Alokas haastattelee

Perjantaina on vuorossa indeläisen haastattelu, jonka kaikki varmasti tuntevat.

Omien näkemyksieni mukaan hän on ehkä keskivertoa optimistisempi ja positiivisempi sijoittaja, joka osaa tarvittaessa kaivaa erilaisia sopivia sijoituskohteita roskakoristakin. En tiedä, yhtyykö hän ajatuksiini, mutta näin itse ajattelisin. :slight_smile:

Hän on varmasti muutenkin optimistinen ja positiivinen ihminen kuin vain sijoittamisessa. Sanoisin myös hänen olevan empaattinen, ihmisläheinen ja mukava ihminen, joka on varmasti oikeassa roolissa. Järkeä tällä kaverilla riittää, jota hän voisii vähän lahjoittaa mullekin. :slight_smile:

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

EDIT:

Nyt luen tällä hetkellä tätä Maurin haastattelussa mulle suosittelemaan kirjaa. Hyvältä vaikuttaa! :+1:t3:

18 tykkäystä

Perjantainen haastattelu voi tulla hieman normaalia myöhemmin, koska tässä on kaikilla erilaisia joulun ja loppuvuoden joulukiireitä.:slight_smile:

Haastattelu julkaistaan siis perjantaina, mutta se voi ilmestyä vähän myöhemmin päivällä tai illalla. Pakko sanoa, että tätä haastattelua kannattaa odottaa ja siitä saa varmasti oikein kiintoisaa iltalukemista. :sunglasses:

Mukavaa viikonjatkoa!

24 tykkäystä

13. MIKAEL RAUTANEN

Mikael on hyvin firmansa näköinen toimitusjohtaja ja tämä on tietysti kehu. Miksu on oikein mukava ja terävä tyyppi, joka osaa puhua hyvin kiinnostavasti ja helppotajuisesti mistä vain. Inderesillä on aito välittämisen fiilis ja mukava yhteishenki eikä tämä yllätä, jos on tavannut toimitusjohtaja Rautasen. Inderesillä on erilaisia vahvuuksia yhtiönä, mutta on pakko todeta, että kaksi vahvuutta korostuvat erityisesti ja ne ovat henkilöstö + johto.

Mikaelissa yhdistyy paljon erilaisia hienoja puolia, mutta aina hänestä tulee erityisesti mieleen se, että aina pitää kehittyä ja mennä eteenpäin. Inderesin ja toimitusjohtajansa kehittymisessä on varmasti auttanut avoimuus ja se, että aidosti myönnetään omat virheet ja puutteet. Hän on hyvin lämmin kaveri ja ystävällinen, omasta mielestäni vähän aliarvostettuja puolia työelämässä, vaikka pitkässä juoksussa nämä ominaisuudet oikein käytettynä voivat tuoda viivan allekin extraa.

Mikael on varmasti yksi parhaista johtajista, ei kahta sanaa.

Alla on hänen haastattelunsa, jossa on kahdeksantoista kysymystä ei siis kahtakymmentä, kuten normaalisti. Lähetin muutaman sellaisen kysymyksen, mihin ei Mikael roolinsa takia voinut vastata (minun mokani), mutta eiköhän tässäkin jo ole mukavasti lukemista! :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Mikael, 37v, pienen pojan isä, aviomies ja Inderesin toimari. Kotoisin Espoosta, mistä rohkeus on riittänyt muuttaa Lauttasaareen asti. Lähdin yrittäjäksi suoraan koulun penkiltä 2009 perustamaan Inderesiä ja sillä polulla mennyt tähän päivään asti.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Katson joka joulu Yksin kotona -elokuvan

  2. Parittomina vuosina katson Yksin kotona 1:n ja parillisina 2:n (kaikki kolmosesta eteenpäin ovat häpeäksi alkuperäisille)

  3. Asun vuokralla

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Pizzanpaisto, tarkemmin ottaen kesäisin napolilainen ja talvisin roomalainen levypizza. Toisena kalastus tai tarkemmin yksi haastavimmista lajimuodoista Suomessa eli karpinonginta. Minulla on vähän sellainen vika, että jos lähden perehtymään johonkin niin saatan mennä aika syvään päätyyn jossain tosi kapeassa erikoistumisalueessa.

Viime aikoina olen myös poikani kanssa herätellyt henkiin lapsuuden rc/pienoismalliharrastusta (lennokit, veneet, autot).

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään seitsemän aikoihin ja aloitan suoraan työt kahvin kera. Aamu on usein tehokkainta aikaa tehdä ajatustyötä, vaikka pieniä perheen aamutoimia tulee hoideltua samalla. Jos aamuun osuu palaveri, saatan ottaa sen kotoa. Yleensä päivään mahtuu 1-3 palaveria Teamsissa tai toimistolla tai asiakkaalla, enempää määrää pyrin välttämään. Sitten on klo 9-12 välillä yleensä kävely, vähän fiiliksen mukaan siirryn toimistolle. Matkaa on alle 2km, mutta saatan kävellä sitä yli 5km kuin olisin harhailemassa vailla määränpäätä, usein Lapinlahden vanhan mielisairaalan ympäristössä. Kävellessä hoidan puheluita, helposti 1-2h päivästä menee puhelimessa. Soittelen ihmisille (pääasiassa työkavereita mutta myös asiakkaita ym) monesti ilman mitään sen kummempaa agendaa kuin kuulumisten vaihtoa. Keskusteluista herää aina hyviä ajatuksia. Pyrin pitämään kalenterin sellaisena, että tälle jäisi aikaa (viime aikoina liian vähän).

Toimistolla Torsti ”Stoltenberg” yleensä ryntää vastaan ja heitän sille läppää Suomen Nato-hakemuksesta. Torsti on siis @Tuulikki_Rautiainen1 koira. Koitan päivien aikana pyöriä eri puolilla toimistoa, jotta ehdin nähdä ihmisiä. Juoksevien asioiden hoitamista samalla. Yleisesti ottaen eniten työpäivässä ajatustyötä menee siihen, miten tämän meidän jatkuvasti muuttuvan ja kasvavan kokonaisuuden saa vedettyä yhteen ja miten meidän kannattaa organisoitua. Se on mielekästä ongelmanratkaisutyötä, joka on aika pitkälti viestintää. Iltapäivällä oma prosessoriteho alkaa usein hyytyä ja koitan tehdä jotain kevyempää kuten vaikkapa meemiketjun lukeminen. Kotiin lähden 17-18 välillä, kävellen ja taas joku puhelu matkalla. Syödään perheen kanssa. Illalla tavoite on päästää irti töistä, riippuen ajanjaksosta se on joskus helppoa ja joskus vaikeaa.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Minkälainen sijoittaja olen, oikeastaan se on ollut jatkuvassa muutoksessa oleva käsite. Siihen on vaikuttanut sijoittamiseen käytettävissä oleva aika, oppiminen ja kehittyminen, elämäntilanne, ikä, omat arvot jne. Analyysityön lopettamisen jälkeen sijoitustyylini on mennyt enemmän kohti melko passiivista hodlaamista, jossa haluan olla omistajana mukana kiinnostavissa yhtiöissä. Tähän painottuu valtaosa salkustani. Minua kiinnostaa yhtiöiden tarinat ja ihmiset niiden taustalla. Haluan sijoittamisen kautta oppia ymmärtämään, minkälaisilla erilaisilla resepteillä menestyviä yrityksiä rakennetaan - ja minkälaisilla resepteillä niitä tuhotaan.

Hyvin yhtiöiden hodlaamisen lisäksi etsin pienillä panoksilla uusia kohteita tai erikoistilanteita. Ne ovat esimerkiksi selkeästi tutkan alla meneviä tosi matalasti hinnoiteltuja keskinkertaisia yhtiöitä (huono kannattavuus ja matala kerroin), joissa on edellytyksiä olla joskus korkeasti hinnoiteltuja hyviä yhtiöitä (hyvä kannattavuus ja korkea kerroin). Tämän tyyliselle osakepoiminnalle ei analyysityön lopettamisen jälkeen ole kauheasti riittänyt aikaa. Hyväksyn toki sen, että nykyisellä ajallisella panostuksellani en ehkä koskaan pääse enää niin hyviin tuottoihin kuin viime vuosikymmenellä, jolloin elin ja hengitin yhtiöanalyysiä (keskellä nousumarkkinaa :smiley: ). Suurin osa näistä uusista poiminnoistani ei realisoidu tai niitä joutuu odottamaan vuosikaupalla kuten Rapalaa. Myyn osakkeita melko harvoin, lähinnä jos huomaan tehneeni virheen alkuperäisessä arviossa tai jos pidän osaketta selkeästi ylihinnoiteltuna.

Olennainen osa sijoitusprosessiani on myös määritellä, mihin en sijoita. Lyhyesti vastaus on, etten mihinkään mitä en ymmärrä. Aina kun olen tästä poikennut, on mennyt pieleen. Tästä koitan pitää kiinni läpi syklien, vaikka kuinka hehkutettaisiin jonkin uuden sijoitushärvelin tai yhtiön mullistavan koko maailman. Ulos rajautuvat myös kaikki tilanteet, joissa näen hypeä tai jos aistin itsessäni fomoa. Sijoittajanahan voi menestyä pitkällä aikavälillä varsin hyvin kun keskittyy pahimpien mokien välttämiseen eikä ainoastaan siihen, mistä löytää seuraavan kurssiraketin. Erilaisista hypeistä ja kuplista saa usein eniten iloa, kun istuu itse katsomossa seuraamassa peliä.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Teknokuplan aikaan sijoitin Kauppalehden palvelussa virtuaalisalkulla, jolloin oivalsin miten helppo laji tämä on :sweat_smile:

Kun olin Raha-automaattiyhdistyksellä ( :face_with_spiral_eyes: ) varastossa ekassa kesätyössäni ostin ensimmäisillä palkoilla osakkeita. Siitä eteenpäin kesäduuneista laitoin aina pörssiin osan, vaikka osa meni myös hauskaan opiskelijaelämään kuten pitää. Finanssikriisin aikaan kun rytisi, olin ehtinyt oppia itse ja kauppiksessa sen verran, että oivalsin laittaa kiinni kaiken rahan minkä jostain sain raavittua.

Inderesin myötä kasvoin osakepoimijaksi erityisesti pienissä yhtiöissä. Alkuaikoinamme 2010-luvun alkupuolella Helsingin pörssin pienissä yhtiöissä oli ihan törkeitä väärinhinnoitteluita löydettävissä aika kevyelläkin analyysillä (kuka muistaa kun Revenion P/E oli alle 10?). Olin onnekas, kun omaan seurantaan sattui viime vuosikymmenen aikana osumaan mm Stonesoft, Okmetic, Siili, Comptel, Revenio, Remedy, Gofore ja Qt. Pääsin paitsi tuomaan näitä yhtiöitä kaikkien sijoittajien tietoisuuteen mutta myös saamaan hyviä onnistumisia sijoittajana. Ja pääsin tutustumaan erilaisiin, inspiroiviin ihmisiin näiden yhtiöiden takana. Osakepoiminnan polulla olen siitä asti pysynyt, mutta nykyään aika puhtaasti kollegoiden analyysien perusteella.

7. Olet isä, puoliso, muutenkin aktiivinen kaveri ja vielä pörssiyhtiön toimitusjohtaja, miten onnistut järjestämään aikaasi läheisillesi? Miten sinä Mikael jaksat ja voit?

Voin hyvin :slight_smile: Jos pidän huolta terveydestä, itsestäni, perheestä ja vapaa-ajasta, olen yleensä myös parempi toimitusjohtaja. Näinhän on tietenkin helppo sanoa ja itse on pitänyt käydä läpi mm lapsen syntymä ja yksi syöpä ennen kuin olen alkanut oikeasti hahmottamaan asiaa. Tämä työ imee mukaansa ja lisäksi sisäisiä sekä ulkoisia paineita on paljon, mikä edellyttää kurinalaisuutta ja pitkäjänteistä ajattelua. Tietysti työssäni välillä tulee yrityskauppaa tai muita jaksoja, jolloin joutuu venymään tosi pitkiä päiviä, mutta siitä ei saa tulla pysyvä tila koskaan. Olen aika hyvä päästämään irti erilaisista minulle kumuloituneista vastuista ja rooleista (myös niistä kivoista), koska yleensä niihin kasvaa joku, joka lopulta osaa hoitaa asian minua paremmin. Ympärillä on loistavia kollegoita ja tukenani on myös hyvä hallitus. Usein sanotaan, että toimari on tosi yksinäinen paikka, mutta itse en koe yhtään näin.

Työssäni joudun ratkomaan itselleni älyllisesti niin monimutkaisia asioita, että mulla alkaa yleensä ajatuksenjuoksu hidastua jos teen pitkää päivää ja sitten työnteosta ei tule yhtään mitään. Tiedän rajani mihin pystyn aika hyvin ja se riittää minulle. Työpäivien välillä pitää olla muuta tekemistä ja ajateltavaa, jotta voi taas hyvällä energialla ja tuoreilla ajatuksilla palata seuraavana päivänä töihin. Pidän myös aina kiinni siitä, että vuoden aikana vietän kunnolliset lomat perheen kanssa ja silloin en tee töitä.

8. Mikä oli suurin muutos työssäsi, kun sinusta tuli Oy:n toimarin sijaista Oyj:n toimari?

Roolini ja työnkuvani tässä firmassa ollut aina niin isossa muutoksessa, että ei sitä oikein edes huomaa tai ehkä isompi muutos olisi, jos mikään ei muuttuisi. Muutos siis tuntuu minulle luontevalta ja hyvältä. Analyysistä irti päästäminen ennen tätä Oyj-muutosta oli hyvä päätös itseni, firman ja kollegoiden kannalta. Toki kaipaan tuloskausien sähköistä tunnelmaa ja jännitystä, videoita @Verneri_Pulkkinen kanssa, keskusteluita sijoittajien ja kollegoiden kanssa sekä sitä kun sai artistina vetäytyä omiin oloihin luovaan tilaan työstämään seuraavaa teosta (laajaa raporttia :wink:).

Nyt listayhtiönä koen, että minulla on työssäni entistä enemmän välineitä rakentaa tästä aikaa kestävää ja menestyvää yritystä. Ihmisillämme on nyt paljon enemmän polkuja kasvaa. Se on ollut innostavaa, listautumisen ansiosta tämä yhtiö on pystynyt ottamaan isoja harppauksia, joita ei olisi voinut kuvitellakaan aiemmin. Oyj:n mukana on tullut myös vaativa työ hallita listayhtiönä olemisen miinuspuolia.

9. Teininä väsäsit Rapalasta analyysia ja lähditte hyvin pienestä toiminnasta liikkeelle, eikö ole ihan uskomatonta, että olet Inderes Oyj:n suuri omistaja ja toimitusjohtaja? Pohditko joskus ihmeissäsi, miten tässä näin on “käynyt”? Tästähän saisin melkein elokuvan. :wink:

Mietin tätä toki usein, onhan tämä ylittänyt villeimmätkin unelmat. Olen ollut onnekas, vartuin hyvässä perheessä ja olen saanut lapsuudesta asti kaikin puolin hyvät lähtökohdat elämään. Olin myös onnekas, kun yläasteella minulla sattui olemaan opettaja, joka oli kiinnostunut taloudesta ja halusi opettaa oppilailleen perusjuttuja sijoittamisesta. Se oli siihen aikaan aika harvinaista, mutta ehkä sillä on ollut oma vaikutuksensa siihen, mihin elämä on vienyt. Ja hänen tunneillaan tuli tuo Rapalan analyysikin tehtyä. Tykkään termistä ”people luck”, eli paljon tämä on ollut kiinni siitä, että tämäkin firma on läpi historian erilaisten sattumien kautta törmännyt oikeisiin ihmisiin oikealla ajanhetkellä.

10. Sinulla on 227 563 kappaletta firmasi osakkeita, stressaako ollenkaan, kun kurssit heiluvat? Ja löytyykö hyvin vahva luotto omaan firmaan pitkällä aikavälillä? Sinulla on näiden osakkeiden lisäksi muutakin varallisuutta, kuten muiden yhtiöiden osakkeita etc., olet suhteellisen nuori ja varakas, miten nautit vauraudestasi vai elätkö hyvin keskiluokkaista elämää?

