Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Oli ihan pakko käydä katsomassa tämä SSH analyysi. Täytyy sanoa, että nyt on 12kk tavoitehinta ollut kyllä aika rautaa. Viimeisin Inden päivitys ennen seurannan lopetusta käsittääkseni annettiin 22.10.2021 jolloin suositus oli Myy ja tavoitehinta 1,8€

21.10.2022 kurssi oli 1,79€ (22. päivä oli lauantai) ja tuo tavoitehinta on osuva tänäänkin (kurssi tällä hetkellä tasan 1,8€). Nyt Atte ei muuta kuin jatkat tuolla tarkkudella myös niiden asiakkaiden kanssa, jotka eivät ole irtisanoneet analyysitilausta! :smiley:

7 tykkäystä

Minusta IBM-tarinan opetus oli se, että maailman parhaimmillakin sijoittajilla voi käydä isoja huteja. IBM oli Buffetille iso virhe, jonka hän myönsi ja luopui positiostaan. Aina ei voi onnistua, edes huipulla.

Buffetthan on tehnyt isoja huteja myös kokonaan ostamissaan yhtiöissä, esim. Precision Castparts on mainio yhtiö mutta Buffett omien sanojensa mukaan maksoi siitä liian korkean hinnan. Kaiken kaikkiaan yhtiövalinnat ovat kuitenkin yhteenlaskettuna olleet todella hyvä kokonaisuus.

Joka tapauksessa jopa peesatessa kotiläksyt on tehtävä itse ja ymmärrettävä, millaiseen yhtiöön sijoittaa ja miksi.

4 tykkäystä

Kaikille ei ole vielä kerrottu? Naapurissa juhlat jatkuu ja ilotulitus ei ota loppuakseen.

Orbanin propagandan uhri on myös itse Ruhtinas

Unkarin pääministeri Viktor Orban arvioi, että EU:n Venäjä-pakotteet ovat ”askel kohti sotaa”.

Myös Lehtisen vene on uponnut, joten ei tässä enää toivoa ole…

Inderesin osakkuusyhtio HC Andersen Capitalin sivuilta löytyy yhtiösivuja monesta kiinnostavasta pohjoismaisesta yrityksestä. Aloitussivuilta löytyvät linkit yhtiösivuille.

Tässä niistä muutamia poimintoja:

Osasta yrityksistä löytyy myös englanninkielisiä keskustelunaloituksia Inderesin Tanskan foorumilta. Xplorasta löytyy keskustelua myös Suomen Inderesin foorumilta (linkki). Hienoa, että HC Andersenin kautta yhteisö saa näkyvyyttä pohjoismaisiin yrityksiin. :slight_smile:

5 tykkäystä

Voi vitsit @Emma_Kuusinen. Olen ihan hurjan otettu tästä. :heart:

Kovaan joukkoon myös pääsi. Lämmitti hurjan paljon sydäntä juuri näin ennen viikonloppua. :heart_hands:

23 tykkäystä

Kiitos toivotuksista. Oma viikonloppuvinkkini olisi, että kun sijoitat osakkeisiin, niin älä mieti lainkaan osakkeita, niiden kertoimia, arvostuksia yms. Mieti vain itse yhtiöitä eli ns. fundamentteja. Ja jos jokin yhtiö sitten täyttää asettamasi kriteerit, niin sitten voi vilkaista ennen ostoa osakettakin lähinnä siitä syystä, että sen saisi suhteellisesti edullisesti.

Viikonloppuja!

6 tykkäystä

Kiitoksia vinkeistä!

Arvostan aina, kun saan vinkkejä tai ajatuksia. :slight_smile:

Itselläni aina menee oma aikansa, kun sisäistän asiat. Yleisesti ottaen koetan miettiä eri näkökulmista ja monipuolisesti kohteita, mihin meinaan sijoittaa… tosin välillä sitä tarttuu liiaksi pieniin yksityiskohtiin ja unohtaa jotkin oleellisemmat isommat asiat.

