8. EMMA KUUSINEN
Emma on kaikille tuttu erityisesti Inderesin videoilta, jossa hän haastattelee analyytikoita yhtiöistä, mutta useat törmäävät häneen myös Youtuben shorts-videoilla, TikTokissa, Instagramissa ja myös muissa Inderesin “kanavissa”. Hän on pirteä ja terävä yhteisötiimiläinen, joka osaa löytää haastavistakin kokonaisuuksista olennaisimmat asiat ja pystyy myös kertomaan niistä hyvin ymmärrettävästi että myös mielenkiintoisesti. Näistäkin syistä on miellyttävää kuunnella ja lukea Emman tuottamia materiaaleja.
Emma on mielestäni sellainen ihminen, joka on laaja-alainen osaamiseltaan ja on myös monipuolisesti fiksu. Hänellä on terävä pää, eli oivaltaa nopeasti asiat, mutta hänessä on myös sosiaalista älykkyyttä että tervettä järkeä. Näen hänet näidenkin ominaisuuksien takia sellaisena, joka pärjäisi varmasti monessa erilaisessa työtehtävässä erinomaisesti ja pakko sanoa, että tällaisia ihmisiä on loppujen lopuksi harvassa.
Toivon, että saan jatkossakin nauttia Emman tuottamista sijoitusaiheisista jutuista, koska todella opin niistä. Ihmiset, jotka osaavat kertoa vaikeista ja isoista asioista tiiviissä ja selkeässä muodossa ovat useimmiten niitä fiksumpia kuten Emma on, mutta valitettavasti aika usein monet sijoitus- ja talousihmiset kertovat turhan vaikeasti asioista epäolennaisuuksin tarttuen (ei koske indeläisiä). Inderes kehittyy eteenpäin erityisesti Emman kaltaisten idearikkaiden ja monipuolisten ihmisten ansiosta.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Tamperelainen innostuja ja tarinan kertoja. Alun perin olen aika maalta kotoisin, nimittäin Janakkalan Tervakoskelta, mutta kuudessa vuodessa olen vahvasti tamperelaistunut. Viihdyn kuitenkin maalla ja sielu lepää kun pääsen sinne käymään.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Remontoin asuntoni itse (ja ystävien avulla toki), mutta ulkopuolisena kävi vain putkimies asentamassa kylpyhuonekalusteita. Olen aina ollut kätevä käsistäni (ja toki vuosien yksin asuminen on myös opettanut
paljon) ja remontoidessa maalaus, laminaatin asennus ja seinien tasoitus sujui kivastia tykkäsin kovasti. Haaveilenkin taas uuden sijoitusasunnon ostamisesta, jota pääsisin remontoimaan. Flippaukseen ei taidot eikä mielenkiinto riitä, mutta jokin pinnoiltaan huonossa kunnossa oleva yksiö kiinnostaisi remontoida ja
laittaa vuokralle.
Olen ollut vegaani about vuoden ajan, enää en ole, vaikka ruokailu painottuukin edelleen kasvisruokaan (nykyään syön kyllä ihan lihaakin, kotiin harvemmin ostan, paitsi vieraille. Ravintolassa menee rehdisti
pihvikin). Syynä veganismille oli ilmastoon liittyvät syyt ja itsensä haastaminen.
Kolmatta oli vaikea keksiä, mutta ehkäpä maalaisuuteni liittyen vielä vaikka se, että mulla on traktorikortti ja olen työkseni ajanut trukkia.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa
sanoa.
Uin Näsijärvessä vuoden ympäri, ilman saunaa tai saunalla. Useimmiten ilman, koska se on aikataulullisesti tehokkaampaa. Urheilen ja olen juossut myös puolimaratonin viime vuonna. Näiden lisäksi erilaisissa kausissa
menee kutominen ja lukeminen.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Useimpina päivinä olen Helsingissä, tyypillisesti 3 päivänä viikossa. Aamut alkavat siis aikaisin siinä viiden maissa, jotta ehdin aamujunaan. Junamatkat teen aina töitä molempiin suuntiin. Riippuen siitä kuinka myöhään Helsingin reissulla menee, lähden illalla salille, pulahtamaan Nässyyn tai kävelylle ja pidän huolen, että 10 000 askelta tulee päivässä täyteen (etäpäivinä huomattavasti vaikeampaa).