En seuraa osakekurssiamme. Katson sen silloin, jos se tieto auttaa minua tekemään työssäni yhtiön kannalta parempia päätöksiä. Tätä yhtiötä on rakennettu pitkäjänteisesti yksityisenä yhtiönä ja pitkäjänteisesti sitä rakennetaan myös julkisena yhtiönä. Tunne markkinaheilunnasta on aikaperspektiivistä kiinni. Lisään tähän yhden suosikkikuvani.

Luotan firman yli 120 ihmiseen eli luotan myös firmaan. Pystyn toimarina huoletta luovuttamaan muodollisen valtani organisaatiolle, koska tiedän että täällä on ammattilaisia, jotka pystyvät tekemään itse tärkeitä päätöksiä, he kantavat niistä vastuuta ja he haluavat tehdä firmalle hyviä päätöksiä. Tämä firma houkuttelee jatkuvasti lahjakkaita ihmisiä puoleensa ja tämä firma myös kasvattaa lahjakkaita ihmisiä. Itse haluan rakentaa tästä yritystä, joka menestyy ja kehittyy minusta riippumatta.

Mitä tulee elämäntyyliin ja varallisuuteen, olen aika tavallinen tyyppi, joka tulee elämässä onnelliseksi aika pienistä ja yksinkertaisista asioista. Minulla on juuri nyt elämässä kaikkea, mitä voin kohtuudella toivoa. Meillä on pieni lähes 100-vuotias talo (+pizzauuni) järven rannalla. Kun siellä istuu kesäiltana kavereiden kanssa peruslager kädessä niin välillä miettii että mitäpä muuta sitä tarvitsee.

Varallisuudesta voi nauttia vaikka sitä ei käyttäisi kuluttamiseen. Minulle se tuo vapautta ja turvallisuuden tunnetta. On optio tehdä erilaisia asioita elämässä jos siltä tuntuu. Tai jos jotain yllättävää tapahtuisi itselle tai läheisille, niin ainakin talouden puolesta on liikkumavaraa. Välttämättä en tule koskaan käyttämään rahoja.

11. Mitä kaikkea salkustasi tällä hetkellä löytyy (pl. Inderes)? Mitä ostit viimeksi ja miksi?

Salkkuni TOP10 on Remedy, Qt, Revenio, Gofore, Efecte, Boreo, Siili, Digia, Rapala ja Fondia. Lisäksi löytyy kymmenkunta pienempää seurantariviä.

Viimeksi ostin Loihdetta. Erittäin matalilla kertoimilla hinnoiteltu yhtiö heikohkolla kannattavuudella. Saattaa joskus olla kohtalaisella kannattavuudella toimiva ja korkeammilla kertoimilla hinnoiteltu. Mene ja tiedä, saatan joutua odottamaan pitkään, mutta aikaa minulla riittää. Niin pitkän historian yhtiön uudistuminen vie usein aikaa. Toimari Konttisen Samu, johon tutustuin jo F-Securen aikaan, on todella mukava kaveri (tämä nyt ei mikään sijoituskeissin kulmakivi ole mutta pieni höntsäily sallittanee, kun en ole enää analyytikko :blush: )

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-QT: tämä yhtiö toimii paitsi kasvavilla markkinoilla, niin myös uudistuu jatkuvasti. Luotan aika hyvin nykytuotteisiin, markkinoihin ja yhtiön uudistumiskykyyn. Viime vuonna EV/S 30x tuntui tosi hapokkaalta, mutta nykyinen P/E 30x maistuu ihan hyvin. Omistan.

-Nokia: matalasti hinnoiteltu ja potentiaalia löytyy edelleen, kun perusasioita laitetaan kuntoon. Muuttunee parhaimmillaan tylsäksi kassavirtakoneeksi hitaasti kasvavalla mutta niukasti kilpaillulla markkinalla. Omistan, mutta myyn sitten, jos sieltä tulee uusi kunnianhimoinen kasvustrategia, jossa rönsytään taas uusille alueille hakemaan kasvua kasvun takia.

-Rapala: hyvät tuotteet ja huikea globaali kuluttajabrändi, mutta tämän potentiaalin ulosmittaaminen menestyväksi liiketoiminnaksi ja omistaja-arvoksi ei tunnu onnistuvan. Viimeiset 20 vuotta rahoille on saanut parasta vastinetta ostamalla itse tuotteita. Omistan.

13. Monet näkevät Inderesin “vain” analyysitalona, saat nyt kertoa sadalla sanalla, mitä muuta Inderes on? Saat sata sanaa myös kertoaksesi Financial Hearings- ja Streamfabriken-yhtiökaupan merkityksestä Inderesille?

Inderes oli 3 vuotta sitten analyysitalo, jolla oli yksi päätuote ja hyvin kapea, rajallinen kohdemarkkina. Flik-yrityskaupan jälkeen tämä firma uudistui täyden palvelun sijoittajaviestintätaloksi (5 päätuotealuetta) asiakkaan näkökulmasta sekä entistä kattavammaksi sisältöpalveluksi sijoittajan näkökulmasta. Se oli käsittämätön muutosmatka ja kasvuloikka koko organisaatiolle hyvin lyhyessä ajassa. Flikiä voi perinteisillä euromittareilla onnistuneena kauppana, mutta tuon yrityskaupan rooli yhtenä muutoksen välineenä on ollut paljon merkittävämpi asia.

Financial Hearings ja Streamfabriken tuovat meille vahvan markkina-aseman Ruotsissa kahdella päätuotealueistamme sekä yli 200 pörssiyhtiön asiakaskunnan, minkä päälle lähteä rakentamaan. Tämäkin on taloudellisilla mittareilla hyvä järjestely ja siellä on huikea tiimi. Mutta olennaisin juttu siinä ei ole vain kasvu euroissa, vaan näen tämänkin yrityskaupan yhtenä keskeisenä välineenä tämän yhtiön uudistumiseen. Suomessa 13v toimineelle firmalle kansainvälistyminen vaatii valtavan kasvuloikan organisaatiolta ja sen ihmisiltä. Henkinen kotimarkkinamme on nyt Pohjoismaat.

Pari faktaa suomalaisesta analyysiyhtiöstä :wink:. Meillä on Ruotsissa enemmän pörssiyhtiöasiakkaita kuin Suomessa. Tapahtumaliiketoiminta on suurin liiketoiminta-alueemme.

14. Käytätkö foorumia hakeaksesi sijoitustietoutta esimerkiksi osakepoimintaan? Mitä ketjuja luet aina käydessäsi foorumilla?

Nykyään minulle tärkein ketju on Inderesin oma Yhtiö kuuluu kaikille -ketju, jossa voin käydä dialogia sijoittajien kanssa sekä seurata keskustelua. Meemiketju on huippu, rakastan yksinkertaista internet-huumoria. Kahvihuonetta selailen joskus ajanvietteeksi. Yhtiökohtaisia ketjuja selailen ilman muuta sijoituskohteisiin tutustumisen ohessa.

15. Missä haluaisit erityisesti kehittyä toimitusjohtajana ja mitkä asiat koet olevasi suurimpia vahvuuksia roolissasi?

Haluaisin kehittyä paremmaksi viestijäksi. Kurinalaisuudessani on myös kehitettävää. Jään liian usein haahuilemaan ajatusteni kanssa niin, että kollegoideni pitää muistuttaa asioiden loppuun viemisestä.

Vahvuuksiin voi sanoa, että teen tätä työtä täydellä sydämellä.

16. Mitä haluat sanoa epätoivoisille turskasalkkusijoittajille?

”No myöhäistä nyt enää myydä, kusetus markkinat ja kriisit saatana”

Kannattaa pysyä markkinalla ja katsoa syklien yli :wink:

17. Mitä Alokkaan kannattaisi erityisesti tehdä, jotta hän ei olisi enää aloittelijatason sijoittaja?

Olet aktiivinen, utelias, optimisti ja innokas oppimaan. Jatka samalla uralla, niin ei voi kovin pieleen mennä pitkällä aikavälillä.

18. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Onhan tämä jotain ihan uskomatonta ja ainutlaatuista, että tämän yrityksen ympärille on rakentunut tällainen yhteisö ja mikä voimavara se on. Haluan kiittää foorumin hyvästä keskustelukulttuurista ja hengestä. Haluan kiittää kaikkia, jotka keskustelette analyytikoiden kanssa ja tuotte uusia näkökulmia yhtiöihin. Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat kertoneet myös pörssiyhtiöiden suuntaan, että palveluistamme on ollut teille hyötyä – sillä on iso merkitys liiketoiminnallemme. Ja kiitos myös kaikille osakkeenomistajille luottamuksestanne.


Perheellinen pörssiyhtiön johtaja varsinkin tällaiseen aikaan vuodesta vielä “kauppojen” jälkeen on varmasti hyvin hyvin kiireinen… ja silti suostuit haastateltavakseni, kiitos Mikael!

Jos haluaa pohtia, millainen on hyvä johtaja, niin suosittelen tutustumaan Mikaeliin.

Mä toivon kaikille oikein rauhaisaa ja rentouttavaa joulua! :heart:

207 tykkäystä

Oli kiva lukea Mikaelin vastauksia, koska niistä tuli hyvä mieli. Olisi pitänyt olla pizzaa lautasella hänen vastauksiaan lukiessa tai sitten jos ajankohtaa miettii, niin glögiä mukissa. :slight_smile:

Mikael oli toivottu vieras ja ilman muuta oli alusta lähtien jatkuvasti mielessä, että ehdottomasti haluan haastatella häntäkin. Toivon kovasti, että tällaisia johtajia olisi entistä enemmän, niin olisi entistä enemmän paremmin voivia työntekijöitä.

Haastateltavia on ollut laidasta laitaan ja vielä tähänkin vuoteen yksi haastattelu ehditään ottamaan, jos ei mitään esteitä tule.

Täällä Foorumilla on oikein hyvä henki varsinkin, jos sen suhteuttaa valtavaan käyttäjämäärään nähden. Mua jännitti tosi paljon perustaa tätä ketjua ja pelkäsin, mitä tästä oikein seuraa… ja tästä on seurannut mulle vain ja ainoastaan pelkkää. Siitä suuri kiitos kaikille teille lukijoille, tykkääjille, palautteenantajille ja haastateltaville.

Mä toivon aidosti oikeasti kaikille teille hyvää joulua ja erityiset tsempit yksinäisille ihmisille! :heart:

66 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina ilmestyy haastattelu foorumilaisesta, joka on mielestäni Foorumin Jere Lehtinen (Jere Lehtinen – Wikipedia). Hän on varmasti arvostettu, mutta silti ehkä aliarvostettu, lisäksi kellään ei ole hänestä varmasti pahaa sanottamaan ja tämä tyyppi on myös herrasmiespelaaja sekä luottofoorumilainen.

Haastatteluja tulee kerran viikkoon ja voi olla, että jonkun tärkeän foorumilaisen tai analyytikon haastattelu ilmestyy, vaikka ensi vuoden loppupuolella, koska nopeampaan haastattelutahtiin en pysty. Muutamat henkilöt miettivät vielä, että haluavatko haastateltavaksi ja jotkut ovat kieltäytyneetkin - kieltäytyneet ja vielä empivät ovat olleet hyvin ystävällisiä eikä näihin sisälly mitään sen kummallisempaa.:slight_smile:

Aika on sijoittajan hyvä ystävä, joten jatketaan sitkeästi eteenpäin, vaikka vielä ensi vuonnakin kusetusmarkkinat riehuisivat.

Mukavaa ja rauhallista tapsanpäivää kaikille! :sunglasses:

44 tykkäystä

14. CONTRAFUN

Contrafun on monella tapaa erinomainen tyyppi, koska hän on mm. analyyttinen, hyväkäytöksinen ja yleisfiksu foorumilainen, joka tuo esimerkiksi erilaisilla koosteillaan iloa ja hyötyä muille foorumilaisille + analyytikoille. Tästä foorumilaisesta kellään ei varmasti voi olla mitään pahaa sanottavaa.

Uskon hänen pärjäävän todella hyvin pitkällä aikavälillä sijoittamisessa, koska hän osaa keskittyä olennaisiin seikkoihin ja hän selkeästi näkee omat heikkoutensa, mikä useimmiten auttaa kehittymisessä. CF tunnetaan varmaan yleisesti ottaen parhaiten yhtiöketjujen yhteenvedoistaan ja ne pelkästään jo osoittavat, että hän näkee metsän puilta ja osaa sulkea ylimääräisen hälyn pois, mikä on erityisen tärkeää sijoittamisessakin.

Mielestäni Contrafun on tyyliltään vaatimaton ja asiakeskeinen, lisäksi hän tuo sellaista informaatiota usein esille, jota muut harvemmin tuovat. Kaiken tämän lisäksi hänen tuottamansa teksti on selkeää ja hyvin jäsenneltyä eikä se sisällä mitään turhaa. :slight_smile:

Tällaisia kirjoittelijoita kaivataan lisää foorumille, niin me foorumilaiset kuin varmasti esimerkiksi analyytikotkin.


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Nelikymppinen mies. Kotoisin Kaakkois-Suomesta. Lapsuus pikkukaupungin pientaloalueella tehtaan lähellä. Isä tehtaassa töissä, äiti hoitoalalla. Itse suoritin generalistitutkinnon, joten työuralla ollut muutoksia ja uuden oppimista. Sijoittamisella yritetty luoda puskuria huonompiin päiviin.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Sijoitusklassikoista suosikkini on Fred Schwed Jr:n kirjoittama Where Are the Customers’ Yachts? Vuonna 1940 julkaistu teos on mielestäni hyvin aikaa kestänyt kuvaus Wall Streetin maailmasta. Oma huvipurteni on Suvi 440 ja vauhdin takaa Yamahan 2,5 hevosvoiman nelitahtikone.
  2. Olen ajanut suurimman osan ajokilometreistäni Volkkareilla. Alitajuisesti minuun ovat vaikuttaneet lapsuudessa katsotut Disneyn Riemukupla-elokuvat, jossa tähtenä oli Herbie-niminen kuplavolkkari.
  3. Autotallista löytyy kolme erikokoista moottorisahaa ja kolme raivaussahaa. Näillä yritän raivailla taimikoita ja teen talven polttopuut.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Liikuntaa pyrin harrastamaan säännöllisesti. Katson nykyään aika vähän tv:tä, eniten kiinnostaa historiadokumentit. Penkkiurheilun määrää olen vähentänyt paljon, futista seuraan. Katson mielelläni paljon elokuvia. Omia suosikkiohjaajia ovat Sidney Lumet, Hitchcock ja John Frankenheimer. Yritän lukea jonkin verran myös kirjallisuutta. Suosikkeja ovat esim. Paul Auster ja John Irving.

Osan ajasta vie omakotitalon vaatimat työt ja kesäisin lisänä on vanha kesämökki. Pihatöiden ohessa voi yrittää kuunnella vaikka äänikirjoja. Joskus käyn mökkijärvellä kalastelemassa. Loppukesästä yritetään kiertää tutut marjapaikat. Musiikkia tulee myös kuunneltua. Oma musiikkimaku painottuu vahvasti 70-luvulle. Etenkin The Whon, Rushin ja King Crimsonin alkupään tuotannon timantit loistavat minulle kirkkaimmin.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Normaali herätys siinä puoli seitsemän aikoihin. Aamuisin vilkaisen yleensä vain Inderesin aamukatsauksen ja otsikot pörssihuone.fi-sivulta. Aamupäivällä en yleensä käy osakekauppaa. Joskus harvemmin innostun kaupankäyntiin, jos on tullut joku isompi uutinen ja on aikaa lukea tietoa. Yleensä pörssin tapahtumien lukeminen jää iltaan. Kokkailun yhteydessä tai takkaa lämmittäessä on aikaa lukea foorumia, kuunnella tallenteita, podcasteja ja äänikirjoja. Tämä multitaskaus on tehotonta, mutta pieniä tiedonmuruja näistä kuitenkin jää talteen. Loppuilta yleensä rauhoitetaan ja nukkumaan 22–23 aikoihin.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Eniten minua kiinnostavat yhtiöt, joilla on hyvä kannattavuus, aika vakaa tulos, kohtalaista kasvua ja matala velkaantuneisuus. Tällaiset yhtiöt ovat yleensä kalliisti hinnoiteltuja, joten ihan millä hinnalla tahansa ei kannata ostaa.

