Alokas haastattelee

7. SIJOITUSSEPPO

Lainaan rakkaan @Kale-possu:n viestistä katkelman “…mutta kun hän puhuu, muut pysähtyvät lukemaan. 105 ihmistä haluaa hälytyksen aina kun kuulapää ilmestyy eetteriin. Seuraajamäärä on foorumin korkeimpia. Seppo keskittyy analyyseihin eikä tee itsestään kummempaa numeroa.” Tällä hetkellä Sepon seuraajamäärä on 119 ja suosittelen laittamaan Sepon seurantaan. :slight_smile:

Pidän Seposta Kalen mainitsemien asioiden lisäksi myös sen takia, että hän osaa katsoa kokonaisuuksia sekä olennaisempia seikkoja eikä liiaksi takerru yksityiskohtiin, vaikka nekin ovat varmasti hänellä useimmiten hallussa. Myös sijoittajille arvokas ominaisuus on se, että osaa myöntää olevansa väärässä ja senkin Seppo osaa, mikä edesauttaa siinä, että virheistä oppii ja kokemus karttuu… muuten käy toisin, kuten mulle.

Seppo on hyvä luottotyyppi ja suosittelen lukemaankin hänen viestinsä ajatuksella; niissä ei ole mustavalkoisuuksia tai “varmoja totuuksia”, mutta fiksun ja monipuolisen kaverin oivaltavia sanoja niistä kyllä löytyy.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen SijoitusSeppo, tai foorumikavereiden kesken pelkkä Seppo. Katsantokannasta riippuen reilu kolmekymppinen / vajaa nelikymppinen (pun intended) IT-alalla työskentelevä diplomi-insinööri. Asun vaimoni ja kahden pienen lapsen kanssa Helsingissä ja elelen rauhallista lapsiperhearkea.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen ”artisti” Never Stop The Madness eli syyllinen mm. tuohon Ränta på ränta -videoon ja hyvin omakohtaiseen v. 2022 tunnariin ”Pelkkää turskaa tilalla ”. :grimacing:

Olen ylläpitänyt vuodesta 2012 vuosikertomukset.net-sivustoa, johon on koottu Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden vanhoja vuosikertomuksia ja osavuosikatsauksia.

Olen ollut sijoitusurani aikana yhdessä yhtiössä top 100 suurimpien omistajien listalla. :sunglasses:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Musiikin tekeminen. Tuo Never Stop The Madness nyt on tuollainen huumoriprojekti, mutta minulla on myös muita musaprojekteja. Lähinnä nämä on sellaisia omaksi iloksi -harrasteluja, mutta löytyy niitä jotain myös Spotifysta, Youtubesta jne.

Kaikenlainen kuntoilu. Lenkkeily, pyöräily, kuntosali, hiihtäminen, pallopelit. Nuorempana olen kilpaillut useammassa lajissa SM-tasolla, mutta nykyään vain höntsäilen.

Elokuvat. Tykkään katsella hyvinkin laajalla skaalalla ns. “laatu-/klassikkoelokuvia”.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään aamulla ja laitan perheelle aamupalaa, aloitan (etä-)työt ja koitan ehtiä jossain välissä vähän seuraamaan markkinoita. Töiden jälkeen lasten kanssa ulos ja ehtiessä jotain kuntoilua. Lasten nukkumaanmenon jälkeen aikaa vaimon kanssa ja hetki omille harrastuksille. Tyypillistä ruuhkavuosiarkea.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Olen osakepoimija, joka on keskittynyt suomalaisiin pienyhtiöihin. Joskus salkkuun eksyy jotain muutakin, mutta luokkaa >80% kiinni tuossa kategoriassa.

Koen, että tämä hyvin suppeasti rajattu joukko on ainoa, jossa edes teoriassa minulla voi olla jotain informaatioetua markkinoilla ja jossa voin hyödyntää markkinoiden epätehokkuuksia (Inderes tosin yrittää pilata tätä ottamalla melkein kaikki nämä seurantaansa :smiley: ).

