Alokas haastattelee

1.VERNERI PULKKINEN

Näin alkuun ajattelin ottaa kaikille tai ainakin lähes kaikille tutun henkilön haastateltavaksi, jota mun olisi näin ensiksi alkuun helppo haastatella, joten valitsin ensimmäiseksi haastateltavakseni ystäväni Verneri Pulkkisen. Pääpaino haastateltavissani tulee todennäköisesti olemaan foorumilaisissa, vaikka haluan haastatella myös indeläisiäkin.

Verneri Pulkkinen on koko sijoitusmaailmalle tuttu karismaattinen persoona, joka tunnetaan parhaiten Inderesin videoilta, erityisesti Vernerin varteista. Hän toimii Inderesille yhteisönrakentajana ja tuottaa videoiden lisäksi kaikenlaista muutakin sisältöä Inderesille. Verneri myös kirjoittelee aktiivisesti ja tuomaroi Foorumipoliisina täällä Foorumillamme.

Verneriä arvostan monestakin eri syystä, häneltä löytyy laaja-alaista sivistystä, hän on avoin mutta myös järkevän kriittinen, ei päde eikä turhaan provosoidu vaan on erinomainen keskustelija, joka tuo ympärilleen hyvää mieltä. Vernerin löytää Ruoholahden konttorilta, kun vain seuraa hänen… ääntään ja nauruaan. Verneri oli pitkään toimiston maskotti, kunnes hänen paikkansa vei toimistokoira Torsti.

image

Sitten kysymysten ja vastausten pariin! :slight_smile:

1.Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Verneri 32v, parisuhteessa ja kissa löytyy. Harrastan sijoittamista, lukemista ja pelailen myös. Vaeltelua tulee myös harrastettua. Yritän vähän hikoilla kunnon ylläpidon merkeissä. Talvella hiihtoa ja joskus ratsastusta, mutta valitettavan harvoin.

2.Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen kokeillut vikeltämistä, mikä on siis voimistelua liikkuvan hevosen selässä. Olen syntynyt Lahdessa ja harrastan epävirallista kaupunkitutkimusta: hyllyiltä ja lattialta löytyy yli 20 Lahti-aiheista kirjaa ja tutkimusta. Tykkään brutalismista arkkitehtuurissa, joskin ei liikaa.

3.Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa. :slight_smile:

Yllämainitut ja piirtäminen. Tosin sitäkin teen satunnaisesti liian harvoin.

4.Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana? Sovitko mihinkään lokeroon (esim. kasvusijoittaja, arvosijoittaja jne.)?

Semi-bullero. Yritän ostaa yhtiöitä alle niiden käyvän arvon, kuten varmaan kaikki muutkin. Suosin kannattavasti kasvavia yhtiöitä, joilla on pitkä kasvulatu edessä. Yritän olla maksamatta niistä liikaa.

5.Suurin osa ei varmasti oikeasti tiedä, mitä kaikkea työhösi kuuluu. Mitä muuta teet kuin moderoit Foorumia, kuvailet vartteja ja haastattelet analyytikoita sekä firman toimareita?

Kaikki mitä teen liittyy jollain tavalla yhteisön rakentamiseen. Yllämainittujen asioiden, etenkin Varttien, valmistelu vie paljon aikaa kulissien takana. Sen lisäksi häsellän mukana Inderesin Ruotsin operaatioissa tuomassa kokenutta yhteisökulmaa. Sen lisäksi osallistun aktiivisesti palvelun kehittämiseen devaajien ja muiden tiimiläisten kanssa. Unohdan yleensä ainakin viidesosan työtehtävistä, joten en varmaan tässäkään muista mainita kaikkia.

5.Sinulla on 19 425 Inderesin osaketta ja osakekurssi on käynyt korkeimmillaan yli 50 eurossa ja tällä hetkellä pyörii siinä 23-24 euron ympärillä. Ymmärrykseni mukaan varallisuudestasi suurin osa on Indessä kiinni, joten stressaako isosti Inderesin osakekurssin laskut? Viekö se kiinnostusta pois muusta osakesalkusta ja osakkeista, kun suurin osa on kiinni Indessä?

Ei, firma itsessään ei ole ainakaan ihan heti menossa konkurssiin ja täällä on loistoporukka tekemässä oikeita asioita. Eipähän tule liikaa painetta odotusten suhteen, kun kurssi mörnii.

Olen henkisesti erotellut harrastussalkun eli ”puuhasalkun” Inderesin osakkeista. Omistan suurimman osan Inderesin osakkeista hodlarin kautta, vain henkilökunta-annissa listautumisen yhteydessä olevat osakkeet makaavat puuhasalkussa.

6.Kuinka paljon salkkusi on laskenut korkeimmista prosenteista? Mikä on YTD:si?