Työpäiväni alkavat yleensä ns. puhtaalta pöydältä, joka tarkoittaa sitä, että joka aamu täytyy suunnitella mitä päivän aikana tekee. Toki välillä on palavereita ja joskus harvoin videoita osataan suunnitella jo etukäteen, mutta yleensä inderesTV:n videot syntyvät siitä, kun avaan inderes.fin ja alan katselemaan, että mitä raportteja palvelusta löytyy. Videoinnin tulee tietenkin sopia myös analyytikon aikatauluihin ja useimmiten analyytikot näissä joustaa ja video saadaan tehtyä. Arkeani on myös erityisesti aamuisin tuutata Inderesin sometilit täyteen sisältöä, joten eri somealustojen kanssa tulee vietettyä aikaa.
5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?
Olen innostuja siinäkin. Ja salkku on sekalainen innostumisieni jäljiltä, hankinnat ovat pohdittuja toki mutta
monipuolinen innostuminen erilaisista yhtiöistä aiheuttaa keskenään hyvin erilaisten yhtiöiden osakkeiden hankintaa. Toki hyvää hajautusta sekin on ajoittain, esimerkiksi silloin kuin kasvuosakkeet rytisee.
6. Miten se on muuttanut sinua sijoittajana, kun pääsit Inderesille töihin?
Kyllä Inderesillä työskentely myös pakottaa rauhallisuuteen ostoissa ja myynneissä kaupankäyntisääntöjenkin ansiosta. Mutta myös muuten ilmapiiri kannustaa tiettyyn rauhallisuuteen ja se on mielestäni hyväjuttu. Töissä oppii paljon ja tulee tutustuttua myös yhtiöihin ja aloihin, joihin muuten ei tulisi tutustuttua. Eli lyhyesti sanottuna Inderesillä työskentely vähentää impulsiivisuutta sekä tuo laaja-alaisuutta.
7. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?
Osakkeita mulla on ollut salkussa varmaankin about vuodesta 2017 alkaen. Ja sitä ennen joitakin rahastoja, jotka vanhemmat ovat hankkineet ollessani lapsi. Itse sijoittajana hyppäsin suoraan syvään päätyyn eli osakkeisiin.
Asuntosijoittaminen kiinnostaa myöskin, ja ensimmäinen sijoitusasunto ilmestyi salkkuuni vuonna 2021.
Kovin pitkää sijoitushistoriaa ei siis ole, toki innostus vei mennessään sitä määrin, että lähdin vielä opiskelemaan innostuksissani vielä maisteritutkinnon pääaineenani taloustiede.
8. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä sisällöltään ja mikä on YTD:si?
YTD -17,35 % ja rivejä on 18. Haluaisin ehkä, että olisi vähemmän. Ihan nyt viime aikoina salkulla on mennyt ihan kivasti.
9. Mikä on suosikkiosakkeesi salkkusi yhtiöistä ja miksi?
Inderes. Mutta jos se on tylsä vastaus niin sitten NoHo.
Inderes on suurin omistukseni ja olisi outoa, jos se ei suosikeistanikin löytyisi. Paljon mielenkiintoisia juttuja tapahtuu, kuten kansainvälistymistä ja tietenkin viimeisin yritysjärjestely buustaa kansainvälistymistä mielestäni ihan uudella tavalla. Mielenkiinnolla olen mukana.
NoHon kanssa ollaan elämän perusasioiden äärellä. Nimittäin ruuan ja Tampereen. Pandemian läpi taistelu oli mielestäni mahtava suoritus yhtiöltä ja vaikka tykkäsin aikanaan myös Restamaxista, osakkeenomistajan kannalta on ihan hyvä, ettei kaikkeen lähdetä mukaan pää kolmantena jalkana. Aiemmin urallani olen tehnyt myös aktiivisesti töitä niin Restamaxin kuin nykyisen NoHon talousosaston kanssa, ja sieltäpä aktiivinen seuranta onkin alkanut.
10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:
-Fiskars
Hyvää sekoilua! Rönsyilyä on ollut mutta alkaa urat tekemiselle löytymään ja yhtiö on tarjoillut minulle hyvät
tuotot. Hyviäkin brändejä ja kaapeistani löytyy nimenomaan Fiskarsin astiat, aterimet sekä pannut ja kattilat.