Isoja yrityksiä seurataan markkinoilla isojen pelureiden toimesta niin tarkkaan (satelliitit kuvailemassa Applen tehtaita ja Walmartin parkkipaikkoja jne.) etten voisi kuvitellakaan, että näissä olisi mahdollista saavuttaa jotain informaatioetua. Näihin pääsee järkevämmin indeksirahastojen kautta jos haluaa. Ulkomaisiin pienyhtiöihin en taas yleensä sijoita, koska pienyhtiöt ovat lähtökohtaisesti riskisempiä ja niistä on vaikeampi saada luotettavaa tietoa. En tiedä ovatko suomalaiset pienyhtiöiden johtajat sen luotettavampia kuin muutkaan, mutta ainakin he ovat huonompia valehtelijoita eli sen yleensä näkee läpi jos ihan puhuvat läpiä päähänsä :smiley: .

Pienyhtiöissä olen aika konservatiivinen. Sijoitan vain voittoa tekeviin yrityksiin, sillä en ainakaan itse osaa arvostaa yritystä, joka tekee jatkuvasti tappiota. Yleensä en myöskään lähde mukaan kovin ison arvostuskertoimen keisseihin. Tykkään maltillisesta kasvusta (10-20%) ja vakaasta tuloksentekokyvystä.

Käytän teknistä analyysia jonkun verran apuna kun teen entryjä/lisäyksiä ja exittejä/vähennyksiä osakkeistani. Joskus teen puhtaita swing-treidejä kun on jotain hyvän näköisiä erikoistilanteita, mutta näitäkin teen vain sellaisiin osakkeisiin, jotka täyttävät sijoituskriteerini. En siis lähde treidaamaan jollain Valoella vaikka kaikki TA-indikaattorini huutaisivat “osta”.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Jos ei lasketa jotain lapsena lahjaksi saatuja rahasto-osuuksia niin ensimmäiset omat osakeostoni tein muistaakseni joskus 2011 loppuvuodesta kun eurokriisi taisi olla juuri pahimmillaan. Osakkeita valikoitui hyvin mutupohjalla salkkuun. Ainoa, mikä on jäänyt mieleen, on se epäonnistunein poiminta eli Outokumpu (“Tämähän on laskenut jo vaikka kuinka paljon. Jos se nousee edes puoleen siitä mitä edelliset huiput on niin tästä tulee isot tuotot”). Klassinen putoava puukko. Vaikka sijoitetut summat ja tappiot oli pieniä niin tällöin vannoin etten Outokumpua ikinä elämässäni enää osta (ja päätös on pitänyt :smiley: ).

Pari vuotta oli tätä osakepoimintaa, mutta sijoittamiseni oli aika passiivista ~2014-2018 kun osakesalkku piti pariinkin kertaan realisoida oman kodin ostamista varten niin pääomat pysyi pieninä ja kohteet oli lähinnä indeksirahastoja.

Viimeiset 4 vuotta olenkin sitten sijoittanut todella aktiivisesti ja harrastanut osakepoimintaa. Foorumille eksyin joulukuussa 2019.

7. Kirjoitit noin kuukausi sitten hyvin itsekriittisen ja sisältörikkaan viestin Sijoitusvirheet -ketjuun, joka sai paljon kehuja ja joka myös antoi muille valtavasti vertaistukea. Alla viestisi:

Sijoitusvirheet - #1308 käyttäjältä SijoitusSeppo

Onko murehtiminen laantunut ollenkaan ja millä mielin yleisesti ottaen olet näistä sijoitusasioista tällä hetkellä? Toimiko asioiden ylöskirjoittaminen muiden nähtäväksi hyvänä terapiana?

Onneksi on. En tiedä kuinka paljon tuolla kirjoituksella oli asiaan merkitystä vai johtuuko tämä vain siitä, että oma salkku teki (ainakin väliaikaiset) pohjat juuri samoihin aikoihin ja lokakuussa oli monta viikkoa oikein hyvää nousua. :smiley:

Olen itse asiassa taas varovaisen optimistinen ja onneksi myös muu elämä on hieman rauhoittunut niin olen hieman aktiivisemmin ehtinyt seuraamaan markkinoita. Tälläkin on ollut vaikutusta henkiseen puoleen sillä minulla on taas parempi hallinnan tunne omista sijoituksistani.

