? Onko toimittajan työstäsi ollut apua sijoittamisessa?

Innostuin teininä lätkän MM-kisoista. Lukiossa aloin seuraamaan kiekkoa laajemmin.

Uralla olen aloittanut pienestä ja siirtynyt aina yksi paikka kerrallaan isompiin ympyröihin. Jokaisessa työssä olen oppinut jotain uutta ja tärkeää, joka on auttanut elämässä eteenpäin.

En kyllä näe, että tästä urasta olisi sijoittamiseen mitään hyötyä. Ehkä siinä mielessä, että uskallan ottaa puhelimen käteen ja soittaa yhtiöön, jos jokin asia askarruttaa.

6. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana haluan aina saada jotain halvalla, eli jonkun komponentin pitää olla aliarvostettu. Joko se on yhtiön nykyinen liiketoiminta, liiketoiminnan laatu (arvostuskertoimet suhteessa tunnuslukuihin) tai liiketoiminnan tulevaisuus (kasvu).

Olen todella varovainen, joten painotan paljon alhaista hintaa suhteessa nykyiseen tai ensi vuoden tulokseen. Heti, kun mennään yli 20 P/E:n, alan ahdistua.

7. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

2018 sijoitin indeksirahastoihin. Tein joitain osakepoimintojakin ihan lonkalta, joista 2/3 osui mukavasti.

2019 luin alan kirjallisuutta, seurasin Inderesiä ja ihastuin osakepoimintaan. Säästin vuoden ajan rahaa, jotta voisin tehdä ensimmäiset kunnon osakepoiminnat sitten osakesäästötilille.

2020 avasin osakesäästötilin ja ensimmäiset ostot olivat Incap, Sievi Capital, Scanfil, Wulff Group ja Nokian Renkaat (koska pelkkiin pienyhtiöihin sijoittaminen on riskistä :smiley: ). Näistä Nokian Renkaat myin vuoden loppuun mennessä, Scanfilin loppuvuodesta 2021 ja muut ovat edelleen salkussa.

2021 tein sijoitusurani parhaat tuotot (102,74%).

2022 tein sijoitusurani pahimmat tappiot (-33,15% ytd).

8. Olet sijoittanut vasta joitakin vuosia, mutta olet kuitenkin pirun etevä siinä. Miten olet onnistunut oppimaan niin paljon niin lyhyessä ajassa? Oletko esimerkiksi tutkinut paljon sijoitushistoriaa kompensoidaksesi lyhyttä historiaasi sijoittamisen parissa?

En sanoisi olevani pirun etevä tai edes etevä. Foorumi on täynnä sijoittajia, joiden ajattelen olevan minua paljon etevämpiä.

Sijoitusmenestykseni taustalla on kaksi tekijää:

• hyvä tuuri 80%
  • sopiva tempperamentti 20%

Olen rauhallinen kaveri, joka ei tykkää metelistä ja väkijoukoista. Kun kaikki ryntäävät ostamaan jotain yhtiötä, menen vaistomaisesti toiseen suuntaan. Temperamenttini vuoksi minulle ei tule tarvetta sijoittaa jokaiseen juttuun, joka on nyt pinnalla. Näin automaattisesti säästyy monilta virheiltä.

Kun tiedän olevani hölmö, niin on parempi jättää kaupankäynti vähiin, että tulee hölmöiltyä vähemmän. Jos on tosi fiksu, niin siitä vaan veivaamaan.

9. Miltä salkkusi sisältö näyttää tällä hetkellä? Mistä omistuksesta olet varmin ja mistä epävarmin?

Tältä näyttää:
image

Salkussa on nyt ikävän paljon epävarmuutta. Muutaman ison omistuksen kohdalla (Tecnotree, Rush Factory ja Qlean Air) liiketoiminta on mennyt yllättävänkin huonoon suuntaan. Olen lisäillyt dipeistä ja näin nostanut riskin osuutta salkussani. Paha virhe. Tässä oli tämän laskumarkkinan suurin oppitunti, ja uskon, ettei tätä tarvitse kerrata.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per osake, mitä niistä ajattelet?