Puuhasalkku, mitä seuraan enemmän koska se kuvaa paremmin omaa sijoitusmenestystä, on laskenut 10.10.2022 aamuun mennessä 46 % YTD ja 47 % vuoden takaa. Nordnetissa voi katsoa myös holdarin ja puuhasalkun yhdessä ja silloin luvut olisi -38 % ja -45 %.

7.Pitkällä aikavälillä salkkusi on kehittynyt erinomaisesti, mitkä ovat pääsyitä menestyksellesi markkinoille?

Sattumalla on aina iso rooli, etenkin lyhyellä (alle 5v) aikavälillä. Pitkässä juoksussa tietysti taidon pitäisi päästä paremmin esille. Sanoisin että oikeat yhtiövalinnat. Olen ollut myös herkkä katkaisemaan tappioita, jos mahdollista. Välillä se tarkoittaa noloja pohjiin myyntejä, mutta yleensä silloin välttää tilanteen missä jää mörnivään yhtiöön vuosiksi. Rahat parempaan yhtiöön kiinni vaan.

8.Olen meemeillyt, että olet teknistä analyysia vastaan, mutta miten itse suhtaudut siihen ja käytätkö ta:ta koskaan?

Kaikki työkalut paitsi sisäpiirintiedon väärinkäyttö on tietysti sijoittamisessa tietysti sallittuja.

En henkilökohtaisesti usko, että yksin viivoja piirtelemällä saa markkinalla etua suhteessa muihin viivojen piirtelijöihin. Jotkut tuntuvat käyttävät TA:ta ja fundaa menestyksekkäästi yhdessä ja se on hienoa heille.

Pörssiyhtiön nykyarvo on sen tulevat kassavirrat ja itse keskityn enemmän tuon arvuutteluun. Ja vaikka sijoitus menisi reisille väärinarvioinnin takia, oppisin silti uudesta toimialasta mikä kasvattaa henkistä pääomaa.

Käytän TA:ta kun trollaan analyytikoita Inderesin Slack-kanavilla ostopaikoista, jos osake pamahtaa johonkin tukitasoon. Tähän huumoriin suhtaudutaan vaihtelevalla turhautumisella.

9.Mitä sijoittamisen osa-aluetta haluaisit osata ja ymmärtää enemmän?

Kilpailuetujen arviointi ja funda-analyysi yleensä. Myös oma käytökseni on jatkuva ihmettelyn aihe.

10.Onko vuosi 2022 muuttanut sinua sijoittajana ja jos on, niin miten?

Edelliset salkun laskut olivat 2015 yli 30 % ja koronakriisissä 2020 yli 30 % Nykyinen lasku on siis toistaiseksi 13 vuoden sijoittelijauran voimakkain. Sijoitustyyli ei itsessään ole muuttunut, mutta ehkäpä mietin enemmän riskejä ja hajautusta jatkossa.

11.Sinun pitää alle minuutissa keksiä vastaukset seuraavaan kysymykseeni luettuasi sen. Ketkä kolme foorumilaista ottaisit mukaasi tekemään Foorumin mallisalkkua?

Eka, Gadus ja Mauri.

12.Mitkä ovat top3 suosikkiketjuasi Foorumilla?

Pörssien suunta, meemit ja Venäjän aggressiot tällä hetkellä. Yritän pitää foorumista taukoa viikonloppuisin, mutta en ole keksinyt toista paikkaa mistä paremmin seurata Ukrainan sotaa.

Yhtiöketjut ovat toki loistavia yhtiökohtaisten asioiden seuraamiseen.

13.Mitä Foorumi antaa sinulle, mitä ei Inderesin omat materiaalit pysty sinulle tarjoamaan?

Paljon. Foorumilla on tuhansia kirjoittajia, Inderesillä sisältöä tuottaa noin 25 ihmistä jos lasketaan analyytikot ja yhteisötiimi yhteen. Foorumilta tulee erilaisia ja haastavia näkemyksiä. Esimerkiksi teknologiayhtiöissä arvostan devaajataustaisten kommentteja. Foorumilta saa loistavaa näkökulmaa asioihin, joita en itse ehdi seurata tarpeeksi tarkasti. Esimerkkinä voisi mainita Primäärisektori-ketjun jossa on erinomaista keskustelua raaka-aineista. Foorumi on myös sosiaalinen paikka ja yhteisö sydän. Sitä ei pelkkä Inderesin materiaali tarjoa.

14.Monet foorumilaiset ovat vähän mielimaassa, koska salkut ovat reippaasti pakkasella. Mitä haluaisit sanoa heille?

Kusetusmarkkinat! No ei. Laskukaudet kuuluu normaaliin pörssiin. Nyt on hyvä hetki opetella tuntemaan itseään sijoittajana. Itse pidän sijoituspäiväkirjaa, mihin kirjaan ylös ajatuksia ja tuntemuksia. Suosittelen lämpimästi, sillä ihmismuisti manipuloi menneisyyden nopeasti todellisuutta ruusuisemmaksi.