Nimimerkkini Contrafun syntyi hetken mielijohteesta. Seuraisin silloin Fidelityn kontra-rahaston kaupankäyntiä ja aihe pyöri mielessäni. Oma tavoitteeni ei ole ostaa kaikkien sijoittajien vihaamien yhtiöiden osakkeita. Enemmän oma kontraaminen tarkoittaa sitä, että kiinnostun silloin kun koko sektorin tulevaisuus leimataan kyseenlaiseksi.

Aika usein heikommalla sektorilla pärjää vielä hyvin kyseisen sektorin paras yhtiö. Esimerkiksi metsäteollisuutta pidettiin monien puheissa auringonlaskun alana finanssikriisin jälkeen. Koko sektorin leimaaminen heijastui myös parhaiden yhtiöiden arvostukseen (UPM). Koronan alussa Sammon kurssi laski huomattavasti osake- ja korkomarkkinoiden laskun vaikutuksesta. Ehdin ostamaan kolme ostoerää Sampoa, mutta se erikoistilanne oli nopeasti ohi. Olin koko ajan liian varovainen, kuten ketjusta Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1) näkyykin. Osakekurssi jatkoi vielä alaspäin 24 euroon ja otti pohjakosketuksen 20. maaliskuuta. Osake toipui kuitenkin nopeasti kesäkuun alkuun mennessä.

Ehkä tämä ei välttämättä ole kaikkien mielestä varsinaista kontraamista. Pitkälti sama ajatus kuin Buffettilla. Ole ahne silloin, kun muut sijoittajat ovat peloissaan. Tällaisia tilanteita en löydä usein, joten suuremman osan ajasta se on rahastosäästämistä, holdaamista ja pientä osakepoimintaa.

Nimimerkin loppuosa viittaa siihen, että pyrin säilyttämään positiivisen asenteen. En kovin paljoa kiistele muiden kanssa sijoituskohteiden paremmuudesta. Onnittelen toista sijoittajaa, jos hän tuntee löytäneensä itselleen hyvän sijoituskohteen. Mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toisen strategiaan.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Tärkeimpiä lähipiirin ohjaajia minulle ovat olleet isäni lisäksi kaksi setääni. He opettivat pohtimaan omaa kulutustaan ja miettimään kaksi kertaa ennen ostopäätöstä.

Lapsuudessa luin paljon Aku Ankka -sarjakuvia. Roope-sedän seikkailuista on jäänyt vahvasti mieleen etenkin Carl Barksin luoma tarina Maailman rikkain mies (Statuesque Spendthrifts). Tarinassa Roope kilpailee Junttapurin maharadzan kanssa siitä, kuka pystyttää näyttävimmän patsaan Julle Ankanpäälle. Tämä vähän hämmentävä tarina ei varmaankaan antanut lapselle oikeaa kuvaa rahan käytöstä. Patsaisiin törsätään, mutta lopussa vararikkoon ajautuneelle maharadzalle ei Roopelta liikene edes 50 penniä kahvirahaksi.

"Roope Ankka: "50 penniä. Oletko vallan hullu? Ei minulla ole varaa lahjoitella rahojani!

Yläasteella talousasiat tulivat esille. Metsäteollisuusyhtiö oli kotikaupungin suurin työllistäjä ja yhtiön kehitys oli yleinen puheenaihe jatkuvasti. Parikymppisenä aloitin rahastosäästämisellä. Pörssin seuranta painottui lehtien lukemiseen. Paikallislehden taloussivuilla julkaistiin joka arkipäivä Finansium Oy:n markkinakommentteja Helsingin pörssin tapahtumista. Kirjastossa luin Kauppalehteä ja lainasin Seppo Saarion ja Kim Lindströmin kirjoittamia sijoituskirjoja.

2000-luvun alussa tuli nykyistä enemmän pörssiuutisia tv:n pääkanavilta, joita katsoin aika säännöllisesti. YLE:n kello 18 Uutisten yhteydessä oli Jyrki Koulumiehen ankkuroima talousuutisten osio ja Maikkarilta tuli myös omat talousuutiset. Muutamia osinko-osakkeita (Sampo, Fortum) tuli ostettua pienillä summilla jo ennen finanssikriisiä. Finanssikriisin myötä sijoittamisen riskit tulivat esille ja muutama tuttu kertoi hävinneensä merkittäviä summia. Se vähän latisti omaa kiinnostusta, kun oma työtilanne oli epävarma. Opiskeluaikana luin kuitenkin sivuaineena laskentatoimen ja rahoituksen kursseja niin paljon kuin oli mahdollista. Jonkinlainen tarve ymmärtää yrityselämää ja taloutta vei eteenpäin.

En nyt sanoisi ensimmäisten vuosien menneen täysin hukkaan. Ehkä liian pitkään meni vain rahastoihin säästellessä. Hiljalleen menin eteenpäin, mutta olin edelleen aikamoinen bullero. Tuntuu nyt jälkeenpäin, että mulle kävi samalla tavoin kuin Pink Floydin Time-kappaleessa lauletaan:

:notes:“And then one day you find, ten years have got behind you, no one told you when to run, you missed the starting gun.” :notes:

Joskus 2010-luvun alussa löysin Anders Oldenburgin blogikirjoitukset Seligsonin nettisivuilta. Niistä oli paljon tietoa ja hyötyä. Näistä kirjoituksista välittyi pitkäjänteisyyden merkitys. Sijoitusmateriaalit tuli tutkia itse eikä luottaa ainoastaan toisen käden lähteisiin. Myös Buffettin ajatukset olivat blogissa vahvasti esillä.

Jatkoin myös omaisuuslajihajautusta, jos sopivia kohteita löytyi. Vuosien 2014–15 aikana tällaisia kohteita löytyi (kiinteistö, metsä), joten jouduin myymään merkittävän osan salkusta. Siinä katkesi se korkoa korolle -ilmiöstä hyötyminen, mutta osa myydyistä oli syklisiä osakkeita. Tämä seuraava kuva onkin minulla jonkinlaisena muistutuksena noista myynneistä. Erilaiset uhkakuvat vaikuttivat ja saivat hajauttamaan, mutta osakemarkkinoiden nousu kuitenkin jatkui niistä huolimatta.

Kuvan lähde: Gradual Improvements Go Unnoticed - The Irrelevant Investor

Inderesin sisältöihin törmäsin ensimmäisiä kertoja joskus 2015 paikkeilla. Aloin tarkemmin seurata Inderesin analyysiä vuoden 2017 aikoihin, kun tuli näitä mielenkiintoisia listautujia kuten Qt ja Hoivatilat. Liityin Inderesin foorumille vasta helmikuussa 2020. Sitten tuli koronapandemia ja aikaa vapautui sen verran, että aktivoiduin foorumilla. Nykyistä vaihetta on nyt kestänyt kohta 3 vuotta. Sijoittamisen opettelu jatkuu.

7. Mitä osakkeita olet viimeksi ostanut ja millä perusteilla?

Ennen joulua ostin eQ:n osaketta, kun kurssi oli vähän laskussa 23 eurossa. Yhtiö on kiinnostava, mutta arvostus on ollut haastava. Yhtiö on ollut pitkäaikaisille omistajilleen loistava sijoituskohde, mutta itse en ole päässyt noususta nauttimaan. Tajusin yhtiön erinomaisuuden liian myöhään. Nyt kurssi on aika pitkälti osingon varassa. Keväällä osingonjaon lähestyminen saattaa taas nostaa osaketta?

Joulukuun 28. päivä ostin yhden erän lisää Kamuxia, kun kurssi laski taas alle 5 euron. Markkinatilanne on vaikea ja yhtiön kannattavuus on paineessa. Uusi toimitusjohtaja aloittaa kesällä. Elinkustannusten noustessa uusien autojen kauppa voi hidastua lisää, mutta käytettyjen kysyntä säilynee jonkinlaisena myös Saksassa ja Ruotsissa. Suomen autokannan keski-ikä jo lähes 13 vuotta, joten käyttyjen kysynnän pitäisi säilyä edelleen. Kamuxin paino salkussa alle 1 %, joten seuraan rauhassa tilanteen kehitystä.

8. Kuinka paljon sinulla on tällä hetkellä käteistä ja millä perusteilla sinulla on sen verran käteistä kuin nyt on?

Käteisen osuus vähän yli 10 %. Käteisen osuus kasvoi loppusyksystä, kun myin pari syklisempää yhtiötä pois salkusta ja tappiollisten myyntejä. Loppuvuodesta olen pohtinut ensi vuoden suuntaa.

Tällä hetkellä salkkuni suurimpia sijoituksia ovat Sampo, Microsoft, Visa, Qt. Osinkoja tuomassa Nordea, Tietoevry, Kesko. Pienempiä mm. Revenio, Amazon, Harvia, Talenom, Fondia. Tämän vuoden osalta osakesäästötili on -4 % miinuksella. Osakesalkuista toinen on -5 % ja toisen YTD on +2%.

9. Sinulla on aivan mahtavia erilaisia koosteita/yhteenvetoja yhtiöketjuissa, joita ovat hyvin monet kehuneet. Kirjoitatko muutenkin asioita ylös itsellesi näiden yhtyöketjuihin laittamiesi koosteiden lisäksi? Onko sinulla antaa jotain vinkkejä, miten tällaisia yhteenvetoja kannattaa tehdä ja eikö niiden tekemisessä mene tolkuttomasti aikaa?

Yleensä kirjoittelen paperille muistiinpanoja ja heränneitä ajatuksia. Muuten unohtaisin ne varmaan melko nopeasti. Näistä sitten tulee kirjoiteltua koosteita ketjuihin silloin tällöin. Lähinnä ne on omaan käyttöön tehtyjä muistiinpanoja. Muistiinpanojen tekeminen auttaa minua jäsentämään asioita paremmin.

Koosteiden tekemisestä on ollut eniten hyötyä Inderesin analyytikoiden tekemissä toimitusjohtajien haastatteluissa. Esimerkiksi Revenion tai DeeTeen kohdalla näistä saa paljon tietoa.

Sanoisin, että tekemällä omia koosteita haastatteluista, aukeaa myös osavuosikatsausten sisältö paremmin. Mutta jokaisen kannattaa kokeilla itse, sisäistääkö enemmän kuuntelemalla vai kirjoittamalla. Liikaa ei tähänkään kannata rajallista aikaansa käyttää, se on vain yksi osa-alue.

10. Mitkä ovat vahvuutesi sijoittajana? Mitä osa-aluetta haluaisit parantaa sijoittamisen osalta ja miksi?

Tunnen mielestäni itseni aika hyvin. Huomaan, että välillä minut valtaa FOMO. Olen kuitenkin aika hidas omissa liikkeissäni. Osaan kyllä myös löytää putoavia puukkoja, kuten ketjusta Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 3) näkyy:

Markkinapsykologian ymmärtämiseen pitäisi panostaa paljon enemmän, mutta perusteokset ovat jo haastavia. Rajoittava tekijä sijoituksissa on kielitaito, jonka osalta olisi kehittävää paljon. Englanniksi pärjää pitkälle, mutta muitakin kieliä olisi mukava osata paremmin.

Yhtiöiden kilpailuetujen vertailu on vaikeaa. Vahvan yhtiön vallihauta voi aikaa myöten heikentyä ja kilpailu kiristyy väistämättä. Esimerkiksi harva yhtiö pystyy säilyttämään asemansa Fortune 500 -listalla ja lista on jatkuvassa muutoksessa vuosikymmenten aikana. Muutosnopeus saattaa tulevaisuudessa entisestään kiihtyä big datan, analytiikan ja IoT:n myötä ja oma kilpailuetujen analysointi tulee vain vaikeammaksi.

Osakepoiminnan osuus salkussa on rajallinen. Jos kaikki menee oikein hyvin, on saan mahdollisesti indeksiä parempaa tuottoa. Jos nuo osakepoiminnat menee enemmän pieleen, ollaan kuitenkin vielä melko lähellä indeksituottoa. Tällä pyrin välttämään sen, että menisin täysin poikki. Isoja tappioita pitäisi pystyä välttämään. Velan kanssa olen varovainen.

Pitäisi oppia sopeutumaan muuttuviin markkinatilanteisiin, koska samoilla eväillä ei pärjää markkinan eri vaiheissa. Antaa välillä voittojen juosta kuin Orson Welles elokuvassaan Touch of Evil, ajaen yhdellä kamera-ajolla koko monta minuuttia kestävä avauskohtaus. Pelata välillä nopeita siirtoja kuin Hitchcock Psykossa, vyöryttäen rivakasti leikatussa suihkukohtauksessa valkokankaalle 78 kuvaa kolmen minuutin aikana. Sillä ylituoton tekemiseen ei ole sääntöjä, kuten @Pohjolan_Eka osuvasti on kirjoittanut.

11. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi, kun seuraat jotain yhtiötä? Onko sinulla jotain tapoja tutkia tai seurata yhtiöitä, joita harvat käyttävät, mitä voisit suositella muillekin?

Tavalliset tietolähteet seurannassa, ei mitään harvinaisempia käytössä.

Olen aika pitkälti ulkoistanut makron seuraamisen. Luen Inderesin Marianne Palmun makroraportteja ja seurailen pörssien suunta -ketjua ja Vernerin Vartteja. Makropuoli on oma heikko lenkkini, joten turvaudun suosiolla muiden apuun. Inderesin ohella jotakin laajempia markkinakatsauksia tulee luettua. Esim. Finlandia varainhoidon markkinakatsaukset (Uusin katsaus: Markkinakatsaus joulukuu 2022 ), OP:n ekonomistien Talouden näkymät -katsaukset (Linkki OP:n raporttiarkistoon ) sekä Handelsbankenin markkinakatsaukset (Linkki raporttiarkistoon ).

Uuteen yhtiöön tutustumisen aloitan yleensä listalleottoesitteestä tai viimeisimmän cmd:n materiaaleista. Yhtiön strategia kertoo jo aika paljon. Mahdollisuuksien mukaan pyrin seuraamaan seurannassa olevien yhtiöiden webcasteja ja muita materiaaleja. Luen Anders Oldenburgin blogitekstit Seligsonin sivuilta. Jenkkiosakkeita seurailen esimerkiksi cmlviz.comin ja MarketSceenerin kautta.

Joskus olen tutkinut listaamattomien yhtiöiden sähköisen kaupparekisteriotteen tietoja, joka on nykyään maksuton. Siitä näkee muutokset listaamattomien hallituksissa, osakepääomassa ja toimialaluokituksessa. Muutokset voivat olla merkki jostain, mutta harvoin ostan maksullisia rekisteritietoja. Oman jalkatyön avulla tuskin saan merkittävää tietoa. Kuluttajayhtiöiden osalta voi kuitenkin vahvistaa omaa käsitystä yhtiöstä, kuten vaikka Kotipizzan tai Puuilon kohdalla.

12. Käsittääkseni luet ja katsot yhtiöiden omia materiaalejakin hyvin tarkkaan, mitkä ovat sinulle tärkeimpiä näistä yhtiöiden itse tuottamista materiaaleista ja miksi?

Tämä vaihtelee yhtiöittäin. Vaikka Sampo onkin suurimpia sijoituksia, en käytä paljoa aikaa osavuosikatsauksiin. Eniten hyötyä olisi saatavissa näiden pienempien yhtiöiden webcastien seuraamisesta, joita harvempi seuraa.

Yhtiöiden materiaalit eivät tietysti sisällä mitään ainutlaatuista tietoa pörssiyhtiöstä, vaan tiedot ovat kaikkien sijoittajien tiedossa. Tärkeimpiä materiaaleja on cmd:t, joissa tulee tietoa kilpailukyvystä ja kilpailukentästä. En oikein luota kovin monimutkaisiin strategioihin. Johdon pitäisi osata kertoa selkeästi yhtiönsä kilpailuedut ja miten liiketoiminta rakentuu näiden ympärille. Johdon selkeät esitykset lisäävät omaa luottamusta yhtiötä kohtaan.

