Alokas haastattelee

Kuten edellisessä viestissäni sanoin, niin seuraava haastattelu julkaistaan ensi viikon loppupuolella.

Seuraava haastateltava on kaveri, josta tulee mieleen muutamat todella monipuoliset ja terävät tyypit joihin olen törmännyt varsinkin työelämässä; eivät tee itsestään numeroa, kertovat ajatuksensa kattavasti sekä hyvin perustellusti että myös osaavat tunnustaa, jos eivät tiedä jotain tai ovat väärässä. Tällaiset tyypit menevät eteenpäin, kehittyvät ja osaavat katsoa asioita laajasti monista eri näkökulmista.

Joskus puhutaan hyvistä tyypeistä, niin hän on just sellainen ja jos tarvitaan jossain reilua kaveria, niin hän voisi hyvin esittäytyä hyvällä omatunnolla esimerkiksi näin:
”Mis sie tarvitset oikei hyvvää miestä. Täs siul on sellane”

Hyvää ja rauhaisaa sunnuntaita kaikille! :slight_smile:

32 tykkäystä

Perjantaina olisi tiedossa uusi haastattelu ja tällä kertaa vuorossa olisi tuttu pitkään foorumilainen ollut tyyppi. Sitten taas ensi viikolla olisi vuorossa joku tuttu indeläinen. :slight_smile:

Näiden jälkeen olisi taas muutamia foorumilaisia putkeen ja sitten taas joku indeläinen. Olen aiemminkin sanonut, niin foorumilaisia haastattelen enemmän, mutta Inderesinkin väkeä olisi tarkoitus silti ahkerasti haastatella.

Ollaan kärsivällisiä, ei luovuteta ja opitaan - mennäänpäs mokomien kusetusmarkkinoiden ja kriisien yli, että heilahtaa! :rocket:

37 tykkäystä

7. SIJOITUSSEPPO

Lainaan rakkaan @Kale-possu:n viestistä katkelman “…mutta kun hän puhuu, muut pysähtyvät lukemaan. 105 ihmistä haluaa hälytyksen aina kun kuulapää ilmestyy eetteriin. Seuraajamäärä on foorumin korkeimpia. Seppo keskittyy analyyseihin eikä tee itsestään kummempaa numeroa.” Tällä hetkellä Sepon seuraajamäärä on 119 ja suosittelen laittamaan Sepon seurantaan. :slight_smile:

Pidän Seposta Kalen mainitsemien asioiden lisäksi myös sen takia, että hän osaa katsoa kokonaisuuksia sekä olennaisempia seikkoja eikä liiaksi takerru yksityiskohtiin, vaikka nekin ovat varmasti hänellä useimmiten hallussa. Myös sijoittajille arvokas ominaisuus on se, että osaa myöntää olevansa väärässä ja senkin Seppo osaa, mikä edesauttaa siinä, että virheistä oppii ja kokemus karttuu… muuten käy toisin, kuten mulle.

Seppo on hyvä luottotyyppi ja suosittelen lukemaankin hänen viestinsä ajatuksella; niissä ei ole mustavalkoisuuksia tai “varmoja totuuksia”, mutta fiksun ja monipuolisen kaverin oivaltavia sanoja niistä kyllä löytyy.


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen SijoitusSeppo, tai foorumikavereiden kesken pelkkä Seppo. Katsantokannasta riippuen reilu kolmekymppinen / vajaa nelikymppinen (pun intended) IT-alalla työskentelevä diplomi-insinööri. Asun vaimoni ja kahden pienen lapsen kanssa Helsingissä ja elelen rauhallista lapsiperhearkea.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen ”artisti” Never Stop The Madness eli syyllinen mm. tuohon Ränta på ränta -videoon ja hyvin omakohtaiseen v. 2022 tunnariin ”Pelkkää turskaa tilalla ”. :grimacing:

Olen ylläpitänyt vuodesta 2012 vuosikertomukset.net-sivustoa, johon on koottu Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden vanhoja vuosikertomuksia ja osavuosikatsauksia.

Olen ollut sijoitusurani aikana yhdessä yhtiössä top 100 suurimpien omistajien listalla. :sunglasses:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Musiikin tekeminen. Tuo Never Stop The Madness nyt on tuollainen huumoriprojekti, mutta minulla on myös muita musaprojekteja. Lähinnä nämä on sellaisia omaksi iloksi -harrasteluja, mutta löytyy niitä jotain myös Spotifysta, Youtubesta jne.

Kaikenlainen kuntoilu. Lenkkeily, pyöräily, kuntosali, hiihtäminen, pallopelit. Nuorempana olen kilpaillut useammassa lajissa SM-tasolla, mutta nykyään vain höntsäilen.

Elokuvat. Tykkään katsella hyvinkin laajalla skaalalla ns. “laatu-/klassikkoelokuvia”.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään aamulla ja laitan perheelle aamupalaa, aloitan (etä-)työt ja koitan ehtiä jossain välissä vähän seuraamaan markkinoita. Töiden jälkeen lasten kanssa ulos ja ehtiessä jotain kuntoilua. Lasten nukkumaanmenon jälkeen aikaa vaimon kanssa ja hetki omille harrastuksille. Tyypillistä ruuhkavuosiarkea.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Olen osakepoimija, joka on keskittynyt suomalaisiin pienyhtiöihin. Joskus salkkuun eksyy jotain muutakin, mutta luokkaa >80% kiinni tuossa kategoriassa.

Koen, että tämä hyvin suppeasti rajattu joukko on ainoa, jossa edes teoriassa minulla voi olla jotain informaatioetua markkinoilla ja jossa voin hyödyntää markkinoiden epätehokkuuksia (Inderes tosin yrittää pilata tätä ottamalla melkein kaikki nämä seurantaansa :smiley: ).

Isoja yrityksiä seurataan markkinoilla isojen pelureiden toimesta niin tarkkaan (satelliitit kuvailemassa Applen tehtaita ja Walmartin parkkipaikkoja jne.) etten voisi kuvitellakaan, että näissä olisi mahdollista saavuttaa jotain informaatioetua. Näihin pääsee järkevämmin indeksirahastojen kautta jos haluaa. Ulkomaisiin pienyhtiöihin en taas yleensä sijoita, koska pienyhtiöt ovat lähtökohtaisesti riskisempiä ja niistä on vaikeampi saada luotettavaa tietoa. En tiedä ovatko suomalaiset pienyhtiöiden johtajat sen luotettavampia kuin muutkaan, mutta ainakin he ovat huonompia valehtelijoita eli sen yleensä näkee läpi jos ihan puhuvat läpiä päähänsä :smiley: .

Pienyhtiöissä olen aika konservatiivinen. Sijoitan vain voittoa tekeviin yrityksiin, sillä en ainakaan itse osaa arvostaa yritystä, joka tekee jatkuvasti tappiota. Yleensä en myöskään lähde mukaan kovin ison arvostuskertoimen keisseihin. Tykkään maltillisesta kasvusta (10-20%) ja vakaasta tuloksentekokyvystä.

Käytän teknistä analyysia jonkun verran apuna kun teen entryjä/lisäyksiä ja exittejä/vähennyksiä osakkeistani. Joskus teen puhtaita swing-treidejä kun on jotain hyvän näköisiä erikoistilanteita, mutta näitäkin teen vain sellaisiin osakkeisiin, jotka täyttävät sijoituskriteerini. En siis lähde treidaamaan jollain Valoella vaikka kaikki TA-indikaattorini huutaisivat “osta”.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Jos ei lasketa jotain lapsena lahjaksi saatuja rahasto-osuuksia niin ensimmäiset omat osakeostoni tein muistaakseni joskus 2011 loppuvuodesta kun eurokriisi taisi olla juuri pahimmillaan. Osakkeita valikoitui hyvin mutupohjalla salkkuun. Ainoa, mikä on jäänyt mieleen, on se epäonnistunein poiminta eli Outokumpu (“Tämähän on laskenut jo vaikka kuinka paljon. Jos se nousee edes puoleen siitä mitä edelliset huiput on niin tästä tulee isot tuotot”). Klassinen putoava puukko. Vaikka sijoitetut summat ja tappiot oli pieniä niin tällöin vannoin etten Outokumpua ikinä elämässäni enää osta (ja päätös on pitänyt :smiley: ).

Pari vuotta oli tätä osakepoimintaa, mutta sijoittamiseni oli aika passiivista ~2014-2018 kun osakesalkku piti pariinkin kertaan realisoida oman kodin ostamista varten niin pääomat pysyi pieninä ja kohteet oli lähinnä indeksirahastoja.

Viimeiset 4 vuotta olenkin sitten sijoittanut todella aktiivisesti ja harrastanut osakepoimintaa. Foorumille eksyin joulukuussa 2019.

7. Kirjoitit noin kuukausi sitten hyvin itsekriittisen ja sisältörikkaan viestin Sijoitusvirheet -ketjuun, joka sai paljon kehuja ja joka myös antoi muille valtavasti vertaistukea. Alla viestisi:

Sijoitusvirheet - #1308 käyttäjältä SijoitusSeppo

Onko murehtiminen laantunut ollenkaan ja millä mielin yleisesti ottaen olet näistä sijoitusasioista tällä hetkellä? Toimiko asioiden ylöskirjoittaminen muiden nähtäväksi hyvänä terapiana?

Onneksi on. En tiedä kuinka paljon tuolla kirjoituksella oli asiaan merkitystä vai johtuuko tämä vain siitä, että oma salkku teki (ainakin väliaikaiset) pohjat juuri samoihin aikoihin ja lokakuussa oli monta viikkoa oikein hyvää nousua. :smiley:

Olen itse asiassa taas varovaisen optimistinen ja onneksi myös muu elämä on hieman rauhoittunut niin olen hieman aktiivisemmin ehtinyt seuraamaan markkinoita. Tälläkin on ollut vaikutusta henkiseen puoleen sillä minulla on taas parempi hallinnan tunne omista sijoituksistani.

8. Nyt positiivisempiin asioihin. Olet hyvin arvostettu Foorumilla ja jo seuraajamääräsikin kertoo sen. Mitkä ovat suurimpia vahvuuksiasi sijoittajana ja mitkä ovat parhaita yksittäisiä sijoitusonnistumisiasi?

Jos minulla jotain vahvuuksia on niin ehkä se, että koen että minulla on aika hyvä yleinen liiketoimintaymmärrys erilaisista bisneksistä ja yrityksen eri toiminnoista (myynti, operointi, tuotekehitys, talous jne.), joten olen aika hyvin onnistunut välttämään pahimmat pommit, joissa kilometrin päähän jo haisee, että liiketoiminta on heikoilla kantimilla ja pelkkiä katteettomia tulevaisuuden lupauksia. Koen myös, että osaan tunnistaa kunkin yrityksen liiketoiminnan kannalta oleelliset asiat ja jättää muun “kohinan” vähemmälle huomiolle niin ei tule höntyiltyä turhia. Olen myös melko immuuni peesailulle ja fomoilulle, tämä tosin oli ehkä 2020-2021 hulluttelussa rasite kun jäi hyppäämättä moneen hyvään hypejunaan.

Parhaimpina onnistumisinani pidän Hoivatiloja (2019) ja Tecnotreetä (2020-2021), jolla tein todella kovat tuotot noina vuosina. Vaikka Tecnotreen kurssi on tullut viimeisen vuoden aikana rajusti alas se on minulla edelleen isosti plussalla. Koronakuopassa osaketta sai jollain 13 sentillä.

9. Onko salkun koostumus sellainen tällä hetkellä, joka tästä hetkestä eteenpäin tuntuu hyvältä ja varmalta, kun arvostustasot ovat tervehtyneet? Onko näköpiirissä tilaa yhtään isommille liikkeille salkussa vai menetkö samoilla hevosilla?

Arvostustasot ovat todellakin tervehtyneet :smiley: . Salkkuni on vähän turhan paljon keskittynyt tämän vuoden aikana luotto-osakkeisiini, joten tarkoitus on kyllä hieman lisätä hajautusta. Mitään isoja liikkeitä tuskin on tulossa, koska uusien merkittävien positioiden ottaminen vaatisi nykyisten myymistä ja mielestäni isoimmissa omistuksissani on tällä hetkellä todella hyvät tuotto-odotukset seuraavan 1-2 vuoden tähtäimellä.

10. Kerro ajatuksista kolmellakymmenellä sanalla per osake?

-Inderes

Osallistuin antiin, mutta myin pikavoittoina pois, koska arvostus oli älytön, enkä ole juurikaan seurannut yhtiötä. Pikavilkaisulla näyttäisi edelleen olevan aivan liian kallis omaan makuuni, eli arvostustasolla on vielä tilaa tervehtyä.

-Tecnotree

Kvartaali kvartaalilta kasvava tilauskanta, hyvä kasvu, hyvä kannattavuus, vahva asema asiakkaissa, uusia tuotteita putkessa ja megatrendit tukemassa. Toimitusjohtaja yhtiölle yksi HKIn pörssin tärkeimmistä ja mukana isolla omistuksella. Salkkuni suurimpia omistuksia.

-Wulff

Salkkuni “arvosijoitus”. Epäseksikäs ja huonosti kannattava toimiala, mutta toimitusjohtajalla on vahvat näytöt kustannuskurista ja arvostuskertoimet ovat todella alhaiset (e2022 P/E 7,6). Potentiaalinen tulevaisuuden sarjayhdistelijä, jonka strategiassa yritysostoilla tulevaisuudessa(kin) iso rooli. Salkkuni suurimpia omistuksia.

11. Kertoisitko, miten käyt yhtiön läpi step by step, joka olisi potentiaalinen salkkuusi? Onko sinulla omanlaisia “tapoja” tutkia osakkeita, mitä harvemmat käyttävät?

En usko, että minulla on mitään kovinkaan kummoisia tapoja, keskityn perusjuttuihin. Tutustun yhtiön liiketoimintaan ja yritän luoda yleiskuvan mitä se tekee ja erityisesti katson tuloslaskelman päärivejä ja millaisen kuvan ne antavat liiketoiminnasta. En keskity ihan kauheasti kilpailuetujen analysoimiseen, sillä mielestäni nämä voi päätellä yrityksen ylä- ja alarivistä: Esim. jos yritys kasvaa kannattavasti vuodesta toiseen, on sillä selvästi oltava jotain kilpailuetuja. Tämä kilpailuetu-keskustelu vedetään mielestäni monesti överiksi ja sen ajatellaan tarkoittavan vain sitä, että yrityksellä on oltava jotain uniikkeja patentoituja innovaatioita tms. Hyvä esimerkki on salkussani oleva Kamux, joka on “vain” autokauppa (mitä kilpailuetuja sillä voisi olla?), mutta se on kasvanut kannattavasti jo toistakymmentä vuotta joten kai siellä jotain oikein tehdään :shrug: . Numerot eivät valehtele.

Oikeastaan en pidä “liian” innovatiivisista yrityksistä, sillä tällöin päätyy monesti kantamaan liiketoimintariskin lisäksi myös kyseiseen innovaatioon/teknologiaan liittyviä riskejä, jolloin pitää saada jo kaksi asiaa oikein. En halua yrittää arvata teknologioiden tai markkinoiden kehitystä vaan pidän siitä, että liiketoiminta on simppeliä ja epäseksikästä ja voin keskittyä vain ko. yritykseen.

Katson aina liikevaihto- ja tuloshistorian viimeiseltä 3-5 vuodelta ja sen jälkeen kuluvan/seuraavan vuoden ennusteet jos ne on saatavilla ja katson onko näiden välillä iso gäppi vai onko jonkinlainen uskottava jatkumo nähtävissä. Arvostusmenetelmissä P/E on oma go-to-hehtaaripyssyni, vaikka moni sofistikoituneempi sijoittaja varmaankin tätä lukiessa hymähtelee partaansa :smiley: . P/E:ssä oleellisinta ei mielestäni ole sen kertoma absoluuttinen luku vaan se pitää aina ymmärtää kyseisen yrityksen (ja sen hetkisen markkinan) kontekstissa. DCF:ää en vaivaudu ikinä edes vilkaisemaan, sillä oma kokemukseni on, että se antaa useimmiten kaikista villeimmät arvostukset ja siitä saa ulos juuri sellaisen lopputuloksen mitä itse haluaa.

Yksi tärkeimpiä asioita itselleni yhtiössä on johto. Hyväkin bisnes menee karille huonoissa käsissä ja huonollakin toimialalla oleva huono yritys voi tehdä oikein hyvää bisnestä hyvissä käsissä. Minulle on siis tärkeää, että johdon track record on hyvä. Tässä pitää vielä erottaa se, että onko yrityksen tulosparannus/käänne johdon ansiota vai markkinan tuoman myötätuulen ansiotonta saamista.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeitä sijoitus- ja talousmedioita ja miksi? Inderesiä ei saa mainita.

Mainitsen kuitenkin :smile:. CNBC:n puhuvia päitä (ei Crameria!) tuli katseltua youtubesta paljon 2020-2021 ja Nordnetin Trader’s Clubia, mutta nykyään ehdin niin vähän seuraamaan makroa, että lähinnä luotan siihen, että foorumilla ihmiset nostaa tärkeimmät asiat minulle nopeasti kulutettavaan muotoon. Erityismaininta Pörssien Suunta -ketjulle, Vernerin vartille ja Mariannen makropäivityksille keskuspankkien toimista. HS Visiossa on välillä ihan hyviä talous-/makroaiheisia juttuja.

13. Mitä pitkän aikavälin sijoitustavoitteita sinulla on? Onko jotain, mitä haluat sijoittamisella saavuttaa esim. eläköityminen aikaisemmin, taloudellinen vapaus etc.?

Profiilikuvakkeeni mukaisesti “One million dollars!” :grin: .
Mutta vakavasti puhuen, vaikka mitään varsinaista euromääräistä tavoitetta minulla ei ole, niin olen kyllä tehnyt erilaisia laskelmia siitä että paljonko tarvitsisin pääomaa, jotta voisin jättäytyä työelämästä ja elää pelkillä sijoitustuloilla, mutta tämä on vielä (erityisesti nyt v. 2022 jäljiltä) kaukaisessa tulevaisuudessa :slight_smile:

14. Et ole käsittääkseni eri asioista johtuen voinut aina seurata intensiivisesti markkinoita. Onko siinä ollut jotain hyvää, että on joutunut irrotautumaan sijoituksista? Oletko sitten joskus kokenut siitä olevan haittaa, kun olet vastaavasti ollut myös sijoittamisessa vahvasti kiinni?

Hyvä puoli on ollut se, että ei ole ihan jokainen päivä mennyt pilalle kurssilaskua tuijottaessa, vaan olen saanut useimpina päivinä huolettomana nauttia ajasta pienten lapsieni kanssa. Kesälläkin onnistuin lomani aikana rentoutumaan hyvin ja irtautumaan pörssin menosta. Rahallisesti tämä irrottautuminen on tosin ollut aika kallista, tosin eihän sitä tiedä vaikka aktiivisemmalla strategialla olisi mennyt vielä enemmän vihkoon.