8. Nyt positiivisempiin asioihin. Olet hyvin arvostettu Foorumilla ja jo seuraajamääräsikin kertoo sen. Mitkä ovat suurimpia vahvuuksiasi sijoittajana ja mitkä ovat parhaita yksittäisiä sijoitusonnistumisiasi?

Jos minulla jotain vahvuuksia on niin ehkä se, että koen että minulla on aika hyvä yleinen liiketoimintaymmärrys erilaisista bisneksistä ja yrityksen eri toiminnoista (myynti, operointi, tuotekehitys, talous jne.), joten olen aika hyvin onnistunut välttämään pahimmat pommit, joissa kilometrin päähän jo haisee, että liiketoiminta on heikoilla kantimilla ja pelkkiä katteettomia tulevaisuuden lupauksia. Koen myös, että osaan tunnistaa kunkin yrityksen liiketoiminnan kannalta oleelliset asiat ja jättää muun “kohinan” vähemmälle huomiolle niin ei tule höntyiltyä turhia. Olen myös melko immuuni peesailulle ja fomoilulle, tämä tosin oli ehkä 2020-2021 hulluttelussa rasite kun jäi hyppäämättä moneen hyvään hypejunaan.

Parhaimpina onnistumisinani pidän Hoivatiloja (2019) ja Tecnotreetä (2020-2021), jolla tein todella kovat tuotot noina vuosina. Vaikka Tecnotreen kurssi on tullut viimeisen vuoden aikana rajusti alas se on minulla edelleen isosti plussalla. Koronakuopassa osaketta sai jollain 13 sentillä.

9. Onko salkun koostumus sellainen tällä hetkellä, joka tästä hetkestä eteenpäin tuntuu hyvältä ja varmalta, kun arvostustasot ovat tervehtyneet? Onko näköpiirissä tilaa yhtään isommille liikkeille salkussa vai menetkö samoilla hevosilla?

Arvostustasot ovat todellakin tervehtyneet :smiley: . Salkkuni on vähän turhan paljon keskittynyt tämän vuoden aikana luotto-osakkeisiini, joten tarkoitus on kyllä hieman lisätä hajautusta. Mitään isoja liikkeitä tuskin on tulossa, koska uusien merkittävien positioiden ottaminen vaatisi nykyisten myymistä ja mielestäni isoimmissa omistuksissani on tällä hetkellä todella hyvät tuotto-odotukset seuraavan 1-2 vuoden tähtäimellä.

10. Kerro ajatuksista kolmellakymmenellä sanalla per osake?

-Inderes

Osallistuin antiin, mutta myin pikavoittoina pois, koska arvostus oli älytön, enkä ole juurikaan seurannut yhtiötä. Pikavilkaisulla näyttäisi edelleen olevan aivan liian kallis omaan makuuni, eli arvostustasolla on vielä tilaa tervehtyä.

-Tecnotree

Kvartaali kvartaalilta kasvava tilauskanta, hyvä kasvu, hyvä kannattavuus, vahva asema asiakkaissa, uusia tuotteita putkessa ja megatrendit tukemassa. Toimitusjohtaja yhtiölle yksi HKIn pörssin tärkeimmistä ja mukana isolla omistuksella. Salkkuni suurimpia omistuksia.

-Wulff

Salkkuni “arvosijoitus”. Epäseksikäs ja huonosti kannattava toimiala, mutta toimitusjohtajalla on vahvat näytöt kustannuskurista ja arvostuskertoimet ovat todella alhaiset (e2022 P/E 7,6). Potentiaalinen tulevaisuuden sarjayhdistelijä, jonka strategiassa yritysostoilla tulevaisuudessa(kin) iso rooli. Salkkuni suurimpia omistuksia.

11. Kertoisitko, miten käyt yhtiön läpi step by step, joka olisi potentiaalinen salkkuusi? Onko sinulla omanlaisia “tapoja” tutkia osakkeita, mitä harvemmat käyttävät?