Sitten on näitä yhtiöitä, jotka eivät ole analyytikkoseurannassa eivätkä järjestä tulostilaisuuksia (mm. Ålandsbanken, Dovre, Olvi). Näissä yhtiöissä yhtiökokoukset jäävät tärkeimmäksi tietolähteeksi, mutta harvoin kokouksiin on keskellä päivää mahdollisuus osallistua.

13. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on, voisitko kertoa siitä prosessista step by step?

Ei ole pitkälle vietyä prosessia, mutta tällaisia perusperiaatteita, jotka rajaavat yhtiöiden määrää.

  1. Jaan yhtiöitä aluksi karkeasti neljään luokkaan: 1) Nykyiset sijoituskohteet 2) Potentiaaliset sijoituskohteet 3) Ei tällä hetkellä potentiaalia 4) No Go-sektori
  2. En sijoita alkuvaiheen lääkeyhtiöihin, kannabis-yhtiöihin jne. En ole perehtynyt yhtään kryptoihin. En yleensä sijoita myöskään kovan velkataakan omaaviin yhtiöihin, kuten puhelinoperaattoreihin. Myös korkea osingonjakosuhde latistaa omaa kiinnostustani.
  3. Katson potentiaalisten yhtiöiden aiempien vuosien lukuja ainakin 5 vuoden ajalta. Sitten vertaan saatavilla oleviin analyytikoiden ennusteisiin seuraavat 5 vuotta. Jos odotuksissa on aiempaa selvästi kovempaa kasvua, pyrin löytämään yhtiön olemassa olevia kilpailuetuja, joilla tuo kasvu olisi mahdollista saavuttaa.
  4. Jatkan jäljelle olevien yhtiöiden johdon aiempien näyttöjen tutkailua. Jokaisen sijoituskohteen olisi jonkin verran saatava aikaan kasvua. Myös laatuyhtiön on kasvettava edes jonkin verran.
  5. Pitkään pitoon pyrin etsimään näitä kestäviä kilpailuetuja omaavia yhtiöitä. Oman salkun yhtiöistä Microsoftilla on varmaankin parhaat kilpailuedut ja syvin vallihauta. Monissa salkun yhtiöstä tärkeimpiä vallihautoja on asiakkaan vaihtamiskustannukset. Parissa salkkuyhtiössä vallihautaa on rakennettu patenttien varaan. Varsinaisia brändiyhtiöitä ei salkussa ei ole, kun myin Coca Colan osakkeet vaihteeksi kokonaan pois.

Osakepoimintaan vaikuttaa tietynlaisen tasapainon pitäminen osinko-, laatu- ja kasvuyhtiöiden välillä salkussa. Sijoitukset kasvuyhtiöihin on menneet heikosti, joten osinkoyhtiöiden osuus salkussa on itsestään noussut. Jossain vaiheessa tämä tilanne tulee tietysti muuttumaan ja kasvuyhtiöt aloittavat nousunsa, etenkin ne vähävelkaiset kasvuyhtiöt.

14. Pakko tehdä erillinen kysymys osakkeiden myyntiprosessista, koska mielestäni osakkeiden myymisestä puhutaan liian vähän siihen nähden, miten niiden ostamisesta puhutaan. Mistä syistä useimmiten päädyt myymään osakkeita salkustasi?

Yleensä alan pohtimaan osakkeen myymistä, jos yhtiö pysty vastaamaan omiin odotuksiini. Kun yhtiö alkaa tehdä isompia pettymyksiä. Johdon ylimääräinen selittely tai huonot perustelut usein vain pahentavat tilannetta. Seppo Saario oikealla linjoilla siinä, että osakkeet kannattaa myydä, kun yhtiö rakentaa kalliin lasipalatsin tai investoi muihin tuottamattomiin kohteisiin. Samoin yritysostojen kohdalla laajentuminen uusille markkinoille uusilla tuotteilla näyttää olevan monille yhtiöille vaikeaa.

Markkinoiden välitön reaktio yritysostoon kertoo jo aika paljon. Helposti minä kuitenkin jään vitkastelemaan ja odottamaan analyytikoiden tarkempia kommentteja, vaikka voisi aivan hyvin myydä ja siirtyä eteenpäin. Yritysostoissa on eroja. Suuren saksalaisen energiayhtiön ostaminen on riskisempää kuin laajentuminen Italiaan pienellä tilitoimiston yritysostolla.

15. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Koskisen
Pitkän historian omaava sahateollisuusyhtiö. Pörssiin hyvässä markkinatilanteessa. Osinkosalkkuun liian syklinen, kuulunee kategoriaan osta ja myy 15% kalliimmalla. Viime viikolla itävaltalainen Pfeifer Group osti Pölkky Oy:n. Kertoo kilpailun kiristymisestä, toimiala konsolidoituu.

-Tietoevry
Osakesäästötilin tukijalkoja. Strategisia suunnanmuutoksia tulossa. Ehkä aliarvostus purkautuu, jos osa liiketoiminnoista myydään. Mahdollisesti omaksi yhtiökseen irrotettava Banking voi olla kiinnostava kohde. 30 euron raja ollut tiukka vastus. Onko nyt toisin?

-Vaisala
Hieno teknologiayhtiö, jota seuraan. Valittiin vuoden 2022 perheyritykseksi. Kasvu teollisten mittausten varassa. Pääomistajat korostavat pitkäjänteisyyttä, nopeita suunnanmuutoksia ei odotettavissa. Tuotekehitykseen panostetaan paljon, joten osingonkasvu jäänee heikoksi. Salkussa vähän, odotellaan dippiä.

16. Sinun täytyy valita vain neljä foorumilaista, joiden kirjoituksia saisit ainoastaan lukea. Ketkä valitsisit ja miksit?

Vaikea valita vain 4. Jos painotan valinnassa monipuolista kirjoittelua monissa ketjuissa, niin 4 voisi olla:

  • @Lexus on aktiivinen monissa ketjuissa. Jakaa paljon tietoa Nokia-ketjussa ja Pörssien suunnassa.
  • @Pohjolan_Eka kirjoittaa monipuolisesti eri ketjuissa makrosta pienyhtiöihin. Hyviä huomioita.
  • @SijoitusSeppo seuraa monia pienyhtiöitä, jotka ovat oman seurannan ulkopuolella, mm. Wulff.
  • @Thiebault kirjoittaa myös kiinnostavia viestejä. Lukisin mieluusti enemmänkin hänen ajatuksiaan.

17. Sinä taidat käydä joka päivä Foorumilla ja vielä useampia kertoja päivässä. Mitkä asiat saavat sinut palaamaan tänne yhä uudestaan ja uudestaan? Mitä Foorumilta saat, mitä et mistään muualta saa?

Yleensä foorumi on auki kännykässä taustalla ja vilkaisen sitä päivän mittaan. Aamuisin lukaisen nopeasti aamukatsausta ja vilkaisen samalla foorumin sisältöä. Päivällä jossain välissä nopea vilkaisu. Iltapäivällä klo 16-17 aikohin ruuanlaiton yhteydessä tulee usein myös vilkaistua foorumia. Illalla saatan kuunnella jonkun videon tai podcastin, jos aikaa jää.

Foorumin seuranta on siinä mielessä poikkeavaa, sillä en käy päivittäin katsomassa omien salkkujen kehitystä. Finanssitwitteriä seuraan myös vähän, sillä yleensä joku linkittää parhaat ketjut foorumille. Facebookia käytän vähän. Foorumi saa palamaan, koska se tuntuu olevan tehokas tietolähde. Nyt tiedon tarve on ollut normaalia suurempaa ja lisännyt puhelimen vilkuilua. Vapaa-aika on rauhoitettava.

18. Nykyään puhutaan sijoituspsykologiasta entistä enemmän, mutta edelleen mielestäni liian vähän. Miten sinä opiskelet tätä osa-aluetta ja jos saisit antaa yhden vinkin tästä aiheesta foorumilaisille, niin mikä se olisi?

Sijoituspsykologiasta olisi pitänyt lukea enemmän. Sen merkityksen olen oikeastaan tajunnut vasta kantapään kautta. Olen jälkeenpäin tajunnut tehneeni tunteiden vallassa huonoja sijoituspäätöksiä. Pitäisi pystyä säilyttämään rauhallinen harkinta ja maltti, kun osakemarkkinoilla myrskyää. Helpommin sanottu kuin tehty.

Olen yrittänyt katsoa Daniel Kahnemanin luentoja, joita youtubesta löytyy monia. Yksi ihan mielenkiintoinen teos aiheesta voisi olla myös professori John R. Nofsingerin toimittama kirja Behavioral Finance. Investors, Corporations and Markets (Wiley 2019). Reilut 700 sivua pitkä teos löytyy ainakin tällä hetkellä European Centre for Financial Law’n nettisivuilta. Googleen hakusana Behavioral Finance+pdf ja hakutulos nro 2. Nofsinger on aiemmin julkaissut aiheesta teoksen Psychology of Investing (2002). Youtubesta löytyy myös yksi lyhyt Nofsingerin haastattelu. (Linkki: John R. Nofsinger-The Psychology of Investing-Goldstein on Gelt - YouTube )

Kun sijoituksissa alkaa tulla onnistumisia, sitä alkaa luottaa omiin kykyihinsä. Positiiviset sijoitustulokset vahvistavat omaa luottamusta. Ehkä vähän sama ajatus kuin Skinnerin välineellisen ehdollistumisen teoriassa. Tappiot ovat rangaistuksia, jotka ohjaavat lopettamaan toiminnan. Voitot ovat vastaavasti palkintoja, jotka ohjaavat jatkamaan toimintaa, vaikka ne perustuisivat pitkälti sattumaan.

Uusien yhtiöiden tutkiminen voi olla kiinnostavaa ja uutuuden viehätys voi saada myymään vanhoja sijoituksia uusien tieltä. Siinä taas korkoa korolle -ilmiö katkeaa ja voi tulla turhaa kaupankäyntiä. Osakekaupassa kulut eivät kuitenkaan hyydytä kauppaa niin hyvin kuin kiinteistökaupasssa varainsiirtovero. Sen laskeminen hyydyttää aika paljon kaupankäynti-intoa.

19. Miten Alokas oppisi paremmin löytämään kaiken tietopaljouden ja hälinän keskeltä ne olennaisimmat seikat Contrafunin tapaan?

Tärkeintä on kai keskittyä niihin tietoihin, jotka auttavat sinua mielestäsi löytämään pörsseistä erinomaisia yhtiöitä järkevään hintaan. Eri sijoittajat kiinnittävät varmasti huomioita eri asioihin, mutta ehkä kannattavuus on tärkeimpiä tekijöitä. Yleensä hyvä kasvuyhtiö toimii kannattavasti jo alkuvaiheessa. Tuotekehityksen pitäisi myös panostaa riittävästi, jotta yhtiö menestyy kilpailussa.

Olet löytänyt salkkuusi hyviä yhtiöitä, jotka on ollut ehkä tilapäisesti vähän vaikeampaa. Marimekko vaikuttaa vahvalta brändiltä, jolle on tärkeä jatkaa markkina-asema vahvistamista etenkin Aasiasssa. Digia on keskisuuri ohjelmistokehitysyhtiö, jonka pitäisi pystyä säilyttämään ketteryys ja korkean tason osaajat talossa. Jos yhtiö kykenee tähän, se säilyttää pitkäaikaiset asiakassuhteensa ja onnistuu ehkä jatkossa voittamaan uusia asiakkuuksia. Sievi Capital on aloittamassa muutosmatkan monialakonserniksi ja strategian käytännön askelmerkit varmaan kertovat paljon muutoksen onnistumisesta.

Yksi hyvä keino löytää olennaisimmat seikat, on tehdä tutulle henkilölle vaikka lyhyt parin minuutin esitys jostain sijoituskohteesta. Tälläisen hissipuheen aikana on pakko keskittyä olennaiseen.

Viestien perusteella luet paljon Inderesin raportteja ja muuta materiaalia. Sinulla tuntuu olevan positiivinen elämänasenne, jonka auttaa paremmin sietämään laskumarkkinan vaikeimmat hetket.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos hyvästä ilmapiiristä foorumilla. Kiitos aktiivisille kirjoittajille ja tiedon louhijoille. Kiitos analyytikoille ja ylläpidolle aktiivisesta läsnäolosta foorumilla. Kiitos myös konkareille, jotka ovat opastaneet tuoreempia sijoittajia esimerkiksi kysy ja vastaa-ketjussa. Kiitos foorumilaisille, jotka ovat olleet yhteydessä pörssiyhtiöiden suuntaan ja tuoneet viestiä foorumille. Kiitos kahvihuoneen keskustelijoille ja meemiketjun humoristeille. Toivotan omasta puolestani kaikille hyvää alkavaa pörssivuotta 2023 ja tuottoisia sijoituksia.


Kiitoksia haastattelusta laatukirjoittelijalle! :pray:t3:

Tästä haastattelusta monet saavat varmaan aika konkreettisiakin ajatuksia ja vinkkejä omaan sijoitustoimintaan. Contrafun on monessa suhteessa mielestäni hyvin esimerkillinen, joten suosittelen laittamaan hänet ehdottomasti seurantaan.

Kivaa perjantaita kaikille! :cowboy_hat_face:

125 tykkäystä

Useampi pyysi Contrafunia haastateltavaksi ja itsekin olin ehdottomasti kiinnostunut kuulemaan hänen ajatuksiaan enemmän. Vastaukset kysymyksiini tulivat ripeästi eikä vastausten laatu pettänyt. :sunglasses:

Onhan se upeaa, kun Contrafun ja jotkut muut näkevät tolkuttomasti vaivaa tutkimiseen sekä muistiinpanojen tekemiseen, sitten laittavat meille viidessä minuutissa kivasti luettavan yhteenvedon. Onhan tämä todella arvokasta sisällöntuottoa, mistä pitää olla kiitollinen. :pray:t3:

Kamuxin negarista huolimatta, toivon kaikille sitkeyttä ja oikein onnellista uutta vuotta 2023! :blue_heart:


(sijoitusvuoteni kiteytettynä)

37 tykkäystä

Seuraava haastateltava on foorumilainen, mutta sitä seuraavaksi on todennäköisesti vuorossa joku indeläinen.

Muutamat pohtivat edelleen suostuvatko haastateltavaksi ja olen saanut vain hyviä ideoita sekä ajatuksia mm. ketä voisin pyytää haastateltavaksi. Kaikkia ideoita en ole pääse valitettavasti toteuttamaan ja kaikkia en voi saada haastateltavaksi, jos ovat, vaikka ystävällisesti kieltäytyneet. :slight_smile:

Yleensä nykyään suunnittelen haastatteluja arki-iltoina ja -öinä sekä viikonloppuisin, jotta voin miettiä niitä rauhassa. Tänään juuri lähti yhdet kysymykset eteenpäin.

Tässä tämän vuoden haastattelut, joista ensimmäinen julkaistiin 10.10.

Kannattaa lukea ihan jokainen haastattelu tarkkaan läpi. Kiitos! :champagne:

40 tykkäystä

Perjantaina 6.1.2023 julkaistaan seuraava haastattelu, eli vuoden ensimmäinen. :slight_smile:

Itselleni tulee tästä seuraavasta haastateltavasta aina mieleen monipuolinen sijoitusammattilainen, joka on mielestäni erinomainen useammalla eri osa-alueella. Luulen, että hän kykenee aika hyvin sijoittamisessa sopivasti hallitsemaan tunteitaan sekä katsomaan sijoituskohteita eri näkökulmista.

Contrafunin tapaan hän on vaatimaton ja arvostettu foorumilainen, jonka kirjoituksia kannattaa lukea tarkkaan ajatuksella.

Uusi vuosi on alkanut, mutta en ole vielä uskaltanut vilkaista salkkuuni. Toivotan kaikille oikein hyvää alkanutta sijoitusvuotta! :slight_smile:

Stock Market GIFs | Tenor

24 tykkäystä

15. LEXUS

Lexuksen kirjoituksia tulee luettua aina tietyllä vakavuudella, sillä hän kirjoittaa aina hyvin sijoitussisältörikasta tekstiä. Siksikin hänen tekstejä tulee luettua hieman tarkemmin, koska tietää hänellä olevan monipuolista osaamista, kokemusta ja tietämystä, mitä hyvin harvalla on. Tyyppinä hän on vaatimaton ja mukava kaveri, jolla on paljon annettavaa Foorumille.