-NoHo
Voisi aloittaa samalla lauseella kuin Fiskarsin: Hyvää sekoilua! Ainakin aiemmin, nykyään vähemmän mikä on loistavaa. Seuraan yhtiötä selvästi eniten kaikista Helsingin pörssin yhtiöistä (pl. Inderes). Luottamukseni johtoon onvahva ja tykkään tekemisen meiningistä.
-Sampo
Vähän tylsä, mutta Sampoakin salkustani löytyy. Pidän omien osakkeiden osto -ohjelmista. Ja ei kovin yllätyksellisesti Sampo on ollut yksi ensimmäisistä ostoistani ja hankinta on ollut mielestäni ihan onnistunut.
11. Pyöritteleekö Emma ekseleitä? Taivutko DCF-malleihin? Mitkä ovat lempiarvostuskertoimesi top3 ja miksi?
Pyörittelen exceleitä joo, mutta en näissä asioissa. Päivät pitkät vietän analyytikoiden kanssa, niin jätän DCF-mallit heille.
Tylsä vastata P/E-luku, mutta vastaan kuitenkin sen yleisyyden vuoksi. Ja kaipa se on muutenkin ihan ok arvostuskerroin, jos haluaa esimerkiksi nopeasti hiukan tutustua vieraaseen yhtiöön.
P/E-luvun lisäksi tulee seuraavana mieleen EV/EBIT ja EV/S, vähän on molemmissa puutteitakin, mutta kaavoihin kangistuneena näitä tulee kaiketi eniten katseltua. EV/EBIT: Liiketulos on monessa keississä relevantti, joten tykkään keskittyä siihen. Toki aina näin ei ole.
EV/S: Vaatii ehkä jonkin verran tietämystä jo yhtiöstä, mutta yhtiöstä riippuen pidän hyvänä mittarina.
Usein katselen arvostusta monesta suunnasta ja kertoimet riippuu aika paljon yhtiöstä ja toimialastakin, joten oli vaikea valita TOP3. Mutta tässä mainittuja tulee ainakin joskus käytettyä.
12. Millaisen osakevalintaprosessin käyt läpi ennen kuin osake päätyy salkkuusi ja kyseletkö paljon apua teidän analyytikoilta?
Analyytikoilta saa arvokkaita kommentteja lounaspöydässä tai videoita tehdessä. Ja toki mielelläni juttelen heidän kanssa! Vähän vaihdellen kyselen kommentteja tai ajatuksia analyytikoilta. Jos kyseessä on lisäys jo omistamaani yhtiöön niin tulee vähemmän kyseltyä. Uusien rivien kohdalla yleensä lörpöttelen enemmän.
Analyytikoiden lisäksi tykkään keskusteluista Community-tiimin kesken, jossa kaikilla on hyviä ajatuksia. Community-tiimiltä voi saada myös aika erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä kuin mitä analyytikoilta ja se on mielestäni ihanaa. Analyytikoilla on analyytikoiden aivotukset ja joskus on kiva jutella asioista myös muista näkökulmista.
Vaikea sanoittaa noin muuten prosessia varsinaisesti. Tätä yllä esitettyä keskustelua käytän, jos kyseessä on Helsingin pörssin yhtiö (toki talossa on paljon näkemyksiä ulkomaalaisistakin yhtiöstä). Toki teen ihan perinteistä yhtiön lukuihin tutustumista ja lopulta päätökseni ovat melko nopeita, en ole jahkailija. Pääasia on, että osallistuu markkinnoille :D!
13. Mitä Inderesin materiaaleja suosittelisit sijoittajille, mitkä ovat jääneet liian vähälle huomiolle? ( nyt saa mainostaa )
Mä suosittelen meidän Instagramia, siellä on tätä nykyä hyvää pöhinää ja tietoa tiivistetyssä muodossa. Lisäksi suosittelen spotifyssä Inderes-tiliä, siellä voi kuunnella esimerkiksi Kinnusen Jorinoita tai makrokatsauksia jne. Ja lopuksi vielä Ajan Tasalla, joka löytyy mm. edellä mainitulta Spotify-tililtä. Summaa kivasti tapahtumia.