Kyllä koronavuosina tuli välillä aivan liikaa seurattua päivittäisiä kurssikehityksiä. Katselet kussikäppyröitä 15 minuutin välein ja koko ajan tulee sellainen olo, että jotain kauppoja pitäisi tehdä. Kyllähän siinä aikaa menee muulta elämältä ja käppyrät tulee uniinkin.

Tuntuu, että nyt viime aikoina olen löytänyt hyvän, terveen tasapainon markkinoiden seuraamisesta.

15. Miten seuraat makrotaloutta ja oletko jotenkin pyrkinyt hyödyntämään sitä tietämystä sijoittamistoiminnassasi?

Isossa kuvassa seuraan ja yritän kyllä tulkita makroa, tosin viime aikoina aika huonolla menestyksellä :smiley: . Esim. itselläni oli alkuvuodesta 2022 näkemys, että inflaatio jäisi odotettua matalammaksi ja lyhytkestoisemmaksi ja että FEDin koronnostot jäisivät odotettua matalammiksi ja että tämä tukisi osakkeita loppuvuodesta 2022 joten pidin osakepainoni korkeana.

En varsinaisesti kuitenkaan käytä makroa yksittäisissä osakevalinnoissa. Korkeintaan niin, että pyrin tunnistamaan ja välttämään sellaisia osakkeita, jotka ovat erityisen alttiita makrotalouden heilahteluille (esim. kovin sykliset konepajat) tai joihin sisältyy jotain spesifejä isoja makroriskejä (esim. Venäjä-/Kiina-riskit). Kuten aiemmassa vastauksessa totesin innovaatioihin ja uusiin teknologioihin liittyen, yritän minimoida asioita, jotka minun pitää saada arvattua oikein.

16. Analysoi analyytikot kolmellakymmennellä sanalla per analyytikko:

-@Olli_Koponen

Ollin näkemykset Wulffista ovat olleet hyvin samanlaiset kuin omani. Jalat maassa, ei maalaile yltiöoptimistisia skenaarioita. Laajemmin en osaa sanoa koska muut Ollin yritykset ovat rakennusalalta ja niihin en koske tikullakaan.

-@Sauli_Vilen

Inderesin analyytikoista luottaisin hänelle pääomani jos joku pitäisi valita, ei kahta sanaa ;). Valitettavasti en pääse nauttimaan hänen analyyseistaan enempää, sillä finanssisektori ei ole omia suosikkejani, mutta onneksi on markkinakatsauksia, “Heikkilä & Vilen” jne.

-@Thomas_Westerholm

En ole vielä ehtinyt muodostamaan kovin vahvaa mielipidettä Thomaksesta, sillä suurin osa hänen seuraamista yhtiöistään ei ole omassa aktiivisessa seurannassani, mutta ainakin Kamux-analyysit ja kommentit ovat mielestäni olleet hyvin perusteltuja.

17. Joudut antamaan osakesalkkusi kolmeksi vuodeksi neljän foorumilaisen hoidettavaksi, kenet vastuuttaisit ja miksi?

@Pohjolan_Eka: Moniottelija, joka tuntuu osaavan aina vaihtaa oikeaan strategiaan markkinan tuulien mukaan.
@DayTraderXL: Foorumin kovin TA-osaaja.
@musa_2: Pitkäjänteinen sijoittaja, joka ei höntyile eikä hölmöile.
@Sijoittaja-alokas: Tekee kovasti töitä ja hänellä on selvästi edessään lupaava tulevaisuus sijoittajana, josta on viime aikoina alettu nähdä ensimmäisiä merkkejä.

Annetaan tasaisesti 25% salkusta kullekin :slight_smile: Sopivasti myös hajautusta erilaisiin sijoitustyyleihin.

18. Vähän sijoituspsykologiaa… sinulla ja useimmilla meistä on ollut haastavia sijoitusaikoja. Oletko oppinut jotain henkisen puolen asioita yleisesti ottaen, mihin sinun ja ehkä muidenkin kannattaisi tällaisina haastavina aikoina kiinnittää huomiota?

Mike Tysonin “Everyone has a plan until they get punched in the mouth” kuvastaa aika hyvin oppiani. Olen oppinut tunnistamaan omia käyttäytymismallejani laskumarkkinassa ja toivottavasti ensi kerralla kun markkina “lyö naamaan” niin pystyn paremmin pitämään myös psykologisen puoleni hallinnassa.

Yksi hyvä tapa on erottaa ajatuksen tasolla päivittäinen rahankäyttö ja sijoitukset täysin toisistaan. Sijoitan itsekin kymmenien vuosien aikajänteellä, eikä kurssilaskulla ole ollut minkäänlaista vaikutusta päivittäiseen elämääni tai kulutukseeni, koska se pyörii edelleen samoilla palkkatuloilla kuin ennenkin.

Hyvä myös muistaa, että Buffetin Berkshire Hathawayn kurssikin on historiansa huonoimpana vuotena n. puoliintunut, eli isotkin heilunnat ovat osakemarkkinoilla normaaleja ja sattuu sitä paremmissakin piireissä. Kuten @Masse :n (toivottavasti hän on kunnossa ja löytää tiensä vielä joskus takaisin foorumille) arvostettu sijoitusopas kertoo 2. luvun 3:ssa jakeessa: “Sijoittaminen on viihdettä, mistä pitää aina välillä ihan maksaakin”

19. Minkä sijoittamisen liittyvän opin haluaisit Sijoittaja-alokkaan sisäistävän?

En tiedä onko minulla jakaa mitään sellaisia suuria viisauksia, mitä Alokas ei olisi jo itsekin hoksannut :slight_smile: . Meinasin sanoa, että kannattaa sijoittaa sellaisiin yrityksiin, joissa raha liikkuu yritykseltä omistajille eikä omistajilta yritykselle, mutta olenkin ollut huomaavinani, miten “hyzoneista” on jo siirrytty “konecraneseihin”. :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Hyvästä hengestä ja kannustavasta ilmapiiristä sekä rakentavasta keskustelusta. Tämä on aivan poikkeuksellinen “saari” kaiken some-öyhötyksen keskellä.


Kiitoksia paljon Seppo! :pray:

Seppo vastasi oikein kattavasti kysymyksiin ja vastauksia oli muutenkin todella iloa lukea. Onhan tämä todella upeaa, kun saa kysellä fiksuilta sijoittajilta heidän ajatuksiaan ja saada oppia omaan sijoitustoimintaan. Monipuolisen Sepon ajatuksista ja myös asenteesta varmaan jokainen voisi vähän ottaa oppia. :thinking:

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

225 tykkäystä

Sepon haastattelu on sellainen, joka pitäisi lukea rauhassa mukavassa asennossa, vaikka hyvän oluen tai viinin kera. :beer: :wine_glass:

Tässä on ollut jo useampi haastattelu ja jokaisen haastateltavan vastaukset ovat olleet vähän erilaisia, mikä on ollut mukava juttu ihan kiinnostavuuden ja oppimisen kannalta, vaikka toisaalta sijoitusjuttujen opiskelu on usein tuttujen asioiden kertaamista eri tavoin.

Sekin on musta ollut vallan hienoa, että moni haastateltava on ilmaissut tarvitsevansa kysymyksien vastaamiselle aikaa ja kyllähän jokaisen vastauksesta on huomannut, miten näihin on panostettu. Se tuntuu hyvältä näin haastattelijan ja lukijoiden näkökulmasta.

Tämä on ollut kiva päivä tästäkin syystä:
image

Toivon kaikille nyt pitkäjänteisiä sijoitusajatuksia sekä mukavaa ja onnellista viikonloppua! :slight_smile:

66 tykkäystä

Perjantaina tulee ulos haastattelu sellaisesta indeläisestä, joka varmasti mm. luonteensa ja monipuolisen työnkuvansa avulla pääsee pitkälle sijoittamisessa. Olen huomannut, että tällä kyseisellä tyypillä pää leikkaa ja hän osaa isoista kokonaisuuksista löytää ne olennaisimmat asiat.

Hän on fiksu ja mukava ihminen, joka varmasti tuo taas vähän uutta ajateltavaa meille kaikille.

Suosittelen lämpimästi Analyysikoulun artikkeleita ja lukemaan analyysejä… hauskaa tiistaita kaikille! :slight_smile:


EDIT: Tässä noin kuukauteen taitaa tulla haastateltavaksi pari muutakin indeläistä lisää, mutta kokonaisuudessaan pääpaino tulee olemaan foorumilaisissa. :slight_smile:

30 tykkäystä

8. EMMA KUUSINEN

Emma on kaikille tuttu erityisesti Inderesin videoilta, jossa hän haastattelee analyytikoita yhtiöistä, mutta useat törmäävät häneen myös Youtuben shorts-videoilla, TikTokissa, Instagramissa ja myös muissa Inderesin “kanavissa”. Hän on pirteä ja terävä yhteisötiimiläinen, joka osaa löytää haastavistakin kokonaisuuksista olennaisimmat asiat ja pystyy myös kertomaan niistä hyvin ymmärrettävästi että myös mielenkiintoisesti. Näistäkin syistä on miellyttävää kuunnella ja lukea Emman tuottamia materiaaleja.

Emma on mielestäni sellainen ihminen, joka on laaja-alainen osaamiseltaan ja on myös monipuolisesti fiksu. Hänellä on terävä pää, eli oivaltaa nopeasti asiat, mutta hänessä on myös sosiaalista älykkyyttä että tervettä järkeä. Näen hänet näidenkin ominaisuuksien takia sellaisena, joka pärjäisi varmasti monessa erilaisessa työtehtävässä erinomaisesti ja pakko sanoa, että tällaisia ihmisiä on loppujen lopuksi harvassa.

Toivon, että saan jatkossakin nauttia Emman tuottamista sijoitusaiheisista jutuista, koska todella opin niistä. Ihmiset, jotka osaavat kertoa vaikeista ja isoista asioista tiiviissä ja selkeässä muodossa ovat useimmiten niitä fiksumpia kuten Emma on, mutta valitettavasti aika usein monet sijoitus- ja talousihmiset kertovat turhan vaikeasti asioista epäolennaisuuksin tarttuen (ei koske indeläisiä). Inderes kehittyy eteenpäin erityisesti Emman kaltaisten idearikkaiden ja monipuolisten ihmisten ansiosta. :slightly_smiling_face:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Tamperelainen innostuja ja tarinan kertoja. Alun perin olen aika maalta kotoisin, nimittäin Janakkalan Tervakoskelta, mutta kuudessa vuodessa olen vahvasti tamperelaistunut. Viihdyn kuitenkin maalla ja sielu lepää kun pääsen sinne käymään.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Remontoin asuntoni itse (ja ystävien avulla toki), mutta ulkopuolisena kävi vain putkimies asentamassa kylpyhuonekalusteita. Olen aina ollut kätevä käsistäni (ja toki vuosien yksin asuminen on myös opettanut
paljon) ja remontoidessa maalaus, laminaatin asennus ja seinien tasoitus sujui kivastia tykkäsin kovasti. Haaveilenkin taas uuden sijoitusasunnon ostamisesta, jota pääsisin remontoimaan. Flippaukseen ei taidot eikä mielenkiinto riitä, mutta jokin pinnoiltaan huonossa kunnossa oleva yksiö kiinnostaisi remontoida ja
laittaa vuokralle.

Olen ollut vegaani about vuoden ajan, enää en ole, vaikka ruokailu painottuukin edelleen kasvisruokaan (nykyään syön kyllä ihan lihaakin, kotiin harvemmin ostan, paitsi vieraille. Ravintolassa menee rehdisti
pihvikin). Syynä veganismille oli ilmastoon liittyvät syyt ja itsensä haastaminen.

Kolmatta oli vaikea keksiä, mutta ehkäpä maalaisuuteni liittyen vielä vaikka se, että mulla on traktorikortti ja olen työkseni ajanut trukkia.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa
sanoa.

Uin Näsijärvessä vuoden ympäri, ilman saunaa tai saunalla. Useimmiten ilman, koska se on aikataulullisesti tehokkaampaa. Urheilen ja olen juossut myös puolimaratonin viime vuonna. Näiden lisäksi erilaisissa kausissa
menee kutominen ja lukeminen.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Useimpina päivinä olen Helsingissä, tyypillisesti 3 päivänä viikossa. Aamut alkavat siis aikaisin siinä viiden maissa, jotta ehdin aamujunaan. Junamatkat teen aina töitä molempiin suuntiin. Riippuen siitä kuinka myöhään Helsingin reissulla menee, lähden illalla salille, pulahtamaan Nässyyn tai kävelylle ja pidän huolen, että 10 000 askelta tulee päivässä täyteen (etäpäivinä huomattavasti vaikeampaa).

Työpäiväni alkavat yleensä ns. puhtaalta pöydältä, joka tarkoittaa sitä, että joka aamu täytyy suunnitella mitä päivän aikana tekee. Toki välillä on palavereita ja joskus harvoin videoita osataan suunnitella jo etukäteen, mutta yleensä inderesTV:n videot syntyvät siitä, kun avaan inderes.fin ja alan katselemaan, että mitä raportteja palvelusta löytyy. Videoinnin tulee tietenkin sopia myös analyytikon aikatauluihin ja useimmiten analyytikot näissä joustaa ja video saadaan tehtyä. Arkeani on myös erityisesti aamuisin tuutata Inderesin sometilit täyteen sisältöä, joten eri somealustojen kanssa tulee vietettyä aikaa.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Olen innostuja siinäkin. Ja salkku on sekalainen innostumisieni jäljiltä, hankinnat ovat pohdittuja toki mutta
monipuolinen innostuminen erilaisista yhtiöistä aiheuttaa keskenään hyvin erilaisten yhtiöiden osakkeiden hankintaa. Toki hyvää hajautusta sekin on ajoittain, esimerkiksi silloin kuin kasvuosakkeet rytisee.

6. Miten se on muuttanut sinua sijoittajana, kun pääsit Inderesille töihin?

Kyllä Inderesillä työskentely myös pakottaa rauhallisuuteen ostoissa ja myynneissä kaupankäyntisääntöjenkin ansiosta. Mutta myös muuten ilmapiiri kannustaa tiettyyn rauhallisuuteen ja se on mielestäni hyväjuttu. Töissä oppii paljon ja tulee tutustuttua myös yhtiöihin ja aloihin, joihin muuten ei tulisi tutustuttua. Eli lyhyesti sanottuna Inderesillä työskentely vähentää impulsiivisuutta sekä tuo laaja-alaisuutta.

7. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Osakkeita mulla on ollut salkussa varmaankin about vuodesta 2017 alkaen. Ja sitä ennen joitakin rahastoja, jotka vanhemmat ovat hankkineet ollessani lapsi. Itse sijoittajana hyppäsin suoraan syvään päätyyn eli osakkeisiin.

Asuntosijoittaminen kiinnostaa myöskin, ja ensimmäinen sijoitusasunto ilmestyi salkkuuni vuonna 2021.

Kovin pitkää sijoitushistoriaa ei siis ole, toki innostus vei mennessään sitä määrin, että lähdin vielä opiskelemaan innostuksissani vielä maisteritutkinnon pääaineenani taloustiede.

8. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä sisällöltään ja mikä on YTD:si?

YTD -17,35 % ja rivejä on 18. Haluaisin ehkä, että olisi vähemmän. Ihan nyt viime aikoina salkulla on mennyt ihan kivasti.

9. Mikä on suosikkiosakkeesi salkkusi yhtiöistä ja miksi?

Inderes. Mutta jos se on tylsä vastaus niin sitten NoHo.

Inderes on suurin omistukseni ja olisi outoa, jos se ei suosikeistanikin löytyisi. Paljon mielenkiintoisia juttuja tapahtuu, kuten kansainvälistymistä ja tietenkin viimeisin yritysjärjestely buustaa kansainvälistymistä mielestäni ihan uudella tavalla. Mielenkiinnolla olen mukana.

NoHon kanssa ollaan elämän perusasioiden äärellä. Nimittäin ruuan ja Tampereen. Pandemian läpi taistelu oli mielestäni mahtava suoritus yhtiöltä ja vaikka tykkäsin aikanaan myös Restamaxista, osakkeenomistajan kannalta on ihan hyvä, ettei kaikkeen lähdetä mukaan pää kolmantena jalkana. Aiemmin urallani olen tehnyt myös aktiivisesti töitä niin Restamaxin kuin nykyisen NoHon talousosaston kanssa, ja sieltäpä aktiivinen seuranta onkin alkanut.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

-Fiskars

Hyvää sekoilua! Rönsyilyä on ollut mutta alkaa urat tekemiselle löytymään ja yhtiö on tarjoillut minulle hyvät
tuotot. Hyviäkin brändejä ja kaapeistani löytyy nimenomaan Fiskarsin astiat, aterimet sekä pannut ja kattilat.

-NoHo

Voisi aloittaa samalla lauseella kuin Fiskarsin: Hyvää sekoilua! Ainakin aiemmin, nykyään vähemmän mikä on loistavaa. Seuraan yhtiötä selvästi eniten kaikista Helsingin pörssin yhtiöistä (pl. Inderes). Luottamukseni johtoon onvahva ja tykkään tekemisen meiningistä.

-Sampo

Vähän tylsä, mutta Sampoakin salkustani löytyy. Pidän omien osakkeiden osto -ohjelmista. Ja ei kovin yllätyksellisesti Sampo on ollut yksi ensimmäisistä ostoistani ja hankinta on ollut mielestäni ihan onnistunut.

11. Pyöritteleekö Emma ekseleitä? Taivutko DCF-malleihin? Mitkä ovat lempiarvostuskertoimesi top3 ja miksi?

Pyörittelen exceleitä joo, mutta en näissä asioissa. Päivät pitkät vietän analyytikoiden kanssa, niin jätän DCF-mallit heille.

Tylsä vastata P/E-luku, mutta vastaan kuitenkin sen yleisyyden vuoksi. Ja kaipa se on muutenkin ihan ok arvostuskerroin, jos haluaa esimerkiksi nopeasti hiukan tutustua vieraaseen yhtiöön.

P/E-luvun lisäksi tulee seuraavana mieleen EV/EBIT ja EV/S, vähän on molemmissa puutteitakin, mutta kaavoihin kangistuneena näitä tulee kaiketi eniten katseltua. EV/EBIT: Liiketulos on monessa keississä relevantti, joten tykkään keskittyä siihen. Toki aina näin ei ole.

EV/S: Vaatii ehkä jonkin verran tietämystä jo yhtiöstä, mutta yhtiöstä riippuen pidän hyvänä mittarina.

Usein katselen arvostusta monesta suunnasta ja kertoimet riippuu aika paljon yhtiöstä ja toimialastakin, joten oli vaikea valita TOP3. Mutta tässä mainittuja tulee ainakin joskus käytettyä.

12. Millaisen osakevalintaprosessin käyt läpi ennen kuin osake päätyy salkkuusi ja kyseletkö paljon apua teidän analyytikoilta?

Analyytikoilta saa arvokkaita kommentteja lounaspöydässä tai videoita tehdessä. Ja toki mielelläni juttelen heidän kanssa! Vähän vaihdellen kyselen kommentteja tai ajatuksia analyytikoilta. Jos kyseessä on lisäys jo omistamaani yhtiöön niin tulee vähemmän kyseltyä. Uusien rivien kohdalla yleensä lörpöttelen enemmän.
Analyytikoiden lisäksi tykkään keskusteluista Community-tiimin kesken, jossa kaikilla on hyviä ajatuksia. Community-tiimiltä voi saada myös aika erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä kuin mitä analyytikoilta ja se on mielestäni ihanaa. Analyytikoilla on analyytikoiden aivotukset ja joskus on kiva jutella asioista myös muista näkökulmista.