Hänen työ- ja sijoittamiskokemuksensa varmasti avittavat häntä eteenpäin sekä se, miten järkevästi hän osaa suhtautua asioihin. Useat fiksutkin sijoittajat helposti ja yllättävän näkyvästikin välillä menevät tunteidensa vallassa, mutta lukemani+mielikuvien perusteella Lexus osaa suhtautua asioihin sopivan viileästi sekä tarkastella asioita eri näkökulmista.

Vähemmän Foorumia lukevalle Lexus saattaa näyttää nopeasti katsottuna sijoittajalta, joka on liian innostunut Nokiasta ja vain tylsistä boomeriosakkeista, mutta tämä mielikuva on väärä. Sanoisin, että hän on varmasti yksi Foorumin monipuolisimmista sijoittajaosaajista ja mielestäni hänessä on paljon ominaisuuksia, joista ihan jokainen voi ottaa oppia. Kova kaveri. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen lähes 40-vuotias ammatikseni sijoittamista tekevä perheen isä. Perhe on tärkein, sijoittaminen on minulle intohimo ja ilman urheilua hyppisin seinille. Tykkään älykkäästä keskustelusta, mutta ei kaiken tarvitse olla liian sivistynyttä.

image

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Kuusivuotiaana minulla oli kausikortti Rukalle, nuorempana asuin Pohjois-Suomessa.
Olen tehnyt graduni yhdelle suurelle kotimaiselle finanssiryhmälle.
En ole koskaan sijoittanut virtuaalivaluuttoihin.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Urheilu kaikessa muodossaan. Nykyisin kuntoilen liian yksipuolisesti enimmäkseen käyden kuntosalilla. Nuorempana kilpaurheilin jalkapallossa ja tenniksessä. Silloin tällöin käyn myös lenkillä, hiihtämässä, koripalloa tai vaikkapa sulkapalloa pelailemassa. Liikun mielelläni myös luonnossa. Iltaisin tykkään rentoutua katsoen erilaisia sarjoja – viimeisimmät ovat olleet kotimaiset Musta valo ja Kaikki synnit.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen aamulla yleensä noin klo 7.15 ja vien lapset kouluun. Jos lasten koulu alkaa klo 8.15, usein menen sen jälkeen kuntosalille. Hieman yhdeksän jälkeen, tai ainakin ennen markkinoiden avautumista, olen jo koneen äärellä tekemässä töitä. Työni on pääasiassa sijoittamista, mutta ei pelkästään. Jos en ole käynyt aamulla salilla, saatan mennä sinne iltapäivällä klo 12-14 välisenä aikana, mikäli markkinat ovat rauhalliset – kuten usein ovat tuohon aikaan. Iltapäivällä jatkan työskentelyä ja usein olen kotona, kun lapset pääsevät koulusta. Tällä hetkellä työskentelen siis enimmäkseen kotoa käsin. Ilta meneekin sitten ruokaa tehdessä, lapsia vieden harrastuksiin ja telkkarisarjoja katsoen ja niin edelleen. Elämäni on siis normaalia lapsiperhearkea, johon pyrin sisällyttämään myös omat kuntoilut.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

En varmastikaan ole kaikista älykkäin tai tietävin, mutta vahvuuteni on kokonaisuuksien hahmottaminen ja kohtuullisen monipuolinen tieto-taitotaso. Lisäksi uskallan olla rohkea silloin kun monia muita jännittää. Joskus puolestaan olen näkemyksissäni liian ajoissa, kun odotan markkinoiden liikkeissä käännettä.

Sijoitan pääosin – myös lyhytaikaisesti – yhtiöihin, joihin uskon myös pitkällä aikavälillä, ja joiden liiketoimintaa tunnen riittävästi. Suurimmat virheeni sijoittajana ovat tapahtuneet silloin kun en ole noudattanut tätä sääntöä. En todellakaan tykkää virheistä ja olen itselleni ankara, mutta uskon oppivani virheistä.

En ehkä lähtisi lokeroimaan itseäni arvosijoittajaksi, mutta kovin helpolla en lähde kasvuhullutuksiin mukaan. Nyt kasvuyhtiöiden kovan laskun myötä olen tehnyt pienempiä sijoituksia myös tähän kategoriaan.

Lyhyesti siis melko analyyttinen ja monipuolinen, rauhallinen sekä rohkea.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen ollut onnekas siinä mielessä, että ensimmäiset sijoitukseni olen saanut jo muutaman vuoden ikäisenä. Isäni kautta olen oppinut perusasioita jo hyvin pienenä, ja minulla on jo silloin ollut kiinnostusta sijoittamiseen. Kauppakorkeakoulussa tutkin melko paljon osakkeisiin ja korkoihin liittyviä asioita, ja tämän jälkeen olen työurallani toiminut varainhoitajana, pankin oman korkosalkun hoitajana sekä osakemeklarina ja strukturoitujen sijoitustuotteiden ”suunnittelijana” ja myyjänä. Nykyään työnkuvani on sijoittamista ilman että asiakkaita tarvitsee miettiä.

Olen tavalla tai toisella ollut tekemässä osakesijoituksia noin 30 vuoden ajan. Korkosijoitukset olivat vahvasti läsnä reilut 10 vuotta sitten, mutta ei enää nykyään.

7. Kertoisitko miltä salkkusi näyttää hetkellä ja mitkä ovat suurimpia omistuksiasi sekä millaisella painolla?

Ei niin yllättäen Nokia on salkun suurin sijoitus, ja sen paino on liian suuri – myönnettäköön että hieman yli 30 %. En kuitenkaan suosittele muita tekemään samoin. Olen intensiivisesti seurannut kaikkea yhtiöön liittyvää, ja ennen suurempaa realisointia haluan saada osakkeista jotakuinkin ”reilun hinnan”. Koen että tällä hetkellä Nokia -sijoittajan on kuitenkin melko helppo hengittää – yhtiö on hyvässä kunnossa. Ericssoniin olen myös sijoittanut - reilun 6 %:n painolla.

Joulukuun aikana olen lisännyt melko reilusti mm. Telian, YIT:n ja Wärtsilän sijoituksia – noiden paino salkussa on kunkin osalta yli 5 %. Caverionista myin vastaavan osuuden pois jokunen viikko sitten ostotarjouksen jälkeen. Muita ihan ok kokoisia sijoituksia ovat mm. Vety ETF, Puuilo, Lassila&Tikanoja, Teleste, Bittium ja Exel.

Salkun hajautus on lukumääräisesti liian suuri, sillä sijoituksia on noin 30 eri yhtiöön. Tavoitteeni on, että kuluvan vuoden aikana pienennän tätä hajautusta. Toivottavasti pienennän myös Nokian painoa.

Salkussa on pidempiaikaisia sijoituksia noin puolet, ja puolet on lyhytaikaisempia. Teen päivittäin kauppaa, ja jokaisena päivänä pyrin realisoimaan voittoa. Tällä hetkellä käteisen määrä on pieni noin 10 %, ja tämä myös kuvastaa sitä, että hieman vaikeasta maailmakuvasta riippumatta olen kohtuullisen optimistinen osakemarkkinoiden suhteen – ainakin juuri nyt. En lähde spekuloimaan sen enempää mustilla joutsenilla, mutta tarvittaessa muutan näkemystäni hyvin nopeasti.

8. Koska ostit viimeksi Nokiaa ja miksi? Koska myit Nokiaa ja miksi?

Ostin suoraa osaketta pienen erän lisää lokakuun loppupuolella, sillä alta 4,30 €:n lasku oli mennyt fundamentaalisin perustein ”aivan liian” pitkälle. Tätä päätöstä tuki myös teknisen analyysin näkemykseni. Edellisen kerran olen pienen erän myynyt, näköjään, joulukuussa 2021 eli noin vuosi sitten. Kokonaisuuden kannalta tämä myynti oli kuitenkin pienehkö. Tuolloinkaan noin 5,60 €:n hintaisena osake ei ollut mielestäni vielä ”reilun hintainen”, mutta hiukan joka tapauksessa realisoin hieman voittoa. Jonkin verran teen pientä tasapainotusta, kun kurssi nousee enemmän tai laskee enemmän. Tällä hetkellä suunnittelen tekeväni tasapainotusta myynnin muodossa vasta noin 6 €:n tasolla.

Olen tehnyt säännöllisesti kauppaa myös Nokian viputuotteilla. Tällä hetkellä bull -positio on melko suuri sillä myyntejä en ole tehnyt syyskuun alun jälkeen. Tätä sertifikaattipositiota en laskenut yllä olevaan Nokia -positioon. Mutta varoituksen sana näistä viputuotteista – niissä polttaa näppinsä todella helposti.

Nokian osalta minusta välillä tuntuu, että tiedän tavallaan fundamentista ”liikaa” ja se jo tavallaan vaikeuttaa varsinkin myyntipäätöksien tekemistä – yhtiöön tai osakkeeseen ei pidä tykästyä liikaa. Suurimman yksittäisen tuottoni olen tehnyt Nokian viputuotteella, mutta päivittäin pyrin tekemään tulosta muilla osakkeilla.

9. Olet kirjoittanut tähän uudempaan Nokia -ketjuun noin 1700 viestiä, mikä saa sinut kiinnostumaan ja kirjoittelemaan noin paljon juuri Nokiasta?

Kuten paljastin, olen sijoittanut Nokiaan suhteellisesti paljon rahaa, ja näin yhtiöön liittyvillä asioilla on minulle hyvin paljon merkitystä. Haluan Nokian suhteen kaivaa kaiken mahdollisen esille ja varsinkin yritän etsiä negatiivisia signaaleja – en jätä kiviä kääntämättä. Joskus tulevaisuudessa on mahdollista, että huomioni kiinnittyy yhtä suurella innolla johonkin toiseen osakkeeseen, mutta uudestaan en prosentuaalisesti tule tällaista riskipositiota kasvattamaan yhteenkään osakkeeseen.

Olen vuosien varrella oppinut tuntemaan myös muutaman Nokia -analyytikon – tästä ei ainakaan ole haittaa omalle Nokia -kiinnostukselleni. Sen verran kehun itseäni että oma näkemykseni on ollut hyvin oikean suuntainen yhtiön tilasta ja vuotuisesta tuloksenteosta, mutta samaan aikaan olen odottanut, että parantunut tilanne olisi heijastunut enemmän myös osakkeen hinnoitteluun. Sitten siis rauhoitun kun osake saavuttaa ansaitsemansa tason. ;D

10. Olet aivan selvästi ammattilainen sijoittamisen suhteen. Profiilissakin lukee, että olet entinen varainhoitaja & meklari. Mitkä ovat olleet suurimpia hyötyjä, mitä olet saanut työtaustasi ajattelen nimenomaan sijoittamista?

Työtaustastani johtuen minulla on mielestäni hyvä käsitys miten markkinat toimivat. Toisaalta olen nähnyt melko läheltä miten esimerkiksi isot markkinatoimijat kuten eläkeyhtiöt sijoittavat, ja millainen vaikutus toimeksiannoilla voi olla hinnoitteluun, ja ennen kaikkea lyhyellä aikavälillä. Toisaalta olen myös nähnyt, ettei esimerkiksi meklareilla ole sen suurempaa viisautta asioiden suhteen – usein ego on vaan suoraan sanottuna paisunut suureksi. Ehkäpä suurimpana tekijänä työtaustani antaa luottamusta ja rauhaa omia toimia kohtaan – kun on nähnyt paljon, ei hätkähdä pienestä.

11. Miten poimit osakkeet salkkuusi, onko sinulla siihen jonkinlainen vakioprosessi osakepoiminnassa?

Yleensä innostun jostain osakkeesta sen teknisen kuvan takia. Itselläni on noin 50-60 osakkeen listaus jota silmäilen säännöllisesti, ja tässä listauksessa on enimmäkseen sellaisia yhtiöitä joihin uskon pidemmällä aikavälillä. Tämä foorumi ja sen käyttäjät ovat olleet isossa asemassa sen suhteen mitä uusia yhtiöitä valitsen listalle. On helpottavaa, kun itsellä ei tarvitse kaivaa kaikkea tietoa ja ideoita.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitä sijoittamisessa, jos Inderesiä tai tätä Foorumia ei saa ollenkaan mainita? Onko sinulla vinkata jotain tietolähdettä, jota harvempi täällä käyttää?

Minulle tärkeä lähde ovat myös useat ihmiset joita tunnen ja jotka toimivat sijoittamisen parissa. Ja edelleen yksi tärkein keskustelukumppani on oma isäni jolla on jäätävän kova yleinen näkemys taloudesta ja eri yrityksistä – välttämättä hän ei kuitenkaan ole ajoittamisen mestari, vaan hyvä yleinen sparraaja. Pahoittelut häntä en voi antaa tietolähteeksi muille.

Muuten Infrontin kaupankäyntipäätteeni on tietolähteenäni. Investing.com on oivallinen apu työnteossa ihan ilmaisversionakin. Tämän lisäksi twitter toimii köyhän miehen blommana, kun seuraa sopivia nimimerkkejä. Nämä eivät valitettavasti olleet kovin yllättäviä tai harvojen käytössä olevia. Sorry.

13. Nokia ja monet muut yhtiöt ovat jo median ja lukuisten eri analyytikoiden todella tarkassa seurannassa, eli ne pitäisivät olla tarkkaan perattuja läpi, mitä tällaisista yhtiöistä itse tutkimalla voi enää saada irti extraa?

Nokia on ollut siinä mielessä turhauttava yhtiö, että sen osakekurssilla ja analyytikoiden näkemyksellä on ollut kohtuullisen heikko korrelaatio keskenään viimeiseen 1,5 vuoden ajan. Tällä hetkellä analyytikoiden konsensus on tavoitehinnan osalta lähes 40 % nykykurssia korkeammalla tasolla.

Vuoden 2020 alkupuolella monet analyytikot olivat vielä liian pessimistisiä yhtiön käänteen suhteen, ja kun itsellä oli vahvahko näkemys odotuksia nopeammasta kehityksestä, tarjosi tämä mielestäni hyvän sijoittamisen mahdollisuuden. Mutta katin kontit, sijoittajille tarjotaan edelleen mahdollisuus lähteä omistajaksi jotakuinkin samalla hinnalla. Tämä hieman ärsyttää, ettei tämä oikea näkemys tuonut palkintoa. Jokin tekijä on siis edelleen rajoittanut Nokian osakekurssin nousua.

Myös analyytikot ovat ihmisiä ja saattavat olla väärässä, eli periaatteessa aina kannattaa itsellä muodostaa mielipide ja kaivaa asioita. Koen etteivät analyytikot esimerkiksi Nokian suhteen haarukoineet riittävästi mitä SoC -kehitys voisi tarkoittaa tulosmielessä. Lisäksi varsinkin pitkäaikainen sijoittaja voi hyötyä siitä, että analyytikoiden tarkasteluperiodi tavoitehintoineen on melko lyhyt. Taidan olla hieman masokisti, ja yleisesti ottaen tykkään yrittää etsiä potentiaalisia käänneyhtiöitä.

14. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Nokia. Nykyiseen markkinatilanteeseen yhtiö sopii kuin nenä päähän. Operaattorit ja muut yhtiöt joutuvat investoimaan verkkoihin, eli tulevaisuuteensa. Ja nykyisessä nousevien korkojen ja kovan inflaation ympäristössä on myönteisenä seikkajana se, että ostajina toimivat yritykset eivätkä yksittäiset kuluttajat.

-Nokian Renkaat. Pitkään salkkuun tätä pitäisi ostaa. Vaikka lyhyemmällä aikavälillä turbulenssia riittää, uskon että yhtiön osalta ongelmat vielä väistyvät. Suhtaudun myönteisesti Romanian investointipäätökseen – vielä kun Venäjältä saataisiin rahaa pois. Mielestäni yhtiöllä on hyvä toimitusjohtaja.