En usko, että minulla on mitään kovinkaan kummoisia tapoja, keskityn perusjuttuihin. Tutustun yhtiön liiketoimintaan ja yritän luoda yleiskuvan mitä se tekee ja erityisesti katson tuloslaskelman päärivejä ja millaisen kuvan ne antavat liiketoiminnasta. En keskity ihan kauheasti kilpailuetujen analysoimiseen, sillä mielestäni nämä voi päätellä yrityksen ylä- ja alarivistä: Esim. jos yritys kasvaa kannattavasti vuodesta toiseen, on sillä selvästi oltava jotain kilpailuetuja. Tämä kilpailuetu-keskustelu vedetään mielestäni monesti överiksi ja sen ajatellaan tarkoittavan vain sitä, että yrityksellä on oltava jotain uniikkeja patentoituja innovaatioita tms. Hyvä esimerkki on salkussani oleva Kamux, joka on “vain” autokauppa (mitä kilpailuetuja sillä voisi olla?), mutta se on kasvanut kannattavasti jo toistakymmentä vuotta joten kai siellä jotain oikein tehdään :shrug: . Numerot eivät valehtele.

Oikeastaan en pidä “liian” innovatiivisista yrityksistä, sillä tällöin päätyy monesti kantamaan liiketoimintariskin lisäksi myös kyseiseen innovaatioon/teknologiaan liittyviä riskejä, jolloin pitää saada jo kaksi asiaa oikein. En halua yrittää arvata teknologioiden tai markkinoiden kehitystä vaan pidän siitä, että liiketoiminta on simppeliä ja epäseksikästä ja voin keskittyä vain ko. yritykseen.

Katson aina liikevaihto- ja tuloshistorian viimeiseltä 3-5 vuodelta ja sen jälkeen kuluvan/seuraavan vuoden ennusteet jos ne on saatavilla ja katson onko näiden välillä iso gäppi vai onko jonkinlainen uskottava jatkumo nähtävissä. Arvostusmenetelmissä P/E on oma go-to-hehtaaripyssyni, vaikka moni sofistikoituneempi sijoittaja varmaankin tätä lukiessa hymähtelee partaansa :smiley: . P/E:ssä oleellisinta ei mielestäni ole sen kertoma absoluuttinen luku vaan se pitää aina ymmärtää kyseisen yrityksen (ja sen hetkisen markkinan) kontekstissa. DCF:ää en vaivaudu ikinä edes vilkaisemaan, sillä oma kokemukseni on, että se antaa useimmiten kaikista villeimmät arvostukset ja siitä saa ulos juuri sellaisen lopputuloksen mitä itse haluaa.

Yksi tärkeimpiä asioita itselleni yhtiössä on johto. Hyväkin bisnes menee karille huonoissa käsissä ja huonollakin toimialalla oleva huono yritys voi tehdä oikein hyvää bisnestä hyvissä käsissä. Minulle on siis tärkeää, että johdon track record on hyvä. Tässä pitää vielä erottaa se, että onko yrityksen tulosparannus/käänne johdon ansiota vai markkinan tuoman myötätuulen ansiotonta saamista.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeitä sijoitus- ja talousmedioita ja miksi? Inderesiä ei saa mainita.

Mainitsen kuitenkin :smile:. CNBC:n puhuvia päitä (ei Crameria!) tuli katseltua youtubesta paljon 2020-2021 ja Nordnetin Trader’s Clubia, mutta nykyään ehdin niin vähän seuraamaan makroa, että lähinnä luotan siihen, että foorumilla ihmiset nostaa tärkeimmät asiat minulle nopeasti kulutettavaan muotoon. Erityismaininta Pörssien Suunta -ketjulle, Vernerin vartille ja Mariannen makropäivityksille keskuspankkien toimista. HS Visiossa on välillä ihan hyviä talous-/makroaiheisia juttuja.

13. Mitä pitkän aikavälin sijoitustavoitteita sinulla on? Onko jotain, mitä haluat sijoittamisella saavuttaa esim. eläköityminen aikaisemmin, taloudellinen vapaus etc.?