Vaikea sanoittaa noin muuten prosessia varsinaisesti. Tätä yllä esitettyä keskustelua käytän, jos kyseessä on Helsingin pörssin yhtiö (toki talossa on paljon näkemyksiä ulkomaalaisistakin yhtiöstä). Toki teen ihan perinteistä yhtiön lukuihin tutustumista ja lopulta päätökseni ovat melko nopeita, en ole jahkailija. Pääasia on, että osallistuu markkinnoille :D!

13. Mitä Inderesin materiaaleja suosittelisit sijoittajille, mitkä ovat jääneet liian vähälle huomiolle? ( nyt saa mainostaa :smiley: )

Mä suosittelen meidän Instagramia, siellä on tätä nykyä hyvää pöhinää ja tietoa tiivistetyssä muodossa. Lisäksi suosittelen spotifyssä Inderes-tiliä, siellä voi kuunnella esimerkiksi Kinnusen Jorinoita tai makrokatsauksia jne. Ja lopuksi vielä Ajan Tasalla, joka löytyy mm. edellä mainitulta Spotify-tililtä. Summaa kivasti tapahtumia.

14. Jos saisit yhden asian opetettua sormia napsauttamalla kaikille foorumilaisille, niin mikä se olisi ja miksi?

Kaksinkertaisen kantapään kutominen. Itse olen käynyt mummuni opeissa tuon opettelemassa joskus 15-vuotiaana ja se on taito, joka herättää arvostusta kutomispiireissä.

15. Sinun pitää valita foorumilaisista neljä hoitamaan Aten, Juhan ja Saulin tilalle mallisalkkua, ketkä valitsisit?

Hyvin sujuu Atella, Juhalla ja Saulillakin, mutta foorumilaisista valitsen: @Aili, @Sijoittaja-alokas, @SijoitusSeppo ja @musa_2.

16. Mitä/millaista tietoa sinä erityisesti tykkäät hakea foorumilta? Jos pitää valita yksi suosikkiketju foorumilta, niin mikä se olisi ja miksi?

Yhtiöketjuissa vierailen varmaan eniten, on kiva käydä katsomassa, onko jonkin yhtiön tiedotteisiin tullut kommentteja ja vastaavatko ne omia ajatuksiani.

Käyn lähes aina katsomassa yhtiöketjun myös ennen videoiden tekoa, jos löytyisi yhteisöä mietityttäviä kysymyksiä. Aina ei itse hoksaa kaikkea tai osaa ajatella, onko analyytikko osannut ilmaista itsensä riittävän selvästi. Näitä otan mukaan videolle, jos tällaisia
Foorumilta löytyy.

Lemppariketju on kuitenkin ihan vaan erinteinen kahvihuone.

17. Onko sinulla tavoitetta sijoittamisella esimerkiksi euromääräisiä tai taloudelliseen riippumattomuuteen tähtääviä? Onko sinulla tavoitteena voittaa indeksi, miksi/miksi ei?

Ei ole euromääräistä tavoitetta eikä oikeastaan mitään muutakaan tavoitetta. Ihan perinteistä eläkepäivien turvaamista ja sitä, että eläkkeen voisi aloittaa hiukan aiemmin. Ei kuitenkaan mitään agressiivista FIREttämistä.

18. Mikä on sinun työssäsi parasta ja miksi? Voisitko kuvitella joskus olevasi analyytikko?

Mun työssä varmaankin parasta on vapaus, jota on joissain määrin enemmän kuin analyytikoilla ja ehkäpä siksi en analyytikon urasta haaveille. Itseohjautuvuus ja vapaus on tärkeitä, eikä luonteelleni sovi kovin tiukat raamit tai se, etten voisi itse työnkuvaani tai työpäivän kulkuuni vaikuttaa.

Tietenkin myös työkaverit ja työyhteisö on tosi kivat, viihdyn ja lörpöttelen toimistolla paljon.

19. Mitä erityisesti Alokkaan kannattaisi opiskella, jotta tulisi paremmaksi sijoittajaksi?

En tiedä liittyykö erityisesti Alokkaaseen, mutta itse ajattelen, että makroasioista ei voi tietää liikaa. Niitä itse
tykkään lueskella ja samalla oppia. Alokas varmaankin tekee paljon samaa, mutta suosittelen silti tätä.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Aktiivinen yhteisö on kaiken alku ja juuri. Foorumilaisia ja muita yhteisöläisiä inderesTV:n videoita tehdään. Palaute on suoraa ja rehtiä, ei pelkkää hypetystä. Se on mielestäni tärkeää, kiitos siis siitä! Foorumilta tulee hyviä ideoita ja sisällökehitysketjussakin käyn usein kurkkimassa, onko yhteisöltä tullut joitakin huomioita sisältöön liittyen. Kiitos niistäkin, niitä kyllä luetaan ja arvostetaan suuresti.


Kiitos Emma mielenkiintoisista ja hauskoistakin vastauksista!

Emma on vahva monenlaisissa erilaisissa asioissa ja omaa hyvän asenteen eikä katsoa asioita kapeista mustavalkoisista näkökulmista, joten en syyttä häntä ihaile ja kadehdi. Suosittelen ottamaan mallia Emmasta, jotta ette kyynisty ja sammaloidu. :upside_down_face:

Loistavaa viikonloppua kaikille! :cowboy_hat_face:

166 tykkäystä

Emman vastauksia oli ilo lukea ja tuli vastaan yllättäviä sekä hyvin kiinnostavia asioita. :blush:

Aika monet kysymykset ovat saaneet alkuunsa siitä, kun olen miettinyt, mitä haluan oppia haastateltavalta tai sitten muuten olen pyrkinyt saamaan haastattelusta jotain pohdittavaa tai vaikkapa "työkaluja” omaan sijoitustoimintaani.

Tänään monet osakkeeni sukeltavat esim. Harvia, Kamux, QT ja Stockmann. No mitäpä siitä, olen netto-ostaja, joka tulee sijoittamaan vielä monia kymmeniä vuosia ja olen päivä päivältä kokeneempi sekä fiksumpi sijoittaja enkä luovuta, vaan jatkan sitkeästi eteenpäin. :blush:

Kiitoksia kaikista tykkäyksistä ja palautteista, mukavaa viikonloppua jokaiselle!

47 tykkäystä

Seuraava haastateltava on arvostettu foorumilainen, joka kirjoittaa erinomaisen sisältörikkaasti sijoittamisesta ja osaa katsoa siihen liittyviä asioita eri näkökulmista. Sen tiedän, että Ruoholahden toimiston väkikin lukee suurella mielenkiinnolla hänen kirjoituksiaan.

Hänen vahvuutensa on mielestäni se, että hän on avarakatseinen ja samalla sopivan kriittinen sekä osaa katsoa asioita laajasti että myös perehtyy kunnolla sijoituskohteisiinsa. Jos joku EI elä kuplassa, niin se on hän.

Tämä foorumilainen on myös lämmin ja mukava tyyppi… arvostan häntä myös ihmisenäkin kovasti. :slightly_smiling_face:

EDIT: Haastattelun pitäisi tulla ulos perjantaina. :slight_smile:

43 tykkäystä

9. MAURI

Mauri on kovin laajalti arvostettu foorumilainen ja enkä ollenkaan ihmettele, koska Mauri kirjoittaa todella sisältörikkaasti sijoitusasioista ja sillä tavalla, että niitä lukevat mielellään analyytikot kuin tuoreemmatkin sijoittajat. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Maurilla on jokin oma hieno taito/kyky kerätä ja koostaa tietoa, mitä harvemmalla on… varmaan lukijat ymmärtävät, mitä tarkoitan. Mielestäni Inderesin analyysit ovat erinomaisia, mutta niissä voisi olla mukana vähän “mauria”. :smiley:

Itselle tulee aina Maurista hyvä mieli, koska hän on laajasti fiksu kaveri, jolla on hieno taito kirjoittaa ja kaiken lisäksi häneltä löytyy sellaista muille lukijoillekin huokuvaa inhimillisyyttä. Arvostan erityisen paljon hänenlaisiaan ihmisiä.

Suosittelen laittamaan Maurin seurantaan, niin Foorumilla kuin Twitterissä. Mauri ei päde tai heittele “varmoja” totuuksia, vaan hän selvästi katsoo asioita eri näkökulmista ja pohtii pitkään ennen kuin antaa omia raikkaita perusteltuja ajatuksiaan ja havaintojaan. Mauri on varmasti yksi parhaista analyytikoiden sparraaista ja mielestäni pääanalyytikot voisivat tilata hänet toimistolle puhumaan, jotta saisivat vähän maurimaisuutta analyyseihin. :slight_smile:

Huomaathan, että haastattelu on kahdessa eri osassa/viestissä! :slight_smile:

image


Oli suuri kunnia päästä antamaan tällaista haastattelua. Yritin paneutua haastatteluun asiaan kuuluvalla perusteellisuudella ja säilyttää aiempien haastattelujen korkean laatutason. Jo aika alkuvaiheessa homma lähti ”vähän” käsistä ja nyt vastauksiani katsoessani hävettää, että tuli kirjoitettua näinkin pitkästi. Tämän haastattelun myötä lienen jatkossa entistä vakaammassa seniiliboomerin maineessa ainakin foorumin nuoremman polven keskuudessa. Toisaalta, mikäli kukaan ei jaksa tätä haastattelua lukea loppuun saakka, niin itselleni vastausten kirjoittaminen tarjosi erinomaisen itsereflektio-matkan. Ja tuli ainakin tapettua aikaa tässä sairasvuoteella ollessa.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Onnellisen maalaislapsuuden viettänyt kyläkoulun ykkösluokan hymypoika. Lukion hulivili ja kaikkien opiskelijajuhlien huutava seremoniamestari. Sittemmin hitaasti aikuistunut liikuntaintoileva pikkulapsiperheen ruuhkavuosi-isä. Nykyisin melkein jo keski-ikäistyvä lukutoukka, sienestäjä-marjastaja ja leikkipuistojen vakionaama.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Pidin alakoululaisena yhden kesän pizzeriaa. Tein oman menun ja myin pizzoja äidin työkavereille lounaaksi ja sukulaisille juhliin. Tienasin kyllä itse muutaman markan, mutta bisneksen rahoittaneet vanhemmat taisivat kirjata sijoituksestaan aika tuntuvat tappiot.

Minulla taisi olla lukiossa ”vuosikurssimme” suurin poissaolosaldo, ja lukion rehtori kovisteli ennen kirjoituksia: ”noilla poissaoloilla kenenkään ei pitäisi päästä lukiosta kolmessa vuodessa”. Lukio oli ihan elämän parasta aikaa, mutta kävin lukiossa ensisijaisesti naurattamassa kavereita, ja vähän turhan usein karattiin porukalla omille teille jo hyvissä ajoin ennen koulupäivän päättymistä.

Olen ollut isojen uutismedioiden verkkouutisjutuissa kolmesta eri syystä. A) Muutaman kerran kommentoimassa työhön liittyviä asioita, B) kerran isyysvapaisiin liittyvässä uutisessa ja C) kerran aika hilpeissä laulutunnelmissa eräässä suuressa urheilutapahtumassa kuvatussa videossa.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Liikunta ja urheilu on elämäntapa, joka on seurannut mukana ihan pikkulapsesta asti. Parhaimmillaan liikun ja urheilen joka päivä jotain, mutta normaali tahti on varmaan sellainen 3-5 liikuntajuttua viikkoon. Toisaalta aika usein saatan käydä keskipäivällä puntilla ja vaikka illalla vielä lenkillä. Aina jos liikunnasta tulee pidempi tauko, niin kaikki muutkin osa-alueet elämässä alkaa mennä päin pyllyä.

Toisinaan olen tavoitteellinen (punttisali, hiihto, joukkuelajit, triathlon jne.) ja asetan itselleni erilaisia päämääriä. Viime vuosina olen kuitenkin enemmän ja enemmän liikkunut ihan liikunnan ilosta. Sykemittarit, treenipäiväkirjat ja harjoitusohjelmat ovat vähitellen jääneet ja ainakin tällä hetkellä liikunta on enemmän hyvinvointia tukevaa ja esimerkiksi maastopyörälenkkini ovat ehkä enemmän retkeilyä kuin urheilua. Paljon tulee myös riehuttua päiväkoti-ikäisten lasten kanssa leikkipuistoissa, urheilukentillä ja uimahallissa, ja kyllä lapset silloin tällöin käyvät mukana myös punttisalilla.

Eikä sovi unohtaa penkkiurheilua. Isojen joukkuelajien arvokisat, olympialaiset, hiihdon maailmancupit ja muut vastaavat tulee kyllä katsottua aina, jos vain mahdollista. Ajoitan lomianikin jonkin verran erilaisten urheilun arvokisojen päälle.

Liikunnan lisäksi pitää mainita myös lukeminen, koska luen kirjoja melkein joka päivä. Pääasiassa erilaisia tietokirjoja milloin mistäkin aiheista, mutta eniten sijoittamisesta, taloudesta, yhteiskunnallisista asioista, psykologiasta ja erilaisista hyvinvointi-teemoista. Mulla on keskimäärin varmaan parikymmentä kirjaa koko ajan lainassa kirjastosta ja aina kourallinen varauksia vetämässä. Ja lukeminen pitää hoitaa nimenomaan printtikirjalla, koska siinä saa parhaan keskittymisen, parhaan nautinnon ja tutkimusten mukaan myös parhaan muistijäljen.

Lukeminen on siinä mielessä minulle hauska harrastus, että lukion loppuun mennessä en ollut tainnut lukea juuri muuta kuin Juoppohullun päiväkirjoja ja Tony Halmeen Viikingin voimaopasta. Kerran lukiossa piti tehdä kirja-analyysi opettajan valitsemista kirjallisuuden klassikosta. Neuvottelin opettajan kanssa, että sain tehdä analyysini jostakin Juoppohullun ja Halmeen teosten kaltaisesta suttukirjasta, kun muuten koko kurssi uhkasi jäädä rästiin ja todistus saamatta. :smiley:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Useimpina arkipäivinä herään klo 7.00. Lapset istuvat sohvalla sylissä piirrettyjä katsellen, kun itse juon kupin kahvia. Kahvin jälkeen lapset päiväkotiin ja itse kotiin etätöihin. Teen enemmistön töistä nykyisin etänä, mutta jos minulla on toimisto- tai työmatkapäivä, niin lähden ajelemaan jo ennen lasten heräämistä.

Olinpa sitten etätöissä tai toimistolla, niin työt koostuvat palavereista, kollegojen ja asiakkaiden auttamisesta, viestinnästä, suunnittelusta ja oman tehtäväkokonaisuuden koordinoinnista. Hyvin tavallisia toimistyöläisen juttuja.

Keskimäärin ehkä joka toisena etäpäivänä vedän päivän puolivälissä 20-30 minuutin pikapunttitreenin ja saatan toisinaan lähteä myös kävely- tai juoksulenkille kuuntelupalaverien ajaksi.

Töiden jälkeen sitten kokkailua, lasten harrastuksia, omia harrastuksia, sukulaisilla ja kavereilla kyläilyä ja omakotitaloasujana pitää myös nurkkia hoitaa. Ruohonleikkuun jälkeen tietysti autotallikaljat naapurin kanssa. Kun lapset saadaan nukkumaan, niin saatetaan katsoa vaimon kanssa jakson verran jotakin TV-sarjaa tai sitten luen kirjaa. Nukkumaan klo 22-23.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Sisäisesti motivoitunut, utelias, innokas oppimaan uutta, työteliäs. Toisaalta olen mielestäni aika hidasliikkeinen, rauhallinen ja tavoitteisiini/strategiaani sitoutunut.

Arvostan todella paljon perusasioita ja yksinkertaisuutta. Vaikka haluan tietysti oppia monia monimutkaisia ja vaikeitakin asioita, niin suurimman osan ajasta haluan vaalia perusasioita, kuten tavanomaista yhtiö- ja tilinpäätös-analyysiä.

En laittaisi itseäni mihinkään lokeroon. Pidän kasvusta, ja sijoitan vain aniharvoin yhtiöihin, joiden liikevaihdon, tuloksen ja markkinoiden en usko kasvavan pitkällä aikavälillä merkittävästi. Joku voisi tämän perusteella sanoa kasvusijoittajaksi, mutta en itse miellä sitä niin. Mielestäni pitkäjänteinen ja tuottava omistaminen edellyttää lähes aina tavalla tai toisella kasvua.

Koska en haluaisin maksaa osakkeesta enempää kuin mikä on sille määrittämäni arvo, niin ehkä joku voisi pitää myös arvosijoittajana. Toisaalta olen kyllä tehnyt sen verran paljon myös kalliita ostoksia, että joku oikea arvopappa saisi kohtauksen nähdessään kaikki ostotoimeksiantoni.

Pidän myös korkeasta kannattavuudesta, kassavirrasta, markkinaosuuden voittamisesta, markkinajohtajuudesta, velattomuudesta, defensiivisyydestä ja vastaavista, joten joku voisi kai pitää myös laatusijoittajana.

Aika tärkeää on myös pohtia, että millainen sijoittaja ei halua olla, koska muuten joutuu joka päivä erikseen päättämään mihin asioihin keskittyy. Ja se on raskasta se. On hyvä ymmärtää oman osaamisensa rajat ja pysytellä nykyisten rajojen sisällä tai laajentaa reviiriä osaamistaan kehittämällä.

Olen itse päättänyt, että en spekuloi lyhyellä aikavälillä, en osallistu erikoistilanteisiin, en osta pankkeja tai rajusti syklisiä, en perusta sijoituspäätöstä vain makroennusteisiin, en hanki kryptoja, en tutki eksoottisia markkinoita, en sijoita poliittisesti arveluttaviin maihin, enkä sijoita raaka-aineisiin. Sitä mukaa kun osaamista kertyy, niin voin toki laajentaa sijoitustoimintaani esim. johonkin edellä mainituista.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Kaikki alkoi joskus ehkä 2008-2009 ihan tavallisena perjantaina. Pidetiin kaverien kanssa saunailtaa ja taustalla olleesta TV:stä tuli jotkin sen ajan pörssiuutiset. Sanoin kavereille, että en muuten ymmärrä mitään näistä pörssiuutisista. Kaverien naamoista näki, että kovin paljon eivät ymmärtäneet hekään. Heitettiin parin minuutin jutut pörssiasioista ja jatkettiin iltaa mielenkiintoisemmilla aiheilla.

Jäin kuitenkin miettimään, että mikäs juttu tämä pörssi oikein on ja hain kirjastosta nipun erilaisia sijoittamiseen ja säästämiseen liittyviä kirjoja. Löysin samaan aikaan myös Pasi Havian Kohti taloudellista riippumattomuutta -blogin, jota luin kuin raamattua.