-Nordea. Korkokate nousee ja yhtiö on kiinnittänyt paljon huomiota luottoriskisalkkuunsa, joten en usko että sieltä pulpahtaa suurempia luurankoja. Finanssimarkkinoiden potentiaalinen myllerrys on luonnollisesti vaakakupin toisella puolella. Asioiden mennessä suotuisasti, kuten on todennäköistä, nousee Nordean tuloksentekokyky vielä huomattavasti.

15. Kuinka paljon ja miten käytät sijoittamisessa teknistä analyysia?

En valitse sijoituskohteita teknisen analyysin perusteella, mutta yhtään sijoituspäätöstä en toteuta ilman teknistä analyysiä. Eli ajoittamisen kannalta tällä on itselle suuri merkitys. Itse olen todennut että teknisellä analyysillä on merkitystä, ja siksi se on oleellinen osa omia sijoittamisen rutiineja.

Tykkään katsoa trendejä, ja sitä kautta hahmotan itselleni potentiaalisia skenaarioita. Trendianalyysi ei ole kuitenkaan aukoton, joten tutkin myös mm. päivä- ja viikkotason pohjia ja huippuja (alempia tai korkeampia). Yritän löytää mm. pohjilta IHS kuvioita ja toisaalta huipuilta HS kuvioita. Tutkin että miten RSI käyttäytyy pohja- ja huipputasoilla, ja onko siitä saatavilla signaalia tulevasta potentiaalisesta suunnasta. Jonkin verran käytän myös Elliottin aaltoteoriaa – olen huomannut että siinä on järkeä, vaikka onkin melko monimutkainen. Teen myös päivätasolla tekemään kauppaa hyödyntäen 5 min/1 h graafeja, ja käytän tuolloin valitsemiani oston ja myynnin indikaattoreita.

16. Sinun on pakko antaa salkkusi hoidettavaksi kolmeksi vuodeksi kolmelle foorumilaiselle ja kolmelle analyytikolle, kenet valitsisit ja miksi?

Auts… nyt jää mainitsematta todella monia kovia tekijöitä, ja vieläpä siitä syystä etten tunne heitä riittävästi. Pitkän salkun hoidossa haluaisin että hoitajana olisi joku joka tuntee fundamenttia hyvin, mutta mielestäni lyhyen salkun hoidossa tulisi edes jollain tasolla hyödyntää teknistä analyysiä. Minussa on aika suuri ripaus perfektionistia, joten koen ongelmallisena että joku muu hoitaisi varallisuuttani kuin itse. Mutta kun on pakko, teen valintani.

@OldFeki, arvostan hänen näkemyksiään suunnattoman paljon. Hänellä on paljon tietoa ja osaamista sekä elämänkokemusta. Olen käsityksessä, että ajattelemme usein hyvin samalla tyylillä.

@DayTraderXL, teknisen analyysin todellinen taitaja, mutta ymmärtää paljon myös fundamentista.

Kolmanteen valintaan tulee kymmenkunta nimeä mieleen, mutta valitsen @Thiebault, analyyttinen, monipuolinen, hyödyntää teknistä analyysiä… listaa voisi jatkaa.

@Olli_Koponen, olen twiittien perusteella huomannut että häneltä löytyy tietoa muutoinkin kuin seurattavista yhtiöistä. Tykkään hänen laaja-alaisesta lähestymistavastaan markkinoihin – ainakin sellaisen kuvan olen onnistunut saamaan.

@Juha_Kinnunen, on mielestäni paikkansa ansainnut ilman perusteluja.

@Atte_Riikola, teknologinen kehitys on edelleen tulevaisuuden kulmakiviä, ja Atte on oikea henkilö miettimään mitä sieltä valita. Muutoinkin pidän hänen tyylistään, myös Nokian suhteen.

17. Jos unohdetaan sijoittamisen tuottama ilo ja nautinto, niin miten olet nauttinut käytännössä niistä varoista, joita olet vuosien mittaan kerryttänyt?

En tavallaan paljoakaan. Olen tosiaan perhekeskeinen ihminen, ja minulle on tärkeintä että perheelläni on perusasiat mitä tarvitsemme. Toisaalta haluan että lapseni oppivat työnteon tärkeyden ja että rahaa tulee kuluttaa järkevästi kun se ei kasva puussa. Jonkin verran olemme kyllä matkustelleet.

18. Olet ammattilainen ja olet monella tavalla sivistynyt, mutta mitä sijoittamisen osa-aluetta haluaisit oppia erityisesti lisää?

Minun on myönnettävä etten ole lukutoukka - en vaan jaksa käydä lukemaan oopuksia sijoittamiseen liittyen. Joskus olen kyllä koulun penkillä lueskellut. Sehän olisi edelleen hyvin sivistävää ja auttaisi minua kirjoittamaan paremmin ja kommunikoimaan selkeämmin. Ehkäpä innostun joskus tästä aihealueesta uudelleen. Mutta paras sijoittaja ei ole se joka tietää eniten, vaan uskoakseni se joka tietää riittävästi ja osaa rohkeasti hyödyntää myös muiden tietoa.

Ja tässä kun olen joutunut miettimään asioita on mieleeni tullut sanonta ”Go With The Flow”. Pitäisi siis sijoittaa trendin mukaisesti, ja unohtaa pohjien kalastelu. Tässä on itsellä opittavaa – ja lähinnä henkisellä puolella.

19. Alokkaalla on haasteita oppimisen kanssa, mutta haluaa olla silti osakepoimija.Jos sinun pitäisi mainita kolme perusasiaa, mihin Alokkaan kannattaisi keskittyä, niin mitkä ne olisivat?

Henkinen hyvinvointi, joukkopsykologia ja ”järkevä” rohkeus tulivat ensimmäisenä mieleen. Sijoita vaan sillä rahamäärällä ja sen verran riskiä ottaen ettet menetä yöuniasi. Osakemarkkinoille on tyypillistä sopulikäyttäytyminen, joten joukkopsykylogian jonkin asteinen ymmärrys on ihan kiva juttu. Onkohan joukkopsykologia tähän muuten oikea termi? Toisaalta osakepoiminnassa tulee olla rohkea – jos sitä ei ole, jää kuti niin sanotusti piippuun. Usein kannattaa olla ahne, kun muut eivät uskalla olla. Ja silloin turvaa selustasi sijoittamalla ”sijoituskelpoisiin” yhtiöihin, kun täsmällinen ajoitus voi joskus mennä pieleen.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Inderesin foorumi on todella arvokas, ja luonnollisesti arvokkaaksi sen tekee käyttäjät. Foorumilla on todella suuri määrä fiksuja sijoittajia, jotka tekevät myös minusta paremman sijoittajan. Haluan ennen kaikkea kiittää hyvin asiallisesta sekä osaavasta kirjoittelusta. Iso kiitos, ja mahtavaa alkanutta vuotta 2023 kaikille!


Suuri kiitos huippufoorumilaiselle! :pray:t3:

Normaalisti erinomainen sijoittaja taitaa usein olla aika monipuolinen ja laajasti fiksu ihminen, joka kykenee hallitsemaan tunteitaan sopivissa määrin hyvien tulosten aikaansaamiseksi… mielestäni juuri Lexus on tällainen. Arvokas foorumilainen.

Hyvää loppiaista kaikille! :sun_with_face:

160 tykkäystä

Näen samaa edellisessä haastateltavassa Contrafunissa ja Lexuksessa; he ovat molemmat vaatimattomia, mutta arvokkaita sisällöntuottajia Foorumilla ja sellaisia joista molemmat kannattaa laittaa seurantaan.

Täällä on paljon erinomaisia kirjoittelijoita ja jotkut tuppaavat jäädä hieman pimentoon, mutta mielestäni usein syyttä. On hienoa, että foorumilla on paljon erilaisia aktiiveja, jotka antavat erilaista arvokasta näkökulmaa ja tietoa erilaisista sijoituskohteista tai vaikkapa makrojutuista. Sopiva kriittisyys on aina paikallaan, mutta kannattaa pitää mieli sopivasti avoimena, jotta voi kehittyä ja oppia uutta.

CF ja Lexus menevät eteenpäin tyylillä, joka kantaa pitkälle ja sijoittaminen, jos mikä on laji, jossa aika on ystävä… siksikin suosittelen lukemaan edelliset haastattelut huolella.

Kiitos kaikille lukijoille sekä tykkääjille ja mukavaa viikonloppua!:slight_smile:

35 tykkäystä

23.12.2024 TÄSTÄ VÄLISTÄ ON POISTETTU HAASTATELTAVAN PYYNNÖSTÄ HAASTATTELU, JOS LUETTE TÄMÄN VIESTIN NIIN SYYTÄ EN TIEDÄ :), JOS JOKU HALUAA POISTAA HAASTIKSENSA NIIN HÄN EI HALUA VARMAAN SIITÄ PUHUTTAVAN :slight_smile:


Seuraavaksi olisi vuorossa indeläinen ja sitten ehkä pari siitä seuraavaa olisivat foorumilaisia. :slight_smile:

Olisi tosi hienoa, jos pääsisin tänä vuonna tekemään noin 50 haastattelua. Indeläisiä ja foorumilaisia kyllä riittää. :smiley:

[quote=“Sijoittaja-alokas, post:1, topic:35425”]
Suorat linkit haastatteluihin (luethan silti jokaisen haastattelun):

  1. Verneri Pulkkinen
  2. Timontti
  3. JNivala
  4. Marianne Palmu
  5. JHeiskanen
  6. Seinäkadun Keisari
  7. SijoitusSeppo
  8. Emma Kuusinen
  9. Mauri
  10. Juha Kinnunen
  11. Kale-possu
  12. Johannes Sippola
  13. Mikael Rautanen
  14. Contrafun
  15. Lexus

Rauhallista lauantai-illan jatkoa kaikille! :slight_smile:

21 tykkäystä

Perjantaina julkaisen erään analyytikon haastattelun. Jotkut ehkä mielikuviensa mukaan pitävät häntä ehkä hieman karhuisena analyytikkona, vaikka hän onkin enemminkin vain realisti.

Hän on mielestäni todella pätevä analyytikko ja hänessä varmasti arvostetaan monenlaisia asioita, kuten selkeäsanaisuutta ja kohteliasta suoruutta.

Erään indeläisen sanoin: “X on aivan huippu.” :fire:

Omasta puolestani haluan jälleen kerran todeta, että Inden analyytikot tekevät laadukasta jälkeä ja siksikin luen miltei kaikki heidän kommenttinsa ja analyysinsä. Kiitos heille! :pray:

28 tykkäystä

17. RAULI JUVA

Eipä tarvitse lukea rivien välistä, mitä tämä tyyppi oikein ajattelee, vaan sanoo sen, mitä ajatteleekin - toki asialliseen tyyliinsä. Rauli on pirun järkevä kaveri, josta huokaa itsevarmuus ja asiantuntevuus. Näistäkin em. syistä hänen raporttejaan on helppo lukea, kun ei hirveästi tarvitse miettiä, mitä hän oikeasti tarkoittaa.

Yksi indeläinenkin kehui häntä siitä, miten viileä hän on tilanteessa, jossa joku muu saattaisi ehkä vähän jännittää tai hermostua. Ehkä nämä Raulin ominaisuudet auttavat aika paljonkin hänen työssään, sillä helposti ihmistä voi ohjata huomaamattaan ulkopuolisten kommentit ja paineet… ainakin mua ne joskus ohjaa, enkä sitä välttämättä huomaa. Tuntuu myös siltä, että hän osaa kaiken hälyn ja kusetusmarkkinoiden keskellä tehdä työnsä objektiivisesti, mikä analyytikolle on hyvin tärkeää.

Miksi Rauli arvostetaan? Koska hän on analyyttinen, kokenut ja terävä analyytikko, joka rohkeasti uskaltaa esittää omat näkemyksensä eikä pistä pahakseen, jos haastetaan vähän kovemminkin. Oli kiva saada Rauli haastateltavaksi ja hän osasi todella yllättää vastauksissaan ainakin muutamissa kohdin.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Viime vuonna keski-ikäistynyt (40v) perheenisä Espoosta, koulutukseltani KTM ja tähän astisen uran viettänyt analyysihommissa. Perheeseen kuuluu vaimo, tällä viikolla 7-v täyttänyt tyttö, 12-v poika sekä pari koiraa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

No näitä on varmasti loputtomasti, mutta heitetään nyt jotain:

Olen ollut nuorena mukana voittamassa koriksen junnujen SM-sarjan (en tosin ollut mikään tähtipelaaja)

Lukiolaisena mietin kauppakorkean ja oikiksen välillä. Päädyin kauppikseen, koska aattelin että sekä pääsykoe että opiskelu on siellä helpompaa. Vertailukohtaa ei toki ole, mutta näkemys on säilynyt samana.

Ajan 15 vuotta vanhalla Mazdalla päivittäin töihin

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Aika paljon huomiota ja aikaa menee tietysti perhe-elämään, jonka tiimoilta koirat aktivoivat jonkin verran myös liikkumaan. Muutenkin luonnossa liikkumisen tai vaikka vaan olemisen voinee laskea kiinnostuksen kohteeksi (etenkin jos mökkeilyn laskee tähän kategoriaan), joskin aikaa sille ei ole läheskään niin paljon kuin toivoisi. Liikunnan puolelta jo yllä mainittu koris on ollut mun laji läpi elämän, nykyisin oma harrastaminen rajoittuu yhteen höntsävuoroon viikossa. Lisäksi Suomen maajoukkuepelit tulee katsottua, kotipelit paikan päällä ja muutaman kerran oon jaksanut ulkomaillekin asti matkata pelejä katsomaan. Kaikennäköistä tietokirjallisuutta on tullut luettua vuosien varrella, ehkä jonkinlaisena teemana viime vuosina tältä saralta voisi mainita henkisen kasvun.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herätys 7-7.30, yleensä melkein heti koirien kanssa lyhyt aamulenkki. 8-8.30 aikaan perheen kanssa aamupala, vähän ajoituksesta riippuen joko jo ennen tai viimeistään aamupalan jälkeen aamu-uutisten väijyntää sekä mahdollisesti joku raportin julkaisu tai kommentin kirjoitus. Aamupalan jälkeen joka tapauksessa yleensä hetki työasioita kotona ennen kuin vien tytön noin ysiksi eskariin ja ajelen toimistolle. Työpäivän osalta mulla ei ole mitään selvää struktuuria, toki usein kalenterissa on jotain ja/tai on joku juttu (yleensä raportti) jota aion edistää, mutta siihen voi kulua tilanteista riippuen joko tunti päivästä tai koko päivä. Muutenhan työhän sisältyy mm. uutisten seurailua ja kommentointia sekä firmojen ja sijoittajien kanssa yhteydenpitoa. Aktiivista tiedon demokratisointia siis joka tapauksessa. Normaalisti lähden 16.30 aikaan kotiinpäin. Alkuillan ohjelmana on usein lasten harrastuksia ja/tai koiran lenkitystä ja/tai kotihommia – ihan perusjuttuja. Ainakin pörssin aukiolon ajan seurailen myös mahdollista uutisvirtaa tai muuta työviestintää, välillä pitää tietysti ihan oikeastikin tehdä illalla töitä, onneksi ei kovin usein. Perheen kanssa yleensä jonkinlainen iltaruoka kahdeksan maissa, jonka jälkeen toinen vanhemmista ohjailee nuoremman nukkumaan ja toisella on (toivottavasti) jonkin verran omaa aikaa. Itse saatan käyttää sen esim. lukemiseen, pieneen meditaatioon tai ulkoiluun, jossei ole aiemmin ehtinyt. Loppuillasta katellaan yleensä vaimon (ja joskus myös pojan) kanssa telkkarista ohjelma tai pari.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Tosi tylsä :blush: Poikkean varmaankin monesta kollegasta ja foorumilaisesta siinä, että mulla on itse asiassa vain vähän suoria osakesijoituksia. Harrastin niitä kyllä aiemmin enemmän, mutta erinäisisistä syistä sijoitusomaisuus ohjautui pääosin rahastoihin ja Inderesillä aloittaessa mulla ei ollut ainuttakaan suoraa osaketta. Nyt olen sentään vähän saanut osteltua ja voisin kuvitella, että niiden osuus hiljalleen kasvaa. Mikään kiire tähän tosin ei ole ja nykyiset omistukset ovat onneksi pääosin plussalla, niin uudelleenallokointi aiheuttaisi myös veroja.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Eka sijoitukseni oli vuonna 1997 eli 15-vuotiaana, kun HPY (Helsingin puhelinyhdistys, nykyisin Elisa) listautui pörssiin ja käytin mummoni puhelinosakkeen merkintäoikeuden. Se taisi mennä ihan hyvin ja vuosituhannen vaihteen tekno/IPO-buumissa tein jonkin verran pikavoittoja listautumisilla firmoista saati arvostuksista mitään ymmärtämättä (tämä tietysti johti siihen, että vikan annin kohdalla tuli takkiin, mutta onneksi maltillisesti voittoihin verrattuna). 2004 perin isoisältäni pienen osakesalkun, josta alkaen mulla on ollut pitkäjänteisempiä sijoituksia. Työuran alusta (2006) ymmärrys, into ja käytettävissä oleva raha sijoittamista kohtaan alkoi nousemaan ja sijoittelin suhteellisen aktiivisesti osakkeisiin ja muihinkin sijoitusintrumentteihin. Jossain vaiheessa rupesin käyttämään myös rahastoja ja kuten yllä mainitsin lopulta vuosi sitten koko sijoitusomaisuus olikin siellä.