Incap on salkkuni tukijalka ja suurin yksittäinen onnistuminen. Omistus on 661,74% plussalla ja tulevaisuuskin näyttää oikein hyvältä. Kevensin tätä kahteen kertaan, kun arvostus oli hieman kireä ja paino salkussa iso.

Rush Factory on salkkuni potentiaalisin osake: potentiaalisin nousija ja potentiaalisin katastrofi. Positio on 45,01% miinuksella. Ensi vuoden UNF-tapahtumakonsepti tulee olemaan kriittinen sijoituksen onnistumiselle.

Sievi on salkkuni puhtain arvosijoitus, jossa aikanaan sai euron 80 sentillä. Nyt tulevaa sarjayhdistelijää saa sijoitusyhtiön kertoimilla. Mahdolliseen tulevaan menestystarinaan pääsisi halvalla sisään, mutta en ole silti uskaltanut lisäillä.

11. Mitkä ovat tärkeimmät kriteerisi osakepoiminnassa? Miten haarukoit “osakepaljoudesta” tutkittavat kohdeyhtiöt? Mitä asioita teet eri tavalla kuin suurin osa muista sijoittajista tutkiessasi osakkeita?

Tykkään hakea innostusta katsomalla ihan vaan halpoja P/E-lukuja ja kovaa pääoman tuottoa. Joskus saan kipinän ja tutustun johonkin yhtiöön tarkemmin.

Minulle tärkeintä on hahmottaa, miten euro kilahtaa yhtiön kassaan. Jos liiketoimintamalli tuntuu loogiselta, hahmotan jonkun kilpailuedun, toimitusjohtaja osaa hommansa ja pidän yhtiötä halpana, alan vertailemaan sitä muihin sijoituskohteisiin ja selvitän, mikä niistä on mielestäni suhteessa edullisin.

Minusta tuntuu, että suurin osa sijoittajista päätyy suoraan ostamaan yhtiötä heti ensimmäisen kipinän saatuaan :smiley:

12. Mikä on suurin vahvuutesi sijoittajana? Mitä osa-aluetta haluaisit erityisesti kehittää sijoittamisen saralla?

Suurin vahvuuteni on rauhallinen, viileä temperamentti.

Minun pitäisi kehittyä kovien lukujen analyysissa, jotta osaisin löytää miinoja tilinpäätöksestä. Toisaalta ajattelen, että ulkoistan osan tästä työstä analyytikoille ja siksi maksan Premium-jäsenyydestä. Foorumi on myös auttanut tässä asiassa todella paljon.

Minun pitäisi myös penkoa isompaa yhtiöjoukkoa, mutta olen mukavoitunut tänne Suomen pienyhtiöskeneen.

13. Onko sinulla tavoitteita sijoittamisen suhteen esim. euromääräisiä, prosenttuaalisia tai jotain erityistavoitteita?

Yritän voittaa mahdollisimman monta indeksiä. Ensisijainen vertailukohta on Helsingin pörssin osingot sisältävä indeksi.

14. Luettele kolme tärkeä tiedonlähdettäsi sijoittamiseen liittyen, mutta mitään Inderesin viittavaa et saa mainita. Kerro myös, miksi ne ovat tärkeitä sinulle.

Yhtiöiden vuosikertomukset. Niistä saa numeroiden lisäksi kuvan johdon luonteesta. Piilotellaanko ikäviä asioita, onko liirumlaarumia vai puhutaanko rumistakin asioista avoimen rehellisesti?

Lähipiiri. Tykkään kysellä paljon tiettyjen tuotteiden myynnistä tai eri alojen kuumuudesta. Näin voi välillä saada tosi hyviä tiedonjyväsiä, mutta seulan täytyy olla kohdillaan.

YouTube. Ulkomaalaisista yhtiöistä voi löytää todella hyviä tiivistelmiä, joiden kasaamiseen menisi helposti pari tuntia. Tässäkin kritiikki täytyy muistaa pitää mukana. Netti on täynnä pumppausvideoita.