14. Jos saisit yhden asian opetettua sormia napsauttamalla kaikille foorumilaisille, niin mikä se olisi ja miksi?
Kaksinkertaisen kantapään kutominen. Itse olen käynyt mummuni opeissa tuon opettelemassa joskus 15-vuotiaana ja se on taito, joka herättää arvostusta kutomispiireissä.
15. Sinun pitää valita foorumilaisista neljä hoitamaan Aten, Juhan ja Saulin tilalle mallisalkkua, ketkä valitsisit?
Hyvin sujuu Atella, Juhalla ja Saulillakin, mutta foorumilaisista valitsen: @Aili, @Sijoittaja-alokas, @SijoitusSeppo ja @musa_2.
16. Mitä/millaista tietoa sinä erityisesti tykkäät hakea foorumilta? Jos pitää valita yksi suosikkiketju foorumilta, niin mikä se olisi ja miksi?
Yhtiöketjuissa vierailen varmaan eniten, on kiva käydä katsomassa, onko jonkin yhtiön tiedotteisiin tullut kommentteja ja vastaavatko ne omia ajatuksiani.
Käyn lähes aina katsomassa yhtiöketjun myös ennen videoiden tekoa, jos löytyisi yhteisöä mietityttäviä kysymyksiä. Aina ei itse hoksaa kaikkea tai osaa ajatella, onko analyytikko osannut ilmaista itsensä riittävän selvästi. Näitä otan mukaan videolle, jos tällaisia
Foorumilta löytyy.
Lemppariketju on kuitenkin ihan vaan erinteinen kahvihuone.
17. Onko sinulla tavoitetta sijoittamisella esimerkiksi euromääräisiä tai taloudelliseen riippumattomuuteen tähtääviä? Onko sinulla tavoitteena voittaa indeksi, miksi/miksi ei?
Ei ole euromääräistä tavoitetta eikä oikeastaan mitään muutakaan tavoitetta. Ihan perinteistä eläkepäivien turvaamista ja sitä, että eläkkeen voisi aloittaa hiukan aiemmin. Ei kuitenkaan mitään agressiivista FIREttämistä.
18. Mikä on sinun työssäsi parasta ja miksi? Voisitko kuvitella joskus olevasi analyytikko?
Mun työssä varmaankin parasta on vapaus, jota on joissain määrin enemmän kuin analyytikoilla ja ehkäpä siksi en analyytikon urasta haaveille. Itseohjautuvuus ja vapaus on tärkeitä, eikä luonteelleni sovi kovin tiukat raamit tai se, etten voisi itse työnkuvaani tai työpäivän kulkuuni vaikuttaa.
Tietenkin myös työkaverit ja työyhteisö on tosi kivat, viihdyn ja lörpöttelen toimistolla paljon.
19. Mitä erityisesti Alokkaan kannattaisi opiskella, jotta tulisi paremmaksi sijoittajaksi?
En tiedä liittyykö erityisesti Alokkaaseen, mutta itse ajattelen, että makroasioista ei voi tietää liikaa. Niitä itse
tykkään lueskella ja samalla oppia. Alokas varmaankin tekee paljon samaa, mutta suosittelen silti tätä.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Aktiivinen yhteisö on kaiken alku ja juuri. Foorumilaisia ja muita yhteisöläisiä inderesTV:n videoita tehdään. Palaute on suoraa ja rehtiä, ei pelkkää hypetystä. Se on mielestäni tärkeää, kiitos siis siitä! Foorumilta tulee hyviä ideoita ja sisällökehitysketjussakin käyn usein kurkkimassa, onko yhteisöltä tullut joitakin huomioita sisältöön liittyen. Kiitos niistäkin, niitä kyllä luetaan ja arvostetaan suuresti.
Kiitos Emma mielenkiintoisista ja hauskoistakin vastauksista!
Emma on vahva monenlaisissa erilaisissa asioissa ja omaa hyvän asenteen eikä katsoa asioita kapeista mustavalkoisista näkökulmista, joten en syyttä häntä ihaile ja kadehdi. Suosittelen ottamaan mallia Emmasta, jotta ette kyynisty ja sammaloidu.
Loistavaa viikonloppua kaikille!