Lähdin ihan nollista. Perheessämme ei oltu koskaan puhuttu sanaakaan sijoittamisesta.

Avasin itselleni tilin Seligsonille ja sijoitin sinne kuukausittain joitakin kymppejä tai korkeintaan satasia seuraavien vuosien aikana. Se vähä, mitä opintolainaa jäi reppureissujen ja juhlimisen jälkeen käyttämättä, meni niin ikään Seligsonin indeksirahastoihin.

2014 ostin ensimmäiset osakkeet ja näinä aikoina myin kaikki Seligson-omistukseni siirtääkseni ne suoriin osakeomistuksiin. Olin pari vuotta ihan kunnon tavoitehinta- ja uutissijoittaja. Vaikka olin lukenut jo suuren määrän sijoituskirjoja, en rehellisesti sanottuna ymmärtänyt yhtään mistä pörssiyritysten arvo muodostui ja mikä niiden pörssikursseja liikutteli. Indeksitausta oli kuitenkin tehnyt minusta aika hidasliikkeisen, joten mitään nuorille tyypillistä aktiivista spekulointia sijoittamiseni ei ollut. Ihan täydellisellä tuurilla salkkuuni sattui tuolloin myös esimerkiksi Revenio Groupia ja Incapia, joita salkussani on edelleen. Vasta vuosia myöhemmin opin, että mitä nuo yhtiöt ylipäätään edes tekevät.

Joskus 2015-16 aloin käyttää Inderesin analyysejä ja lukea entistä enemmän sijoituskirjoja, ja sijoittamisesta tuli yhä useammin päivittäistä huvia. Tein varsin vähän kauppaa ja useimmiten myin salkun häviäjät aika nopeasti kokonaan pois ja tankkasin myyntirahoilla sekä kuukausittaisilla palkkarahoilla salkun voittajia. Jonkin verran salkkuun tuli myös uusia yhtiöitä, mutta kuvaavaa on, että nykysalkun noin kymmenestä yhtiöstä (en näköjään oikeasti muista, että montako omistusta minulla tällä hetkellä on) kolmannes on tullut salkkuun 2014-2016 ja melkein kaikki loput 2017-2019. Toki matkalla salkussa on käynyt muutama seikkailuosake kääntymässä.

Viimeiset 3-4 vuotta sijoittaminen on ollut jo hieman järkevämpää ja keskittynyt paljolti perusasioiden tankkaamiseen. Olen myös tänä aikana ollut suhteellisen aktiivinen foorumilla ja viimeiset pari vuotta Twitterinkin puolella. Sijoittaminen on mielessä tavalla tai toisella koko ajan, enkä usko, että olen montaakaan päivää ollut tuona aikana pois Inderesin palveluista, vaikka olen kyllä välillä yrittänyt.
On muuten mielenkiintoista huomata, että on laittanut sijoittamiseen näinkin paljon aikaa ja vaivaa, mutta ymmärtää sijoittamisesta silti niin kamalan vähän.

Kaikki rahat sijoittamiseen on tehty palkkatöissä (pl. joku 2-3 tuhatta euroa opintolainaa). Salkussa ei ole euroakaan perintö-, lahja- tai muuta vastaavaa rahaa, eikä sellaisia rahoja ole minun kohdalla odotettavissakaan.

7. Mainitse kaksi tuoreinta osakepoimintaasi ja -myyntiäsi?

Ostokset ovat Qt Group ja Incap. Molempia on toki ollut salkussa jo ennestään.

Vähän hävettää näitä myyntejä kirjoitella, mutta Spinnova (IPO-sataset) ja Nightingale Health. Spinnovaa pidän edelleen kiinnostavana, mutta rehellisesti sanottuna osallistuin antiin ihan silkasta IPO-kiimasta. Ajatuksenani oli jäädä seurailemaan, että miten yhtiö kehittyy ja jos joskus näyttää siltä, että yhtiö saa kysyntää ja tuotantokapasiteettia sellaiseen malliin, että jossakin hamassa tulevaisuudessa kajastaisi yhtiön kääntyminen kannattavaksi, niin olisin hyvin perillä yhtiöstä ja voisin tehdä kunnon panostuksia. Noh, tätä Spinnovan seurantaa voi tehdä tulevat vuodet myös ilman muutaman satasen omistusta, joten salkun rivit suoraan ja Spinnovat mäkeen.

Tongin aiemmin tämän vuoden aikana Nightingalea ja firma vaikutti kiinnostavalta. Tottakai NGH on ihan start-up -vaiheen toimija vielä tässä vaiheessa, mutta valtava kassa ja osaavat omistajat antavat ainakin jonkinlaisen mahdollisuuden kokeilla erilaisia potentiaalisen menestyksen reseptejä.

Näinä vaikeina aikoina sitä kuitenkin sijoittaja alkaa muistella, että millaisiin yhtiöihin minun strategiani mukaan taas pitikään sijoittaa, ja oma vastaukseni oli, että ei ainakaan NGH:n kaltaisiin tappiollisiin kokeilubisneksiin. Onneksi tämäkin positio oli niin lyhyt ja pieni, että sen rahallinen vaikutus oli marginaalinen. Opin ainakin sen, että ihminen helposti innostuu yhtiöstä, jonka analysoimiseen käyttää reilummin aikaan. Aika vaarallista.

8. Miten omaisuutesi jakautuu esim. 1/2 koti, 1/4 osakkeet, 1/4 sijoitusasunnot?

Omassa talossa on kiinni ehkäpä vajaa viidennes varallisuudesta, sijoitusasunnossa viidennes ja yli puolet on tämän turskavuoden jälkeenkin edelleen osakkeissa. Tarkoituksena on kerryttää tulevaisuudessa omaan asuntoon varallisuutta mahdollisimman vähän ja osakesalkkuun mahdollisimman paljon. Uusia sijoitusasuntoja en sulje pois, mutta tässä vaiheessa kasvatan ehdottomasti mieluummin osakepainoa suhteessa seiniin.

8. Miten olet miettinyt salkkusi kokonaisuutta esimerkiksi hajautusta ja riskisyyttä?

Mietin asiaa ensisijaisesti niin, että pyrin keskittämään rajallisen ajankäyttöni ja osaamiseni maksimissaan kymmeneen yhtiöön. Sallin myös sen, että yksittäinen yhtiö saa olla jopa 20-30 prosentin painolla salkussa, jos sen liiketoiminta kehittyy erittäin suotuisasti ja suuri paino johtuu positiivisen liiketoiminnan aikaansaamasta kurssikehityksestä. Annan voittojen juosta (ja vuonna 2022 näköjään myös tappioiden).

Tiedostan, että otan aika isoa maariskiä (kaikki osakkeet tällä hetkellä Helsingistä) ja suurta markkinariskiä (lähes aina n. 100-prosenttisesti markkinalla). Oman talon ja sijoitusasunnon kautta myös asuntomarkkina- ja korkoriskiä löytyy.

Mielestäni suurin riski sijoittajalle on se, ettei tiedä mihin sijoittaa eikä ymmärrä yhtiönsä tilannetta ja liiketoimintaa. Jos sijoittajalla ei ole sijoituspäätöksissään painavia perusteluja, niin sitä on kovin isossa vaarassa tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä ja siten hätiköityjä toimeksiantoja. Voisiko tässä se varsinainen riski sitten olla, että käyttää liian vähän aikaa ja panostuksia omistustensa analysointiin ja todelliseen ymmärtämiseen. Toinen tähän liittyvä riski on psykologinen. Eli riski siitä, ettei tiedosta omia haitallisia käytösmalleja ja antaa niiden vaikuttaa tuottoihin. Nämä riskit vaanivat minua koko ajan nurkan takana, mutta toivottavasti voin itse omalla työlläni vaikuttaa siihen, että riskit kuitenkin tulevaisuudessa pienenisivät.

Eli ehkä tämän sekavan vastauksen voisi tiivistää siten, että luotan pörssin positiiviseen odotusarvoon, jonka vuoksi haluan olla jatkuvasti markkinoilla. Toisaalta luotan omaan kykyyni löytää indeksiä paremmin tuottavat sijoituskohteet ja siksi keskitän omistukseni rajalliseen yhtiömäärään, mutta pyrin tuntemaan omistukseni mahdollisimman hyvin.

9. Eräässä viestissäsi kerroit, että olet käyttänyt vähintään satoja tunteja Incapin ja Qt:n tutkimiseen. Ketjujen, Inden kaikkien materiaalien (kommentit, raportit, videot) ja firman lukuihin saa helposti uppoamaan monia monia kymmeniä tunteja, mutta haluatko kertoa, miten olet saanut kulumaan satoja tunteja em. yhtiöiden tutkimiseen? Onko sinulla jotain “omia” tapoja tutkia firmoja?

Rehellisyyden nimissä on pakko sanoa, että tuo satoja tunteja oli aikamoinen hihaheitto.

Mutta nyt kun asiaa oikein mietin, niin ei se välttämättä ole ollenkaan virheellinen. Nuo yhtiöt ovat sellaisia, joihin olen varmaankin käyttänyt eniten aikaa ja olen lukenut niistä lukemattomia analyysejä, tilinpäätöksiä, osavuosikatsauksia jne. Ja lisäksi olen katsellut lähes kaikki videot/webcastit, sijoittajaesitykset, ja osan tietysti useampaan kertaan. Tehnyt niistä muistiinpanoja ja erilaisia kirjallisia pohdintoja.

Lisäksi olen pyöritellyt näiden yhtiöiden numeroita Excelissä ja siihenhän saa tällainen humanistianalyytikko menemään paljonkin aikaa. Luulen, että pelkästään Qt-ketjuun kirjoittamieni viestien laatimiseen on jo mennyt aika iso tuntimäärä.

Olen jonkin verran hahmotellut itselleni a) uuden yhtiön analyysin ja b) salkkuyhtiön analyysin prosesseja. Tarkoituksena olisi analyysin laadun parantamisen lisäksi tehostaa hieman ajankäyttöä ja keskittyä enemmän olennaiseen. Tällä hetkellä nämä hakevat vielä hieman muotoaan, mutta ehkä tiivistettynä uuden yhtiön analyysi menee seuraavasti (sen jälkeen, kun olen jollakin tavalla seulonut tai riittävästi kiinnostunut uudesta yhtiöstä):

  • Katso jokin sijoittajaesitys/-video
  • Lue viimeisin vuosikertomus + tilinpäätös
  • Selaa/lue Inderesin laaja raportti
  • Selaile viimeisimpiä osavuosikatsauksia/tilinpäätöksiä (samalla voi kerätä lukuja Exceliin)
  • Selaile foorumilta ko. yhtiön keskustelua
  • Tee tarvittaessa laskelmia Exceliin

Jossakin vaiheessa saatan osallistua foorumikeskusteluun tai tulos-webcastiin, ja esittää kysymyksiä analyytikolle tai jopa toimitusjohtajalle. Toisaalta missä tahansa vaiheessa saatan huomata, että kyseinen yritys ei olekaan ainakaan juuri nyt kiinnostava ja lopetan analyysini.

Luotan aika paljon Inderesin analyyseihin lukujen/arvostuskertoimien osalta, mutta saatan kuitenkin skenaarioida erilaisia Inderesin analyysistä poikkeavia vaihtoehtoja sen lisäksi itse. Harjoittelen myös usein uusia juttuja analyysin ohessa ja saatan laskea jostakin yhtiöstä myös sellaisia tunnuslukuja tai kertoimia, jotka ei itse asiassa ole edes mitenkään relevantteja ko. yhtiön kohdalla. Mutta jos luvut on jo Excelissä, niin ne kannattaa hyödyntää laskentakikkailussa.

Salkkuyhtiöitä seuraan aikalailla seuraavasti:

  • Tee ennen osavuosikatsausta pieni muistinvirkistys ja alustavat pohdinnat mahdollisista CEO-kysymyksistä (edellinen katsaus, oma edellisen katsauksen kirjoittelu esim. foorumille, Inderesin ennakko tms.)
  • Lue osavuosikatsaus kokonaan à joskus heitän nopeat nostoni tai johtopäätökseni foorumillekin
  • Kuuntele webcast + tee tarvittaessa muistiinpanot
  • Tee johtopäätökset ja kirjaa muistiin, mitä asioita kannattaa seurata lähitulevaisuudessa tai seuraavassa osavuosikatsauksessa
  • Lue Inderesin analyysipäivitys

Haluaisin erityisesti kehittyä uusien yhtiöiden nopeassa ”siivilöinnissä”, standardoida jonkilaisen puolisyvällisen pika-analyysin ja dokumentoida ainakin salkkuseurantani hieman luotettavammin.

Nyt minulle kävi esimerkiksi kesällä niin, että päätin pistää Talenomin toimeksiannot jäihin, koska johto indikoi kulujen nousevan oleellisesti H2/2022 aikana. Unohdin kuitenkin tämän, tein pienen lisäyksen Talenomia ja muistin asian vasta kun katsoin nousevia kuluja ja uutta strategiaa Q3-tuloksen yhteydessä.

Rahallisesti tällä ei ole vielä ollut mitään vaikutusta, ja lisäykseni oli pieni, joten siinä mielessä asia on mitätön. En kuitenkaan pidä siitä, että teen ihan päteviä ja perusteltuja päätöksiä, mutta sitten kaiken sekoilun keskellä unohdan ne (kts. myös aiempi Nightingale-hölmöilyni).

10. Useimmiten minusta tuntuu siltä, että myynnit tehdään usein ehkä liian nopeasti ja kevyin perustein, lisäksi aina puhutaan, miten poimit osakkeesi, mutta enemmän saisi ehkä puhua osakkeiden myymisestäkin. Voisitko kertoa step by step, miten yleensä osakkeiden myyntiprosessisi menee? Käytätkö usein paljon harkintaa ja aikaa myyntiprosessissa?

Olen täysin samaa mieltä, että myymisestä pitäisi puhua enemmän ja myyminen on minullekin aihe, jossa minulla on valtavasti opittavaa.

Omassa (tämän hetken) strategiassani ei lähtökohtaisesti myydä. Tai myydään, mutta vain perustuen sellaisiin isoihin liiketoiminnallisiin ongelmiin, joiden uskon olevan joko erittäin pitkäaikaisia tai jopa pysyviä. Olen tehnyt sellaisen strategisen valinnan, että paisuneisiin arvostuskertoimiin tai heikkoon makrotilanteeseen ei reagoida myymällä. Viimeisen vuoden aikana tämä strategiavalinta on ollut tietysti ihan katastrofaalinen, mutta jälkikäteen on aina helppo viisastella ja voi olla, että valinta näyttää vaikkapa kymmenen vuoden päästä ihan järkevältä

Suurin osa myynneistäni on ollut omien hölmöilyjen siivoamista tai tilanteita, joissa olen tarvinnut rahaa esim. sijoitusasunnon hankintaan. Ne on ollut usein ihan pidemmän ajan kuluessa tehtyjä rationaalisia päätöksiä, ja kun päätös on tehty, en enää pyri myyntiä ajoittamaan. Olen onnekseni ollut aika nopea katkaisemaan tappiot, jotka ovat syntyneet jostakin strategian ulkopuolisesta hutiostoksesta.

Tällä taustalla on aika selvää, että minulta saa parhaimmillaankin hyvin keskinkertaiset step-by-step -ohjeet osakkeiden myymiseen.

Voisin kuitenkin hahmotella hieman ajatuksiani, joita olen pohtinut seuraavaan sijoitusstrategia-päivitykseeni.

Olen miettinyt, että jos ja kun otan myymisen hieman selkeämmin strategiaani, niin teen sen todennäköisesti kuitenkin varsin varoen. Säilyttäisin aiemmin mainitsemani a) liiketoiminnallisen myyntiperusteen, mutta voisin lisätä sen kylkeen hyväksyttäviksi myyntisyiksi myös b) kuplaiselta tuntuvat makro-olosuhteet (näitähän ei voi luotettavasti tunnistaa) ja c) yhtiökohtaisen arvostuksen karkaaminen (näidenkin tilanteiden tunnistaminen on toki todella vaikeaa).

Liiketoiminnallisista syistä yhtiön voi vaiheittain myydä jopa kokonaan pois. Makro- tai arvostussyistä voisi myydä esimerkiksi 10-30 prosenttia salkusta tai yksittäisistä yhtiöistä. Kuplamyynteihin voisi olla hyvä kytkeä jonkinlainen takaisinostolupaus, jottei kävisi niin, että myyminen ja käteiset tekisivät minusta karhuherran ja ostoihin tulisi rimakauhua.

Jos tällaisen strategiamuutoksen tekisin, niin luulen, että laittaisin salkun osakepainon alarajaksi silti varmaankin 70-80 prosenttia. Toinen linjanveto olisi varmaankin se, että mieluummin missaisin kuplamyynnit kuin myisin dramaattisesti liian aikaisin (ja jäisin pitkäksi ajaksi katsomoon käteisteni kanssa). Näitä minun kriteereilläni tapahtuvia myyntipaikkoja olisi mieluummin muutaman kerran vuosikymmenessä kuin joka kolmas pörssipäivä.

Varmaa on kuitenkin se, että näillä näkymin en aio alkaa aktiiviseksi myyjäksi, enkä näe myynnin ajoittamisen olevan lähitulevaisuudessa sellainen asia, jossa minulla olisi kilpailuetua.

11. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Boreo

Rehellisesti sanottuna en tiedä Boreosta juuri mitään, joten en uskalla sitä myöskään sen kummemmin kommentoida. Olen katsonut yhden esittelyn, lukenut minimaalisesti analyysiä ja vilkaissut hätäisesti tilinpäätöstä.

Kyseessä tuntuu olevan kunnianhimoista tulevaisuutta rakentava sarjayhdistelijä. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tavoitteiden asetannassa on hyvin sijoittajamainen ote ROIC-lukuineen, compounder-mainintoineen ja omistaja-arvo -puheineen.

Aion perehtyä Boreoon paremmin ehtiessäni, kuitenkin viimeistään ennen kevään ROASTia.

-Incap

Superkannattava superkasvaja toimialallaan. Ratsastaa useilla megatrendeillä, kuten ikääntyminen, vihreä siirtymä, EMS-ulkoistukset, 5G/IoT, puolustusteollisuus, sähköajoneuvot jne. Voi olla yksi energiakriisin voittajia. Omaa myös järkeviä epäorgaanisia kasvumahdollisuuksia (erityisesti USA). Todella hyvä ja selkeäsanainen johto (Pukk & Pynnönen), joka on panostanut merkittävästi sijoittajaviestintään.

Asiakasriski kuitenkin huolestuttava ja tiivistettynä voinee sanoa, että nykyinen Incap elää ja kuolee Victron Energyn kanssa. Toivottavasti asiakasrakennetta saataisiin hajautettua orgaanisesti ja yritysostoin. Omistan ja olen lisännyt tämän vuoden notkoissa.

-Talenom

Erittäin hieno kannattava kasvutarina konservatiivisella toimialalla. Muistan edelleen, kun tein ensimmäisen Talenom oston Juhan analyyseistä innostuneena samalla kun odotin työpäivän jälkeistä pizzaa paikallisessa pubissa 2016.