(Nämä olivat kaikki aika heikkoja, mikä kertoo Inderesin merkityksestä minulle :smiley: )

15. Yritätkö ajoittaa markkinoita? Jos yrität, niin miten tai jos et, niin miksi et?

Yritän. Vaimon salkulla olen pariin kertaan säätänyt eri indeksien painoja kuukausisäästösopimuksessa sen mukaan, mikä on tuntunut kalliilta ja mikä halvalta. Nämä kikkailut ovat osuneet ihan mukavasti. Tätä teen vain äärimmäisissä tilanteissa.

Loppuvuonna 2021 uskoin osakemarkkinoiden kääntyvän alaspäin. Kaikki hyvä oli hinnoissa, ja jotenkin indeksitasolla tuntui, ettei enää oikein jakseta mennä ylöspäin. Myin aika paljon salkkua tyhjäksi, mutta laitoin rahat takaisin markkinalle aivan liian aikaisin ja aivan vääriin yhtiöihin helmikuussa 2022.

16. Valitse viisi foorumilaista (indeläiset ei käy) ja kerro, mitä sijoittamista tukevaa ominaisuutta/osaamista/taitoa heissä erityisesti ihailet? Saat mainita yhden asian kustakin henkilöstä.

@Mauri - jaksaa nähdä todella paljon vaivaa yhtiöiden seuraamisessa ja analysoimisessa.
@Pohjolan_Eka - sijoittamisessa tarvitsee hyvää itseluottamusta, jotta uskaltaa tehdä päätöksiä eikä jää märehtimään epäonnistumisia
@MoneyWalker - osaa ja jaksaa perata lukuja todella tarkkaan ja löytää niistä asioita, joita muut eivät löydä
@Sijoittaja-alokas - jatkuvasti innokas ja halukas oppimaan uutta.
@musa_2 - kokemus, tietotaito ja itsenäisiä näkemyksiä

17. Mitkä ovat mielestäsi kolme laadukkainta yhtiöketjua ja miksi?

En osaa sanoa kolmea. Seuraan monia vähemmän aktiivisia yhtiöitä, eikä niiden yhtiöketjuissa ole minun lisäkseni kovin montaa kirjoittajaa :smiley:

Yleisesti en ole yhtiöketjujen suurin ystävä, sillä niissä on minun makuuni liikaa yhden lauseen mittaisia chat-tyylisiä viestejä.

Tykkään hiljaisemmista yhtiöketjuista. Incap-ketju tulee mieleen yhtenä timanttina, joka oli parhaimmillaan pullollaan aivan ensiluokkaista sijoitussisältöä.

Modulight-ketju on myös hyvä mainita. Mielestäni ketju on monellakin tavalla hyvä opas siihen, miten foorumia kannattaa hyödyntää.

18. Miten hallitset ja käsittelet tunteitasi sijoittamisessa? Oletko “opiskellut” sijoituspsykologiaa ja jos olet, niin miten?

Tämä sujuu minulta ihan luonnostaan. Toisin kuin mikään muu sijoittamisessa :smiley:

Jos jokin sijoituspäätös mietityttää enemmän, niin lämmitän saunan ja makoilen lauteilla. Oikea vastaus kumpuaa kyllä esiin, kun antaa ajatuksille aikaa.

19. Mihin osa-alueeseen Sijoittaja-alokkaan pitäisi erityisesti keskittyä tullakseen paremmaksi sijoittajaksi?

Tämä on helppo! Ole itsellesi armollisempi.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumilta olen saanut todella paljon: apua sijoitusharrastukseen, iloa päivään ja useampia työmahdollisuuksia. Kiitos kaikille!

Kiitos Heiskanen antoisista ja viihdyttävistä vastauksista!

Toivottavasti jatkossakin kirjoittelet aktiivisesti Foorumille analyyttisia ja kiintoisia juttujasi. Uskon, että useimmat meistä voisivat ottaa oppia sinusta esimerkiksi siinä, että pyrkisi näkemään metsän puilta.

Rentoa loppuviikkoa kaikille! :slight_smile:

196 tykkäystä