Pörssissä maksetaan yhtiöistä niiden tulevaisuuden kassavirroista. Tulevaisuus on sumuinen ja joskus niistä maksetaan liikaa. Nyt elämme euforian jälkeistä alakuloa. Nyt on kuitenkin mielestäni paljon parempi sijoitusympäristö, kuin 2021. Silloin meinasi hetkittäin into lähteä sijoitusharrastuksesta, kun ei missään ollut kohtuullista ostettavaa.

15.Mihin sijoittamisen osa-alueeseen Alokkaan kannattaisi keskittyä, mitkä ovat mahdollisesti hänen tärkeimmät kehittmäisen kohteensa?

Kilpailuetujen ymmärtäminen. Jos ne ymmärtää ja niiden kestävyyden osaa arvioida oikein, kaikki muu loksahtaa paikallaan.

Kilpailuedut vuorostaan mahdollistavat korkeamman tuoton sijoitetulle pääomalle, mikä on kasvun lisäksi keskeinen osakkeen arvo-ajuri

16.Oletko itse ollut tänä vuonna stressaantunut markkinoista ja oletko epätoivoinen lähivuosien sijoitustuottojen suhteen?

Olin hetken aikaa loppukesästä pahalla päällä, kun salkku kolisi yli 40 % laskun tason vuoden alusta. Sitten keksin että sinne salkkuun ei ole pakko kurkata joka päivä vaan senkin ajan voisi käyttää yhtiöiden tutkimiseen.

Mietin sijoitustuottoja 5-10 vuoden päähän, joten lähivuodet ei huoleta. Olen nettosäästäjä ainakin tällä hetkellä, joten lisälasku on aina tervetullutta. Pörssilasku on varallisuudensiirtoa vanhoilta säästäjiltä nuorille netto-ostajille.

17.Oletko huolissasi QT:n ja sen osakekurssista lähivuosia ajatellen?

Osakekurssi voi mennä minne vain lyhyellä aikavälillä, joten en siitä kanna huolta. Osakekurssin raju heiluminen on mahdollisuus.

Eniten QT:ssakin mietityttää sen pitkän aikavälin kilpailedut ja niiden kestävyys. Elän nyt käsityksessä, että tuoteportfolio on kilpailukykyinen, mutta on vaikea arvioida asiaa 5-10 vuoden päähän kun teknologia muuttuu nopeasti. Yhtiö satsaa yhä enemmän tuotekehitykseen ja viime vuosien kova kasvu kielii siitä, että ainakin tähän asti tuote toimii ja kelpaa asiakkaille.

18.Mikä on sinusta parasta Inderes Oyj:ssä? Keiden indeläisten kanssa vietät eniten vapaa-aikaa?

Ihmiset. ”9-kerroksen väen” kanssa eli analyytikoiden ja oman tiimiläisten kanssa tulee rupateltua ja vaihdettua ajatuksia pitkin pitkää työpäivää. Välillä tuntuu, että Inderesin toimisto on hiekkalaatikko, mihin sijoittamisesta kiinnostuneet ihmiset viedään päivähoitoon puuhailemaan lempiharrastuksensa parissa. Siinä sivussa sitten tehdään kovasti töitä.

19.Tuntuu, että teet paljon töitä ja touhuat kaikenlaista, ehditkö lepäämään tarpeeksi ja onko sinulla aikaa kumppanillesi + muille läheisillesi?

Tasapainoilu työn, harrastuksen, kumppanin ja läheisten (ja kissan) kanssa on kehityskohde tällä hetkellä.

20.Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumilaiset ovat pitkälti itse rakentaneet foorumista sen loistavan paikan, missä vaihtaa ajatuksia sijoittamisesta ja pörssiyhtiöistä. Foorumille on muotoutunut tsemppaava kulttuuri, joka on kullan arvokas. Foorumi on paikka, missä sijoittajat oikeasti auttavat sijoittajia ja se kantaa pitkälle.
Tämä on hyvä paikka kiittää myös sinua erinomaisesta moderoinnista ja foorumin hengen ylläpidosta.

Verneriltä tuli todella nopeasti vastaukset kysymyksiini ja hän oli niihin selvästi panostanut. Kiitoksia Vernerille vielä, kun uhrauduit vastaamaan kysymyksiini!

Seuraava uhrini on joku foorumilaista, mutta näissä aina menee jonkin verran aikaa, joten en lupaa seuraavaa haastista tulevan ulos ihan lähiaikoina.

Hyvää alkanutta syksyistä sijoitusviikkoa kaikille! :slight_smile:

357 tykkäystä