Pidin erityisen paljon siitä Talenomista, joka teki kovaa orgaanista kasvua kotimaassa. Ei nykyinen epäorgaaninen kasvu ja KV-strategiakaan huono ole, mutta selvästi riskisempi kuitenkin. Talenom voi olla merkittävästi nykyistä isompi yritys 5-10 kymmenen vuoden aikajänteellä, mutta pelkään, että kannattavuuden uhraaminen uudella strategiakaudella painaa arvostusta lähivuosina. Painin tällä hetkellä sen kanssa, että keventäisinkö Talenom-omistustani hieman. Hieno laatuyhtiö joka tapauksessa.

12. Analysoi analyytikko kolmellakymmenellä sanalla per analyytikko.

Sympaattinen, hyväkäytöksinen ja ahkera nuori mies.

Yhden ensiluokkaisen Qt Groupin Q&A-session jälkeen lähetin kaikille Qt-analyytikoille kiitosviestin, koska analyytikoiden kysymykset olivat loistavia ja ne olivat kuin yksissä tuumin laadittuja. Tämä oli hienoa erityisesti siksi, että Qt:n tulostilaisuuksissa ei oteta netin kuulijakysymyksiä.

Vaikka en vastauksia viestiini odottanutkaan, niin mieleen jäi, että Antti oli ainoa palautteesta kiittänyt, ja päälle hän vielä lupasi, että tasoa yritetään ylläpitää myös jatkossa (toivottavasti Antti ei pahastu tällaisesta myönteisestä kirjesalaisuuden rikkomisesta).

Sanomattakin selvää, että hyvä käytös on analyysitaitoja tärkeämpää. Antilla on molemmat kunnossa.

Tämä Iso-Antti on niin ikään todella sympaattinen suomalainen maalaisjölli (en tosin tiedä onko oikeasti maalta :D), jossa arvostan erittäin paljon rauhallisuutta ja kykyä hahmottaa signaalit kohinasta. Antti ei lähde mihinkään bumtsibum-sekoiluihin, vaikka aseella uhattaisiin.

Ottanut hienosti roolia Inderesin listautumisen jälkeen ja istunut esim. podeihin aivan täydellisesti (kuunnelkaa vaikka toissaviikkoinen Pörssipäivä Areenasta).

Petrin kanssa ei ole ollut yhteisiä yhtiöitä (pl. Neste takavuosina), mutta minulle on tullut Petristä kuva takuuvarmana analyysityön diesel-veturina. Tuottaa laatuvarmistettua ja konstailematonta perusanalyysiä, josta ei turhia kohuja saa revittyä. Selkeäsanainen ja analyyttinen podeissa sekä foorumikeskusteluissa.

134 tykkäystä

MAURIN HAASTATTELU OSA 2/2

13. Mikä on vahvuutesi sijoittajana? Mitä osa-aluetta haluaisit erityisesti kehittää ja miksi?

En tiedä onko minulla varsinaisesti mitään suoraan sijoittamiseen liittyvää osaamisvahvuutta (esim. jokin toimiala, tilinpäätösanalyysi, käyttäytyminen). Olen ehkä tässä vaiheessa vielä pohtimassa ja kehittämässä mahdollisia tulevaisuuden vahvuuksiani. Uskon kuitenkin, että voin tällä hetkellä tunnistaa sellaisia osa-alueita, joista minulle voisi rakentaa mahdollisia kilpailuetuja tulevaisuuden sijoitusvuosille.

Mutta aloitan tämän kuvaamalla ensin sellaisia vahvuuksia, jotka minulla jo on, ja jotka ehkä johdattavat minut tulevaisuudessa myös keskimääräistä parempaan sijoittajaosaamiseen. Nimittäin intohimo, sisäinen motivaatio ja rakkaus sijoittamista kohtaan sekä uteliaisuus ja kiinnostus oppia uutta. Koen olevani myös riittävän nöyrä sijoittamisen edessä ja suhtaudun sijoittamiseen asiana, jonka erittäin syvällinen osaaminen vaatii vähintään pari-kolme ihmiselämää.

Luin jokunen kuukausi sitten Viitikon Ollin haastattelun Viisas Raha -lehdestä. Lopussa Olli antaa vinkin, että jos sijoittaminen ei aivan intohimoisesti kiinnosta, niin voi ostaa ETF-lappuja salkkuun ja ”vapauttaa aikaa mieluisampiin harrastuksiin”. Muistan kun jäin jutun luettuani miettimään, että mihin ihmeen ”mieluisampiin harrastuksiin”. Minähän nimenomaan haluaisin käyttää enemmän aikaa sijoittamiseen ja kaikkeen mitä siihen liittyy.

Joskus (tänä vuonna?) myös @Arimatti_Alhanko kirjoitti foorumille fantastisen kirjoituksen intohimosta osakesijoittamista kohtaan. En onnistunut löytämään kirjoitusta tähän hätään, mutta muistan, että tunnistin siitä aika hyvin itseni. Jos Arimatti, Alokas tai joku muu muistaa mistä tämän loistava kirjoitus löytyy, niin sen saa linkata tähän väliin.

Takaisin asiaan.

Nyt kun tässä kirjottaessani koitan asiaa miettiä, niin huomaan, että erilaisia vahvuuksia on yleisesti ottaen olemassa niin kovin paljon, että asian jäsentely on hankalaa. Jos teen pientä luokittelua, niin voisin ehkä löytää tulevaisuuden kilpailuetuni käyttäytymisestä (kurinalainen sitoutuminen, vinoumien tunnistaminen, tunnevaikutuksen minimointi), fundamenttianalyysistä (tilinpäätösanalyysi, yhtiöanalyysi, skenaariot), kokonaisuuksien hahmottamisesta (trendit, signaali vs. kohina) ja ahkeruudesta (aktiivinen työskentely, systemaattinen seuranta, uusien asioiden jatkuva opiskelu).

Nämä ovat kuitenkin tällaisia aika ylätason juttuja, mutta toisaalta olen luonteeltani aika generalisti, eikä minusta varmaan koskaan tule mitään rahavirtalaskelman huippuasiantuntijaa. Se ei kiinnostaisi minua riittävästi, jotta erikoistuisin vain siihen, enkä näe, että sijoittamisessa kannattaa liiaksi keskittyä pieniin lokeroihin.

Enemmän taidetta kuin tiedettä.

Monia kehittymistä kaipaavia osa-alueita olenkin jo muissa kysymyksissä osin sivunnut, mutta jos niitä nyt konkreettisesti listaa tähänkin, niin haluaisin kehittyä tilinpäätösanalyysissä, markkina-analyysissä, kilpailuetujen tunnistamisessa sekä makroanalyysissä hyvin monestakin eri näkökulmasta. Lisäksi olisi mukavaa oppia paremmaksi Excel-osaajaksi sijoittamiseen liittyvässä laskennassa.

Tietenkin myös erilaisista systemaattisista analyysin, seurannan ja dokumentoinnin menetelmistä olisi kovasti hyötyä. Niitä olisi hyvä opiskella lisää, niin säästyisi aikaa ja vaivaa olennaiseen, eikä tulisi hukattua hyvin tehtyä analyysityötä milloin foorumille, milloin ruutuvihkoon, milloin jonnekin suttuiseen Exceliin.

14. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa ja onko sijoittaminen muuttanut elämääsi muutakin kuin viemällä muuta vapaa-aikaasi?

Minulle sijoittaminen on jo itsessään palkitsevaa ja arvokasta, joten ei olisi suuri ongelma, vaikka en sen rahallisista hedelmistä koskaan suuremmin pääsisikään nauttimaan. Sikäli kun niillä tarkoitetaan jollakin tavalla rahan kuluttamista. Olen oppinut sijoittamisen avulla todella paljon esimerkiksi yritystoiminnasta, liiketoiminnasta, psykologiasta, politiikasta, kulttuureista, yhteiskunnallisista asioista ja eri toimialoista. Lisäksi sijoittaminen on opettanut minulle paljon kirjoittamisesta, opiskelusta, taulukkolaskennasta ja vastaavista työmenetelmistä. Tuskin haittaa on myöskään pitkäjänteisyyden harjaantumisesta.

En lähtökohtaisesti sijoita rahan vuoksi, enkä usko, että raha voi toimia riittävänä motivaattorina loistavaksi sijoittajaksi tulemisessa. Miettikää vaikka jalkapalloilijaa, joka nuorena harjoittelee vain siksi, että saisi aikanaan miljoonasopimuksen tai Kultaisen pallon. Ennustaisin tällaiselle jalkapalloilijalle hyvin keskinkertaista tulevaisuutta jalkapallon parissa ja varsin korkeaa todennäköisyyttä sille, että hän itse asiassa menettää ulkoisten motivaatiotekijöiden vuoksi vähäisenkin kiinnostuksensa jalkapalloa kohtaan.

En kuitenkaan ala tässä jeesustella, etteikö rahalla ole väliä. Tottakai tavoitteena on tienata sijoittamisella rahaa. Mutta ei kuitenkaan rahan itsensä vuoksi vaan enemmän sen vuoksi mitä se itselleni edustaa. Ja minulle se ei edusta venettä, kallista puhelinta tai luxus-highlife-somepostauksia.

Olen kirjoittanut foorumille tasan kaksi vuotta sitten näin ja allekirjoitan edelleen jokaisen kohdan:

Monesti myös puhutaan, että rahoja ei saa mukaan hautaan, joten ne kannattaa käyttää nyt. Tai että mitä sitten jos oletkin hyvin sairas eläkkeellä juuri kun sinun pitäisi alkaa käyttää kertynyttä sijoitusvarallisuuttasi?

Niimpä. Mitä sitten?

Itse asiassa luulen, että jätän suurimman osan mahdollisesta sijoitusvarallisuudestani käyttämättä ennen kuolemaani joka tapauksessa. Ajatus ylisukupolvisesta perheen sijoitusvarallisuudesta on erittäin houkutteleva. Jos vain olen itse saanut sijoittaa, analysoida ja nauttia sijoittamisen yhteisöllisyydestä, niin olen jo saanut kaiken mitä halusin ja tavoittelin. Sain taloudellisen turvan, sain joustoa valintojen tekemiseen, sain taloudellisen turvan tuomaa rohkeutta, sain lisää vapaa-aikaa.

Jos tavoitteenani olisi ollut hieno vene, huoneisto Monacossa tai setelinipun heiluttaminen tunnetulla clubilla – enkä olisi koskaan todella edes nauttinut sijoittamisesta – niin sitten varmaan harmittaisi jos rahat jäisi käyttämättä.

Ajankäytön suhteen tilanne on aika hyvä. Vaikka tässä ihan tyypillistä ruuhkavuosi-isän arkea eletään, niin sijoittamiselle löytyy ihan hyviä rakoja esimerkiksi silloin kun lapset on hoidossa, kyläilemässä, harrastuksissa tai nukkumassa. Perheen ja lasten yhteisestä ajasta en ole joutunut tinkimään, enkä siitä kovin paljon olisi valmis tinkimäänkään. Usein luen myös sijoittamiseen(kin) liittyviä kirjoja samalla kun lapset leikkivät vieressä. Muistatte ehkä sen lasten kyvyn oppia matkimalla. Tämä on mielestäni ihan hyvää esimerkkiä lapsille esimerkiksi kännykän räpläämiseen verrattuna. Podcasteja kuuntelen jonkin verran lenkillä, salilla ja leikkipuistoissa, vaikka lähtökohtaisesti en pidäkään tällaista multipaskingia kovin terveellisenä toimintatapana.

Muutoin sijoittaminen on vaikuttanut arkeeni siten, että olen osan edellä listatuista tavoitteista jo jossain määrin saavuttanut (sitä ei tietenkään tiedä, että ottaako markkina sen kaiken minulta vielä pois), joten koen rahastressini vähentyneen, taloudellisen turvani lisääntyneen, valintamahdollisuuksieni laajentuneen ja oppineeni aivan valtavasti uutta.

15. Saat valita kolme foorumilaista, jotka antaisivat sinulle yksityisopetusta sijoittamiseen liittyen, kenet valitsisit ja miksi + mitä toivoisit heidän opettavan?

Menen tässä nyt sen perusteella, että missä minulla olisi eniten opittavaa ja mistä opeista olisi tulevaisuudessa minulle ehkä eniten hyötyä. Foorumilla pyörii todella paljon mielenkiintoisia ja huippuosaavia tyyppejä, mutta nämä ovat myös osaamisen näkökulmasta arvostamiani foorumikollegoja:

@Arimatti_Alhanko , aiheina tilinpäätösanalyysi, yhtiöanalyysi, yhtiöseuranta, arvostuskertoimet ja analyysin systemaattinen tekeminen sekä dokumentointi. Mielestäni Arimatti tekee innostavalla ja väsymättömällä tavalla työtä sijoittamisen parissa, ja sen ansiosta hän löytää paljon sellaista tietoa, jota keskivertosijoittaja ei löydä. Hän myös koostaa löytämistään tiedon murusista hienoa analyysiä ja osaa jalostaa sen myös numeroiksi. Intohimo ja halu oppia on erittäin korkealla tasolla. Arimatin ohjauksessa saisin analyysini ja seurantani järjestykseen ja erottaisin nykyistä paremmin oleellisen epäolennaisesta.**

@musa_2 , aiheina kaikki mitä ikinä voi makroon liittyä. Musa-possun viestit erityisesti Pörssien suunta -ketjussa sisältävät niin paljon pureskeltua informaatiota, että monesti jään hämmästelemään niiden pohdintojen edessä. Niistä huokuu ihan mieletön määrä sijoittamisen parissa kertynyttä kokemusta ja ajatustyötä. Musa-possun opissa minullakin olisi mahdollisuus ymmärtää paremmin makrotalouden käänteitä, ja tämä tukisi myös aiemmin mainitsemaani suunnitelmaa huomioida makrotalous paremmin seuraavassa sijoitusstrategiassani.**

@Kale-possu , aiheina makrotalous, kuten Musa-possunkin kanssa, mutta lisäksi Kale toimisi minun yleisenä mentorina. Maailmassa on paljon älykkyyttä, nokkeluutta ja osaamista, mutta viisautta aivan ratkaisevasti vähemmän. Kale-possun viesteistä välittyy erittäin viisas suhtautuminen paitsi sijoittamiseen, myös muutoin elämään. Kale osaa tietämisen lisäksi myös hyödyntää tietoaan, ja tunnistaa myös sellaiset tilanteet, joissa hänen osaamisensa vielä kaipaa kehitystä. Hän on aina mieluummin varovaisen epävarma kuin 100-prosenttisen idioottivarma. Merkki viisaudesta. Kale-possun yleissivistys ja monipuolinen maailmankatsomus mahdollistavat syvällisen kommentoinnin niin shakin historiasta kuin Yhdysvaltain politiikan kiemuroistakin. Hänen mentoroinnissaan voitaisiin keskustella ihan mistä tahansa ja aina oppisin jotain uutta.**

16. Mikä on suurin yksittäinen hyöty, jonka saat foorumilta?

En osaa kyllä mainita vain yhtä. Hyötyjä on niin valtavasti.

Hyödynnän foorumia erityisesti sijoitusideoiden etsimiseen, makrotalouden seuraamiseen, analyytikoiden ja yhtiöedustajien kanssa keskusteluun, omien julkisten muistiinpanojen tekemiseen ja testaamiseen sekä yleiseen hupsutteluun (sijoitusmeemit). Olisi todella vaikeaa kuvitella enää elämää ilman Inderesin foorumia. Vaikka täällä toisinaan hukkuu ihan tuhottomasti tyhjänpäiväiseen pyörimiseen, niin kyllä tämän myös aikaa säästää, kun yhdessä perataan analyysejä, osavuosikatsauksia ja muuta olennaista sijoittajainformaatiota.

17. Miten olet tai miten aiot opettaa lapsillesi talouden hallinnasta ja säästämisestä?

En oikein koe kuuluvani siihen porukkaan, joka pitäisi lasten raha- ja talouspuhetta jotenkin poikkeuksellisen tärkeänä. Siinä on - ainakin uutisten ja somen perusteella - minun makuuni vähän liian elitistinen ja tärkeilevä ote. Tämä kokemus varmaan toki kertoo enemmän minusta kuin näistä rahapuhetta markkinoivista kasvattajista.

Lapset ovat kokemukseni perusteella surkeita oppimaan kuuntelemalla, mutta loistavia oppimaan matkimalla. Yritän näyttää esimerkkiä. Luotan siihen, että jos lapset muuten saavat kasvaa turvallisessa ja rakastavassa ympäristössä, niin ehkä meidän perheessä lopulta oppii myös talousasiat ihan riittävän hyvin. Toki jos innostusta esimerkiksi sijoittamista kohtaan myöhemmin ilmenee, niin olen kyllä valmiudessa ja annan tarvittaessa pari napakkaa syöttöä suoraan lapaan.

Matkimisesta ja esimerkistä puheenollen. Pyrin itse olemaan säästäväinen ja kuluttamaan vastuullisesti. Lapsetkin saavat lelutoiveita esittäessään opetella lykättyä tarpeen tyydytystä. Raha ei kasva puussa, vaan se on aina tavalla tai toisella ansaittu. Nyt päiväkoti-ikäisenä lapset maksavat jo toisinaan ihan sujuvasti kaupassa itse ostoksiaan syntymäpäivänä saaduilla lahjarahoilla. Jos ostaa tätä, niin sitten ei saa enää tuota. Jos käytän rahat nyt, niin sitten ei ole enää rahaa siellä seuraavassa kioskissa. Ehkä siinä joku ymmärrys tulee rahankäyttöön liittyen.

18. Miten sinä olet opiskellut sijoituspsykologiaa ja miten suosittelisit “keskivertofoorumilaisen” perehtymään aiheeseen?

Voi sentään. Tästä voisin kirjoittaa vaikka kirjan, mutta yritetään nyt joku vastaus pitää vähän tiiviimpänäkin.

Omaan kiinnostusta yleisesti psykologiaa kohtaan ja olen joskus harkinnut alan opiskeluakin puolitosissani. Näin ollen olen lukenut vuosien saatossa paljon sellaisia psykologiaan keskittyviä kirjoja, joilla ei keskimääräisen lukijan näkökulmasta ole pienintäkään kytköstä sijoittamiseen. Siis näitä psykologien, neurologien, aivotutkijoiden ja muiden vastaavien teoksia. Heitetään täkyvä vaikkapa populaarimmasta päästä Jonathan Haidt, Carol Dweck, Brene Brown, Martin Seligman, Sonja Lyubomirsky, Paul Gilbert jne. Joskus luin myös joitakin yliopiston psykologian perusopintoihin kuuluvia kirjoja, mutta niitä en lähtisi ihan kenelle tahansa suosittelemaan.