Profiilikuvakkeeni mukaisesti “One million dollars!” :grin: .
Mutta vakavasti puhuen, vaikka mitään varsinaista euromääräistä tavoitetta minulla ei ole, niin olen kyllä tehnyt erilaisia laskelmia siitä että paljonko tarvitsisin pääomaa, jotta voisin jättäytyä työelämästä ja elää pelkillä sijoitustuloilla, mutta tämä on vielä (erityisesti nyt v. 2022 jäljiltä) kaukaisessa tulevaisuudessa :slight_smile:

14. Et ole käsittääkseni eri asioista johtuen voinut aina seurata intensiivisesti markkinoita. Onko siinä ollut jotain hyvää, että on joutunut irrotautumaan sijoituksista? Oletko sitten joskus kokenut siitä olevan haittaa, kun olet vastaavasti ollut myös sijoittamisessa vahvasti kiinni?

Hyvä puoli on ollut se, että ei ole ihan jokainen päivä mennyt pilalle kurssilaskua tuijottaessa, vaan olen saanut useimpina päivinä huolettomana nauttia ajasta pienten lapsieni kanssa. Kesälläkin onnistuin lomani aikana rentoutumaan hyvin ja irtautumaan pörssin menosta. Rahallisesti tämä irrottautuminen on tosin ollut aika kallista, tosin eihän sitä tiedä vaikka aktiivisemmalla strategialla olisi mennyt vielä enemmän vihkoon.

Kyllä koronavuosina tuli välillä aivan liikaa seurattua päivittäisiä kurssikehityksiä. Katselet kussikäppyröitä 15 minuutin välein ja koko ajan tulee sellainen olo, että jotain kauppoja pitäisi tehdä. Kyllähän siinä aikaa menee muulta elämältä ja käppyrät tulee uniinkin.

Tuntuu, että nyt viime aikoina olen löytänyt hyvän, terveen tasapainon markkinoiden seuraamisesta.

15. Miten seuraat makrotaloutta ja oletko jotenkin pyrkinyt hyödyntämään sitä tietämystä sijoittamistoiminnassasi?

Isossa kuvassa seuraan ja yritän kyllä tulkita makroa, tosin viime aikoina aika huonolla menestyksellä :smiley: . Esim. itselläni oli alkuvuodesta 2022 näkemys, että inflaatio jäisi odotettua matalammaksi ja lyhytkestoisemmaksi ja että FEDin koronnostot jäisivät odotettua matalammiksi ja että tämä tukisi osakkeita loppuvuodesta 2022 joten pidin osakepainoni korkeana.

En varsinaisesti kuitenkaan käytä makroa yksittäisissä osakevalinnoissa. Korkeintaan niin, että pyrin tunnistamaan ja välttämään sellaisia osakkeita, jotka ovat erityisen alttiita makrotalouden heilahteluille (esim. kovin sykliset konepajat) tai joihin sisältyy jotain spesifejä isoja makroriskejä (esim. Venäjä-/Kiina-riskit). Kuten aiemmassa vastauksessa totesin innovaatioihin ja uusiin teknologioihin liittyen, yritän minimoida asioita, jotka minun pitää saada arvattua oikein.

16. Analysoi analyytikot kolmellakymmennellä sanalla per analyytikko:

-@Olli_Koponen

Ollin näkemykset Wulffista ovat olleet hyvin samanlaiset kuin omani. Jalat maassa, ei maalaile yltiöoptimistisia skenaarioita. Laajemmin en osaa sanoa koska muut Ollin yritykset ovat rakennusalalta ja niihin en koske tikullakaan.

-@Sauli_Vilen

Inderesin analyytikoista luottaisin hänelle pääomani jos joku pitäisi valita, ei kahta sanaa ;). Valitettavasti en pääse nauttimaan hänen analyyseistaan enempää, sillä finanssisektori ei ole omia suosikkejani, mutta onneksi on markkinakatsauksia, “Heikkilä & Vilen” jne.