Mukavaa viikonloppua myös sulle! :slight_smile:

4 tykkäystä

Kyllä minuakin nyt ärsyttäisi jos olisin saanut olla Twitterillä töissä. Voin vain kuvitella että vaadittu tuottavuus oli vähäisempää kuin Turun Kaupungin raksalla. Samalla hengailla (työ)kavereiden toimistolla jossa on varmasti ollut God Tier työhyvinvointi palvelut henkilökohtaisesta Barristasta ja kombucha-konosööristä lähtien. Ja sitten yhtäkkiä, vuosien lusmuilun jälkeen pitäisi alkaa olla vastuussa omista tekemistään :scream:

Kyllä siinä saattaisi itse kukin keksiä mitä mielettömimpiä ”Apartheid profiter” termejä, kun katsoo shokkipinkkisivukaljunonbinäärisenhenkilöoletetun työkaverin hermoromahdusta kesken transition treatmenttejä :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Ps. En edes välitä Muskista persoonana mutta tätä sekoilua on kiva seurata

16 tykkäystä

Tais Jopella olla kuitenkin ensin hallussa strategia, miten tehdään tiliä osakkeilla. Ränta på ränta. Oli kyllä hieno mies.

11 tykkäystä

@Matias_Arola kertoi SijoittajaMessuilla kiinteistösektorin kuulumisista. :slight_smile:

3 tykkäystä

En muista, koska viimeksi olisin hereillä ollessani ollut ajattelematta sijoittamista näin pitkään, kun tänään ollessani kaveripariskunnan sekä heidän muksujen ja niiden kavereiden kanssa HopLopissa viettämässä perheen nuorimmaisen synttäreitä. Lahja, matkat ja tulomenetyksiä tuli Alokkaan kahden viikon ruokabudjetin verran, mutta se oli sen arvoista!

Vajaan vajaan nelikymppisen polvet olivat kovilla kontatessa, sitten liukumäessä oli kurjat saumat… AUTS… ja sai hikoilla, koska sain mennä hippaa muksujen kanssa. En pysynyt ollenkaan heidän perässään ja he vain nauroivat mulle. :smiley:

Joskus jotain muutakin kuin salia, sijoittamista ja työtä. :slight_smile:

54 tykkäystä

Inderesin pitää perustaa cryptosalkku. Vähä shibaa ja babydogea. Sit Iotexia ja Aavetta niin hyvä tulee. Sano että tulee, sanothan @Verneri_Pulkkinen

5 tykkäystä

Hienoa havaita, että Inderesin kansainvälistyminen etenee vauhdikkaasti. Siitä yhtenä osoituksena ovat englanniksi julkaistut yhtiöraportit. Niitä Inderes julkaisee hämmästyttävän korkealla taajuudella. Tässä esimerkkinä tällä viikolla englanniksi julkaistuja analyysejä. Erinomaista työtä! Toivottavasti välillä löydätte aikaa myös levolle! :slight_smile:

Super-cool and inspiring! Leppoisaa ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

20 tykkäystä

On suhteellisesti tullut melko lyhyt aika käytettyä tätä foorumia, mutta sijoituskohteista lueskelun/muun kanssakäymisen ohella on pistänyt yksi asia silmään. Nimimerkillä @JuhaS on tullut läjä linkkejä, kehotuksia, kysymyksiä, kirja/lukuehdoituksia ja kehuja muiden kirjoituksiin. En siis ole yhtäkään negatiivista näpäytystä nähnyt toiselle tai muuta kusetusmarkkinassa tullutta sävymuutosta.

Pitäisi varmaan koluta foorumi läpi jos on mennytkin ohi. Muutenhan varmaan paikan posiitivisin ukko. En tiedä juotko aamulla suoraan dopamiinia kahvin sijaan vai mikä, mutta
kuva

59 tykkäystä

Qatarin kisat on kyllä todellinen häpeäpilkku Fifalle ja jalkapallolle lajina.

28 tykkäystä

Kyllä! @JuhaS ansaitsisi “Foorumin tsemppaaja” tai vastaavan arvonimen.

Onhan hänen positiivisuus huomioitu Linkkarissa asti toimitusjohtajan toimesta.

18 tykkäystä

Twitter viime yönä.

Twitter tänään.

Minä: :face_with_monocle: :popcorn: :popcorn:

4 tykkäystä

Minä olen havittelemassa foorumin ilkein tyyppi irvinimeä.

12 tykkäystä

https://www.instagram.com/reel/ClHkN6pqJ5Q/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

TV2Levi ja Harvia näkyyyyy

3 tykkäystä