Sijoittamisen kannalta kannattaa keskittyä ehkäpä ensisijaisesti seuraaviin:

  • Omien ajatusten, tunteiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen (em. kirjailijat voivat antaa hyviä eväitä tähän, mutta suomalaistenkin psykologian asiantuntijoiden kirjoja löytyy, esim. Arto Pietikäinen)
  • Käyttäytymistaloustieteen perusteet

Käyttäytymistaloustieteeseen upposin ehkä ensimmäisen kerran 2012-2013 kun löysin kirjastosta Kahnemanin Ajattelu nopeasti ja hitaasti -kirjan. Se on fantastinen kuvaus ajattelun vinoumista, jotka aiheuttavat epärationaalista käytöstä. Useimmat kirjan esimerkit on sovellettavissa myös sijoittamiseen. Tykkäsin Kahnemaniakin enemmän Thalerin Väärin käyttäytyminen -kirjasto, mutta Kahnemanin teos on jonkin verran kokonaisvaltaisempi. Ylipäätään Terra Cognita -niminen julkaisija/kustantamo on suomentanut monta erinomaista käyttäytymistaloustieteeseen liittyvää kirjaa.

Eli lukekaa näistä aiheista kirja tai pari, tunnistakaa omat tapanne käyttäytyä epärationaalisesti (esim. FOMO) ja koittakaa keksiä keinot estää tällaista käyttäytymistä (esim. muiden perässä karkaaviin kursseihin ostaminen) sijoitustoiminnassanne.

Sijoittamisen psykologia -ketjussa on myös paljon laadukasta luettavaa.

19. Mihin Alokkaan kannattaisi keskittyä, jotta ei jatkuvasti mokailisi?

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin olet varsinainen analyysin suurkuluttaja. Taidat lukea suurimman osan Inderesin julkaisemasta analyysistä, joten saat varmasti todella laajaa ja monipuolista tietoa eri yhtiöistä, eri toimialoista ja heidän ajankohtaisista tilanteistaan. Tämä on tietysti hyvä juttu ja tällä tavalla pysyy varmasti erinomaisesti sijoitusmarkkinan pulssilla.

On todella tärkeää miettiä millaiseen informaatioon kiinnittää huomionsa, mutta ehkä kuitenkin vielä tärkeämpää on valita, että mihin huomiotaan ei kiinnitä. Mitä jättää tietoisuutensa ulkopuolelle.

Tarkoitan tällä sitä, että kun käytettävissä olevan ajan lisäksi kykymme käsitellä tietoa on todella rajallinen, niin kannattaa valita hyödyllisin ja motivoivin tapa harjoittaa sijoittamista. Uskon, että tykkäät paljon analyysin ja sijoitusjuttujen lukemisesta, joten se tulee varmasti luonnostaan ja tuntuu innostavalta. Voisit kuitenkin kokeilla myös muutamaa muunlaista lähestymistapaa, ja sen jälkeen pohtia, että antoiko ne mitään uutta näkökulmaa.

Joten tässä kaksi vinkkiäni räätälöitynä Alokkaalle:

19.1. Printtikirjojen lukeminen

Sinulla taisi olla pieniä haasteita keskittymisen ja tarkkaavaisuuden kanssa. En tiedä miten hyvin painetun kirjan pitkäjänteinen lukeminen onnistuu, mutta jos mahdollista, niin siinä voisi olla hyötyä paitsi sijoittamisessa niin myös keskittymiskyvyn elvyttämisessä. Jos vaikka harjoittelisit parikymmentä minuuttia päivittäin tai muutaman kerran viikossa, niin menisikö joululomalla jo tunnin lukusessio putkeen ilman keskeytyksiä. Puhelin lentotilaan toiseen huoneeseen, kaukosäädin käden ulottumattomiin ja lukemaan. Eiköhän veljet Sippola tai Pulkkinen voi päivystää foorumilla sillä välin. Tässä muutama helpohko, joilla voi aloittaa harjoittelun ja joista on takuuvarmasti apua sijoittamisessa.

Tarinalliset:

  • Puustinen: Sijoittaja – Mitä Hannes Kulvik oppi ahneudesta ja miten sinäkin voit vaurastua levottomilla osakemarkkinoilla.
  • Hämäläinen & Oksaharju: Sijoita kuin guru

Opettavaiset helppolukuiset osakesijoituskirjat:

  • Keskiväli: Tähtäimessä osakkeet
  • Elo & Saarhelo: Osakesijoittajan maailmanvalloitus
  • Saario: Näin sijoitan pörssiosakkeisiin

Muut aiheeseen liittyvät:

  • Thaler: Väärin käyttäytyminen
  • Kallunki: Tilinpäätösanalyysi

Pitää korostaa, että minulla ei ole pienintäkään ammattitaitoa oikeisiin keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöihin liittyen, joten ota Alokas nämä korkeintaan yli-innokkaan lukija-ystävän tungetteluina. En halua syytettä puoskaroinnista. :smiley:

19.2. Tilinpäätösanalyysin tekeminen Excelissä

Toinen vinkki voisi olla, että keräät yhdestä tai vaikka kahdestakin yhtiöstä tilinpäätöstiedot (tuloslaskelma, tase, rahavirtalaskelma, osaketiedot) Exceliin esimerkiksi viiden vuoden ajalta. Yksi sarake per vuosi ja sinne liikevaihto, kaikki kulut, verot, varojen rivit, oma pääoma, velkojen rivit, kaikki rahavirrat jne. tilinpäätöksessä olevassa järjestyksessä.

Tämä tietojen kerääminen on ”vähän” tylsää ja työlästä, joten voit tarvittaessa keskittyä ensin vaikka pelkkään tuloslaskelmaan ja lyhentää tarvittaessa myös vuosien määrää. Tarkoitus ei ole nyt tehdä maksullista ja julkaisukelpoista analyysiä, vaan opetella tilinpäätösanalyysin perusteita.

Lopputulos palkitsee, kun opit lukemaan tilinpäätöksiä ja tutkimaan niitä omien laskelmien avulla. Jos Inderesin ikuisuustavoite ei toteudukaan ja kuluttaja-analyysi kuolee sukupuuttoon, niin pääset silti tekemään hyviä osakepoimintoja. Saat myös analyysistä enemmän irti, kun ymmärrät paremmin mistä siinä puhutaan.

Ota käteesi joku hyvä sijoituskirja, joista ehkä tähän harjoitukseen suosittelisin Keskivälin, Elo & Saarhelon tai Kallungin kirjoja. Tee yksinkertaisia laskelmia ja kaavioita esimerkiksi seuraavista P/S, EV/S, P/E, P/B, EV/EBIT, käyttökate-%, liikevoitto-%, vapaa kassavirta, omavaraisuusaste jne. Saat varmasti ainakin joitakin ahaa-elämyksiä, kun huomaat miten mikäkin ”tunnusluku” muodostuu, miten lukujen vuosivaihtelut vaikuttavat lopputuloksiin ja miten esim. arvostuskertoimet ovat muuttuneet suhteessa osakekurssiin.

Tässä voisi hyödyntää myös Inderesin sijoituskoulua ja muita verkko-oppaita, mutta melkein parempi jos olisi data Excelissä, ohjeet kirjassa ja nettipiuha piilotettuna. Sitä niin helposti harhautuu tekemään ihan kaikkea muuta jos koneella tekee tällaista työtä ja joku laskenta tuntuu hetkellisesti liian vaikealta. Kasvata keskeyttämisen kynnys mahdollisimman korkeaksi ja palkitse itseäsi, kun saat vaikkapa yhden hyvän P/E-graafin laadittua.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Ihan valtavan monesta asiasta. Ensinnäkin Inderesin porukkaa tämän foorumin luomisesta ja aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun. Olette luoneet jotakin todella ainutlaatuista ymmärtääkseni jopa ihan koko maailman mittakaavassa. Kuten sanoin, on vaikea kuvitella enää arkea ilman Inderesin palveluja ja erityisesti ilman tätä foorumia.

Sitten teitä sijoittajakollegoja kiitän sisällön tuottamisesta, laadukkaasta analyysistä, kirjoitusteni kommentoinnista ja ihan vaan innostavan ja opettavaisen ilmapiirin luomisesta. Olen paitsi oppinut paljon, saanut myös valtavan monet naurut meemejä ja muuta hyväntahtoista sekoilua lukiessani. Ja ilman sijoittajakollegoja en varmasti olisi ollut näin aktiivinen foorumilla tai Twitterissä, ja samalla olisin varmasti myös päästänyt itseni helpommalla analyysissäni. Pieni julkinen paine ja sosiaalinen kontrolli pitää kirjoittelun terävänä.

Yhtiöedustajia haluan kiittää siitä, että tulevat foorumille viestimään sijoittajien kanssa ja ottavat riskin kipakallekin kritiikille altistumisesta. Ilman teitä olisi moni kysymys jäänyt ilman vastausta ja moni asia ymmärretty pahanpäiväisesti väärin.

Pitäkäämme yhdessä taso korkealla myös jatkossa. :handshake:


Kiitos Mauri, olit todella paljon nähnyt vaivaa vastaamisessa! :pray:t3:

Mauri on Mauri ja sanon tämän tietysti hyvällä. Hänen vastauksissa oli todella paljon erilaisia tärkeitä asioita, mitä kukin voi pohtia. Maurin juttuja lukiessa sitä väkisin miettii, että kannattaa perehtyä asioihin hyvin ja tutkia asioita laajasti, niin eiköhän sitten väkisinkin pitkässä juoksussa pärjää. Olen myös huomannut sen, että ihmiset kuten Mauri, jotka ovat empaattisia ja mukavia, niin nauttivat elämästään enemmän ja saavat elämältään enemmän.

Leppoisaa ja mukavaa viikonloppua kaikille! :slightly_smiling_face:

183 tykkäystä

Kiitos Alokas mielenkiintoisista haastatteluista! Seuraava kuitenkin mietityttää: Pyydät kommentit kolmesta yhtiöstä (viimeisimmässä Boreo, Incap ja Talenom). Valitsetko sinä nämä yhtiöt vai haastateltava? Ja jos sinä valitset ne, niin millä perusteella?

22 tykkäystä

Kiitos kehusta!

Minä valitsen. :slight_smile:

Yleensä ainakin kaksi sellaisista yritystä jota tiedän tai oletan henkilön seuraavan tai/ja omistavan. Kolmas yritys voi olla sellainen, että tiedän haastateltavan tietävän sen tai kirjoittaneen siitä, mutta sen ei tarvitse olla niiin tuttu firma kuin edelliset esim. esimerkiksi olen nähnyt Maurin kirjoittaneen Boreon ketjuun, mutta olen olettanut ettei se ole kuitenkaan hänen tehoseurannassa.

About näin valitsen nuo, mutta tuossa ei ole mitään sen tarkempia määritelmiä itselläni. :slight_smile:

28 tykkäystä

Maurin vastaukset olivat todella pitkiä, että tuli merkkimääräkin vastaan, joten jouduin laittamaan haastattelun kahteen osaan. Kiva, kun saimme todella paljon luettavaa. :slight_smile:

Tuleville haastateltaville tiedoksi, että ei mitään painetta tai stressiä vastaamisten kanssa. Jokainen vastaa tyylillään ja jokaisen oma tyyli on hyvä tyyli.

Haastateltavien vastauksiakin lukiessa tulee olo, että usein fiksut sijoittajamaailman ihmiset katsovat asioita eri näkökulmista ja he eivät juuri koskaan väitä olevansa täysin oikeassa. Myös ahkeruus ja tietynlainen avoimuus + sopiva kriittisyys tuntuvat yhdistävän teräviä sijoittajaihmisiä.

Tässä ketjussa on erilaisten fiksujen sijoittajien upeita ajatuksia ja oppeja ilmaiseksi, kannattaa lukea jokainen haastattelu rauhassa sekä ajatuksella.

Mukavaa ja rauhaisaa perjantai-iltaa! :slight_smile:

image

EDIT:
Maurin Twitter-tili:
https://twitter.com/Salkku_Mauri

39 tykkäystä

Seuraava haastateltava on analyytikko ja sitä seuraava haastateltava on foorumilainen. :slight_smile:

Haastattelut pyrin julkaisemaan joka viikko aina perjantaisin, mutta en lupaa mitään, kun aina voi tulla kaikenlaista vastaan.

Omalta osaltani haluan vielä kiittää haastateltavia siitä, miten paljon olette nähneet vaivaa vastauksissanne ja miten mukavasti olette suhtautuneet minuun sekä viesteihini. Jokaisella haastateltavallani on varmasti paljon kaikenlaista tekemistä elämässään ja ovat rajatusta vapaa-ajastaan käyttäneet paljon aikaansa kysymyksiini vastaamisessa.

Olen pyrkinyt aina siihen, että haastateltavalle ei tulisi asiasta stressiä, vaikka toki varmaan jonkinlaiset paineet on kirjoittaessa, kun tietää, että tuhannet lukevat sitten heidän vastauksiaan. :smiley: Yksi parhaista puolista tässä on, että varmasti jokainen saa jokaisesta haastattelusta oppia, jos niin haluaa. :slight_smile:

Tällä boolitukalla on tänään kahdet pienet pikkujoulut, mutta ne vedetään silleen, että olen huomenna tuttuun tapaan pirteänä kuuden jälkeen salilla. :upside_down_face:

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

52 tykkäystä

Mainitsinkin jo aiemmin, että seuraava haastateltava on analyytikko ja haastattelu tulee tuttuun tapaan perjantaina ulos.

Tämä analyytikko on suhteellisen kokenut ja rauhallinen kaveri. Hänestä on sanottu, että hän on yksi parhaista analyytikoista ja hänen analyysejään on sanottu “varovaisiksi”, mutta erinomaisiksi, josta löytyy kaikki tarvittava tieto. Joku on muistaakseni leimannut hänet karhumaiseksi, vaikka itse en näe häntä karhuna tai härkänä. :slight_smile:

Häneltä löytyy valtava määrä osaamista sekä tietoa että tervettä asennetta… tai no joskus hän on mielestäni liian itsekriittinen, jos luet tämän viestin, niin anna itsellesi armoa. :wink:

Mukavaa sijoitusviikkoa kaikille ja kiitokset porukalle hyvistä kirjoituksista foorumilla!

31 tykkäystä

10. JUHA KINNUNEN

Juhassa on jotain samaa kuin “Suomen luotettavimmaksi mieheksi” luonnehditussa Arvi Lindissä. (Arvi Lind – Wikipedia), eikö? Hänestä tulee ensimmäisenä mieleen rauhallisuus, luotettavuus, tietämys ja ammattitaito.

Juha on mielestäni maltillinen ja hyvin tarkka sekä perusteellinen analyytikko, jonka kokemus ja osaaminen näkyy selvästi esimerkiksi analyyseissä ja haastatteluissa. Hänen materiaalejaan luettuaan ei jää pahemmin kysymyksiä, mutta niistä saa usein paljon sellaista irti, mitä voi itse pohtia ja työstää vielä omassa päässään. Herra Kinnunen olisi myös erinomainen toimittaja, sillä hän on taitava haastattelemaan mm. toimitusjohtajia, koska hän saa paljon haastateltavista irti tarkoilla kysymyksillään, jolloin usein haastateltava voi paljastaa ehkä jopa enemmän, mitä oli tarkoitus. Juhan ei tarvitse haastatellessa roastaa tai turhaan kovistella, vaan asiallisuudella ja fiksuilla + ehkä hieman ovelilla kysymyksillä hän saa homman hoidettua erinomaisesti.

Sijoittaminen on ollut ja on syystäkin todella kova juttu suomalaisillekin, mutta kuitenkaan Suomen telkkarissa ei ole mitään sijoitusaiheista ohjelmaa, jos sellainen joskus tulee, niin siinä pitäisi olla ehdottomasti pääosassa asiantunteva Kinnunen (+ karismaattinen sekä esiintymistaitoinem Vepu). Enkä nyt puhu Exit-tyyppisestä ohjelmasta (Exit (televisiosarja) – Wikipedia, vaan ihan asiaohjelmasta. :smiley:

Juha vastasi kysymyksiini jo 15.11.2022, eli yli pari viikkoa sitten, joten jotain pieniä muutoksia on voinut tapahtua tämän jälkeen esim. omistuksissa jne. En siis tiedä, onko mitään tapahtunut, mutta voihan olla, että Juha on myynyt vanhat omistukset pois ja ostanut tilalle vain Hyzonia sekä kryptoja. :upside_down_face:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Mitä tämmöiseen osaa vastata…

  • Ammatillisesti: Inderesin perustajia, analyytikko, sijoittaja ja yrittäjä.
  • Yksityiselämässä: pienen pojan isä ja avopuoliso.
  • Koulutukseltani: tuotantotalouden diplomi-insinööri.
  • (Olemattomalla) vapaa-ajallani: oman elämäni rokkistara tai huippuluokan penkkiurheilija.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Vaikea sanoa, mitä minusta yleisesti tiedetään. En ole koskaan tuonut itseäni varsinaisesti esille, mutta jos minun juttuja on seurannut, niin onhan siellä henkilökohtaisiakin asioita vilahdellut. Mutta näillä mennään:

  1. Minusta piti tulla nuorena Sotkamon Jymyn superpesispelaaja. Ei tullut, mutta tuli seuran osakas, mistä olen myös erittäin ylpeä.
  2. Nuoruudessani olin pesäpallotuomari parhaimmillaan superpesistasolla. Jostain syystä olen hakeutunut vapaaehtoisesti tehtäviin, joissa tietää joutuvansa vit*****n kohteeksi.
  3. Harrastin lyhyen aikaa laskuvarjohyppyä, joka oli kuitenkin liian tylsää.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Olen aina ollut kiinnostunut urheilusta ja musiikista. Pesäpallo on tietysti ykköslaji, mutta jalkapalloa olen seurannut aktiivisesti 2000-luvun vaihteesta asti. Suosikkijoukkue on Liverpool, koska Sami Hyypiä. Asuessani Lontoossa futis oli hyvä tapa tutustua paikalliseen väestään hämyisissä sporttipubeissa. Muutenkin olen kyllä seurannut huippu-urheilua erittäin laajasti, joskin nykyään TV:n ääressä tulee vietettyä paljon vähemmän aikaan. Katson kuitenkin edelleen valtaosan Jymyn ja Liverpoolin peleistä.

Musiikin puolella olen aina kuunnellut sujuvasti, ja aiemmin minut olisi voinut useinkin tavata keikoilla tai festareilla. Nyt on sitten ollut vähän hiljaisempaa. Kohta taitaa tulla viisi vuotta täyteen siitä, kun aloin opettelemaan kitaran soittamista. Soitan edelleen, mutta arjen aikatauluapaineiden takia pääasiassa akustista kitaraa meidän pikku-ukkelille. Jostain syystä perhe arvostaa enemmän rauhallista akustista rallattelua kuin raskaita rokkiriffejä :man_shrugging: Jospa niidenkin aika vielä tulisi.