-@Thomas_Westerholm

En ole vielä ehtinyt muodostamaan kovin vahvaa mielipidettä Thomaksesta, sillä suurin osa hänen seuraamista yhtiöistään ei ole omassa aktiivisessa seurannassani, mutta ainakin Kamux-analyysit ja kommentit ovat mielestäni olleet hyvin perusteltuja.

17. Joudut antamaan osakesalkkusi kolmeksi vuodeksi neljän foorumilaisen hoidettavaksi, kenet vastuuttaisit ja miksi?

@Pohjolan_Eka: Moniottelija, joka tuntuu osaavan aina vaihtaa oikeaan strategiaan markkinan tuulien mukaan.
@DayTraderXL: Foorumin kovin TA-osaaja.
@musa_2: Pitkäjänteinen sijoittaja, joka ei höntyile eikä hölmöile.
@Sijoittaja-alokas: Tekee kovasti töitä ja hänellä on selvästi edessään lupaava tulevaisuus sijoittajana, josta on viime aikoina alettu nähdä ensimmäisiä merkkejä.

Annetaan tasaisesti 25% salkusta kullekin :slight_smile: Sopivasti myös hajautusta erilaisiin sijoitustyyleihin.

18. Vähän sijoituspsykologiaa… sinulla ja useimmilla meistä on ollut haastavia sijoitusaikoja. Oletko oppinut jotain henkisen puolen asioita yleisesti ottaen, mihin sinun ja ehkä muidenkin kannattaisi tällaisina haastavina aikoina kiinnittää huomiota?

Mike Tysonin “Everyone has a plan until they get punched in the mouth” kuvastaa aika hyvin oppiani. Olen oppinut tunnistamaan omia käyttäytymismallejani laskumarkkinassa ja toivottavasti ensi kerralla kun markkina “lyö naamaan” niin pystyn paremmin pitämään myös psykologisen puoleni hallinnassa.

Yksi hyvä tapa on erottaa ajatuksen tasolla päivittäinen rahankäyttö ja sijoitukset täysin toisistaan. Sijoitan itsekin kymmenien vuosien aikajänteellä, eikä kurssilaskulla ole ollut minkäänlaista vaikutusta päivittäiseen elämääni tai kulutukseeni, koska se pyörii edelleen samoilla palkkatuloilla kuin ennenkin.

Hyvä myös muistaa, että Buffetin Berkshire Hathawayn kurssikin on historiansa huonoimpana vuotena n. puoliintunut, eli isotkin heilunnat ovat osakemarkkinoilla normaaleja ja sattuu sitä paremmissakin piireissä. Kuten @Masse :n (toivottavasti hän on kunnossa ja löytää tiensä vielä joskus takaisin foorumille) arvostettu sijoitusopas kertoo 2. luvun 3:ssa jakeessa: “Sijoittaminen on viihdettä, mistä pitää aina välillä ihan maksaakin”

19. Minkä sijoittamisen liittyvän opin haluaisit Sijoittaja-alokkaan sisäistävän?

En tiedä onko minulla jakaa mitään sellaisia suuria viisauksia, mitä Alokas ei olisi jo itsekin hoksannut :slight_smile: . Meinasin sanoa, että kannattaa sijoittaa sellaisiin yrityksiin, joissa raha liikkuu yritykseltä omistajille eikä omistajilta yritykselle, mutta olenkin ollut huomaavinani, miten “hyzoneista” on jo siirrytty “konecraneseihin”. :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Hyvästä hengestä ja kannustavasta ilmapiiristä sekä rakentavasta keskustelusta. Tämä on aivan poikkeuksellinen “saari” kaiken some-öyhötyksen keskellä.

Kiitoksia paljon Seppo! :pray:

Seppo vastasi oikein kattavasti kysymyksiin ja vastauksia oli muutenkin todella iloa lukea. Onhan tämä todella upeaa, kun saa kysellä fiksuilta sijoittajilta heidän ajatuksiaan ja saada oppia omaan sijoitustoimintaan. Monipuolisen Sepon ajatuksista ja myös asenteesta varmaan jokainen voisi vähän ottaa oppia. :thinking:

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

226 tykkäystä