7. Mitä eroa on olla Nordean analyytikon sijaan Inderesin analyytikko? Miksi halusit Inderesille töihin?

Täytyy ehkä alkuun muistuttaa, että olin Nordealla osakeanalyytikkona 2008-17, joten viimeisistäkin ajoista on jo hetki. Mutta pääerot ovat selviä ja syntyvät suoraan liiketoimintamallista. Nordealla, kuten kaikilla muillakin osakevälittäjillä, liiketoiminta pyörii kaupankäynnin/asiakasaktiivisuuden ympärillä (mun aikoina välittäjillä kaikki tulot tuli kaupankäynnistä, nykyisin malli on hieman eri). Tämä luonnollisesti aiheuttaa/aiheutti sen, että analyysin pitää olla kaupankäyntiä tukevaa eli suomeksi sanottuna pitää löytää osto tai myynti-caseja (mielummin osto), joita markkinoidaan asiakkaille sekä säännöllisesti niitä tukevia uutisia tms. Jossei löydy, niin niitä pitää keksiä. Toinen iso ero on asiakaskunta eli välittäjät palvelevat (henkilökohtaisesti) vain instituutioasiakkaita ja heitä pitää palvella hyvin. Tätä asiakasaktiivisuutta luonnollisesti analyytikoiden osalta myös seurataan. Jos vähän vetää kulmia suoraksi, niin paine näistä kahdesta asiasta oikeastaan sai mut aikoinaan kyllästymään osakeanalyytikon hommiin. Vastapainona siellä toki pystyy/pystyi tienaamaan erittäin hyvin, mutta se ei ainakaan mulle yksinään motivaatioksi 10 vuoden jälkeen riittänyt. Olin silloin 2017 tehnyt työkseni pelkästään osakeanalyytikon hommia, joten jonkun verran oli myös ylipäänsä halua nähdä jotain muuta.

Inderesillä tällaista casejen tai asiakasaktiivisuuden painetta ei varsinaisesti ole (toki meillä pitää esim. aamukatsauksessa olla riittävästi sisältöä) ja ainakin itse koen, että analyysiä pystyy tekemään objektiivisemmin ja tasapainoisemmin eikä aina omaa suositusta markkinoiden. Muitakin eroja toki on, mutta nuo mielestäni päällimmäiset.

Ennen Inderesille tuloa olin reilut kolme vuotta credit/bondianalyytikkona Nordealla ja se oli oikeastaan tosi mukavaa, eikä mulla ollut mitään erityistä hinkua vaihtaa hommia. Mulla oli kuitenkin takana jo 14 vuotta Nordealla ja tietysti olin ajatellut, että joskus voisi muuallakin olla töissä. Kun tällainen mahdollisuus Inderesillä tarjoutui, aika nopeasti huomasin, että tässähän on hyvä paikka kyseessä. Tärkein syy oli varsin erilainen organisaatio ja organisaatiokulttuuri verrattuna aiemmin kokemaani. Tästä esimerkkinä voi mainita julkisesta playbookistakin löytyvän periaatteen, että jopa analyytikko saa lomalla olla lomalla – näin ei todellakaan ainakaan mun aikana välityspuolen analyytikolla ollut lähtökohtaisesti tilanne. Toinen juttu, mitä en osannut odottaa, on se, että Inderesin organisaatiomallin myötä pystyy halutessaan osallistumaan monenlaiseen hommaan (jota ”perinteisessä” firmassa hoitaisi esimies tai joku erillinen osasto/tukifunktio tms, joita Indeltä ei löydy) itse analyysityön lisäksi. Myös nuo edellä erot itse analyytikon työssä oli oleellisia, välittäjäpuolen analyytikoksi on kyllä kyselty vuosien varrella, mutta sinne ei ole ollut, eikä edelleenkään ole kiinnostusta takaisin. Senkin takia näin Inderesin itselleni ainutlaatuisena tilaisuutena palata osakeanalyysin pariin, josta kuitenkin tykkään. Haluan vielä korostaa, että nämä ovat mun kokemuksia ja ajatuksia, eikä tarkoituksena ole sanoa, että joku olisi absoluuttisesti parempi kuin toinen.

8. Sinä olet saanut paljon kehuja työstäsi, mutta leikkimielisesti sinua on vähän leimattu karhuksi ainakin Stockmannin osalta… oletko karhumainen? Millaisena analyytikkona näet itsesi yleisesti ottaen muiden analyytikoiden joukossa?

Kokemus on kyllä tuonut tiettyä realismia (joku voisi väittää jopa kyynisyyttä) siihen, mitä yhtiöiltä voi odottaa. Saattaa myös olla, että kokemuksen myötä uskallan enemmän tuoda kritiikkiä esiin, vaikka näkemys olisi positiivinenkin. Ainahan analyytikolle on helpompi ennustaa positiivista ja firman suunnitelmien mukaan menevää kehitystä, mutta käytäntö on opettanut, että kovinkaan usein näin ei kuitenkaan käy. Analyytikothan ovat keskimääriin yleensä liian optimistisia, joten jos pystyn vähän kriittisempään tarkasteluun niin pidän sitä ihan hyvänä. Mutta jos vaikka suositusjakaumaa katsoo, niin en ole kokenut, että mulla olisi muihin nähden mitenkään erityisen pessimistisiä näkemyksiä.

9. Analyytikon työ on hyvin julkista työtä ja helposti välillä analyysinne sekä tavoitehinnat aiheuttavat tunteita meissä sijoittajissa mm. Stockmannin ketjussa. Tuntuuko Foorumilta tuleva tietty kritiikki joskus raskaalle? Tähän kohtaan on pakko sanoa perään, että Raulia on todella paljon kehuttu… myös allekirjoittanut.

En ole kyllä kokenut mitenkään raskaaksi, paitsi tuon Stockan seurannan aloituksen yhteydessä toki määrällisesti tuli aika reipas määrä kommentteja. Kysymyksiä ja perusteltuja kommentteja/eriäviä mielipiteitä voi aina laittaa ja ne kehittävät munkin ajattelua. Enkä ainakaan vielä ole mielestäni saanut mitään asiatonta kommenttia/kritiikkiä ja ne voi jättää omaan arvoonsa, jos moisia joskus tulisi.

10. Koetko saavasi merkittävää hyötyä työstäsi sijoittamisessa? Onko työstäsi muuta haittaa kuin kaupankäyntirajoitukset?

Tottakai olen oppinut monenlaista sijoittamisesta ja markkinoista vuosien varrella työn kautta, mitä en varmaankaan muuten olisi oppinut, vaikka ne ehkä olisi ollut opittavissa harrastuspohjaltakin. Nykyroolissa on merkittävä hyöty siinä, että saa sijoittaa itse seuraamiinsa firmoihin (joka ei siis välittäjillä tyypillisesti ole sallittua), joista tietysti uskon aika hyvin olevani perillä.

Kaupankäyntirajoitusten lisäksi voisi kyllä sanoa, että pitkäjänteiseen sijoittamiseen pyrkivälle päivittäinen kurssien ja uutisten kyttääminen voi joskus kääntyä myös haitaksi, kun tulee psykologista painetta/intoa tehdä jotain erilaisten lyhyen aikavälin ärsykkeiden takia. Onneksi Inderesin rajoitukset hillitsee tuota kotimaisten osakkeiden osalta hyvin.

11. Kuinka monta osaketta sinulla on salkussasi ja mitkä ovat kolme suurinta omistustasi?

Niitä on tasan kolme: Harvia, Kamux ja Nokian Renkaat. Suurusluokaltaan aika samoissa, mutta kaikki aika pieniä omistuksia koko sijoitusvarallisuuteen nähden.

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

Tuoreet näkemykset löytyvät tietysti analyyseistä, mutta tässä nyt vähän vapaammin fiiliksiä.

-Marimekko – Hienon nousun viime vuosina tehnyt uniikin brändi-imagon omaama firma. Kansainvälisesti kasvupotentiaalia varmasti riittää, mutta lähitulevaisuudessa huolettaa etenkin Suomen kuluttajakysynnän hiipumisen vaikutus firman tulokseen.

-Purmo – Kiinnostavalla alalla toimiva firma, mutta tuotevalikoima on historiallisista syistä edelleen painottunut lämpöpattereihin, joissa markkina on ollut rakenteellisessa alamäessä ja Purmo on laajentunut uusille alueille lähinnä yritysostojen kautta. Nykyarvostus ei kuitenkaan vaadi paljoa.

-Stockmann – Heh, no tästä varmaan on näkemyksiä aika paljon kerrottu. Historiallisesti aika surkea tarina, toisaalta Lindexin suoritus viime vuosina on ollut huikea. En nykyisessä kuluttajakysyntätilanteessa / saneerausaikana näe hirveästi positiivisia tekijöitä lyhyellä aikavälillä. Muutaman vuoden horisontilla toki mahdollisuus selvään arvonluontiin, jos tavaratalojen kannattavuus saadaan oikaistua ja/tai Lindex spinnattua irti.

13. Miten sinä kartoitat valtavasta osakepaljoudesta potentiaaliset sijoituskohteet? Onko sinulla jokin rutiiniomainen osakkeenpoimintaprosessi?

Ei ole varsinaista prosessia, mutta kyllä ajatuksena olisi löytää firmoja, jossa on hyvä pääoman tuotto (tai potentiaali siihen), ainakin jotain kilpailuetuja ja jonkinlainen kasvutrendi. Lisäksi haluan ymmärtää yhtiön liiketoiminnan, joka rajaa jonkin verran firmoja pois :wink: Tietysti arvostuksen pitäisi vielä olla kohtuullinen. Eli aika tämmöinen klassinen laatuyhtiötyyli, ei mitään jokereita. Tuostahan voi toki alkuun päästäkseen jonkun skriinauksen tehdä esim. ROIC ja EV/EBIT luvuilla, jota joskus olen harrastanut, kun aktiivisemmin etsin sijoituskohteita.

14. Mitä haluaisit sanoa sijoittajille, jotka lukevat analyysejäsi ja kommenttejasi? Mihin asiaan lukijat yleisesti ottaen kiinnitetään liikaa huomiota analyyseissänne ja mihin mahdollisesti liian vähän?

Ehkä lähinnä se, että jos asia kiinnostaa niin lukekaa koko analyysi ja yrittäkää ymmärtää asiakokonaisuudet. Joskus tulee kysymyksiä, jotka suoraan raportista selviää. Laajojen yhteydessä tämä on tietysti ymmärrettävää, ettei kaikki voi lukea niitä sanasta sanaan. Yleisesti on vaikea sanoa mihin lukijat kiinnittävät huomiota paljon tai vähän, sillä esim. se mistä foorumilla kysellään ei välttämättä korreloi sen kanssa.

15. Jäät kuudeksi kuukaudeksi lomalle ja sinun pitää Inderesiltä valita kolme sijaista itsellesi, mutta he eivät saa olla analyytikkoja. Ketkä valitsisit ja miksi?

Oi, olin varautunut ”kenelle jättäisit salkkusi” -kyssäriin, mutta tulikin tämmönen kierrepallo. Aika paha, mutta sanotaan nyt vaikka:

@Kaisa_Vanha-Perttula – luulen että hän tykkäisi päästä kokeilemaan analyysihommia

@Mikael_Rautanen – käytän kysymyksen porsaanreiän, joka ei sulkenut pois ex-analyytikkoa. Pääsisi Mikaelkin taas kunnon töihin.

@Yu_Gong – en tiedä oikein miksi, mutta mulla on semmonen fiilis, että Yu hoitaa jollain tavalla homman ku homman. Enkä edes yritä arvata miten.

16. Saat valita kolme foorumilaista, jotka antavat sinulle tukiopetusta jossain, ketkä valitsisit ja miksi?

Opittavaa varmasti olisi, mutta nyt täytyy tunnustaa, ettei mulla ole foorumilaisten erikoisosaamiset niin hyvin hallussa, että osaisin tähän vastata.

17. Jos saisit napinpainalluksella opettaa foorumilaisille yhden asian, mikä se olisi ja miksi?

Foorumilla on mun mielestä keskimäärin ihan hyvä meininki, en tiedä tarvitaanko mua opettamaan mitään. Ehkä voisi sanoa yleisemminkin sopivan neuvon, että kun luet/kuuntelet jotain ja tekee mieli reagoida, niin vedä kerran syvään henkeä ennen kuin reagoit.

18. Mikä on kivointa työssäsi? Mikä on parasta Inderesin analyytikkotiimissä?

Kivaahan tässä on pääosa asioista, mutta ehkä kaikkein kivointa on se vapaus mikä meillä on sekä analyysin sisällön että työtapojen ja -aikojen suhteen. Tiimissä on ehkä parasta se, että kaikki tuntuu olevan innostuneita työstään ja osakkeista laajemminkin, eikä pelkästään omista firmoista. Sehän ei ole tietenkään sattumaa, vaan firman arvojen ydintä.

19. Miten saataisiin Alokas tekemään vähemmän tyhmempiä osakepoimintoja?

Meillähän on semmoinen sanonta, että lukekaa analyysejä ja tehkää hyviä osakepoimintoja. Josko tuo alkuosa auttaisi siihen jälkimmäiseen…

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Lyhyesti sanottuna aktiivisuudesta. Ilman sitähän ei olisi mitään fooruumia, jossa käydä keskustelua ja ainakin mulle työ olisi tylsempää jossei mitään palaute/keskustelukanavaa olisi. Kiitos :blush:


Kiitoksia Raulille! :pray:t3:

Juttelin joitakin kuukausia sitten pitkän puhelun erään arvostavamani tyypin kanssa ja aika monessa kohtaa tuli suoraan sekä epäsuoraan mainintaa, että ei pidä antaa liikaa hälyn ja muun huutelun vaikuttaa. Luulen, että tämä on yksi Raulin vahvuuksista analyytikkona, mutta myös sijoittajana. Hän ei myös varmasti turhia kikkaile tai hifistele… ollaan kuin Rauli - nähdään metsä puilta ja keskitytään oikeisiin asioihin.

Olen oppinut paljon erityisesti viime aikoina Foorumilta kaikenlaista ja meininki täällä on ollut tosi hyvä. Kiitos tästä kaikille ja nautinnollista viikonloppua! :sun_with_face:

167 tykkäystä

Sain viestin Raulin haastattelun julkaisun jälkeen:
“Jaa katos Rauli, se on kova lyytikko :+1::+1:

Eniten vastauksissa yllätti erityisesti tuo ettei Inderesillä aloittaessa hänellä ollut suoria osakkeita ja edelleen tämän haastattelun myötä vahvistui hänestä käsitys rauhallisena sekä varsin avoimena analyytikkona.

Olen sellainen sijoittaja, joka edelleen helposti katsoo omia yhtiöitä vaaleanpunaisten lasien läpi, mutta Raulilla ei varmasti ole tällaista ongelmaa. Pitäisi katsoa enemmän asioita kauempaa, ehkä vähän viileästi ja objektiivisesti sekä katsoa kaiken hälinän että myös huutavien otsikoiden läpi oikeisiin asioihin.