Luen myös erittäin paljon, nykyään kylläkin valtaosin äänikirjoja. Aiemmin ne olivat sijoituskirjoja tai muuta tiukkaa faktaa esimerkiksi taloudesta, mutta jossain vaiheessa tuntui, että kaikki hyvät oli jo luettu - tai kirjoista ei tuntunut enää löytyvän uusia ajatuksia, vaan vanhan toistoa. Nuorempana en yleensäkään lukenut mitään fiktiivistä, vaan aina mukana oli kulma itsensä ja tietämyksensä kehittämisestä. Nykyään kuuntelen kuitenkin pääosin ”dekkareita”, jotka vievät ajatukset kokonaan pois arkielämästä. Aivoni ovat siis hiljalleen muuttumassa pullamössöksi.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Tässä työssä päivät onneksi vaihtelee, muuten voisi alkaa vuodet painamaan enemmänkin. Nykyään ”arki” riippuu paljon siitä, olenko kotona Sotkamossa vai töissä Helsingissä. Mutta tavallinen arkipäivä Sotkamossa voisi olla jotain tämmöistä:

  • Herätys noin klo 6:00-6:30. Ajoituksesta päättää pikku-ukkeli, itse nukkuisin mielelläni pidempään.
  • Aamupuuhia perheen kanssa noin 7:30 asti, jos mitään akuuttia ei ole.
  • Alakertaan ”toimistolla” katsomaan uutisvirtaa ennen klo 8:00. Tuolloin pitää olla koneen ääressä, koska voi tulla tiedotteita / uutisia ja sitä kautta uutiskommentteja aamukatsaukseen.
  • Töitä lounaaseen asti. Aamupäivällä pyrin tekemään enemmän aivojumppaa vaativia tehtäviä, kun mieli on vielä virkeä ja kykenevä haastavampiin tehtäviin.
  • Lounas ja lisää töitä. Iltapäivällä teen usein enemmän hajanaisia tehtäviä, katson markkinoiden kehitystä, juttelen enemmän kollegojen kanssa puhelimessa / Slackissä. Välillä menee paljonkin aikaa puhelimessa tai Teamsissa. Riippuu hirveästi, mitä milloinkin tapahtuu. Tätä kirjoitan luonnollisesti iltapäivällä (ja loppuun iltamyöhällä).
  • Yleensä klo 16-17 olen lopetan ”aktiivisen” työpäivän, ja käyn ukkelin kanssa kärrylenkillä (hänen unisyklien pohjalta). Siinä on hyvää aikaa olla puhelimessa tai kuunnella äänikirjaa samalla, kun saa myös ruho paljon kaipaamansa liikettä.
  • ”Laatuaikaa” perheen kanssa 18-20. Sivussa markkinoiden seuraamista, jenkkiuutisvirtaa, mahdollisia tutkimuksien lukemista ja tietysti Foorumin ihmettelemistä. Tässä työssä on hyvä olla vähän varuillaan koko ajan, kun yllättäviä uutisia voi tulla illallakin ja aamulla pitäisi olla kommentit valmiina. Yleensä illat ovat kuitenkin rauhallisia.
  • Noin klo 20 pikku-ukkeli nukahtaa, minkä jälkeen vanhemmat nauttivat ”omasta ajasta” noin tunnin ennen kuin simahtavat itsekin. Yleensä otetaan iltapalaa ja katsotaan telkkaria, erittäin keskiluokkaista lapsiperhearkea. Aikaisemmin oma rytmini oli, että menin nukkumaan jenkkien sulkeutumisen aikoihin ja kurkkasin vielä loppuun, tapahtuiko siellä mitään mielenkiintoista. Ei onnistu enää.

Helsingissä on sitten eri meininki, yleensä teen töitä kellon ympäri ja hengailen mielelläni meidän toimistolla. Yritän silloin myös tavata mahdollisimman paljon yhtiöitä, niin en ole vain ääni puhelimessa. Vaikka päivät ovat pitkiä niin yleensä ne ovat rentoja ja mukavia.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Tätä kysytään paljon, muttei minulla ole hyvää vastausta. En tykkää laittaa itseäni mihinkään lokeroon sijoittajana.

Olen lähtenyt Buffettin koulukunnasta, jossa ostetaan laatua kohtuulliseen hintaan. Osakesalkkuni runko muodostuu mielestäni laadukkaista kasvuyhtiöistä, jotka luovat jatkuvasti minulle omistaja-arvoa. Näissä yhtiöissä ajattelen itseäni ensisijaisesti omistajana, en sijoittajana. En silti ole rajoittanut sijoituksiani vain ”laatuyhtiöihin” tai muuhun vastaavaan, vaan pyrin kuitenkin pitämään jalat liikkeessä ja oppimaan koko ajan uutta. Salkussa on mielestäni hyvä olla sekoitus erilaisia profiileja käänneyhtiöistä arvomörnijöihin. Salkun ytimen ulkopuolella kokeilen uutta, mikä menee välillä täysin pieleen. Aina siitä oppii kuitenkin.

Varallisuuden karttuessa tyylini on muuttunut puolustusvoittoisemmaksi. Tiedän myös, miten vaikeaa tulevaisuutta on ennustaa, minkä takia en menestykseni olla riippuvainen yksittäisestä faktorista kuten vaikkapa kasvu. Haluan osakesalkun, joka pärjää kohtuullisesti lähes kaikissa ympäristöissä. Se tarkoittaa, että haluan salkkuun erilaisia yhtiöitä erilaisilla ajureilla. Tänä vuonna on tullut turpaan kuitenkin, mutta sellaista se välillä on.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin sijoittamisen teknokuplassa kuten varmaan puoli miljoonaa muutakin suomalaista. Teknorahastot nousivat pystysuoraan, joten mikäpä siinä olisi voinut mennä pieleen. Helppoa rahaa kuten vuonna 2020. Ensimmäinen osake taisi olla Basware noihin aikoihin tehdyssä annissa. Legendaarista. Onneksi rahaa oli vähän hävittäväksi, niin eipä tuossa suurta tuhoa tullut.

Aloittaessani sijoittamisen en tiennyt käytännössä mitään, mutta nuorena sitä aina luulee tietävänsä. Kukaan ei ole koskaan niin fiksu kuin ylioppilaspäivänään. Olin kuitenkin ollut pitkään kiinnostunut taloudesta ja yrittäjyydestä, joten olin lukenut mm. tehokkaista markkinoista ja muuta sellaista höpöhöpöä. Kun kupla puhkesi, päätin lähteä selvittämään tätä osakemarkkinoiden mysteeriä. Sillä tiellä ollaan edelleen.

Markkinoilla olen ollut noista ajoista asti. Muistaakseni vuonna 2004 tein ensimmäiset analyysit, jotka joku muukin luki. Finanssikriisin jälkimainingeissa vuonna 2009 perustettiin sitten Inderes. Vaikka silloin luulin olevani jo fiksu ja kokenut, siitä se oppimiskäyrä vasta lähti kunnolla ylöspäin. Asiat ovat erilaisia, kun elää ja hengittää markkinoita.

7. Mitkä ovat yksittäiset tärkeimmät asiat, mistä analyytikon työstäsi on apua sijoitustoiminnassasi? Eikö teidän kaupankäyntirajoitukset ole niin tiukkoja, että ne rajoittavat tuottojasi melkoisesti, joten eikö sinun kannattaisi vaihtaa työpaikkaa ja tahkota suurempia sijoitustuottoja?

7.1. Analyytikon työstä on älyttömästi apua sijoituskohteiden tutkimiseen, osakemarkkinoiden ymmärtämiseen ja yleisesti sijoittamiseen. En itse oikein usko erityiseen lahjakkuuteen, vaan harjoitteluun ja kovaan työhön. Uskon siis Malcolm Gladwellin Outliers -kirjan ajatukseen siitä, että kun panostat 10 000 tuntia johonkin asiaan, sinusta tulee siinä erinomainen. Laskin itse, että tämä tuli minulla analyytikon hommassa suunnilleen neljän vuoden kohdalla (50 tuntia viikossa ja 50 viikkoa vuodessa = 2500 tuntia vuodessa). Ilman tuota panostusta olisin todennäköisesti pirun paljon huonompi sijoittaja. Toki samalla on sanottava, että analyytikot käyttävät paljon aikaa myös muuhun kuin suoraan sijoittamista kehittävään toimintaan. Silti suuri osa on työtä, jota tekisin muutenkin, ja joku maksaa minulle siitä.

7.2. Välillä hybriksen vallassa on kyllä käynyt mielessä, että rahaahan tulisi ovista ja ikkunoista, jos voisin vain sijoitella oman mieleni mukaan. Sitä seuraa yleensä huonompi jakso, joka muistuttaa taas omasta erehtyväisyydestä ja tiputtaa maan pinnalle :smiley:

Olen muokannut omaa sijoitustyyliäni niin, ettei nuo rajoitukset juurikaan haittaa. Suomessa keskitän sijoituksiani yhtiöihin, joissa olen lähtökohtaisesti pitkällä aikavälillä mukana omistajana. Väittäisin, että tämä on usein myös vahvuus, ja voisin tehdä enemmän lyhytaikaisia hölmöilyjä, jos rajoituksia ei olisi. Mutta täytyyhän se myöntää, että välillä kaupankäyntirajoitukset ovat harmittaneet. Silloin täytyy vain muistaa, että me teemme tätä työtä sijoittajia varten. Te tulette aina ensin, vaikka sitten joku oma sijoitusmahdollisuus sulaisi silmien edessä.

Joskus kaukana tulevaisuudessa haluan kyllä kokeilla siipiäni myös puhtaasti sijoittajana. Sitä ennen pitää vaan kerätä sellainen kassa, ettei tarvitse tulla takaisin koputtelemaan ovia, jos ajoitukseni osuu jälleen jonkun kuplan huipulle.

8. Mitkä ovat salkkusi suurimmat omistukset ja mitä myit viimeksi?

8.1. Ylivoimaisesti suurin omistukseni on tietysti Inderes, mutta se on minulla ”strateginen omistus” kategoriassa enkä ajattele sitä osana osakesalkkuani. Se on erillisellä arvo-osuustilillä ja elää siellä omaa elämäänsä. Varsinaisen sijoitussalkkuni suurimmat sijoitukset ovat tällä hetkellä Talenom, Qt, Remedy, Fondia ja Kamux. Ei taida paljoa poiketa aiemmista Top 5 -paljastuksista, mutta salkun pinnan alla on kyllä tapahtunut paljonkin.

8.2. Myin näköjään viimeksi Barrick Goldia. Se on pyörinyt minulla välillä salkussa kaivossektorin kultajunana.

9. Mikä on bumtsibumeinta, mitä olet ostanut salkkuusi sijoitushistoriasi aikana ja miksi olet sellaista mennyt ostamaan? Sijoitatko muihinkin kuin vain osakkeisiin ja rahastoihin (ainakin PYN Eliteä sinulla taisi olla?)

9.1. Olen vuosien varrella sijoittanut kaikenlaisiin hölmöyksiin, ja tulen tekemään näin tulevaisuudessakin :smiley: En kuitenkaan laita noihin sellaisia rahoja, että niitä harmittaisi hävitä.

En muista yhtään, mitä teknorahastoa omistin silloin teknokuplan huipulla, mutta eiköhän se ollut täyttä bumtsibumia. Vaikka viime vuosina on nähty villejä juttuja, niin kyllä teknokuplassa nähtiin ihan raikkaita kusetuksia vielä enemmän. Ehkä kaikkein kovimmat bumtsibum-ostokset ovat kuitenkin olleet kryptovaluutat (Etherium ja Bitcoin), joita omistin jonkin aikaa. Kaikkea pitää kokeilla, ja aidosti yritin tutustua kryptoihin ja lohkoketjujen mahdollisuuksiin. Liian sakeaksi se soppa kuitenkin muodostui kaiken innostuksen keskellä.

9.2. Sijoitan oikeastaan kaikkeen mahdolliseen, vaikka toki valtaosa sijoituksista on osakkeissa. Kun tässä on tullut ikää, hieman varallisuutta ja on vastuussa muustakin kuin itsestään, niin myös hajautus eri omaisuusluokkiin on tullut tärkeämmäksi. Ei voi kaikki olla kiinni osakemarkkinoiden menestyksessä. Portfoliosta löytyy siis sijoitusasuntoja, muutamia pääomarahastoja, joitakin pieniä listaamattomia omistuksia, hippunen arvometalleja ja sen semmoista. Ja kyllä olen edelleen PYN Eliten omistajia, merkitsin itse asiassa juuri hieman lisää Vietnamin pörssin kurimuksen keskellä.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

Pahoittelut, en lähtenyt tähän leikkiin. Olen tylsä.

-Fondia: Viimeisin raportti

-Fortum: Viimeisin raportti

-Hyzon :wink: En ole seurannut tätä vetyrekkaa, joten luotetaan ketjun konsensukseen.

-Optomed: Viimeisin raportti

11. Jos kiinnostut jostain teidän seurannassa olevasta yhtiöstä, mitä muuta luet ja tutkit kuin teidän omat materiaalinne? Mitä muuta suosittelisit tavallisen sijoittajan tutkimaan kuin vain teidän analyysinne?

11.1. Aloitan meidän analyyseistä ja tuoreimmista videoista (esim. webcast osarista), minkä jälkeen tutkin yhtiön luvut (fundamentit ja arvostus). Näistä saa yleensä jo hyvän yleiskuvan nopeasti, minkä jälkeen voin joko syventää omia ajatuksiani tai hylätä sijoitusmahdollisuuden toistaiseksi. Jos aidosti kiinnostun, luen laajan raportin ja ainakin viimeisimmän vuosikertomuksen relevanteilta osilta läpi.

Loput riippuu paljon siitä, mitä materiaalia on saatavilla. Jos minulla on pääsy muiden analyytikoiden tutkimuksiin, kurkkaan ne mielelläni läpi. Katson mielelläni mitä yhtiöstä kirjoitellaan esimerkiksi Foorumilla ja mitä näkyy Bloombergin terminaalissa. Erityisen mielenkiintoisia ovat aina vastakkaiset mielipiteet ja niiden perustelut. Jos olen siis itse ostamassa, haluan tietää miksi joku osakkeen minulle myisi mielestäni alhaiseen hintaan. Erilaiset mielipiteet luovat markkinan. Samalla voin pyrkiä kyseenalaistamaan meidän casen yhtiössä. Konsensusennusteet ovat myös mielenkiintoisia, koska ne kertovat analyytikoiden odotuksista ja niitä voi heijastella markkinaodotuksiin.

Lopuksi pyrin kysymään yhtiötä seuraavalta analyytikolta järkeviä kysymyksiä aukkojen täyttämiseksi. Lisäksi tietysti kiinnostaa heidän näkemyksensä casen kriittisistä tekijöistä, mitä voin yrittää haastaa omilla vajavaisilla havainnoillani.

Aiemmin tutkin enemmän tai vähemmän kaikki meidän seurannassamme olevat yhtiöt kohtuullisella tasolla, mutta nykyään aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkia tutkimaan.

11.2. Yhtiön omat sijoitusmateriaalit on mielestäni aina hyvä käydä läpi, vaikka niitä tietenkään kannata purematta niellä. Lisäksi pyrkisin hakemaan vastakkaisia mielipiteitä ja jos mahdollista, keskustelemaan heidän kanssaan. Ei kannata koskaan lukittautua yhteen näkemykseen, vaan pyrkiä luomaan kokonaiskuva ja sen pohjalta tehdä omat johtopäätökset todennäköisesti kehityskulusta. Analyytikot ovat usein väärässä, vaikka olisivat erittäin hyviä työssään. Ne ovat sinun rahoja, sinun päätöksiä ja yksin sinä kannat seuraukset – olipa ne sitten hyviä tai huonoja.

12. Onko sinulla jotain omia tapoja tutkia tai seurata yhtiöitä, mitä harvemmat käyttävät, mutta haluaisit suositella? Jos Inderesiä ja Foorumia ei saa mainita, niin mitkä ovat seuraavaksi tärkeimmät sijoitusuutislähteesi?

12.1. Varmaan kaikilla on omat tapansa, mutta en osaa sanoa tai suositella tähän erityisesti mitään. Paras kun löydät itsellesi sopivan tavan. Ehkä sen verran voi yleisesti sanoa, että minä painotan usein numeroita enemmän kuin monet muut. Ne kertovat minulle yhden tarinan, jonka pitää sopia yhteen sen kanssa, mitä tarinaa yhtiö kertoo.

12.2. Twitter on mielestäni erittäin hyvä uutislähde, jos seuraa oikeita henkilöitä ja sulkee ympärillä olevan jatkuvan älämölön pois. Viralliselta puolelta Bloomberg on hyvä lähde. Reuters on jäänyt mielestäni tässä kisassa jälkeen, mutta tämä nyt on vähän mutua. Toki seuraan aktiivisesti myös suomalaista mediaa, esimerkiksi Kauppalehteä ja Talouselämää.

13. Mitkä ovat yleisempiä virhetulkintoja, mitä lukijat tekevät teidän analyyseistänne? Teetkö kokeneena analyytikkona kaikki analyysit täysin alusta loppuun omilla aivoillasi vai onko sinulla tapana “pallotella” asioita muiden analyytikoiden kanssa?

13.1. En tiedä, meneekö tämä kategoriaan, mutta eniten minua harmittaa jatkuva valitus tavoitehintojen muutoksista. Viime vuosien äärimmäisen volatiilissa ympäristössä on mielestäni täysin luonnollista, että tavoitehinnat voivat muuttua kvartaalin aikana radikaalistikin. Se on yhtä normaalia kuin se, että osakekurssit liikkuvat voimakkaasti. Kun faktat muuttuvat, kannattaa muuttaa mielipidettä. Se vaatii analyytikolta rohkeutta, koska helpompaa olisi vain pitää kiinni aiemmasta selvästikin väärästä näkemyksestä.

Tavoitehinta ei ole automaattisesti osakkeen käypä arvo, vaan arvo, johon analyytikko voi perustellusti nähdä osakekurssin kehittyvän seuraavan 12 kuukauden aikana. Taustalla pitäisi olla järkevät ajurit. Yleensä tavoitehinnat annetaan oletuksella, ettei osakemarkkinoiden päämuuttujissa tapahdu suuria muutoksia – me emme siis yleensä ota kantaa siihen, mikä esimerkiksi korkotaso on vuoden päästä. Silloin esimerkiksi osakkeen voimakas elpyminen korkojen kääntyessä ei yleensä ole ”korteissa”.

Kun mietimme lisäksi Inderesin suosituspolitiikkaa, on täysin luonnollista, että tavoitehinnat seuraavat jossain määrin osakekursseja. Järjestelmä on epätäydellinen, mutta parempaa ei ole vielä keksitty kovasta yrityksestä huolimatta. Samalla pitäisi olla viimeisen päälle selkeä ja samalla tarjota mahdollisimman paljon hyvää informaatiota. Nuo tarpeet taistelevat toisiaan vastaan, mikä tekee yhtälöstä hankalan.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö meitä analyytikkoja saisi kritisoida – rakentava palaute on aina tervetullutta. Meilläkin ruoska heiluu, jos analyytikko on osta-suosituksella raahannut tavoitehintaa jatkuvasti alaspäin osakekurssin romahtaessa. Mutta oleellista siinä on tuo osta-suositus, joka on selvästi mennyt pieleen. Jos analyytikko on katsonut alamäkeä sivusta vähennä-suosituksella, kritiikkiin ei ole aihetta. Sama myy-suosituksella, niin saa jopa kehuja meidän kriittiseltä porukaltakin.

Olen itse sanonut, että olen näillä volaatiileina aikoina oikein tyytyväinen, jos olen suosituksissani oikealla puolella. Täydellisyyttä on turha odottaa, kun siihen ei kukaan pysty. Ja jälkiviisasteluun taas pystyy kaikki.

13.2. Muodostan oman näkemykseni, minkä jälkeen kysyn mielipiteitä kollegoilta, jotka tuntevat hyvin kyseisen yhtiön. Kuten sanottu, eniten oppii ihmisiltä, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Erityisesti hyväksyttävistä valuaatioista on aina rakentavaa keskustella, ja tekisin sitä paljon enemmänkin, ellei tuloskaudella olisi aina niin kiire. Joskus olen muuttanut mieltäni, mutta yleensä nämä keskustelut vahvistavat näkemystäni. Ajatuksena on saada erilaisia näkökulmia ja varmistaa, ettei itsellä ole laput silmillä kuin raveissa.

Kokemuksen mukana tulee myös tietämys omasta kuolevaisuudesta. Yleensä ne ovat nuoria kaikkitietäviä, jotka tekevät rohkeimpia ennustuksia. Lisäksi on ehkä vaikea hahmottaa, mikä on poikkeuksellisen hyvä paikka ottaa näkemystä, kun historiaa on suhteellisen vähän. Minä olen epävarma kaikesta tulevasta, ja vaadin vahvojen näkemyksien taakse erittäin vahvat perustelut. Olen nöyrä oppilas markkinan edessä.

14. Onko teillä analyytikoilla “lajityypillisiä” virheitä esim. liiallista dcf-uskovaisuutta tai jotain tiettyä kuplautuneisuutta? Saatko joskus apua omaan työhösi foorumilta ja jos olet saanut, niin onko antaa jonkinlaisia esimerkkejä?

14.1: Yleisesti analyytikoissa on ollut taipumusta ”varmoihin näkemyksiin” epävarmassa maailmassa. Tämä on sinänsä luonnollista, koska sijoittajat haluavat vahvoja näkemyksiä eivätkä liirumlaarumia riskeistä ja epävarmuustekijöistä. Jos nämä vahvat näkemykset osuvat, tuurilla tai taidolla, analyytikko saa helposti gurun maineen – tai sitten selitellään mustaa valkoiseksi. Itse arvottaisin analyytikkoja pääasiassa sen perusteella, miten he ovat vuosien varrella keskimäärin onnistuneet, kun tuurin vaikutus pienenee (track-record samalla tavalla kuin sijoittajille).

Yleisesti kommenteissa olen pyrkinyt tuomaan esille ajureita, taustalla olevia oletuksia ja näkemyksiä sen sijaan, että väittäisin jonkun arvon olevan ainoa oikea ja kurssin olevan siellä 12 kuukauden kautta. Tylsää, mutta faktapohjaista. Vahvoja näkemyksiä minulla on suhteellisen harvoin, ja toisaalta poikkeuksellisen hyviä mahdollisuuksia osuu esimerkiksi 10 yhtiön seurantaan suhteellisen harvoin.

Varmasti tuo DCF on yksi vitseistä, kun aikoinaan tavoitehintoja annettiin puhtaasti DCF-laskelman pohjalta kahden desimaalin tarkkuudella. Ehkä siitä tulee jollain tavalla tieteellinen kuva, mutta arvonmääritys ei ole kovaa tiedettä. Kuplaantumistakin ilmenee, ja analyytikot ovat alttiita kaikille samoille ajatusvirheille kuin muutkin. Recency bias on viime vuosina ollut jälleen pinnalla – ja ankkurointi, mikä vaikeuttaa arvioiden muuttamista. Näille synneille me olemme kaikki alttiita sekä analyytikoina että sijoittajina.

14.2: Olen saanut Foorumilta paljonkin uutislinkkejä, joita en välttämättä olisi itse huomannut. Lisäksi olen saanut rakentavaa haastamista, mikä terävöittää ja kehittää omiakin ajatuksia. Esimerkkejä en nyt suoraan muista, mutta ainakin Optomed ja Bittium ketjuissa välillä kommentteja, jotka ovat tuoneet minulle uusia kulmia.

Erityisen arvokasta on kuitenkin ollut positiivinen palaute, mitä on tullut Foorumin kautta paljon. Se kertoo, että 1) näkemyksiäsi luetaan ja 2) työtäsi arvostetaan. Alkuaikoina tuntui, että kakkaa lentää kyllä aiheesta ja aiheettakin, mutta positiivista palautetta tulee erittäin vähän. Vanha vitsihän on, että onnistunut sijoitus oli sijoittajan omaa ansiosta, mutta sen väärän valinnan takana oli se tunari analyytikko. Vaikka itselläni oli nahka jo kovettunut ja itse tiesi totuuden, niin olihan se välillä raskasta. Onneksi meillä on nykyään mahtava yhteisö, jonka kanssa vuorovaikutus sujuu mutkitta.

15. Sinun on aivan pakko valita neljä foorumilaista analyytikoiksenne, kenet valitsisit ja miksi?

Liian vaikea, en minä osaa tähän vastata :frowning_face:

16. Missä yhtiöketjuissa on mielestäsi laadukkaimmat keskustelut? Jos saisit napin painalluksella opetettua yhden yksittäisen asian foorumilaisille osakepoiminnasta, niin minkä opettaisit?

16.1. Minä seuraan eniten näitä itse seuraamiani yhtiöitä, niin poimitaan sieltä muutama. Talenomissa on mielestäni ollut pitkään hyvää keskustelua, Fondiassa on näkynyt mukavaa kehitystä pidemmän aikaa (yhtiön edustaja myös aktiivinen) ja Fortumissa on ollut erittäin päteviä kommentteja ja ymmärrettävästi paljon aktiviteettia. Reveniossa laadukasta keskustelua on ollut myös paljon, mutta hieman on viime aikoina ollut suvantovaiheessa. Sama homma ehkä Optomedin kohdalla. Bittiumissa isot pisteet siitä, että yhtiö on tullut itse aktiivisesti mukaan keskusteluihin ja vastannut erittäin laajasti kysymyksiin, vaikka ilmapiiri on ollut välillä ikävän viileä.

Paras ketju on silti :frog: Inderesin sijoitusmeemiketju :frog: - #1500 käyttäjältä Pohjolan_Eka. Täytyy myöntää, että kun ensimmäiseksi tuon ketjun näin, ajattelin että mitähän tästäkin tulee. Mutta monet naurut olen sen jälkeen sieltä saanut. Ei sijoittamistakaan pidä ottaa liian vakavasti.

16.2. Olisikohan tuottovaatimuksen merkitys osakkeen hinnoittelussa tai arvonmäärityksessä :thinking: Tuntuu, että korkomarkkinan liikkeiden vaikutukset hinnoitteluun ovat tulleet monille yllätyksinä. Olemme siis epäonnistuneet tämän kommunikoinnissa, erityisesti niissä caseissa, jossa nollakorkohinnoitteluun nojattiin. Makro- ja erityisesti korkoympäristön myötätuulen aikaan makrotekijät eivät tuntuneet kiinnostavan, mutta kun alkoi vastatuuli, niin ihmettelyä on riittänyt. Ei sillä, että olisin vuosi sitten osannut arvata, että korot nousivat näin nopeasti ja voimakkaasti. Sen takia menee varmaan sinne kuuluisan jälkiviisastelun puolelle, mutta nostetaan käsi virheen merkiksi.

17. Onko sinulla jonkinlaisia tavoitteita sijoittamiselle esimerkiksi indeksin päihittämistä tai jotain muuta? Minkä tyyppisiä tavoitteita suosittelisit tavalliselle sijoittajalle?

17.1. Aikoinaan minulla oli paljonkin erilaisia tavoitteita sijoittamisessa ja säästämisessä. Silloin ei ollut mitään FIRE-liikettä, mutta samoja elementtejä minulla oli. Säästöön X euroa joka kuukausi ja tavoitteena taloudellinen riippumattomuus sijoittamalla. Olin vaatimaton, ja nämä summat on ylitetty pitkä aika sitten.

Sijoittamisessa minun tavoitteena on ollut pitkään 20 %:n vuosituotto osakesijoituksille neutraalilla riskitasolla. Kuten olen Foorumillakin joskus kertonut: tämä ei ole mikään absoluuttinen tavoite, josta pidettäisiin kiinni kynsin hampain ja joka pitäisi saavuttaa joka vuosi. Välillä tämä on mahdoton, välillä hyvinkin realistinen.

Toisaalta: jos pystyn saamaan 10 % merkittävästi pienemmällä riskillä, otan sen mielelläni. Perusajatuksena on saavuttaa tuo riskikorjattuna, jolloin esimerkiksi tuon 10 %:n tuotto-odotus pitäisi olla yhtä turvallinen 2x velkavivulla, ja se täyttäisi sitten vaatimukset. En minä enää velkavipua kyllä sovella kuin täysin poikkeuksellisissa tilanteissa, joten tämä on enemmän ajatusleikki. Oikein sovellettuna ajatusmalli rajoittaa mukavasti sijoituksia.

Päätavoite on edelleen oppia ja laajentaa omaa mukavuusaluetta sijoittamisen eri osa-alueilla. Tämä on siitä julma ala, ettei vanhoilla meriiteillä pitkälle pötkitä muuttuvassa maailmassa.

17.2. Suosittelen vahvasti tekemään oman sijoitussuunnitelman ja määrittelemään tavoitteet ihan itse. Ei niitä kukaan voi ulkopuolelta laatia, ja olettaa, että ne olisivat sinulle mielekkäitä ja motivoivia. Hirveästi riippuu yleensäkin omasta innostuksesta ja tyylistä. Jos jotain vinkkejä antaisin, niin pitäisin tiukan linjan esimerkiksi säästötavoitteessa (se raha siirtyy ensimmäisenä palkkapäivänä), mutta en pistäisi mitään hurjia tuottotavoitteita, jotka voisivat johtaa liian korkeisiin riskeihin. Markkinaa ei voi pakottaa: se tarjoaa välillä huikeita mahdollisuuksia ja välillä hatullista kakkaa. Tärkeintä on pysyä pelissä, jotta pääsee nauttimaan korkoa korolle vaikutuksesta. Se tuntuu aluksi turhauttavan hitaalta, mutta kun summat alkaa lopulta kumuloitumaan niin yhtäkkiä varallisuuttakin alkaa kertyä.

Vielä tuosta FIRE:stä pakko sanoa, vaikkei kukaan kysynyt. Elä nyt ainakaan tee sitä virhettä, että istut koko nuoruutesi jossain keittokomerossa syömässä nuudeleita ja laskemassa opintotuesta sekä sivutyöstä tulevia euroja. Nuoruudesta pitää nauttia, ja olen todella onnellinen, että silloin tuli reissattua, kierrettyä keikkoja ja festareita, nautittua muutama olutkin hyvässä seurassa. Nyt voi sitten hyvin mielin pyhittää aikaansa muille ja katsella, kun pikku-ukkeli ottaa ensiaskeleita omalla taipaleellaan. Säästäminen on hyvästä, mutta elämästä pitää myös nauttia. Etsi itselle sopiva keskitie.

18. Mistä pidät eniten työssäsi ja mikä stressatuttaa siinä eniten? Mistä asiat olet erityisen ylpeä, kun puhutaan teidän analyytikoistanne?

18.1. Pidän eniten siitä, että jokainen päivä on erilainen ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos minulla on jotain vahvuuksia, uskoisin omaavani suhteellisen laajan ymmärryksen ”isosta kuvasta” ja siitä, miten erilaiset tekijät vaikuttavat toisiinsa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että olisin jatkuvasti oikeassa – se vaatisi, että osaisin ennustaa niiden tekijöiden tulevat muutokset. Pystyn kuitenkin mielestäni hahmottamaan kohtuullisen hyvin laajoja kokonaisuuksia ja niiden sisällä olevia syy-seuraussuhteita. Yksinkertainen syy siihen lienee, että näiden pohtiminen on minusta aina ollut kiehtovaa. Ja ne onnistumiset ovat palkitsevia.

Lisäksi täytyy tietysti nostaa esille loistavat työkaverit, joiden kanssa on ollut mukava tehdä hommia vuosien varrella. Ilman heitä olisin varmaan jo palanut loppuun tai muuten vaan kyllästynyt. Isot kiitos jälleen myös Foorumille.

Eniten stressiä aiheuttaa varmasti väärässä oleminen. Siitäkin on ikävän paljon kokemusta. Ja tietysti negatiivinen palaute, varsinkin kun se on aiheellista. Oma vaatimustaso on aina ollut korkealla, mitä kautta itsekritiikki on välillä turhankin rajua. Noh, on se toisaalta potkinut myös eteenpäin.

18.2. Oikeastaan olen erityisen ylpeä siitä, miten loistavia tyyppejä olemme saaneet meille töihin. Nostetaan nyt parrasvaloihin vaikka nykyiset pääanalyytikot Antti Viljakainen ja Petri Gostowski, jotka eivät perinteisesti valokeilaan hakeudu. Molempien kanssa on ollut ilo tehdä töitä vuosikausia. Mutta siis mahtavaa porukkaa meillä on talo täynnä, ja kun miettii mistä lähdettiin, niin onhan tämä hurja juttu.

139 tykkäystä

JUHAN HAASTATTELU OSA 2/2

19. Miten Alokkaasta voisi tulla enemmän Juhan kaltainen sijoittaja ja firmojen analysoija?

Varmaan pitäisi keskittyä enemmän fundamentteihin kuin meemeihin :smiley: Toisaalta kun ne meemit ovat niin hauskoja, niin toivottavasti jatkat nykyisellä linjalla.

Mutta minusta kenenkään tavoitteena ei pitäisi olla ”minunlaiseni” sijoittaja, vaan keskittyä löytämään itselle toimiva konsepti. Minulla on vähän ristiriitaiset tunteet, kun nykyään valokeilassa pyörii kaikenlaisien gurujen sijoituskirjoja ja -oppeja. Ehdottomasti kannattaa tutustua siihen, miten Buffett, Munger, Lynch, Druckenmiller tai vaikkapa Ackman ovat onnistuneet. Varmasti sieltä löytyy tärkeitä oppeja ja ajatuksia, näin ainakin minulle on käynyt. Mutta ei se Buffettin tyyli välttämättä sovi sinulle. Minun tyylini on toiminut minulle hyvin, mutta ei minua kannata apinoida.

Erityisen varovainen kannattaa olla niiden kanssa, joiden track-record ei oikeasti kestä millään gurun viitan painoa. Media maalailee välillä aika leveällä pensselillä gurujen nimiä, mutta harvassa ne Suomessa ovat. Ja oman kokemukseni mukaan täällä vähiten meteliä itsestään pitävät usein ne parhaat sijoittajat.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitokset risuista, ruusuista ja erityisesti hyvistä keskusteluista vuosien varrella. Analyytikoiden ja yhteisön vuorovaikutus on vienyt meidän tutkimusta eteenpäin vuosien aikana. Aktiivisen yhteisön mukana vaatimustasokin on noussut, kun analyytikot tietävät, että perästä kuuluu jos lepsuillaan.

Nöyrät kiitokset, että olette olemassa. Inderes ei olisi Inderes ilman yhteisöä.


Kiitos Juha todella opettavaisista vastauksista!

Juha oli ensimmäinen uhri analyytikoista, mutta ei varmasti viimeinen. On sanomattakin selvää, että Juha kuuluu monipuolisten ihmisten joukkoon, mutta mielestäni erinomaisen analyytikon tuleekin olla “monitietäjä”. Voi helposti sanoa hänen olevan viisas ja sivistynyt kaveri, joka useimpien kaltaistensa tavoin on itsevarma ja selkeäsanainen puhuja johon on hyvin helppo luottaa.

Olemukseltaan Juha on varsin rauhallinen ja myös kohteliaskin on, mutta huomaan, että hän kokemuksellaan ja osaamisellaan osaa pitää hyvinkin selkeästi puoliaan, kuten kuuluukin. Hänellä on sellaisia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia, että pärjäisi varmasti hyvinkin esimerkiksi joidenkin analysoimiensa firmojen toimitusjohtajankin… kova kaveri sanoisin! :fire:

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

177 tykkäystä

Oli tosi kiva, kun sain ensimmäisen analyytikkohaastattelun tehtyä ja varmasti tulen haastattelemaan muitakin analyytikoita + indeläisiä. Seuraava haastateltava on foorumilainen ja sitten olisi ehkä sitä seuraavaksi vuorossa mahdollisesti indeläinen, mutta en ole vielä ihan varma.

Mielestäni julkisuudessa sijoitusmaailman edustajista pitäisi olla enemmän Juhan kaltaisia esillä monestakin eri syystä. Juhan asiallinen ja selkeä ulosanti ilman turhia väärinkäsityksiä tuovia huomionhakuisia huutoja ovat upea yhdistelmä. Huutelijoita on paljon, jotka kommentoivat kärkkäästi selvästi oman osaamisalueen ulkopuolisia asioita ja se todella näkyy esimerkiksi Twitterissä… näitä löytyy jopa ihan johtajista ja proffista lähtien… tällaisia huutelijoita ei tunnu löytyvän Inderesin riveistä, mutta ammattitaitoisia ja fiksuja kavereita kyllä.:slight_smile:

Aika paljon opittavaa itselläni on Juhalta, mutta jokainen meistä on omanlaisena ja hyvä niin… ei kaikki voi olla juhakinnusia.

Lukekaa analyysejä ja nauttikaa viikonlopusta! :slight_smile:

PS. Tätä kannatta käyttää hyödyksi:

35 tykkäystä

Lisäsin tämän ketjun aloitusviestiin suorat linkit haastatteluihin, jos haluaa, vaikka palata erityisesti tietyn tyypin oppeihin.


Tänään palasin Maurin haastatteluun ja sieltä otin pari kirjavinkkiä, jotka @Mauri oli osoittanut mulle. Laitoin kirjat varaukseen, joten pääsen varmaan tässä kuussa lukemaan ne. Olen elämässäni varmaan lukenut ehkä noin parikymmentä sijoituskirjaa ja jotkut useampaan otteeseen esimerkiksi Saarion parit teokset useampaankin kertaan.

Maurin vinkit tällaiselle vilkkaalle pojalle olivat oikeasti hyviä ja toiseksi luen aivan liian vähän kirjoja, vaikka olen sijoituskirjoja lukenut tänä vuonna paremmin kuin ennen. :slight_smile:

Rentoa viikonlopunjatkoa! :slight_smile:

25 tykkäystä

Perjantaina 9.12. joskus aamupäivällä tai päivällä ilmestyy seuraava haastattelu.

Seuraavaksi vuorossa on foorumilainen, josta mulle tulee mieleen tyyppinä Mauri ja Maurista hänet. Heidän luonteissaan on mielestäni jotain samaa. :slight_smile: Olkoon tämä imarteluna heille molemmille.

Itselleni tulee tästä kaverista mieleen ensimmäiseksi sivistyneisyys ja terve järki. Sijoittajana kuvittelen hänen olevan defensiivinen ja maltillinen, mutta tämä on siis vain, miten itse kuvittelen asian olevan. :thinking:

Sain häneltä jo vastaukset ja ne olivat mielestäni nautinnollista ja mukavaa luettavaa. :slight_smile:

Mukavaa viikkoa kaikille!

EDIT:

On niin tärkeä asia, joten täälläkin mainostan tärkeitä keräyksiämme. :slight_smile:

22 tykkäystä