Ei kai tässä muuta, kiitos ja hei! :slight_smile:

35 tykkäystä

Haastateltavieni joukossa on paljon sijoittajia erilaisilla sijoitustyyleillä, mikä on oikein hyvä juttu mielenkiinnon ja oppimisen kannalta. :slight_smile:

Muutamia kertoja onkin laskettu leikkiä, että haastateltavani ovat olleet pitkälti kolminelikymppisiä miehiä, jotka ovat bromancejani, salabromancejani tai potentiaalisia bromancejani. Toki asiaa selittää osin se, että heidän suostumisprosenttinsa on ollut kaikkein suurin, mutta suurimpana syynä on ollut se etten ole itse tajunnut kauheasti miettiä valitettavasti asiaa, että olisi hyvä, jos haastateltavien joukossa olisi selvästi kypsempiä sijoittajia, enemmän selkeästi nuorempia sijoittajia ja naisia tai vaikkapa ihan tuoreempiakin sijoittajia.

Jatkossa varmasti tulee enemmän erilaisia sijoittajia haastatteluun. Itselläni on kovin lyhyt sijoitushistoria, niin odotan, että ehkä joskus esimerkiksi lähikuukausina joku paljon nähnyt konkari kertoo omaa sijoitushistoriaansa pitkältä aikaväliltä, josta harvalla tällä Foorumilla on kokemusta.

Seuraava haastateltava on tuttu tältä Foorumilta ja ehdottomasti myös muualta ja sitä seuraava haastateltava onkin taas indeläinen. :slight_smile:

Hyvää tulevaa sijoitusviikkoa kaikille! :rocket:

image

36 tykkäystä

Perjantaina 27.1. julkaistaan hyvin mielenkiintoinen haastattelu tyypistä, jonka kaikkien pitäisi tietää, jos vähänkin nykyistä Suomen sijoitusmaailmaa seuraa. :+1:

Hän eroaa hyvin todennäköisesti eniten sijoitustyyliltään kaikista muista aikaisemmista haastateltavista. :slight_smile:

Olen muiden tavoin pitkään seurannut hänen tuottamiaan “sijoitusmateriaalejaan” ja hän olikin aikas toivottu vieras.

Opettavaista sijoitusviikkoa kaikille! :slight_smile:

44 tykkäystä

Huomisen haastattelun julkaisen myöhään iltapäivällä tai alkuillasta. :slight_smile:

Mukavaa torstai-iltaa! :rocket:

P.S. YTD n. 9%

27 tykkäystä

18. JUKKA LEPIKKÖ

Youtubessa on aika vähän suomalaisia oikeasti suosittuja sijoitusaiheisia “youtubesarjoja”, itselläni tulee ensimmäisinä mieleen Vernerin Vartti ja Traders Club. Jukka Lepikön ja kaverinsa Tuomaksen Traders Club on todella suosittu ja tärkeä videosarja useimmille meistä sijoittajiasta, siinä käsitellään mm. mielenkiintoisia makrojuttuja ja treidausasioita. Jukka on näillä videoillaan ja muilla materiaaleillaan sivistänyt hyvin laajaa sijoittajakuntaa em. aiheista sekä paljon muistakin sijoitusjutuista.

Jukka on todella terävä ja nopeasti oppiva kaveri, joka on omalla aktiivisella toiminnallaan tuonut treidausta ja teknistä analyysia kaikille tutuiksi. Lepikkö ei ole vain treidaaja- ja ta-ukko, vaan kyllä hän paljon muustakin puhuu ja kirjoittaa.

Hän on tärkeä sijoitusmaailman kaveri, joka tuo omaa hieman erilaista panostaan suomalaisten sijoittajien sivistämiseksi. On hyvä, että joku tuo jotain uutta ja erilaista näkökulmaa asioihin, koska juuri tällaiset kaverit rikkovat kuplia missä olemme ja monipuolistavat sivistystämme. Jukka on siitäkin lahjakas, kun hän osaa kertoa monimutkaisista ja vaikeistakin asioista selkeästi + kiinnostavasti siten, että tuorekin sijoittaja ymmärtää - jopa minä!

Muutama rennompi kysymys jouduttiin jättämään pois, missä ei ollut mitään sinällään ihmeellisempää. Tosiaan… siitä vain lukemaan Jukan erinomaisia vastauksia! :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

36-vuotias ammattitreidaaja ja yrittäjä Helsingistä. Olen lapsesta lähtien ollut melko yrittäjähenkinen, vaikken sitä ainakaan valtiolla duunissa olleilta vanhemmilta perinyt. Ensimmäisen yritykseni perustin 13-vuotiaana, tässä välissä niitä on ehtinyt olemaan useampia. Kiinnostuin osakemarkkinoista ja aloin treidaamaan markkinahuipulla vuonna 2007.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olin 17-vuotiaana duunissa mäkkärin kassalla itäkeskuksessa

  • Näyn pikaisesti Tyttö sinä olet tähti -elokuvassa, sen ajan tyyliin uskollisena puuhelmet kaulassa

  • Edellisestä kohdasta huolimatta en pelannut junnuna salibandya, vaan jalkapalloa. Kymmenisen vuotta kerkesin pelaamaan, ensin maalivahtina, sitten hyökkääjänä. Parhaimmillaan nuorten SM-tasolla MPS:ssä

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Ihan rehellisesti sanottu suurin osa myös vapaa-ajasta menee *** (tätä ei saanut sanoa) hommissa, mutta välillä on pakko myös vaihtaa vapaalle: urheilun puolella mut voi nähdä sulkapallohallilla, myöhemmin illalla keskustan yökerhoissa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen aina ilman herätyskelloa, mikä on yksi parhaista puolista yrittäjänä. ”Aamu” alkaa tubevideoita katselemalla: markkinakatsauksia edelliseltä päivältä sekä muuta sijoittamiseen liittyvää kiinnostavaa materiaalia. Kun markkinoilla on volatiliteettia, saatan tehdä jenkkifutuureilla kauppaa jo Eurooppa-sessionkin aikana, muutoin päivä alkaa lähempänä USA:n avausta klo 16.30. Joskus päiväkohtainen ”tavoite” saattaa tulla täyteen ensimmäisen 15 minuutin aikana, välillä treidejä saattaa tulla otettua aina closeen asti klo 23.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Teen keskimäärin hyvin aktiivista päiväkauppaa: päivässä kauppoja saattaa tulla useita kymmeniä. Teen suurimman osan kaupoista treidaamalla jenkki-indeksejä, Nasdaqia ja S&P 500:sta. Periaatteessa mun tyylillä voi tehdä kauppaa melkein millä vaan osakkeella ja hyödykkeellä ja melkein kaikkea on tullu treidattua valuutoista soijapapufutuureihin. Tän lisäksi tulee tehtyä myös jonkun verran swing-treidejä, suorilla osakkeilla tai optiospredeillä.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Löysin sijoittamisen vuonna 2007 (ts. 21-vuotiaana) sen jälkeen, kun myin ensimmäisen asuntoni ja muutin hetkeksi ulkomaille asumaan. Finanssikriisi iski päälle ja alkuun rahastoihin sijoitetut rahat alkoi dippaamaan syksyllä 2007. Kiinnostuinkin lyhyemmistä kurssiliikkeistä ja nopeista tuotoista. Näin aloin treidaamaan Espanjasta käsin silloisen eQ Onlinen kautta.

7. Minkä sortin treidaaja olet ja onko sinulla mainittavissa määrin pidempiaikaisia sijoituksia?

Oma aikahorisontti on niin lyhyt, että mulle on aina ollut vaikea ottaa pidempiä positioita. Kun näkee lyhyemmänkin käänteen tulevan, pidemmänkin position päällä on vaikea istua. Välillä kuitenkin onnistuu rakentamaan niin korkean uskon positioon, että sen päällä malttaa istua kuukausia (tää on pitkä aika minuuttitason treidaajalle). Pidempiä sijoituksia löytyy sitten muualta kuin osakemarkkinoilta.

8. Oletko sijoitushistoriasi ajalta selkeästi edellä Helsingin indeksiä? Elätätkö itsesi lähinnä vain treidaamisella ja uskotko tulevasi pitkällä aikavälillä rikkaaksi?

Kyllä. Ja treidaaminen on mun pääelinkeino, vaikka muitakin projekteja on tässä sivussa. Näitä tulee pyöriteltyä lähinnä siksi, että on jotain tekemistä päivälläkin. Tavoitteena olisi olla monimiljonääri seuraavan viiden vuoden sisään, kuten taisin jossain aiemmassakin haastattelussakin sanoa.

9. Kannattaako tavallisen sijoittajan kokeilla teknistä analyysiä / treidaamista ja kannattaako treidaamista harjoittaa vain, jos siihen on valmis käyttämään monta tuntia päivässä?

Mun mielestä jokaisen sijoittajan kannattaisi tutustua treidaamiseen, ihan vain siitäkin syystä, että oppii ymmärtämään lyhyemmän aikavälin kurssiliikkeitä ja syitä niiden taustalla. Se avartaa näkemystä kokonaisvaltaisesti sijoittamiseen ja uskoisin sen myös auttavan siten tekemään parempia pitkän aikavälin sijoituspäätöksiä. Tekninen analyysi myös luo ihan uuden tavan lähestyä markkinoita ja ymmärtää niiden liikkeitä. Yksinkertaistettuna tekninen analyysi voi auttaa pidemmän horisontinkin sijoittajia ajoittamaan ostojaan paremmin (esim. ostot nousutrendissä, tukitasoilta).

Voitolliseksi treidaajaksi sen sijaan harvan edes kannattaa yrittää, jollei ole valmis panostamaan siihen älytöntä määrä aikaa (ja alkuun myös todennäköisesti rahaa). Olen verrannut treidaamisessa menestymistä huippu-urheiluun. Se vaatii samanlaista omistautumista lajiin sekä muitakin urheilijalta vaadittavia ominaisuuksia (esim. psykologinen puoli).

10. Mitkä ovat sinun suurimpia vahvuuksia sijoittajana ja millä osa-alueella koet, että sinulla olisi eniten opittavaa?

Markkinoiden seuraaminen ja treidaaminen on mun intohimo, se ei osin edes tunnu työltä. Siksi siihen on helppo panostaa niin ajankäytöllisesti kuin muutenkin – ja panostaminen taas tuottaa tuloksia. Oon kanssa aika rauhallinen luonne, joka sopii treidaajalle hyvin.

11. Mitkä osakkeet/sijoituskohteet ovat isoimpina salkussasi ja miksi?

Tätä kirjoittaessa ei ole mitään erityisen isoa positiota salkussa, mutta kuten palstaa seuraavat ehkä tietää, Tesla on usein se prosentuaalisesti suurin positio mun salkussa.

12. Millaisena näet tällä hetkellä tämän vuoden osakemarkkinat? Jos sinun pitäisi antaa yksi asia, mitä erityisesti seurata tällä hetkellä makrokuvaa ajattelen, niin mikä se olisi ja miksi?

Perustan usein näkemykseni tilastoihin ja siihen mitä historiassa on tapahtunut. Tämän vuoden osalta on sanottava, että erilaisia datasarjoja yhdistelemällä on todettava, että on poikkeuksellisen todennäköistä, että tänä vuonna indeksit ovat vuoden päätteeksi nousussa. Todennäköisesti vielä kaksinumeroisia lukuja.

Tärkein makroluku on ensimmäisellä vuosipuoliskolla inflaatio, koska sillä on suora korrelaatio keskuspankkien rahapolitiikkaan ja korkomarkkinoille. Toisella vuosipuoliskolla tärkempään rooliin nousee keskuspankin rahapolitiikan käännös, ts. milloin Fed aloittaa koronlaskut. Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että se on jo tänä vuonna, vaikka he eivät sitä itse myönnäkään. Mutta keskuspankkiirit ovatkin kovimpia takinkääntäjiä.

13. Miten sinä seuraat suurta kuvaa taloudessa? Mitkä ovat tärkeimpiä uutislähteitäsi?

Eniten aikaa kuluu Twitterissä, mitä kautta suurin osa parhaasta datasta (tai linkeistä dataan) löytyy.

14. Tesla-ketjua et saa mainita, mainitse kaksi ketjua Foorumilta, mitä seuraat eniten ja miksi?

Pörssit nyt ja tekninen analyysi. Niistä löytyy samoja hyviä sisältöjä kuin Twitteristä – lisäksi voi vähän aistia yleistä tunnelmaa.

15. Sinun on “pakko” valita kolme foorumilaista, jotka hoitavat salkkuasi, kun olet vuoden lomalla etelässä, ketkä valitsisit ja miksi?

Valitettavasti en luottaisi salkkujani muiden hoitoon, en edes foorumin ulkopuolelta. Olen kuitenkin aika pitkällä algoritmien ja muun automaation kehittämisessä – toivottavasti ne pian osaavat hoitaa ainakin osan salkusta.

16. Alokas ei ole mikään älykkäin eikä nopein oppimaan, kannattaako hänen edes yrittää treidaamista? Ja miksi kannattaa tai ei kannata?

Treidaaminen tai tekninen analyysi ei ole rakettitiedettä. Jokainen peruskoulun läpäissyt voi sen oppia, mutta se vie aikaa (ja hermoja). Kuten yllä totesin, lyhyen aikavälin opiskelu voi avata uusia oivalluksia myös pitkäjänteisemmälle sijoittajalle. Suosittelen siis ainakin tutustumaan ja opiskelemaan pintapuolisesti, vaikkei oikealla rahalla välttämättä lähtisikään tekemään lyhyttä kauppaa.

Olen myös kirjoittanut aiheeseen liittyvän n. 100-sivuisen, helppolukuisen oppaan ”Treidaa kuin ammattilainen”. Siitä saa hyvän peruskäsityksen treidaamisesta niin teknisen analyysin, riskienhallinnan kuin psykologiankin näkökulmasta. Opas on ilmainen ja sen saa ladattua PDF:nä. Se löytyy myös äänikirjana Spotifysta, Nextorysta ja YouTubesta.

17. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos parhaasta suomalaisesta sijoitusfoorumista, jonka taso aivan eri levelillä, kun muiden ”sijoitusfoorumien”.

Hyviä treidejä!


Kiitos Jukka, tosi kiva, kun suostuit haastateltavakseni!

Jukan varsinkin Nordnetin kanssa tekemät materiaalit ovat opettavaisia ja kiinnostavia, mutta siitä olen erityisen tyytyväinen, kun hän on käynyt kirjoittelemassa Pörssien suunta -ketjuun todella mielenkiintoisia ajatuksia.

On hyvä, että meillä on erilaisia sijoittajia erilaisilla ajatuksilla yhteisössämme. Monipuolinen ajattelu ja osaaminen yhdessä tuovat varmasti pitkällä aikavälillä kivaa tuottoa osakemarkkinoilta.

Sopuisaa mieltä ja rentoa viikonloppua ihan kaikille! :slight_smile:

P.S. @Jukka_Lepikko, terveisiä kaverillesi Tuomakselle :sunglasses:

212 tykkäystä

Olen siitä tosi tyytyväinen, että tällä Foorumilla on monenlaisia sijoittajia, vaikka itse olisi tietyntyyppinen sijoittaja, niin aina kannattaa ottaa vähän oppia erityyppisiltä sijoittajilta.

Mielelläni luen teknisestä analyysista, koska on sieltä monenlaista jäänyt mieleeni ja itse asiassa moni huomaamattaankin käyttää teknistä analyysiä, kun eihän se ole vain “viivojen piirtämistä”. Yleisesti seuraan treidaajiakin kohtalaisesti, vaikka en itse treidaa, koska heiltä oppii kaikenlaista sellaista, mitä voi soveltaa omaankin sijoitustoimintaan.

Oppimisessa on hyvä olla mielestäni samalla avoin sekä sopivan kriittinen. Aika ja jatkuva oppiminen tuovat jokaisessa asiassa pitkällä aikavälillä tuloksia, niinpä suosittelen malttia ja sinnikkyyttä. :slight_smile:

Seuraavaksi haastatteluvuorossa olisi indeläinen ja sitä seuraavaksi foorumilainen.

Foorumin henkeä usein kiitellään eikä syyttä - kiitos siitä kaikille ja leppoisaa lauantaita!

41 tykkäystä